banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa

Työkalut Display Modes
b7567 b7567 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

Vanha 23.04.2009, 21:31

Kyllähän tuo houkuttelevalta vaikuttaisi, mutta omassa käytössä on nuo bilteman 10 vuoden takuulla olevat kalut olleet varsin päteviä (kun ei paremmastakaan tiedä). Välikoon räikälle kärsi ainakin antaa kohtuullisesti vasaraa jarrurempassa, enkä noita muitakaan hilppeitä oo hajalle vielä saanut. Toki tuota pitäisi verrata tässä tapauksessa bilteman satseihin, voi olla että tuo kamasa olisi hyvinkin edullinen vaihtoehto, eikä se ainakaan huonompi ole.
jta jta ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Admin

Vanha 23.04.2009, 21:36

Juu huono kuva tosiaan.

Mutta näyttäis samanlaiselta kuin omani (tuo on työkaluosa, päälikannessa lokerot), jolla olen yhden luovuttaja-auton purkanut ja Ässän kyydissä vakituisesti kulkee. Ihan The_Merkki ainakin mulle, noita Kamasan työkaluja pyrkinyt aina ostamaan kun jotain tarvii. Ei ole ainakaan tarvinnut pettyä.

Tuossa sarjassa ei ole, mutta pikkusarjassa on sellainen jousivarsinen jatkopala, aivan kertakaikkisen hyvä peli (tosin ei ehkä kestä vipuvarsivoimaa, yhden hajottanut ja takuuna uuden saanut).
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 23.04.2009, 21:46

Mulla on kans tollanen salkku, asiallista tavaraa joskin molemmat räikät olen siitä saanut hajalle. En tiedä oliko niissä jotain valmistusvikaa, koska väärinkäyttänyt niitä en ole. (ei jatkovarsia, ei päällä pomppimista tms.) Joka tapauksessa takuu on pelannut hienosti ja nyt on uudet räikät käytössä sitten. Räikkävääntimien muotoilu tuossa on parasta mitä olen nähnyt, räikkäpää on tosi siron kokoinen joten mahtuu pieniinkin paikkoihin.
Sleepy2 Sleepy2 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Admin

Vanha 23.04.2009, 21:52

6 vuotta on ollut Kamasa kohtuu ahkerassa käytössä ja tähän mennessä mitään ei ole hajonnut.
JM JM ei ole kirjautuneena

Vanha 23.04.2009, 22:03

Jossain vaiheessa kamasan pakkeihin on päässyt eksymään huonoja räikkiä. Vanhemmat kesti paljon paremmin. Kaveri, jolla on autokorjaamo valitteli että uusia räikkiä saa vaihtaa yhtenään takuuseen.
oliver oliver ei ole kirjautuneena

Vuoden kerholainen 2013

Vanha 23.04.2009, 22:06

Kamasa on tehnyt erittäin laadukkaita käsityökaluja. Perfektissä siksi etten tunne nykytilaa.
Jos laatu on entisellään, on kyseessä välineet joita suojaa ammattikäyttömitoitus ja ikitakuu eli edullisia välineitä niitä käyttävälle tekijälle.
Itsellä pakissa Kokenia ja Bilteman 10v sarjaa, kummassakaan ei toiveita ole herännyt paremmasta.
Entisessä elämässä ostin pajalle todella paljon Bilteman 10v työkaluja jotka kestivät ääliömäisimmänkin käytön niin hyvin että hävikkiä syntyi kotiinkannon vuoksi.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Admin

Vanha 23.04.2009, 22:16

Juu, kyllä Kamasa on aina ollut se the merkki.
Mitä nuorempana tuli pyörittyä maatiloilla, niin ei niitä muuta merkkiä koskaan löytänyt.

Nykytilasta en osaa kanssa sanoa mitään.

Itsellä on ihan Motonetista ostettu melko pieni sarja viiden vuoden takuulla (tainnut jo mennä umpeenkin) ja mitään ei ole hajonnut ihme kyllä.
Ja on kyllä väännetty sillä sarjalla jos mitä.
jaarli81 jaarli81 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 23.04.2009, 22:22

Lainaus:
Kyllähän tuo houkuttelevalta vaikuttaisi, mutta omassa käytössä on nuo bilteman 10 vuoden takuulla olevat kalut olleet varsin päteviä (kun ei paremmastakaan tiedä).
Ei noi 10v. työkalut voi oikein huonoja olla jos ne tulee suurimmaksi osaksi samasta paikkaa ku Teng Toolssin vehkeet.
make80 make80 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 23.04.2009, 22:45

Itsellä on 10v Biltema sarja ollut ja yhden hylsyn sain halki. Väänsin renkaan pulttia auki, joka oli pulttipyssyllä laitettu "momenttiin". Ei ollut käytössä jatkovarsia tai muita apuvälineitä. Hyvää oli kuitenkin se että vaihtoivat suosiolla myymälässä uuteen vaikkei ollu kuittia mukana.
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 23.04.2009, 22:50

Minullakin käytössä ½" Bilteman 10v sarja. Tulee varmaan olemaan vielä 10 v lisää, sillä jos ei tähän asti rikki ole mennyt niin en tiedä sitten että miten ne rikki saisin.

Uskallan jopa suositella
mikaj mikaj on kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 24.04.2009, 08:26

Kyllä se Kamasa hyvä on aktiivisempaankin harrastekäyttöön, ammattikäyttöön en kokemuksieni mukaan kumminkaan hankkisi. On laadultaa/kestävyydeltään kumminkin hieman väliinputoja, lisäksi takuun kanssa joutuu kuulemma tappelemaan jos työkaluissa on jälkiä väärinkäytöstä (tätä ei joudu tekemään laadukkaampien/kalliimpien kanssa). Itse olen myös jo pitkään ostanut Biltemasta noita 10v takuulla olevia työkaluja normaalia aktiivisempaan harrastekäyttöön, hinta/laatu on siinä todella kohdallaan.

Vähän niinkuin entinen Snap-on:in kaupparatsu tuppasi aina kysymään "Kuinka monen metrin jatkovarsi sulla oli kun sait tän rikki? Ei hän sillä että et uutta saisi, tietää vaan kertoa muille että mitä se oikeesti kestää..." 3/4" räikkä kesti 3metriä jatkovartta ja kaksi miestä päässä punnertamassa, oli vähän jarrusatulat tiukassa :)
AnLe AnLe on kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 24.04.2009, 08:54

Mulla on kamasan sarjoja silleen että on niitä mustia kovasti tuota biltemaa muistuttavia räikkiä kolme kokoa, ja on anettu kipeetä, ei oo yks eikä kaks kertaa kun on jakopäätä kirrattu ja ties mitä, aika usein ollut 2,5metrin jatkokin sen 1/2 räikän perässä, ja vielä vaan toimii.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 24.04.2009, 11:08

Sain pentuna synttärilahjaksi Kamasanin 3/8-hylsysarjan. Tuolla sarjalla on korjattu mun jokaista potkukelkkaa, mäkiautoa, polkupyörää, mopoa, moottoripyörää, venettä, autoa ja kaikkea muutakin siltä välin. Edelleenkin sarja vaan toimii hienosti. Hyvä peli kieltämättä.

ACF jäsen

Vanha 24.04.2009, 12:16

Isällä on ollut kamasan 1/2" satsi käytössä suurinpiirtein 30 vuotta. Hienosti pelaa edelleen räikkä. Vähän rouvimmalla hammastuksella kuin nuo omat räikkäni, liekö tällä vaikutusta kestoon.

Vanha 24.04.2009, 14:34

Jos pitäisi valita "the työkalusarja" se ei kyllä mun mielestä olisi kamasa. Jos taas hinta laatusuhde painaa paljon kupissa ja silti haluaa mielummin vähän parempaa silloin olisi kamasa kova sana. Jos rahalla ei olisi väliä Olis ainakin mun vaihtoehdoissa Stahlwilleä, snap-onia, facomia ja sandvik(bahco)-belzer sarjaa.

Yksi iso Belzer hylsysarja mulla on ja se on pirun hyvä. Jos jotain hajoaa niin kauppaan vaan hakeen uutta. Ei oo edes kuitteja kyselty. Räikästä lähti muovinen kädensija irti ja sen vaihtoivat mukisematta uuteen räikkään ilman kuittia, liikkeesä josta en edes ole ostanut työkalujani.

Halpaa hong kong bahcoa ei kannata sotke tuohon belzeriin.
TeroPee TeroPee ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 24.04.2009, 14:59

Näyttää kyllä fiksulta laatikolta sisällön perusteella. Tuumakoon hylsyjä ei joka sarjassa ole. Tietääkö joku tuolle mitään "normaalihintaa" sillä olen huomannut että tarjoukset on joskus "tarjouksia" eli isolla kirjoitettu hinta ei ole sen halvempi kuin pienemmälläkään kirjoitettu. Kampanja näyttää olevan voimassa vain 20. - 25.4.

ACF jäsen

Vanha 24.04.2009, 15:44

Itse ostin kyseisen sarjan joskus reilu 3v sitten, niinikään erikoistarjouksesta. Hinta taisi olla silloin parikymppiä kalliimpi.

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 24.04.2009, 16:27

Mitäs renkaanvaihtosetti piti sisällään? Täytynee ehkä käydä hakemassa itsekin tuo sarja, lähinnä tuumakokojen ja yhden salkun periaatteen takia. Volvossa on tuumakoko ja nykyinen 1/2" DDR:ssa valmistettu sarja voisi siirtyä Talbotin takakoottiin. 1/4" sarjaksi ostin joku aika sitten Bauhausin 15V sarjan. Se tuntui ihan fiksulta myöskin.
TDIq TDIq ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 24.04.2009, 17:54

Mulla on tuollainen Kamasa ollut noin 15 vuotta kovassa käytössä ja hyvin on toiminut. Räikkiin joutuu joskus sisuskaluja vaihtamaan mutta niitäkin saa ostaa erikseen.

Nykyisin tulee ostettua työpaikalta Stahlwille tai Wera jos jotakin kunnollisempaa työkalua tarvitsee. Kertatarpeeseen Biltema/Motonet/IKH.

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 24.04.2009, 18:14

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
Mitäs renkaanvaihtosetti piti sisällään? Täytynee ehkä käydä hakemassa itsekin tuo sarja, lähinnä tuumakokojen ja yhden salkun periaatteen takia. Volvossa on tuumakoko ja nykyinen 1/2" DDR:ssa valmistettu sarja voisi siirtyä Talbotin takakoottiin. 1/4" sarjaksi ostin joku aika sitten Bauhausin 15V sarjan. Se tuntui ihan fiksulta myöskin.
Itse itselleni vastaten. Oulunkylän Varaosamaailmasta tuo tarttui mukaan. En ehtinyt yhtään tutustua siihen mutta täytyy luottaa että hyvä on. :) Renkaanvaihtosetti piti sisällään hanskat, renkaanmerkkauslaput sekä pulttirasvaa.

Viimeksi muokannut TeroPee 15.06.2011 14:47
kalsket kalsket ei ole kirjautuneena

ACF jäsenvastaava
Admin

Vanha 24.04.2009, 19:21

Oma kokemus on että 3/8" on juurikin se viksuin yleissarja, ½" välineet kun ovat moneen paikkaan turhan kookkaita.

Tallissa olevaan IKH vaunuun pitäisi jossain sopuhintaan hankkia juurikin 3/8" lavallinen. Muuten ihan soiva setti kyllä. Tosin Bilsun 10v kamat ovat kertaluokkaa laadukkaamman oloisia.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena

Vanha 25.04.2009, 01:05

Huoltoyrittäjänä toimiva kaverini oli joskus ollut hieman tuohtunut kun hänen firmansa eräs vanhempi asentaja oli hakenut kaupasta stalwillen (alv0 n. 140 €) kiintolenkkiavaimen ja pistänyt mirkelin surraamaan muovaten itselleen käypäisen erikoistyökalun :P
Vähä nuo stalwillet tavan tallaajan ulottumattomissa hintansa puolesta vaikka huippulaatua ovatkin. Mannesman taitaa olla kopiokyhäelmä noista stalwilleistä, ainakin design on matkittu aika pitkälti.

Hyvälaatuisia pihtejä ja ruuvareita täytyy yrittää pitää työtiloissa ulottuvilla, muuten Biltema sopii hyvin puoliammattimaiseekin värkkäilyyn. Kestäävät kuulemma ihan ammattikäytössäkin konehuollon huoltoautossa ja yleensä vaihtuvat uusiin sitämukaa kun vanhat katoavat. Toki jotkut bilteman työkalut on hintaansa nähden niin kölsän oloisia että niitä ei haluaisi edes puoli-ilmaisiksi. (jakoavaimet, pihdit, ruuvarit, hitsausvärkit, ruuvivääntimet, halvimmat käsityökalut ym...)

PS. Oli hauska huomata identtinen irrotussatsi Bilteman ja IKH:n työkaluässä kuvastossa. Hinta B 39 ja IKH 79 euroa.
AriT AriT ei ole kirjautuneena

Vanha 25.04.2009, 07:37

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
Jos pitäisi valita "the työkalusarja" se ei kyllä mun mielestä olisi kamasa. Jos taas hinta laatusuhde painaa paljon kupissa ja silti haluaa mielummin vähän parempaa silloin olisi kamasa kova sana. Jos rahalla ei olisi väliä Olis ainakin mun vaihtoehdoissa Stahlwilleä, snap-onia, facomia ja sandvik(bahco)-belzer sarjaa.
Olen samaa mieltä Juhanan kanssa.

Stahlwille on juuri muotoilultaan sellainen sarja, joka sopii yleensä paikkaan kuin paikkaan. Tämä on käytännössä monesti todettu, lisäksi materiaali on juuri niin kestävää, ettei yleensä hommassa työkalut petä. Tietty "tekemättömiä paikkojakin" välillä on. Eikä se ole sitten työkalujen vika.
mikaj mikaj on kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 25.04.2009, 10:46

Stahlwille, Snap-on, yms sikakalleissa merkeissä maksetaan iso raha siitä että tosiaan se työkalu tarvitsee ostaa kerran (olettaen ettei hukkaa...). Voi viedä isoisän ostaman rikkinäisen räikän ilman mitään kuittiruljanssia ja uusi tulee aina käteen ilman mutinoita. Würth rupesi kerran hieman mutisemaan että hylsyssä on selvät konekäytön jäljet, ei mene takuuseen. Kun todettiin että ei se mitään, ostetaan uusi sitten Snap-on:lta, niin menikin takuuseen :D

Tepon kanssa samoilla linjoilla räikkäkoon kanssa, 3/8" on henkilöautohommiin paras koko. Se toimii minulla pääasiallisena hylsykokona.

Vanha 25.04.2009, 11:22

Kattelkaas huvikseen stahlwillen hintoja saksan ebaystä. Ei ne ollenkaan niin älyttömiä kuin suomessa. Kummipojalle kerään stahlwillen työkaluja. Ekan lenkkiavaimen se sai kastelahjaksi. Siitä sitten kokoelmaa on kartuteltu merkkipäivinä. Jos käsityötaidot on yhtään periytynyt isältä, on jannulla ainakin kunnon työkalut mopoiässä ;)
ville ville ei ole kirjautuneena

Vanha 25.04.2009, 13:27

Kyseinen Kamasan setti ollut kolmisen vuotta käytössä, vähintäänkin hyvä hinta-laatusuhde. Taisi silloin maksaa sen 179 e. Ja takuu on toiminut loistavasti, tähän mennessä vaihdettu pikkuräikkä kertaalleen ja ruuvauskärkien sovite kahdesti, jälkimmäisellä kerralla tähänkin oli jo vaihtunut kestävämmän oloinen konstruktio.

Ja helpottaahan se elämää, kun takuuvaihtojen takia ei tarvitse kuitteja kaivella tai asioida juuri jossain tietyssä liikkeessä.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 26.04.2009, 21:06

Halpisarjoissa, mm. paljon kehutut Bilteman 10V, lujuus on kuitenkin saatu lisäämällä
materiaalia esim. lenkkiavaimen lenkkiin. Vertaa esim. Bacho PU kiintolenkkeihin - en tiedä valmistetaanko näitä enää.

Muuten taitaa olla vähän kuin kalavehkeiden kanssa, vehkeillä ei väliä, saaliit kun tietää mistä onkii. :-D

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 07.10.2009, 14:38

AD:lla näyttää olevan Autolijan karkkipäivät menossa ja Kamasan 87 + 11 osan sarjan saa 159 eurolla ainakin Helsingistä. Lienee sama sarja kuin mitä myivät keväällä. Omassa, tosin kevyessä, käytössä se on ollut enemmän kuin hyvä!
fede fede ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 13.11.2009, 22:10 työkaluista

pikkusen of topic kamasa on ok hinta-laatu tosiaan uudet räikät särkyy.
Biltema 10v takuu hylsyt ja kiintolenkit tosi ok räikät paskoja.
Ajattelin sijoittaa veron palautuksia harrastuksiin, eli onko Facom tai Stahlwille laatu ennallaan. Työkaluvaunut näyttää samalta kuvissa, kumpaakaan ei ollu varastossa ku kyselin (työkalutukku/virtasen roottori).
Melko kalliita, joten mielipiteitä laadun nyky tilasta.

Vanha 13.11.2009, 23:30

Itse kallistuisin mielummin sandvikiin (se nykyinen entisajan bahcon vastine). Jonkin verran edullisempi ja varmasti yhtä hyvä. Facomi on Suomessa niin suolaisen hintainen, että en oo varma vastaako enää laatu hintaa vaikka pirun hyviä ovatkin. Ebaystä on tullut katseltua stahlwillen ja facomin hintoja ja sieltä niitä varmaan kannattaisi tilata...

http://cgi.ebay.de/Stahlwille-Origin...#ht_500wt_1182

http://cgi.ebay.de/STAHLWILLE-ES-14-...#ht_1500wt_941

http://cgi.ebay.de/Stahlwille-45-28-...ht_1316wt_1167

http://cgi.ebay.de/FACOM-Knarrenkast...ht_2055wt_1167

ACF jäsen

Vanha 14.11.2009, 00:25

ainakin facom ebay/uk parempi noin -20-30 suomi/saksa hinnoista.
Harmi vaa toi rahti isoissa tavaroissa
Repo/promo Repo/promo ei ole kirjautuneena

Vanha 14.11.2009, 00:28

Mulla on kaksi facomin isoa sarjaa, molemmista hajos räikät melkein heti.

Tilalle ostin Hazetin tiheähampaiset räikät, joista väsyy hassu keskeltä halkaistu ruuvi, ja räikkä menee älyttömäksi. Ongelma toistuu sillointällöin, mutta on helppo korjata itse. Tiheähampainen räikkä parista syystä: ahtaissa paikoissa helvetin kätevää, lisäksi tiheähampainen on ihan järjettömän luja.

Olen vääntänyt 3/8 räikällä noin metrin jatkovarrella 14mm 10.9 pultteja poikki, kääntänyt jumissa olevia pyöränpultteja auki vielä pidemmällä jatkolla jne. eli voimalla niitä ei rikki saa normaalilääkityksellä.

Eli mun valinta laatukaluista on jatkossakin Hazet. Myy esim TT tools pihlajamäessä.

Hazetilta saa myös kaikki vw audi erikoistyökalut. TT toolsilla on myös hazetia edullisempia erikoistyökaluja iso valikoima hyllyssä.
dera dera ei ole kirjautuneena

Vanha 14.11.2009, 16:46

Hazetille ääni täältäkin. Tuppaavat olemaan korjaamokäyttöäkin kestävää laatua.
Snap-on esim on laadutonta kuraa, erityisesti niiden paineilmakoneet ovat aivan surkeita.
jjarvi jjarvi ei ole kirjautuneena

Vanha 14.11.2009, 23:02

Ääni Stahlwillelle. Suosittelen 1/2" sarjaa, kestää varmasti normaalikäytössä pari -kolme sukupolvea. Ja kun oikein lujaa tarvii vääntää, niin siihen tarkoitukseen on olemassa nivelväännin (ei tarvi turhaan räikkää kiusata).

http://www.stahlwille-online.de/pict...2k_fot_012.jpg

nimim. kerran lähtenyt polkupyörällä Motonettiin IKH:n avainta vaihtamaan kesken remontin.
retulainen retulainen ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 15.11.2009, 12:18

Ammatikseni kun ruuvera vääntelen niin Stahlwille ja snap-on ehdottomasti laadukkaimpia ja kestävimpiä perustuen omaan kokemukseen ja takuuseen vaihdettujen kalujen määrään.

Bahco, sandvik ja facom ei nekään huonoja ole mutta vuosien aikana laatu heikentyny ihan perkeleesti, lähinnä nimi myy ei laatu.

Kamasan vehkeetkin on oikein käytettynä ihan kestäviä pelejä mutta eivät kestä samanlaisia ylilyöntejä kuin stahlwille ja snap-on.

Itse on suosi erityisesti mitään merkkiä vaan oma työkaluvaunu on varustettu erivalmistajien työkaluilla jotka on jo entuudestaan hyväksi ja kestäviksi todettuja, seasta löytyy myös biltemalaisia!
Marqs Marqs ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 15.11.2009, 14:33

Itse ostin noin 2 vuotta sitten kyseisen sarjan klik
Mitään ei ole hajonnut eikä hukkaan mennyt kätevän salkun ansiosta. Hinta tuollakin näyttää pompanneen kun se maksoi ostaessani 159€.
Sarjasta löytyy tuuma- sekä millikoon hylsyt sekä muutamia yleisimpiä voimahylsyjä. Tuolla sarjalla pärjää jo aika pitkälle remontteja tehdessä. Ainoastaan kunnon pajavasara puuttuu :)

ACF jäsen

Vanha 18.11.2009, 20:43 hyvää palvelua

Eihän tämä ole mikään mainospalsta, mut toi tt tools oli todella positiivinen yllätys pitkästä aikaa. Poikkesin työmatkalla hakemassa pari räikkää kokeeksi. Laatu maksaa, muttei silti yritetty ryöstöä. Suosittelen
ommiK ommiK ei ole kirjautuneena

Vanha 11.04.2010, 20:10

Nostetaas aihetta.

Hyvälaatuinen 3/8" hylsysarja satunnaisiin remonttitöihin kotona ja joskus autossakin. Tarve lienee se perus: räikkä+pari jatkovartta + hylsyt jotain 8-19mm. Ruuvimeisseleitä/torxeja omasta takaa, joten vain hylsyt + räikkä olisi nyt haussa.

Onko tuo virtasenkauppa.fi/toolpoint.fi ja parin sadan Bahco/Stahlwille nyt se ainoa oikea veto vai löytäiskö jostain alta satasella jonkun Kamasa/Facom/kohtuulaadukkaan setin?

Esim. onko tämä tuota em. nimelläratsastamista ja sekundaa (tässä setissä on jo noita päitä "turhaan" mutta hintaluokka on ehkä kotikäyttöön kiinnostava): http://kauppa.taloon.com/PublishedSe...de=LVI-7031006

Kuinkas joku K-raudan/Bilteman/Motonetin tarjonta? Stanley?

Viimeksi muokannut ommiK 11.04.2010 20:35 Perustelu: Lisäselvennys ja muotoilua
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 11.04.2010, 20:54

Ne bilteman 10v takuulla olevat sarjat ovat yleensä toimineet hyvin. Minä en ole näistä saanut yhtään rikki vielä.

Vanha 12.04.2010, 02:22

Sain töihin Kamasan 169e ad-tarjous pakin. Muuten hyvä,mutta räikät ovat kyllä aivan suolesta. Varsinkin se pieni. Siitä ei saa edes suuntaa vaihdettua ilman istuken remppaamista. Tosi kätevä jos on pultteja ahtaissa paikoissa. Hyvä toi sarja silti on hintaiseksekseen. Vaihtaa räikät kunnollisiin, niin se on jopa loistava. Lenkkejä on kylläkin vähän niukasti ja niiden kiinnitys pakkiin on surkea.

Viimeksi muokannut JM 12.04.2010 10:25
Brain Brain ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.04.2010, 09:14

http://www.biltema.fi/osteri/osteri....vakuvasto.html

Tuolta sivu 177 mielestäni ihan laadukas hintaansa nähden just viikonloppuna vaihtelin renkaat räikän avulla. Itsellä on toki tuosta vähän vanhempi versio jossa vain kaksi räikkää mutta samanlaisia ovat kuitenkin. Eikä mielestäni ainakaan ole kallis?
ommiK ommiK ei ole kirjautuneena

Vanha 12.04.2010, 10:50

AD:n karkkipäivätkin näyttää olevan joten kai siellä pitää käydä kurkkimassa. Nikon linkittämä hyvä setti mutta itselle tuossa on 80% liikaa rojua mun tarpeeseeni.

Ehkä tuo pieni Bilteman sarja 10v takuulla taitaa olla se sopivin tähän, vaikka sana "Biltema" yhdistyy meikäläisen aivoissa vieläkin paskaan laatuun.
Brain Brain ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.04.2010, 12:17

Niin vähän arvelinkin kun toivomus oli vaan se hylsysarja. Itse kanssa vieroksunut aikaisemmin bilteman tavaraa mutta isä-ukko joskus hommasi hallille bilteman tavaraa ja sitten itekkin ruvennut käyttämään ja kyllä ne nykyisin on jo hyvää tavaraa ainakin minun käyttöön :)
kenax kenax ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 12.04.2010, 14:11

Itse hankin töihin Boxo-merkkisen "kiinavaunun", ei ole kyllä ollut oikeastaan mitään moitteen sanaa. Hinta-laatusuhde kohdallaan.

ACF jäsen

Vanha 12.04.2010, 14:22

Lainaus:
sana "Biltema" yhdistyy meikäläisen aivoissa vieläkin paskaan laatuun.
Niinku tonne aiemmin laitoin, että eihän Biltema noita vehkeitä tee ja 10v. työkaluissa ainakin räikät ovat Teng Toolsin valmistamia. Huhu kertoisi osan 10v. työkaluista olevan jopa Kamasaa. Ei siis ihme, että 10v. työkalut kestää!;)
seppo.kuisma seppo.kuisma ei ole kirjautuneena

Vanha 13.04.2010, 18:56

Joo ei siitä pääse mihinkään etteikö stahlwille tai snap-on tekisi mahtavia työkaluja mutta se hinta on aivan käsittämätön ainakin suomessa..!!

Mulla on ollut tuo kamasa 87os.(ja paljon muita kamasan sarjoja ja irtotyökaluja) vuodesta -99 mustilla räikillä. Kaksi kertaa olen katkaissut ison räikän varren julmalla väärinkäytöllä, mutta koneisto on aina pelannut.

Olen myös kuullut etteivät uudet räikät kestä samoja voimia enää. Voihan silti uuteen sarjaan ostaa erikseen vanhat mallin räikät.
Eepu Eepu ei ole kirjautuneena

Vanha 15.04.2010, 13:05

Boxon räikät ja ruuvarit on ainakin ihan hanurista. Vähänkään enemmän kun tekee töitä niin kahvat alkaa irtoilla, samalla yleensä vielä särkee kätensä. muuten kyllä ihan hyvät työkalut boxolla. Biltemaa kotona ja ei ole hylsyt/räikät paukkunu vaikka vähän enemmänkin väärinkäyttöä niillä harrastaa
okkim okkim on kirjautuneena

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 15.04.2010, 13:26

Keksikääs mikä avain kestää Oikeasti vääntöä? Olen kiristellyt vauhtipyörän pultteja Stahwillen XZN-12 avaimella, mutta se menee kierteille :( Momentti on 60 Nm +180 astetta. Siihen saa pitkälläkin varrella ihan oikeasti "pullistaa hauista".
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 15.04.2010, 14:32

Jäikös Okkimilta nyt yksi nolla pois?

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 15.04.2010, 15:00

Mistä? Ei pitäisi puuttua nollia.

ACF jäsen

Vanha 15.04.2010, 15:29

Eikös 60Nm ole luokkaa kannenpulttien kiristysmomentti?!:)

No, eipäs tehä kärpäsestä härkästä ja fiilata pilkkua!

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 15.04.2010, 15:34

Kyllä on, ja siihenkin päälle laitetaan vielä 180 astetta. Mutta ei ole läheskään niin paha kiristää kuin vauhtipyörän pultit!

ACF jäsen

Vanha 15.04.2010, 19:03 saltus xzn 12

Otsikon mukainen paras löytämistäni xzn malleista. En kyl tiedä mistä nykyisin löytää.
8866 8866 ei ole kirjautuneena

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 15.04.2010, 22:58

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja harald
Ne bilteman 10v takuulla olevat sarjat ovat yleensä toimineet hyvin. Minä en ole näistä saanut yhtään rikki vielä.
Itse sain rengasjumpassa ekat rikki. Johan tuolla 10v. olikin ikää.
Hylsy halki omaan ja puolison autoon renkaita vaihtaessa. Joo, ei ollut jatkovartta voimanpuuttumisen jatkeena...

Vanha 16.04.2010, 17:35

Oliko "normaali" vai pulttikoneelle tarkoitettu hylsy ? Biltsulla on ihan kätevä pitkä 17mm hylsy renkaanvaihtohommiin. Ollut usean vuotta käytössä ja hyvin on kestänyt.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 16.04.2010, 20:54

Lainaus:
Oliko "normaali" vai pulttikoneelle tarkoitettu hylsy ? Biltsulla on ihan kätevä pitkä 17mm hylsy renkaanvaihtohommiin. Ollut usean vuotta käytössä ja hyvin on kestänyt.
Minulla on jo vuosia ollut käytössä tuollainen Biltsun pitkä 17mm voimahylsy renkaanvaihtohommissa. Ei ole rikki vielä mennyt.
liki liki ei ole kirjautuneena

Vanha 19.04.2010, 13:46

Tuon isomman mersun taka-akselilta pyöriä purkaessa meni muuten IKH:n sinänsä ihan ok hylsysarjasta 19mm hylsy halki niin että paukahti. Ja varttakin oli käytössä vasta n. 50cm.
RS_Performance RS_Performance ei ole kirjautuneena

Vanha 20.10.2012, 22:00

Stahlwille olisi hyvä, mutta hieman turhan arvokas kotikäyttöön.

Löytyi ennestään Sandvik / Bahco lenkit ja jakoavaimet vanhaa laatua sekä pieni hylsysarja.
Tänään tuli haettua lisää työkaluja. Kamasan asentajasarja K25016, momenttiavaimeksi Kamasan K2741 ja pihdeiksi Knipexin Cobra sarjaa.

Hinta/laatu takuineen pitäisi riittää harrastekäyttöön.

Räikkälenkkejä voisi vielä hommata, suosituksia?
Sleepy2 Sleepy2 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Admin

Vanha 20.10.2012, 22:06

Bilteman ilman suunnanvaihtoa olevat on kestänyt paremmin kuin pari laatumerkkiä.

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 20.10.2012, 23:05

Itsellä on myös sellaisia "koko sarja", ja yhtään ei ole vielä tarvinut vaihtaa.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 20.10.2012, 23:25

Lainaus:
Räikkälenkkejä voisi vielä hommata, suosituksia?
Itse ostin eilen viimeksi Mötonetista räikkälenkkejä. Niissä on tuo kääntyvä kulmakin. Eli voi todella ahtaassa tilassa kiristää löysät pois. Aiemmat ovat ainakin kestäneet hyvin.
antti_aamunen antti_aamunen ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 21.10.2012, 09:14

täältä löytyy ironside 114 osainen työkalusarja johon ostin vielä saman firman räikkälenkit nivelillä normi listojen tilalle.

E. oivaraudan sivujen mukaan 25v. takuu noissa ironside sarjoissa, eli pitäis olla jokseenkin käyttöä kestävät työkalut :)

Viimeksi muokannut antti_aamunen 21.10.2012 10:48
Hezekiel Hezekiel on kirjautuneena

Vanha 21.10.2012, 09:36

Minulla on ollut pitkään Bahcon iso työkalusatsi ja keväällä hankin sille kaveriksi saman firman 1/4" sarjan kun muutama kärkipala oli jo päässyt hukkumaan ja torxit puuttui alkuaankin.

Muuten hyviä, mutta nuo tämän näköiset räikät ovat pettymys. Kahvan kumi irtoaa ja pyörii varren ympärillä ja mikä vielä ikävämpää niin suunnanvaihtovipu pomppaa kesken työn aina väärään suuntaan.
Jukuri Jukuri ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 21.10.2012, 18:31

Kamasan melkein kaikki räikät on jouduttu töissä ja kotona vaihtamaan ainakin kerran, ne vaan ei kestä yhtään kovempaa väntöä- Eipähän räikkä mikään vääntövarsi tietysti olekaan, mutta kun 1/4-räikätkin hajoaa käsiin, niillä nyt ei kuitenkaan ikinä 13:a isompaa väännetä.

Kesäprojektiin hankittiin TengmanToolsin sarjat ja täytyy myöntää, että niissä on jotain pientä yritystä havaittavissa. Kärrissä oli paris sarjaa kiintolenkkejä, räikkäsarjat ja XX-kpl erilaisia meisselisarjoja. Ainoat hajonneet oli pallopää-6-kolot, jotka nyt ei missään sarjassa kovin ihmeellisiä kestä, kuten 3-4 mm 6-kolotkin, jotka taitaa olla sarjasta riippumatta kulutustavaraa, jos on paljon kiinnijuuttunutta purkamista. Ja käyttöä oli runsaasti.

ACF jäsen
Admin

Vanha 21.10.2012, 18:41

Lainaus:
mutta kun 1/4-räikätkin hajoaa käsiin
Totta, itselläkin mennyt. Ne on niin hienohampaisia, että menevät rikki. Muuten kyllä on jotenkin hyvin käteen sopivat.
Hezekiel Hezekiel on kirjautuneena

Vanha 21.10.2012, 19:38

Monessa hylsysatsissa on sellainen epäkohta, että kuusiokolot löytyy vain 1/4" koossa. Siitä vaan vääntämään jotain jumiutunutta M12 pulttia (avainväli 10mm) pikkuräikällä auki :)

Vanha 21.10.2012, 19:59

Bachon suunnanvaihdolla varustettuja räikkälenkkejä en menisi kehumaan. Hintaa tuplaten vaikkapa Bilteman vaihtoehtoon verrattuna ja ovat ikävän tuntuisia paljaassa kädessä. Suunnanvaihtovipukin tuppaa kääntyilemään väännön tiimellyksessä vikasuuntaan.
Palehti Palehti ei ole kirjautuneena

Vanha 17.05.2013, 16:14

Jaahas, nyt pittäis ostaa töihin työkalusarja, joka kulkisi helposti mukana (omassa autossa) ja jossa olisi edes jotain kaluja.
Omassa erillisessä työkalupakissani on "vaikka mitä" ja sen painon haluan pitää edes vähän inhimillisenä.
Eli apua tarvitaan lähinnä 1/2" hylsyosastolla.

Tälläinen pahko olis hyvä referenssi ja olen sen myös käytännössä havainnut tarpeeksi hyväksi ja salkkuhan tuossa on hyvä.
http://www.clasohlson.com/fi/Pr407021000/Pr407021000
Onko muita suosituksia ?
1/2" hylsyt pitää olla & mielellään vähän muutakin shaissea ja laukku saisi olla mallia kestävä. Jos on räikkälenkkejä, niin ne on pakko olla kunnollisia.

Vaikka tuon töihin ostankin, niin hinta saisi olla silti olla jossain suhteessa tuohon (riittävän hyvään) Bahcoon, eli kyllä se saisi alle 300een jäädä, jossei sitten ole jotain ihan yyberiä tarjolla ;)
54mmy 54mmy ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 17.05.2013, 19:59

Tuota bahcoa ainakin voin suositella. Sillä on tähän mennessä pystytty tekemään jokainen remppa mitä on tullut vastaan :). Ainoa mitä kaipaisi olisi ehkä vähän isompi lenkkivalikoima.
antti_aamunen antti_aamunen ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 17.05.2013, 21:11

Jättäisin kyllä tuon ohlsonin sarjan kauppaan! Omanlta kohdalta rohkenen suositella edelleen Ironsideä piirun verran halvempi tai sitten tuplasti kalliimpi jos ajaisin jollain muulla kuin Audilla niin voisi antaa lähemmäs ammattilaatua vastaavaa kommenttia mutta harrastajalle varmana riittävät!
M-I M-I ei ole kirjautuneena

Vanha 18.05.2013, 22:02

Hommasin tämän kun oli muutama vuosi sitten sikäpäivillä 99€, ihan helvetin hyvä sarja ja tekee kaiken saman kun tuplasti kalliimmilla Bahcoilla.

https://www.karkkainen.com/webapp/wc...&searchMethod=
Palehti Palehti ei ole kirjautuneena

Vanha 21.05.2013, 14:13

Noniin, sarja tuli haettua ja valinta osui tuohon Bahcoon.

Varmasti halvemmallakin olisi saanut yhtä hyvän sarja, mutta kyllä asiakkaan luokse on mukavampi mennä merkkisarjan (on se pahkokin merkki...), kuin jonkun Bilteman kanssa (tässähän ei ole mitään järkeä, mutta kaikki varmasti allekirjoittavat).

Oli muuten lauantaina vaikea löytää mitään sarjaa, kun harva paikka myy mitään merkkituotetta. Aika monessa paikassa oli omia merkkejä tarjolla. Ennenkuin sellaisen ostaan, pitäisi varmistua kalujen ja varsinkin salkun kunnollisuudesta.

Bahcosta on tähän mennessä löytynyt sellainen puute, ettei siinä ole ollenkaan torxeja. Muttakun voimahylsyt (!) heittää tuosta lepikkoon, niin sitten on tilaa sellaisille ja muulle pikku randomille.

107% OT :
Lainaus:
jos ajaisin jollain muulla kuin Audilla niin voisi antaa lähemmäs ammattilaatua vastaavaa kommenttia mutta harrastajalle varmana riittävät!
Tarkoitatko sitä, että muilla automerkeillä ajavilla työkalut ovat jatkuvassa käytössä ?
jünther jünther ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 23.05.2013, 22:38

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja M-I Näytä viesti
Hommasin tämän kun oli muutama vuosi sitten sikäpäivillä 99€, ihan helvetin hyvä sarja ja tekee kaiken saman kun tuplasti kalliimmilla Bahcoilla.

Ite sain muutama vuos sitte joululahjaksi samanlaisen ja olen ollut enemmän kun tyytyväinen. Tuossa kulkee helposti samassa nipussa lähes kaikki peruskorjaukseen tarvittava. Ainoa mikä on huono niin olen laiska äyttämään noita ruuvikärkiä ja kunnon ruuvarit tosta puuttuu.

Vähän OT tosta bahcostakin vielä, itellä on pelkäästään hyviä kokemuksia bahcon työkaluista. Jakoavaimekaan ei niitä perinteisiä mutterisorveja.
Nuijari Nuijari ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 23.05.2013, 23:01

Itsellä kokemuksia bachon työkaluista:
Kaksi kertaa naamasta kaivanut T55 avaimen paloja naamasta kantta kiristäessä, tasalaatuisia olivat eli samassa 5. pultissa katkesivat.
Siirtoleuka pihdit poikki ekaa konekivääriä purettaessa, sormipakettiin kertausharjoituksissa(pihdit oli aivan uudet
1/4 räikkä alkoi vattuilla ekaa mutteria avattaessa, suunnanvaihdot onnistuu vain kopauttaen räikkä johonkin kovaan.

Jakoavaimet, putkipihdit yms parhaita mitä löytyy.
Stefa74 Stefa74 ei ole kirjautuneena

Vanha 24.05.2013, 01:18

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja M-I Näytä viesti

Reilu 10 vuotta sitten ostin tuollaisen vastaavan ja sillä vielä mennään. Räikkä on ainut minkä oon joutunu uusimaan, laatu sarjassa todella hyvä esim käytetyimmätkään hylsyt eivät ole nyljäytyneet ollenkaan. Täältä siis propsit tuolle!
Maastomato Maastomato ei ole kirjautuneena

Vanha 24.05.2013, 02:20

Lainaus:
1/4 räikkä alkoi vattuilla ekaa mutteria avattaessa, suunnanvaihdot onnistuu vain kopauttaen räikkä johonkin kovaan
Kokeile joskus Betan 1/2" räikkää. Kun olin korjaamolla töissä niin oli pakissa tuommoinen. Aika karmea käyttää. Nyt kenttähuollossa sain uudet työkalut (3 vuotta sitten) ja räikkä vaihtui samalla hazettiin. Ainakin omasta mielestä hazetti on mukava käyttää ja on tosiaan tuon 3 vuotta kestänyt päivittäistä käyttöä. Vähän tuntuu että on väljistynyt eli vaatii pidemmän liikkeen. Voisihan tuon varmaan avata ja katsoa onko vain jotain löysällä.

Bahcon räikkälenkit on nyt ollut tuon saman ajan käytössä ja 13, 17, 19 ovat ollet aika kovalla käytöllä ja hyvin ovat kestäneet.

Lainaus:
Siirtoleuka pihdit poikki ekaa konekivääriä purettaessa
Miten ton teit, kun en ole vielä omiini saanut mitään tuhoa aikaiseksi vaikka niitä on puristettu välillä jopa ihan tosissaan
Jrmlls Jrmlls ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 26.05.2013, 20:12

http://www.clasohlson.com/fi/Ty%C3%B...5-osaa/40-8170

Kellään tietoo/kokemusta/mielipiteitä ks. sarjasta?
sepetsu sepetsu ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 26.05.2013, 22:04

Itsellä myös hankinnassa uudet työalut, olen katsellut ja myynytkin noita eri merkkejä jokusia.
Olen kyllä päättänyt KS-Toolsin kaluihin. Ei ole tulltu pettymyksiä kentältä.
Hylsät ja räikkäavaimet ollu ainkin itellä toimivia ja kestäviä.
ozzy76 ozzy76 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 27.05.2013, 20:26

Ironsiden reilu 10 vuotta vanha setti on ollut erittäin hyvä. Siinä on vielä ne harvahampaiset räikät. Isälle hommasin samanlaisen setin muutama vuosi sitten ja molemmat räikät vaihdettu jo pariin otteeseen eli uusi tiheähampainen ei kestä mitään. Nykytilanteesta ei tietoa mutta toivottavasti ovat korjanneet nuo räikät koska muuten sarja on hyvä.
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 02.04.2015, 16:30

http://www.clasohlson.com/fi/Ty%C3%B...2-osaa/40-8865

Kohtuullisen hintainen kamasan setti
kakkoskuski kakkoskuski ei ole kirjautuneena

Vanha 03.04.2015, 12:24

Am-Pro:n työkalusarjasta ei ole ainakaan vielä mitään pahaa sanottavaa. Ihmeen halpoja ikuisen takuun "ammatti" kaluiksi.

Vanha 03.04.2015, 12:40

Kamasan räikät on ihan roskiskamaa, muuten sarja ihan ok. Taitaa tuostakin puuttua esim. 16mm ja 18mm lenkit sekä piiput. Mä ostin juuri Bahcon lenkkiavainsarjan motonetista. Itse lenkit ihan hyvät mutta se systeemi, missä ne ovat kiinni, on kyllä ihan käyttökelvoton. Sitä ei saa avattua niin, ettei lenkit 8-12mm ole pitkin lattioita. Aivan sysipaska systeemi. Miten niin huono on pystytty edes valmistamaan.
AnLe AnLe on kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 03.04.2015, 18:46

Juu, pitää kyl komppaa tota kamasan räikän paskuutta, sellanen 10v kesti räikkä, ja hajos saakeli viimesellä ruuvauksen kohalla, kun 2.5m jatko oli räikän varressa, ja ruuvasin savimaahan itsetehtyä 1,8metriä pitkää 150mm ruuvipaalua, kolme vaan kesti ruuvata. Piti 8e korjaussarja Kahalta ostaa että sai kuntoo, ai että harmitti.
pville pville ei ole kirjautuneena

Vanha 05.04.2015, 11:06

Omasta kamasan sarjasta on kaikki kolme räikkää käyttökelvottomia. Bilteman mustat räikät niiden tilalla.

ACF jäsen

Vanha 05.04.2015, 19:47

Mikäs niissä Kamasan räikissä risoo? Omat on ollu n. kymmenen vuotta ja ehkä keskimääräistä enemmän jopa ruuvia väännetty. Sellaisia tiheällä hammastuksella varustettuja ovat. Senhän ne tekee kyllä, että jos hiekassa pyörittelee niin aika ajoin pitää se räikkäkoneisto avata ja putsata, koska jumittuu hiekanjyväsistä. Mitään tahmeaa vaseliinia ei tästä syystä voitelussa kannata käyttää, koska keräävät paskaa.

Jos jotain oikeata vikaa, niin ei muuta kuin takuuseen.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 05.04.2015, 23:09

Kamasan räikässä on semmoinen huono kahva, siihen on hankala työntää 1" putkea jatkovarreksi. :-) Miulla on Kamasan räikkiä ollut - jäävät usein työkalulaatikkoon, mutta parhaat ennenkuin ne nussittiin olivat vihreällä muovikahvalla olevat Bahcot [linkitetyn kuvan räikät tuskin liittyvät nussimiseen].

Vanha 06.04.2015, 00:08

Se pikkuräikkä menee aina johonkin välitilaan, jossa hampaat ei tartu kumpaankaan suuntaan. Myöhemmin alkoi sitten vielä lipsua. Yks vaihdettiin takuuseen ja toista en jaksanut edes vaihtaa. Tilalla Sandvik belzer pikkuräikkä ja se onkin toiminut jo pitkään. Eikä oo pyöriny hiekassa ;) Isompaa räikkää en oo käyttänyt, kun saatavilla on Belzer setti. Sen räikkä onkin jo kohta 20v vanha ja pelaa edelleen. Parilla kaverilla levinnyt myös noi kamasan räikät. Mutta joo, ei ton pakin ostoa noiden räikkäongelmien takia kannata hylätä. Toimii niin pitkään kun toimii ja sitten jotain muuta tilalle.

Edit:
Mitä laadukkaisin työkaluihin tulee, niin mä oon kyllä tykästynyt Weran tuotteisiin. Voi hitto , että voi olla hyvät kuusiokoloavaimet. Niillä ei kulmat pyöristy. Samoin ruuvarit ovat kyllä todella asiallisia. Koloss vasara/räikkä on niin ikään aika oiva keksintö. Onhan se vähän kolho, mutta vois se olla monessa kohtaa ihan käteväkin. Zyklopp räikkää oon käytelyt jonkinverran ja sekin on ollut ihan näppärä keksintö.

http://www.wera.de/catalog_de.html?L...ts_koloss.html

Viimeksi muokannut JM 06.04.2015 00:16

ACF jäsen

Vanha 06.04.2015, 00:45

Toi "välitila" on justiin se kun siellä on paskaa koneistossa. Tokihan räikät saisi pelata ilman putsailujakin, mutta en ole pahana hommana pitänyt. Ehkä kerta vuoteen iso räikkä auki. Pikkuräikälle mun ei ole tarvinnut tehdä mitään vielä toistaiseksi.
qbo qbo ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 06.04.2015, 00:50

Teijolla yms. pesu paskan ohella jumittanu omia räikkiä. Itellä duunikäytössä 1/2 ja 1/4 Weran kyklooppi sarjat, kuusiokolot ja meisselit, ei mitään pahaa sanottavaa. Paitsi ehkä hinta. Tallissa Lidlin 1/4 sarja joka on aivan uskomaton 18e hintaansa nähden, en ole vielä saanut rikki ja tiheähampainen ja melko siro räikkä :)

Vanha 06.04.2015, 11:05

Lainaus:
Toi "välitila" on justiin se kun siellä on paskaa koneistossa.
Mä en vaan tajua, mistä sitä likaa noihin olis tullut. Ovat olleet hyvin siistissä käyttössä, eikä niillä ole ulkohommia edes tehty.

Lidlin räikkälenkit oli muuten ihan parhaat. Appiukko oli ostanut semmoset, kun halvalla sai. Kokeili ensimmäistä kertaa, kun asennettiin kattotikkaita. Eipä niillä montaa naksua ehtinyt kiristää, kun kuulat ja jouset meni pitkin kattotiiliä. Olivat niin kolhon kokoiset, että ei niillä kyllä mihinkään ahtaampaan rakoon edes pääsisi.

Halpa ja hyvä hylsysarja on ollut Bahcon välikoon setti. Tais olla joku 50e tarjouksessa bauhaussissa ja on kyllä ollut ihan koko rahan arvoinen. Hylsyt näppärän siroja ja räikkäkin toimii ihan hyvin. Moottoripyörätouhusissa ollut oikein passeli setti. Taitaa olla jo yli viisi vuotta vanha, mutta noille ei oo tarvinnut tehdä muuta kuin käyttää. Ovat myös olleet välillä aika karussa kunnossa, kun on vähän kaikenlaisissa olosuhteissa tullut käyteltyä.

ACF jäsen
Admin

Vanha 06.04.2015, 11:38

Samanlainen ongelma on myös omassa kamasan pikkuräikässä, ja se on ehdasti mennyt rikki. Liian iso voima vääntäessä tuhosi (13 hylsyllä). Toinen vastaava ihan ok, vaikka paljon käytetty, mutten ole väkisin runnonut sitä.

ACF jäsen

Vanha 06.04.2015, 13:26

Joo, tokihan on mahdollista että se on ihan rehellisesti mennyt rikki. :) Se pikkuräikkä on niin siro, ettei varmaan ihan mahdottomia vääntelyitä kestä. Mutta toisaalta tykkään siitä juuri sen siron koon takia.
Heromanni Heromanni ei ole kirjautuneena

Vanha 06.04.2015, 20:55

Tuli tuossa haettua yhteen kamasa sarjaan molemmat uudet räikät. Riitti kun oli antaa vanhat vaihdossa niin 2 päivän päästä sai jo hakea uuden tilalle.

Kuulosti vähän siltä että tuota vanhempaa mallia tullut aika paljon takuuseen ja meinasi kaveri tiskillä että tuota uudempaa ei ole tarvinut niin paljoa kierrättää.
T.Hell T.Hell ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 06.04.2015, 21:16

Onko noille räikille jotain maksimimomenttia? Itsellä ei tulis edes mieleen käyttää mitään pitkää jatkovartta räikän jatkona minkään aukaisuun tai kiristämiseen. Semmosiin käytän ihan semmosta T-holkkia, tai miksi sitä nyt kutsutaan... Vai säälinkö ihan turhaan? En kyllä muista minkä merkkinen sarja mulla on, ei mikään kallis kuitenkaan.
elexter elexter ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 07.04.2015, 08:15

Itseä hieman myös ihmetyttää tuo että räikkien kestoa haukutaan, jos eivät kestä jatkovarren kanssa vääntämistä. Itsellä ei tulis mieleenkään vääntää räikkää jatkovarren kanssa. Siihen tarkoitukseen tulee käytettyä joko t-kahvaa tai nivelkahvaa.

Kelloseppiäkö kaikki täällä on, kun työkaluja ei koskaan käytetä likaisissa olosuhteissa? (Toki kun puhutaan 1/2" räikistä, niin on pojilla myös isot kellot.) Esim. auton alustanosia laittaessa 99% varmuudella sekä asentaja, että työkalut saavat ainakin jonkiasteisen hiekka/tomu kuorutuksen työ kuluessa. Tuo 1% onkin sitten ne jotka tekevät töitä pelkästään uusien tai museossa olevien laitteiden kanssa hommia.

Omassa käytössä on pääasiallisesti halpoja "romuja", joilla on kyllä pärjännyt ihan hyvin. Aina välillä on joutunut räikkää putsaamaan. Toki joitain hylsyjä on hajonnut, mutta ne ovat aina antautuneet tietoisessa väärinkäytössä (esim. tavallista hylsyä käytetty pulttipyssyn kanssa).

Ja siis kyllähän noissa laadukkaammissa räikissä on yleensä paremmat mekanismit, jolloin käyttö on huomattavasti mukavampaa. Lisäksi ne ovat monesti myös rakenteellisesti "tiiviimpiä", jolloin lian pääsy koneistoon on vähäisempää. Kuitenkin harrastekäytössä pärjää edullisemmillakin ihan kohtuullisesti. Ja voihan sen työkalusarjassa omukana tulleen räikän sitten vaihtaa myöhemmin, jos laatu ei tyydytä.

Vanha 07.04.2015, 10:36

En mä oo kyllä jatkovartta koskaan tarjonnut räikän perään. Vaativimmat kohteet olleet jotain alustan tukivarsien pultteja. Se nyt on vaan niin, että työkalut voidaan mitoittaa kestämään lähestulkoon mitä vain, tai sitten voidaan oikaista ja tehdä työkaluja, jotka hädintuskin kestävät käyttötarkoituksessaan tai sitten jotain siltä väliltä. Kokenin vehkeet menee tuohon siltä väliltä kategoriaan. Yks semmonenkin hylsysarja tuli ostettua tarjouksesta. Sitten on näitä 80 ja 70-luvun stahlwillejä, jotka sietävät väärinkäyttöäkin ihan uskomattoman paljon.

Kuinka moni rehellisesti myöntää avaavansa vaikka alustan pultit niin, että ensin otetaan se varsi jolla käännetään tiukin kohta auki ja sitten vaihdetaan räikkään? Jos räikän kesto vaatii tällaista taktiikkaa, se ei kuulu mun pakkiin. Käytössä on ollut monta räikkää, joilla voi suoraan aukoa pultit, jos ne lähtee auki ilman jatkovarttaa, päällä seisomista tai jotain muuta yhtä tyhmää. On mulla pitkä vääntövarsi sitten niitä juttuja varten, jolloin ei muu auta.

Viimeksi muokannut okkim 07.04.2015 10:44 Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 07.04.2015, 11:08

Niin räikällä väännetään niin paljon kuin jaksaa kahdella kädellä ja tarvittaessa jaloilla myös. Jatkovarteen vaihdetaan jos ei aukea. Eikä ole yhtään kamasan tai bilteman räikkää mennyt rikki
Thuppu Thuppu ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 07.04.2015, 12:30

Itellä joku ~15v vanha merkitön 1/2" hylsysarja paikallisesta halpakaupasta ostettuna. Uskomattoman kestävä ollu ja räikkää varmasti väärinkäytetty monet kerrat. T-varsi kesti 3-4 kertaa AAN kuningaspultin kiristyksen parin metrin jatkovarrella, kunnes hylsyn pidin napsahti poikki. Hylsyjä on paukutettu paineilmapyssyllä ilman ongelmia. :)

Ostin autoon varalle Keskiseltä Michelinin 1/2" hylsysarjan ja vaikuttaa sekin kestävältä. Ainakin 19" pitkä hylsy on kestänyt paineilmamopon pyöränpultteja kirratessa.

Tuli mieleen vielä yks mainitsemisen arvoinen kalu. Eli tommonen 1/4" pikkuräikkä. Merkkiä en tiedä, mut on musta/punaisella muovilla pinnoitettu kauttaaltaan. Ei suostu hajoamaan sitten millään. Kaksin käsin välillä väännetty ja ihan varma ollu et pian napsahtaa, mut ei.

Viimeksi muokannut Thuppu 07.04.2015 12:37
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 07.04.2015, 12:49

Justiinsa tuossa purin yhden UrS6 kopan ja tosiaan sai käyttää voimaa, että sai kaikki pultit/mutterit auki (nivelet/puslat yms.) Ei tullut mieleenkään yrittää noita räikällä tai edes jatkovarren avulla vaan suosiolla järeämmät työkalut käyttöön (pääsee helpommalla). Räikät on/oli kyllä yltäpäätä hiekassa/tomussa yms. töhnässä tuon homman jälkeen eli perusteellinen huolto niillekin tuli tehtyä. Laatuvehkeet avaa nopeasti ja puhdistaa eli ei kovin iso homma ja taas pelittää.

Nuorempana kollina hajotin yhden räikän vääntämällä jatkovarren avulla ja taisi sitä tulla hakattuakin pajavasaralla ensin ennen kuin jaksoin hakea 2m putken avuksi. No räikkä antautui ja samalla lensin itsekin naamalleni tallin lattialle. Sattui "jonkin" verran ja siihen noiden väärinkäyttö sitten loppuikin.

Ostaa laadukkaita työkaluja ja käyttää niitä mihin ne on tarkoitettu ja välillä huoltaa. Siinä kai se resepti on noiden pitkään käyttöikään.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

Vanha 07.04.2015, 13:41

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
Kuinka moni rehellisesti myöntää avaavansa vaikka alustan pultit niin, että ensin otetaan se varsi jolla käännetään tiukin kohta auki ja sitten vaihdetaan räikkään?
Nyt osui kyllä niin sanasta sanaan kohdalleen että pitää myöntää. Viimeksi juuri kun Cabrion jarrusatulan kannakkeita koitin räikällä auki niin piti todeta ettei näillä lihaksilla. Räikkä sen varmaan olisi kestänyt mutta huomattavasti vähemmällä ryskäämisellä narahti auki kun vaihtoi kovan 500mm vääntimen tilalle ja sitten loput räikällä auki.

Omassa käytössä on kanssa joku Biltsun tai Motonetin 15 vuotta vanha satasen hylsysetti josta ei ole yhtään hylsyä haljennut ja räikät toimivat edelleen virheettömästi, ainoa hajonnut osa on irtokärkien pitämiseen tarkoitettu 1/4" välikappale josta hävisi heti uutena se lukitussokka/-jousi johonkin.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Työkalusarjat

Avainsanat
biltema, facomia, k4915p, kamasa, sandvik(bahco)-belzer, snap-onia, stahlwilleä, työkalusarja

Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)

Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä

Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 07:43.

vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.