Onko järjetöntä/mahdotonta muuttaa C4 2.8 etuvedosta nelivedoksi? Käykö esim. taka-akseliston kiinnitykset.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Etuvedosta nelikoksi?
Collapse
X
-
Lähes kaikissa tapauksissa järjetöntä, ei kuitenkaan teknisesti mahdotonta. Vaatii taka-akselin korvakoiden muutostyön. Tarkempia tietoja tästä työstä minulla ei ole. Lisäksi kannattaa selvittää, onko muutos mahdollinen lakiteknisesti. Ts. ovatko q ja etuveto tuossa tapauksessa samaa mallisarjaa.
-
Järjetöntä kyllä, mutta toisaalta jos on olemassa jo sopiva elimenluovuttaja ja haluaa harrastaa tai kokeilla rajojaan, niin mikäpä siinä. Onhan se ainakin opettavaista. Toki kannattaa ensin varmistaa AKE:sta onko se säädösten puitteissa mahdollista. Äkkiseltään tulee mieleen, että ainakin voimansiirtolinja, htaka-akselisto ja sen tuennat menee uusintalistalle. Voipa sitä toki tulla muitakin osia vaihtolistalle.
Comment
-
-
Joo noita korvakoita ei sitten saa itse tehdä ja runkopalkkeja ei saa hitsata, eli vaatinee ainakin vähän isomman palan "lattiaa" luovuttaja-autosta. En tiedä tarkemmin mistä kohti sitten saa jo hitsata... Johan näissä vanhuksissa joutuu pian ruosteenkin takia ko. alueita hitsailemaan, eikä ne korjauspaikat muutenkaan ole niin "tarkkoja" kuin uudemmissa. Mutta jos sopiva luovuttaja löytyy ja olosuhteet harrastamiseen on kohdallaan niin ei muuta kun hommiin!Lähes kaikissa tapauksissa järjetöntä, ei kuitenkaan teknisesti mahdotonta. Vaatii taka-akselin korvakoiden muutostyön. Tarkempia tietoja tästä työstä minulla ei ole. Lisäksi kannattaa selvittää, onko muutos mahdollinen lakiteknisesti. Ts. ovatko q ja etuveto tuossa tapauksessa samaa mallisarjaa.
Tästä lakiasiastakin on kyllä jo niin monesti spekuloitu, että voisihan joku joka tosissaan miettii urakkaan ryhtymistä, käydä konttorilla juttelemassa ja jakaa ne faktat tänne? Nimittäin ite oon "kuullu" että ainakin C4:n kohdalla tuo mallisarja-asia ei ole projektin esteenä millään tavalla, edellämainituin edellytyksin.
C4:n kardaanitunnelissa on kuin onkin ~muutaman sentin korkeusero vajaavedon ja urssin välillä. Perustan väitteen puhtaasti omakohtaiseen kokemukseen: Laittelin nimittäin omaan vajaaveto-nokilekaan sisustan kokonaisuudessaan urssista, ja siinä yhteydessä tuon eron huomasin. Eli sisustan osien perusteella eroa on ainakin siinä palttiarallaa käsijarrukahvasta taaksepäin: keskikonsolin peräpäässä joutui laittamaan fylliä maton ja kardaanitunnelin väliin ettei se urssin matto sekä keskikonsolin peräpää jääneet "tyhjän päälle".t44 / c4 on sama pohjalevy vetotavasta riippumatta.
Tuo kardaanitunnelin korkeus todennäköisesti on "kriittinen" ero, tuskin muuten olisivat tehtaalla sitä "huvikseen" tehneet? Tosin vetotavan muutos-rojektissa tämä ei liene kynnyskysymys, jos nyt joutuu vähän tunneliakin muuttamaan noiden akselinripustusten lisäksi.
Comment
-
Onko kukaan itse muuttanut Typ44:sta etuvedosta nelivedoksi?Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestit44 / c4 on sama pohjalevy vetotavasta riippumatta.
Ihan vaan aloin pyörittelemään ajatusta, kun ketutti niin ruopia motarille muiden vauhtiin.
Ja tiedän valmiiden quattrojen hinnat, mutta kunhan mietiskelin ajatusta. Kun valmiin quattron kunnostaminen kelvolliseen kuntoon on kuitenkin aika iso homma sekin.
Comment
-
<vihje>Miulla olis joutilaana C4/S6/2.2/aut/avant hint... pientä vikaa mutta katsastettu ja ajokuntoinen</vihje>
Sivusta seurannut joskus 18 v sitten, oli ropaajan kiroaminen herkässä kun keksi että t44:sen kardaanitunneli olikin helpointa siirtää luovuttajakorista kuin ruveta etuvetoista modaamaan. Taisi sitten loppujen lopuksi käydä niin että etuvetoisen kori meni paaliin ja peltitöitä tehtiin vain vesikaukalon kohdalla. Yksi syy oli että etuvetoinen sattui olemaan automaatti. Sama juttu type81/85:sen kanssa, kardaanitunneli on quattrossa vajaata korkeampi.Onko kukaan itse muuttanut Typ44:sta etuvedosta nelivedoksi?
Comment
-
Etuvedosta nelivedoksi muuttaminen ei ole järjetöntä kunhan sen tekee oikein.
Tilanteesta riippuen se on jopa järkevää ja suositeltavaa.
Yksi helpoimpia ja aivan järkevä keino on ajaa hyvin varustetun audikaupan pihaan ja pyytää myyjää tekemään vaihtotarjous sopivaan quattroon.
Muut keinot ei tunnu oikein järkeviltä, ellei sitten itse myy vanhaa ja osta käteisellä quattroa.
Paitsi että itse vaihdoin takavedosta nelivedoksi ja sekin sujui kuin limonaatin juonti.
Comment
-
On, jos se muutos vaatii muutoksen myös kardaanitunneliin. Pelkän taka-akseliston ja vaihteiston vaihto olisi ehkä pienemmän riesan tie. Lähinnä sitä kautta mietin asiaa, kun etuveto on niin hyvin käyty läpi, että ei tarvitsisi samoja juttuja tehdä quattron koriinkin. Siis ihan noista lämppärin kennoista, lisä-äänieristyksistä ja ym lähtien. Toisaalta kun ei kiire ole, niin onhan niitä aikaa rauhassa vaihdella, kun on etuveto kunnossa ja ajossa.Alkuperäinen kirjoittaja seepra Näytä viestiJos kerran on joku luovuttaja-auto, eikö olisi viisaampaa rakentaa sen alkuperäisen auton MUUT sörsselit, kuten penkit sekä kaikki kikkareet siihen valmiiksi quattroon koriin? Maalauksia yms ruosteita unohtamatta.
Tuon aiemman viestini jälkeen hommasin etuvetoisen varaosa-auton quattron korihommia ajatellen. Jos vaikka keväällä kelien lämmettyä saisi jotain aikaiseksikin. Jos saisi...
Audikaupasta ei taida Typ44:a enää löytyä. Noihin uudempiin muovista tehtyihin rahareikiin me ei kyllä lähdetä. ;)Alkuperäinen kirjoittaja AU DIESEL Näytä viestiYksi helpoimpia ja aivan järkevä keino on ajaa hyvin varustetun audikaupan pihaan ja pyytää myyjää tekemään vaihtotarjous sopivaan quattroon.
Muut keinot ei tunnu oikein järkeviltä, ellei sitten itse myy vanhaa ja osta käteisellä quattroa.
Comment
-
Ei tosiaan C4 korissa enään ole pohjalevy sama Q:n kanssa, eikä oikeastaan edes typ44 korissa. Härskeimmissä wanhoissa korinvaihdoissa ei ole edes hitsisaumoja Q korissa ;)
Taka-akseliston kohdilla on eroja isosti, samoin ainakin C4 korissa kardaanitunneli tosiaan on huomattavasti tilavampi quattrossa kuin etuvedossa, tuon huomaa jo quattron lattiamattoa vajakkiin sovittaessa...
Nykyisillä säädöksillä on turha kuvitellakkaan tekevänsä tuosta vaan vetotavanmuutos mihinkään merkkiin tai koriin.
Comment
-
Jatketaan tähän aiheeseen. Eli onko kellään nyt tuosta varmaa tietoa, että voiko etuvedon muuttaa nelivedoksi? Tässä mun tapauksessa ajatus olisi muuttaa A4 B5 1.8t etuvedosta nelivedoksi. Jostain luin, että poikkeuslupaa tarvittaisiin jos muutetaan etuvedosta nelivedoksi, eikä samasta mallista ole olemassa nelivetoista mallia (esim. vaikka civicin muuttaminen nelivedoksi), mutta jos autosta on olemassa neliveto versio niin pitäisi mennä ihan normi muutoskatsastuksella (esim. A4 B5 1.8t -> A4 B5 1.8tq)?
Jos tuollaiseen projektiin sitten alkaisi niin meneekö muuta vaihtoon kuin taka-akselisto + kardaani tulisi? Eli onko kardaanitunneli samanlainen etuvedossa kuin nelivedossa tuossa B5:ssa?
Comment
-
Mutta eikös se onnistu kuitenkin, kun ottaa vain vastaavasta autosta joka on neliveto akseliston? Kuitenkin hyväksytty kyseiseen autoon. Mutta tosiaan, jos takapenkin alta taakse asti pitäisi pohja vaihtaa niin varmaan tulee sitten metsästettyä jokin neliveto kori johon ujuttaisi sitten tekniikan tuosta etuvedosta.
Comment
-
saa tehdä nelikon,itse olen konttorilla asian tiimoilta istunut,inssi soitti vielä kotiin jälkeenpäin että siitä vaan.mutta multa sais urssin korin ilman tekniikkaa ,paperit on ja sisustus ja nahkapenkit
Comment
-
C4-satkun muuttaminen nelivedoksi
terve
tuli kartanolle pelastettua paalilta tommonen quattro satku, siitä pitäis siirtää neliveto vermeet etuvetohon
Kaikki muut muutokset onnistuu kyllä mutta sähköt mietityttää että tarvinko elintenluovuttajasta jotai sähköhimmeleitä että saa pelaamaan?
Molemmat on automaateja ja vm 92
Comment

Comment