Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 -09 2.0 TDI lastutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 -09 2.0 TDI lastutus

    Moikka!

    Ekan audini ostin viime viikolla ja oon miettiny siihen lastutusta. En vaan tiedä yhtään että mistä kannattais kysellä tai että onko sellasia lastuja mistä ei menis takuu.
    Tehoja ei tarvis juurikaan lisää mutta pienempi kulutus kiinnostaa, kun tulee ajeltua aikas paljon vuoden aikana. Kone on se uus common rail kone, 140hv versio. Onko viisaammilla tietoo miten tuo kone/voimansiirto kestää lastuttamista?

  • #2
    Jos ainoa kriteeri on kulutuksen laskeminen ei lastu tule olemaan siihen oikea toimenpide. Markkinointipuheissa puhutaan kulutuksen laskemisesta, mutta varmasti ei todellisuudessa ole esim. 800 euron lastutuksella sellaista ajomäärä, että "maksaa" itsensä takaisin.

    Kyllä peruskone varmasti lastutuksen kestää vaikka kohtuu uutta tekniikkaa onkin. Mikäli koneessa on DPF niin tehon nousua ei ilmeisimmin voi ottaa ihan tappiin asti.

    Maahantuojan takuu menee varmasti aina, kun autoon laitat lastun. Aikanaa taisi ABT:lta saada takuun mukaan, mutta ei taida enää sellaistakaan olla saatavilla.

    Jos kuitenkin päädyt lastutukseen on "custom" lastu oikea ratkaisu ja sellaisen sinulle tekee esim. www.turbotec.fi , tuolta löytyy muutenkin lisätietoa näiden nakujen lastutuksesta.
    Viimeksi muokannut laituri; 30.10.2008, 13:46. Perustelu: typo

    Comment


    • #3
      Kannattaa huomioida, että kyseessä on common rail-kone jossa on Bosch EDC17-ohjainlaite. Eli sitä ei tällä hetkellä ohjelmoi Suomessa kukaan.

      Toivottavasti viimeistään keväällä nuokin onnistuu.

      Comment


      • #4
        Ahaa. Kiitos tiedosta. Mitäköhän tälläinen "custom" lastu mahtaa kustantaa? Onko ylipäätään järkeä ostaa tuollaista uuteen autoon? Ainakin mainospuheiden perusteella moottorin luonne muuttuu aika paljon tälläisen "optimoinnin" jälkeen.. siis parempaan päin. Onko oikeesti näin?

        Comment


          #5
          Kyse on varmaan ollut edellisen sukupolven pumpparikoneesta. Muuttuuhan se toki CR-koneenkin luonne, jos vaan onnistuu lastun siihen löytämään.

          Itse antaisin uuden koneen olla vielä hetken. Tai mistä sitä tietää.. :)

          Comment


            #6
            Järkevää olisi antaa uuden auton olla uusi eikä heti lähteä räpeltämään. Jos tehoa kaipaa, olisi mieluummin kannattanut ostaa tehokkaampi malli.
            Viimeksi muokannut jasso; 29.10.2008, 17:47.

            Comment


            • #7
              No näin määki vähä räknäilin. Ainut että ei rahat riittäny tehokkaampaan :/ Ajattelin vaan että jos toi olis ollu kivutonkin operaatio, mutta taidan unohtaa koko homman. Kyllä se 140hv kuljetti tollasta "pikku"autoo aika hyvin. Olishan se vaan ollu kiva jos olis pikku lisän saanu moottoritehoon ja jos olis viä polttoaineen kulutuskin laskenu. Mutta näyttää nyt vähä siltä että ainakin lykkään koko hommaa ellen kokonaan unohda. Riippuu ny vähä millasta infoo nyt viä fiksummat tänne laittaa.. :)

              Comment


              • #8
                Turhaa sitä vielä mietit, kun se ei ole tässä vaiheessa edes mahdollista.

                Toistan aiemman, tuota VAG EDC17 boksia ei pysty tällä hetkellä Suomessa kukaan ohjelmoimaan.

                Comment


                  #9
                  Johan siihen EDC17hen on tehty ohjelmakin jo jonku aikaa sitten Karalalla.

                  Comment


                  • #10
                    Koittakaa ny päättää.. :D

                    Comment


                    • #11
                      Volkkarin EDC17? Ettet sekoita BMW:n EDC17 joka kyllä onnistuu?

                      Karalalla lukee sivuillaankin Audin EDC17 kohdalla että tulossa?.

                      Comment


                      • #12
                        Kannattaa ottaa huomioon, että kulutus laskee ja pirteys lisääntyy ajomäärän karttuessa. Selvän muutoksen tuntee ainakin pumppareissa 10000 kilometrin jälkeen, ajoista riippuen. Kulutus saattaa ensimmäiseen pariin tuhanteen kilometriin verrattuna laskea jopa 1,5-2,0 l/100 km - tapauksesta riippuen, tietenkin.

                        Comment


                        • #13
                          *Kulutus saattaa ensimmäiseen pariin tuhanteen kilometriin verrattuna laskea jopa 1,5-2,0 l/100 km - tapauksesta riippuen, tietenkin*

                          Siis voiko tämä pitää paikkaansa? haluaisin omaanikin tuollaisen "virityksen" jos alkaa pääsemään jo alle 4l/100km. mitä se maksaa, mistä saa?

                          Comment


                          • #14
                            Custom-softaa esimerkiksi täältä -> http://www.hestec.fi/ ... Harinen taiko justiinsa -08 Passat 1.9TDI:stä (vakiona 105hp) 141hp.
                            Jos upsoluten lastut kiinnostaa niin privalla yhteyttä.
                            Edit: Tuomo, luin hieman tarkemmin topikkia. Asia kunnossa :)
                            Viimeksi muokannut jugurtti; 30.10.2008, 10:21.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja arto78 Näytä viesti
                              *Kulutus saattaa ensimmäiseen pariin tuhanteen kilometriin verrattuna laskea jopa 1,5-2,0 l/100 km - tapauksesta riippuen, tietenkin*

                              Siis voiko tämä pitää paikkaansa? haluaisin omaanikin tuollaisen "virityksen" jos alkaa pääsemään jo alle 4l/100km. mitä se maksaa, mistä saa?
                              Tämän ketjun kohdalla on kyllä lukutaito hieman hukassa ihmisillä. Miika tarkoitti, että uuden moottorin kohdalla kulutus usein tippuu sisäänajon jälkeen.

                              Juha: Kuten ketjussa jo muutamaan otteeseen lukee, kyseisen auton 2.0TDI CR moottorille ei kukaan Suomessa tee custom-softia. Myöskään Upsoluten mallistosta lastua ei löydy.

                              P.S. Eivät ne softamuutokset mitään taikatemppuja tee - alkuperäinen softa on kompromissi kulutuksen, raakapäästöjen, tehon/väännön, kestävyyden jne. välillä (pois lukien nämä "softalla pois 30hv niin saadaan uusi moottorityyppi"). Hieman fysiikkaa tuntevat muistanevat, ettei energiaa synny tyhjästä - lisätehon tuottaminen vaatii enemmän polttoainetta. Hyvällä ohjelmalla toki saadaan tehoa ja vääntöä ylös, kulutus voi jopa hieman tippua kun voidaan ajaa isommalla vaihteella ja päästöt kasvavat lähinnä kiihdytyksessä. DPF-koneilta on turha ihmeitä odottaa, koska hiukkassuodatin lisää vastapainetta ja lisääntynyt noentuotanto tukkii helposti kalliin suodattimen (ja tietysti ainakin suodattimen osalta takuu päättyy samalla hetkellä kun ohjelma muuttuu). PSI-/boksiviritykset kannattaa uusien moottorityyppien kohdalla suosiolla unohtaa, korkeintaan saa DPF:n tukkoon alta aikayksikön koska tehonlisäys perustuu syöttöjen kasvattamiseen.
                              Viimeksi muokannut dumo; 30.10.2008, 10:02. Perustelu: typo

                              Comment


                              • #16
                                Okei. Eli antaa paskan niinsanotusti olla. :)

                                Comment


                                  #17
                                  "Harinen taiko justiinsa -08 Passat 1.9TDI:stä (vakiona 105hp) 141hp."

                                  Missä imulämpötilan anturi oli tuossa 141 hp mittauksessa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onko tossa pasuunassa dpf?
                                    Edit: Kysyin viime perjantaina automyyjältä, kun kävin tekeen paperit autosta, että saako ABT:ltä lastua ja onko siinä mitään takuuta. Ainakaan viä ei oo tullu mitään vastausta, mutta puhui jotain että tehdastakuu menee, mutta siirtyy käytännössä ABTlle. Tiedä sitten miten käytännlössä toimii.
                                    Viimeksi muokannut kenni_; 2.11.2008, 19:54.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin, kannattaisikohan se softan antaa olla vakio ja pitää autoa sen aikaa kuin on ajatellut ja sitten marssii vaihtamaan sitä samanlaiseen tai johonkin muuhun.
                                      Siinä vaiheessa kun tuleva ostaja kysyy että onko tämä auto ns vakio niin moni voi sanoa silloin (jos auto ei ole) että siirrytään seuraavaan vaihtoehtoon. Koska kukaan ei halua (mutu tuntemus) että kun ostaa 140hv dieselin ns normi ajoon että saa ajaa pakarat piukkana ja pelätä kytkimen tuhoa tai jotain muuta raflaavampaa, koska silloin kun jotain sellaista särkyy niin yleensä se on aika kallista.. Eli kolikoita sivuun ja seuraavaksi ostetaan suoraan se tehokkaampi jos niitä tehoja haluaa..
                                      Jos haluat rahaa sijoittaa enemmän autoon niin hanki mielummin kaukokäyttöinen polttoainetoiminen lisälämmitin..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja palomies Näytä viesti
                                        Niin, kannattaisikohan se softan antaa olla vakio ja pitää autoa sen aikaa kuin on ajatellut ja sitten marssii vaihtamaan sitä samanlaiseen tai johonkin muuhun.
                                        Siinä vaiheessa kun tuleva ostaja kysyy että onko tämä auto ns vakio niin moni voi sanoa silloin (jos auto ei ole) että siirrytään seuraavaan vaihtoehtoon. Koska kukaan ei halua (mutu tuntemus) että kun ostaa 140hv dieselin ns normi ajoon että saa ajaa pakarat piukkana ja pelätä kytkimen tuhoa tai jotain muuta raflaavampaa, koska silloin kun jotain sellaista särkyy niin yleensä se on aika kallista.. Eli kolikoita sivuun ja seuraavaksi ostetaan suoraan se tehokkaampi jos niitä tehoja haluaa..
                                        Jos haluat rahaa sijoittaa enemmän autoon niin hanki mielummin kaukokäyttöinen polttoainetoiminen lisälämmitin..
                                        Oot ihan oikeassa. Ajattelin vain, kun en ennen oo ostanu/omistanu autoo jonka olis pystyny lastuttaan. Ja muutamalla kaverilla on kokemusta ko. asiasta eikä heilläkään oo ollu pahaa sanottavaa asiasta, niin ajattelin vain josko sillä olis saanu helposti väh-n lisää puhtia koneeseen. Mutta kun näyttää olevan vähä vaikeeta/kannattamatonta niin asian saa unohtaa.

                                        PS: Autoon on tulossa jo webasto, tosin vain kellolla koska imo se kaukosäätö on itselleni täysin turha, eikä se edes toimisi kun on niin paljon betonia välissä. lisäksi se maksaa monta sataa enemmän. Mutta tää on taas ihan toinen juttu.

                                        Mun puolesta tän threadin voi lyödä lukkoon.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulla taas on Webasto T100:lla, ja ei autossa kelloa ollenkaan. Ihan kätevä värkki. Kello on tossa kakessa.

                                          Sikäli lastuttamiseen. Ajele autolla parikyyt tuhatta, ja ihmettele sitten. kyllä tuohon lastuja rupeaa ilmestymään.
                                          Ja tuo 140hp tuntuu varmasti aluksi ihan pinkeeltä, joten sillä pärjää kyllä. Siihen tosin turtuu.

                                          Mulla on hyvä keino millä tehojen kanssa selviää ajan mittaan. Ajelkaa tuhnuilla diisseleillä pari vuotta niin alkaa suutinviritetty Golffikin tuntua pirteältä :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            No aivan varmasti tuntuu pirteeltä, nykyinen auto kun on 1.6 petrooli käyttöinen avensis.. :P tarvii kiihdytellä rauhallisesti niin ei totu niin nopeasti... ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tähän asiaan sen verran päivitystä että ABTltä ainakin saa nykyään sellasen softavirityksen ettei takuu katkee. Tai siis takuuvastuu siirtyy ABTlle. Ihan mukava uutinen :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tähän asiaan sen verran päivitystä että ABTltä ainakin saa nykyään sellasen softavirityksen ettei takuu katkee. Tai siis takuuvastuu siirtyy ABTlle. Ihan mukava uutinen :)
                                                Mitenkä onko tullu mieleen et jos vaikka olis hiljaa auton lastutuksesta, itellä on takuun alasessa lastu ja huollossa meinasivat murista että takuu katkee kun on lastutettu... eivät vaan löytäneet tosisteita että olis lastu:) Eli lyhykäisyydessään: ollaan hiljaa niin saadaan kalaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja mattigr Näytä viesti
                                                  Mitenkä onko tullu mieleen et jos vaikka olis hiljaa auton lastutuksesta, itellä on takuun alasessa lastu ja huollossa meinasivat murista että takuu katkee kun on lastutettu... eivät vaan löytäneet tosisteita että olis lastu:) Eli lyhykäisyydessään: ollaan hiljaa niin saadaan kalaa.
                                                  Kaikista nykyisistä VAG-autoista selviää auton ohjelmointi parilla napin painalluksella nykyisin, vaikka auto olisi palautettu "vakioksi".

                                                  Jos auto on palautettu "vakioksi", sen filen RSA eroaa silti alkuperäisestä, ja nykyisellään se selviää testerillä hetkessä. Näissä viimeisimmän sukupolven ohjainlaitteissa koko ohjainlaitetta ei voi palauttaa alkuperäiseksi olemassaolevilla työkaluilla.

                                                  Eli takuun alaisissa autoissa tehtaan takuu katkeaa, aina. Sanoi kuka tahansa mitä tahansa. ABT ottaa takuuvastuun itselleen, mutta ainakin ennen tässä oli suomen osalta jotain rajoituksia, kannattaa varmistaa asia etukäteen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eli 'nykyinen' tarkoittaa uusimpia EDC17 laitteita.
                                                    Viimeksi muokannut 8866; 2.7.2009, 08:34. Perustelu: ^ei käytetä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jep hyvä tarkennus. EDC17/MED17 näkyy aina ja ikuisesti ensimmäisen "harmaan" ohjelmoinnin jälkeen. En ole aivan varma, pystyykö VASilla edes softaamaan kerran softattua tuon sukupolven ECUa.
                                                      EDC16/MED9.1 näkyy napin painalluksella jos softa on sisässä, TÄYSIN palautettuna (jota harva kai tekee edes, eli flashauslaskurin nollaamalla jne) se on hankalampaa jälkeenpäin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mites muuten, kannattaako odottaa ensimmäiseen öljynvaihtoon ennenkun lastuttaa? Vai onko sillä mitään väliä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Yhden teorian mukaan; jos et ajanut ekaa 20km ns. lappu lattiassa, niin sisäänajo meni poskelleen ja nyt on tultava toimeen sen kanssa. Eli vapaasti lastu + öv, sen jälkeen kiinteillä öv väleillä ainakin puolella lyhennettynä tai max 10tkm.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X