Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takakontin automaattinen avaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takakontin automaattinen avaus

    Taitaa lähes kaikissa uusissa Audeissa olla takakontin lukituksen avaus kauko-ohjaimesta. Se ei kuitenkaan tee muuta kun nostaa konttia muutaman sentin ja loput pitää nostaa käsin.

    Törmäsin YouTubessa muutamaan videoon, joista mielenkiinto heräsi.
    http://www.youtube.com/watch?v=zhGI4tQtX5I

    http://www.youtube.com/watch?v=QMWJIXPD8z0

    http://www.youtube.com/watch?v=ZN7o_jQRP2s

    Itsellä siis sedan mallinen A4 B7. Tuohon olisi oikeestaan kaksi vaihtoehtoa, tehokkaammat kaasujouset tai tuollaiset jouset kuten tuossa videon Exeossa.

    Kenelläkään tietoa mistä tuollaisia jousia mahtaisi saada? Tai onko joku vaihtanut tehokkaammat kaasujouset?
    Viimeksi muokannut Kinkkujuusto; 27.11.2010, 16:45.

    #2
    Audi4ever.at foorumilta luin noista joskus aiemmin ja siellä oli juttua ettei B6/B7 olis tota modausta kun sedaniin.. mutta tossa tokassa videossa selkeesti onnistuu avantissakin sama homma. Hienoa että tossa tokassa videossa jengi on kyselly, että miten toi on ton tehny mutta ei oo sit kaveri vastannu. Pitänee yrittää ite kaivaa esille miten toi onnistuu kun pitäis vaihtaa noi kaasujouset takaluukkuun. Varmaan samaan about samaan rahaan saa ton ominaisuuden.

    Comment


    • #3
      ittee kiinnostas tuo B7 avantin avaus et onnistuuko tehdä? jos joku löytää ratkasun ni kertoo ihmeessä :)

      Comment


      • #4
        A6:sta kun nyt talvella siloitellaan takaluukku niin pitää keksiä miten luukun saa auki. Ajateltiin että ainakin luukku avautuisi hieman sisältä nappia painettaessa ja luukku pitäisi ite nostaa käsin ylös asti.

        Mutta nyt tässä mietin että jollain karamoottorilla voisi hoitaa luukun kokonaan aukeamisen ja kiinnilaiton.
        Ehkä myös avauksen ja sulkemisen saisi hoidettua auton avaimista ?

        Comment


          #5
          Tos ois nyt jotain osien varaosanumeroita sedaniin. Pitää päivitellä vaikka tätä viestiä jos löytyy jotain faktaa miten toi audiin tehdään. Tolla B7 avantista videon tehneellä tyypillä oli toinen video missä oli bemariin rakennettu joku saman tapainen viritys ja siinä oli selkeesti joku jousi tossa kaasujousessa. Tutkimukset jatkuu..

          edit: tosta pdf:stä kun poimii osat missä on Model-kohdassa '4E5' niin niillä osilla pitäis onnistua B7 sedaniin tuo automaaginen avaus, ehkä myös B6:een..
          Attached Files
          Viimeksi muokannut andre_; 28.11.2010, 15:25.

          Comment


          • #6
            Aattelin kokeilla tätä mitä muutamat ovat onnistuneesti Skodissa tehneet.

            http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/s...d.php?t=102280

            Jouset saa suht halvalla tilattua Briteistä, pitää vaan mitata vielä mitkä tuohon sedaniin sopii parhaiten.

            Youtube videoita
            linkki 1
            linkki 2
            linkki 3

            Comment


            • #7
              Ei olekkaan ihan niin helppoa tämän sedanin kohdalla.
              Kiinni asennossa jää vain pari-kolme senttimetriä tyhjää tilaa jouselle.

              On muuten kankea avata pakkasella, pitää ajaa talliin vielä ennen kun tilailen mitään.
              Viimeksi muokannut Kinkkujuusto; 29.11.2010, 22:59.

              Comment


                #8
                Minkähänlainen se kontti on painaa kiinni kun laittelee lisäjousia tuohon?

                Comment


                • #9
                  Ei pitäisi mitenkään älyttömän raskas olla, mitä noita videoita nyt katsellut.
                  Viimeksi muokannut okkim; 15.12.2015, 19:11. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                  Comment


                    #10
                    Nii, se jousihan on niin lyhyt että tuskin se paljon laittaa vastaan muutakun just siellä lopussa. Kävin omasta mittailemassa noita kaasujousia niin painuu toi mäntä aikalailla kokonaan sisään kun takaluukun sulkee.. että ei siihen vakio kaasujouseen mitään jousia pujotella. Varmaankin samanlaiset kaasujouset B6/B7 vaikka noissa varaosanumeron viimeinen kirjain muuttuukin?

                    Comment


                    • #11
                      C6 koppasessa kutosessa näytti olevan pelkkä kaasujousi toimittamassa luukunavaajan virkaa. Ilmeisesti jäykempi/tehokkaampi versio normaaliin verrattuna. Mahtaisiko tarvikkeena saada eri tehoisia kaasupumppuja tuohon tarkoitukseen, eipä mitään jousivirityksiä jäisi näkösälle..
                      Viimeksi muokannut sakarivo; 28.11.2010, 19:48. Perustelu: on turhaa

                      Comment


                        #12
                        Tosta speksejä B6 sedanin kaasujousille.

                        Eject Force [N]: 650
                        Length: 297,5 mm
                        Outer Diameter: 8 mm
                        Outer Diameter: 19 mm
                        Stroke [mm]: 95
                        Sekä avantille. Tosin avausvoima lukee etkassa 540N.

                        Eject Force [N]: 530
                        Length: 490 mm
                        Outer Diameter 1: 8 mm
                        Outer Diameter 2: 19 mm
                        Stroke [mm]: 189
                        Pitänee tutkia noita eri vaihtoehtoja.. C5 ois 500mm (B6 490mm) pitkät pumput 205mm (B6 189mm) iskulla. C5 aukaisuvoima on 635N kun B6 on 530/540N. Ponnahtaako Sakarilla takaluukku kaukosäätimestä auki? C6 ois 490mm/184mm/650N eli melkee sama kun B6 paitsi vaan enemmän voimaa.

                        Comment


                          #13
                          Kyllähän nuita eri tehoisia kaasujousia on saatavana vaikka millä mitalla tarvikkeena. Väittäisin kuitenkin että farkussa kaasujousen täytyisi olla melko tehokas, että jaksaisi punnata tuon luukun alhaalta ylös asti itsestään. Tarkoitan ettei tarvitse kädellä avitella. Ja vielä talvisin kun nuo kaasujouset tuppaa muutenkin toimimaan nihkeästi, niin en oikein usko että toimisi pelkän kaasujousen avulla. Mutta täytyypä töissä katsella mikä on tehokkain kaasujousi joka tuohon A4 Avant (B7) on saatavana. Eli kaasujousi jossa mitat ja kiinnikkeet täsmäävät alkuperäiseen.

                          Comment


                            #14
                            Itseäkin alkoi hiukka kiinnostaa että saisiko tuon kontinluukun pomppaamaan auki asti vain tehokkaammalla kaasujousella.
                            Tämän löysin googlettamalla ja sikäli mikäli oikein tulkitsin saisi tuonne jopa 1200N voiman omaavaa jousta. Tosin pumpun ulkohalkaisija nousisi silloin 22mm. Veikkaan tosin että leveys suunnassa tuolla on tilaa.
                            Hieman vaan mietintään aiheutti että kuinka noita valinta kriteereitä tulisi tulkita.

                            Eli tarkoittaako tuossa andren laittamissa tiedoissa ilmoitettu "lenght" jousen kokonaispituutta isku tehtynä jolloin "kasassa olo" pituus saadaan "lenght" - "stroke".
                            Toisekseen kärsiikö kaasujousi jos se joutuu olemaan sellaisessa tilassa joka ei ole toinen ääriasennoista. Käytännössä siis tilanne jossa esim. tälläisen luukun kiinni olo asennossa jousi ei ole aivan pohjassa vaan jossain 1/4 stroken päässä pohjaus asemasta.

                            Luulisin että kahdella tuolaisella 1200N jousella saisi jo lumisenkin peräluukun aukenemaan. Tuleekos muuten liian tehokkailla jousilla sellainen vaaratilanne että luukku menee saranoiltaan "yli". Samoin luukun kiinni laittaminen saattaa noilla jousilla alkaa käymään haastelliseksi.

                            Comment


                            • #15
                              En tiedä onko noissa tehokkaammissa pumpuissa sillain että se hidastaa lopussa. Edelliseen B5 avanttiin ostin tehokkaammat pumput jotka meni sillä samalla voimalla ylös asti, niin kyllä oli siinä ja siinä että ei mennyt luukku kattoa vasten.
                              Eikä muuten jaksanut vieläkään nostaa itse alhaalta ylös.
                              Kiinni laitto oli aika paljon raskaampi kuin vakio pumpuilla.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                Eli tarkoittaako tuossa andren laittamissa tiedoissa ilmoitettu "lenght" jousen kokonaispituutta isku tehtynä jolloin "kasassa olo" pituus saadaan "lenght" - "stroke".
                                Jep.
                                Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                Toisekseen kärsiikö kaasujousi jos se joutuu olemaan sellaisessa tilassa joka ei ole toinen ääriasennoista. Käytännössä siis tilanne jossa esim. tälläisen luukun kiinni olo asennossa jousi ei ole aivan pohjassa vaan jossain 1/4 stroken päässä pohjaus asemasta.
                                Tuskimpa. Tosin suurin voima tolla kaasujousella on silloin kun se on täysin kasassa.
                                Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                Luulisin että kahdella tuolaisella 1200N jousella saisi jo lumisenkin peräluukun aukenemaan. Tuleekos muuten liian tehokkailla jousilla sellainen vaaratilanne että luukku menee saranoiltaan "yli". Samoin luukun kiinni laittaminen saattaa noilla jousilla alkaa käymään haastelliseksi.
                                Jos se 1200N kaasujousi ei ole liian pitkä niin eihän se mitään vaurioita aiheuta kuhan ei tuu omaan leukaan toi luukku.

                                Tossa näytetään miten toi homma hoituu Golffissa (A3 8P:ssa sama juttu?) eli vaihtaa ton korin puoleisen kiinnityksen toisinpäin niin kaasujousi on suuremmassa kulmassa luukkuun nähden sekä Skoda Fabian kaasujouset.

                                Koodi:
                                       voima    pituus      isku      pituus mäntä sisällä
                                Golf6:  550N    438,5mm     157mm     281,5mm
                                Fabia:  600N    440,0mm     169mm     271mm

                                Mkurtti: B6:een saa erikseen "autotalli"-mallisia kaasujousia mitkä pitää lopussa nostaa kädellä ylös eli pysähtyy ennenkuin luukku kolahtaa kattoon.
                                Viimeksi muokannut andre_; 28.11.2010, 22:19.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos se 1200N kaasujousi ei ole liian pitkä niin eihän se mitään vaurioita aiheuta kuhan ei tuu omaan leukaan toi luukku.
                                  Aina on vaarana kun luukku menee tavallista kovempaa ylös että liialla voimalla lopussa repäisee vauhdin takia kaasujousista päät rikki ja luukku tulee alas tuplavauhtia. -> Lasi hajalle ja kylkiin vekit. Nähty on avantissa.

                                  Edit: Siis halvemmilla tarvikepumpuilla jos eivät hidasta lopussa.
                                  Viimeksi muokannut LauriJT; 30.11.2010, 18:20.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ponnahtaako Sakarilla takaluukku kaukosäätimestä auki?
                                    Ei toki, mullahan on avantti mutta auton etsintävaiheessa kävin koeajamassa sellaisen sedan kutosen jossa oli tuo luukun avaus. Kuskin ovessa oli nappi josta luukku pomppasi ylös ja ihan rauhallisesti aukesi. Avantissa onkin sitten moottorit tuohon tarkoitukseen, kaasupumpuilla voisi tulla turhan raskaaksi laittaa kiinni mutta alkuperäinen kysymys koski sedania ja siihen tuota lääkettä tarjosin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joissain uusissa Volvoissa on jonkinlainen takaluukun avaussysteemi. Parkkipaikalla oon nähny semmoisen avautuvan hyvin näitisti, kun kuski pianoi kaukosäätimestä. Millähän tuo on tehty? Onkohan siellä moottori?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Volvoissa on käsittääkseni moottori, koska ainakin V50:ssä kontin saa myös kiinni napista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitä enempi pumpussa voimaa,niin sitä tympeempi se on sitten luukku laittaa kiinni ja saranatkaan ei mahottomia kestä...

                                          Comment


                                            #22
                                            No mä nyt kommentoin tässä välissä et laitoin omaani eli B6 avanttiin (530-540N) C5:n (630N) kaasujouset sekä tilasin bearing boys:lta parit jouset ihan nyt testimielessä. Kävin Seat Laakkosella tutkailemassa ja kokeilemassa noita eri autojen takaluukun rakenteita. Nyt toi oma takaluukku nousee kivasti kun sitä vähän avittaa alkuu ja sen saa kiinnikkin jopa sisäpuolen kahvasta vetämällä (aika kovaa saa tosin nykästä..miten kesällä?) mutta ei toi oma kyllä tunnu oleellisesti raskaammalta kuin Seat Exeon takaluukku jonka joutui painamaan lopuksi ulkopuolelta kiinni (laadun puutetta?). Kokeilen niillä jousilla sitten jos ton takaluukun saisi omillaan aukeamaan ja sitten vielä bonuksena jotenkin sen luukun kiinni.

                                            Comment


                                            • #23
                                              andre kerro sit miten kävi et toimiiko..

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä, tilasin tiistaina ne jouset että kait ne sieltä on kohtapuolin tulossa. Otin jousia kahta eri voimakkuutta niin ei tarvii tilailla kahteen kertaan jos ei toimikkaan noilla mediumeilla. Tilauksen statuksena on vielä processing mutta odotellaan.. Ei oo kyllä pahan hintaisia noi kierrejouset, kaasujousetkin hain motonetistä 23,5? x2 = 47? 'made in eu'-laatua. Kattelin ettei noita kaasujousen liikeratojakaan oikeen saa tuunattua tässä B6 joten mennään nyt tällä kierrejousi-linjalla.


                                                Koodi:
                                                Qty	Product	               Unit      Cost	Total
                                                2	B20x51 Medium Load Die Spring	 £2.46	£4.92
                                                2	R20x51 Heavy Load Die Spring	 £2.98	£5.96
                                                
                                                Discounts:	£0.00
                                                Shipping:	£4.95
                                                VAT:	£0.00
                                                TOTAL:	£15.83
                                                Noh, palaillaan asiaan kun ne jouset tulee.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  onko löytyny sopivaa ratkaisua tähän?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tänään oli niin hyvät kelit että kokeilin asennella jousia mutta en saanu urheiltua kaasujousia irti takakontista. Kierrejouset tuli viikolla briteistä, huomenna jos yrittäis uudestaan asentaa niitä.
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 15.12.2015, 19:13. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ilmineeraahaan sitten jos toimii. Itsellänikin heräs kiinnostus kun katsoin noita youtuben pätkiä.
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 15.12.2015, 19:13. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sattuiskohan noita jousia olemaan saatavilla A6 avanttiin, vai onko liian raskas kontti, ettei jaksaisi nostaa?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Lähtökohtana tuossa on, että kaasujouset jaksavat avata luukun melkein sieltä ala-asennosta, kierrejousilla annetaan vain se pieni alkusysäys. Tarvitsee siis vakiota voimakkaammat pumput, andre_:lla esim. on tuossa A6:n pumput (600N?), joten niistä ei A6:n omistajille ole iloa.

                                                          Omasta A6:sta tuli pumpuista toimintakaasut viime viikon kylmimpänä päivänä ulos, joten sikäli kiinnostaa itseäkin löytää tähän se voimakkaampi vaihtoehto.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                                            Tarvitsee siis vakiota voimakkaammat pumput, andre_:lla esim. on tuossa A6:n pumput (600N?), joten niistä ei A6:n omistajille ole iloa.
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                                            No mä nyt kommentoin tässä välissä et laitoin omaani eli B6 avanttiin (530-540N) C5:n (630N)
                                                            Kyllähän tohon C5 avanttiinkin löytyy tarpeeksi vahvat pumput, kun vaan etsii ja löytää sopivan mittaiset. Esim VW Touranissa on 770N mutta ne on väärän mittaiset... transporttereista löyty yli 1000N pumppuja. Voihan se olla et toi A6(C5) pomppaa auki ihan omilla pumpuillaan mikäli ne on uudet ja voimissaan??

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X