Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 2WD etupää pompottaa kiihdytettäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 2WD etupää pompottaa kiihdytettäessä

    Haulla ei löytynyt, joten laitetaan uusi aihe: auton etupää alkaa pompottamaan voimakkaasti kun kiihdytetään täydellä kaasulla paikaltaan tai hitaasta vauhdista. Mistä tämä voisi johtua; kulkineen heikosta tehosta, vai onko merkki vetareiden kuluneisuudesta?

    Olen huomannut ilmiön vasta viimeisen kuukauden aikana, kun ei ole suuremmin tarvetta paikalta kiihdyttelyyn tai muuhun repimiseen, ellei satunnaista ratailua oteta huomioon :) Vertailun vuoksi en ole kuitenkaan huomannut aiemmin vastaavanlaista pompotusta, esim. kokeillessa 0-100 kiihtyvyyttä eri kierrosluvuilta lähdettäessä. Harjoitellessa "nopeita" lähtöjä sorruin kuitenkin usein virheeseen eli painamaan lisää kaasua liian aikaisin ja näin aikaansaamaan myös enemmän sutimista.

    Pompotusta tapahtuu niin kuivalla kuin märälläkin kelillä, olipa ECS päällä tai pois päältä. Luonnollisesti ESP poiskytkettynä ilmiö on voimakkaampi. Kaikkein voimakkain pompotus tapahtui pari viikkoa sitten märällä kelillä kiihdytettäessä 0-vauhdista täydellä kaasulla, jolloin ravisti sen verran pahasti että mm. väsyneen Blaukkarin etupaneeli lensi irti. Autoa kävi kyllä sen verran sääliksi, että en ole sen jälkeen edes viitsinyt "testata" vastaavanlaista kiihdyttelyä.

    Kulkine on etuvetoinen A4 B6, reilu 100tkm ajettu ja johon on tänä kesänä vaihdettu uusi Eibachin Pro System -30mm madaltava alusta iskareineen ja jousineen. Rangastus 225/55R16, renkaiden kunto hyvä. Autossa on koneena 2.0 vapari, josta puristettu tehoa n. 140-150 hv.

    Kertokaahan viisaammat mistä superpalloilmiö johtunee?

  • #2
    Kyllä se johtuu alustan ja renkaiden toimivuudesta. Alusta pääsee "resonoimaan" juuri sopivasti tuolla taajuudella, ja pompotus on valmis.

    Aika mielenkiintoista että tuota ilmenee vaikka siihen on vaihdettu jämäkämpi alusta, ilmeisesti se ei sitten ole täysin sopiva yhdistelmä renkaiden kanssa.

    Comment


    • #3
      Outoa että alustasarjalla pompottaa, jossa on luultavasti lyhyemmillä ulosjoustoilla varustetut iskunvaimentimet. Yleensä pompotusta esiintyy silloin kun vakioiskareihin laitetaan lyhyemmät jouset jotka ei sovi iskareihin, koska iskareiden ulosjousto ei pääse elämään kunnolla kun ne jouset ottaa vastaan, jolloin syntyy tuo "pompotus" efekti.

      Comment


      • #4
        Onko moottorin ja vaihteiston tukikumit kunnossa?
        Pitkänä roikkuva moottori heiluttelee aika voimakkaasti.

        Comment


        • #5
          Lisätään tähän vielä se, että muuten alusta toimii mielestäni niin kuin pitääkin. Ahvenistolla ajettaessa ei ollut mitään ongelmia tai pompotusta, mutkissa ja niistä ulostullessa luonnollisesti lyö tyhjää ja lievää puskua kuten etuvetoisen kuuluukin tehdä. Eli häiritsevä pompotus ilmenee vain paikaltaan tai kävelyvauhdista kiihdytettäessä ja pahenee mitä enemmän kierrokset nousee.

          Jos johtuu rengastuksesta, mihin suuntaan tulisi muuttaa? Nyt autossa on 2008 TT:n vakiovanteet ja renkaat.

          Edit: moottorin ja vaihteiston tukikumit vakiot, niiden kunnosta ei sen parempaa käsitystä. Maksaako vaivaa vaihdattaa ne ja missä moisen operaation voisi toteuttaa?
          Viimeksi muokannut Paha; 16.10.2008, 09:37. Perustelu: hidas

          Comment


          • #6
            tässä kohtaa tarkastaisin renkaiden paineet tai renkaiden rungot, josko olisivat löystyneet/loppusuoralla kun alkavat pompottamaan uudella alustasarjalla.
            runkovikaisia muuten hyvässä kunnossa olleita renkaita on viime vuosina sattunut omalle kohdalle yllättävä usein...

            Comment


            • #7
              Melkein "vika" kohdistuu rengastukseen siinä tapauksessa jos ei esim moottoritiellä tai muuten kovissa nopeuksissa epätasaisella tiellä pompota tuo etupää yhtään.

              Comment


                #8
                Kaverin TypeR:ssä oli vakioalustan ominaisuus tuo pompotus kiihdyttäessä paikoiltaan. K(ihveli)&W(elli) alustasarja poisti moisen ongelman kokonaan.

                Comment


                • #9
                  Päivitellään vielä tänne jos sattuisi auttamaan jotakuta muutakin. Etupään pomppiminen johtui siis liian alhaisista, tehtaan suosittamista rengaspaineista: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...151#post572151

                  Comment

                  Working...
                  X