banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #1  
Vanha 06.06.2009, 20:41 Pienkoneiden korjaus- ym. vinkit

Laitetaan nyt tällainenkin ketju pystyyn.

Itsellä aihe on siinä mielessä ajankohtainen kun vm. -05 Stiga Ready HST etuleikkuri on viime kesästä saakka tärissyt oudosti leikkuulaitteen ollessa kytkettynä.

Kävin viikolla ostamassa uudet terälaput ja tänään niitä vaihtamaan.
Huomasin sitten, että toisen terän akseli heiluu kun heinä tuulessa.

Noh, ei muuta kun kauppaan taas laakereita ostamaan.
Vaan ei auttanu laakereiden vaihto mitään, edelleen heiluu akseli.

Räjäytyskuvaa ei netistä onnistu löytämään mutta rakenne tuossa on tavallaan kuin vag:n navassa, paitsi kaksi laakeria.
Eli "navan" molemmissa päissä on laakerit joiden läpi akseli kulkee.
Laakereiden välissä on holkki, joihin molempien laakereiden sisäkoolit lepää.
Navan alapuolella alimmaisen laakerin alla kuppi suojaamassa laakeria ruohoa kovemmilta esineiltä ja sen alla taas holkki vasten terän runkoa.
Toisessa päässä "nokkapyörä" johon hihnojen välinen "jakohihna" kiristetään.

Siinä rakenne selitettynä kun ei tullut kuvia otettua.

Akselissa itsessä on kavennetut kohdat joihin laakerit asettuvat.
No tietenkin systeemi heiluu kun laakerit on noissa väljissä kohdissa.
Akselissa ei mitään kulumaakaan näkynyt, eikä tuollaiset kavennukset voi tulla käytössäkään :)

Pitääkö mun nyt astella kauppaan hakemaan akseli, joka ei varmaan ihan halpa enää ole?
Vai onko tuolle jotakin tehtävissä? En hyvälläkään ymmärrä miksi nuo kavennukset akselissa, tuntuu ihan järjettömältä.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #2  
Vanha 06.06.2009, 22:48

Laitetaan nyt tälläinen otsikon mukainen, kun aika usein kuulee, että ruohonleikkurit käyvät pätkittäin. Sillä lailla rynnäten ja taas melkein sammuen.

Syy on tukkeutunut bensan imuputken suodatin. Suora putki kaasuttimesta alas bensasäiliöön. Putken päässä on metallisihti, johon kertyy ajan kanssa likaa. Kaasari ylös ja sihdin puhdistus vaikka jarrukliinerillä ja pensselillä tai paineilmalla.

Se miksi se aiheuttaa tuollaista käyntiä johtuu kaasarin käyttörakenteesta. Bensaa ei tule normaalisti joten kone meinaa sammua, jolloin tuulettimen ilmavirran mukaan säätyvä lisäkaasuläppä avautuu tuulettimen vauhdin hidastuessa. Seurauksena on, että kone ottaa kierroksia, kunnes taas palaa peruskaasulle, jota ei käy jne. jne..
Hasa Hasa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 07.06.2009, 10:11

Kyllähän tuommoinen akseli kulahtaa, jos laakerit on ollu jumissa. Noita joskus hitsaamalla täytetty ja sorvattu uusi tiukempi sovite ja pantu laakerit takasi.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #4  
Vanha 07.06.2009, 19:25

Kertokaapas, mikä on ilmaruuvin merkitys kaasarissa? Onko se vain tyhjäkäynnin seokselle?

Purin ja puhdistin tuollaisen Hondan 4-tahti G25-moottorisen 60-luvun peltojyrsimen kaasarin ja siinä on tasan kaksi säätöruuvia; luistin rajoitinruuvi ja ilmeisesti ilmaruuvi. Ilmaruuviksi epäilemäni on sellainen neularuuvi, joka säätää kanavan kokoa mielestäni kaasuläpän ohitse kurkun seinämään. Tuskin se bensakanavakaan on.

Vedin nyt perinteiset 1,5 kierrosta auki ja sitten korvatuntumalta johonkin. Tuntui vaikuttavan ainakin tyhjäkäynniltä heräämiseen ja tyhkäynnille palaamiseen.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #5  
Vanha 07.06.2009, 20:38

Lainaus:
Kyllähän tuommoinen akseli kulahtaa, jos laakerit on ollu jumissa. Noita joskus hitsaamalla täytetty ja sorvattu uusi tiukempi sovite ja pantu laakerit takasi.
Mjaha, tietty. Täytyy sitten käydä kysymässä mitä uusi akseli maksaa.
Jos maksaa kovasti paljon, niin täytyy viedä jonnekin pajalle täytettäväksi ja sorvattavaksi.
Tuom4s Tuom4s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 08.06.2009, 00:31

Ainakin mopo/kevariaikoina itsellä oli sellainen käsitys, että ilmaruuvi vaikuttaa lähinnä alakierrosalueen käytökseen, neula keskialueen ja pääsuutin sitten yläalueeseen. Tällä ajattelutavalla sain kyllä kaikki laitokset pelaamaan ihan hienosti, tuskin kauheasti on eri systeemit tollasessa koneessa/kaasarissa?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #7  
Vanha 08.06.2009, 10:30

Akseli maksaa 45e, joten haetaanpa sellainen sitten.

Jos jotakuta askarruttaa mitä tuollaiseen Stigan (tässä kyseessä 92cm leveä pöytä) etuleikkuriin muut osat maksaa, niin terälaput on 25e/pari (menee 4kpl, jos kaikki uusii).

Teräakseliston laakerit on ihan standardikamaa, 6303. Ne maksoi Stigan "alkuperäisvaraosana" 6e/kpl. Muutamalla eurolla saa jostain muualta.
Ja noita laakereitahan on kaksi kpl/akseli, eli neljä yhteensä niitäkin.

Muutenkaan moinen systeemi ei ole mitään rakettitiedettä, voin nappasta parit kuvat kun purkamaan sen taas joutuu.

Edit: Jos jollakulla on enemmän kokemusta hydrostaatin kestävyydestä, niin saa kertoa.
Tuo meidän kone on -05 mallia ja sillä ajellaan sellainen hehtaarin verran kerrallaan. Muuten ei mitään ongelmia vielä mutta kylmänä se tuntuis nytkyttävän vähän ja erityisesti huomasin pakittamisen kylmänä tuottavan jo pientä tuskaa.

Lueskelin ohjeista, että hydrostaatin öljyjä ei tartte vaihtaa koskaan. Ihan niin kuin ei tartte Audistakaan vaihdelaatikon öljyjä vaihtaa...

Viimeksi muokannut A6tonen 08.06.2009 10:37
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 08.06.2009, 12:49

Onkos siinä hydrostaatissa minkäänlaista suodatinta? Kaikki nytkyttäminen jne viittaa jonkinlaiseen vaurioon, noin pienestä järjestelmästä ei kyllä ole kokemuksia
mikaj mikaj on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 08.06.2009, 13:00

Ilman tarkempaa tietämystä hydrauliikkajärjestelmästä (kyseisen koneen) paha sanoa, mutta kyllä se on varma että sitä öljyä tarttis silloin tällöin vaihdella, varsinkin jos ei ole suodatinta. Oireet voisivat viitata likaiseen öljyyn ja jonkun venttiililohkon jumitteluun.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #10  
Vanha 08.06.2009, 13:38

Käsittääkseni tuossa ei ole minkään sortin suodatinta. En ole tutkinut paremmin kylläkään.
Täytyy sitäkin ihmetellä vielä.

Uuden akselin hain ja täytyy kyllä ihmetellä miten tuollaiseen voikin kulua sellaiset urat mitä vanhassa on.
Hasa Hasa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 08.06.2009, 14:13

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
Uuden akselin hain ja täytyy kyllä ihmetellä miten tuollaiseen voikin kulua sellaiset urat mitä vanhassa on.
Akseli luultavasti tehty jostain höpö höpö pataraudasta, niin leikkurin saadessa tällejä laakeri muovaa itselleen uran. Materiaali kun vaihtaa johonkin kimakampaan, esim. imatra 550 tms. niin alkaa asettua. Toinen vaihtoehto on pistää isommat laakerit, mikäli on tilaa modata.

Laitteles lystikses niitä kuvia, niin ihmetellään porukalla. :)
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #12  
Vanha 08.06.2009, 14:58

Jep, akseli tehty halvimmasta mahdollisesta ja laakerit kun narahtaa kiinni niin sittenhän se alkaa akselia kuluttamaan.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #13  
Vanha 08.06.2009, 17:36

Noiden leikkurien osat ja tekniikka kieltämättä on yleensä lähemmin tutkailtuna aika virityksiä ja hepposia. Ulospäin ne näyttää uutena oikein järeiltä, mutta kun lähdet purkamaan niin melkoisia purkkavirityksiä ne usein on. Ainakin MDT:n ajettavassa oli.
SR SR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #14  
Vanha 08.06.2009, 20:26

Omaan Parkin HST:hen vaihdoin voimansiirronöljyt ekakesän jälkeen, melkolailla mustaa tuli ulos. Tuo on kuitenkin moottoriöljyllä pelaava matalapainejärjestelmä, joka ei ole ihan niin nirso mitä siellä kiertää, kunhan ei ole metallia :) Litra öljyä silloin tällöin kesän aikana luulisi pitävän systeemit vähän pidempään hengissä verrattuna siihe, ettei niitä ikinä vaihdettaisi...
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #15  
Vanha 08.06.2009, 21:03

Tutkin tuota HST mötikkää. Kunnolla en nähnyt taas alle mutta kaippa se pohjassa oleva pultti (saman näköinen kuin öljypohjan pultit) on sitten öljyproppu.
Pitää paremmalla ajalla tutkia paremmin ja vaihtaa öljyt.

Uuden ja vanhan akselin eron näkee tästä. Ylempi kuluma näyttää siltä, niin kuin siinä tuollainen kuuluisi ollakin.

Vanhat laakerit pelasi ihan hienosti, selvää väljyyttä ei tuntunut, eikä pykimistä.

Hervoton tärinä on nyt onneksi loppu. Vaseliinia olis varmaan pitänyt laittaa akseliin kunnolla, helisee se alin holkki aika ajoin ärsyttävästi. Ilmeisesti se ei välillä oikein pyöri mukana.

Albumista voi muuten ihmetelle leikkuupöydän rakennetta, hyvin yksinkertainen systeemi.
http://picasaweb.google.com/aki.rantala/Stiga#
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #16  
Vanha 08.06.2009, 21:17

Tuossa on kyllä sattunu joku materiaali virhe/vastaava. Meillä oli vanha PARK jolla oli ajettu arviolta 10000h eikä leikkuriin tarvinnu tehdä mitään muuta kun ostaa uudet kiilat jotka piti sen holkin paikallaan missä itse terä oli kiinni. Yleensä ottean noi stigan leikkurit on ollu melko lujia vehkeitä. Aika jännä että noin kulunu tuo akseli. :/
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #17  
Vanha 08.06.2009, 21:23

Pitää kyllä rehdisti sanoa, että on toi pari kertaa ottanu osumaakin silloin kun rakentamisen jälkeen alettiin tätä perunamaata ajella.
Vaikka miten tutki tienoon, niin oli sinne jotain jääny ja näemmä kivet osaa nousta pintaankin.

Piti vielä mainita noista kiilaurista, että niistäkin voisi päätellä tavaran olevan juustoa.
Jos akselit olis kovempaa tavaraa, niin mikä sitten seuraavaksi pettäisi... Kiilat vai jotain muuta.

Vähän huonoa tuuria näiden leikkureiden kanssa. Edellisestä traktorimallisesti meni kiertokanki. En tiedä hajosiko roiskevoitelija vai sattuiko siinäkin maanantaimallin B&S...

Uutena kuitenkin ollaan molemmat ostettu, ei voi edellisen käyttäjän piikkiin laittaa.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #18  
Vanha 08.06.2009, 21:52

Aika hyvin on kyllä kulunut akseli. Kieltämättä näyttää ihan melkein tehtaalla sorvatuilta kavennuksilta.

Se ilo näissä on, että osilla ei aina ole marmorihinnat. Jos olisi rinkelikeulainen, niin tuokin akseli olisi varmaan maksanut 450e :)
Tipi47 Tipi47 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #19  
Vanha 08.06.2009, 22:07

Ostin viime vuoden huhtikuussa uuden Klippo-ruohonkatkaisijan B&S-koneella. Kone on on/off-mallinen, ei käsikaasua eikä -rikastinta. Kesän pelitti komeasti ja ruoho katkesi. Kertaalleen vaihdoin öljyt. Bensat jäi talveksi sisään.

Kuukausi sitten otin koneen taas käyttöön. Lähti laakista tulille ja toimi reilun tankillisen normaalisti. Seuraavalla kerralla alkoi oireilemaan. 10 minuuttia ajoa, sitten sammuu eikä lähde käyntiin. Pitää antaa jäähtyä 10-15 minuuttia, käyntiin ja sitten taas sama toistuu.

Vaihdoin koneeseen tulpan ja öljyt. Huollossa epäili bensatankin ilmareiän olevan tukossa joten tein bensakorkkiin pienen reiän kuten neuvoivat. Leikkuri ei ollut siellä mukana.

Vaan eivät ole oireet poistuneet. Reiästä vaan roiskuu bensaa koneen käydessä. Mistähän moinen vika voisi johtua?
Hasa Hasa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #20  
Vanha 09.06.2009, 07:54

Toi kulunut akseli oli vissiin juuri se, johon vetohihna menee? Se saa aika kovia iskumaisia vetoja, kun kiviin ja mättäisiin ajelee. Sehän se pieksää tuon montulle. Vipuvarttakin on kohtuullisesti tuonne laakeriin.

Mikäli sama matsku on uudessa akselissa toi väljistyy uudelleen. Nyt täytät mangaanipuikolla tuon vanhan akselin uran ja sit sorvissa takaisin originelli mittaan. Seuraavalle kerralle on sitten varaosa valmiina, joka varmasti kestää.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #21  
Vanha 09.06.2009, 08:49

Lainaus:
Toi kulunut akseli oli vissiin juuri se, johon vetohihna menee?
Joo, on.

Nyt on tosiaan vara-akseli, jota voi sitten hyödyntää jos käy samalla tavalla.

Edit: Kuulin tuossa juuri, että yhteen paikkaan oli eilen ostettu Stiga Park Residence 4WD kerääjällä. Hintaa oli ollu 5500e. Varmaan hienoa maksaa vehkeestä moinen hinta ja hetken kun oli ajettu, niin hihna poikki.
Ehdotonta vag-laatua.

Viimeksi muokannut A6tonen 09.06.2009 09:31
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #22  
Vanha 09.06.2009, 17:05

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
J Varmaan hienoa maksaa vehkeestä moinen hinta ja hetken kun oli ajettu, niin hihna poikki.
No ei onneks ollu isompi vika. ;) Stigahan tuskin ite valmistaa noita hihnoja.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #23  
Vanha 09.06.2009, 17:11

No eihän se valmista mutta niinhän se yleensä on, että koko tuotteen imago kärsii jos jokin alinhankintaosa on sutta.

Eikä mun nyt tarttis tuota tuotetta alkaa leimaamaan, liian pieni otos siihen.
vepek vepek ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 09.06.2009, 22:22

Meillä kesämökillä hydraulivetoinen Husqvarnan Ryder, kone on toiminut aika hyvin , mitä nyt terien vetohihna kerran hajonnut. Mutta akut on tusinatavaraa eli mistä löytyisi hyvä, pakkasen kestävä akku ? Tuon koneen akun tyyppi 12N24. Todettakoon vielä, että tuollaisen koneen leikkausjälki on erittäin hyvä , paksukin ruoho ja lehdet yksinkertaisesti häviävät johonkin.

Viimeksi muokannut vepek 09.06.2009 22:28
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #25  
Vanha 10.06.2009, 18:11

Helpompaa ottaa varmaan se akku talveksi mukaan.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #26  
Vanha 10.06.2009, 20:31

Meillä on Stigassa Eurogloben akku 18ah.
Itse asiassa juurikin sama, joka näkyy tuossa ylärivissä kolmantena:
http://www.euroglobe.org/products.aspx

Siinä se on ollu keväästä -05, ei ole kertaakaan ladattu tai viety talveksi sisälle.
Lasten mönkkärin akun merkkiä en tiedä mutta sitä on ensimmäisen talven jälkeen saanu ladata vähän väliä. Se on nyt ~kolme vuotta vanha.
vepek vepek ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #27  
Vanha 10.06.2009, 21:54

Täytyykin koittaa tuollaista pitkäikäistä akkua, tosin mitat ei vaan oikein sovi tuohon 12N24:ään . Nykyisen akun merkki on Yuasa, joka kesti yhden kesän, viime kesä käynnisteltiin boosterilla.
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #28  
Vanha 11.06.2009, 14:39

Mulla on tuollainen Stiga Park Comfort 15,5Hv koneella. Loistava peli, mutta onko teillä ollut ongelmaa pakoputken kannattimen kanssa? Mulla tuo menee vähintään kerran kesässä poikki (murtuu) Tuo on nyt jo pari kertaa hitsattu.

Toinen tyyppivika on ne vetoakselien stefat. Ne ei kestä talvikäyttöä, öljyt tahtoo tippua autotallin lattialle aina talven jälkeen. No noiden stefojen vaihto on helppo helppo/halpa juttu. 2 kertaa nuo meni takuun piiriin...

Nyt on mielessä vaihtaa tuo malliiin jossa on tasaupyörästön lukko tai 4wd malliin, hyvitykset on vain melko huonot vaikka koneella ajettu vasta 107h. Meillä on melkoiset korkeusvaihtelut pihalla ja lisäksi tuo toisi puhti talvella lumen luontiin ajoväylältä (Tosin mönkkärillä tuo tapahtuu huomattavasti jouheammin)
vepek vepek ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #29  
Vanha 16.06.2009, 19:28

Noniin akku tuli ostettua , Euroglobe tavallinen (ainoa vaihtoehto) Motonetistä. Nämähän on siis kuivavarattuja eli itse pitää hapottaa. Happoa saa varaosatiskiltä . Antoivat tosin liian vähän, yksi litra ei riittänyt tuohon akkuun. No vanhasta akusta täytyi ottaa loput (suodatinpussin läpi) , ei tietenkään hyvä vaihtoehto. Erikoista tuossa oli se , että vanhasta akusta tuli vain noin puoli litraa ja uuteen meni puolitoista litraa ja sekin jäi aivan alarajalle. Onkohan akkuhapolla eroa onko se varatusta vai tyhjästä akusta eikö siinä ole ainakin eri paino?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #30  
Vanha 16.06.2009, 21:17

Ominaispaino eli vissiin tiheys toki muuttuu, mutta ei se nyt mitään kaasua ole, että noin tilavuus muuttuisi.
vepek vepek ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #31  
Vanha 16.06.2009, 22:06

No joo, mutta ilmaistaan asia vähän toisin päin eli mitä on varattu akkuhappo? Tuleeko virtaa tyhjään akkuun, jos sinne kaadetaan täydestä akusta otetut hapot?
Lisätään, tämä uuteen akkuun kaadettava akkuhappo taitaakin olla aina 1,28 g/kuutiocm eli täyden akun ominaispainolla.

Viimeksi muokannut vepek 16.06.2009 22:36
KariM KariM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #32  
Vanha 22.06.2009, 14:12

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipi47
10 minuuttia ajoa, sitten sammuu eikä lähde käyntiin. Pitää antaa jäähtyä 10-15 minuuttia, käyntiin ja sitten taas sama toistuu.
Täsmälleen sama vikakuvaus pätee isäni vastikään käytettynä hankkimaansa niinikään B&S-koneiseen ruohonleikkuriin. Joko em. kirjoittajan tapaus ratkesi?
Tipi47 Tipi47 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #33  
Vanha 22.06.2009, 14:48

Juuri kävin tuota leikkuria kyselemässä huollosta. Olivat tilanneet uuden puolan. Menee takuuseen.

Viimeksi muokannut 8866 22.06.2009 14:58 Perustelu: ^ei käytetä näitä.
KariM KariM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #34  
Vanha 23.06.2009, 08:28

Puolavika kyllä sopisi oireisiin. Ilmoittelehan sitten kuinka kävi.
MR MR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #35  
Vanha 23.06.2009, 09:45

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jasso
Laitetaan nyt tälläinen otsikon mukainen, kun aika usein kuulee, että ruohonleikkurit käyvät pätkittäin. Sillä lailla rynnäten ja taas melkein sammuen.

Syy on tukkeutunut bensan imuputken suodatin. Suora putki kaasuttimesta alas bensasäiliöön. Putken päässä on metallisihti, johon kertyy ajan kanssa likaa. Kaasari ylös ja sihdin puhdistus vaikka jarrukliinerillä ja pensselillä tai paineilmalla.

Se miksi se aiheuttaa tuollaista käyntiä johtuu kaasarin käyttörakenteesta. Bensaa ei tule normaalisti joten kone meinaa sammua, jolloin tuulettimen ilmavirran mukaan säätyvä lisäkaasuläppä avautuu tuulettimen vauhdin hidastuessa. Seurauksena on, että kone ottaa kierroksia, kunnes taas palaa peruskaasulle, jota ei käy jne. jne..
Meillä taloyhtiön leikkuri alkoi käymään tänä kesänä juuri tuolla lailla. Omasta talonmiesvuorostani oli jo melkein kuukausi aikaa, silloin toimi hyvin kuten tähänkin asti. Kone on Viking (eli Stihl) B&S Quattro-koneella, aivan perus biosilppuava tasoleikkuri. Tapana on ollut, että kaikki pitävät koneesta hyvää huolta ja kone puhdistetaan jokaisen leikkuukerran jälkeen ja perushuolto tehdään syksyllä kauden päätteeksi.

Tuo Jasson viesti mielessäni, aloin purkamaan kaasutinta, eli otin ensin ilmansuodattimen pois. Huomasi, että se valuu öljyä! Pesin suodattimen bensalla ja öljysin ohuesti, kone alkoi käymään kuten pitääkin. Ilmeisesti yksi humanteri yhtiöstä on puhdistanut leikkuukopan huolellisesti kääntämällä koneen kyljelleen, jolloin koneesta valuu öljyt männän päälle, ja jotain kautta sitten ilmeisesti ilmanputsariin...

Olen kyllä ohjeistanut, että kone kallistetaan aina siten, että tulppa on ylöspäin, mutta eihän se kerralla ole mennyt jakeluun. Pakoputkestakin oli kyllä puskenut öljyä jonkin verran, mutta ilmeisesti hydrolock-ilmiötä ei vielä ole päässyt sattumaan eli alakerta on ehjä... Kerrankin pääsi pienellä "remontilla" suuresta käyntihäiriöstä!
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #36  
Vanha 23.06.2009, 10:56

Purkaessa lyijyakkua akkuhapon rikkihappo siirtyy akun lyijylevyille ja jos akku on täysin tyhjä on "akkuhappo" enää pelkkää tislattua vettä eikä akku ota enää latausta vastaan. Tästä johtuu myös tuo ominaispainojen ero tyhjän ja täyden akun akkuhapon välillä ja tästä syystä lyijyakun kapasiteetin voi mitata mittaamalla akkuhapon ominaispainon. Täydessä akussa akkuhapon rikkihappo on akun nesteessä ja tyhjässä akussa sitoutuneena lyijylevyihin.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #37  
Vanha 23.06.2009, 19:12

Sehän kuuluu vain asiaan, että puhdistuksen jälkeen pakoputkesta puskee tovi sinistä ja ilmanputsari valuu öljyä :)
MR MR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 24.06.2009, 10:05

Ilmeisesti tämän jantterin mielestä kuuluu, mutta kun sen voi tehdä niinkin, ettei ilmanpuhdistinta tarvitse joka leikkuukerran jälkeen huoltaa... No, josko nyt olisi mennyt jakeluun, pelättelin siinä jo uuden koneen ostolla kun pakoputkesta tuli öljyä ihan huolella. :)
MrMicke MrMicke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #39  
Vanha 25.06.2009, 09:18

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jasso
Laitetaan nyt tälläinen otsikon mukainen, kun aika usein kuulee, että ruohonleikkurit käyvät pätkittäin. Sillä lailla rynnäten ja taas melkein sammuen.

Syy on tukkeutunut bensan imuputken suodatin. Suora putki kaasuttimesta alas bensasäiliöön. Putken päässä on metallisihti, johon kertyy ajan kanssa likaa. Kaasari ylös ja sihdin puhdistus vaikka jarrukliinerillä ja pensselillä tai paineilmalla.
Yksi triviaali vikakuvaus lisää samanlaiseen oireeseen eli huono käynnistyvyys ja ryntäilevä käynti. Moottori on B&S:n tyyppi 35 eli varmaankin hyvin yleinen ruohonleikkurien voimanlähde.

Kurkku poikki. Kyllä vaan, kaasarilta imuventtiilin viereen johtava muoviputki poikki. Se sijaitsee mukavasti suojakannen ja puolan alla, eli ei näe peitteitä purkamatta mitään vinkkiä tästä viasta. Todellinen syy kurkun katkeamiselle taitaa olla rivitaloyhtiömme 'virallisen Puuha-Peten' (86-vuotias eläkkeellä oleva metallimies) tekemässä 'keväthuollossa' (yhtiön hallituksen pyytämä huolto). Aiemmin hän kertoi huollon yhteydessä puhdistaneensa myös polttoainetankin, koska siellä oli hiekanjyviä pohjalla. Nyt löysin polttoainetankin kiinnityspultinkin löysällä, joten tankin ja kaasarin paino oli osittain kurkun (ohutseinämäinen muoviputki) varassa. Eikä siihen tärinän lisäksi sitten muuta tarvittukaan.

Kiitokset jassolle imuputken sihdin vinkistä. Lähdin sitä metsästämään mutta kaasaria irrottaessa ei tarvinnut vetää kurkkua irti kaasarista kun se seurasi kiltisti mukana. Tosin vain noin puolet siitä.

Onneksi varastossa oli elintenluovuttaja. Kaksi kesää sitten eräs osakas ajeli edellisen koneen niin kiville, että terän akseli (=kampiakseli) meni kieroksi. Sen verran on sulovileeniä että en ole antanut heittää vanhaa roskalavalle ja nyt se kävi eduksi.
Tipi47 Tipi47 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #40  
Vanha 25.06.2009, 20:06

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KariM Näytä viesti
Puolavika kyllä sopisi oireisiin. Ilmoittelehan sitten kuinka kävi.
Tänään hain leikkurin huollosta. Olivat vaihtaneet uuden puolan.

Nyt käy ja kukkuu hyvin. Ja nurmikko näyttää taas miltä pitääkin.

Viimeksi muokannut Tipi47 25.06.2009 20:07 Perustelu: .
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #41  
Vanha 15.07.2009, 19:03

Juupa, autotallin räystään alle olin lautoja laittamassa. Kolme kerkesin nakkaamaan kiinni kun ABACin kompura sanoi työsopimuksen irti.
16A pikasulakekin laukeaa ja moottori tais päästää toiminsavut, haisee ns. sähkölle.

Taisi siis käämit mennä. Korjaaminen taitaa olla kalliimpaa kuin uuden osto?
ABAC piti olla laatupeli vissiin, ainakin se oli sen hintainen... Niin kuin Stiga ja mitähän muuta multa vielä laukeaakaan.
nyppy nyppy ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #42  
Vanha 15.07.2009, 23:50

jos on pitkä jatkojohto niin noi edulliset kompurat ottaa toiminta savut.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #43  
Vanha 16.07.2009, 18:56

Jaa. Miksi?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #44  
Vanha 16.07.2009, 20:34

Jaa-a... Edullisissa on ainakin se, ettei tahdo lähteä käymään pitkän johdon nokassa.
Ja tässähän nyt ei ollut kyseessä edullisin kompura. Sen takia sijoitin sen muutaman satasen lisää, ettei tarttis kymmeneen vuoteen uutta olla ostamassa. Kolme vuotta siinä uskossa saikin olla.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #45  
Vanha 16.07.2009, 21:43

Jaha pitääkö alkaa jännäämään kuinka kauan talvella ostettu abac profi palvelee...
Eiköhän noita moottoreita löydy ihan irrallaan. Teho ja kierrosnopeus vaan vanhasta ja metsästämään.
vepek vepek ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #46  
Vanha 16.07.2009, 22:55

Noissa moottoreissa läpilyönti voi johtua käämeihin päässeestä kosteudesta. Käämeistä ei kosteutta saa täysin pois kotikonstein , vacuum-uunilla tai vastaavalla voi onnistua. Minulla töissä kolme konetta on mennyt vaihtoon kosteusongelman vuoksi. Voimavirralla tietysti lyö helpommin läpi kuin valovirralla.
Mitä tuohon sähköjohdon pituuteen sanoisi, jatkuuhan ne johdot pistorasian jälkeenkin jonnekin muuntajalle usein ainakin useita satoja metrejä. Jännitteen putoaminen voi olla ongelma koneelle, jos esim. jäähdytys ei enää kunnolla pelaa.
Niinkuin Porkkis sanoi minäkin koittaisin etsiä vaihtomoottorin esim. Bevillä on isot valikoimat. Teho, kierrosnopeus, kotelon kiinnitys ja ulostuloakselin mitat pitäisi selvittää.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #47  
Vanha 17.07.2009, 00:19

Vaihdoin itse tänä keväänä öljyt, eli kaksi kesää ja yksi talvi sisäkäyttöä. Ei nyt tietenkään läheskään jatkuvaa käyttöä. Yksi talo ja autokatos (melkein valmis sellainen) rakennettu.
Runkoon ja kattorakenteisiin ei ole omaa kompuraa näissä tarvinnut käyttää.

Täytyypä ihmetellä mitä noista irtomoottoreista joutuis maksamaan.
Koulussa joskus tuli moottori käämittyäkin mutta tokko alan moisesta edes haaveilemaan nyt :)
loponen loponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #48  
Vanha 17.07.2009, 14:27

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
Noissa moottoreissa läpilyönti voi johtua käämeihin päässeestä kosteudesta. Käämeistä ei kosteutta saa täysin pois kotikonstein , vacuum-uunilla tai vastaavalla voi onnistua. Minulla töissä kolme konetta on mennyt vaihtoon kosteusongelman vuoksi. Voimavirralla tietysti lyö helpommin läpi kuin valovirralla.
Mitä tuohon sähköjohdon pituuteen sanoisi, jatkuuhan ne johdot pistorasian jälkeenkin jonnekin muuntajalle usein ainakin useita satoja metrejä. Jännitteen putoaminen voi olla ongelma koneelle, jos esim. jäähdytys ei enää kunnolla pelaa.
Niinkuin Porkkis sanoi minäkin koittaisin etsiä vaihtomoottorin esim. Bevillä on isot valikoimat. Teho, kierrosnopeus, kotelon kiinnitys ja ulostuloakselin mitat pitäisi selvittää.
jatkuuhan ne johdot, tosin hiukan paksumpana.
Ei tartte kovin montaa kymmentä metriä vetää valovirtaroikkaa, varsinkaan puolentoista neliön, kun ei enää suurempitehoiset laitteet toimi.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 21.08.2010, 01:04

Dyykkasin Echon trimmerin romulavalta. Yllättäin, oli leikannut kiinni. Mutta sylinteri on melko asiallisen näköinen vielä. Hieman alumiinia männästä, mutta ei pahoja naarmuja.
Soittelin varaosia koneeseen ja Stihlin omistajana olen tottunut, että lähes joka pienkonekorjaamosta voi osia tilata.

Nyt soitin viiteen Echon sivuilla mainittuun "huoltoon". Ensimmäisen numero ei ollut käytössä, toisessa numerossa ei ollutkaan huoltoa, vaikka sivut niin kertoivat.
Kolmannessa ja neljännessä suositeltiin suoraan soittamaan maahantuojalle, koska osien toimituskulut olisivat niin korkeat heidän kauttaan tilatessa.

Viides puhelu sitten maahantuojalle, S.G.Niemiselle. -Heidän kauttaan männän saisikin tilattua, mutta männän varaosanumeroa pantattiin, ilmeisesti sen takia, etten tilaisi mäntää ulkomailta. Toisaalta ymmärrettävää, mutta toisaalta vähän paska maku jää tuommoisesta. Niin kuin jää muutenkin merkin varaosapuolesta, jos tosiaan vain yhdestä liikkeestä koko maassa saa osia tilattua.

Mutta juu, asiaan. Onkohan kellään kokemuksia vastaavasta mallista? GT-2010 lukee koneen kyljessä. En mistään löytänyt tietoja edes koneen koosta, saatika sitten käyttökokemuksista. Tekeekö tuommoisella mitään, eli kannattaisiko sijoittaa se 40e uuteen mäntään ja toivoa, että muuta vikaa ei koneessa ole.

Merkkinäkin Echo on vieras. Kiinalaisena tarjoussahana olen sitä pitänyt, mutta ei tuo purkamani nyt kovin kiinalaiselta vaikuttanutkaan. Oikeastaan paremmin tehdyn oloinen kuin monen laadukkaana pidetyn merkin sahat.
Dieselman Dieselman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 12.06.2011, 11:13

Päältäajettavaa ruohonleikkuria olen tässä ostohousut jalassa katsellut. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota? ns. pakolliset ominaisuudet, mitä välttää jne.? Ensimmäinen päältäajettava siis ja kokemuksia/vinkkejä olisi mukava saada, hintaluokka alle 2000e (1500e ehkä lähempänä).
vepek vepek ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #51  
Vanha 12.06.2011, 11:54

Sanoisin , että hydrauliveto on erittäin hyvä , ei tarvitse pelata vaihteiden kanssa. Ei kannatta ottaa liian isoa leikkuria eteen, jos on pelkkä takaveto, jää muuten jumiin joka paikkaan. Neliveto on tietysti paras, mutta ei taida löytyä tuossa hinnassa . Traktorityyppinen on hieman kömpelö kapeissa paikoissa , mutta saattaa sillä taas olla käyttöä jossain muualla eli maku asia mitä toimintoa haluaa painottaa.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #52  
Vanha 12.06.2011, 14:02

Säätelin tässä vanhaa kasvimaajyrsintä ja en oikein päässyt täysin kärryille kaasarin säädöistä. Kyseessä nelitahtinen Honda, mallia G25 ja valmistusajankohdaltaan ajoittuu käsittääkseni jonnekin kuussa käynnin tuntumaan tai kymmenluvun taitteeseen. Ilmeisesti vissiin ensimmäisiä kaupallisia kompakteja nelareita.

Kaasarissa on tyhjäkäynnin eli kaasuläpän ala-asennon stopperin lisäksi vain yksi säätöruuvi. Sijaitsee kaasuläpän jälkeen imusarjan puolella. Mitä itse olen yrittänyt ymmärtää, niin olisiko tuo ns. pilot säätö ja kun on läpän jälkeen, niin olisi bensakanavan säätö. Ennen läppää olisi ilmakanava. Tarkoittanee siis, että avaamalla seos rikastuisi.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin pilot syöttö vaikuttaa max. jonnekin puoleen kaasuläpän avaamisasentoon asti painottuen eniten tyhjäkäynnin tuntumaan. Eli käytännössä vaikuttaa tyhjäkäynniltä heräämiseen. Säätöproseduurina olen käyttänyt, että ensin perinteiset 1,5 kierrosta auki ja siitä haarukoi kiinnipäin, kunnes käynti huononee. Sitten auki kunnes vastaavasti huononee. Sitä väliä sitten haarukoiden kunnes käynti paras ja pieni pykälä siitä vielä auki eli aavistus ylirikkaalle varmistukseksi. Kun katselee yleisesti ohjeita pienmoottoreille, niin alkuarvot vaihtelee 1,5 , 2 , 3 kierrosta auki.

Kun olen tuota nyt ruuvaillut niin tuntuu rasituksessa menevä aivan ylirikkaalla eikä oikein jaksa kierrosten notkahduksesta enää nousta ylös. Muuten käy ylhäällä ihan ok.

Osaako joku sanoa olenko edes lähellä totuutta näillä omilla käsityksilläni vai mitä tuo ruuvi nyt tekee?
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #53  
Vanha 12.06.2011, 14:17

Oletko kohon säätöä tarkistanut? Voisiko liian korkea polttoaineen pinta vaikuttaa tuohon rikkaalla käyntiin kuormitettaessa.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #54  
Vanha 12.06.2011, 16:35

Täytyy vilkaista. Putsailin kaasarin kokonaan, joten voinut periaatteessa vääntyäkin. Epäilen kuitenkin.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #55  
Vanha 12.06.2011, 23:00

Jos traktorimallista leikkuria on hankkimassa niin hydrostaattivaihteisto on milteipä ehdoton. Jos mekaanisella lootalla meinaa pärjätä niin tontin ei parane olla kovin monimuotoinen eli vekslaaminen on hankalaa. Moottori saa olla mielellään parikytheppainen jos on pitkänruohon leikkausta tiedossa.

Pienkoneissa aiheuttaa polttoaine monesti mystisiä oireita. Moottorisahat ei ainakaan tykkää jos käyttää eri polttoaineita, 98 on paras valinta vanhoihin sahoihin. Sitten jos on uudelle pienkoneelle vuosittain vähän käyttöä niin uudesta asti kannattaa käyttää pienkonebensiiniä.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #56  
Vanha 13.06.2011, 12:28

Hydrostaatti on kyllä aika ehdoton ja itse olen tuohon etuleikkuriin tykästynyt, todella näppärä yhdistelmä.

Mutta kyllä on susi tuo pikkustigan leikkuupöytä.
Viime kesänä korjasin sen täysin taas kerran ja nyt pitää taas hirvittävää rolinaa, vaikuttaa laakerilta.

Varmuudella ei ole nyt ottanut edes osumaa. Joko maanantaimalli tai sitten jokin nyt rasittaa tota niin, ettei kestä.

Jospa ton vielä kerran korjais, ensi kesäksi on pakko ostaa Huqsvarna tai Jonsered ja kattoo toimiiko sellainen.
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #57  
Vanha 13.06.2011, 12:47

Lainaus:
Päältäajettavaa ruohonleikkuria olen tässä ostohousut jalassa katsellut. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota? ns. pakolliset ominaisuudet, mitä välttää jne.? Ensimmäinen päältäajettava siis ja kokemuksia/vinkkejä olisi mukava saada, hintaluokka alle 2000e (1500e ehkä lähempänä).
Hydrostaattivedosta kovasti puhutaan, mutta pitäisin tärkeämpänä ominaisuutena etuleikkurillisuutta. Nehän ovat sitten joko runko- tai takapyöräohjattuja. Riippuen tontista, leikkuureitti kannattaa miettiä joka tapauksessa siten, että vekslaamista ja pakittelua tulisi mahdollisimman vähän. Runko/takapyöräohjatulla pelillä tämä onnistuu kätevämmin kuin traktorimallisella. Jos tontti on avoin ja nurmikko iso, en pitäisi hydraulivetoa mitenkään välttämättömänä, kovalla askilla kun ajaa niin voi lepuuttaa molempia jalkoja. :) Jos taasen tontilta löytyy paljon puita ja pensaita pyöriteltäväksi, olisi siinäkin tapauksessa runko/takapyöräohjaus ainakin omalla prioriteettilistallani ykkösenä ja sitten hydrauliveto jos rahkeet riittää.

Toisaalta, itse olen ajatellut ostaa itselleni robottiruohonleikkurin. Maksaa niinikään luokkaa pari tonnia, on hiljainen, ei tarvi tankata/vaihtaa öljyjä yms ja mikä parasta, ei tarvi itse pyörittää sitä helkkarin nurmikkoa. :) Porukoiden nurmikkoa n. 8 vuotta aikanaan leikanneena, olen saanut siitä hommasta tarpeekseni.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #58  
Vanha 13.06.2011, 23:17

Semmoinen juttu tuli vielä mieleen että traktrorimallisissa on yleensä jäykempi ohjaus kuin runko-ohjatuissa, sekin hankaloittaa pyörittelyä. Etuleikkuri on näppärä, Huskin 16 riderista en keksi muuta huonoa kuin leikkuulaitteen kehnon maalauskäsittelyn.
Ensi talvena pitänee purkaa leikkuupöytä atomeiksi ja hiekkapuhaltaa maalattu runko ja lähettää kuumasinkitykseen. Myös terät vois samalla muuttaa irrallisiksi, kaveri teki joskus vastaavaan jonserediin leikkuuterät traktorin lautasniittokoneen teristä, nyt kestää kiviäkin.
Dieselman Dieselman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #59  
Vanha 14.06.2011, 20:10

Kyllä se valinta taitaa tuohon traktorimalliin kohdistua, etuleikkurimallit pomppaa yli budjetin. Stigan Primo taitaa olla ainut joka sopii budjettiin. Vaikuttaa vaan jotenkin rimpulalta. Puskia on kyllä kierrettävänä reiluhkosti, mutta eiköhän niitä ehdi kierrellä traktorimallillakin. Tuo voimansiirto oli hyvä pointti, eli hydrostaattinen vaihteisto on kriteerinä.
Lipponen Lipponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #60  
Vanha 14.06.2011, 20:30

Onkos leikkurin pakko olla uusi?

Isä osti joskus kakstuhattaluvun alussa Stiga Villan käytettynä eikä siihen ole paljoa huoltoa tarttenut tehdä. Öljyjä vaihdeltu, akku kertaalleen sekä ohjausvaijeri.

Voin nimittäin sanoa että jos puskia kiertämään joutuu niin kyllä tuollaisen kankeahkon traktorin kanssa menee hermo melko äkkiä. Pihassa jota tuolla Stigalla leikattaan on jos jonkin moista puskaa ja istutusta, eikä siltikään tartte paljoa pakitella eikä vekslailla.

Tuossa teho seikassa olen hieman eri linjoilla valtaosan kanssa. Nimittäin 8,5hp Stigan kanssa ei ole tullut kertaakaan vastaan tilannetta jossa olisi voimaa kaivannut enemmän. On leikattu noin 50cm korkuista kesantopellon heinikkoa ja vedetty kärrillä kuormaa. Voima ei lopu kesken pito kylläkin.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #61  
Vanha 14.06.2011, 20:31

Selkäkipu helpotti sen verran, että uskalsin tempasta leikkuupöydän auki taas.

Ketjun alkupäästä löytyy kuvavertailu uudesta ja pilalle menneestä akselista, oli taas akseli tuon pilalle menneen kaltainen. Prkl!

Toinen laakereista ei myöskään ollut ihan timmissä kunnossa.
Myöskin siivapyörä jolle veto tulee kärsinyt, kiilaura kasvanut noin kymmenkertaiseksi.

Ostolistalle siis akseli ja kaksi laakeria, siivapyörään taidan siipasta uran toiseen paikkaan kokeeksi. Purkamaan ton joutuu kuitenkin vielä tänä kesänä.

Osumaa ei siis kukaan tunnusta mutta "taloudenhoitaja" tunnusti ajaneensa sen tänä kesänä pari kertaa tukkoon kun oltiin reissussa, olisko tuo sitten voinut vaurion aiheuttaa.
KuiKelo KuiKelo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #62  
Vanha 14.06.2011, 21:58

Mitenkäs tarkka tuollainen työnnettävä normiruohonleikkuri on käytettävän öljyn suhteen? Laitoin anopin leikkuriin paremman puutteessa n. kolmasosan 10/40 moottoriöljyä, kun pienkoneöljy ei ihan riittänyt. Eli nyt siis koneessa sekaöljyt.. Pitäskö vaihtaa pikimmiten pienkoneöljyt sisään?

Viimeksi muokannut KuiKelo 14.06.2011 23:15
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #63  
Vanha 14.06.2011, 23:05

Itse käytän 5W-50:stä tai jos ei ole sopivia purkinpohjia, niin 10W-40:stä. SAE30:stä kokeilin kerran, kun sain kaverilta purkin, mutta ne lensi tunnin ajon jälkeen putkesta pihalle. Mobililla myyntiedustajana olleella mökkinaapurilla pyörii myös RF1:set leikkureissaan.
Eli omien kokemuksieni perusteella suosisin ennemmin moniasteöljyjä kuin sitä tehtaan suosittelemaa yksiasteista.

Aki, pääseekö tuo laakeri pyörimään akselilla turhan herkästi ja se sitten kuluttaa akseliin uran? Ilmeisesti siellä oli jokin väliholkki laakereiden välissä, jonka pitäisi ymmärtääkseni myös estää yksittäisen sisäkoolin pyöriminen. Jos noin, niin pitäisikö sinun tutkailla sitä väliholkkia, että saisit sillä nuo kaksi sisäkoolia tukemaan toinen toisiaan? Ja selkään hommaa magneettituki. www.magneettiterapia.net/ Ainakin minulla auttaa. Tiedä sitten, johtuuko magneeteista vai tuesta, mutta sama kai se, kun selkäsärky helpottaa. :)

Sain naapurilta Homelite trimmerin. Ajettu ilmeisesti kokonaista kaksi litraa bensiiniä sillä, kun viiden litran kannusta oli kolme litraa vielä jäljellä. Sain, kun ei hän jaksanut tapella sen kanssa.
Purkasin kaasuttimen ja sahasin seosruuveihin urat, jotta pystyi säätämään seoksia. Nyt ei enää hyydy joutokäynniltä kaasua painettaessa. Mutta aavistuksen miettii vielä, että se oli lähinnä vian peittelyä.
Samoin kun käynnistää moottorin, niin hetken aikaa kone käy paksulla ja sitten alkaa vetämään kunnolla. Ennen säätöä se kävi saman hetken aikaa kunnolla ja sitten alkoi menemään laihalle ja sammui.
Kuumana lähtee ainoastaan kaasu pohjassa käyntiin.
Jotenkin tuntuu, että neulaventtiili falskaisi. Outo homma, kun lähes uusi kone kuitenkin kyseessä. Kai se pitäisi tehdä niin kuin muillekin tarjous-pienkoneille, että purkaa ihan atomeiksi ja kasaa uudelleen. Saa ilmavälin puolalta ja muut säädöt kohdilleen, sekä tulee kaikki ruuvit käytyä läpi.

Ajettavista leikkureista vielä sen verran, että tuttu pirulainen möi juuri hyväkuntoisen traktorimallin 500 eurolla. Oli minun huoltamani ja vain muutaman vuoden ikäinen. Kun olisi minulle vihjaissut myyntiaikeista, niin olisin ostanut pois. Mutta jos nyt jollain lojuu nurkissa korjauskelpoinen tai muuten edullinen ajettava leikkuri, niin saa tarjota.
KuiKelo KuiKelo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #64  
Vanha 14.06.2011, 23:14

Lainaus:
Itse käytän 5W-50:stä tai jos ei ole sopivia purkinpohjia, niin 10W-40:stä. SAE30:stä kokeilin kerran, kun sain kaverilta purkin, mutta ne lensi tunnin ajon jälkeen putkesta pihalle. Mobililla myyntiedustajana olleella mökkinaapurilla pyörii myös RF1:set leikkureissaan.
Eli omien kokemuksieni perusteella suosisin ennemmin moniasteöljyjä kuin sitä tehtaan suosittelemaa yksiasteista.
Tänks, vähän näillä linjoilla itsekin olin, aloin vain miettiä, koska niin kovasti noita yksiasteöljyjä suosittelevat. Juurikin siis tuota 10W-40:stä on kolmasosa ja kaksi kolmasosaa tuota SAE30:stä. Eiköhän noilla öljyillä leikkaa hienosti rivarineliön nurmikot yhden kesän ajan. Ensi kesänä ne "joudun" kuitenkin taas vaihtamaan.. :)
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #65  
Vanha 15.06.2011, 09:31

Saatat Jussi olla oikeassa ton väliholkin suhteen.

Tiukka se ei ole ollut koskaan siellä välissä, enkä nyt muista ostinko sellaisen viime vuonna...
Täytyykin tutkailla se puoli kuntoon, kiitos vinkistä.

Ja mitä selkään tulee, niin onneksi se on viime aikoina kiukutellut todella vähän. Onkohan viime nitkahduksesta jo vuoden verran aikaa.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #66  
Vanha 15.06.2011, 19:34

Kone taas kunnossa akselin, laakereiden ja holkkien vaihdolla.
Siivapyörään sipasin uuden kiilauran.

Nyt kun ainakin laitoin uuden väliholkin, niin ei jäänyt väljää ja sisäkoolit pyörivät molemmat mukana.

Taitaa jäädä kuitenkin seuraavan omistajan arvioitavaksi kestävyys.
Kävin nimittäin kauppaa siinä Jonseredista ja taitaa tulla uuden osto jo tällä viikolla, vanha menee vaihdossa.
J.S.P J.S.P ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #67  
Vanha 15.06.2011, 20:30

audiq:n juttuun:
Ostin kanssa viimekesänä uuden Mc Culloch merkkisen trimmerin, mutta kun pääsin mökille niin kyllähän se käyntiin lähti mutta hyytyi heti kun kaasua antoi. Mietin hetken että vienkö takaisin kauppaan ja seuraavana viikonloppuna uudestaan yritän, mutta kun arvasin että kaasaria hieman säätämällä todennäköisesti alkaa pelittämään niin päädyin itse säätämään.
Oli vaan hieman hankala seossäätöruuvi kun olis pitänyt olla muistaakseni jotain 4-5 mm luokkaa ohutseinäinen hylsy mutta löytyi joku ohut pikku putki josta sopivasti litistämällä sai tehtyä avaimen ja sitten säädöt kohdalleen tai ainakin melkein kun kierrosherkkyydessä kanssa hieman mielestäni puutetta, mutta onko sitten ihan vaan ominaisuus? -täytyisi nyt kun on sisäänajotkin ajettu vielä koittaa säätää.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #68  
Vanha 15.06.2011, 21:47

Hyvin samanlaiset oireet tuntuu olevan. Minä tosiaan sahasin uran niihin seosruuveihin. Voisi kaasuttimen korjaussarja auttaa. Kaasutin oli puhdas ja kalvot ehjän näköisiä, mutta kyllä se vika täytyy silti kaasuttimessa olla, neulassa tai kalvoissa.

Itse säädin kierroksilla seoksen kaasu pohjassa ja samoin kuin saha säädetään, että jää ilman kuormaa hieman röpöttämään rikkaalla. Tuo ei tehtaan säädöillä ottanut ihan täysiä kierroksia, eli kävi selvästi laihalla. Sai kääntää ihan kunnolla lisää soppaa.

Miettimiseen tuntui auttavan, kun sääti joutokäyntiä hieman korkeammaksi. Se kun on tavallaan sama, että mitä se kiertää joutokäynnillä, kun siimapää pyörii koko ajan mukana kuitenkin. Eikä sitä paljoa tarvinnut lisätä. Korkeilla kierroksilla kun se kävi joutokäyntiä jo tehtaan jäljiltä. Kun sääti joutokäynnin pieneksi, niin sitten alkoi sammumaan kaasutettaessa rikkaammallakin seoksella. Ehjä kone ei noin tekisi. Mutta korkeammalla joutokäynnillä tuo toimii nyt niin, että ei vikaa sivusta seuraaja huomaa muuta kuin huonosta käynnistyvyydestä. Tosin nyt kun on viileämpää, niin saattaa käynnistyäkin paremmin.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #69  
Vanha 16.06.2011, 19:46

Trimmerien ei kuulu minusta kierroksia ottaakaan hyvin.
Mikse Mikse ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #70  
Vanha 16.06.2011, 21:43

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
Hydrostaattivedosta kovasti puhutaan, mutta pitäisin tärkeämpänä ominaisuutena etuleikkurillisuutta. Nehän ovat sitten joko runko- tai takapyöräohjattuja. Riippuen tontista, leikkuureitti kannattaa miettiä joka tapauksessa siten, että vekslaamista ja pakittelua tulisi mahdollisimman vähän. Runko/takapyöräohjatulla pelillä tämä onnistuu kätevämmin kuin traktorimallisella. Jos tontti on avoin ja nurmikko iso, en pitäisi hydraulivetoa mitenkään välttämättömänä, kovalla askilla kun ajaa niin voi lepuuttaa molempia jalkoja. :) Jos taasen tontilta löytyy paljon puita ja pensaita pyöriteltäväksi, olisi siinäkin tapauksessa runko/takapyöräohjaus ainakin omalla prioriteettilistallani ykkösenä ja sitten hydrauliveto jos rahkeet riittää.
Vähäsen kokemukseni perusteella olen kutakuinkin täysin eri mieltä. Isäukko on ostamassa mökille ajoleikkuria ja oli sitä mieltä, että "ehdottomasti etuleikkuri, ei niillä traktorimalleilla tee mitään". Ajettavaa ~3000 neliötä, rinnetontti ja koivuja ei ihan metsäksi asti mutta sopivasti kuitenkin.

Lainasin naapurin traktorimallista partneria, jossa manuaaliaski. Puiden ympäri ajaminen ei ollut ollenkaan ongelma ja kun nykypäivän traktoreiden kääntösäde (terältä laskettuna) on 30-40cm niin ei linkkuohjattavien etukaan tuossa ole kovin kaksinen. Toki varmasti kätevempää.

Tontin pääsee melko hyvin ajamaan suurempia säkkyröitä kunhan suunnittelee etukäteen miten ajaa (mitä ei kylläkään tehty eli meni vähän puljaamiseksi :D). Kuitenkin puiden/puskien kohdalla on pakko hidastaa vauhtia, jolloin manuaaliaski osoitti kompastuskivensä -> aina pakko pysähtyä kun muuttaa nopeutta.

Hydrostaattivetoisia löytyy mm. Jonseredilta/Partnerilta joissa kaasu on hoidettu vivulla eli voi lepuutella molempia jalkoja. Puiden/puskien luona toki joutuu irroittamaan käden ratista muuttakseen nopeutta mutta sekin on pienempi vaiva kuin koko ajan painaa kaasua jalalla.

Sain käännettyä isäukon pään traktorimalliseen. Leikkuria ei vielä ole ostettu mutta hinta/laatu/varusteet/ajoergonomian perusteella valinta kohdistuu todennäköisesti Partner/jonserediin. Niin ja hintaakin säästyy ~1000€ vertaa etuleikkuriin. Kyllä tuolla hinnalla kehtaa ajaakin puiden juuret vähemmän kätevästi.
Dieselman Dieselman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #71  
Vanha 16.06.2011, 22:05

Ihan perus Husqvarnan traktorimalli tuli nyt sitten kuitenkin hankittua, manuaalilootalla, sai niin sopivaan hintaan paikalliselta kauppiaalta. Ihan ketterältä kyllä vaikutti nopealla testauksella. Myyjä "neuvoi" heti, että kaasuvivulta kannattaa siirtää rajoitinruuvi toiseen paikkaan jos tuntuu laiskalta :)
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #72  
Vanha 17.06.2011, 09:58

Mitä nyt olen itse tossa kauppaa vääntänyt, niin myyjä suositteli Stigaa vain jos nurmikko on tekemällä tehty. Eli pohja on hyvin tasainen.

Stiga ei tosiaan kestä oikein mitään iskuja, jokin kohollaan oleva multapaakkukin voi aloittaa tuhon.

Toki tää koskee vain Stigan pienempiä malleja, olikos se nyt Park 16 jossa terät on jo ns. vapaasti pyörivät niin kuin on esim. Jonseredissa ja Huqsvarnassa.

Jonseredia/Hussea myyjä suositteli, jos on vähänkin epätasainen piha. Myyjän sanoin silloin kun nurmikko on tehty vanhasta pellosta, eli alettu vain jotain pellonplänttiä ajamaan.

Mitä leikkuujälkeen tulee, niin Stiga tulee nätimpää.

Ja nämä jutut koskee nyt etuleikkurimalleja, traktoreista ei ollut puhetta.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #73  
Vanha 23.10.2011, 21:42

3.5HV Briggs&Stratton tuli päivitettyä tänään kärjettömäksi. Vähän laiskan oloisesti ottaa kierroksia, että saattoi vaikuttaa sytytysennakkoon negatiivisesti muutos, tai sitten kaasuläppä oli vain kylmyyden kangistama.

Koneen kanssa on kestotesti menossa. Kokeilen, kuinka kauan peruskone pysyy kasassa. Joku 80-luvun alun moottori kyseessä. Puristuksia siinä ei enää oikein ole ja kalkattaa jonkin verran. On niin jyrkkiä paikkoja, että osan nurmikosta joutuu ajamaan sillä tavalla, että laskee koneen narun varassa rinteeseen, niin ei taida voitelu oikein toimia. Viimeinen kymmenen vuotta on käytetty täyssynteettistä, eikä koneessa enää muu laatu pysykään. SAE30:llä savuttaa sen verran, että ei näe enää nurmikkoa. Täyssynteettisellä ei kuitenkaan savuta.
Pakoputkeen olen lisännyt toisen vaimentimen ja johtanut pakokaasut teräkoteloon. -Hiljeni kone huomattavasti. Runkoja on moottorilla nyt kolmas menossa.

Toiseen leikkuriin tein tällaisen vaimentimen. Kuva 2.
Putkissa on useampi läppä vuoroin eri puolilta putkea hitsattuna. Pakokaasu siis menee ensin ylempää putkea ja päädystä siirtyy alempaan putkeen. Myöhemmin vaimennin vielä pulverimaalattiin. Toimiva vaimenninratkaisu tuntui olevan, kun on hiljainen ja ääni on sävyltään matala. Negatiivisena puolena se, että vaimennin on melko painava.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #74  
Vanha 24.10.2011, 00:04

Traktorimallinen leikkuri tulee itselenikin. Kahta "kokeilin" useamman kerran kesällä ja on ne ketteriä. Jälkeä syntyy ja voima piisaa. Mites lumilevyn käyttö talvella, jos on ketjut? Kokemuksia..
8866 8866 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #75  
Vanha 24.10.2011, 21:13

Olisit Pasi käynyt kokeilemassa mun linkku Stigaa ennen päätöstäsi, ei ne traktorimallit mitään ketteriä ole!
Voi sä työnnelleä kuuraa talvella ketjujen kanssa sillä, kolalla nopeammin.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #76  
Vanha 24.10.2011, 22:45

Sitten kolataan. Kunto onneks vielä ok. Stigat on rahamiesten pelejä. :p
Moukka'Bloukka Moukka'Bloukka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #77  
Vanha 24.10.2011, 23:27

Tänne viestiä, jos joku tarvii naulaimille huoltoa.
hoff4 hoff4 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #78  
Vanha 25.10.2011, 07:07

Lainaus:
ei ne traktorimallit mitään ketteriä ole!
Husqvarnan 4-pyörä ohjauksella oleva traktorimalli (LT 1000-14) on. Menee lipputangon ympäri yhtä pienellä kääntösääteellä kun Toron etuleikkuri (52" Groundmaster) takapyörä ohjauksella vaikka Toron leikkuupöytä on toispuoleinen ts. pöytä on oikeaan etupyörään nähden tasaleveä, vasemmasta menee ~15 cm yli.

Aina toisinaan kuulee epäilyksiä ettei hydrostaattivaihteisto kestä pitemmän päälle käytössä.
Oma Toro on hydrostaattivaihteistolla, hydraulisella leikkuupöydän nostolla, yli 5000h käytetty, ~30 vuotias ja toimii edelleen kuin unelma. Käytössä Toro, hydrostaattinsa ansiosta, on aivan yliveto verrattuna Husseen joka on kovalla askilla.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #79  
Vanha 22.05.2012, 17:25

Hyvä tuuri ruohonleikkureiden parissa jatkuu...

Vajaa vuosi sitten uutena ostettu Jonsered FR 2215 MA oli tänään päättänyt sammua kesken leikkuun.

Kun yrittää käyntiin, niin pitää ilmanputsarista samanlaista ääntä kuin vuotava pakoputki ja ampuu ilmaa sieltä ulos...

Jollei kenelläkään mitään hyvää ideaa, niin pajalle soittelen aamusta.

Takuu kyllä voimassa mutta hankala se on saada pakun kyytiin työntämällä...
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #80  
Vanha 22.05.2012, 19:20

Vähän kuulostaa, että imuvena ei ihan liiku männän tahdissa.
kapaz kapaz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #81  
Vanha 22.05.2012, 19:30

Kattteleppa niitä letkuja sieltä.
Ihan kuin Audi. Joku valitteli just kaverille samaa, joka on pienkonekorjaaja, tosin merkki oli Partner.

Joku letkunpätkä oli halennut ja siitä oireet, siis kyseessä varmaan nelitahti?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #82  
Vanha 23.05.2012, 11:48

Nelitahti juu.

Tarvii ny vielä tutkia kaikki letkut mutta korjaamoreissu taitaa tulla...
jannekk jannekk ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2016
ACF jäsen

  #83  
Vanha 23.05.2012, 16:52

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
Laitetaan nyt tälläinen otsikon mukainen, kun aika usein kuulee, että ruohonleikkurit käyvät pätkittäin. Sillä lailla rynnäten ja taas melkein sammuen.

Syy on tukkeutunut bensan imuputken suodatin. Suora putki kaasuttimesta alas bensasäiliöön. Putken päässä on metallisihti, johon kertyy ajan kanssa likaa. Kaasari ylös ja sihdin puhdistus vaikka jarrukliinerillä ja pensselillä tai paineilmalla.

Se miksi se aiheuttaa tuollaista käyntiä johtuu kaasarin käyttörakenteesta. Bensaa ei tule normaalisti joten kone meinaa sammua, jolloin tuulettimen ilmavirran mukaan säätyvä lisäkaasuläppä avautuu tuulettimen vauhdin hidastuessa. Seurauksena on, että kone ottaa kierroksia, kunnes taas palaa peruskaasulle, jota ei käy jne. jne..
Stigan Briggs & Stratton alkoi oireilemaan siten, että noin 5-10 min käytön jälkeen kone sammui kuin saunalyhty. Lisäksi kierrokset humpasivat ylös alas. Tähän taudinkuvaan liittyi myös sellainen oire, että kaasutin imaisi primeripumpun kuminännin luttuun. Oireiden aiheuttaja löytyi kun purin tankkiin integroidun kaasuttimen. Imuputki tukossa. Sihdin takaa näkyi jotain villahöytyvän tapaista, mutta kun sen putken sisähalkaisija on luokkaa 1,5-2mm ja sihtikin noin 5mm, niin putsauksesta ei tullut mitään. Marssin imuputken ja vanhan kuminännin kanssa pienkonekorjaamoon. Myyjä sanoi, että sihdissä näkyvä "villa" on bensiinistä kiteytynyttä hartsia. Näin käy kun liki 10 vuoteen ei ole bensoja talveksi tyhjennetty. Sain uuden imuputken, akryylibensaa purkin (syksyllä lorautetaan tätä tyhjään tankkiin ja käytetään hetki) sekä uuden kuminännin (vanha oli jo aika hapertunut). Tämä poisti sammahtelun, mutta tämä ei poistanut kierrosten humpaamista. Myös kaasuttimen kumikurkku on ehjä. Lisää ideoita tuon humpaamisen poistamiseksi ("paaliin" ei ole hyväksyttävä vastaus)?
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #84  
Vanha 23.05.2012, 18:34

Kumilutkuttimiinhan joutuu vaihtamaan kalvoja joka toinen vuosi, että lähtisin kalvon vaihdolla liikkeelle. Syksyllä yhtä humppaavaa tutkin, joka kävi liian paksulla ja siinäkin tuntui vika olevan kalvossa. Vaihdoin toisen kaasuttimen, joten jäi uudella kalvolla kokeilematta, mutta ei siinä oikein muita vikavaihtoehtoja ollut.
Sound Sound ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #85  
Vanha 26.05.2012, 16:31

Nykyisin olisi hulppea reilun 10 neliön piha, josta pitäisi saada nurmikko leikattua. Kelaleikkuri olisi hiljaisuuden puolesta erinomainen, mutta kun piha on aidattu joka puolelta, joutuisi todennäköisesti myös trimmerin hankkimaan. Niinpä ajattelin, että josko pärjäisi sähkötrimmerillä yksistään. Onko suosituksia/kokemuksia, kuinka hyvin kestää halvat sähkötrimmerit ja kuinka kivuttomasti niillä leikkaa nurmikkoa (myös pitkää)? Tuon kokoiselle läntille ei viitsi kovin kallista vempelettä investoida, mutta aivan ei viitsi saksienkaan kanssa pihaa käydä läpi. Esim. Biltemasta saa alle 20e:lla noin 200-250W trimmereitä. Hyytyykö nämä kuinka helposti paksussa/korkeassa nurmikossa?

Toki muitakin vaihtoehtoja saa ehdotella, jos tulee mieleen. Lammasta en kuitenkaan ole laittamassa. :)
Otto. Otto. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #86  
Vanha 26.05.2012, 19:37

Ex-rivarikämpän aidatun asuntopihan reilu 10 m2 nurmikon sutaisin sähkökäyttöisellä trimmerillä pari kertaa viikossa. Samalla yleensä nykäisin aidan toisella puolella rehottaneen voikukkapellon reunan sileäksi taloyhtiön huoltofirman "laadukkaan" nurmikon leikkuun jäljiltä. Aikaa meni noin puoli tuntia, kun oikein hifisteli kaikki laatoituksen reunat ja aidanalusetkin.

Ei tuollaiselle neliömäärälle kannata tuota kummempaa vehjettä hommata.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #87  
Vanha 29.05.2012, 16:55

Tästä meidän leikkurista oli imuventtiilin keinuvivun pinnapultti päässy löystymään.
Kiristetty ja meno maistuu taas.
Kalastelija Kalastelija ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #88  
Vanha 30.05.2012, 20:29 Stiga-ruohonleikkuri Hondan koneella käy "präm-präm"

Useamman kesän on 11 v ikäinen Stig Milijöklippare käynyt ns. normaalikaasun puolella tyyliin präm-präm-präm.

Koneen saa käymään tasaisesti, kun pistää hieman ryyppypuolelle vipua. Ei-ryyppypuolella ei käy pienillä eikä isoilla kieroksilla muuta kuin tuota kyseistä katkokäyntiä.
Kaasuvipu heiluu ylös alas samaaan tahtiin. Ikäänkuin jousi olisi läpästä tjsp poikki ja imu heilauttelee läppä, kun mikään ei estä.. Näkyvät jouset ovat ehjän näköisiä.

Onko kukaan muu kokenut vastaavaa ? Koneen tyyppi on S461.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #89  
Vanha 30.05.2012, 21:26

http://www.magic-parts.co.uk/acatalog/S461HP_8.gif

Onko kone tuollainen? Jos samanlainen kaasutin, niin kuvassa taitaa näkyä seosruuvi. Siitä voisi alkuun kääntää neljänneskierroksen kerrallaan aukipäin ja katsoa mitä vaikuttaa. Laita mieleen lähtöasento, että pystyt tarvittaessa kääntämään ruuvin takaisin siihen.


Kaivelin ikivanhan puutarhajyrsimen esiin. On niin idiootin näköinen rakenne, että ei ole tullut sitä koskaan edes käyntiin kokeiltua. Tein perusteellisen läpikäynnin koneeseen ja vaihdoin yhden purkumoottorin kaasuttimesta paremman kalvon, niin moottorihan alkoi hyrisemään nätisti. Edessä on yksi vetävä pyörä, jolle muutama vaihde ja takana jyrsinosasto, jossa kanssa oma vaihdekeppinsä. Aika monimutkaisen ja kalliinkin näköinen rakenne tehdä ja ajoltaan kuin kiimaista härkää pitäisi sarvista, että ei kovin onnistunut laite, mutta saa kai sillä kasvimaata vähän möyhittyä traktorin jäljiltä hienommaksi.
Kalastelija Kalastelija ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #90  
Vanha 31.05.2012, 19:41

OK - bongasinkin jo tuon kuvan ja varaosahinnat ko. sivuilta. Ohessa kuva kaasarista irroitettuna pytystä. Täytyy tehdä koesäätöä, vaikka en ymmärrä mikä noita itsekseen muuttaisi,kun ei todellakaan ole tehty juuri tulpanvaihtoa kummempaa.. Tuo keltaisesta läpyskästä oikealle lähtevä tanko on juuri se, joka heiluu itekseen ja availee läppää siinä alla.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	kaasari.honda.jpg‎
Views:	10624
Size:	60,3 Kt
ID:	16673  
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #91  
Vanha 31.05.2012, 21:16

Eihän se säätö itsestään muutukaan, mutta jos on ollut huonoissa säädöissä jo alunperin ja aavistus likaa suuttimissa, niin vetää laihalle. Ja on tuolla tavalla soutavia koneita tullut vastaan, jotka on pienkoneliikkeestä käytettynä äskeittäin ostettu, eli huollossa säätäneet poskelleen käynnin.

Jos sinulla on kaasutin irti, niin helppohan se olisi nyt sitten samalla putsata ja tarkistaa kohon säätö. Sitten puhtaalla kaasuttimella kokeilla se seosruuvin säätö. En muista perussäätöä tuollaisen kaasuttimen seosruuville, mutta perinteisessä Briggs & Stratton koneessa, jossa on tankki kaasuttimen alapuolella, niin 1 1/2 kierrosta auki on perussäätö. Siitä sitten hienosäätö aavistus suuntaan tai toiseen. Mutta tosiaan tuon kaasuttimen perussäätöön en osaa vinkkejä antaa. Laskemalla kierrokset nyt, niin vain näkisi, että onko säätö ollut rikkaalle vai laihalle perussäädöstä.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #92  
Vanha 09.06.2012, 00:47

Sain mökkinaapurilta vanhan Yard-Man ajoleikkurin. Samanlainen kuin kuvan laite. Virta-avain puuttuu, eikä kuulemma startti jaksa pyörittää konetta. Viime talvena oli koneen oma akku haljennut, niin kokeilin 70 amppeerisella auton akulla, kun laitteessa on isolle akulle paikkakin, niin kyllähän se startti pyöritti, mutta ensimmäinen pyörähdys oli aina vähän vaivalloinen. Huomasin, että startin virtakaapeli lämpesi startin päästä ja mutteri oli ihan irti. Kiristämisellä starttaa nyt iloisemmin.

Joku näppärä on repinyt pistokkeita irti ja startin relekin on siirretty näkösälle. Ilmeisesti startin kanssa ollut ongelmia aiemminkin. Mistähän tuohon löytäisi kytkentäkaavioita tai vastaavia, kun siellä on jotain mötiköitä, mihin menee virtajohdot, mutta en keksinyt niiden tarkoitusta? Merkkinä Yard-Man kanssa tuntematon. Onko kellään kokemuksia vastaavasta laitteesta?
hoff4 hoff4 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #93  
Vanha 12.06.2012, 06:20

Mikäli on B&S:n moottorilla niin tuolta löytyy osia ja apuja.

Viimeksi muokannut hoff4 12.06.2012 07:21
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #94  
Vanha 12.06.2012, 13:52

Niin juu, se oleellisin unohtui. 11HV Briggs & Stratton on moottori. Kiitos hyvästä linkistä!
Koho oli vähän päästänyt bensaa sisälle. Tein sitten patentin pienemmästä kohosta ja nyt tuntuisi, ettei tulvi enää. Öljy oli tosi bensaista ja oletin, että startin nihkeys johtuisi huonosta koneen voitelusta tai nestelukosta sylinterissä, kun sitä bensaa valui solkenaan sylinteriin. Mutta kyllä se startti vieläkin väsähtää toisinaan. Piuhoja mittailin ja asentelin uusiksi, että sain jännitehäviöitä pienemmiksi. Edelleen starttaus on toisinaan vaivalloista. Startin sisällä en näkynyt mitään ihmeellistä, eikä yleismittarillakaan löytynyt vikaa. Kuitenkin käsin pyörittämällä saa puristuksen yli koneen pyörimään, että toivottavasti on vain startissa vika.

Muuten ihan fiksun oloinen laite. Kätevä, kun on vaihdekeppi ja suunnanvaihtaja erikseen. Ainoa, että suunnanvaihtaja on vähän kankea kone käynnissä, kun taitaa jättää vetoa aavistuksen päälle. Koitin etsiä säätöä kytkimelle, mutta en vielä löytänyt.

Kuormituksentunnistin oli revitty jostain syystä pois, niin rakentelin siihen väliaikaisratkaisuksi kyhäilmän, joka kyllä kohtuullisesti tuntuisi toimivan. Tecumseh-moottorista otin kohon ja kaasuvivuston, johon laitoin Briggs & Strattonin jouset. Välitangot tein itse. Oli vähän miettimistä, kun ei ollut ensimmäistäkään kuvaa malliksi, että miten systeemin pitäisi toimia. :)

EDIT: Soitin tuonne linkin numeroon ja veikkasivat vääriä venttiilivälyksiä syylliseksi. Se tuntuu mahdolliselta vialta, koska toinen venttiili ainakin naputtaa jonkin verran. Jäi kyllä hämäämään, että miksi välys on kasvanut, kun tuossa rakenteessa voisi olettaa välyksen pienentyvän. Ohjeenkin antoivat ensin väärin, isontamaan venttiilivälystä. Toki saattoi olla kiireestä johtuva ajatuskatko, kun tuntui hoppu olevan.

Viimeksi muokannut audiq 12.06.2012 14:12 Perustelu: Viisastuttu, ehkä.
hoff4 hoff4 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #95  
Vanha 12.06.2012, 14:52

Noissa B&S:n sivuventtiilikoneissa ei ole mitään venttiilivälyksen säätömahista enkä ole tavannut vielä yhtäkään vanhaa strattonin konetta missä olisi liian suuret venavälykset. Päinvastoin, kun venttiilit ajanmyötä uppoavat seeteihin välykset katoavat kokonaan. Välyksiä olen tehnyt noihin yksinkertaisesti viilamalla venttiilivarren päästä ja työntötangosta tavaraa pois. Litteällä viilalla käy varsin helposti.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #96  
Vanha 12.06.2012, 15:03

Itsekään en ole törmännyt liian suureen välykseen, mutta toisaalta naputus kielisi liian suuresta välyksestä. Se myös selittäisi starttausongelman, koska nokassa on ilmeisesti jokin "puolipuristusnystyrä". Näin kertoivat tuolla liikkeessä ja sellaista olen lukenut aiemminkin. Pitäisi ilmeisesti ottaa sivukoppa auki ja tarkistaa välys. Sillähän se selviäisi. Liian suureen välykseen korjaus on kuulemma venttiilin uusiminen, mutta toisaalta tuntuisi, ettei se venttiili mihinkään lyhene, jos sitä ei ole joku lyhentänyt. Jos se bensainen öljy on aiheuttanut kulumaa, niin sehän voisi näkyä kasvaneena venttiilivälyksenä?
hoff4 hoff4 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #97  
Vanha 12.06.2012, 15:10

Aivan, venavälykset on varsin yksinkertaiset tarkistaa tuosta. Voitelu aineena reilusti bensalla ohennettu öljy ei ollut liioin paras mahdollinen.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #98  
Vanha 12.06.2012, 15:32

Kyllä, varsinkin jos voiteluaineena on käytetty sitä SAE30:stä. Se taitaa kestää alle 10% bensaa ja tuolla sitä täytyi olla huomattavasti enemmän, kun niin voimakas bensa haju oli öljyssä ja oli melko lirua kylmänäkin öljy.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #99  
Vanha 12.06.2012, 15:35

Olipa taas halpa vika. Ruohonleikkuri sammu päästäen siniset savut. No arvelin, että leikki loppu siltä nyt lopullisesti, mutta otinpa sitten ja vaihdoin tuoreet bensat ja avot toimii taas.
Leikkasin sillä kuitenkin pitkän tovin ennen kuin sammutin sen, joten ei tullu bensa mieleen. Kokeilin uudessa leikkurissa samaa bensaa, ja kun se lopetti pelaamisen, totesin bensan olevan vanhaa.

No kiristelin kyllä kannen siinä samalla.
Ei pitäs jättää vanhoja bensoja nurkkiin lojumaan, kun ei tiedä koska ne on hankittu. Väri tai haju ei kerro näköjään, että onko bensa vanhaa vai ei.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #100  
Vanha 12.06.2012, 15:46

Kaverin leikkuri teki saman tempun tankkauksen jälkeen ja selvisi, että bensakannussa oli seassa dieseliä. Haisi ihan bensalle, mutta kuivuessa jätti rasvakalvon. :)
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Pienkoneiden korjaus- ym. vinkit


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
A6 2,5 TDI Av.Q. vetonivelet, ym. vsorvari Kori, valot, renkaat 1 02.02.2008 19:29
Audi 100/C4 2.5 TDI ei starttaa ym muuta kivaa.. migu Sisusta ja sähköt 6 14.01.2007 18:28


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 19:46.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.