Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F ilmajousitus vuotaa / kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F ilmajousitus vuotaa / kolisee

    Havaitsin Allussa ensimmäisenä kunnon pakkasaamuna pientä "alakuloisuutta", koskapa toinen etunurkka oli painunut yön aikana kasaan. Noh, startattuani moottorin, keula nousi nopeasti ennalleen ja tapahtuman jälkeen en ole huomannut moista oiretta uudelleen, eikä Allu ole liioin ilmaissut tyytymättömyyttään nykytilaansa merkkivaloin.

    Tutkiskeltuani nettipalstoja totesin edelliskoppaisen 4B mallin ilmajousitukseen löytyvän jos jonkinlaista tarinaa, kittiä ja palikkaa. Mutta 4F mallin ilmajousituksesta ei oikein löytynyt mitään juttua.

    Kysynkin, onko tietoa mikä jousituksessa voisi olla vikana, tietystikin ilmavuoto, mutta onko olemassa jotain "perustietoa" aiheesta.

    Toinen probleema on kolahdus kuoppaan ajettaessa jousituksen auetessa täysin auki, kuulostaako tutulta kellekään?

    #2
    Mulla kolahteli ilmajousitettu alusta kesällä, taisi olla tuollaisessa tipahdustilanteessa. Vika oli kallistuksen vakaajan yhdystangon puslat (muistaakseni), kuitenkin jotain ihan perinteistä pientä puslaremppaa.

    Ilma-alustasta kannattanee lukea vikakoodit ihan ensimmäiseksi.

    Comment


    • #3
      Pirssi kävi pajalla, mutta eivät löytäneet muka mitään vikaa, vikamuistikin oli jotenkin ihmeellisesti nollaantunut kun ei ollut mitään muistissa...

      Kertokaapas viisaammat löytyykö 4F koppasesta varaosakirjoja tai kuvia jostain netin syövereistä.

      Vanhempiin malleihin löysin kyllä tietoa VagCat sivulta, mutta sieltä tais puuttua 2000 luvun vehkeet lähes kokonaan.

      Comment


      • #4
        On tässä pitänyt odotella kunnon pakkasia, jotta on tullut selväksi korjaantuiko vuoto etutolpan vaihdolla, ja korjaantuihan se...

        Hommahan eteni sitten sillä lailla, että kun käytin kulkinetta pajalla tiptronic laatikon öljynvaihdossa (noin 1000ekeä; tarinaa enemmän tuolla voimansiirto topikissa), totesivat sivulauseessa etutolpan maksavan noin 1400ekeä per etunurkka + työt päälle. Maksoin myös reilun 130 ekeä siitä että totesivat että jousitus toimii normaalisti hallin lämmössä, minkä kyllä tiesin itsekin. Taisivat jo tuolloin tietää, että kovalla pakkasella esiintyvä ilmavuoto ei korjaannu muutoin kuin koko tolpan vaihdolla. Mutta koska tuolla kerralla lompsa tyhjennettiin jo öljynvahtoon, eivät tainneet suoraan sanoa että pitää ostaa etutolppa.

        Noh, ihmettelin aikani tonnin öljynvaihtoa, ja totesin lopulta, että vaihdettu öljy, öljyn suodatin ja tiiviste ovat täällä "marmori tiskillä" noin +40% kalliimpia kuin Saksassa vastaavalla "marmoritiskillä"

        Hommasin kyseisen osan Saksasta, ja sain etutolpan kotiovelleni noin 850ekellä, ja vaihtoon meni omassa tallissa yhdellä ukolla perustyökaluilla "Ride The Lightning" albumillisen verran aikaa. En ihmettele yhtään kun Audi myyjät eivät uskalla myydä ilmajousitettuja vehkeitä pakkaseen, kun niiden korjaaminen on niin kallista. No totta heveletissä on, kun kiskovat älytöntä hintaa osista. Hauskinta hommassa on se, että noista Saksan "marmoritiski" hinnoista saa alennusta noin 30% jos sattuu omistamaan korjaamon, tai noin -15% jos on autokerho....

        Tuolta hommasin osat, ja tuolta aioin ostaa jatkossakin:
        http://www.online-teile.com/vw/shop_...success&coID=7

        Comment

        Working...
        X