Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alumiiniosien maalaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alumiiniosien maalaus

    Poikkeaako alumiinin maalaus jotenkin verrattuna tavallisien metalliosien maalaukseen ? Käykö samat maalit ? Ja kuinka lämmönkestö, esim. venttiilikoppa ?

    Pitäisi projektista konehuoneen puolelta maalailla kiinnikkeitä parempaan kuosiin ja suurin osa niistä on valettuja alumiini osia.

    #2
    Alumiini kaipaa oman happoprimerin muuten samat kamat kuin muille materiaaleille.

    Comment


    • #3
      Eli ?

      Ei nyt oikeen tiedä mitä tarkootat. Oman pohjamaalin vai mitä ?

      Comment


        #4
        Jos nyt pohjamaalista voi puhua, mutta pohjuste sen pohjamaalin alle. Kutsutaan happoväriksi tai happoprimeriksi. Kusen väristä ja älyttömän hajuista kamaa jota ruiskutetaan seitin ohut harso puhtaalle alumiinipinnalle. Sen päälle sitten normaalin maalausproseduurin mukaan. Jos happoväri puuttuu välistä, lähtee maalikerros irti kuin muovikalvo. Valupintaisissa osissa voi pysyä ilmankin, mutta sileissä ei tartu.
        Automaalikaupassa osataan kyllä auttaa. Mötönetissa ei...

        Comment


          #5
          Auto-K punaruskea pohjamaali tarttuu hyvin myös alumiiniin kun malttaa ruiskata aivan ohuen harson. Saatavuus ihan kolikoli-pullossa.

          Comment


          • #6
            Inerta Primer 5 pysyy kokemusten mukaan hyvin myös alumiinipinnalla (eli tässä tapauksessa aluvanteissa). Ja on muutenkin hyvää kamaa.

            Alumiinin maalauksessa tärkeää on se että pinta ei ole hapettunut. Hapettuminen tapahtuu käsittääkseni muutamassa tunnissa, eli alumiini pitäisi maalata aikalailla heti hiomisen/puhaltamisen jälkeen.

            Comment


              #7
              Joo, kahdessa tunnissa alkaa hapetus. Pohjamaalina ite käytin aikoinaan fosforihappomaalia. VOC-direktiivi tais kieltää senkin mukavuuden. Muuten pohjista pintaan samat koiruudet kuin teräkselle.

              Comment


              • #8
                Se on kuule Mikko sellane homma, että parempi ku et yritä sellasta mitä et osaa...hapota ittes ja koita sit maalata...tuloksena varma tasalaatu.

                Comment


                • #9
                  pahoja pistelee etelään poika... mutta asiaan. Kävin työasioilla hakemassa starkilta tavaraa ja samalla pisti silmään Hammeriten erikoispohjamaali.

                  Hammerite erikoismetallien pohjamaali

                  TYYPPI: Vesiohenteinen pohjamaali.
                  SOVELTUVUUS: Ruostumattoman teräksen, sinkittyjen pintojen sekä alumiini-, kupari-, messinki- ja kromipintojen pohjamaalaukseen Hammerite Metallisuojamaalin pysyvyyden varmistamiseksi.
                  KÄYTTÖKOHTEET: Metalliaidat ja -kaiteet, polkupyörät, kuivaustelineet, auton vanteet, työkalut, erilaiset teräsrakenteet jne.
                  Toimivaa vai saako samantien unohtaa ?

                  Hiekkapuhallus varmaankin käy alumiini osille myös ?

                  Comment


                    #10
                    Hammerite käy jos aiot vasaralakalla vetää pinnan. Tulisi kyllä aito "neuvostomaa/itäblokki"-viimeistely.
                    Nehän aikanaa veti vasaralakkaa kaiken yli (paitsi kaviaariin).

                    Tuosta syntyikin seuraavan tuunausprojektini kantava linja, hee hee...

                    Comment


                    • #11
                      Lohko jo vedetty tuolla Hammeritellä. Sitä löytyy ihan normi maalin näköisenä (hopea, harmaa, musta ja punanen) ei pelkästään vasaralakan näköösellä.

                      Comment


                        #12
                        Mitkäs olis hyvät toimintatavat/tarvikkeet venttiilikoppien maalaukseen?

                        Comment


                        • #13
                          Kaivetaans taas wanhaa... Vinkkiä voisin myös kaipailla tuohon venttiilikoppien mahdolliseen maalaukseen, miten ja millä? Ja tyyliin parissa päivässä autotalliolosuhteissa... Jotain tiettyä pohjamaalia/maalia V8 ABH:n koppiin? Väri mattamusta...

                          Comment


                          • #14
                            eikös abh kopissa ole vakiona harmaa perussävy.
                            eli putsaus öljystä, pinnan rikkominen hienolla paperilla ja maalaus - syytä vetää alumiinille saakka ei tuu mieleen.

                            Comment


                            • #15
                              Juu, kyllähän se semmonen "kiiltävä" harmaa on. Mahtaako ihan kälä-kälällä tulla kohtalaista jälkeä? Tuleeko lämpötilan kanssa ongelmia? Talvivanteet ainakin on 2 talvea pysyneet tuolla hionta hiekkapaperilla ja matta musta päälle -tavalla yllättävän hyvinä. Ehkä tässä keväämmällä vois kokeilla...

                              Comment


                                #16
                                Mulla olisi neljä n. puolen metrin pituista alumiiniputkea, jotka (ehkä) haluaisin saada maalattua mustaksi. Mistähän hintaluokasta puhutaan, jos veisin ne johonkin maalautettavaksi? Olen vähän kahden vaiheilla, että maalaanko itse vai maalautanko jossain.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko niin näkyvillä jokapuolelta, ettei teippaus kävisi? (pieni sauma)

                                  Comment


                                    #18
                                    Coolerin putkista on kyse, joten luulen, ettei teippi ehkä ole paras ratkaisu. Eri teippien ominaisuuksista tosin on hyyyvin vähän kokemusta.

                                    Toki kyselen hintoja sitten noista maalaamoistakin, mutta jonkinlainen karkea arvio hintaluokasta olisi mukava kuulla etukäteen, jos jollain on kokemusta. (Syynä tähän on se, että en itse erityisemmin pidä ns. "lämpimikseen kyselijöistä" ja yritän itse välttää samaa asiakkaana ollessani.)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikö anodisointi (kansanomainen nimitys eloksointi) olisi parempi ratkaisu, on ainakin maalia kestävämpi pinta. Ei tietysti käy ihan joka tilanteessa ja pienet kiinnitysjäljet jää kappaleen päihin mutta lyhyet putket on helppomuotoisia operoida jossain anodisointilaitoksessa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuostakin olen vähän lueskellut, samoin kuin pulverimaalauksesta. Mitään vaihtoehtoa en ole vielä lyönyt lukkoon, täytyisi löytää menetelmä, jolla olisi sopivin hinta-laatu-kestävyys-suhde.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pulverimaalaus olis kyllä ihan ok vaihtoehto, työssäni joutunut jos jonkinlaista aluumiinia maalauttamaan. (valolaatikoita, opasteita,golfkenttäjutskia ym, ym..)

                                          Hinta selvinnee, kun kysyy lähimmästä alan liikkeestä, mutta muistelen, ei ihan halvinta ole.

                                          Toisaalta kyllä kestää, melkein iankaiken.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X