Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haastateltavia bränditutkimukseen. Palkkio haastateltaville.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Haastateltavia bränditutkimukseen. Palkkio haastateltaville.

    Pahoittelen jos viestini ei kuulu tälle alueelle. Moderaattorit poistanevat jos katsovat aiheelliseksi.
    ------------------------------------------------------------------------
    Hei.

    Suoritan markkinoinnin gradua Oulun yliopistossa ja etsin haastateltavia Audin bränditutkimusta varten. Kysymykset ovat vapaamuotoisia ja et voi vastata niihin väärin vaan esität omia mielipiteitä.

    Jos omistat Audin, ostettu uutena tai käytettynä (liike/yksityinen), teit ostopäätöksen itse ja sinulla olisi aikaa noin 30-45 minuuttia haastattelua varten, niin ilmoita yksityisviestillä mahdollinen halukkuutesi ja ajankohta joka sopii sinulle. Haastateltavat mieluiten Oulusta/Oulun lähiseutu.

    Haastattelu tapahtuu kasvokkain, nauhoitan keskustelumme (aineiston purkamista varten ja jotta voit puhua omaan tahtiisi) ja haastattelupaikka voidaan sopia niin että se sopii sinulle parhaiten. Nauhoituksia ei säilytetä tutkimuksen valmistuttua.

    Nimesi ei tule näkyviin julkisesti missään muodossa ja haastatteluun ei tule mitään henkilökohtaisia asioitasi. Ainoat haastateltavalta tarvittavat henkilötiedot ovat sukupuoli, ikä ja perhetilanne.

    Palkkioksi arvokkaasta ajastasi saat 10 euron korvauksen ja suuret kiitokset siitä että autat minua saamaan tutkimukseni valmiiksi.

    Terveisin Arto Ollila, KTK
    Viimeksi muokannut Artsi1; 26.4.2011, 09:41. Perustelu: Lisätty: ostettu uutena tai käytettynä (liike/yksityinen)

  • #2
    Etkö pelkää että otannasta muodostuisi hieman suppea kun haastateltavat ovat käytännössä vain Oulusta kotoisin olevia Audinomistajia ?

    Comment


    • #3
      Kiitos kommentista joka kysyy samaa mitä itsekin olen pitkään pohtinut.

      Tutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus ja aihe on erittäin rajattu. Olen miettinyt eri skenaarioita ja tullut siihen lopputulokseen että suurempaa poikkeamaa tuloksiin ei pitäisi tulla, vaikka haastateltavat olisivatkin pelkästään Oulun alueelta. Tutkimusongelma on myös sellainen että se ei vaadi kovin suurta otantaa, eikä edes satunnaisotantaa. Tosin puhelimitse voin mahdollisesti suorittaa haastatteluita esim. pääkaupunkiseudulta ja pohjoisemmasta jos tulee tarve.

      Toki kirjava joukko olisi erittäin positiivinen seikka, mutta aineistosta tulisi tällöin kovin suuri. Oulu sinällään edustaa ihan kohtalaisen hyvin Suomea (mikään paikka kun ei täysin edusta Suomea ja osa edustaa erittäin vähän) ja uskoisin että kovin merkittäviä eroja tutkimusongelmani kannalta ei ilmenisi vaikka laajentaisinkin maantieteellistä aluetta. Aina on toki parantamisen varaa, mutta johonkin oli pakko asettaa raja tutkimusmenetelmien suhteen :)

      Kyselylomake netissä olisi ratkaissut maantieteelliset rajat, mutta kyseinen haastattelutapa ei sovi tutkimukseeni.

      Comment


        #4
        Mitäs jos tutkimus onkin Oululaisten audin omistajien bränditutkimus :)

        Samaa voisi oikeasti kysyä kuin Hervast, tai pikemminkin todeta että tulee suppea otanta.


        Jaa katohan, samoilla näppäimillä tule perustelua :)

        Comment


          #5
          Kyllähän se on nyt niin että maantieteellinen rajaus rajaa käytännössä myös hyvin pitkälti asiointitahon eli tässä tapauksessa pörhön. Ei voi olla vaikuttamatta tutkimukseesi ja vieläpä vahvasti. Toisaalta et määritellyt että kyseessä on uuden auton ostajat. Sen oletin.

          Ylläpidon puolesta aihe on ok.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
            Kyllähän se on nyt niin että maantieteellinen rajaus rajaa käytännössä myös hyvin pitkälti asiointitahon eli tässä tapauksessa pörhön. Ei voi olla vaikuttamatta tutkimukseesi ja vieläpä vahvasti. Toisaalta et määritellyt että kyseessä on uuden auton ostajat. Sen oletin.

            Ylläpidon puolesta aihe on ok.
            Pahoittelen että en ensimmäisessä viestissäni kertonut että pyrin saamaan alla kuvailemani kaltaista aineistoa, ja että tästä syystä en voinut avata tutkimustani kovinkaan paljoa. Haastattelun jälkeen voin kyllä mielelläni kertoa tutkimuksestani tarkemmin. Halusin myös pitää avausviestin mahdollisimman lyhyenä.

            En lähtenyt hirveän tarkasti kertomaan tutkimuksestani, jotta haastattelutilanteet olisivat mahdollisimman autenttiset. Jos kertoisin tutkimusongelmani, tarkan aihepiirin ja esittäisin teoreettisen viitekehykseni, niin on olemassa riski että haastateltava ihan alitajuisesti alkaisi miettimään etukäteen vastauksia ja tutkimaan aihepiiriä. Tämä vaikuttaisi aineistoni laatuun enemmän kuin haastateltavan asuinkunta.

            Suomi on kohtalaisen homogeeninen demografialtaan, joten en asiaa pohdittuani usko että Oululaisilta saatava aineisto olisi mitenkään olennaisesti poikkeavaa. Voin olla väärässäkin, mutta luettuani vastaavia tutkimuksia, olen suhteellisen vakuuttunut siitä että aineisto tulee olemaan laadultaan hyvä. Tätä on hyvin vaikea selittää tässä. Helpompaa olisi julkaista tämän hetkinen 80-sivuinen työni, joka selventäisi tilannetta :)

            Tarkoitus on saada hyvinkin subjektiivisia, omiin kokemuksiin perustuvia vastauksia ja ihan "maallikon" kielellä. Haastateltavilta riittää että on ostanut Audin, ei tarvitse olla uusi ja voi olla ostettu yksityiseltä. Työ ei ole toimeksiantona yritykselle.

            Kiitokset ylläpidolle että viestini saa jäädä tänne. Jatkan tässä pakertamista ja toivottavasti tätä kautta löytyy ihmisiä jotka haluavat osallistua Audin brändiä käsittelevään tutkimukseeni.

            Comment


              #7
              Vapaamuotoinen vastaus on minusta aika haasteellinen aineisto. Kuinka paljon on aineiston tulkinnan jälkeen enää kyse haastateltavien mielipiteistä aineiston tulkitsijan mielipiteiden sijaan?

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                Vapaamuotoinen vastaus on minusta aika haasteellinen aineisto. Kuinka paljon on aineiston tulkinnan jälkeen enää kyse haastateltavien mielipiteistä aineiston tulkitsijan mielipiteiden sijaan?
                Pahoittelen jälleen etten ole voinut/ehtinyt valoittaa tutkimustani tarkemmin, esim. haastattelumenetelmän osalta. Otan kritiikin ja mielipiteet kuitenkin mielelläni vastaan ja pyrin vastaamaan niihin parhaani mukaan. Edelleen en voi syventää liikaa, ettei aineiston laatu kärsisi.

                Tarkoituksenani on kartoittaa tutkimuksen kohteena olevaa ilmiötä, haastateltavien kertomusten perusteella, ja tutkijana hyödynnän luonnollisesti empiriaa sekä teoriaa analyysissä. Tavoitteena on luoda teoriapohjainen näkökulma tutkimusongelman selvittämiseksi ja luonnollisesti minun omat subjektiiviset näkemykset tulevat osittain ilmi. Tämä ei kuitenkaan ole ristiriidassa tutkimusmenetelmän oikeaoppisesta toteutustavasta löytyvän teoriakirjallisuuden esittämien näkemysten valossa.

                Pyrin olemaan niin puolueeton ja ennakkoluuloton kuin mahdollista, mutta tietämys joka minulle on työn aikana kertynyt, sekä oma ajatusmaailmani tulevat lähes väistämättä esille johtopäätöksissä.

                Teemahaastattelu jota käytän on puolistrukturoitu haastattelumenetelmä, eli ei täysin vapaamuotoinen. Haastattelumenetelmään kuuluu myös se että minulla on valmiina tiettyjä oletuksia siitä mitä vastauksia saan, ja voin tarvittaessa tarkentaa tai vaihtaa aihetta hieman.

                Täysin objektiivinen ja passiivinen tutkimusote on laadullisessa tutkimuksessa varsin utopistinen tavoite ja tämän tiedeyhteisö myös tiedostaa sekä hyväksyy. Myös kvantitatiivinen tutkimus kärsii mielestäni subjektiivisuudesta, sillä tutkija keksii kysymykset ja hakee yleensä edes osittain vastauksia jotka tukevat hänen tavoitteitaan.

                Haastateltavien mielipiteet kyllä tulevat ilmi, mutta ne sekoittuvat minun pääkopassani kaikkien tutkimukseen liittyvien osatekijöiden kanssa ja ulos putkahtaa sitten toivottavasti vastaus :)

                Tällaista tämä "tutkiminen" on :) Sekaisinhan tässä menee välillä, mutta koitetaan nyt jotain saada aikaiseksi.

                Comment


                  #9
                  Kaikista jaloista tarkoitusperistä huolimatta lienee kuitenkin prioriteetti 1 että se gradu tulee tehtyä. :) Meinaan vaan, että liekö tässä nyt ihan niin kriittistä tuo tutkimusmenetelmien oikeellisuus. Mielestäni olisi syytä pyrkiä "riittävään" laatuun.

                  Comment


                  • #10
                    Jep. Älkää nyt viisastelko siellä niistä metodeista =). Jos tuohon kerran proffa pistää nimen alle niin homma on sitten paketissa.

                    Comment


                    • #11
                      Näinhän se on, että gradu on vain tutkimuksen tekemisen harjoittelua. Gradun tekemisellähän ei luoda uusia teorioita. Tutkimusmenetelmät pitää olla oikeat, tulokset voivat olla vähäpätöisiä ja ei niin yleistettäviä, mutta tutkimus pitää määritellä jo tutkimuksen alussa suppeaksi niin ei ole ongelmia. Väitöskirjakin on tieteen tekemisen harjoittelua, vaatimustaso vain nousee koko ajan

                      Comment


                        #12
                        Heh, minä en saa edes kandia tehdä ennen kuin on vähintään yksi julkaisu jossain :)

                        Comment


                        • #13
                          Valmiina oli jo haastateltavia ja täältä löytyi pikavauhtia loput tarvittavat (kaksi päivää ja homma oli paketissa). Kirjava joukko oli, aineistosta tuli kattava ja kaikinpuolin mielenkiintoista luettavaa. Työkin on loppuviilausta valmis. Enää puuttuu ulkoasun muotoilu, viittausten korjaaminen ja muutamien lähteiden lisääminen. Huomenna lähtee valmis työ, finaaliotteluvarauksella toki, ja sitten tehdään ne viimeiset korjaukset, jos näin vaaditaan.

                          Kiitokset haastateltaville!

                          Comment


                          • #14
                            Työ on kansissa ja hyväksytty. Vielä kerran kiitokset kaikille haastateltaville, kontribuutionne oli kultaakin arvokkaampi ja ilman teitä ei kesäkuussa juhlittaisi taskussa olevaa KTM-tutkintoa.

                            Tutkimuksen otsikko oli "Premium-henkilöautovalmistajan brändin merkitys kuluttajan ostopäätösprosessissa" ja keskityttiin Audin brändin merkitykseen. Tutkimustulokset olivat hyvin linjassa aiemman teorian sekä empirian suhteen.

                            Comment

                            Working...
                            X