Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 -06 eber-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 -06 eber-ongelma

    Kaverilla on tollanen audi jossa tehdas asenteinen eber. Ajotietokoneelta ajastus ja löytyi myös takaa kauko-ohjaus yksikkö. No alkuperäinen säädin hukattu ja uus ois pörhöllä ollut kallis.. Hän osti sitten eberin R+ kauko-ohjain sarjan. No nyt emme saa tuota toimimaan millään alkuperäisen systeemin kanssa. Eli 3 johtoa tulee taakse alkuperäiselle kauko-ohjaus purkille. (+12 V, 0V (maa) ja varmaan tuo Can väylä?) Can väylän johdosta mitattuna kun eber ei päällä 11V ja kun eber päällä 4V) Mikä on tässä ajatus?

    Sen verran vielä testattu että R+ toimii, koska syttyy se punainen valo (käsikäynnisys-nappiin) kun ohjaa kaukosäätimestä päälle.

    Eli mikäköhän tässä nyt mättää ja miten tuo saatais toimimaan? Vaatiiko se jotain pörhön koodausta tai???

    #2
    Tuskin saa toimimaan mitenkään CAN-lämppärin kanssa.

    Comment


      #3
      Mitenkään ole tuohon eberiin tutustunut, mutta veikkaisin että päivitysboxi pitäisi kytkeä jotenkin itse eberiin kiinni. Nyt vaan siis pitäisi selvitellä, että tulevatko nämä kolme kaapelia eperiltä vai jonkun muun palikan kautta. CAN on muistaakseni oranssin värinen, ellen ihan väärin muista.. siinä tosin on voitu käyttää melkeinpä mitä tahansa ja niitä on yleensä 2 kpl (oranssi+oranssi-musta).

      Comment


      • #4
        No osaisko joku kertoa miten tollannen kytketään B7 audiin vai onko vaan viisaampaa hommata orggis kaukosäädin? Orggis on ollut joklu T4.1. Käykö tähän se T5??

        Comment


        • #5
          Jos jolalkin on tollasessa samanlaisessa alkuperäinen eber. ni mikähän mahtaa olla orggis kaukosäätimen varaosanumero? R+ saa kaveri nyt palauttaa eeberi.com:iin niin pitää tuolle alkuperäselle TP41:lle hommata kauko-ohjain. Audilla hintaa taas sen 350€ni pitäs löytää jotaki muuta kautta se.. Orggis vastaanotin siellä on tälläinen:

          TP42 HV2.00 / SV01.02
          22 1000 31 85 00

          Osaisko joku jelpata?

          Comment


          • #6
            Miten koodataan tuo Audin oma TP42 kaukosäädin???

            Comment


              #7
              Oottekos mistä ostelleet pattereita tuohon TP42 kakeen? Oulussa Akkutalo Markuksela nosteli kädet pystyyn, ei ollut kuin normaalia AAAA patteria tarjolla joka on hieman liian pitkä. Varta lopettanut kuulemma tuon 4061-mallin valmistuksen.
              Onkohan millainen tilanne tuon 8E0 298 105 patterin kans, vielä en ole uskaltanut soitella marmorille.

              Comment


                #8
                Onkohan millainen tilanne tuon 8E0 298 105 patterin kans
                Pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan hyllytavaraa ja hinta 29,80 €

                Comment


                  #9
                  Ongelma ratkes kun selailin nettiä, wikipedia ties 9V pariston koostuvan kuudesta LR61 kennosta. Yks vanha sellainen purkuun ja voila! Sieltähän paljastui 6kpl täsmälleen samanlaisia. Vinkkinä muillekin, säästää jonkun eken.

                  Edittiä sen verran että kaikissa 9V pattereissa ei ole samanlainen rakenne. Ainakin GP Super 9V koostuu kuudesta päällekäisestä kennosta ja näin ollen ei sovikaan säätimeen. Tuo tyhjä testipurkupatteri oli Varta. Täytyy ostaa joku toinen merkki testiin ja availla. Tuohon marmorin hintaan voi muutaman ostella ja silti vääränlaiset saa hyötykäyttöön ku avaa sievästi pohjasta..
                  Viimeksi muokannut Sape; 26.10.2011, 13:54. Perustelu: Kaikki 9V paristot eivät sovi luovuttajiksi

                  Comment


                    #10
                    Toisella yrittämällä löyty sopiva "koostumus" kuorien sisältä, 9V rainbow alkaliparisto kyseessä. Oli tuossa tuplahintainen Duracell myös varalla, siitä ei tietoa mitä pitää sisällään.

                    Rainbown kennoissa ei +/- merkintöjä, joten napaisuuden joutuu tutkailemaan päätylevyjen ja kuoren avulla. Tässä tapauksessa tappipää oli miinus.

                    Comment


                      #11
                      Syksyn tullen uusi onkelma! Lämmitin ei käynnisty kaukosäädöllä, pelkästään auton valikosta. Säätimen patterit hyvät, joten missä vika? Onko paritus jotenkin sekoittunut tai muuta vastaavaa?

                      Comment


                        #12
                        Saako Ardicin kaukosäätimen (ylläolevan kuvan mukainen) korvattua jollain modernimmalla tai lähinnä pienemmällä versiolla?
                        Oma kake meni tuusan p*skaksi ja ajattelin jos sitä saisi päivitettyä.

                        Comment


                          #13
                          ebay:ssä on joku 99€ sarja, joka liitetään johonkin siemensin puhelimeen. Sama sarja juotetaan tuohon kaukosäätimen nappeihin kiinni, ja sen jälkeen lämmittimen saa ilmeisesti päälle soittamalla ja/tai tekstareilla. TP42 jää tässä suunnitelmassa auton sisään jemmaan johonkin. Patterillekin on korvaava palikka, sillä ne tyhjenevät äkkiä pakkasessa.

                          Tämä ei kuitenkaan oikein tyydytä minua. Tuo TP42 on kännykän kokoinen, eikä taskutilaakaan ole ylimääräistä. Kännykkä on joka tapauksessa aina mukana. Haluaisinkin asentaa tuollaisen remuc-sarjan, mutta se ei tietenkään puhu samaa kieltä tuon B7 OEM lämmittimen ohjauksen kanssa. Jotain tarvittaisiin väliin.

                          Tuohon remucin ohjaamiseen löytyy android, apple, win-phone jne appit. Esim: google play

                          Sen verran mitä olen lukenut remucin ohjeita, niin sen saa konffattua ohjaamaan lähtöjä päälle ja pois tietyksi ajaksi. Jostain pitäisi saada aikaiseksi piiri tjms joka lukisi tuota signaalia, ja sitten emuloisi OEM radiovastaanottimen ohjaus-signaalia. Signaali on selitetty liitteessä.

                          Olisiko täällä ketään joka voisi neuvoa miten tehdä tuo, elektroniikka-taustaa ei ole.

                          PDF:stä päätellen lämmittimeen päin annettaan jatkuvaa +12VDC, ja kun halutaan käynnistää lämmitin pitäisi vetää jännite nollaan volttiin sekunniksi, kolme kertaa.

                          Sammutus on kai seitsemän kertaa alas +6VDC:hen, sekunnin välein.

                          Parasta olisi tietysti jos se alkuperäinen radiolla toimiva kake edelleen toimisi, eli sen takapaksissa olevan R64 boksin ja lämmitimen väliin tämä saisi tulla ja vielä niin että jos tuo OEM-purkki signaloi jotain niin se menisi läpi.

                          Onko vaikea tehtävä?

                          edit: lisätty kytkentäkaavat
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut haraldh; 11.12.2012, 21:21.

                          Comment


                            #14
                            **Siirretty toisesta ketjusta**

                            Tuommoisesta arduinosta saisi varmaan väkerrettyä vehkeen joka osaisi kommenosta pätkiä yhtä relettä sekunnin sykleissä, eikö näin? Silloin sen avulla saisi esim. remuc:in etäohjauksen kytkettyä OEM Ardic-lämmittimen ja sen radiovastaanottimen väliin?

                            Paljonko tuollaisen arduinon tehontarve on? Jotain kymmeniä mA @12VDC?
                            Viimeksi muokannut pasi_; 11.1.2013, 18:02.

                            Comment


                              #15
                              No tuollaisella voi vaikka ohjata sitä lämmitintä. :)

                              Meinaatko, että laittaisit Remucin ja orkkiskaukosäätimen rinnakkain? Mihin siinä relettä tarvitaan, jos ohjaus on Eberi-/Webasto-tyylinen jännitesignaali? Diodien läpi vain ohjaukset.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                                Meinaatko, että laittaisit Remucin ja orkkiskaukosäätimen rinnakkain? Mihin siinä relettä tarvitaan, jos ohjaus on Eberi-/Webasto-tyylinen jännitesignaali? Diodien läpi vain ohjaukset.
                                Tuon TP42-en ja Ardicin välinen signaali on kuvattu tuon viestin liitteissä. Lyhyesti Ardic lähtee käymään jos kolme kertaa tiputtaa 12V jännitteen nollaan sekunniksi sekunnin välein. Itselläni ei riitä taito suunnitella tuollaista härpäkettä.

                                Remuc nimenomaan, sillä olisi kiva ettei tarvitsisi kantaa mukanaan ylimääräistä kakea. Joskus teinkin yhteen nokiaan piuhoja, mutta tuo virransyöttö sille on vähän vaikea. Etenkin pakkasessa.

                                Radio-ohjain jäisi edelleen käyttöön. Eli tuo rele tulisi TP42 vastaanottimen ja Ardicin väliseen karvaan. Sammutus on vähän vaikeampi, kun pitäisi tiputtaa 5V-iin tjms lyhyesti kuusi kertaa. Vaihtorele?

                                Comment


                                  #17
                                  Jaa, että siellä on sellaista ohjausta harrastettu. Kyllähän tuollaisen jollain ajastinpiirillä ja viiveillä voisi rakentaa, mutta onnistuu helpoiten varmasti vaikka tuolla Arduinolla. Sen virransyöttökyky ei vain riitä suoraan releen ohjaukseen ja se on lisäksi 5 V. Joten transistorit kaipaisi ainakin kaveriksi. Periaatteessa tuon orkkisohjauksen voi kierrättää Arduinon läpi ja sitten, kun Remucilta tulee signaalia, niin kierrätetään se läpi. Silloin ei tarvita relettä.
                                  Viimeksi muokannut pasi_; 11.1.2013, 18:02.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarvitaan 2 relettä. Toinen rele sarjaan mikä katkoo signaalia ja toinen vaihtava sarjaan niin että lähtö tulee samaan linjaan 6V zener diodin tai jänniteregun kanssa. Tämmöinen ajatus tuli vaan mieleen.

                                    TI:n launchpadilla voisi onnistua ja on ainakin halpa ratkaisu (n.5$ jenkeistä ja partcolta saa n9€ hintaan). TI:n ongelma on vain tuo 3.3V toimintajännite joten aika hankala saada vaihtavaa relettä siihen. Kaikki puolijohteet ainakin näyttivät olevan ihan normi sulkeutuvia releitä ja mielummin muutenkin hoitaa niin, että rele on auki normaalitilassa ja signaali menee avautuvien kärkien kautta ja ainoastaan 6V syöttö menee sulkeutuvan kärjen kautta.

                                    Arduino Micro olisi toinen halpa piiri ja käyttää 5V jännitettä, jolloin releitä löytyy heti paljon enenmmän.

                                    Tosin kummankin outputit näyttävät pystyvän sen vertaa pieniin ampeerimääriin, että olisi järkevää käyttää transistoreita ennen releitä. Mutta eipä ne juuri mitään maksa.

                                    En ole tuon koodaamiseen niin tutustunut mutta ajatushan on että vaikka Input1 (käynnistys) tuottaa komennon Output1+ajastin+Output2+ajastin+Output1+ajastin+Ou tput2+ajastin+Output1+ajastin+Output2 ja sammutus eli Input2 vastaavan komennon vain output2 eli sen alennetun jännitteen kanssa varustetun releen kautta. Tai jos tulee vain 1 inputti niin I1=1 tuottaa tuon ekan komennon ja I1=0 tuottaa tuon toisen.

                                    Jos haluaa hifistellä niin täältä saa tilattua piirilevyjä noin 10€/10kpl. Suunnitelma vaan Eaglella ja lähetys tuonne. Jää jäljelle vielä 9 levyä kavereille.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Miten uusi TP42 kaukosäädin opetetaan autolle, vaatiiko koodausta?
                                      Autossa siis tehdas Ardic..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuon TP42-en ja Ardicin välinen signaali on kuvattu tuon viestin liitteissä. Lyhyesti Ardic lähtee käymään jos kolme kertaa tiputtaa 12V jännitteen nollaan sekunniksi sekunnin välein.
                                        Kuulosti niin hölmöltä, ettei kukaan insinööri voi tuollaista suunnitella.
                                        PDF:stä päätellen lämmittimeen päin annettaan jatkuvaa +12VDC, ja kun halutaan käynnistää lämmitin pitäisi vetää jännite nollaan volttiin sekunniksi, kolme kertaa.
                                        Sammutus on kai seitsemän kertaa alas +6VDC:hen, sekunnin välein.
                                        Olettamuksia.
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...6&postcount=13

                                        Vaakaviivat = jännite 5V
                                        Pystyviivat aika 0,5s
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/att...5&d=1355256667

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Sape Näytä viesti
                                          Ongelma ratkes kun selailin nettiä, wikipedia ties 9V pariston koostuvan kuudesta LR61 kennosta. Yks vanha sellainen purkuun ja voila! Sieltähän paljastui 6kpl täsmälleen samanlaisia. Vinkkinä muillekin, säästää jonkun eken.

                                          Edittiä sen verran että kaikissa 9V pattereissa ei ole samanlainen rakenne. Ainakin GP Super 9V koostuu kuudesta päällekäisestä kennosta ja näin ollen ei sovikaan säätimeen. Tuo tyhjä testipurkupatteri oli Varta. Täytyy ostaa joku toinen merkki testiin ja availla. Tuohon marmorin hintaan voi muutaman ostella ja silti vääränlaiset saa hyötykäyttöön ku avaa sievästi pohjasta..
                                          Itse purkasin 9V Energizer Industrial pariston, jonka sisältä löytyi sopivat paristot, napaisuus sama kuin alkuperäisissä (tappipää miinus).
                                          Viimeksi muokannut Latviss; 2.3.2020, 05:28.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X