Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9TDI Avant Q -03

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9TDI Avant Q -03

    Näin japanilaisten ja volkkarin jälkeen tuli hommattua ensimmäinen rinkulakeula pihalle. Lisääntyneen työmatka-ajon takia ainoa vaihtoehto oli Diesel. Työpaikan merkkisuuntautumisen takia tutuimmiksi tulleet audit alkoivat kiehtomaan niin tekniikaltaan,koriltaan kuin sisustaltaan joten hankinta oli lukittu.

    Autolle oli ennen taloon tuloa tarjottu softapäivitys. Tähän mennessä työvaiheina on ollut lähinnä kuluvien osien uusiminen, takalasin pyyhkijän poisto(ei toiminut) sekä EGR:n tulppaaminen.

    Syy miksi auto päätyi projektiosastolle tuli ilmi "kestovahauksen"(lue värivahauksen) hävittyä pinnasta. Keula on melko koruttoman näköinen kiveniskuineen ja puskurin lakan lohkeiluineen.
    Samalla päivitellään sitten korikin kun maalailutöihin joutuu. Maltillisella S-linen varustuksella edetään... Alusta ja renkaistus tulevat kokemaan muutoksen sekä audiopuoli tullaan päivittämään EMMAn autohifikilpailuja varten....

    Päivityksiä kun aiheessa edetään sekä neuvoja/mielipiteitä otetaan vastaan.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut A6tonen; 13.12.2011, 18:46.

  • #2
    Audiopuolen päivitys kuullostaa lupaavalta! Pitää seurata aihetta :)

    Comment


    • #3
      Päivitellään heti alkuun hieman parempaa kuvaa autosta.

      Tornion reissulta tarttui mukaan muutakin kuin kuvia. Toveri joka on vaihtanut omaan audiinsa korisarjaa kuudesti viidessä vuodessa oli onnistunut jättämään varastoonsa S-linen maskin...
      Sopivasti antaa suuntaa rakentelulle!
      Attached Files
      Viimeksi muokannut A6tonen; 13.12.2011, 18:47.

      Comment


      • #4
        Juhannuksena oli sopivasti aikaa aukaista etuovet ja keskittyä vaimennushommiin.

        Ulkopeltiin 3 kerrosta vibroa sekä kerros 15mm solukumimattoa kauttaaltaan.

        Sisäpeltiin kerros vibroa.

        Tätä on hyvä lisätä sisäpeltiin samoin kun jäykistää ovipahvia myöhemmässä vaiheessa sekä vaimentaa takaovet,kontti & katto...

        Ensi viikolla suunta Oulu JJHifiin ja kontillinen Cerwin-Vegaa mukaan!

        Kun nyt ovet oli purettu vaimennusta varten, oli samalla tutkailtava ovien johtosarjat(lasinnostimet eivät pelanneet). Tuloksena 8:sasta johdosta 2 poikki ja 4 murtunutta kuorta. Kolvailun jälkeen toiminta moitteeton:)
        Attached Files
        Viimeksi muokannut A6tonen; 13.12.2011, 18:49.

        Comment


          #5
          Tämä on nyt sitten vuorostaan minun hoidettavana. DHL:n mukaan webasto+T100 paketti on jo suomessa, ja Tepolta odottelen 2-din kehystä että saa RNS-E+bluetoothin asennettua. Samalla tulee sitten jatkettua Hannun projekteja siinä mielessä että auto tuli minulle audio-nakuna.

          Oulussa tuli tökättyä kojelautaan Clas Ohlsonin 49€ radio/MP3 soitin jolla on pärjännyt loistavasti jo pari viikkoa, kun edellinen omistaja niin ystävällisesti laittoi OEM-pahvikaiuttimet takaisin oviin. Ns. plug n' pray asennus jäi rukouksia vaille.

          Autossa on valmiina 6x linjalähdöt vedetty taakse konttiin, ja verkkokaupasta tuli napattua kyytiin JBL:n vahvistin sopivaan hintaan edellistä aatamin aikaista analoogista Alpine 3552 vahvistina komppaamaan. Autossa lienee jo valmiina johdot vedettynä 2-tie kaiuttimille ovista konttiin joten tähän autoon tulee sitten jakosuotimet taakse ellei sitten Herr Kassenverwalter haluaa erota siitä DSP-laitteesta josta oli joskus puhetta.

          Tämäkin auto on siis ruotsin tuonti, ja xenonien ja kattoluukun puutteen lisäksi ei eroa paljoakaan edellisestä. Reikänahka-ratti, puolinahkapenkit jne. Auto on ns. blackline, eli kromia ei ole paljon yhtään, ja tätä teemaa on jalostettu hiukan vielä.

          Plussana niin auto on varmaan tekniikaltaan varmaan tervein B6 q mitä olen saanut ajella. Eibach prokit ja uudet puslat olemassaolevan S-line (1BV) alustan lisäksi auttaa varmaan erittäin paljon. Muutenkin autoa on huollettu niin huolella että nippu huoltokuiteista ei mahdu mihinkään.

          Pakoputkistokin oli miellyttävä yllätys. 2,25" (2,5"?) putki edestä yhdelle vaimentimelle toimii tosi hyvin eikä edes häiritse. Ehkä se vedätyksen aikana, tai kylmänä kumisee hiukan enemmän kuin vakio mutta ei paljon. Tasakaasulla se on aivan äänetön. Käynnistyksessä ehkä huomaa että tämä ei ihan OEM ole. Ehkä sekin auttaa kulutukseen, koska oulusta lahteen tuli 5,8l/100km ajotietokoneen mittariin keskikulutuksesi ja kun lahti-helsinki oli tullut pärrättyä vähän kovempaa oli vasta 6,0 l keskikulutuksena. Muutenkin tuntuu tämä kulkevan hiukan edellistä (RIP) yksilöä kevyemmin.

          Vielä pitää miettiä että asennanko jälkiasennuksena OEM-xenonit vai tyydynkö sahlmanin can-bus sarjaan. Parvekkeella olisi pari rikkinäistä OEM-umpiota joissa uudet LAD5GL ballastit ja Osramin umpiot. Mietyttää vain että toimisiko ne uusimmat jälkiasennus-sarjat yhtä hyvin kuin OEM:ät vai ei.

          Rengastus on tällä hetkellä sellaien että uudet contin 225/45R17 nastat tuli vaasasta, ja asennutin ne old RS4 replikoitten päälle. Auton mukana tuli mustat new RS4 18" vanteet joissa hankoon icebear kitkat. Vähän pelotti kyllä tulla oulusta niitten kanssa, mutta hyvinhän siinä loppujen lopuksi kävi. Tämä setti on kellarissa, ja aikomus on keväällä melko aikaisin laittaa se alle ja säästellä tuota contin hyvin toimivaa settiä mahd. paljon. Tästä syystä on myös kumhon kesärenkaat myytävänä. Eiköhän noilla V-sarjan kitkoilla ainakin sen kesän vielä ajaa.

          Metsässä on luvannut asentaa tietyt osat tuosta webastosta uudenvuoden jälkeen, sitä odottelen innolla. Kuten myös nyt puuttuvaa bluetoothia, joka vuorostaan odotottelee 2-din muunnosta.
          Viimeksi muokannut haraldh; 30.12.2010, 21:39.

          Comment


            #6
            Varustelista:
            Koodi:
               |0G1|gearshift lever                                                     |
               |0GE|emissions concept EU 3                                              |
               |0JG|weight category front axle weight range 7                           |
               |0YL|weight category rear axle weight range 23                           |
               |1BV|sports suspension/shock absorption                                  |
               |1KD|disc brakes, rear                                                   |
               |1LB|disc brakes, front                                                  |
               |1ML|leather trimmed sports steering wheel                               |
               |1N1|power steering                                                      |
               |1SA|without additional engine guard                                     |
               |2K1|reinforced bumpers                                                  |
               |3FA|without roof insert (standard roof)                                 |
               |3L3|manual height adjustment for front seats                            |
               |3NZ|rear seat bench unsplit, backrest split folding                     |
               |3Y0|without roll-up sun screen                                          |
               |4GH|windshield tinted with windshield sunshield                         |
               |4KC|side and rear windows tinted                                        |
               |4R5|power windows with comfort operation andcircuit breaker, mechanical |
               |4UF|driver's and front passenger airbag with front passenger airbag     |
               |4X3|side airbag front with curtain airbag                               |
               |5D1|carrier frequency 433.92 MHz                                        |
               |5TG|decorative aluminum inserts, dulling                                |
               |6R2|leather gearshift boot                                              |
               |6XD|outer rear view mirrors: powered, heated                            |
               |7A0|without CD changer/CD player                                        |
               |7K0|without tire pressure warning light                                 |
               |7Q0|without navigation device                                           |
               |7X0|without park distance control                                       |
               |8GU|alternator 140A                                                     |
               |8JH|ellipsoidal headlight for driving on the right                      |
               |8Q1|headlight-range adjustment                                          |
               |8Z5|engine cooling system, type 1                                       |
               |9Q2|multi-function indicator/on-board computer with check control       |
               |CL6|alloy wheels 7 1/2J x 17 nine-spoke style, offset 43                |
               |D3E|4-cyl. turbo diesel engine 1.9 L/96 kW TDI with pump-jet injection  |
               |E4J|S-line                                                              |
               |F0A|no special purpose vehicle, standard equipment                      |
               |J0R|battery 380 A (80 Ah)                                               |
               |Q1D|sports front seats                                                  |
               |T9J|components for base engine, unit 038.K                              |
               |U1A|instrument insert with km/h speedometer,clock, tachometer and trip  |
               |X1D|national sales program Sweden                                       |

            Comment


              #7
              Eilen tuli sitten tehtyä 2-din konversio, ja tökättyä RNS-E navi ja bluetooth-moduulit paikalleen. Pakkasessa joutui tekemään, mutta eipä tuosta haittaa ollut. Ongelma on bluetoothin mikrofoonin piuha, jota en tässäkään yksilössä saanut menemään A-pilarin suojamuovin taakse. Seuraavana listassa on webasto ja sen radio-antenni jonka johdon kanssa tulee myös sama ongelma eteen.

              Olisiko niin, että mikäli tuulilasi on vaihtunut niin sitä liimaa on sen verran että A-pilarin muovi on kiinnitynyt tuulilasiin. Jotain pitää keksiä, sillä noita roikkuvia johtoja ei jaksa erkkikään katsella.

              Seuraavana ohjelmassa on sitten näköjään kaiutinjohtojen veto takaovilta taakse, sillä niitä ei ilmeisesti tuossa ollut sittenkään ja tarkoitus on ajaa koko kööri takapaksin vahvistimilta käsin. JBL GT5-A402 saa ajaa etupäätä johon tulee Amega Q-comp 60 midit ja rainbowin diskantit. Takapäätä tulen ajamaan aataminikäisellä Alpine 3552:ella, joka saa samalla hoitaa custom OEM-subbarin ruokinnan. Tarkoitusta varten pitää juotella DIN-päitä quadlock-adapteriin ja keksiä tapa miten helkkarissa saan kaiken tuon tauhkan mahtumaan RNS-E:n taakse ja soittimen vielä paikalleen.

              Kojelaudan keskikanava-kaiutin pitää samalla jälkiasentaa. Taidan ajaa sitä RNS-E:n omalla vahvarilla kuitenkin, ei jaksa vetää sitäkin taakse asti.

              Tänään sitten oli oikean etuvetarin suojakumi pieraissut hiukan rasvaa emäsalon kattolumikeikalla. Ihmettelin kun jarrut veteli emäsaloon. Niin vähän rasvaa sieltä oli tullut, ehkä pari teelusikallista niin todnäk päästeli vain pahimmat paineet pois. Seurantaan joutuu kuitenkin laittamaan.

              Vielä kun saa ajan Metsässä webaston asennusta varten niin voisi taas ruveta rullailemaan.

              Comment


              • #8
                Hetkinen, mitä sille punaselle rinkulalle tapahtu?

                Comment


                  #9
                  Se meni valitettavasti lunastukseen.

                  Comment


                    #10
                    Nyt sitten tohottaa konetilassa Webasto Thermo Top E, se 4,2 kW versio ohjattuna T100 HTM radio-kaukolla. Kiitos `Metsässä` hardwaren asennuksesta, sähköt tuli sitten vedettyä itse tuossa pihalla. Pari tuntia siihen meni.

                    Hyvin rokkaa kerrostalon läpi toiselle puolelle isohkon kerrostalopihan yli.

                    Comment


                      #11
                      Kelit lauhtui, ja jalkalistat ovat seinissä kiinni joten sain luvan jatkaa tätäkin hommaa. Viime viikon tiistaina tuli sitten vedettyä kaiutinpiuhoja takakontista eteen takaovien kaiuttimia varten, viriteltyä RCA-liittimiä RNS-E:n perään ja hiukan tutkailtua asennustarpeita sähkönsyötön osalta. Samalla tuli jälkiasennettua OEM-keskikaiutin taas tähänkin autoon.

                      Osoittautui että virta- ja maajohdot kontissa olivat peräti 50 mm², eli aikamoista jööttiä. Nämä ovat siis edellisen omistajan jäljiltä. Asennus sinänsä todella siisti, kaikki johdot on suojattu polyesterisukalla ja kaikki päät on liimakutistesukalla suojattu.

                      Pienen pähkäilyn jälkeen sain duunipaikan naapurustoon muuttaneesta autostudiosta vähän apuja komponenttivalintaan. Päätin siis rakentaa 10 mm² hännät 50 mm² kaapelista vahvareille, sekä biltemasta hankittu 21 mm² starttijohdon pätkä 50 mm² sulakepesään konehuoneen puolella. Nyt ei pitäisi ainakaan virran puutteesta jäädä soitto vajaaksi. BNC-pihdit (thin-ethernet, wlan-antennit) sai uusiokäyttöä kun sillä sai todella siististi puristettua kaapelikengät noihin 10 mm² johtoihin. Tuollainen 21 mm² virtajohto menee ja pysyy kyllä 50 mm² ruuvilla varmistetussa pesässä jos sen kuorii vähän pidemmälle ja taitaa kaksinkerroin ennen kuin ruuvaa kiinni.

                      Webasto-asennuksen jäljiltä jääneet kumiletkut sopivat kuin nakutettuna 50 mm² jatkokappaleen suojaksi. Webaston asennus on muuten hiukan kesken edelleen, ilman imuputki oli sittenkin väärinpäin ja sen jouduin kääntämään ja imuputki tankissa on hiukan lyhyt josta syystä ¼-tankilla ei enää lähde webasto käymään. Harmittaa hiukan kun joutuu tankkaamaan yhtä usein kuin edellisiä bensavehkeitä.

                      Edellinen omistaja on rakentanut lasikuidusta kaksi-osaiset kiinnityskappaleet 6.5" midbassoille oviin. Kun ovipahvi oli sahattu auki ei auttanut kun rakentaa oviin nämä takaisin siirtomatkan aikana olleisiin OEM-kajareiden tilalle. Päätin käyttää rainbow SAX 265.20 diskanttia sekä jakosuodinta, mutta kuvissa olevat Amega Q-comp 60:set mideinä. Rainbowin midit meni OEM-kajarista leikattuun adapteriin takaoviin.

                      Takaovet kytkin niin, että sekä diskantti että midi on jakosuotimen "woofer" kytkentäpisteissä, näin saa vaimennettua takapään diskantit niin että ne eivät huuda korvaan ja sotke stereokuvaa.

                      Nyt ainakin rokkaa etupää sen verran vahvasti että katsotaan koska jaksan paskarrella sen viritetyn OEM subbarin sinne taakse. Tuo JBL GT5-A402 vahvistimessa oleva 50 Hz boosti tukevoittaa kyllä etupäätä melkoisesti, jos takapäähän saisi samanlaisen aikaiseksi voisi hyvin olla että koko subbari ei edes tarvittaisi.

                      Modet voisi ehkä siirtää tämän näyteikkunan puolelle, vaikkei tämä nyt aloittamani ketju olekaan. Taisin omia ketjun, vai onko se auton vai minun ketjuni?
                      Viimeksi muokannut A6tonen; 4.12.2011, 22:08.

                      Comment


                        #12
                        Sain ABC kahvin jälkeen inspiraation ruuvata tuo viritetty OEM-subbari myös paikalleen. Siinähän on Peerless SLS 165 6.5" tuuman elementti ja toinen refleksiputki. Minulla tuo on viritetty aika alas, tarkoituksena että se vain tukisi etupäätä. Nyt on niinsanotusti pohjaa potkussa.

                        Tuntui myös siltä että stereokuvassa oli keskikanavasta huolimatta reikä keskellä, ja rupesin selvittelemään että toimiiko se keskikaiutin edes. No eihän se toiminut, jostain syystä vahvistin ei antanut ääntä ollenkaan toisen kanava plussan ja toisen miinuksen välillä. Vasta kun kytkin tämän "bridged" merkinnän nastoihin rupesi ääntä kuulumaan. Johan selkeni myös sekä stereokuva että ihmisäänet.

                        Vielä on vähän hakusessa vaiheet. Kokeilin subbaria ensin oikeinpäin, mutta faderista kun väänsi jompaankumpaan suuntaan ja bassot vahvistuivat oli pakko kääntää se. Vielä kun jaksaisi koekuunnella ja kytkeä diskantit, takaovet ja keskikauttimen niin saisi varmaan stereokuvankin parannettua entisestään. Mutta ehkä tuo nyt välttää tuollaisenaan jonkin aikaa taas.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut haraldh; 9.12.2011, 22:10.

                        Comment


                          #13
                          Tuli Js-tuningista 37 led-sukkulat, sekä slamitista hankittu uusi rekisterikilven valon muovi+kontaktit. Pakkohan ne oli pelonsekaisin tuntein asentaa, autocheck kun voi olla tosi nirso välillä. Tällä kertaa voitto kotiin, palaa, hehkuu eikä autocheck piippaile.

                          Joskus tuossa aikaisemmin tuli ruuvattua kilvenalunenkin paikalleen. Vielä olisi clubtarratkin tässä jo pari kappaletta käyttämättä.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut haraldh; 9.12.2011, 21:22.

                          Comment


                            #14
                            Nyt oli vuorossa alamuovien uusiminen rankan talven jäljiltä. Moottorin alamuovi oli aivan säpäleinä, ja kuskin puoleisen lattian suojamuovi oli haukannut etupäästä vähän lunta ja tästä lähtenyt notkumaan alaspäin kunnes katkesi. Kannattaa muuten pitää ne nurkka-kappaleet aka. "kuupat" lattian ulko-etunurkassa kunnossa, sillä jos ne ovat hajalla tai niitten korkit tippuu täyttyy lattiamuovit pikkuhiljaa lumesta ja kierre on valmis.

                            Vielä jäi jotain pikkunippeleitä paitsi tämä projekti, pitää ottaa rampit esille toisen kerran vielä ja jännittää kestääkö lankut. Mm. pyöräholvin muovimutteri meni poikki, ja sisälokarissa jäi reikä siihen kohtaan missä kuupan yläreikä on. Myös niitä muovisia popniittejä, millä eri muovilevyt yhdistetään toisiinsa jäi hankkimatta.

                            Vasen kuva; vaihdettavat osat eli yläoikealta moottorin alamuovi, kuskinpuoleinen lattiamuovi, rikkinäinen samanlainen, etunurkkien kuupat sekä pientarvikkeita.

                            Oikea kuva; näkymä auton alta mistä ilmenee myös pakorännin veto. Kuupat näkyy heti sisälokarin alareunan takana.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut haraldh; 9.12.2011, 21:20.

                            Comment


                              #15
                              Melko hiljaista on ollut, tasaisen tappavasti on tullut kilometrejä mittariin. Katsastus meni muuten ok, mutta tukivarsia joutui vaihtamaan. Etuakselin ala-takatukivarret molemmat ja etu-ylä vasemmalta puolelta. TRW:n pusseissa kuulemma Lemförderiä tepolta jotka sitten Metsässä väkersi rahasta kiinni.

                              Tänään sitten ajovalojen hionta ja kiillotus. 290 tkm kun on mittarissa on valoissa sitä ja tätä sanomista ja edellinen omistaja oli hiukan jo aloittanut homman, jonka näki. Nyt otin umpiot kylppäriin ja annoin ensin solmaster-käsittelyn sekä fairyvedellä hioin P1200, P1500 ja P2000 vesihiontaa. Päälle Novus 2 fine scratch remover joka on tarkoitettu muovikiillotukseen. Epäkesko-koneella ja lampaanvillalaikalla koitin mutta pitää varmaan tehdä uusiksi ensin karheammalla ja sitten hienommalla Ultraglymin renovaattorilla. Ei sen puoleen, tämä on kyllä saattohoitoa sillä sen verran on 10v muoveissa sameutta muutenkin.

                              Pitäisikö ajaa kokonaan ilman valoja? :)
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X