banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 26.08.2010, 18:44 Ylläpitolaturi

Kokemuksia kellään, mikä olis hyvä, eli hintalaatusuhteeltaan toimiva ylläpitolaturi?

Viimetalven kovat pakkaset oli "vanhalle rouvalle" joskus liikaa ja senvuoksi ajattelin, että ensitalvena ei enää viittis töihin kävellä.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #2  
Vanha 26.08.2010, 18:45

C-tekit on aika hyviä, sanoo moni.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #3  
Vanha 26.08.2010, 18:54

Joo C-tekit mullakin mielessä ollu, mutta mikä malli niistä olis sopivin, kun kotipäässä virtaa vain 2 tuntia, mutta työpäässä jatkuva virta.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #4  
Vanha 26.08.2010, 19:00

Kaikki vissiin päteviä. Lähinnä vaikuttaa kuinka isoja akkuja haluaa latailla. Halpiskopioita saa puoleen hintaan erinäisistä marketeista. Ihan päteviä niistäkin osa. Ei varmaan teknisesti samaa tasoa, mutta jos hinta on se tärkeämpi asia. Ominaisuudet kuitenkin ainakin sinne päin.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 26.08.2010, 19:04

Eli, siis kaikkein halvinta en osta, mutta en myös kalleintakaan.
Noin sadalla erkillä luulis saavan jo ihan asiallisen laitteen. (akku taitaa olla 60ah)

Jebu, kiitän allaolevasta linkistä.

Viimeksi muokannut kapaz 26.08.2010 19:15 Perustelu: Lisätty samaan kiitos linkistä
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #6  
Vanha 26.08.2010, 19:09

Jotain vanhaa: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ighlight=c-tek
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 26.08.2010, 19:45

Lainaus:
kun kotipäässä virtaa vain 2 tuntia
Hyvin monasti sitä virtaa saa myös pitempään pikku kikoilla kun sen 2 tuntia. ;)
jta jta ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #8  
Vanha 26.08.2010, 19:47

Osassa noissa halpiksissa ei ole muistia mihin asetukseen laturi oli jätetty kun virta meni poikki, ctekissä on.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #9  
Vanha 26.08.2010, 20:09

Meinnaako Sami sitä, että kuumalla nuppineulalla kello asetetaan tiettyyn asentoon;),
niin ja Ctek se valinta on.
Ja jos muita kikkoja on, niin mielellään otetaan vastaan;)
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 26.08.2010, 20:43

No, mulla ei ole nuppineula käytössä mutta jotain siihen suuntaan kuitenkin. ;)

Itsellä CTEK XS7000 jossa maksimi lataus 7A, sillä ehtii ehkä siinä parissa tunnissakin jotain saada aikaan. 119e näyttäis olevan motonetissä.
Thuppu Thuppu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 26.08.2010, 20:51

Sama 7A:n laturi on minullakin ja kyllä sillä kahdessa tunnissa jo saa kummasti virtaa patteriin...
peiponen peiponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #12  
Vanha 27.08.2010, 22:29

http://www.solentia.fi/accupro/index.html

Kuopiolainen pulju väsää tuollaisia, omaa kokemusta ei tosin ole.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #13  
Vanha 27.08.2010, 23:01

Tuli sitten valittua tuo CTEK XS7000, katotaan nyt miten erinomainen se on, ja onhan se.
KariM KariM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #14  
Vanha 28.08.2010, 18:49

Minulla on ollut vuosia sitten Ctek XS3600:a kaksi kpl, joista molemmat hajosivat. Ensimmäisestä ratkeili johdot pakkasessa liikuteltaessa, ja takuuseen saatu uusi samanlainen sammui lopullisesti pian takuuajan loputtua.

Sitten on tuollainen halpis Benton BX-1. Hoitaa hommansa, mutta unohtaa asetuksensa verkkovirran kadotessa, ja kylmässä se moodinvalintanappi on kankea. Piuhatkin kovin kankeat kylmässä.

Nyt uusimpana on Exide 12/4. Ilahduttavan simppeli, käyttöliittymässä ei ole mitään nappeja räplättäväksi. Piuhat kiinni ja pelaa. Edellisiin verrattuna tämä lataa pelkästään (lämpötilakompensoidulla) vakiojännitteellä *). Verkkopiuha on pakkasenkestävä, akkupuolen johdot muovia.

*) Ei ollutkaan vakiojännite alusta loppuun, käppyrät: http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-...laddare_FI.pdf

Viimeksi muokannut KariM 04.09.2010 11:47 Perustelu: Korjaus
kalsket kalsket ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsenvastaava
Admin

  #15  
Vanha 29.08.2010, 01:50

Ctekkeja on itsellä parikin kappaletta ja niihin olen ihan tyytyväinen sinällään ollut. Ylläpitoon soveltuvat vallan hienosti mutta tyhjän akun lataamisen vastaavasti huonommin. Mr. Kalsi noiden latausvirtoja logitti mennä talvena ja totesi niiden antavan maksimivirtaa vain muutaman tunnin ajan jonka jälkeen latausvirta putoaa muutamaan amperiin. Kyseessä siis tuo XS7000.
AhtiL
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #16  
Vanha 29.08.2010, 11:29

Tuota.

Tämä on nyt vähän oikeastaan kysymys ja hämmästelyä, miten vaikeaa tuosta akun lataamisesta voidaan saadakaan.

Eikös se ole ihan normaalia, että laturi työntää tyhjään akkuun täydet virrat ja kun akku alkaa pikkuhiljaa täyttyä(napajännite nousee) niin latausvirta laskee?
Autossa kiinniolevaa akkuahan ei voi ladata täyteen maksimi latausvirralla, koska latausjännitettä pitäisi kokoajan nostaa jotta vakiovirta saavutettaisiin? Jännitettä ei voida kuitenkaan nostaa määrätyn yli, koska silloin alkaisi jossain muualla päin autoa napsua.

Irrallaan olevaa lyijyakkua voi ladata vaikkapa 60V/30A. Täyttyy aika hetkessä ja keittää hieman, mutta latauksen jälkeen napajännite on ~13-14V ja 'kuollutkin' akku voidaan näin joskus elvyttää. (en suosittele, koska akku voi räjähtää)

Vanhemmissa autoissa, joissa ei ollut sen kummempaa elektroniikkaa latausta valvomassa, oli auton omassa laturissa pelkkä säädin. Se käsittääkseni huolehti vain siitä, että latausjännite pysyy vakiona. Akun varaustilasta riippuen akku otti sitten virtaa sen minkä otti.
Autolla saatettiin ajaa satoja kilometrejä ja esim. 10h päivässä. Silti mistään ylilatauksesta ei ollut pelkoa koska säädin piti huolen, että jännite pysyy aisoissa. (vaikka sitten lähdettiinkin liikkeelle täydellä akulla)

Emmä tajua, mitä vaikeaa on tuossa ulkopuolisen laturin käytössä. Mitä muuta älyä niissä pitää olla kuin jännitteen maksimin kontrollointi?

Viimeksi muokannut AhtiL 31.08.2010 17:15
jsahlman jsahlman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #17  
Vanha 29.08.2010, 12:38

Itsellä on toisessa autossa "testissä" tuo solentian akkulaturi. Toisessa onkin Defan 3A laturi. Molemmat pelanneet hyvin eikä ole virta loppunut. Eikä noiden kanssa varmaan oikein tiedäkkään milloin akku on sökö tai menossa sököksi.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #18  
Vanha 29.08.2010, 12:55

Ittellä oli joku c-tek mallilla tehty pieni laturi jonka ajattelin asentaa traktoriin ylläpitolaturiksi toimimaan lämmityksen kanssa yhtäaikaa. No huomasimpa tässä että olikin sen toiminta hyytynyt vaikka merkkivalot näyttää että muka jotain lataisi.

Eli vaikka C-tekkilöissäkin on ollut vikoja, niin silti ostaisin sellaisen laturiksi, pienimmät mallit ovat ainakin ihan kilpailukykyisiä hinnaltaan. Joissain malleissa oli puutteelliset IP luokitukset ja johdot pakkasessa haurasta koppuraa, mutta isommissa ainakin tuntuivat kestävemmiltä. (asennettiin töissä joskus semmosia isoja ctekkejä siperiaan meneviin materiaalinkäsittelykoneisiin)
vepek vepek ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 29.08.2010, 14:04

Vanhan perinteisen ylläpitolaturin latauskäyrä on ns. W-curve. Ko. laturissa on muuntaja, tasasuuntaaja ja diodi sarjassa. Sopivan laturin maksimi latausvirta on noin 1/10A akun ominaiskapasiteetista eli 70Ah akulla maksimi latausvirta on 7 ampeeria. Tällaisen laturin tyhjäkäyntijännite on n.17V , kun laturi lataa esim. 4 ampeeria, putoaa jännite alle 13 V:n . Laturin jäädesssä normaaliin ylläpitoon noin 2 ampeeriin on jännite silloin noin 13,5 V eli ylilatausta ei todennäköisesti tule. Kuitenkin ko. laturin latauksen alku menee väärin eikä kunnon latausta alussa tapahdu . Jos laturin kokoa kasvatetaan, silloin ylilalautumisen vaara on olennainen , varsinkin ns. huoltovapaissa akuissa.
Tavallisissa elektroniikkaa sisältävissä latureissa latauskäyrä on ns. IU-curve. Kyseinen laturi lataa alussa vakiovirralla siihen asti kunnes oletettu kaasuuntuminen alkaa, sitten se muuttuu vakiojännitelaturikisi ja latausvirta usein putoaa selvästi. Tälläkään laturilla ei saada akkua turvallisesti täyteen vaan kapasiteetti jää n.80 %:iin.
Parhaimmissa on myös ylilatauksen tunnistuselektroniikka, joka lataa akkua vähitellen. Ylilataus tunnistetaan pitämällä taukoa latauksessa ja vertaamalla putoaako akun jännite tietyn käyrän mukaan latauksen jälkeen, jos putoaa, on akku ylilatautunut ja lataus lopetetaan. Lisäksi laturissa on mahdollisuus käyttää lämpötilakompensaatiota. Tällä tavalla akku saadaan lähes täyteen.
Uusien autojen akkuja ei voi ladata suurilla virroilla . Maksimi latausvirta riippuu akkutyypistä . Myös uusien autojen oma latausjärjestelmä voi sekoittua, jos akkua ladataan ylimääräisellä laturilla, niissähän akun tyyppikin pitää ohjelmoida latauselektroniikkaan.
Nuo jsahlmanin laittamat Defan laturit näyttivät oikein hyviltä , niissä ilmeisesti oikea elektroniikka on käytössä(ainakin kalleimmissa malleissa) . Lisäksi niissä on myös rele, joka mahdollistaa tarvittavan moottorin- , sisälämmityksen ja latauksen järjestelyn.

Viimeksi muokannut vepek 29.08.2010 14:11
Jarkko Kalsi Jarkko Kalsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #20  
Vanha 30.08.2010, 13:44

Viime talvena tuli tutkittua monen sorttista laturia, kaikissa oli puolensa. C-tek lataa turvallisesti ja sen voi unohtaa lataukseen viikoiksi (joskaan akku ei koskaan tule ihan täyteen). Vanha kunnon akkumatti rykii akun nopeasti täyteen, mutta sitähän ei sovi unohtaa lataamaan. Toistaiseksi C-tek on hyvä ylläpitolaturi jolloin ei tarvitse olla tietoinen akun kunnosta tai varauksesta. Akkumatti sitten kovempaan ja harkitsevampaan lataukseen. Vaikka sain C-tekilläkin ladattua tyhjäksi pääseen akun rikki (meni yksi kenno oikosulkuun) - noh vikahan oli akussa eikä laturissa.

Ehjän ja toimivan akun lataaminen on yksikertaista, mutta tyhjäksi päässeen heikkokuntoisen akun automaattinen lataaminen lämpötilasta riippumatta lienee laturivalmistajille se suurin haaste. Exidessä muuten näytti olevan lämpötila-anturi hauenleuassa.
Taisto Taisto ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #21  
Vanha 30.12.2010, 09:47

A6 3,0 TDI Avant lienee parhaillaan matkalla Suomeen, ja siitä puuttuu tietysti kaikenlainen esilämmitykseen tarkoitettu varustus, joten esim. sisätilapistoketta ei löydy. Eberin 5 kW:n Hydronic tuohon tulee asennettavaksi, ja ylläpitolaturikin oli tarkoitus laittaa. Jotta sähkökytkennät pysyisivät laillisina, järkevinä ja helppokäyttöisinä, mahdollisiksi vaihtoehdoiksi jäänee:

a) Hankkia esim. Defan valmis akkulaturisarja Multicharger 1204 (hinta n. 140-150€)
http://www.kaha.fi/file_root/Lisavar...a1204_2009.pdf
Tässä vaihtoehdossa asennus ja käyttö simppeliä, kaikki laitteet konehuoneessa.

b) Hankkia Defalta sisäpistoke + nippu piuhoja ja kaveriksi esim. tuo CTEK MXS 7000
http://www.ctek.com/FI/consumer/mxs-7000.aspx
Tässä vaihtoehdossa laturi lienee hitusen viksumpi ja tehokkaampi, mutta säätöä ja hintaa reilusti enemmän. Tämä/vast. ratkaisu ilmeisesti monella foorumilaisella kuitenkin käytössä.

Onko kellään kokemuksia tuosta Defan 4A laturista?
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 30.12.2010, 10:33

Juuri vilkuilin hintoja netistä tuolle CTEK MXS 7000-laitteelle. Luokkaa 120e näyttäisi maksavan, joten tuossa tapauksessa ehkä järkevämpi kiinteään asennukseen olisi tuo defa. Pienempi kotelo, ammattimaisemman oloiset liittimet ja helppo kytkettävyys lämmitinjohtoihin. Lisäksi tuon CTEKin hienot ominaisuudet menee ikäänkuin osittain "hukkaan" jos se möllöttää vaan autossa ylläpitolaturina. Siihen hommaan ehkä se pykälää halvempi CTEK jolla ei sitten hintaa enää olekaan kuin viitisenkymppiä.
pv pv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #23  
Vanha 30.12.2010, 11:38

Hong kong ylläpitolaturi 14.95€ toiminut hyvin. Vaihdoin hauenleukojen tilalle tupakinsytytin pään, sisäpistokkeesta tupakinsytyttimeen liitetty - ei ole ainakaan vielä auto palanut.
mikas mikas ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #24  
Vanha 30.12.2010, 11:52

Samaa mieltä terhon kanssa että menee CTEK vähän hukkaan tuossa hommassa. Tai ainakin itse ostaisin sen halvemman MXS3600 mallin. Defa voisi olla myös helpompi asentaa kun lähdetään nollasta liikenteeseen.

Ja näin pakkasilla kun noita akkuja ladataan kannattaa muistaa se, että se akku ottaa aika heikosti virtaa vastaan kovemmilla pakkasilla. Ainakin mitä itse luin aiheesta netissä tässä viime viikkoina niin tulin siihen tulokseen tuon oman kotteron latailun kanssa, jotta turha siihen on 4 amppeeria isompaa laturia laittaa. Eihän se akku vastaanota näillä 15-30 asteen pakkasilla sen enempää...

Laiskana en jaksanut tehdä mitään isoja asennuksia vaan sisätilapistokkeeseen CTEK ja toinen pää tupakansytyttimeen. Aika näyttää miten toimii. Toivottavasti hyvin :)
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #25  
Vanha 30.12.2010, 11:53

Tuo honkkarin 14.95 laturi taisi olla 2A latausvirralla. Josko on mitään merkitystä, kyllähän sekin aika pitkälle riittää.
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #26  
Vanha 30.12.2010, 17:45

Bongasin Clas Ohlson:in seinältä Ctek Zaphir latureita. Tuo 3,3 A laturi maksaa 49,95€ ja isompi 7A malli 119€. Olisikohan tuosta pienemmästä mitään, onko tietoa miten zaphir-sarja eroaa normi Ctekeistä?

Noissa mainitaan että kylmälataustila olisi, nostetaan sitä jännitettä siis kylmässä niin että akku ottaa vastaan jotain.
peiponen peiponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #27  
Vanha 30.12.2010, 17:56

Sotketaanpa pakkaa vielä lisäkysymyksellä. Meillä täällä kerrostalossa lämpötolpat antavat sähköä jaksottain, eli esim. 3min päällä, 1min pois päältä, jne. Rupeaako tuollainen C-tek lataamaan välittömästi kun se saa virtaa? Ettei ole mitään hitaanpuoleista akun kunnon haistelua alussa? Meinaan nyt, ettei jäisi hyöty olemattomaksi jos laturi nollautuu 3min välein...
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #28  
Vanha 30.12.2010, 19:09

Passatissa on tuollainen Defan kiinteä akkulaturi ja se tuntuu olevan toimiva laite. Viime vuosituhannella asennettu ja hyvin toimii.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #29  
Vanha 30.12.2010, 22:14

Lainaus:
Rupeaako tuollainen C-tek lataamaan välittömästi kun se saa virtaa?
Kyllä ainakin minun lyhykäisten mittailujen mukaan. Malli siis XS3600.

Ja lumihiutalemoodilla se lähtee työntämään heti 14,4V.

Itse ainakin kokenut tuon XS3600:n (kahdessa autossa tällä hetkellä) todella hyväksi vehkeeksi.
Jouni_K Jouni_K ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #30  
Vanha 30.12.2010, 22:27

Täydehköä akkua se alkaa lataamaan heti täysillä. Mutta jos akku on tyhjä, kuvaan astuu kaikenmaailman herättely/desulfatointimoodia. Tosi ärsyttävää jos olis johonkin kiire ja pitäis saada akku nopeasti täyteen.
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #31  
Vanha 31.12.2010, 10:46

"Nopeasti täyteen" tarpeeseen kannattanee varmaan ostaa joku ronskin kokoinen tyhmä laturi. Nuo ctekit antaa sen verta vähän virtaa muutenkin ettei se akun lataaminen kait järin nopeasti käy vaikka täydet saisikin työntämään pihalle.

Kävin ostamassa itselleni tuollaisen MXS 4003-mallin, kun tuollaisia puolikuntoisia akkuja on nurkkiin kertynyt. Ihan kiukuttelematta lähti lataamaan erästäkin Vartan Silveriä jossa jännite oli enää luokkaa 5V. On ollut nyt yön latingissa ja täytyy katsoa miltä näyttää tänään kun kotia pääsen.
Pehri Pehri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #32  
Vanha 21.11.2011, 08:54

Lainaus:
Passatissa on tuollainen Defan kiinteä akkulaturi ja se tuntuu olevan toimiva laite. Viime vuosituhannella asennettu ja hyvin toimii.
Onko minkälainen homma asentaa moinen yksikkö itse, jos autossa on olemassa jo lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen piuhat?

-Pete
MR MR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #33  
Vanha 21.11.2011, 08:59

Sen kun tökkii johtojen väliin ja liittää latausjohdot akulle sekä kiinnittää itse mokkulan sopivaan paikkaan.
juhagee juhagee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #34  
Vanha 24.02.2012, 16:33

Ajattelin urssiin laittaa moisen mötikän.
Onko oikeen ajateltu jos:
- Kytken konehuoneessa olevaan +napaan (menee akulle takapenkin alle)
- Miinus siinä vieressä olevaan runkoon (vapaa m8 kierre)
- Pistoke konehuoneeseen (ylimääräinen löytyy)


kiitoksta.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	08122011215.jpg‎
Views:	3532
Size:	230,5 Kt
ID:	14812  

Viimeksi muokannut juhagee 24.02.2012 16:42
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #35  
Vanha 24.02.2012, 16:49

Kunhan laturi on sellaista mallia joka kestää konehuoneen ulko-olosuhteet. Itse laitoin urssissa suosiosta takapenkin alle.
juhagee juhagee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #36  
Vanha 24.02.2012, 16:55

Laitoitko virran sille mistä/miten?
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #37  
Vanha 24.02.2012, 17:09

Mulla on urssissa pelkääjän puolen penkin ja oven välissä, siihen jää just sopiva rako c-tekille.

Rengasliittimillä se c-tekin oma kaapeli akkuun suoraan kiinni ja piuha sitten silleen että se liitos jää penkin sisäpuolelta ulkopuolelle että sen saa tarvittaessa siitä kätevästi irti. Jos tarvii jossain muussa vehkeessä latailla.

C-tekin pistotulppa sitten sisätilanlämppäri pistokkeeseen.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #38  
Vanha 24.02.2012, 19:17

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juhagee Näytä viesti
Laitoitko virran sille mistä/miten?
Laturin johto tulee penkin alta takajalkatilan reunaan josta sit yleensä roikalla oven välistä tolppaan. Aika harvoin tuota edes tarvii lopulta. Kesäksi olen kerännyt vallan pois näkyvistä kun yletön webaston käyttö on ainoa mikä murhetta akun suhteen aiheuttaa.
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #39  
Vanha 24.02.2012, 20:05

Onkos näissä kuinka paljon eroja merkeittäin? Ctekki tuntuu olevan aika suosittu täällä, mutta entäs Defa? Omassa kun on Defan lohko, niin saako mitään hyötyä merkittävää hyötyä jos hankkii Defan laturin?
jta jta ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #40  
Vanha 24.02.2012, 20:13

Onhan noissa latureissa eroa, kuten esim. mitä tekevät kun tulee virta uudestaan (eli muistavatko asetukset jne), tai mitä tekevät kun virtaa ei tule jne.
Hammurab Hammurab ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #41  
Vanha 24.02.2012, 20:14

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
Onkos näissä kuinka paljon eroja merkeittäin? Ctekki tuntuu olevan aika suosittu täällä, mutta entäs Defa? Omassa kun on Defan lohko, niin saako mitään hyötyä merkittävää hyötyä jos hankkii Defan laturin?
Defan rinnalle kun laittaa Defan laturin saa varmasti konehuoneen olosuhteita sietävän laitteen ja asennuskin on tehdymmän näköinen. Hintaahan tuolle Defan satsille taitaa Ctekiä enemmän tulla. Itse Calixin vastaavaa kyselin ja haaroitussarjoineen vermeet kustantaisi n. 180€, Defa kuulemma suurinpiirtein samoissa hinnoissa.

lisäys: Defan laturi asennetaan lohkon piuhan väliin, laturissa siis läpimeno lohkolle jolloin varsinaista haaroitusta ei edes tarvita.
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #42  
Vanha 24.02.2012, 20:53

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hammurab Näytä viesti
lisäys: Defan laturi asennetaan lohkon piuhan väliin, laturissa siis läpimeno lohkolle jolloin varsinaista haaroitusta ei edes tarvita.
Näin olen kanssa ymmärtänyt mitä nyt olen vähän tutkinut esitteitä.
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #43  
Vanha 24.02.2012, 21:36

Mulla ratkasi asian se että tarviin laturia myös muissa vehkeissä ja defa on sidottu tohon yhteen autoon aika vahvasti.
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #44  
Vanha 24.02.2012, 22:20

Itsellä ei ole kuin tuo yksi auto ja perheessäkään ei ole toista autoa tällä hetkellä, niin tuo tavallaan puhuisi tuon Defan puolesta.
tw74 tw74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #45  
Vanha 24.02.2012, 22:41

Itsellä ollu c-tek xs3600 asennettuna konehuoneeseen jo yli 3 vuotta ja hienosti toimii, ei oo tarvinnut arpoa lähteekö auto käyntiin aamulla vaikka pienin malli onkin. Kyhäilin haaroittimia kaksin kappalein niin saa myös sisätilan lämpiämään.
Murre Murre ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #46  
Vanha 25.02.2012, 22:44

Webasto + uusi Defa laturi B6:ssa.
tailax tailax ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #47  
Vanha 25.02.2012, 23:56

Defat kaikissa..
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 26.02.2012, 00:00

Olen etsinyt venekäyttöön luotettavaa 12VDC kontakti-paria, mutta eikös tällainen toimisi etenkin eberi/webasto käytössä? Eli laturi auton ulkopuolella, ja kytketään autoon pienvirralla. Asennus olisi vähän helpompi, ja boonuksena mahdollisuus syöttää virtaa ainakin sen verran että ovet aukeaa.
Juha E Juha E ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 26.02.2012, 09:27

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tailax Näytä viesti
Defat kaikissa..
niin tiälläin.
toma- toma- ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 26.02.2012, 10:15

Ctekkiä ollu pitkää käytössä, tällä hetkellä löytyy repertuaarista seuraavia malleja, 0,8A, 3,6A, 5A, 25A
Koskaan ei ongelmia ollut ja huolletta on veneessäkin aina maasähkön ollessa lataukset päällä 0,8A+25A vehkeillä.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #51  
Vanha 22.06.2012, 12:18

Tuli aloitettua tämä, niin tämmönen se sitten tuossa nykyisessä palvelee CTEK XS7000.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 24.06.2012, 13:35

Minulta hajosi hiljattain Ctek XS 3600. Vehje ei lähde enää lataamaan ja vaikuttaa siltä, että se "Mode" -nappi on kuollut. Mitään ei tapahdu vaikka kuinka nappia painelisi. Netistä lueskelin hajoavan "Mode" -napin olevan suorastaan tyyppivika näissä. Laitteen takuu on jo umpeutunut ja pikkuisen ottaa pattiin, kun olen laturia käyttänyt ehkä kymmenen kertaa. Tuo nappi muuten oli alkujaankin sellainen, että sitä piti aina vähän renklata, jotta moden sai vaihdettua. Olisi vaan pitänyt laite vaihtaa takuuaikana uuteen, mutta se vaan jotenkin unohtui ja unohtui. Oma moka, mutta minkäs teet kun sama pää kesät talvet. Ketutuksen määrä on aika suuri, kun hankin Ctekin juurikin siksi, että halusin laatulaitteen, joka palvelee vuosia, mutta toisin kävi. On tämä nykyinen törkytalous aika karmaisevaa.

Olisiko kellään tietoa, voiko tuon "Mode" -napin jotenkin korjata? Jonkinsortin elektroninen komponentti tuossa nappulassa näyttää olevan.

Vai heitänkö Ctekillä suosiolla riistalintua ja hankin Defan tilalle?

Viimeksi muokannut Ilkka L 24.06.2012 14:21
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #53  
Vanha 24.06.2012, 13:46

Enpä uskoisi tuota merkkiä vaihtamalla paremmat yöunet saavan.
Se on kuitenkin tämä "kiinantalous" joka jyrää, siis ilmeisesti laitteista halutaan tehdä lyhytikäisempiä, jotta kauppa kävis.

No tämä on tietenkin vain oma mielipide.

Varsinkin kodinelektroniikassa tämä on enemmänkin sääntö, kuin poikkeus.
Petrik Petrik ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #54  
Vanha 24.06.2012, 19:17

Mitäs akun jännite näyttää ?

Meikäläisen laturi(en) mode nappi tuntui kuolleelta kunnes ymmärsin akun jännite on liian alhainen jotta laturi tunnistinpihujen päässä jonkun akun, tällöin tarvitaan hetkeksi joko boosteria tai toinen akku rinnalle että laturi lähtee käyntiin.

Eli en kyllä veneeseen ainoaksi laturiksi valitsisi ainakaan jos käytössä ei ole alhaisen jännitteen suojausta joka kytkee akun pois päältä jos jännite tippuu liiaksi.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #55  
Vanha 25.06.2012, 11:07

Ennen kuin asentelette C-tekkejä, selvittäkää sopiiko tuo ylläpitolaturi käytössä olevan akun lataamiseen. Monet huoltovapaat hyytelöakut saattavat tykätä kyttyrää noista "älykkäistä" ylläpitolatureista. Varsinkin motskareissa näitä riittää.

Ukko tuhosi uuden akun Superdukesta C-tekillä. Talven jälkeen vuorokausi latausta ja akku paskana. Kun ohjekirja sitten vahingon tapahduttua kaivettiin esiin, siellä erikseen mainittiin, ettei saa ladata noilla latureilla. Tavallinen laturi herätti akun vielä henkiin, mutta ei se kestänyt enää kuukauttakaan, kun oli kennot oikosulussa niin, ettei mopo lähtenyt enää käyntiin.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #56  
Vanha 25.06.2012, 16:20

Itselle tulee tuo uusi malli C7 Bosch. Edellisen C3:n myin pois. Sekin oli kyllä hyvä laturi. Tähän viimeisimpään malliin tuli onneksi ominaisuus, jotta se jatkaa latausta vaikka sähköt kävisikin välillä pois sähkökatkon vuoksi.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #57  
Vanha 26.06.2012, 13:09

Lainaus:
Mitäs akun jännite näyttää ?

Meikäläisen laturi(en) mode nappi tuntui kuolleelta kunnes ymmärsin akun jännite on liian alhainen jotta laturi tunnistinpihujen päässä jonkun akun, tällöin tarvitaan hetkeksi joko boosteria tai toinen akku rinnalle että laturi lähtee käyntiin.
Hyvä huomio. Pitääkin tsekata tämä. Akku tosiaan oli melko tyhjä jota yritin Ctekillä varata.
Maastomato Maastomato ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #58  
Vanha 26.06.2012, 13:15

Vesiakun ja geeliakun latureissa on semmonen ero, että laturi "keittää" veden latauksen jälkeen. Eli syöttää hetken korkeampaa jännitettä. Tämä toimenpide tuhoaa geeliakun. Ja kuten todettu aiemmin, nykyaikaiset laturit tarvitsevat toimivan akun toimiakseen. Laturin heräte tulee akulta. Tästä syystä liian huonolla akkulla ei lähde edes lataamaan.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #59  
Vanha 28.06.2012, 10:48

Lainaus:
Mitäs akun jännite näyttää ?

Meikäläisen laturi(en) mode nappi tuntui kuolleelta kunnes ymmärsin akun jännite on liian alhainen jotta laturi tunnistinpihujen päässä jonkun akun, tällöin tarvitaan hetkeksi joko boosteria tai toinen akku rinnalle että laturi lähtee käyntiin.
No niin. Case closed. Minun Ctekki näköjään on ihan ehjä. Ongelma aiheutui liian tyhjästä ladattavasta akusta, jonka vuoksi vehkeen "Mode" -nappi ei aktivoitunut. Vika näköjään taas kerran käyttäjässä vaikka haluaisin kyllä syyttää Ctekin perin ruotsalaista toimintalogiikkaa. Monestihan laturilla yritetään ladata tyhjää akkua, mutta mikäli akku liian tyhjä, niin laturi ei näemmä suostu yhteistyöhön. No eipä se mitään, kyllä tuon Ctekin kanssa pystyy elämään, kun ymmärtää tämän rajoitteen.

Kiitokset Petrille erittäin hyvästä vinkistä.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #60  
Vanha 19.08.2012, 12:11

No oman mokatyräyksen takia vaihdettu nyt XS3600, joka tuntuu erittäin hyvältä vehkeeltä, n.hintalaatusuhteeltaan.

Mulla kun on tuo sisäpistoke, mutta taloyhtiössä sisälämmittimen käyttö kielletty, niin ajattelin sen ctekin töpselin laittaa siihen sisätöpseliin.

Ainut vaan, että se sisätöpseli on siellä kabiinissa ja haluaisin laittaa semmoisen mootoritilanpuolelle.
Uskaltaako semmosen laittaa esim. akkukaukaloon, siis ihan virallisella defan johdolla, vai vaatiiko moottoritilanpuolelle jotain erikoistöpsyä (suojaus)?
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #61  
Vanha 19.08.2012, 18:32

Meinaatko Kari laittaa ctekin myös autoon kiinteästi?
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #62  
Vanha 20.08.2012, 06:29

Kyllä, sellalainen tarkoitus olis, itseasiassa laite jo asennettukin.
mikaj mikaj on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #63  
Vanha 20.08.2012, 08:08

Ota sitten huomioon että se akkukaukalo=uima-allas, kun sinne pistorasiaa asentelet. Itse en asentelisi sinne yhtään pistorasiaa, vaan tekisin kytkennät ja asennukset ihan siellä auton sisällä.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #64  
Vanha 20.08.2012, 11:31

Hyvä pointti ja otettu huomioon. Tulee sinne kaukalon kohdalle, mutta moottorin puolelle.

Siihen kaukalon peltiin tuli asennettua sellaiselle telineelle.

Tuon kaukalon vesiriesan ymmärrän, mutta onneks tässä evolötkössä tutti on näkyvillä ja tulee melko säännöllisesti puhdistettua. (minuutin homma jos sitäkään)
Pehri Pehri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #65  
Vanha 22.10.2013, 12:38

Kävin eilen yrittään asentaan Defan Multicharger 1210 -mallia ja yritin etsiä konehuoneesta paikkaa ylläpitolaturilla vaan en sieltä moista löytänyt. Nyt pyydänkin, että te ketkä olette 4F A6:seen näitä asennellu, auttaisitte vähän ja vaikka postaisitte kuvan asennuksesta / asennuspaikasta. Sillä pääsis jo hyvin paljon eteenpäin.

Tämä tuote kyseessä: http://www.polarautovaruste.com/shop...2#.UmZHEXC8B2M

Kiitän.
TDIq TDIq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #66  
Vanha 22.10.2013, 13:05

Oikeanpuoleisen välijäähyn taakse ellei autossa ole ilma-alustaa ja/tai webastoa.
Pehri Pehri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #67  
Vanha 22.10.2013, 13:06

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
Oikeanpuoleisen välijäähyn taakse ellei autossa ole ilma-alustaa ja/tai webastoa.
Webasto on.
TDIq TDIq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #68  
Vanha 22.10.2013, 13:07

Ok, sitten vasemman jäähyn takana pitäisi olla vielä tilaa.
jokes911 jokes911 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #69  
Vanha 22.10.2013, 18:44

Entäs minne olette 4F:ssä asentaneet jos edessä ei ole akun napoja? Sinne varapyörän koteloon se itse laturi mutta minne se pistokkeen saisi nätisti?
TDIq TDIq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #70  
Vanha 22.10.2013, 18:50

Plussan saa laturin taakse ja maapisteitä löytyy konehuoneesta runsaasti. Eli konehuoneeseen vaan.
an13 an13 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #71  
Vanha 22.10.2013, 18:57

4Fään CTEKin ei ulkotiloihin tarkoitettu malli meni niin että Calix minipistoke oikean etusumarin viereen ritilään, panssarikaapeli ilmastoinnin putken läpivientikumista tulipellin läpi kabiiniin. Calix sisäpistoke apukuskin jalkatilaan keskikonsolin puolelle, siihen CTEK, latausjohto kojetaulun päähän apukuskin puolelle sulakerasiaan tyhjään paikkaan microtimerillä, 10A sulakkeen läpi jatkuvan sähkön kiskoon ja miinus kickpanelin taakse. Siitä sitten lataa takakontin akkua jännitevahdin läpi sujuvasti.
Pehri Pehri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #72  
Vanha 22.10.2013, 22:27

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokes911 Näytä viesti
Entäs minne olette 4F:ssä asentaneet jos edessä ei ole akun napoja? Sinne varapyörän koteloon se itse laturi mutta minne se pistokkeen saisi nätisti?
Paikat piuhoille löytyy pellin alta kun katsot vänkärin puolelle ja lähellä tuulilasia (ihan nurkassa). Siellä punaisen muovin alla on +-napa ja - napa siinä vieressä ja siinä kierteet. Näistä pisteistä autoa kuuluu ladata ulkosella laturilla ja apukäynnistyskin kuuluu antaa täältä (vaikka ei suositella annettavaksi).
an13 an13 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #73  
Vanha 22.10.2013, 22:51

Jos 4F on aivan ensimmäisiä linjalta tulleita joskus 2004 puolella, niin siinä ei ole vielä noita konehuoneen latauspisteitä.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #74  
Vanha 23.10.2013, 05:42

Boschin C7 siirrettävänä mallina ollut vuoden päivät ja autossa kiinteänä PAC 800-laturi.
Pehri Pehri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #75  
Vanha 08.11.2013, 17:41

Kävi auto tänään ylläpitolaturin asennuksessa (Defa 1210) ja laite kyllä laitettiin paikoilleen mutta ei vielä toiminnassa, koska (lainaan korjaamon HUOM!-kohtaa):

"Koevastikekaapelin pää sulanut haarakappaleen päästä --> suositellaan uusimaan koevastikesarja ja haarakappale sekä varaamaan 1m pätkä panssarikaapelia, jotta laturin voi kytkeä loppuun."

Mikähän se mahtaa olla tommonen koevastikesarja, kun ei googlekaan sellasta ymmärrä (ainakaan tulokset ei liity autoihin mitenkään) ?

T-kappaleeksi käy varmasti mikä tahansa Defan haaroituskappale? Esim. tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/45493...ikaap-T-liitin ?

Kiitän avusta!
KimmoL KimmoL ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #76  
Vanha 08.11.2013, 18:01

Olisiko käynyt kirjoitushärö ja olisi tarkoitettu "kojevastake sarja" eli defa elementtikaapeli.
Edit: linkki korjattu defa mini

Viimeksi muokannut KimmoL 08.11.2013 18:09 Perustelu: väärä linkki
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #77  
Vanha 08.11.2013, 18:20

Traktoriin joskus suunnittelin asentaa tuollaista ctek tyyppistä ylläpitolaturia kiinteästi, mutta jostain ilmoituksesta kävi silmään calixin akkulaturi ja kävin sellaisen hintaa kyselemässä. 5 A malli maksoi 125 euroa ja siihen päälle välipiuha.
Tuntuis toimivan ihan mukavasti, käynnistäessä startti jaksaa jauhaa tarmokkaammin ja akkuakaan ei vielä viimelumilla tarvinnut uusia, vaikka hieman antautumisen merkkejä antoikin. Kokoluokka hieman nafti 174 Ah akulle, mutta tuntuis auttavan kun akkua harvoin rasitetaan kovin tyhjäksi.

Kysäise pehri sitten samalla niitä lukitusklipsuja niihin panssarikaapelin liitoksiin jos eivät kaupassa älyä tarjota.
Jani R. Jani R. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #78  
Vanha 26.11.2013, 07:33

Laitoin CTekin MSX 5.0 Polar -mallin lataamaan takakontin tupakansytytin-liitännän kautta ja johto varovasti tiivisteen välistä (kontti tarvittaessa raolleen), kun tolppa on kontin puoleisessa päädyssä ja auton pitäminen toisinpäin ei ole järkevää. Nyt voi taas eberiä käytellä vaikka lataisi vain pari tuntia, kun aiemmin eberi sammui jännitteen laskemisen takia muutaman minuutin päästä vaikka akkuliikkeen testerin mukaan akku antaa hyvin vielä virtaa.
HiTec HiTec ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #79  
Vanha 26.11.2013, 08:16

Mulla on Ctec sisätilan haarassa yhdessä lämppärin kanssa. Lataa aina kun auto roikan nokassa. Laturi on sijoitettu vänkärin penkin alle, josta saa nykästyä helposti näkyville ja tarkistaa tilaa. Latausjohto on vedetty takakonttiin stereoitten virran jakoblokkiin. Kesäisin tulee otettua lohkolle menevä piuha irti niin sähköä saa lämppärin pistokkeesta. Joskus ovat naureskelleet tapahtumissa jotta pitää diesel olla kesälläkin lämppärissä.
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #80  
Vanha 26.11.2013, 09:35

Tuli asennettua Defan kiinteä 4A akkulaturi ja elementtikaapeli isännän diesel Toyota Avensikseen. Eläkeläisellä, kun kilometrit väheni tuntuvasti ja eberin käyttö syö akkua. On se vaan helppoa ja kivaa käyttää senku tökkää pistokkeen puskuriin kiinni. Viime talvi viriteltiin aina tarvittaessa erillistä laturia ja johtoa konehuoneeseen. Menihän sekin, mutta Defan kanssa on vaan helpompaa. Kustannuksia karvan vajaa 150€. Toinen vaihtoehto olisi ollut uusi CTek. Harkitsen samaa jopa omaan A2.
zanibba zanibba ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #81  
Vanha 26.11.2013, 14:14

Minä taas toteutin Ctecin asennuksen silleen että laturi on aina tolpan sisässä valmiudessa ja johto roikkuu pihalla, että sen kun tökkää johdon vain kiinni puskurissa olevaan ctecin omaan jatkojohto pistokkeeseen niin akku lähtee latautumaan. Cteciltä löytyi ihan näppärän oloinen jatkojohto akulta puskurille jossa on päässä pistoke tulpalla, niin ei tullut mitenkään hätäisesti tehdyn näköinen laitos, eikä vaadi sen kummempia kikkailuja. Ja näin ei tarvinnut auton sisään tuoda 230v, joten ei pitäisi vakuutusyhtiölläkään olla sanomista jos auto sattuu vaikka palamaan jostain syystä.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #82  
Vanha 18.01.2014, 02:59

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maastomato Näytä viesti
--Ja kuten todettu aiemmin, nykyaikaiset laturit tarvitsevat toimivan akun toimiakseen. Laturin heräte tulee akulta. Tästä syystä liian huonolla akulla ei lähde edes lataamaan.
Ctek "elvyttää tyhjäksi päässeet akut" ja jne. - 79,90e on 5A laturi ja 10e kalliimpi on 5A Polar-malli, "joka on suunniteltu erityisesti kestämään kovaa pakkasta". Eli käytännössä siinä ei ilmeisesti murru johdot samalla tavalla kuin perusmallissa.

Olen muutaman tunnin selaillut Ctekistä kokemuksia. Johdot murtuu ja yllättävän monella oli laturi hajonnut. - Eihän ne vanhat perinteiset laturit hajoa koskaan?
Mitä vähemmän kirjoittaja ymmärtää autosähköstä tai latureista, niin sitä enemmän tuntuu laitetta kehuvan. Sitten on muutamia, jotka ovat mitanneet Ctekin latausta. - Heillä ei olekaan enää niin kovin ylistäviä kirjoituksia. Ei kyllä suoranaisia haukkujakaan.

Jäin miettimään, että mikä on se juttu tässä melko arvokkaassa laturissa. Se ei nettikirjoitteluiden perusteella kestä käyttöä kovinkaan hyvin. - Johtovikoja tullut todella nopeasti ja sillä ei tunnu saavan ladattua akkua täyteen. Lisäksi laturissa on tyhjän tai huonokuntoisen akun elvytystoiminto, mutta laturi ei kuitenkaan suostu alkaa lataamaan edellä mainitun kaltaista akkua? - Viitaten siis tuohon alun lainaukseeni.

Siinäkö on Ctekin hyvyys, että kun sellainen löytyy naapuriltakin, ja sen voi viskoa konehuoneeseen kiinteään asennukseen ja unohtaa sinne. Vai pystyykö tämä melko arvokas ja ilmeisesti käyttöä kestämätön aparaatti oikeasti johonkin ihmetekoihin tai niihin rinnastettaviin akkujen elvytyksiin?

Tarve olisi hankkia uusi laturi ja ihan oikeaan käyttöön, eikä hyllykoristeeksi. Ulkokäyttöä erityisesti tulee laturin kestää. Ctek on mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mitä enemmän siitä lukee, niin sitä fiksummalta tuntuu se ihan perinteinen halpahallin laturi, joka kestää melko julmaa käyttöä vuodesta toiseen. Kuitenkin on tyhjäksi päässeitä ja kausikäytössä olevia akkuja, jotka varmasti kaipaisivat elvytystä ja muuta herättelyä.
jahlu jahlu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #83  
Vanha 18.01.2014, 08:11

Ainakin yksi hyöty on näissä 'älylatureissa'. Ne ei keitä/kiehuta akkuja samalla tavalla, kuin ne peltiboxilaturit, eli voit jättää lataukseen vaikka koko talveksi etc.

Itsellä käytössä mxs7 käyttiksen sisähaarassa, kun tulee paljon pikku pätkäajoa ja mxs25 satunnaisia harrasteiden latauksia varten. (Oli myös starttiapuna eilen....) Tuli kerran sopu hintaan vastaan moiset laturit, niin ostin pois. Aika kalliita uusina normihinnoin. Mxs3.6 aina silloin tällöin tarjouksessa ~40e.

edit: Ainakin mxs25 herätti S2:n täysin tyhjäksi puhaltimella menneen akun.
Veljelläni murtui johdot vanhasta 10a ctekistä n.6 vuodessa.

Viimeksi muokannut jahlu 18.01.2014 08:14 Perustelu: lisäys
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #84  
Vanha 18.01.2014, 09:06

Itse oon lataillut tolla 10A ctekillä nyt vuosia kaikkia omia ja firman vehkeitä, en kyllä ostais tavan laturia enään ainakaan omiin hommiin.

Se vähän riippuu käyttö tarkoituksesta mihin laturia tarvitsee, jos tietää että on esim. talli missä latailla ja voi olla latauksen ajan passissa kotona niin varmaan tavan laturi missä kunnon lataus virrat olis parempi, mä tarviin sellasta mitä voi käyttää kelissä kun kelissä ja monessa latauskohteessa mahdollisimman helposti. Eikös tavan latureissa pidä kaivaa se akku siihen pöydälle lataamaan, tai ainakin pitää irrottaa auton omat kaapelit akusta.

Tosin onhan noita muitakin älylaturi merkkejä kuin vaan ctek.

Johdoissa ei ole mulla ainakaan vielä ollut mitään murtumia tai muuta sellasta, kannattaako niitä johtoja alkaa pakolla suoristelee -20c keleissä?

10A mallissa on myös 12v syöttöä antava valinta jota on kiva käyttää jos vaikka vahailee autoa tai muun ropaamisen aikana kun kuuntelee musaa. Ei tarvii pelkää että rempan jälkeen ei enään auto starttaa. :)
jta jta ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #85  
Vanha 18.01.2014, 09:18

Ei ole itselläkään kyllä tullut murtumia, ja ctekkejä on kaksin kappalein. Toinen simppelimpi, ja toinen tuollainen iso, jossa on jatkuvan virran syöttö. Toinen noista on autotalliakun jatkuvana laturina (poppikoneen virranlähteenä), mutta kyllä siitä vesi vähitellen häviää, eli ihan huolettomasti ei voi jättää.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #86  
Vanha 18.01.2014, 10:18

Ainakin mulla tuo on välttämätön (no okei, voisi olla jonkun muun merkkinenkin) kampe, kun webasto syö ilman tuollaista näillä pakkasilla akkuja lounaaksi. Tuo on asennettu kasin takaloosteriin "kiinteästi", joten jollei se verkkojohto murru, niin täyttää kyllä tehtävänsä. Se akkulämmitin voisi olla tuon kaverina kova sana, kun takaluukussa oleva akku ei ole lämmin, muuten kuin kesällä, eikä siis lyhyellä ajolla pakkasella ota pätkääkään virtaa vastaan.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #87  
Vanha 18.01.2014, 17:01

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jahlu Näytä viesti
Ainakin yksi hyöty on näissä 'älylatureissa'. Ne ei keitä/kiehuta akkuja samalla tavalla, kuin ne peltiboxilaturit, eli voit jättää lataukseen vaikka koko talveksi etc.--
Tuosta se ajatus lähtikin, kun huomasin aurinkojärjestelmän akkua ladatessa, että jännite oli noussut 15,9 volttiin. Laturi on ollut välillä talvella lähes jatkuvassa ulkokäytössä traktorissa ja autossa, mutta en ole koskaan havainnut ylilatausta. Toki harvemmin tulee jännitettä mitattua latauksen jälkeen, mutta välillä olen sitäkin tehnyt.

Ja vähän aikaisemmin huomasin, että sama laturi oli kiehauttanut huonokuntoista ja aiemmin jäätynyttä akkua. Ensin ajattelin että ylijännite johtui huonokuntoisesta akusta ja toisen akun kohdalla aloin epäilemään laturia, mutta nettikeskusteluiden perusteella ylilataus on tuollaiselle peruslaturille ihan tyypillistä. Talvella ulkokäytössä ilmeisesti pakkanen rajoittaa jännitteen nousua kohtuullisesti, niin siksi ehkä en ole aiemmin havainnut ylilatausta?

Koska tällaista ylilatausta on nyt havaittu, niin siinä mielessä voisi olla tarpeellista hankkia ns. älylaturi, kun alkaa joka tapauksessa olemaan uuden laturin hankkimisen aika. 15 vuotta talvista ulkokäyttöä vanhalla alkaa näkymään johtojen pituuksissa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viesti
--Tosin onhan noita muitakin älylaturi merkkejä kuin vaan ctek.

Johdoissa ei ole mulla ainakaan vielä ollut mitään murtumia tai muuta sellasta, kannattaako niitä johtoja alkaa pakolla suoristelee -20c keleissä?--
Huomioin että on muitakin älylatureita. Ja tavallaan kiinnostavakin asia, jos ns. kopioitavassa tuotteessa itsessäänkin on kiinalaisia ominaisuuksia kestävyydessä ja itse aivot ovat elektroniikkaa, joka toimii samalla tavalla sen aikaa kuin toimii komponenttien laadusta riippumatta.
Toisaalta löytämäni "kopiot" eivät olleet käytännössä yhtään sen edullisempia kuin Ctek. Ebaystä en myöskään löytänyt mitään käytännössä edullisempaa kopiota.

Johtojen suoristelusta pakkasella, niin valitettavasti joutuu johtoja ainakin hipelöimään pakkasella. Tänäänkin pitäisi laittaa yksi pakastettu akku lataukseen. Edellisen kerran laturi oli käytössä reilu viikko sitten. Eli suhteellisen usein laturille on käyttöä ja eri kohteissa, niin johdot on kovilla, vaikka kuinka varovainen olisi niiden kanssa.


Elvytyksestä sen verran, että havaitsin aurinkosähköjärjestelmässä käytössä olevan Audin vanhan akun elpyneen kesän aikana. Max. lataus on 8,7A. Käytännössä akku tyhjenee melko tyhjäksi säännöllisesti ja sitten se on tavallaan ylläpitolatauksessa 14,4V (noin) päivittäin. Joku tuossa aurinkosähkökäytössä tekee namia akulle.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #88  
Vanha 18.01.2014, 17:11

Plussan takapenkin alla on vuosikausia ollut puolikiinteästi joku markettitason 1A ylläpitolaturi, maksoi honkkarista vajaan 30€ joskus viisi vuotta sitten. Johtohan siitäkin murtui parin talven jälkeen laturin juuresta ja tietenkin vielä 230V puolelta laturia. Johdon murtumia välttääkseni vedin laturin oman johdon kiepille jossa ei pääse liikkumaan ja pelaan pakkasta paremmin kestävän kumisen jatkokaapelin kanssa.
Stefa74 Stefa74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #89  
Vanha 18.01.2014, 17:14

Mulla akkulaturina exide 12/7 ja hyvä vehje on. Kyllä tuossakin -25 pakkasessa johdot vähän jäykistyy niin ettei tee mieli alkaa kokeileen katkeaako kuori taivutettaessa( kuten katkesi benton automaattilaturissa).

Viimeksi muokannut Stefa74 18.01.2014 17:17 Perustelu: oli malli väärin
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #90  
Vanha 18.01.2014, 20:08

Lainaus:
Johtojen suoristelusta pakkasella, niin valitettavasti joutuu johtoja ainakin hipelöimään pakkasella.
Joo, kyllä mäkin sitä hipelöin kylmänä kun se autossa majailee. Välillä heitän pyöräkuormaajaan kiinni ja toisena päivänä kaivuriin. Jatkorokkaa voi venytellä niin paljon kun haluaa. ;)
Jesse_90 Jesse_90 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #91  
Vanha 18.01.2014, 21:06

Tarvii omaanki autoo alkaa suunnittelemaan ylläpitolaturia, kun työmatka lyheni aika paljon niin ei enää voi pitää puolta tuntii webastoo päällä. Riittäisköhän 5A vai kannattaako ostaa 10A laturi?

Viimeksi muokannut okkim 19.01.2014 09:55 Perustelu: Ei murretta kiitos.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #92  
Vanha 18.01.2014, 22:01

5A pärjää luultavasti aika hyvin, mutta riippuu tietysti paljon siitä, että onko virransaannissa rajoituksia. Yön yli jos aina latailee, niin uskoisin 5A olevan sopiva.

Vähän aiheeseen liittyen. Laitoin Audin akun perinteisellä laturilla lataantumaan ja kytkin väliin akkumonitorin. 11,8V oli akun lepojännite latauksen alkaessa. - Eli vähän tyhjempi kun tyhjä. Erikoista se, että tuntui starttaavan edelleen kuitenkin ihan suht ok. Olisikohan kennovika akussa? Ajettu ei ole muutamaan viikkoon ja onhan siellä purkuvirtoja, että ei se ehjälläkään akulla voisi paljoa tyhjää täydempi olla.

Viestin informatiiviseen osuuteen palatakseni, niin 1,7A näytti monitori latausvirraksi ja jännite oli jossain kohti 14,4V latauksessa. Muutaman kerran olen käynyt tarkistamassa ja samaa 1,7A näyttää. Laturi taitaa olla 4A. Akun lämpötila oli noin -15 latauksen alkaessa.
STP STP ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #93  
Vanha 18.01.2014, 22:26

Ne ohjeelliset jännitteet on tarkoitettu kesäolosuhteisiin. Tuossa on yksi taulukko: http://www.miljoonalaatikko.com/doku.../lyijyakku.pdf (Pistin mukaan tähän viestiin.)
Tuon mukaan oletuslämpö on +20°C ja lämpötilakerroin on -0.022V/°C, eli -15 asteiselle akulle jännitteisiin saa käyttää korjauskerrointa 0.77V. Lataus pitäisi tehdä n. 15V ja 11.8V lepojännitteellä akku on 85% latingissa.

Mulla tuossa vanhassa CTEKissä on talvitoiminto jolloin latausjännite on n. 14.7V. Sillä kylmäänkin akkuun saa edes jotain sisälle.
Attached Files
File Type: pdf lyijyakku.pdf‎ (35,9 Kt, 193 lukua)
KimmoL KimmoL ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #94  
Vanha 19.01.2014, 00:08

Lainaus:
11.8V lepojännitteellä akku on 85% latingissa
Näinhän se tosiaan on -15°C asteessa.

Viimeksi muokannut KimmoL 19.01.2014 02:08 Perustelu: Lukihäiriön korjaus
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #95  
Vanha 19.01.2014, 00:24

Noin minäkin ensin katsoin, mutta huomioitavaa tuo mitä STP kirjoitti korjauskertoimesta akun lämpötilan ollessa -15! En lainaa tekstiä, kun se on tuossa heti ylempänä luettavissa STP:n viestissä.

Mielenkiintoista asiaa tuli esille. Hyvä tuo STP:n linkkikin. Siellä oli mainittu pulssilatauksestakin ja korkeasta latausjännitteestä. Täytyy käydä vielä lukemassa akkumonitorista lukemat, kun laturi on ollut useamman tunnin toiminnassa.

EDIT: Kävin irroittamassa laturin. Monitori näytti jännitteeksi 15,5V ja 1A latausvirraksi. 12Ah oli mittarin mukaan mennyt akkuun virtaa.

Viimeksi muokannut audiq 19.01.2014 01:35 Perustelu: Lisätty mittaustuloksia.
Jesse_90 Jesse_90 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #96  
Vanha 19.01.2014, 09:48

Kerrostalon pistokepaikal pidän autoo ni tost saa 2 tuntii kerral otettuu sähköö :D Ei oo autos lohkolämmitintä ni tota ei oo viel koskaa tullu käytettyy.

Kerrostalon pistokepaikalla pidän autoa, niin tuosta saa 2 tuntia kerralla otettua sähköä :D Ei ole autossa lohkolämmitintä, niin tuota ei ole vielä koskaan tullut käytettyä.

Viimeksi muokannut okkim 19.01.2014 09:54 Perustelu: Kirjoitettu sama ilman murretta, on muuten vähän helpompi lukea. Ensi kerralla sitten itse kiitos.
STP STP ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #97  
Vanha 19.01.2014, 09:54

C4:ssä kun akku on vielä takapenkin alla, niin en usko että se siellä talvisaikaan kovin kummoisesti lämpenee. Piuhoista laturi-akku tulee pari kymmenystä ylimääräistä häviöitä ja lataussäädin on tietty laturin perässä, eikä tiedä akun lämmöistä tuon taivaallista. Itsellä ainakin käy niin että kun auton rusauttaa kylmänä käyntiin, on lataus jotain karvan alta 15V. Mutta kun ajelee vähän matkaa ja kone lämpenee, niin tiputaan johonkin 14.4V tietämille laturilta mitattuna ja se ei riitäkään jäiselle akulle enään kunnolliseen lataukseen.

Jollekin viitseliäälle kokeiluun: Akun ympärille eristeet ja väliin silikonilätkälämmittimiä (esim: http://www.ebay.com/itm/KEENOVO-Sili...item3f2cc5b9bf) Lämmittimelle tietty on/off kytkin kabiinin, lämpötilan mittaus akkuun ja termostaatti +20 asteeseen, että ei tule keitettyä akkua.

Mielenkiinnolla seurannut myös näitä 4f A6 yms. Audeja joissa pitäisi olla älykäs akku/latausvalvonta ja lataus on talvella jostain syystä esim. 13.2V, loppukäyttäjä on varmaan tosi tyytyväinen ja tykkää järjestelmän älykkyydestä :-)
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #98  
Vanha 19.01.2014, 10:10

C4 akun lämpöeristäminen on sitten aika tarkkaa puuhaa. Ainakaan alapuolelle ei mitään korokepalaa kannata laittaa jos ei halua hitsata takapenkkiä kiinni akun napoihin. Ai mistäkö tiedän...?
Mazan Mazan ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #99  
Vanha 19.01.2014, 12:11

Ei kukaan ole sattunut testaamaan esimerkiksi bilteman tupakansytyttimeen kytkettävää penkinlämmitintä akun lämmitykseen ? Siinähän olisi lämpöpeitto valmiina, ja on kai tuossa jokin termostaattikin. Releellä virrat päälle kun auto on käynnissä ?
Opa2013
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #100  
Vanha 19.01.2014, 18:36

Lämmitysteho penkinlämmittimessä voi olla melko pieni ja akun ympärille laittaminen voi olla
varsin haasteellista.


Tähän liittyvää tarinaa löydät; sisusta ja sähköt / A8:n Kylmä kontti.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Ylläpitolaturi


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
Ylläpitolaturi A8 Mäddi Sisusta ja sähköt 0 25.01.2010 17:40


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 07:36.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.