banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa

Työkalut Display Modes
ari ari ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

Vanha 28.12.2015, 11:26

Tommonen Garmin Dash Cam™ 35 tuli ostettua,kiinosti kun siinä on noi peltipoliisit.Vielä kun sais asennettua
Kuiders Kuiders ei ole kirjautuneena

Vanha 28.12.2015, 11:38

Omassa menopelissä on T-cam cc400hd kamera. Tyytyväinen siihen, kun on tosiaan teippi kiinnitys eikä imikuppi.
TN69 TN69 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 26.04.2016, 14:11 Ajoneuvokamera + gps + ylinopeusvaroitin

Googlettaa googlettaa mutta ei löydä. Onko olemassa ajoneuvokameraa, jossa gps, ladattu tiekartasto nopeusrajoituksineen ja sitä hyödyntävä ylinopeusvaroitin?
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 26.04.2016, 14:17

Kuullostaa vanhalta android-puhelimelta jossa pari softaa.
pulla pulla ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 26.04.2016, 15:51

En ole ostanut kameraa. GPS taajuus pitää olla vähintään 4 tai 5Hz ja nopeus automaattisesti ruutuun. Onko tullut uusia ehdokkaita?
TeroPee TeroPee ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 26.04.2016, 16:13

Ei tuosta Contourin kamerasta ajotallennuskameraksi ole, mutta ihan hyvin se toimii action-kamerana. Datat saa videoon RaceRenderillä: https://youtu.be/zNwJQ7B1flk
fast79 fast79 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 27.04.2016, 19:58

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TN69 Näytä viesti
Googlettaa googlettaa mutta ei löydä. Onko olemassa ajoneuvokameraa, jossa gps, ladattu tiekartasto nopeusrajoituksineen ja sitä hyödyntävä ylinopeusvaroitin?
En tiedä onko tuollaista ajoneuvokameraa mutta katsopas Garminin navigaattorivalikoimasta, niistä paremmista löytyy kamera.
TN69 TN69 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 28.04.2016, 10:14

Kiitos Joni. Tuo Garmin nüviCam Europe GPS http://www.gigantti.fi/product/puhel...#tab-more-info on pitkälti sellainen kuin olen etsinyt, tyyris kylläkin (399€). Harmittaa vaan, et jos tuon jättää yöksi autoon kadun varrella niin joku narkki sen sieltä vie... Mitenköhän noissa toimii liikennetiedotteet Suomessa? Onko meillä mitään sellaisia?
fast79 fast79 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 29.04.2016, 04:26

Noista liikennetiedotteista en kyllä osaa sanoa. Tutulla on joku noista garminin kamerallisista malleista ja on kuulemma ollut tyytyväinen.
Mara Mara ei ole kirjautuneena

Vanha 13.10.2016, 12:08

Olisiko heittää vinkkiä mistä hankkia edullinen ajotallennuskamera?
Alkaa jo niin v**uttamaan tämä oululainen liikennekulttuuri, että kamera laitettava. Keskellä risteystä tänäänki Omegakuski vaihtoi kaistaa kiilaamalla eteen...

Aliexpress tai eBay laittais tilauksen ja tietäisi mikä malli ei nyt heti samalla viikolla heitä toimimasta :)
pasi_ pasi_ ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 13.10.2016, 13:14

Itellä on Mini 0805. Plussana pieni koko, mahtuu taustapeilin taakse. Toiminta ok, kuvanlaatu riittävä. Kerran mennyt jumiin ja akku on puolessa vuodessa mennyt aivan loppuun. Kestää ehkä 2 min akun varassa. Mut oli halpa. :)

http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Muuta/0805/AMBA0004.MOV

Vanha 13.10.2016, 13:33

DOD LS460W on omassa B5 ja todella pähee kamera.
Andyks Andyks ei ole kirjautuneena

Vanha 13.10.2016, 13:38

Itsellä on joku G1WH pohjainen n. 35e kamera, mutta vaikka tässä hintaansa nähden hyvä kuvanlaatu onkin, ei se oikein kunnolla riitä esim. rekisterinumeroiden erottamiseen jne.

Viimeaikoina DDPai M6+ on herättänyt kovasti kohua. Hintaa UK Ebaysta n. 110e.

Myös esim. Transcend DrivePro 200 on ilmeisen laadukas ja suosittu. Ko. mallin isoveljessä 220 on myös GPS, mutta 200 kuvanlaatua on kehuttu paremmaksi kuin isoveljensä.

Itse todnäk. tilaan piakkoin tuon DDPai:n ellen muuta vaihtoehtoa löydä. Siihen tulokseen olen tullut että tuo n. 100e on kameraan pakko investoida jos haluaa oikeasti kuvanlaatua josta saa hyvin selvää.
Dieselman Dieselman ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 15.10.2016, 09:15

Tuo DDpai vaikuttaa mielenkiintoiselta, pitänee laittaa hankintalistalle.

Vanha 21.12.2016, 17:37

Onko ehdotuksia melko pienelle kameralle, jonka voisi asentaa takalasiin?
Veskuh Veskuh ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 29.12.2016, 20:57

Tätä pakettia olen ainakin itse vähän haaveillut:
http://www.racshop.co.uk/sat-navs-te...-dash-cam.html

Vanha 29.12.2016, 21:15

Edestä löytyy jo dod ls460w
RS_Performance RS_Performance ei ole kirjautuneena

Vanha 01.01.2017, 15:05

Tilasin Viofo A119. Testien perusteella on myös hyvä.
https://dashboardcamerareviews.com/viofo-a119/

Samasta paikasta löytyy myös testi tuosta DDPai M6 Plussasta.
https://dashboardcamerareviews.com/ddpai-m6-plus/
HiTec HiTec ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 01.01.2017, 17:25

Viofo A119 on ollut ostoslistalla, mutta uutta ei tarvi kun entinenkin toimii. Etenkin tuossa kiinnostaa tuo jalka johon viedään virta ja jossa on gps. Helposti sama kamera molempiin autoihin
Juzaari Juzaari ei ole kirjautuneena

Vanha 18.01.2017, 17:38

Olisiko ideaa saisiko jostain katon valoista tms. jatkuvanvirran kameraan? Ei oikein innosta tuo roikkuva johto tuossa heilumassa taustapeilin alapuolella kaiken aikaa. Kukahan keksisi jo sen hyppysähkön? Juu osassa on akku, mutta ei sitä kuitenkaan muista aina ladata.

Vanha 18.01.2017, 18:07

Oman virran olen ottanut ihan tupakansytyttimestä. USB pistoke tupakansytyttimeen tarpeeksi pitkä USB johto jonka toinen pää sama, kun kamerassa sitten laittanut johdon menemään toppausten sisällä siten ettei johto näy lainkaan.
andre_ andre_ ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 18.01.2017, 20:29

Mä laitoin Motonetistä sulakehaaroittimen ja siihen jatko-abikolla kiinni tupakansytytin-haaroittimen. Tuohon taas laitoin kameran laturin ja perus usb-laturin joka syöttää virtaa puhelintelineelle, tuo tupakansytytin-haaroitin on kiinni kojelaudan sisällä kaksipuolisella teipillä. Tupakansytytin-haaroittimen miinuksen laitoin vaan kojelaudan kiinnityspulttiin. Kameran laturijohto taitaa olla tuo kuvassa näkyvä musta johto, sen työnsin A-pilarin ja tuulilasin väliin sekä kattoverhoilun ja tuulilasin väliin.

Sulakerasialta mittasin yleismittarilla sulakkeen joka on virtalukon perässä, kun tuossa kamerassa on ominaisuus että se menee latauksen perusteella valmiustilaan ja alkaa kuvata kun havaitsee liikettä.

Suunnittelin ensin kunnon kiinteää asennusta mutta bongasin jostain tuon sulakehaaroittimen ja sillä on kyllä ihan naurettavan helppo tehdä tuo asennus.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Audin DVR.jpg‎
Views:	326
Size:	114,6 Kt
ID:	51247  
okkim okkim ei ole kirjautuneena

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 18.01.2017, 20:50

Minulla on kahdessa autossa sähköt otettu katosta, toimii hyvin eikä johdot ole tiellä.
Archie Archie ei ole kirjautuneena

Vanha 19.01.2017, 21:55

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mara Näytä viesti
Olisiko heittää vinkkiä mistä hankkia edullinen ajotallennuskamera?
Alkaa jo niin v**uttamaan tämä oululainen liikennekulttuuri, että kamera laitettava. Keskellä risteystä tänäänki Omegakuski vaihtoi kaistaa kiilaamalla eteen...

Aliexpress tai eBay laittais tilauksen ja tietäisi mikä malli ei nyt heti samalla viikolla heitä toimimasta :)
Samat on tunnelmat. Mulla on pari vuotta sitten Mätänetistä ostettu halpiskamera, mutta sen kiinnike on normaaliin kiinalaistyyliin mennyt väljäksi eli kamera tärisee ajossa. Uuden hankinta edessä.

Vanha 09.02.2017, 18:35

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
Minulla on kahdessa autossa sähköt otettu katosta, toimii hyvin eikä johdot ole tiellä.
Miten olet toteuttanut tämän? Tuli vaihdettua autoa niin ei tarvitsisi vetää sitä johtoa 5m verran

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 10.02.2017, 08:32

Etsin sieltä kattoluukun sähköistä sellaisen paikan mihin tulee virrat kun autoonkin tulee. Aika helppo etsiä yleismittarilla.

Vanha 10.02.2017, 17:17

Pahoittelen tästä, mutta saattaa olla melko pöljä kysymys. Sulakerasiasta löytyy varmaan paikka mistä tulee jatkuva virta? Mietin jos tekisin tuollaisen sulakehaarotus kikan sinne. Jatkuvavirta vasen vuoksi, että saa pusäköidessä jätettyä auton kameran päälle mahdollisten kolhioiden tallentamiseksi. Akut noissa on kuitenkin niin pieniä. Timelapse modea olen tuossa kamerassani käyttänyt. Löytyisi kyllä myös liiketunnistin, mutta se tarvitsee taas "paljon" liikehdintää jotta alkaa tallentamaan.

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 10.02.2017, 22:10

Kyllä siellä jossain kohtaa on jatkuva virta. Esim radion muistille tulee aina virta.

ACF jäsen

Vanha 10.02.2017, 22:16

En kyllä kattoluukuttomasta B6 suomiauton sähkökaaviosta muistaakseni löytänyt kattovalon nurkilta jatkuvaa +12V, premiumvarustelluissa edustusautoissa erikseen. Tuo sulakehaaroitin on todellalla kätevä kun voi sulakerasialta katsoa yleismittarilla, mille sulakkeelle sähköt tulee virtalukon tai jatkuvan virran mukaan ja kytkeä siihen sulakehaaroitin.

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 10.02.2017, 22:42

Ei minullakaan jatkuvaa virtaa katolle tullut, mutta avainta kääntämällä tuli, ja sehän riitti minulle.

Vanha 10.02.2017, 22:44

Tuleeko kattovaloon jatkuva?

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 11.02.2017, 09:39

Kyllä tulee koska saahan valon päälle ilman virtojen päällelaittoa.
Jay Jay ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 11.02.2017, 21:23

Viofon A119S näyttää ihan mielenkiintoiselta. Mistäs olette noita ostellut?

ACF jäsen

Vanha 11.02.2017, 21:39

Tarkennan, tarkoitin pulssileveysmoduloitua sähköä tuli pelkästää eli tätä kattovaloille tulevaa himmennettävää polttimonvalvontasähköä.

ACF jäsen

Vanha 11.02.2017, 22:33

Viofo on hyvä. Kuvanlaatu on huomattava parannus omaan vanhaan kameraan. Tuo irroitettavuus on ehdottoman hyvä. Mulla on tuo GPS jalka, johon tulee virta ja kaapelin saa nätisti piiloon. Laatikossa tuli muutama ylimääräinen "tyhmä" jalusta. Menee joko tuollaisenaan kesäautoon, tai sitten tilaan siihenkin GPS palikan. Mikki tuossa on huonompi kuin vanha. Auto on tyhjäkäynnillä pihalla ja kamera tallentaa ihan tolkutonta tärinä ääntä. Myös sekunnin syklillä toistuva siritys kuuluu jatkuvasti. Myöskään radiota ei voi kuunnella niin isolla kuin vanhalla. Tämä tuskin on tärkein ominaisuus näissä.

Minun kamera on A119. S mallissa ei näytä olevan linssin vaakasäätöä.
Ostin omani eBaystä.

https://youtu.be/Z39sF5QcN_s Tuossa ääni ja kuvanäytettä eri valaistuksista. Kellonajat näkyvät oikealla alhaalla.
edut edut ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.02.2017, 16:43

Oon miettiny jonkun kameran hankkimista ja tuli mieleen että pystyisinkö nykyistä goprota hyödyntämään siinä. Eli kysymys kuuluukin onko kukaan käyttänyt goprota tuulilasikamerana?
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.02.2017, 17:40

En tiedä miten gopro toimii autokäytössä, mutta se saattaa lähteä ohikävelevän narkin matkaan, jos on vähänkin arvokkaampi malli.

Vanha 12.02.2017, 17:43

Tuossa DOD ls460w on kirkkaampi kuva hämärässä mitä goprossa. Ite meinasin alussa myös hankkia gopro.
edut edut ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.02.2017, 18:01

Ei mikään huippumalli enää kyseessä hero 3 black. Täytyy koittaa vaikka ensin kuvailla erilaisissa keleissä ja katsoa minkä tasoinen kuvanlaatu on.
Jay Jay ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 13.02.2017, 16:40

Tuli youtubesta selattua parit muutkin videot lävitse ja A119S lähti tilaukseen, ei nyt muuta syytä oikeastaan sen suuntaan kuin parempi kenno hämärässä.

Vanha 16.02.2017, 13:49

Sulakehaaroitin hankittu. Vielä tuo tupakansytytin pitäisi hakea niin asennuksen voisi suorittaa sitten vaikka sunnuntaina :)
vayne vayne ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 14.08.2017, 08:21

Olisi hankinnan paikka eli mikä olisi nykyään hinta/laatusuhteeltaan hyvä ?

- Nopeus pitäisi näkyä.
- Ei mitään kiinteitä asennuksia, kun vaihtuu kulkineesta toiseen.
- Mahdollisimman automaattinen, liiketunnistus parkissa plussaa.
- Ison muistikortin mahdollisuus.

ACF jäsen

Vanha 14.08.2017, 22:05

Itsellä on Mio:n kameran jalkaan modattu GoPro:n kiinnike. Autossa tuulilasissa sitten sellainen GoPro:n tarralätkä, sellaista suosittelen jos nuo imukuppikiinnitykset ei kiinnosta. Luulisi toimivan usean auton käytössä ihan kivasti.

ACF jäsen

Vanha 15.08.2017, 08:02

Minä pistin molempiin autoihin omat kamerat. Luulin että tuo siirtely olisi ollut kätevää. Tuo Viofo A119 kamera on kyllä erittäin siirreltävä tuon telakan ansiosta. Tuee liimalla kiinni lasiin ja on tukeva. Tilasin molempiin autoihin gps telakat, mutta kummassakaan ei toimi gps palikan kautta syötetty virta. Gps toimii kyllä vaikka virran syöttää suoraan kameraan. En ole koittanut liiketunnistinta koska virrat menee avaimesta.
JPohja JPohja ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 15.08.2017, 08:44

Tämä näyttää muotoilultaan mulle passelilta, jää peilin jalan taakse piiloon. Miten toimii muuten pl tuo gps-palikan ongelma? Mitä tuo gps-palikka yleensäkin tekee?

Viimeksi muokannut okkim 15.08.2017 08:51 Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

ACF jäsen

Vanha 15.08.2017, 14:18

GPS palikka antaa sijaintitiedon sekä nopeuden. Valikoista saa päälle "full info" tai "Speed only". Muuten toimii kyllä kivasti ja kuvanlaadusta onkin video tuolla ylempänä. Kamera tärisee jonkin verran telineessä ja sen kuulee äänessä. Tärinän saa haltuun vaikka mustalla teipillä jonka kiilaa kameran ja telinen väliin. Kameran hinta tippunut oman hankinnasta, mutta gps palikan hinta vastaavasti noussut.
kenax kenax ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 29.08.2017, 16:23

http://www.dx.com/p/g50-full-hd-1080...-sliver-323001

Tämmöisen tilasin. Vaikuttaa erittäin toimivalta. En ole vielä kerennyt itse tsekkaamaan yökuvausta, mutta youtubesta löytyy useampi pätkä.

https://www.youtube.com/watch?v=xdV72QLIkM0

Löytyy parkkipaikkavahti, vähän kun sormen päällä tökkäsee kameraa, se lähtee nauhoittamaan.

ACF jäsen

Vanha 29.08.2017, 22:23

Ei nopeutta tohon saanut millään ?

ACF jäsen

Vanha 30.08.2017, 06:28

Ei vissiin saa. Mihin sitä välttämättä tarvitsee?

ACF jäsen

Vanha 30.08.2017, 07:31

Mä vaan mahdollisiin tilanteisiin haluan nopeuden nauhalle kanssa.

ACF jäsen

Vanha 30.08.2017, 08:58

No juu, onhan se tietysti kiva jos pystyy näyttämään, ettei itse tötöillyt jonkin haverin sattuessa. En tiedä saako tuohon mitenkään näkyviin, en niin syvällisesti vielä tutkinut manuaalia. Kiihtyvyysanturi siinä on, mutta gepsiä ei.
elexter elexter ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 30.08.2017, 10:42

En tiedä sitten kuinka luotettavana lähteenä kameran overlay nopeusarvoa pidetään, jos oikeasti ruvetaan jotain tapausta videon perusteella selvittämään. Aika monesti onnettomuustutkinnassa taidetaan nopeuksia arvioida epäsuoria keinoja käyttäen. Eli esimerkiksi videosta lasketaan kuvassa olevien kohteiden siirtymä kuvien välillä tms.

Toki kyllähän se GPS nopeus nyt ainakin suuntaa hyvän vertailukohdan antaa. Eli ei se sinäänsä ainakaan haittaa, mutta voi olla että poliisi luottaa vaikkapa omana tutkaansa enemmän kuin kameran GPS lukemaan.
helmi helmi ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 30.08.2017, 10:52

Ne kameran nopeuslukemat yleensä päivittyvät "vain" sekunnin välein, joten eivät ne tarkkuusinstrumentteja ole. Eikä siis välttämättä kohdistuneet oikein aikaleimoihin.

Mallia voi katsoa Youtuben "vodka video", "ultimate car crash", tms. videoista.

ACF jäsen

Vanha 30.08.2017, 10:56

Juu kyllä perus gps tuloksella on oikeudessa ollut ihan pätevyys, jopa tutkaa vastaan eli kelvannee se taso. Ei nyt liian vaikeasti taas lähdetä asiaa purkamaan ;)

Vanha 30.08.2017, 17:34

Itse pidän melko tärkeänä, että videossa näkyy myös nopeus. Mahdollisissa onnettomuustilanteissa helpottaa viranomaisten työtä.

Ps. Tästä olikin jo keskustelua. Tapatalk sekoili jtn vaihteeksi.

Viimeksi muokannut Kuiders 30.08.2017 17:39

ACF jäsen

Vanha 30.08.2017, 20:57

Nopeuden tallentaminen videoon saattaa toki helpottaa asian selvittämistä onnettomuustilanteessa. Kuitenkin jos asiasta oikeasti ruvetaan vääntämään (esim. oikeudessa) epäilen, ettei kalibroimatonta mittalaitetta pidetä kovinkaan luotettavana teknisesnä todistuksena. Ainakin kyseisen GPS mittauksen paikkaansapitävyys pitää todentaa jollain keinolla. Esimerkiksi nopeuden määrittämisessä käytetty laskentatapa, vaikuttaa eri tilanteissa syntyvään mittausvirheeseen. Jotku GPS laitteet laskevat vertikaalista nopeutta, kun taas osa laskee tienpinnan mukaista nopeutta (huomioi korkeusvaihtelun). Tästä johtuen mäessä voi mittaukseen syntyä todella suuri virhe.

Yksi mahdollinen nopeuden todennuskeino on vertailla videokuvasta kiinteiden pisteiden siirtymiä kuvien välillä. Näin ollen se se nopeus voidaan kaivaa esiin myös ilman sitä GPS mittausta. Toki edelleen jos tuon nopeuslukemalla varustetun videon esittää onnettomuuspaikalla vastapuolelle, saatta olla huomattavasti parempi mahdollisuus, että vastapuoli myöntää virheensä ilman ylimääräistä vääntämistä.

Ymmärrän siis täysin miksi joku haluaa GPS nopeuden mukaan videoon. En kuitenkaan heti allekirjoita, että GPS nopeuden sisäälyttäminen dash cam videoon parantaisi osapuolen mahdollisuuksia oikeudessa.

Edit:
"Todella suuri virhe" oli ehkä hieman huono sanavalinta. Noita GPS laitteiden mittauksia on itse tullut ihmeteltyä laskettelurinteessä, jossa tuolla mittaustavalla on ihan oikeasti "todella suuri" merkitys. Samaa rinnettä laskiessa lyhyemmässä ajassa alas tulleen laskijan keskinopeus oli toistuvasti hitaampi, kuin pidemmän aikaa rinteessä olleen laskijan.

Tosiaan maanteiden nosuilla tuo virhe ei ole niin suuri, mutta jokatapauksessa yksi virhe muiden joukossa. Kalibroitu mittalaite kun ei ole kyseessä, niin tulosta pitää jokatapauksessa varmentaa jotenkin. Muutenhan voisi laittaa autoon vaikka Raspberry Pi:pohjaisen kameran, joka piirtää ruudulle myös GPS nopeuden. Tosin ovelana kettuna tekee softan siten, että se rajoittaa näytettävän nopeuden vaikka +5% päähän rajoituksesta.

Viimeksi muokannut elexter 31.08.2017 18:34
villho villho ei ole kirjautuneena

Vanha 31.08.2017, 09:52

Höm höm... oletetaan tienpätkä, joka on vaakasuora ja 10 km mittainen. Tuon 10 kilometrin jälkeen samainen tie lähtee nousemaan varsin jyrkästi 10 asteen kulmassa (eli lähes 18 % nousulla) ja jatkuu maapallon pinnan tangentin mukaisesti (lue: vaakasuorasti) toiset 10 kilometriä. Todellisuudessa jälkimmäinen pätkä tiestä on tuota 10 kilometriä pidempi, koska noustaan ylämäkeen.

No, sitten tulee Matti Meikäläinen, jolla on auto, jossa on hieman ihmeellinen nopeusmittari; mittari mittaa vain vaakasuoraa nopeutta, eikä huomioi lainkaan tien korkeusvaihtelusta aiheutuvaa pidempää todellista ajomatkaa. Matkamittari Matin autossa näyttää matkan kuitenkin normaalisti.

Matti tulee tuohon tienpätkän alkuun autolla ja ajaa ensimmäisen 10 kilometrin pätkän 10 minuutissa. Matin auto mittaa matkaa samaiset 10 km ja myös hänen erikoinen nopeusnäyttömittari näytti pätkällä nopeutta 60 km/h nopeutta. Sitten alkaa mäki. Matti haluaa pitää nopeusmittarinsa mukaisesti saman nopeuden ja joutuu tietysti painamaan mäkeen kaasua, jotta hänen mittarinsa näyttäisi yhä samaa 60 km/h nopeutta.

Tuon 10 km jyrkän ylämäen aikana Matti nousee yli 1,7 km. Matin auton matkamittariin matkaa kertyy ylämäen aikana 10 km sijaan 10,154 km. Matin nopeusmittari näytti tietysti yhä samaa 60 km/h nopeutta, koska Matti pyrki pitämään nopeusmittarinsa siinä.

Maan pinnan suhteen Matilla oli nousun aikana todellista nopeutta vain 60,9 km/h. Matin autossa oleva gps-nopeuden tallentava kamera näyttäisi mittaustavasta riippuen siis 60-61 km/h.

Pointti siis siinä, että mäen pitää olla todella jyrkkä, jotta mittaustapaeroista johtuisi "todella suuri virhe". Ennemmin ja paljon helpommin tosielämässä virheitä syntyy gps-signaalien epätarkkuuksista, heijastumista yms.

Ja jotta ei karata aiheesta, niin kommentoin itse kamera-asiaa sen verran, että itselläni on autossa tavallisiin kiinakameroihin verrattuna suhteellisen hintavahko Garminin kamera. Hinta hieman kirpaisi, koska kiinakameroissa on parempi laatu, mutta päädyin Garminiin siitä syystä, että siihen sai mukaan varoitukset nopeusvalvontakameroista. Erillistä navia en tarvitse tai halua tuon vuoksi pitää, koska MMI:stä löytyy navi, vaikka ehkä hieman paska onkin.
kari.rautio kari.rautio ei ole kirjautuneena

Vanha 10.09.2017, 23:29

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmi Näytä viesti
Ne kameran nopeuslukemat yleensä päivittyvät "vain" sekunnin välein, joten eivät ne tarkkuusinstrumentteja ole. Eikä siis välttämättä kohdistuneet oikein aikaleimoihin.

Mallia voi katsoa Youtuben "vodka video", "ultimate car crash", tms. videoista.
Se miten usein nopeuslukema päivittyy näytössä ei kerro mitään lukeman tarkkuudesta. Vanhan ajan seinäkello löi aina tasatunnein. Se lyönti voi silti tulla oikealla sekunnilla. Kun auton nopeudesta puhutaan, niin ei siihen desimaaleja tarvita. Silti esim minun vahalla gps:llä nopeus näkyy satelliittisivulla muistaakseni viidellä tai kuudella desimaalilla. Esim 98.14572 km/h. Resoluutio eli erottelukyky on siis 0,00001 km/h. Suuri resoluutio ei kuitenkaan automaattisesti takaa suurta tarkkuutta. Ei niitä 5-6 desimaalia kuitenkaan näytettäisi jos olisivat aivan puuta heinää. Ja jos vaikka 3 vähiten merkitsevää olisikin väärin, mitä en kuitenkaan usko, niin silti oikeita desimaaleja olisi vielä kaksi. Silloin esimerkin nopeus olisi 98,14 km/h, joka sekin on vielä paljon tarkempi kuin käytännössä on tarpeen. Ja eihän nopeus pysy vakiona vaan muuttuu koko ajan, joten digitaalimittarin arvot aina hetkellisiä nopeuksia eli keskinopeuksia hyvin lyhyeltä matkalta.

ACF jäsen

Vanha 11.09.2017, 08:07

Tässähän oli loppujen lopuksi kyse ajotallennuslaitteiden nopeuden näytön tarkkuudesta siinä tallenteessa. Koska nuo laskevat nopeuden ruutuun taajuudella 1 Hz, niin lukemat siis ovat hetkittäisiä otoksia nopeudesta. Ja kun vielä nopeuden näyttö tallenteella lagaa reilusti, niin tuollaisten käyttö todisteena nopeudesta on kyseenalainen.

Noista youtuben videoista voi helposti nähdä, että vaikka auto on jo pysähtynyt (seinään tms.), niin nopeusnäyttö kelaa alas sekunnin välein 62 - 41 - 23 - 8 - 0 ... Suurinpiirtein noin.

ACF jäsen

Vanha 11.09.2017, 09:42

Jopas menee kärpäsestä härkäseen tämäkin asia, edelleen niitä nopeuden näyttäviä laitteita saa ehdottaa, oli taajuus mikä tahansa. Lakimiehet sitten varmaan hyvällä rahalla veivaa, mikä kelpaa mihinkin. Niiden väännöissä kun ei yleensä järjellä ole muutenkaan tekemistä :)
alpi alpi ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 11.09.2017, 09:53

Esim. Sonyn action-kamerassa tuo gps-nopeuden päivitys/näyttö on niin laginen, että näyttää ajotallennuskamerakäytössä poikkeuksetta liian suuria lukemia mm. risteykseen tultaessa. Tuollaisen tallenteen käyttö puolustuksessa olisi siis kokonaan oman edun vastaista :)

ACF jäsen

Vanha 11.09.2017, 10:33

Tätäpä juuri tarkoitin. I rest my case - lepuutan laatikkoni!
kari.rautio kari.rautio ei ole kirjautuneena

Vanha 12.09.2017, 15:51

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
Esim. Sonyn action-kamerassa tuo gps-nopeuden päivitys/näyttö on niin laginen, että näyttää ajotallennuskamerakäytössä poikkeuksetta liian suuria lukemia mm. risteykseen tultaessa. Tuollaisen tallenteen käyttö puolustuksessa olisi siis kokonaan oman edun vastaista :)
Tarkoitushan on kameran avulla osoittaa, että ei ole ajanut ylinopeutta ENNEN kolaria. Jos ehdit jarruttamaan ennen kolaria, ja haluat että kamera näyttää vain törmäyshetken nopeuden eikä nopeuttasi ennen kolaria, niin silloinhan sinä pyrit salaamaan ajonopeutesi ennen kolaria. Luuletko että esim poliisi katsoisi videosta vain törmäyssekunnin eikä tallennetta sitä aikaisemmin.

Tässähän oli nyt kysymys jostain aivan muusta kuin kameran nopeusnäytön tarkkuudesta.

ACF jäsen

Vanha 12.09.2017, 15:56

Entäs jos onnettomuus sattuu juuri nopeusrajoutuksen laskemisen jälkeen?
alpi alpi ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.09.2017, 16:16

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kari.rautio Näytä viesti
Tarkoitushan on kameran avulla osoittaa, että ei ole ajanut ylinopeutta ENNEN kolaria. Jos ehdit jarruttamaan ennen kolaria, ja haluat että kamera näyttää vain törmäyshetken nopeuden eikä nopeuttasi ennen kolaria, niin silloinhan sinä pyrit salaamaan ajonopeutesi ennen kolaria. Luuletko että esim poliisi katsoisi videosta vain törmäyssekunnin eikä tallennetta sitä aikaisemmin.

Tässähän oli nyt kysymys jostain aivan muusta kuin kameran nopeusnäytön tarkkuudesta.
En tiedä oliko tahallaan ymmärretty vääriin, mutta nimenomaan siksi mainitsin esimerkin risteykseen tultaessa, koska tällöin risteyskolarin tapauksessa tallenteen mukaan olet ajanut siihen risteykseen hidastamatta, joka voidaan tulkita tapauksesta riippuen liian suureksi tilannenopeudeksi, olitpa väistämisvelvollinen tai et. Kaikki kolarit eivät suinkaan johdu ylinopeudesta, vaikka viranomaistahojen mukaan tuo merkittävä syy onkin, enkä tässä millään lailla myöskään vihjannut ajavani itse ylinopeutta.

Sitä paitsi poliisi katsoo siitä tallenteesta juuri sen pituisen pätkän, kuin poliisille on luovutettu. Mikäli siis käyttää omaa tallennettaan puolustuksessa.
J.S.P J.S.P ei ole kirjautuneena

Vanha 12.09.2017, 16:24

Ei kai olisi kovin vaikea laskea ihan peruskoulufysiikan opeilla (-peruskoulusta minulla itsellä kuitenkin liian kauan...) paljonko maksimi hidastuksella 1Hz gepsin nopeustieto voi olla maksimissaan pielessä, jos nyt kuitenkin puhutaan jarruttamalla saavutettavilla olevasta hidastumisesta eikä törmäyksen aiheuttamasta -joten kellä olis vähemmän aikaa tai muuten kaavat paremmin muistissa.
jipitkan jipitkan ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.09.2017, 16:56

80 vauhdissa 1 Hz tarkoittaa nopeustiedon päivitystä reilun 22m välein, 100 vauhdissa vajaan 28m välein. Jos käyttää gepsiä nopeusmittarina, niin 5Hz on aikalailla minimi päivitystaajuus, jolla ei ole enää viiveitä nopeuslukemien näytössä. Esimerkiksi nopeuden hidastaminen kameran kohdalle onnistuu kerralla kohdalleen, toisin kuin 1Hz vehkeillä, joilla tahtoo tulla väkisin ylihidastaminen nopeustiedon päivittymisen hitauden takia. Jos haluaa nopeustiedon pysyvän ajan tasalla myös täysjarrutuksessa, silloin vaatimus on vähintään 10Hz.

Terveisiä nimimerkillä Ainakin kahdeksan vuotta autoilua pelkästään Active gps- (1Hz) ja Bobrik (5Hz) -laitteiden nopeusnäytön varassa. Ja ennen Bobrikin tuloa myös 10Hz laitteilla.

ACF jäsen

Vanha 12.09.2017, 20:45

Se GPS järjestelmän mahdollistama teoreettinen tarkkuus ei tässä asiassa ole kovin merkityksellinen, koska sen kiinankameran mukana tulee tuskin mitään kalibrointitodistuksia nopeusmittauksen osalta.

Kuten jo tuossa aiemmin koitin sanoa, se videon overlay teksti voi olla laskettu mistä tahansa. Joku on vaikka voinut puukottaa kameran firmistä ja rajoittaa näytettävän nopuden maksimin johonkin arvoon. Eli jos tuota haluttaisiin pitää luotettavana todisteena nopeudesta, pitäisi mittaustulos vahvistaa jollain tapaa. Omasta mielestä helpoin tapa vahvistaa tuo nopeus olisi laskea jonkun kiinteän kohteen sirrtymää kuvien välillä. -> Yhtä luotettava nopeustieto saadaan siis videosta kaivettua myös vaikka overlay nopeutta ei olisikaan valmiina.

Toki edelleen se nopeusnäyttö voi olla ihan kätevä näyttää siille toiselle osapuolelle suoraan siitä videolta. Jos taas oikeudessa ruvetaan asiasta vääntämään niin sillä nopeusnäyttämllä tuskin on merkittävää lisäarvoa todisteena (ilman mittauksen verifiointia jollain menetelmällä).
J.S.P J.S.P ei ole kirjautuneena

Vanha 12.09.2017, 21:25

Joo itse ajattelin että mitähän nopeutena tuo maks virhe olisi ja kun asiaa hetken aikaa tarkemmin aatteli ja muisteli niin jotain 3:n sekunnin luokkaa auto taitaa pysähtyä aivan maksimissaan satasen vauhdista niin tästä voisi kai päätellä että reilun kolmekymppiä virhe voisi maksimissaan olla jarrutus suuntaan ja sitten toiseen suuntaan eli kiihdytyksessä tuohon aikaan ei moni auto pysty vaan jää selvästi eli maks virhe pienempi.

ACF jäsen

Vanha 13.09.2017, 07:23

Laitteita saa edelleen esitellä myös ;)

ACF jäsen

Vanha 13.09.2017, 14:49

Olisiko Garmin Dash Cam 55 liian premiumia hinnaltaan? Ainakin pätevältä vaikuttaa. Saksasta sitten vähän edullisempaan hintaan.

ACF jäsen

Vanha 13.09.2017, 16:01

Asialliselta vaikuttaa, toki hinta on kova joo.
hopsis hopsis on kirjautuneena

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 13.09.2017, 16:25

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti
Omasta mielestä helpoin tapa vahvistaa tuo nopeus olisi laskea jonkun kiinteän kohteen sirrtymää kuvien välillä. -> Yhtä luotettava nopeustieto saadaan siis videosta kaivettua myös vaikka overlay nopeutta ei olisikaan valmiina.
Periaatteessa joo mutta kyynikkona muistelen erästä taannoista Youtube-videota Nyrreltä. Siinähän oli autovalmistaja kikkaillut videon toistonopeuden kanssa. Ei tarvi kovin kaksista tietoteknistä osaamista että osaa videon muokata vaikka 24fps <> 25fps jolloin ne valopylväät vilahtaakin muokatulla videolla eri nopeudella kuin alunperin. Muokkauksen huomaa kyllä jos osaa mutta miten paljon teknistä tutkintaa tuollaisen, vaikkapa kolariin osallisen kuljettajan, dashcamilla kuvatun videon vuoksi sitten suoritetaan. "Chain of custody" olkoon termi jolle en nyt keksi kotimaan kielistä vastinetta. Periaatteessa tuontyyppinen tekninen todistusaineisto ei ole käyttökelpoista jos se ei ole heti tilanteen jälkeen saatu varmudella käpälöimättömänä poliisin haltuun.

ACF jäsen

Vanha 14.09.2017, 06:20

Tuossa nyt vielä joku random pimeä pätkä siitä dealextremen GS501 kamerasta.

Vanha 14.09.2017, 06:22

DOD LS460W saa täältä äänen. Muutaman vuoden ollut käytössä eikä ole pahaa sanottavaa!

ACF jäsen

Vanha 14.09.2017, 10:54

Tuo näyttää kyllä hyvältä, saako maailmalta halvalla ? :)
Jukuri Jukuri ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 21.09.2017, 21:30

Onko kukaan saanut Motonetissä(kin) myytävän Waltter V700:n valokuvapuolta time-lapse-kuvausta onnistumaan?
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Autoon ajotallennuskamera?

Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)

Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä

Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
Mistä autoon "lipputanko" Risulasi Kori, valot, renkaat 3 08.05.2008 11:07
MP-kaasutin autoon. matti.marttinen2 Moottori ja voimansiirto 33 13.06.2006 23:08
Ice Ice baby...eli tietämyskone autoon + A6 kuvia salonenm Projektit 86 05.03.2006 22:04
Ajonesto,mittariston ja ECUn siirto toiseen autoon? Ei käyn. okkim Sisusta ja sähköt 10 11.11.2005 22:24

Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 01:41.

vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.