Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 sedanin nyppimistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 sedanin nyppimistä

    Tervehdys,

    Syksyllä tuli hankittua ensimmäinen audi ja sitä yritetään nyt pitää kunnossa ja siinä samalla ehkä vähän jalostaakin.

    Audia ennen kurvailin -01 taunuksella [COLOR=#810081]http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=10&t=24137[/COLOR] ja sitä ennen -99 [COLOR=#810081]http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=119774[/COLOR] vectralla.

    Meininki tämän Audin kanssa on suunnilleen sama, kuin noiden edellisten pirssienkin kanssa. Eli stereoasennukset ja kevyt ulkokuoren siistiminen.
    Näitä hopeisia B6 sedan rojektejahan ei kuulemma koskaan ole tarpeeksi, joten tehdäänpä vielä yksi lisää...

    Tähän mennessä autolle ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut, jotain onnetonta nyppimistä kuitenkin...

    Vaihdekepiksi laitoin slamitilta A3:n kepin. Muuten hyvä, mutta kaavio väärin..


    Alkuperäisestä kepistä saa kaavion, mutta pikku possut vaatii väliin jotta pysyy kiinni.
    http://s41.photobucket.com/albums/e2...t=IMG_0014.jpg

    Pelkääjän oven purun jälkeen oveen menevät johdot korvattiin pikku pätkällä uusia ja samalla kaiutinjohdoille tehtiin reitti oveen. Kuskin puoli tuskin on näin "helppo", kun siellä on varmaan enemmän nastoja käytössä. 4mm2 johdot tuplana vaativat yllättävän paljon tilaa.


    Jyrsitty liitin:
    http://s41.photobucket.com/albums/e2...t=IMG_0004.jpg
    Kaiutinjohdot autosta ulos:
    http://s41.photobucket.com/albums/e2...t=IMG_0007.jpg

    Vahvistimen virtajohdon sain menemään alemmasta läpivientireiästä. Oli olevinaan vähän tiukat paikat, mutta menihän se sinne.


    Soittimeksi laitoin Kenwoodin BT60U:n, joka suurella todennäköisyydellä korvautuu kesällä ////Alpinen jollain uudella mallilla. On tuossa Kenwoodissa sentään suotimet ja viiveet, joten eiköhän sillä vaihtoon asti pärjää.

    Vahvistimeksi tulee Audisonin LRx5.1k.
    Erillissarjaksi tulee DLS:n iridium 6.
    Subi on vielä auki, oikeaan takaposkeen sen aattelin laittaa...suattaapi olla, että joutuu laittaamaan jonkun matalan, tai sitten ei.

    Taunuksesta jäi 19" renkaat, niihin tarttis katella jotkut sopivat vanteet kesäksi.
    Alustakin täytyy kevväämmällä katella.
    Mustat helmat olis komia saada korifärii.

    Tekniikan ja ulkonäön puolesta auto on tällä hetkellä täysin vakio. Muutenkin auto on karvalakki, eipä juuri muuta ole kuin Xenonit ja ajotietokone...
    Mut, eiköhän tuon kanssa pysty elämään, kunhan saa vakkarin ja keskikyynärnojan.


    Kai noi kuvat olis fiksumminkin saanut linkitettyä, mutta tällä kertaa näin.

  • #2
    Kuten sanoit "korinväriset helmat, madallus ja sopivat vanteet" niillä saa jo aika näyttäväksi.

    Comment


    • #3
      Ei toi tosiaan paljoa tarvi fiksausta jotta näyttää jo huomattavasti paremmalta. Tarvii ruveta seuraamaan mitä keksit tuohon, niin voi ottaa mallia. Itelle on samanlainen b6 tulossa, mutta vaan farmari.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Ritke
        Kuten sanoit "korinväriset helmat, madallus ja sopivat vanteet" niillä saa jo aika näyttäväksi.
        +S-linen lippa kontin päälle ja takaa mallimerkinnät kuikkaan. No ehkä sen q-merkin sinne voi jättää, mut on ihan hyvä ilmankin.

        Comment


          #5
          Tervetuloa audin omistajaksi. Omasta mielestä näitä kuvien kanssa kerrottuja "tarinoita" ei ole koskaan liikaa, joten jatka samaan malliin.

          Comment


          • #6
            +S-linen lippa kontin päälle ja takaa mallimerkinnät kuikkaan. No ehkä sen q-merkin sinne voi jättää, mut on ihan hyvä ilmankin.
            Joo merkit lähtivät jo viimevuoden puolella luukusta.
            Takaluukun lipan kanssa on pieni arpominen, kun niitä saa pieniä ja isoja...ja halpoja ja S-linejä...maalattuja ja maalaamattomia. Maalaus tosin onnistuisi samalla, kun helmoja maalauttaa.

            Pelkääjän oven hifistely jatkui.
            Oven ulkopelti sai kerroksen vibroplastia ja siihen päälle vielä tuollaista mustaa kumimaista mattoa.


            Sisäpellin isot reiät suljin alumiinilla. Ylimmän reiän peittäminen meni perinteisesti, kun alumiinin kiinnityksen jälkeen tajusin kurkata ovipahvia ja olihan siinä reiän kohdalla sitten oven avauskahva, joka tulee melkein ikkunaan asti. No, sen palan joutui tekemään sitten uusiksi.
            http://i41.photobucket.com/albums/e2...i/IMG_0019.jpg
            Kaiken päälle sitten kerros vibroa.
            http://i41.photobucket.com/albums/e2...i/IMG_0024.jpg

            Alkuperäinen välipahvi vielä paikoilleen ja ovipahvin voi kiinnittää. Kaiuttimen ja asennuskorokkeen väliin laitoin korokkeen mukana tulleen tiivisteen, jossa oli tuollaiset hassut heltat...tuskin niistä haittaakaan on.


            Kuskin oven pariin siirtyessä oli tosi mukava yllätys huomata, että liittimessä oli yhtä monta nastaa käytössä kuin pelkääjän puolella. Eli kaiutinjohdot sai oveen helposti (ainakin B-vectraan ja Mk3 mondeoon verrattuna).
            Kumikurtun sisältä löytyi sitten yksi katkennut johto ja muutamasta muusta rikkinäiset eristeet. Ei mikään ihme, että ovea avatessa kaiutin hiljeni ja sähkölasit lopettivat toimintansa...


            Eiköhän tällä toimi seuraavaan korjaukseen asti...

            Comment


            • #7
              Jaahas, mihis me jäätiin...

              Kuskin ovi tuli tehtyä valmiiksi, eli meininki oli sama kuin pelkääjän ovessa. Kuvassa aluminoitu vaihe.


              Vahvistimen sijoituksen kanssa olikin sitten oikein kovat synnytykset, mutta hattuhyllyn alle se meni. Kuskin puolelle joutui laittamaan 20mm vanerin kiinnityksen väliin ja pelkääjän puolelle muutaman millin pleksin...jotta vahvistin oli paikoillaan "suorassa". Alkuperäisen subbarinreiän reunoja (alaspäin taitettuja) joutui vähän moukaroimaan vahvistimen edestä.


              Konkka meni pelkääjän puolen sivuverhoilun taakse piiloon.


              Eipä se sieltä pahemmin kurkistele, eikä haittaa normaalia käyttöä.

              Comment


              • #8
                Tekniikkapuolen keskustelujen pelottelemana autoon vaihdettiin öljysihti...


                Alustaksi valikoitui pitkien pähkäilyjen jälkeen H&R -45mm alustasarja. Olen valintaan tyytyväinen ja auto on sillä tasolla, jolle sen halusinkin. Sarjan vaihtotyötä hidasti olkavarren pultin (saattaa olla oma keksintö tuo sana, mutta se ylätukivarsien kiristyspultti navasta ylös nousevaan varteen...) jumissa olo ja takimmaisen pallonivelen uskomaton jumiutuminen paikoilleen. Palloa ei saanut irti millään, mutta HEUREKA-hetken jälkeen tajusin että tolppa pyörähtää sopivasti käsille jo tuolla etummaisen tukivarren irroituksella...


                Vaikka vanhasta autosta minulle jäi ylimääräisiksi 19" renkaat, niin en koko talven aikana löytänyt "minulle sopivia" vanteita...
                Noh, vanteiksi valikoitui S5 audin alkuperäiset 18" vanteet. Speksien puolesta vanteet on aika passelit: 8,5x18" et29.
                Paria vannetta oli rouhaistu miehekkäästi ruvelle, joten viilailemaan joutui. Vanteista tuli hyvät, vaikka itse teinkin...ja säästin!


                Tuollainen siitä sitten tuli...

                Comment


                • #9
                  Aika passelisti setti asettuu alle. Renkaat ovat 225/40 konttinenttaalit. Vanteista puuttuu keskilätkät, semmoset pitää jostain hankkia.


                  Penkitkin on nykyään päin persettä, kun ostin Roccon RS4-wannabee -projektin alkuperäisen sisustan. Kyllä näillä kelepaa, vielä kun sais ratin hankittua.


                  Tekemistä riittää autossa vielä vaikka millä mitalla, mutta katellaan pikkuhiljaa kiesiä kuntoon.
                  Ratti tosiaan pitäis löytää ja helmoja maalailla. Myös em. takalippa pitäis katella (ennen maalausta). Subiakin vois alkaa väsäileen varapyörän alapuolelle, mutta sitä ennen takaluukku pitää vaimentaa. Takapenkin selkänoja on vielä auton alkuperäinen, kun tuon uuden sisustan selkänoja on kaatuva ja sen osat ei ihan suoraan istu "ei kaatuvaan" autoon. Keskikyynernoja löytyy jo varastosta, pitäis vaan saada väkästeltyä paikoilleen. Ristiseläntuen säätö on ilman sähköä...jne


                  Jatketaan harjoituksia.

                  Comment


                  • #10
                    Noniin.
                    Vanteista siis puuttui ne keski"kapselit" ja kätevin tapa hankkia sellaiset on ostaa vanteet, joissa sellaiset tulee mukana...luonnollisesti!

                    Eli S5 audi -linjalla jatketaan.
                    Vanteet ovat S5 OEM 8,5x19 ET32 ja kysessä on speedlinen valmistama vanne. Renkaat ovat Hankook 235/35/19.






                    Vähän ne jäävät sisemmälle, kuin ne talvivanteiksi jäävät 18", mutta ei nuo sentään ole vielä ihan ne kuuluisat "sisemmät paripyörät" ole.
                    Aika yllätys oli, että auto muuttui mukavammaksi rengasmuljauksessa, nimittäin 18" setillä auto oli aika kova menemään urissa mihin sattui ja tuo ominaisuus väheni huomattavasti. Melun määrä pysyi samana ja kovuudeltaan renkaissa ei tunnu olevan eroa...kovat on.
                    Niinjuu...ja itse tykkäsin enemmän niiden S5 18" vanteiden ulkonäöstä, mutta nyt panostettiinkin mukavuuteen ;)

                    Muuten autolle ei ole tehty muutakuin takaluukku tuli vaimennettua, joten subikotelon kimppuun pääsisi heti jos vaan pääsisi sohvalta ylös.
                    Vaihdeloota-, perä- ja moottoriöljyt tuli myös vaihdettua.

                    Comment


                    • #11
                      Kesän aikana autoon ei tullut muutakuin kilsoja tauluun.
                      Kuukausi sitten tuli mahdollisuus maalauttaa helmat ja se tehtiin. Aika paljon oli hieromista 250tkm ajetuissa osissa, kun tein pohjat itse ja säästin...


                      Vaikka oven alareunan listat maalattiin myös, niin tilasin iibeistä niihin S4-tyyliset kusilaitalistat. Paikoilleen menivätkin suoraan paketista, katsotaan täytyykö niille tehdä mitään...muutakuin paiskata lavalle :)


                      Takaspoileriksi tuli iibeistä valmiiksi oikean värinen lippa. Tämä oli laadukasta tavaraa ja oikean värinen. Hyvä ostos.


                      Tuollainen

                      Comment


                        #12
                        Siisti peli, etenkin noitten maalauksien jälkeen.

                        Comment


                          #13
                          Maalaukset kyllä kruunasi kokonaisuuden! Kokeileppä viellä teipata mustaksi nuo etumaskin kromit, saattaisi sopia hyvin

                          Comment


                            #14
                            Kyllä, siisti on. Pakoputken päät vaihtasin karvan isompaan nuista mehupilleistä :P

                            Comment


                              #15
                              Tuo etuovien hifistys kiinnostaa. Oliko ahdasta sovittaa noita nobeliumeja paikalleen ja saada oviverhoilu paikalleen? Ja mitenkä ja minne asensit diskantit? Sillä kyselen kun itellä olis sama setti tuolla kaapissa odottelemassa asennuskelejä ja -motivaatiota.

                              Comment


                              • #16
                                Pakoputken päät vaihtasin karvan isompaan nuista mehupilleistä :P
                                Mehupillit ovat kyllä onnettomat ja kiireeseen on aina hyvä vedota...mulla nimittäin on TT 225:n takapönttö, josta oon aikonut lainata putkenpäät tähän rojektiin. Ne ovat juuri sopivasti isommat ja "alkuperäiset".

                                Oliko ahdasta sovittaa noita nobeliumeja paikalleen ja saada oviverhoilu paikalleen?
                                Nuo minun kaiuttimeni ovat Iridiumit, mutta ainakin pikagoogletuksen perusteella rakenne näyttää samalta. Ei mitään ongelmaa sovittamisessa, nuohan ovat aika "sirot" elementit.

                                Ja mitenkä ja minne asensit diskantit?
                                Diskantit ovat alkuperäisillä paikoilla. Ritilät (elementeistä) niistä joutui ottamaan pois ja aikalailla näyttämään Dremelikopiota sille alkuperäiselle diskantti"verhoiluosalle". Kuumaliimalla ovat kiinni ja oven yläreunassa olevaa metalliakin joutui vähän moukaroimaan (diskanttielementti on huomattavan "syvä"), että nasahtivat paikoilleen. Mun mielestäni tuo on noille hyvä paikka, vaikkeivät sinne suoraan "heittämällä" menekään.

                                Comment


                                  #17
                                  Hienolta näyttää! Tosiaan, etumaskista voisi kromit teipata piiloon kun muuallakaan ei kromia ole. S4:n maskia voisi myös harkita.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Syksyllä hankin noihin kesävanteisiin talvirenkaat. Renkaat ovat Nokian HKPL5 235/35/19 ja ainakaan tähän mennessä ei ole ollut pidon kanssa ongelmia.
                                    Aika hyvin rasteroitui nuo pimeät kännykkäkuvat, mutta so not...



                                    Vakkarihilut sain vihdoinkin hankittua ja nyt on kaasujalalla elämä vähän helpompaa. Tämän lisäksi sain alkuperäisen uretaaniratin vaihdettua sporttirattiin ja sillä on kyllä mukava kurvailla.


                                    11kk hanskalokerossa majaillut Kenwoodin kaukosäädinkin löysi kotipaikkansa ratin puolien välistä.

                                    Ratin ostin ruttutukusta ja airbag tuli enklannin ebaystä. Vaikka airbäg hyvin istuukin (livenä tuota ei huomaa), niin aina kuvissa se näyttää siniseltä!
                                    Noh, ostin foorumin myyntipalstalta jo etukäteen (tuossa UK:ssa piti olla vähän naarmuja) samanlaisen (disabloidun) airbägin, jossa on virheetön kuori. Se varmaankin pitää joskus väkästellä paikoilleen, jos oikein innostuu...
                                    Keskikyynärnojaakin aloin tutkimaan vähän paremmin ja multahan puuttuu siitä asennusrauta. Kai sellainen täytyy joskus väkästää itse...ja säästää http://c0.dmlimg.com/1fc1c1c2db5852e...8616609156.jpg jos jollain on ylimääräisenä, niin saa ja pitää tarjota.
                                    Sellaista, kuvat nyt on taas mitä sattuu

                                    Comment


                                    • #19
                                      On kyllä todella hienon näköinen peli. Vakiona nuo normi b6 audit näyttää hieman typerältä mutta pienellä laitolla kyllä saa hienon näköisen laitoksen, juuri niinkuin olet itse tehnyt!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X