Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

CNG eli maakaasumodaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    CNG eli maakaasumodaus

    Ajattelin asennuttaa CNG-laitteet Audiin. Onkos kellään kokemusta näistä?
    Helsingissä Oragas asentaa noita, hintaluokka noin 3.000 ekua.

    #2
    Hmm. Kannattaa tutustua asiaan saksalaisilta foorumeilta. Ainakin uudemmissa on ollut ongelmia kansien ja venttiilien kestävyydessä VAG-kaasumuunnosten kanssa.
    Mutta tuo 200 voi olla sen verran kokenutta rautaa, ettei enää ihan pienestä säikähdä.

    Comment


    • #3
      maakaasu on fosiilista polttoainetta.

      OT: Maakaasumoodaus on out. Puukaasumoodaus on in.

      Oli ihan pakko...

      Comment


        #4
        Esson baarissa liikkuu juttua että oragas on asentanut CNG laitteet pariin TT audiin jotka pyörii riihimäen suunnalla ja molemmat kuskit on varsin tyytyväisiä =)
        Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 11:06.

        Comment


        • #5
          Toinen paikka mistä kannattaa tarjous pyytää on http://www.autohuoltojautto.fi/ Olin jo aikaa sopimassa sinne, kun tajusin, etten kestä nykyistä A6:a niin kauan että asennus olisi ollut taloudellisesti kannattavaa.

          Comment


            #6
            Tuo modi TT:hen alkoi kiinnostamaan. Osaisiko joku kertoa lisää aiheesta ? Kuvia, kokemuksia, kulutuksia, mites toi pelittää lastun kanssa, yms ? Takapenkin kun ottais pois niin siihen tilalle sais melko suuren säiliön jolla vois ajella pidemmälle kuin tuolla 80l/11kg säiliöllä n. 2-250 km ?

            Comment


              #7
              http://www.gasum.fi/gasumyrityksena/...sunosalta.aspx

              Comment


                #8
                http://www.autohuoltojautto.fi/
                käyttää oragasin (tartarini) laitteita ja toimii niiden kans yhteistyössä eli ns. samaa taloa.

                Jos maakaasu TT kiinnostaa niin riihimäen suunnalle voi tulla ihmettelemään, laita viestiä privana.

                Omat kokemukset nyt reilun 1 000km ajosta ja kulutus ollut vähän toisenlainen kun se "TT perinteinen 10l/100km"..... =)
                Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 11:13.

                Comment


                  #9
                  Tuo vero juttu kyl pilaa koko homman jos menee noin läpi.. Mut tarvii pitää mieles jos olis joskus aikaa ajella riksuun ihmetelemään. Tosin ei niissä laitteissa varmaa sen ihmeempää katseltavaa ole.

                  Comment


                    #10
                    - Tässä vähän toteutuneita lukemia TT polttoainekustannuksista:

                    BENSA
                    seurantajakso n. 12 000 km
                    keskikulutus n. 9,68 bensaa per 100 km
                    bensan keskihinta seurantajaksolla 1,35 euroa / litra
                    toteutuneet polttoainekulut bensalla n. 13 euroa per 100 km

                    MAAKAASU
                    seurantajakso n. 1 900 km
                    keskikulutus n. 5,48 kg maakaasua per 100 km
                    maakaasun keskihinta seurantajaksolla 1,12 euroa / kg
                    toteutuneet polttoainekulut n. 6 euroa per 100km

                    Säästö polttoainekuluissa n. 53%


                    Toki CNG laitteiston asennus ja ylläpito maksaa jotakin..
                    ..mutta kyseessä kun on harrastustoiminta niin ei anneta sen häiritä =)
                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 11:16.

                    Comment


                    • #11
                      Aiheeseen liittyen, onko mitään ongelmia jos tuo maakaasumodatun auton Saksasta? Mitään verorankaisua, katsastusongelmia tms? Suomessa ne ei vaan taida toimia, kun siellä käytetään sitä LPG systeemiä...

                      Comment


                      • #12
                        Jos tuot Saksasta maakaasuauton(CNG) niin ei ole ongelmia, jos taas tuot nestekaasuauton (LPG) niin ongelmia on verojen muodossa.
                        Saksassa käytetään molempia.

                        Comment


                          #13
                          Homma etenee, ens viikolla laitteet kiinni. Oragas asentaa.
                          Kokemuksia sitten tuonnempana.

                          Comment


                            #14
                            18 000km toteumat
                            - 5,79kg/100km
                            - 50,32% edullisempi ko. autossa verrattuna bensaan.
                            - ajot pääosin mallia "quattro fun, not-so-economy"
                            - vuodenvaihteen gasum +12 senttiä/kg pikkusen heikentää sijoitusta mutta ei merkittävästi.

                            Kertaalleen vaihdettiin suutinyksikkö kun alkoi "röpöttää" , kuulemma ollut jotain sarjavikaa tms. 30min homma.

                            Vaihto meni kaikin puolin ok, vieläpä joulun välipäivinä. Oragas takuut toimii ok.
                            Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 11:09.

                            Comment


                              #15
                              Minkälaisiä säiliötä autoon asennettu?
                              Meneekö kontin tilat siihen vai jäikö sinne jotain ylimääräistäkin?

                              Comment


                              • #16
                                Esim. tällaisia tarjotaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuota juuri mietinkin, että onko kaikki tankit tuollaisia hirmuja. Olisi hyvä jos olis vaikka sellainen tankki mikä olisi muotoiltu tuohon varapyöräkoteloon tms.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo tankkihan oli ns. perus eli pieni. Noilla tankeillahan on omat speksinsä, joissa vaaditaan tiettyjä vaatimuksia keston suhteen. Tuskinpa varapyöräkoteloon löytyy malleja, muuta kuin läjän jenejä tiskiin iskemällä (eli tilauksesta tehtyjä). Muutenkin suht laajan toimintasähteen haluavan on varmaankin hommatava useampi/suurempi säiliö kaasulle. Ei ole halpaa touhua egologisesti ajaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Eikä tule yhtään halvemmaksi kun ensi vuonna saa maksaa käyttövoimaveron

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sama linkki, kuin esson baariin: tutkimus
                                        Lainaus: biokaasu tarjoaa ylivoimaisesti edullisimmat ajokilometrit kaikilla ajomäärillä ja on siksi polttoainevertailun voittaja

                                        Comment


                                          #21
                                          Tankeissa on 240bar paineet.
                                          Mahdollisesti tuosta johtuen semmoisia vararenkaan kokoiseksi muotoiltuja "16bar LPG tankkeja" ei ole tullut vastaan.


                                          TT kontti ja sen tilavuus.. =)
                                          Mahtuuhan sinne toki vielä matkatavaraakin.
                                          "Se on pakkaustyylistä kiinni" kuten eräs mx5 mazdan omistava kaveri sanoi..


                                          Biokaasusta, kun tutustuu sen kg hintaan ja energiamäärään suhteessa maakaasuun saattaa päätyä erilaiseen lopputulokseen edullisuudesta.
                                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 10:58.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja henry Näytä viesti

                                            Biokaasusta, kun tutustuu sen kg hintaan ja energiamäärään suhteessa maakaasuun saattaa päätyä erilaiseen lopputulokseen edullisuudesta.
                                            No tuoltahan se löytyy.
                                            Lainaus:
                                            Maakaasun energia- ja päästöominaisuudet
                                            Energiasisältö •1 m3 maakaasua = 10 kWh
                                            •1 m3 maakaasua vastaa 1 litraa dieselöljyä.
                                            Maakaasun hiilidioksidipäästöt
                                            •1 kg maakaasua = 2,714 kg hiilidioksidia
                                            Muut päästöt
                                            •vettä
                                            •typen oksideja
                                            •jonkin verran hiukkasia


                                            Biokaasun energia- ja päästöominaisuudet
                                            Energiasisältö •1 m3 biokaasua = 4-5 kWh
                                            •1 m3 biokaasua vastaa noin 0,5 litraa dieselöljyä
                                            Biokaasun hiilidioksidipäästöt
                                            •1 m3 biokaasua = hiilidioksidipäästöiltään neutraali, koska ei ole fossiilinen polttoaine
                                            Muut päästöt
                                            •vettä
                                            •typenoksideja

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onkos käynyt mielessä hyödyntää maakaasun oktaanilukua enemmänkin TT:ssä?

                                              Ja puhdistettu biokaasu ei autokäytössä eroa energiaominaisuuksiltaan maakaasusta.

                                              Comment


                                                #24
                                                CNG Touran

                                                Lievänä offarina oman Touranin todelliset kulut 15tkm ajalta mitä tuo on mulla ollut. Ajot miltei pelkkää matka-ajoa ja tuo kampe siis tehtaan kaasumalli VW Touran ecofuel 150hp 1.4tsi dsg
                                                Keskikulutus 4,6kg/100km x 1,34€kg= 6,164€/100km
                                                Tuolla taitaa saada noin 4 litraa dieseliä, bensaa ei sitäkään vähää. Maakaasu/biokaasu säilyy edelleen halvimpana vaihtoehtona vaikka siihen käyttövoimavero ensi vuonna tuleekin. Metaani käytössä 3,1 Snt/pv/100kg kun se dieselillä on 5,5 Snt/pv/100kg

                                                Comment


                                                  #25
                                                  On niitä varapyöräkoteloon sopiviakin säiliöitä jossain saatavilla. Lehtijutussa joku esitteli autoaan johon oli tehty kaasumuunnos ja säiliö juuri tuolla varapyörän paikalla.

                                                  Lehti taisi olla Keski-Uusimaa ja auto ilmeisesti Opel Zafira tms. Aikaa jutusta on jo vierähtänyt jonkin verran. Veikkaisin että syyskuussa kumminkin...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vaatii kuitenkin hyväksynnän, jotta olisi laillinen. Taitaa aika harvassa mallissa saada hyväksytyn version kohtuu hintaan. Varmasti saa melkein malliin kuin malliin, jos tarpeeksi haluaa maksaa. Mainittiinko säiliön tilavuus ja toimintasäde? Mitään kurkkupurkkia nyt on yksistään turha ottaa käyttöön.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      En artikkelia ehtinyt tarkaan lukemaan. Varapyöräsyvennyksessä kehuttiin säiliön olevan. Mutta niitä syvennyksiä on niin monen mallisia... Toisissa tyhjää tilaa jää renkaan ympärille vaikka kuinka paljon. Esim. tuolla Muranossa näyttäisi menevän aika hyvin normaalit säiliöt tavaratilan pohjan alle. Muissakin farkuissa/tila-autoissa on aika iso lisätila kaksoispohjan alla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sehän se ihanteellinen tilanne olisi, että normaalin kontin tilavuuden saisi käyttöön. Ainakin näin perheellisenä, sitä tilaa arvostaa. Kait se pickuppi pitää hankkia, että säiliöitä riittävästi sopii. :-)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuossa tiivistelmä artikkelista. Paljoa ei irtoa, mutta tuon perusteella voi löytää oikean lehden. Lopussa mainitaan sunnuntain lehti, mutta hämärän muistikuvan mukaan saattoi olla jo lauantai kuten päiväyksessä näkyy. 15. ja 16. kumminkin.

                                                          Se etu noissa jälkiasenteisissa on tehdastekoisiin verrattuna, että bensatankki on normaalikokoinen. Toimintasäde varatankilla on aivan toista luokkaa kuin jollain 30 l tankilla silloin kun kaasuasemia ei ole saatavilla esim. pitempää matkaa ajaessa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Juu tuossa tehtaan Touranissa on verotus syistä vain 11L bensatankki.
                                                            Mikäli tankki on alle 14L tulkitaan ajoneuvon käyvän vain kaasulla ja verotus menee siinä tapauksessa kaasun pienempien CO2 päästöjen mukaan. Onhan noita esim. VW Passatissa tehtaan jäljiltä 30L bensatankki.
                                                            Kaasua taasen mahtuu 24Kg mikä mahdollistaa kaasuautoksi pitkän 550Km ajon kaasulla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X