Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABK käy huonosti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABK käy huonosti

    Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana erittäin hyvin. Ei tarvi sahata eikä vinguttaa. Kun kone lämpiää, katkominen ja nykiminen alkaa. Pintakaasulla ajettaessa aika veemäinen, kaasu pohjassa ei mitään vikaa. Ei nyi eikä kakistele.

    Autoon vaihdettu tulpat, puolapaketti, lambda, pyörijä, ilmanpuhdistin, polttoainesuodatin, virranjakajan kansi, ilmamäärämittarin piirilevyä liikuteltu, isv putsattu noin 10 kertaa, alipaineletkut vaihdettu, liittimiä crc:lä ja hiekkaparerilla putsattu.

    Osaisko kukaan sanoa mistä vikaa vois etsiä? Vian ratkaisijalle tai oikean vinkin antajalle tarjoan saman tien kaljat!
    Viimeksi muokannut jasso; 14.8.2009, 18:25. Perustelu: Siistitty luettavammaksi. Auttaa vastaustensaamisessa, joten panosta hieman enemmän tekstiin, kiitos.

    #2
    Lämpönaturi? Imuvuoto?

    Comment


    • #3
      Vuotoja yritetty tukkia letkut yms. Lämpöanturin johdon kun ottaa pois käynnissä ollessa kierrokset nousee ja takasin laitossa taas laskee. Luulis toimivan silloin.
      Viimeksi muokannut jasso; 14.8.2009, 18:26.

      Comment


      • #4
        Ilmamäärämittarin ja imusarjan välissä olevat kumiputki käyty läpi silmä kädessä?

        Comment


        • #5
          Kuminen haitariputki tutkittu, digifant/kaasuläppä kotelo väli käyty läpi uudella letkulla, kaasuläppäkotelo/ilmanpuhdistin uudella letkulla ja ilmanpuhdistimen kotelo ja alipaineella toimiva läppä ilmanpuhdistimen alla uusittu letku.
          Viimeksi muokannut jasso; 14.8.2009, 18:26.

          Comment


          • #6
            Onko ECUn ohjausrele vaihdettu? Eli rele numero 30, joka löytyy kuskin jalkatilasta, kun poistaa sen "cd-levy hyllyn"... Entäs moottorin lämpötila-anturi, se sininen ylävesiletkussa?

            edit: jaa tuo lämpötila-anturi olikin jo katsastettu... kaljanhimo on vaan niin kova, ettei ymmärrä lukemaansa ;)

            Comment


            • #7
              Pakovuodot ennen lambdaa?

              Comment


              • #8
                auto lähtee kansi remonttiin joten imu ja pako sarjan tiivisteet tulee uudet, silmämääräisesti vuotoja ei ole ennen eikä jälkeen lambdan, palaan asiaan kun remontti tehty, pitää kokeilla vielä ennen remonttia vaihtaa se rele nro.30

                Comment


                • #9
                  Tuossa omassa ABK:ssa on (yllättäen!) kanssa pientä vaivaa.

                  Mistään rajusta nykimisestä ei voi puhua mutta kaupungilla ajo on ärsyttävää, varsinkin kakkosvaihteella.
                  Auto ikään kuin heijaa, kuten jarru hinkkais tietyssä kohtaa aina kiinni. Ja kun kaasun päästää, kierrokset ei laske heti, vaan sekunnin parin viiveellä.

                  Tyhjäkäynti on kanssa aavistuksen epätasaista, vai tuleeko vain ehkä huonoista moottorin tukikumeista läpi.

                  Samaten kun kiihdyttää kaasu pohjassa, tuntuu kuin auto vähän tukehtuisi. Persuuksiin tuntuis, että osakaasulla kiihtyis raikkaammin.

                  Puola ja tulpanjohdot näyttää uusilta, ehkä virranjakajan kansikin. Pyörijää en vielä kurkannut.

                  Itse uusin ilmansuodattimen ja tulpat. Lisäksi puhdistin ISV:n ja uusin alipaineletkun joka menee imusarjalta imusarjan taakse johonkin härpäkkeeseen jonka funktio ei ole itselle selvä.
                  Ei ollut vaikutusta.

                  Katsastettu tuokin on just, päästöt hyvät.

                  Tiedä sitten pitäiskö tuota kaasuläppäkoteloa tutkia, voiko siinä olla jotain? Esim. jotakin haperoa tiivistettä?

                  Edit: Niin, tyhjäkäyntikytkintä kuuntelin eilen. Ensimmäisellä kerralla sain sen naksahtamaan mutta en sitten enää vaikka yritin useamman kerran.
                  Viimeksi muokannut A6tonen; 18.8.2009, 09:37.

                  Comment


                    #10
                    Juha mittaapa lambdan jännitettä vaikka onkin uusi. Oireet kun viittaavat siihen, että aina sekoilee, kun ollaan ns closed loopissa eli lambdaa käytetään.

                    Comment


                    • #11
                      Itse vaihtelin vielä pyörijän, ei vaikutusta.

                      Jakajaa yritin saada liikkeelle mutta epäilen josko sitä on sitten vuoden -93 liikuteltu mihinkään, ei mitään toivoa.
                      Ei kai auta kun liotella WD-40:ssä, ei ainakaan mun pihdeillä pääse varresta ottamaan kiinni.

                      Vag-comikaan ei oikein ota yhteyksiä, puoli tuntia tapeltuani pääsin sen verran kiinni että pääsin katsomaan vikakoodit. Ei koodeja.
                      Meas blocks ei sitten enää onnistunut millään.

                      Comment


                      • #12
                        Oman nyppimisvian yksi syyllinen tais paljastua.

                        Kun tankki lähenee tyhjää, alkaa bensapumppu pitämään aika väsynyttä ääntää kun kääntää virrat päälle.
                        Bensapumpun ääni kuuluu selvästi myös kun auto käy.
                        Nykimiset myöskin pahenivat siihen malliin, että bensamittarin ollessa punaisella auto röpötti/tärisi osakaasulla, eikä luonnollisesti kulkenut mihinkään.

                        Kun kävin tankilla, nykiminen rauhoittui huomattavasti ja bensapumppu ei äännä enää.

                        Comment


                        • #13
                          nykiminen hieman rauhoittui mutta ei täysin, välillä koko auto "ketuttaa" niin vietävästi, kansiremontissa paljastui kansipahvin palaminen, tihrusi öljyä kannen ja lohkon välistä mutta ei sekoittanut keskenään eikä vuotanut sylintereihin, lisäksi kaksi pakoventtiiliä palanut, nyt kannessa kaikki muu uutta paitsi nokka-akseli, nykiminen osaksi jäänyt ja kuka kertois miten se lambda mitataan, mistä ja mitä lukemia sen pitäisi näyttää.

                          Comment


                            #14
                            Mä vaihdoin maanantaina hall- anturin yhteen ABK moottoriin. Se oireili siten, että noin vuosi sitten ei suostunut käymään noin kolmeen kuukauteen. Sinä aikana siihen vaihdettiin: tulpat, vahvari/puolapaketti, pyöriä ja kaikki sytkäpiuhat. Bensanpaine mitattii -> ok. Sitten se eräänä päivänä lähti käyntiin ja toimi yli vuoden, kunnes maanantaina taas lopetti. Ei kipinää.

                            Starttailin ja kävi noin 45 sek ja sammui. Mittasin hallin ja totesin sen toimivan "normaalisti" Kävin kuitenkin uuden hallin ja laitoin paikoilleen, jonka seurauksena auto on toiminut muutaman päivän moiteetta.

                            Hallin kiekko oli muuten todella tiukassa ja lähti irti lyömällä jakajan akseliin siten, että runko lepäsi ruuvipenkin välissä. Niin ja motonetin 1,6 G-cat hall kävi tähän 2.0 ABK-pommiin.

                            Comment


                              #15
                              Siis puritko jakajan väärästä päästä?
                              Hallin levyhän on tietääkseni juottamalla kiinni akselissa, ja sitä ei ole tarkoitettu irroitettavaksi.

                              Comment


                                #16
                                En purkanut jakajan rattaan päästä vaan siitä päästä, johon tulee pyörijä. Halliahan ei pysty vaihtamaan ellei nosta hallin triggerilevyä pois. Levy on akselissa pooreilla.

                                Comment


                                • #17
                                  Bensapumppu tuli laitettua, Biltemasta 39,90e.
                                  Ainakin se vaikutti sen verran, että virrat kun laittoi päälle, niin surras paljon vihaisemmin ja about puolta lyhyemmän ajan vanhaan verrattuna.

                                  Osakaasulla ja pintakaasulla käytös muuttui parempaan mutta lata pohjassa ikään kuin epäröi edelleen.

                                  Ihan kun nakuttaiskin läppä pohjassa kiihdytettäessä vähän. Olis kiva saada se jakaja liikkeelle jollain konstilla.

                                  Ei viittis ummikkona lähtee lambdaa ja bensapaineen säädintä ostelemaan, vaikka muuta vaihdettavaa ei tuossakaan taida olla jäljellä.
                                  Ellei se sininen lämpöanturi sitten...

                                  Comment


                                    #18
                                    Kuva yksi on akselista, johon lyömällä Hallin kiekko hyppää pois. Virranjakajan voi tökkää väärässä asennossa reikäänsä ja silloin säätövara ei tahdo riittää ennakon säätöön. Virranjakaja tulee sellaiseen tappiin, joka näköjään liikkuu ja sen voi vääntää haluttuun asentoon. Ohessa kuva myös tapista.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      Alapäästähän se ihan kivasti purkautuu tuollanen kampe. Koko akseli nousee ylös, kun rattaan irroittaa alhaalta. Tallissani on yksi ABK:n jakaja, josta halli piti lainata.

                                      Comment


                                      • #20
                                        palaten edelliseen, nyt autoon vaihdettu lämpötila tunnistein se kaksi napainen sininen mikä ylävesiletkussa, ei vaikutusta, tulpanjohdot mittailin ja tulokset seuraavanlaiset 1 sylinteri 5,95 kakkonen 4,95 kolmonen 5,22 nelonen 6,09 ja puolan johti 1,95 missään johdossa ei lukemat muuttuneet vaikka niitä käänteli ja väänteli, minkalainen homma on vaihtaa kaasuläpän asentotunnistin, miten ja mitä maksaa?? tuntuis tuo nykiminen olevan vain tietylla kohdalla kaasua painaessa, nykii myös voimakkaasti vaihde jarrutuksella mistä se sit vois johtua?

                                        Comment


                                        • #21
                                          asentotunnistin maksaa motonetissä vähän alle 100e, kokeilisin ensin liikuttaa ilmamäärämittarin piirilevyä. asentotunnistin ei vaikuta nykimiseen vaikka olisikin rikki.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Miten tuota piirilevyä liikutetaan?

                                            Comment


                                              #23
                                              Miten tuota piirilevyä liikutetaan?
                                              Ilmamäärämittarin kuori auki (on kiinni jollain tiivistemassan tapaisella), mittauselementin liikkuvan "viisarin" alla olevan piirilevyn 2 ruuvia löysälle ja liikuttaa niin paljon kun ruuvinrei'issä on varaa. Kuori takas kiinni silikonilla tms.

                                              Idea on siinä, että se "viisari" ja piirilevy muodostavat pontentiometrin, joka kertoo boksille läpän asennon ja sitä kautta ilmavirran voimakkuuden. Ajan kanssa "viisarin" kontakti on kuluttanut levyn vastuspintaan uran, ja sen kosketus pätkii -> siirretään levyä sen verran, että kontakti osuu puhtaaseen pintaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                2.0e abk nykii kaikkee kokeiltu

                                                mistä vois johtua veemäinen nykiminen, autoon vaihdettu noin 5000km sitten lambda, talvella puolapaketti, ja muita hiluja ihan äskettäin kuten tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyöriä, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, lämpötila-anturi sininen, rele nro.30, kaasuläppäkotelo putsattu samoin isv. tarkempi kuvaus viasta, eli käy tyhjäkäyntiä 800-850, kierrokset ei seilaa mutta sytytyskatkoksia pahimmillaan noin 2000-3000 rpm, ja kiihtyy kaasupohjassa hyvin noin 4000rpm kohdalla raju nykäisy ja meno jatkuu vielä paremmin, miten tehdään sytytyksen perus säätö, jos oikein osasin lampulla katsoa asteita noin 20 tyhjäkäynnillä, apua kaivataan

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Käyvästä koneesta sininen anturi irti ja 2000 kierroksella 6 astetta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Perustuu omaan kokemukseen abk:sta.

                                                    Noin 5 vuotta sitten vaihdoin lambdan tarvike 60e joka kesti n.3kk sitten pyysin tarvike myyjältä parempi laatuista maksoi 90e kesti n.6kk sitten meni hermo ja ostin alkuperäisen n.200e ja pelaa vieläkin hinnat on 5 vuotta sitten en tiedä mitä nykyään maksaa.

                                                    Uusista tulpan johdoista jos ovat tarvike kannattaa mitata vastus itsellä oli suuremmat kuin alkuperäisissä joten laitoin vanhat takaisin ja palautin tarvikkeet, alkuperäiset ovat vieläkin paikoillaan tämä myös 5 vuotta sitten.

                                                    98 bensaa tankkiin vetää huomattavasti paremmin ylä kieroksilla ja kulutaa noin 0,5L/100km vähemmän. (Matka ajossa 7,5L/100km seka ajossa 10L/100km)

                                                    Ymmärtääkseni abk:n sielu elää pitkälti lambdan varassa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt kävi sitten niin, että piti ruokatunnille lähteä mutta Audi ei suostunu.

                                                      Pyöritti iloisesti, lupasi hieman useita kertoja mutta ei jää käymään.
                                                      Bensapumppu pyörii ja kun auto lupaa, niin se jää myös silloin hetkeksi pyörimään. Eli relekin lie ok.

                                                      Tankki on taas punarajan ja neljännestankin välillä ja tätä ennen nykiminen taas hieman lisääntyi mitä tyhjemmäksi tankki oli menossa.

                                                      Ei ymmärrä... Onko siellä sitten vettä tankissa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oma Audi teki jokin aika sitten semmoisen, että ei lähtenytkään kaupan pihasta enää käyntiin.
                                                        Hörähti ensin ja sitten ikään kuin vaipui hiljalleen sammuksiin.
                                                        Hirveässä kaatosateessa pähkäilin autossa, että mitäs sitten keksisi.
                                                        Jakajan kansi auki ja kas, siellä oli kosteutta.
                                                        Kuivasin ja Audi hörähti pirteänä taas henkiin.

                                                        Kannesta oli hieman hilseilleet sisäpuolelta suojalakat pois. Muuten se oli ihan uuden näköinen vielä kunnoltaan. Vaihdoin myöhemmin uuden kannen.
                                                        Kauppamatkalla olin ajanut sitä ennen vajaa 10 kilometriä. Auto toimi kaupan pihaan asti aivan normaalisti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Auto lähti käymään kun laitettiin ensiavuksi viisi litraa bensaa.

                                                          Bensamittarivikakin poissuljettu, koska auto on kulkenut kuitenkin mittarin ollessa reilusti punaisenkin puolella.

                                                          Täytynee tyhjentää tankki ja käydä kriittisimmät releet läpi, ei nyt muuta keksi.

                                                          Jakajan kansikin tuossa on tosiaan uusi ja sen allekin on tullut kurkittua useamman kerran.

                                                          Sinisen lämpöanturinkin olen tässä vaihtanut.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Bensansuodatin tuli vaihdettua tankin tyhjennyksen sijaan, ei taida olla ihan läpihuutojuttu tuollainen tankin tyhjennys.

                                                            Foorumilta luin parikin juttua, että suodatin sijaitsee tankin ja rungon välissä veemäisessä paikassa.
                                                            Kyllä se tässä kuitenkin oli oikealla puolella, about takaoven kahvan kohdalla rungossa kiinni.

                                                            Loppuviimeks helppo homma, varsinkin jos pääsee kunnolla auton alle. Se olikin vaihdettu joskun, koska siellä oli Boschin suodin. Ostin marmorilta itse, 16e.

                                                            Digifantin relettä katselin kanssa silmä kädessä. Löysin siitä kaksi ihan selkeää murtunutta juotosta.
                                                            Kävin juotokset läpi kolvin ja tinan kanssa.

                                                            Tänä aamuna ei lähteny ekalla käymään, huoh... Kävin täyttämässä tankin, kattoo jos toimii taas sen myötä paremmin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X