Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Urs6 4.2 hydraulipumppu päästi nesteet pihalle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Urs6 4.2 hydraulipumppu päästi nesteet pihalle

    Eli yhden "korkin" alta lentää öljyä auton ollessa käynnissä. Korkissa on iso ristipää kärki ja siihen todennäköisesti pääsee käsiksi purkamalla umpion, ilmanottoputken ja ehkä hydr. säiliön.
    Mikä moisen aiheutti? ihan vaan ajan myötä napsahti o-rengas katki vai onko jotain jäässä/tukossa. Eikös piiri ole kutakuinkin suljettu että tuskin roskaa pääsee sisään...

    Miten täytetään järjestelmä uudestaa, säiliöön vaan kamat ja auto käyntiin??
    Ja pumpussahan tuskin on enää painetta että voi huoleta ottaa sen korkin/tulpan pois??

    #2
    Varmaan o-rengas pettänyt, se korkki ei sitten ihan vaan isolla ruuvimeisselilla pyöräyttämällä lähde irti ja sitä tilaa saa olla sen ympärillä että pääsee moskalla ja taltalla sitä hakkaamaan. :)

    Marmorilta saa uusia tulppia ja o-renkaita. Itse ostin tosin pelkkiä o-renkaita, näistä on ollut kyllä juttua aiemmin jos vaan ne jostain löydät.

    Täyttö niin että etuakseli ilmaan pukkien varaan ja säiliö täyteen tavaraa ja auto käynnissä käännät tayden vasempaan ja oikeaan, samalla lisäilet tavaraa jos pinta säiliöissä vajoaa.

    Comment


    • #3
      Kalskeelta kannattaa tilata tulppa tiivisteineen. Väliaikaisfiksinä kelpaa vaikka vanha o-rengas, jos ei kokonaan poikki, tasotiivisteen (musta silikoni) kera. Hieman sinnepäin sopiva o-rengas ei kestä tuntiakaan normaalia ajoa BTDT.

      Tuo o-rengas kovettuu litteäksi ajan myötä ei siinä muuta syytä tarvita. Lötkössä teki tuon pari kertaa ja s4:ssa jo kertaalleen.

      Comment


        #4
        Olikohan ~10€ uusi tulppa ja o-rengas marmorilta, kun tuli viime talvena haettua. Sielä ei tosiaan mikään tavallinen o-rengas kestä, tuli kaksi kertaa kokeiltua...

        Itselläni tuo korkki tosiaan vuotanut myöskin ja tein sille avaimen vanhasta suorakärkisestä taltasta, pää suoraksi ja sen "+" uran levyiseksi. Sitten taltta korkin uraan ja pihdeillä taltan varresta kääntelemään, hieman helpompaa ja ei hajota mitään, jos tulee moskan kanssa huteja.

        Kasin pumpun sijaintia en tiedä, joten tuo ratkaisu ei siinä silloin välttämättä toimi... AAN koneisessahan tuo pumppu korkkeineen on ihan tyrkyllä.

        Comment


        • #5
          Etkan kuvan mukaan pumpussa ois useampi tulppa vaan itse en nähnyt pikaisesti kuin yhden joka on hyvin näkyvillä siinä ja siitä oli se o-rangas katki. Meinaan vaan että vaihtaisin kaikki tulpat kerralla vaan ei taida kasissa olla kuin yksi, vai????

          Comment


            #6
            Ei siinä minun muistikuvan mukaan ole kuin tuo yksi tulppa (+ kanta) ja sitten lähtö/paluu kohtia. Täytyy käydä pällistelemässä konepellin alla, ETKAn kuvassa kun näyttää aivan erilaiselta koko pumppu.

            Itsellä tihkuu öljyä tuosta korkista vieläkin. On ilmeisesti joskus saanut pumppu kipeää, kun ylin kierros tuosta tulpan kierteestä puuttuu kokonaan...

            Edit: Niin, tuon kierteen puuttumisen vuoksi ei enää o-rengas itsellä toimi. Sorvasin teflonista tiukan prikan tulpan päälle, toimi syksyyn asti ja nyt sitten hiljalleen vuotanut. Pumpun vaihto vissiin edessä...
            Viimeksi muokannut terroristiristo; 16.1.2011, 13:47. Perustelu: Lisäilyä

            Comment


              #7
              Saman tulpan pääsin itsekin vaihtamaan reilu vuosi sitten. Ikä sen tiivisteen tappaa, ei se kummempia syitä tarvitse. Ilmanottotorven kun irroittaa, pääsee käpistelemään ihan kohtuullisesti.

              Comment


              • #8
                Jep, otin kaikki linja-lähdöt auki, kaikki tiivisteet oli aika kovaa ja kaikissa oli jonkinsortin painumaa + röpelöä. Huomenna mallien kanssa laakkoselle, toivottavasti ei ole tilauskamaa.... Onko motonetissä sitä vihreetäkultaa, ainakaan febin vihreetä purkkia en oo siellä nähny.. vai ottaako suosiolla marmorin laatukamaa :)

                Comment


                • #9
                  Motonetistä löytyy kyllä. Kysyt VAG- ohjaustehostin nestettä. On vastaavaa, purkki vaihtuu, kun tulee kolmelta eri valmistajalta, mutta löytyy n. 10€/kannu.

                  Ainakin sitä ristikkoruuvia tiivisteineen sai hyllystä vuosi sitten ja alle kympillä. Silloin tulitestattua normi o-rengasta ja kestää tosiaan n. 15km ajoa, jonka jälkeen konehuone on hyvin voideltu :)

                  Comment


                    #10
                    Uutta orkkis korkkia ja tiivistettä kokeiltu ja kesti muutaman kuukauden. Sen jälkeen ajettu normaaleilla o-renkailla noin kahdeksan vuotta, kerran on tarvinnut tiiviste vaihtaa sinä aikana. Jos sen tiivisteen saa rikottua jo asentaessa, ei siellä öljyt sisällä pysy oli tiiviste marmorilta tai ei. Muistakaa siis asentaessa voidella tiiviste hyvin .

                    Comment


                    • #11
                      Etkan kuvan mukaan pumpussa ois useampi tulppa vaan itse en nähnyt pikaisesti kuin yhden joka on hyvin näkyvillä siinä ja siitä oli se o-rangas katki. Meinaan vaan että vaihtaisin kaikki tulpat kerralla vaan ei taida kasissa olla kuin yksi, vai????

                      Kahta puolta pumpussa + korkki. Omassa ainakin. Paikallaan ollessa päällä ja alla, eli pumppu irti, jos alimman haluaa vaihtaa.

                      Comment


                      • #12
                        Ainii, ihan näin btw. Voiko sillä tehostajalla ajaa kuin pitkän matkan jos se on sylkeny öljyt pihalle? Vai onko ehdoton ei ajamiselle!

                        Comment


                          #13
                          Siis kaikki öljyt? Hihna irti minne vaan, mutta hihna kiinni en paljoa moottoria pyörittelisi. Jos öljyä riittää tonkka takapoksissa eikä välitä perässä kulkevista noroista, niin voi myös ajaa :)

                          Comment


                            #14
                            Moniurahihna urssissa, ei saa näppärästi kierrettyä pumpun ohi.

                            Comment


                            • #15
                              Sattu sama vika, tulpan välistä vuotaa. Vaihdeltu o-renkaita ja tulppia pariin otteeseen kunnes jaksoin purkaa tarkemmin. Pumpun rungosta johon tulppa tulee, ensimmäistä kierrettä lohennut vajaa kierros irti, eipä taida muu auttaa kuin pumpun uusiminen, ketuttaa.

                              Comment


                                #16
                                Jos valaisi jollain umpeen sen korkin siihen? Alumiiniahan se taisi se runko olla. Alumiinin juotospuikolla tai tinalla tms.? Mitäänhän ei enää ole menetettävissä.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla vuoti kanssa kyseisestä korkista oma kulkine, marmorilta oli sillon jotain 8-9 egee korkki tiivisteen kera ja hyvin on pitänyt... Eikös tommoseen pieneen lohkeemaan vois kokeilla korkin vetää hytikkä tiivistenesteen tms kanssa kiinni ja kannattaa käyttää sitä g00200 nestetä eikä atffää tuntuu atf kurisevan varsinkin kylmänä... itsellä atffää enkä oo jaksanut vaihtaa

                                  Comment


                                    #18
                                    ATF:ät itsessään tuntuu syövän tiivisteet.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                      Jos valaisi jollain umpeen sen korkin siihen? Alumiiniahan se taisi se runko olla. Alumiinin juotospuikolla tai tinalla tms.? Mitäänhän ei enää ole menetettävissä.
                                      Valettiin tuo tulppa kiinni testiksi, toistaseks pitäny aineet sisällä mutta pitemmästä kestävyydestä vielä hankala sanoa. Eipä tuossa tosiaan paljoa pumpun osalta enää menetetävää ole.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja niinjoo Näytä viesti
                                        ... Pumpun rungosta johon tulppa tulee, ensimmäistä kierrettä lohennut vajaa kierros irti, eipä taida muu auttaa kuin pumpun uusiminen, ketuttaa.
                                        Sama vika täällä, sorvasin vuosi sitten teflonista tiukan prikan tulpan alle. Piti viime kesän loppuun asti ja nyt taas kusee...

                                        "Tarvitseeko" tuota tulppaa tosiaan mihinkään? Jos sen naittaisi umpeen?

                                        Comment


                                          #21
                                          Hydrauliikan asennusliimaa kierteisiin avuksi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                                            Hydrauliikan asennusliimaa kierteisiin avuksi.
                                            Esim. tällaistako tarkoitat?

                                            Loctite 542 KIERRETIIVISTE

                                            Comment


                                              #23
                                              Eipä sitä tulppaa tarvitse muuhun kuin pumpun täydelliseen purkuun ja kokoamiseen. Ja sitä ei juuri tarvitse tehdä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Joo vaikka tuota loctitea.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  onko tuo pumppu miten isotöinen ottaa irti? jostainhan tuosta hieman lukasin mutta eipäs nyt enää löytynyt uusiksi.

                                                  ei kestänyt nesteet sisällä kuin ~150km, saisi irtonaisena hieman paremmin paikkailtua kuin koneen kylessä ahtaassa kolossa nujuten.

                                                  -edit-

                                                  helppohan tuo oli vaihtaa, hihnan takaisinlaiton kanssa tuli jokunen ärräpää kun ei jaksanut laiskana paljoa purkaa tilaa. eroa on uuden ja vanhan pumpun kanssa aivan törkeän paljon eli ilmeisesti muutenkin oli koko laitos lähellä loppuansa.
                                                  Viimeksi muokannut niinjoo; 9.2.2011, 09:59.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X