Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Start Stop järjestelmä - kokemuksia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Start Stop järjestelmä - kokemuksia?

    Panin merkille tuolla toisessa ketjussa:

    (Start Stop järjestelmä lisätty, 127g)
    Löytyykö täältä monta, joilla on kokemuksia Start Stop järjestelmästä? Mikä on totuus?

    Omien kokemuksieni mukaan kysymys on toiminnosta, josta ei välttämättä ole niin paljon hyötyä normaalikäytössä. Mutta olisi mukava lukea vähän miten toiminto pelaa sellaisilla, joilta se löytyy.

    #2
    Meidän A1:ssä on SS-järjestelmä S-troicin parina ja nyt olen ajellut muutaman päivän vuokra-Touranilla jossa SS on kepukkavaihteisessa autossa.

    A1:ssä järjestelmä toimii lähes ajatuklsen lailla. Kylmimmillään auto on sammunut valoissa noin kymmenessä pakkasasteessa. Mitään haittapuolta en ole vielä keksinyt. Auto ehtii käynnistyä sillä välin kun jalan siirtää jarrulta kaasulle.

    Touranissa auton sammuminen edellyttää vaihteen laittamista vapaalle ja kytkimen nostoa. On siis loivasti monimutkaisempi prosessi kuljettajan kannalta. Varmaan tottumuskysymys, kyllä tuotakin osaisi hyödyntää jos omassa autossa tuollainen olisi.

    Extrabonus Touranissa on se, että jos auto sammahtaa epähuomiossa esim. liian suuren vaihteen takia, osaa auto käynnistää itsensä samantien kunhan vaan kytkimen laittaa pohjaan.

    Toimiva ja positiivinen systeemi siis josta on marginaalinen hyöty tavallisessa ajossa. Haittapuoletkin on vähissä.

    Comment


    • #3
      Mulla on ollut tämän viikon keppivaihteinen viherpesupassatti ajossa. Siinä on startstopit ja pelit ja pessaarit, mutta en kyllä voi ymmärtää miten tuommosia edes päästetään markkinoille. Nurkka-ajossa vie ~saman kuin 7 vuotta vanhempi 1.8tq, jossa ~100 heppaa enemmän ja ~100 g enemmän seeookakkosta.

      Automaatin kanssa varmaan voisi helpommin sulattaa systeemin järkevyyttä, mutta keppivaihteisessa täysin järjetön/turha. Ei sammuta konetta ennenkuin vapaalla ja kytkin nostettuna, jos erehtyy pistämään pykälän ilman kytkintä, niin kone on startattava avaimesta manuaalisesti...

      Comment


      • #4
        Heikin vehje on ehkä vähän vielä keskeneräinen.

        Järjestelmällehän luvataan pienempää poltto-aineen kulutusta ja vähemmän päästöjä. Mutta tästä on oikeastaan aika vähän raportteja. Jotkut jopa väittävät, että toiminnosta on niin vähän hyötyä, ettei siihen uhrattuja lantteja saa koskaan takaisin ajamalla.

        Itse reagoin tuohon 127 g, joka on teoreettinen, laboratoriossa saavutettu lukema, johon meidän olosuhteissamme taitaa olla mahdotonta päästä.

        Comment


          #5
          Taitaa olla niin, että tuo laboratorio-olosuhteissa saavutettu 127g/km hyödyttää auton ostajaa alentuneen autoveron merkissä, käyttömaksukin on pienempi. Käytäntö on sitten eri asia.

          <kateellinen>Ei tuolla götainmaalla varmaan kiinnosta nämä autoveroasiat pätkääkään</kateellinen>

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Heksa K Näytä viesti
            Mulla on ollut tämän viikon keppivaihteinen viherpesupassatti ajossa. Siinä on startstopit ja pelit ja pessaarit, mutta en kyllä voi ymmärtää miten tuommosia edes päästetään markkinoille. Nurkka-ajossa vie ~saman kuin 7 vuotta vanhempi 1.8tq, jossa ~100 heppaa enemmän ja ~100 g enemmän seeookakkosta.
            Startstopit sun muut eivät välttämättä hyödytä pakkaskeleillä juurikaan. Vähän myös epäilyttää onko mittaustapa nyt varmasti ollut vertailukelpoinen, varsinkin kun vuokra/tilapäisautoja saattaa joskus tulla vähän enempi kengittyä, etenkin jos suorituskyky ja vetotapa ei miellytä :). Kuluttihan Priuskin rata-ajossa enemmän kuin M3. Itsellä kokemukset kyllä 1.8Tq vs. pihimmät autot täysin päinvastainen.
            Automaatin kanssa varmaan voisi helpommin sulattaa systeemin järkevyyttä, mutta keppivaihteisessa täysin järjetön/turha. Ei sammuta konetta ennenkuin vapaalla ja kytkin nostettuna, jos erehtyy pistämään pykälän ilman kytkintä, niin kone on startattava avaimesta manuaalisesti...
            Milloin se sitten pitäisi sammuttaa? Tuohan on käytännössä ainoa tapa, ja järkeväkin, koska vaihde laitetaan kuitenkin vapaalle jokaiseen pysähdykseen joissa sammuttamisesta edes olisi hyötyä. Jotkut toki tykkäävät pitää kytkintä pohjassa pysähdyksen pituudesta riippumatta, mutta heille varmaan sopisi automaatti paremmin - eikä start-stop systeemistä heillekään haittaa ole, jää vain käyttämättä.

            Lähdetkö useinkin liikenteeseen vaihtamalla vaihteen vapaalta ykköselle ilman kytkintä? Jännä harrastus :).

            Comment


              #7
              Eiköhän aika iso osa näistä järjestelmistä ole nimenomaan "laboratoriopäästöjä" varten suunniteltu. Tokihan audeissa on varsinkin automaattien yhteydessä lisätty vaihteiden määrää jne. mutta suoraan sanottuna CO2 päästöjen tippuminen viime aikoina tietyissä moottoreissa lähinnä selittyy EU:n painostuksesta -> huijataan enemmän testeissä, jotta tulisi alhaiset CO2 päästöt (ja teoreettiset kulutuslukemat).

              SS järjestelmä varsinkin on saasteiden kannalta mielenkiintoinen täällä pohjolassa. Tokihan se jollain tavoin kai tarkkailee katalysaattorien lämpöä ja sen vuoksi ei sammuttelekaan ihan missä lämmöissä tahansa moottoria, mutta kuinka tehokas se täällä todellakin on?

              Comment


              • #8
                Kyllähän se niin taitaa olla, että koko järjestelmä on kehitetty lähinnä viherpesun takia, eli päästöt on saatu paperilla pienemmiksi. Se taas helpottaa auton markkinointia ja lisää osaltaan auton haluttavuutta juuri pienemmän veron ja käyttömaksun osalta. Eikä sovi myöskään unohtaa sitä, että EU on patistanut autotehtaita alentamaan päästöjä; mikään muu tuskin selittää, että SS-järjestelmä on ilmaantunut joihinkin urheiluautoihinkin (mm. Panameraan).

                Hidas kun olin, Miikka ehtikin jo kommentoida samaa.

                Comment


                • #9
                  Milloin se sitten pitäisi sammuttaa?
                  Vaikea juttu. Periaatteessa se kaikkein järkevin juttu olisi, että auton tietokone olisi kytketty jotenkin liikennevaloihin. Sillä jos kytkimen polkee pohjaan, autohan ei voi tietää, tekeekö sen vaihtaakseen vaihdetta, vai valmistautuessaan pysähtymään valoihin. Siksi varmaan toiminto on kytketty tilaan, jossa vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä.

                  Automaattihan on taas aivan eri juttu. Järjestelmähän katkaisee poltto-aineen syötön jo, kun nostaa jalan kaasupolkimelta ja rullaa valoihin. Silloin on myös helppo järjestää moottorin sammutus kun auto pysähtyy.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllähän se niin taitaa olla, että koko järjestelmä on kehitetty lähinnä viherpesun takia,
                    Testit ovat tosin fyysisesti ajettuja ja noihin lukemiin pääsee kyllä, jos ajaa samalla tavalla ja olosuhteissa, joka sallii moottorin sammutuksen. Mutta esimerkiksi meillä jo kylmyys tekee sen, että jotkut autot eivät sammuta moottoria koskaan kaupunkiajossa. Riittää jos on lyhyt työmatka ja tuulettimet päällä, moottori ei sammu ja silloin mennään jo suuremman kulutuksen ja päästöjen kera.

                    Kuumemmissa olosuhteissa matkustustilan jäähdytys tekee taas päinvastaisesti saman tempun.

                    Testeissä on tosin se mutta, kun ne on suoritettava tavalla, jonka tulokset pitää olla vertauskelpoisia kaikkien vastaavien automallien kanssa.

                    Comment


                      #11
                      Start Stoppiin toimintaan liittyy tietysti ulkolämpötila ja auton moottorin lämpötilakin.
                      Onneksi tuon saa vielä napista vielä volkkareissa pois päältä.

                      Itseä mietityttäisi ostaa auto, jossa järjestelmä on ollut aktiivisessa käytössä ja kaupunkiajossa. Esimerkiksi taksit.
                      Ei tuo starttailu ennenkään ole lisännyt moottorin kestoa minun tietääkseni.
                      Ja se ärsyttävä viive. Pistetäänpä jonoon 20kpl SS järjestelmällä varustettuja pelejä. Kauanko menee, että viimeinen pääsee liikkeelle ensimmäisen lähdettyä? Pitempään kuin ilman SS järjestelmällä varustettujen kanssa ja tuo on jo liikenteen sujumisen kantilta yksi kysymysmerkki.

                      Sen lisäksi vaatii, että moottori on aina tiptop jotta se sitten lähtisi myös varmasti käyntiin.

                      Comment


                        #12
                        Kai se vie yhtä kauan kuin normaalin sunnuntaiautoilijan vaihdekepin arpominen valojen vaihduttua :) SS:ät ei tuo muutosta suuntaan eikä toiseen.

                        Comment


                          #13
                          Pari vasta-argumenttia / kysymystä:
                          - Miten SS vaikuttaa negatiivisesti moottorin kestävyyteen, olettaen että se on järkevästi toteutettu eli toimii vasta kun öljyt ovat lämpiminä?
                          - Viive riippuu toteutuksen laadusta, niitä tuntuu valitettavasti olevan monen tasoisia nyt kun tekniikka on ikään kuin uutta (vaikka onhan noita ollut ties kuinka pitkään)
                          - Jos toteutus ei ole hyvä, ts. viivettä on selkeästi enemmän kuin vaihteen laittamisessa silmään ja kytkimen nostamisessa, systeemi on huono - mutta tuossakin tapauksessa voi sitten vaikka painaa kytkintä jo siinä vaiheessa kun jalankulkijoille vaihtuu punainen, tai olla käyttämättä systeemiä.
                          - Käytännön liikenteessä 99% lähtöviiveistä tulee kuskien reaktionopeuksista ja taidoista - ja siitä että liikkeellä on hyvä pitää isompaa väliä kuin paikoillaan ollessa. Uskallan väittää että SS järjestelmät eivät nyt eivätkä ikinä vaikuta liikenteen sujumiseen mitenkään - ei edes siinä ainoassa Suomen kaupungissa jossa kaupunkiajossa joutuu välillä pysähtelemään useinkin ja enemmän kuin muutamaksi sekunniksi.
                          - Vaikka ensimmäisenä jonossa oleva sähläisi 0,5s pidempään SS-systeemin takia, se ei vaikuttaisi 0,5s enempää jonon viimeiseen, koska muilla olisi yhtä lailla 0,5s enemmän aikaa käynnistellä moottoreitaan. Viive ei kertaannu.

                          Comment


                            #14
                            Kertaantuu se. Syy - yli puolet pysähtyneistä seuraa vain edellä olevaa autoa.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä se vie pitempään ainakin volkkareissa. Startti+vaihteen kytkentä. Ja jonossa et näe liikennevaloja läheskään aina.

                              SS järjestelmän kuluttavuus nähdään sitten kun niitä on enemmälti käytössä ja kilsoja on takana se normi 200tkm. Ekana tulee mieleen, että akku tossa kärsii. No toki nykyään on aika usein 180A:n laturit, joten virta ei varmaan lopu kesken vaikka pitempään sammuksissa pitäs autoa lämmitellä. Ei se tosin kovilla pakkasilla edes sammuta moottoria.

                              Comment


                                #16
                                Ei se välttämättä akulle huonoksi ole, että purkautuukin useammin enemmän.

                                Eikö oikeassa SS:ssä muuten se sammuttelu ja käynnistely ole aivan erilailla toteutettu kuin normaali starttimoottori ja avaimesta kääntö? Eli se oikeasti osaa pysäyttää sen koneen siten, että sen käynnistäminen vaati hyvin pienen tönäyksen? Jokin villi mielikuva on, että jotkut järjestelmät oikeasti ymmärtäisivät mäntien asennonkin päälle ja siten osaavat paukauttaa käynnistyksen ihan erityisesti syöttämällä...

                                Harhakuva tulee siis helposti siitä, että ajatellaan järjestelmä vain automatisoiduksi virta-avaimen kääntäjäksi.
                                Viimeksi muokannut jasso; 9.2.2011, 14:14.

                                Comment


                                  #17
                                  No tuo ei liene vaikea toteuttaa missään sähkösen polttoainesyötön omaavassa pelissä.
                                  Näissähän on asentoanturit jo valmiina, joten mäntien asento on täysin tiedossa.

                                  Passatti kyllä ihan normaalin kuulosesti starttaa käyntiin SS:llä.
                                  Ihan normi moottorihan se on kuitenkin.

                                  Comment


                                    #18
                                    - Viive riippuu toteutuksen laadusta, niitä tuntuu valitettavasti olevan monen tasoisia nyt kun tekniikka on ikään kuin uutta (vaikka onhan noita ollut ties kuinka pitkään)
                                    Lupossa on ollut jo moinen 10V sitten. Harmi, ettei omassa ole, kun sähköinen ohjaustehostin poissulkee SS-systeemin. Noita 200tkm ajettuja lupoja varmasti löytyy euroopasta paljon, joissa on SS-ollut jo ikuisuuden käytössä. Systeemiin kuuluu ylimitoitettu startti ja laturi ja akku. Miten lie kehittynyt kymmessä vuodessa, kun nyt vasta kovasti hehkutellaan.
                                    Tuolta sivu 30, niin näkee, että miten homma on hoidettu sillon ennen vanhaan :) :
                                    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_218.pdf

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja salonenm Näytä viesti
                                      Kertaantuu se. Syy - yli puolet pysähtyneistä seuraa vain edellä olevaa autoa.
                                      Onko tuosta jotain tutkimusta taustalla että vain puolet huomaa valojen vaihtuvan, loput vasta siitä että edellä oleva auto alkaa liikkua :)? Luultavasti nämä samat kuskit eivät kyllä vapaallekaan vaihda kun niin pihalla ovat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei se tosin kovilla pakkasilla edes sammuta moottoria.
                                        Järjestelmähän tarkistaa aina akun, ennenkuin se sallii moottorin sammutuksen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Omat kokemukset vanhasta Passat 32b:stä, malli Formel E, jossa start stop systeemi tehtaan asentamana. Auto mallia muistaakseni 82 tai 83.

                                          Huonokuntoinen Pierpurgin kaasutin vei ilon ominaisuudesta, auto kyllä osasi sammua ja liikkeelle pyrittäessä yritti rykiä itsensä käyntiin. =)

                                          Comment


                                            #22
                                            Tarkastaa ja tarkastaa. Kokoajan tarkkailee akun varaustilaa, ei anna sammuttaa jos virtaa liian vähän. Toisaalta ilmoittaa myös jos auto pitää startata virran vähyyden vuoksi.

                                            Omat kokemukset Audin SS;stä on ihan positiiviset. Noin että kerkiää startata ennen kuin haluan liikkeelle ja toisaalta ainoa tapahan tuo on toteuttaa vapaalle kytkemisellä ja kytkimen vapautuksella.
                                            SS varustelluissa autoissa on aina AGM akku ja erilainen starttimoottori joka on suunniteltu kestämään enemmän starttauksia.

                                            Jos nykyistä vertaa A2/Lupon versioon, niin tämähän on salamannopea. Vanhassa kestää huomattavasti kauemmin päästä liikkeelle, eikä hommaa helpota se, että vaihteistona on laiskiaistakin hitaampi 085 rodottilodju. Toki kyllä tuollakin pärjää kun tottuu yhdistelmään ja oppii ennakoimaan.

                                            Mitä tulee päästöihin niin aika sama minulle, jos sillä saadaan hintaa alas niin hyvä niin.
                                            Muutenkin nuo päästötestit on mitä on, kyllä niihin kikkaillaan ja säädetään autot sopiviksi jotta lukemat näyttää hyvälle. Loppukäyttäjäällä voi sitten kulutukset olla mitä on ja putkesta tulla mitä sattuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei toi A5 SB:n StartStop mitään ilmoittele, että pitäisi startata - se rykäisee koneen käyntiin ihan itsekseen, jos on tarvis akun varaustilan tai muun syyn takia. Vaihdehan on vapaalla ja virrat autossa päällä eli mitään estettä sille käynnistymiselle ei ole.

                                              Toimii oikeissa/sopivissa olosuhteissa varsin mainiosti ja väitän, että lähden tuolla StartStopilla liikkeelle nopeammin kuin 90% normikuskeista esim. Mäkelänkadun liikennevalohärdellissä.

                                              Vaikka se nappi kojetaulussa onkin, millä ko. ominasuuden saa pois päältä, en ole vielä kertaakaan törmännyt tilanteeseen, jossa StartStop olisi ollut tarpeellista laittaa pois päältä.

                                              Talvikelillähän tuo on kyllä harvinaista herkkua, että sammuttaa koneen, mutta kesäkelillä menee ihan sujuvasti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Muutenkin nuo päästötestit on mitä on, kyllä niihin kikkaillaan ja säädetään autot sopiviksi jotta lukemat näyttää hyvälle. Loppukäyttäjäällä voi sitten kulutukset olla mitä on ja putkesta tulla mitä sattuu.
                                                Kysymyksessä on kaksi eri asiaa. Päästötestit tehdään viranomaisten valvonnan alla. Loppukäyttäjästä ei sitten taas ole mitään takuita, hänhän voi käyttää autoa miten vain ja missä vain ja silloin on tietenkin selvää, etteivät arvot ole samat kuin testeissä, jotka on määritelty täysin samanlaisiksi kaikille automerkeille, riippumatta siitä käyttääkö autoa Carlos Espanjan kesässä, vai Virtanen Rovaniemen kaamoksessa.

                                                Testit kertovat totuuden auton moottorista, mutta se miten tuloksia käytetään on tärkeää. Ne eivät ole vertailukelpoisia sellaisinaan, jos haetaan autoa omaan käyttöön, kriteereinä kulutus, tai päästöt, vaan niihin pitää aina laittaa lisää hieman, sen mukaan missä ja miten autoa käyttää.

                                                Päästötestit ja kulutustestithän tehdään neutraaleissa olosuhteissa ja niiden tehtävä on antaa maailmanlaajuista osviittaa siitä, minkälaisesta tuotteesta on kysymys. Esim. auton moottorin lämpötila on aina 25 astetta, kun testit aloitetaan. Jos auto on manuaali ja se sammuu kerrankin testin aikana, testi on pilalla. Autossa ei saa käyttää mitään lisälaitteita, edes radio ei saa olla päällä, puhumattakaan ilmastointilaitteista yms. Monen mielestä tämä on väärin, koska autoa ei käytetä koskaan sellaisissa olosuhteissa loppukäyttäjän toimesta, mutta itse asiassa juuri se on oikein! Ilman lisälaitteita saadaan dataa pelkästään itse moottorista ja ainoastaan siten voidaan asettaa ne samalle viivalle kun aletaan vertailemaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  noh, ss järjestelmästä tossa tuli jutustelua yhden blue-hässäkkä-3c-passatin omistajan kanssa ja kyll kehu kun iso auto menee ~4,5l kulutuksella (diesel, manuaali) sekalaisessa ajossa.

                                                  (se sitten yskäisi kun sanoin että kasi vie sen 13 satkulle sekalaisessa ysikasia)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Isällä on 1.2 tsi bluemotion Golfissa tuo start-stop systeemi ja minusta se on ihan hyvä varuste. Auto käynnistyy tyyliin sekunnissa joten Jasso oli minusta oikeilla jäljillä sen suhteen. Melko valmiin oloinen varuste kaikkinensa, mitään ärsyttävää en siitä äkkiseltään keksi.
                                                    Systeemihän tarkistelee muutamia muuttujia kuten ilmastoinnin päälläoloa, ulkolämpötilaa, moottorin lämpöjä ym. ja päättää sen mukaan sammuttaako moottorin.

                                                    Paljonhan siinä ei toistaiseksi säästä onko co päästö alle 130 g vai 150 g, mut tulevaisuudessa sillä voi olla enempikin merkitystä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itselläni on uudehko (vajaa 4 kk) audi tfsi koneella sekä s-tronicilla varustettuna. Se SS tuntuu toimivan mainiosti eikä sen olemassaoloa juuri huomaa. Normaalisti valoissa moottori sammuu pysähtyessä paitsi jos onnistuu hivuttautumaan siihen "paalupaikalle" hissukseen, moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Tällöin moottori täytyy sammuttaa painamalla jarrupoljinta hieman voimakkaammin.

                                                      Toinen erikoinen piirre on se, kun liikennevalojen vaihtumisen odottelua kestää lähes 30 s luokkaa, päättää moottori käynnistää itsensä ihan omia aikojaan. Tähän en ole löytänyt selitystä enkä ole sellaisesta ominaisuudesta lukenut mistään manuaalistakaan. Tuskin se moottori itse tietää valojen vaihtumisen olevan lähellä, vaikka niinhän ne valot normaalisti toimivat elleivät ole muuten sekaisin...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itsekseen käynnistyminen liittyy siihen, että akun varausta ei päästetä liian alas. Pysähdyksissä kun edelleenkin auto on moottoria lukuunottamatta "käynnissä" eli mm. valot, vilkut, lämmityslaite ja radio on toiminnassa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Omassa Passatissa toimii hienosti, eikä haittaa normaalia ajoa ja saahan sen napista pois päältä.

                                                          Tuo käynnistyminen johtuu ainakin siitä, että ilmastointi tarvii kesällä jäähdytystä ja ehkä talvella lämpöä. Itsellä on webasto, joka lämmittää automaattisesti tai saahan sen päällekin napista ym. Maskinsuojat sain huollossa ilmaiseksi, kannattaa kysyä.

                                                          ..edittiä tuohon webaan, siinä on oma akku.
                                                          Viimeksi muokannut Matts; 22.10.2012, 14:51. Perustelu: web...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo, ne valot sun muut vekottimethan ovat siinä silloin päällä.

                                                            Kiitokset tiedosta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X