Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 imusarjan 078133201AE modaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 imusarjan 078133201AE modaus

    Kyseinen malli on siis ns. "laatikko" malli, mitä on käytetty vm. 98-00 S4 malleissa. Taitaapi olla myös 2001 alun manuaali laitteissa.

    Onko kukaan porttaillut runnereita / tehnyt plenumista suurempaa avaamalla pohjan ja hitsailemalla kuperaa pohjaa ASP:n tapaan?

    Hyvä update olisi allroad:n imusarja 078 133 201 AC, missä olisi parempi design eli runnerit ja plenumtila. Menisi suoraan paikoilleen.
    BC malli on sitten viimeisimmissä S4:ssa, vaatii jo enemmän modeja jos vaihtaa.

    Löytyisi vain ylimääräinen AE malli varastosta, jota voisi fiksailla.
    Onkohan runnereissa paljonkin eroja AC ja BC malleihin verrattuna?

    Pointti tässä on, että saako modaamalla vanhaa AE mallia yhtä hyvän kuin muut mallit?

    #2
    Minun mielestä ei saa, koska vanhassa ne imutorvet on enemmän tiellä (kun katsotaan kaasuläpän reiästä suoraan sisään). Eikä niitä oikein voi karsia poiskaan, koska sitten niiden tarkoitus häviää. Näin ihan perstuntumateorialla mietittynä...

    Ulkomaisilta forumeilta löytyy kuvia niiden eroista, olet varmaankin jo jotain nähnytkin?

    Comment


      #3
      Kyllä on tullut katseltua, joku okkim on kanssa laitellut kuvia:)

      Suurin hankaluus taitaa juuri olla imutorvien päät, mitkä uusimmissa malleissa on enemmän boksin seinien lähellä. Vanhassa ne on hiukan virtauksien edessä läpän suunnasta katseltaessa. Niitä ei pääse oikein lyhentämäänkään, ilman että tuhoaisi sen torven muodon. Saahan ne tietysti leikattua vaikka kokonaan pois, mutta ei taida olla järkevä ratkaisu?

      Tai sitten leikkaisi torvet irti ja yrittäisi lyhentää torvia ja hitsailla ne takaisin. Tällöin torvien pituus lyhenisi hiukan. En usko sillä olevan loppupeleissä kovin suurta merkitystä. Eikös se paremmin yläkierroksilla virtaisi. Ja phenoliset palat pidentävät toisaalta matkaa.

      Comment


        #4
        Miten paljon tuollainen "huono" imusarja ahdistaa? Missä vaiheessa virittelyä pitää vaihtaa imusarja parempien suoritusarvojen toivossa?

        Comment


          #5
          Oma mielipide on, että se vaihe jolloin tämä asia vaikuttaa jotenkin merkittävästi, on aikas isommilla turboilla kuin K03 tai K04 ;)

          Suht miedoilla muutoksilla kun alkaa saamaan noiden ahtimien koko tuottokapasiteetin hyödynnettyä. Jotain marginaalista voi toki saada aikaan mutta eipä se ton malmikasan liikkumiseen juurikaan vaikuta :)

          Comment


            #6
            Eiköpä mrc:n kommentti jossain ollut, että uudemmalla imusarjalla olevat autot on tehokkaampia (liekö autossa ollut sitten vain lastu vaiko sitäkään).

            Comment


              #7
              Vayne kato kaikki marginaaliset on otettava huomioon, eihän tässä muuten teikäläisen perässä kestä:)

              Eihän tässä mistään maata mullistavasta todellakaan ole kysymys. Tarkoitus olisi laittaa phenoliset palat ja siinä samalla vaihtuisi tuo sarjakin. Olisi sitten myös tulevaisuutta varten asia kunnossa, jos hurjistuisi vaihtamaan suurempaa. Kannet riittää kuitenkin 500hv tehoille.

              Ainakin MRC suosittelee vaihtamaan imusarjan jo stage 3 autoille.

              Comment


                #8
                Toki se parempi on ja jos nyt vielä masennan sun päivää, niin seuraava kunnon hyppäys K04:sta ylöspäin vaatii jos sitten koneen sisuskalut uusiksi ja siinä samalla ohimennen varmaan askartelee imusarjaakin :)

                Comment


                  #9
                  Ei tässä passaa masentua:) ajattelin hyppäyksellä ennemminkin K04/RS6 hybrideitä.
                  Tiedossa on toki se tosiasia, että se noin 500hv on kipuraja veiveille ym ja siihen vaihto leikkiin ei ole tarkoitus lähteä.

                  Comment


                    #10
                    Se parempi imusarja ei ole niin kallis ettei sitä kannattaisi ostaa vanhanmallisen tilalle. Ennemmin vaikka sitten kiillottelee sitä kuin vanhaa, pääsee vähemmällä työllä.

                    Käy dynossa ennen ja jälkeen imusarjan vaihdon niin saadaaan selville miten kävi :) Vaihdetaan se vaikka mun tallilla kun dynokin on "vieressä"...

                    Comment


                      #11
                      Noi dynot vaan tuppaa ässässä näyttämään mitä sattuu milloin tahansa eli en usko luotettavia eroja saavan, vaikka vaihtaisi imusarjan paikan päällä :)

                      Eli joka tapauksessa persdynolla punnitaan ja silloinhan aina tehoa tulee modeilla lisää :)

                      Comment


                        #12
                        Ton uudenmallisen imusarjan vaihdoin joskus ja ihan kuin tehoa olis tullut lisää.

                        Comment


                          #13
                          Sitähän olis voinut tutkia logittamalla ilmamassaa.

                          Comment


                            #14
                            Tuo ilmamassakin on kyseenalainen, penkeissä olen sitä seurannut ja parhaimmillaan saanut teho eroja vedoilla 30 hv mutta ilmamassa ollut sama. Tien päällä tullut pienemmällä ilmamassalla parempia aikoja jne. :)

                            Hitto, mähän olen oikea pahanilman lintu tänään :)

                            Comment


                              #15
                              No perhana, minä en leiki enää :)

                              Aika kumma ettei ilmamassa muutu jos tehot muuttuu, kun sillähän se teho tehdään? Oletko varma ettet seurannut öljynlämpöjä? ;-)

                              Comment


                                #16
                                Itse asiassa niissä vedoissa oli eri ahdot eli sen puolesta tehoa odotettiinkin :)

                                Riippuu aika paljolti miten saadusta ilmamäärästä saadaan puristettua tehoa irti ennakoineen lämpöineen. Penkissä kun ne kaikki on yleensä persiillään.

                                Muutenkin tuo ilmamassa Vag-com:lla tuntuu olevan ennemminkin epämääräinen käsite, kun tehoa on tekemässä niin moni seppä ecu sisällä :)

                                Comment


                                  #17
                                  Jyrsin äsken imusarjan pohjan irti tuotekehitysmielessä :) Voisin laittaa kuvia, mutten ole koskaan laittanut niin ei ole taito hyppysissä. Josko joku laittas vinkkiä vaikka privana kuinka kuvan laitto onnistuu.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tässä muutama kuvatus orkkis sarjasta. Tämähän menee kohta projektiksi.
                                    Katsotaan jaksaako tuota vielä modifoida, voisihan sitä huvin ja urheilun kannalta.

                                    oottakaas vähä...

                                    Comment


                                      #19
                                      Ja ne kuvat on tässä :)

                                      Tuhositko pohjan kokonaan, vai miten tuo on jyrsitty auki?
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Ensin jyrsin siitä pohjasta lämpötila-anturin kohdan irti. Sitten jyrsin pohjan laatikon reunojen kohdilta ympäriinsä ja pohja ns. putosi lopulta imusarjan sisälle. Eihän siitä kovin isoa lämpärettä lopulta jäänyt jäljelle.

                                        Tuli vain mieleen toinenkin juttu. Porukka vaihtaa RS4 imusarjaa, mikä taas vaatii muitakin muutoksia. Onko kukaan koneistanut Ässän oman imusarjan imuaukkoa suuremmaksi. Eikös siihen käytännössä sopisi sitten RS4 isompi kaasuläppä paketti. Voi olla että joutuu uudet kierteet myös tekemään, mutta sehän ei ole ongelma.

                                        En ole itse aikeissa sellasta lähteä tekemään, ajatus vaan pomppasi mieleen.

                                        Comment


                                          #21
                                          AE muuttui BC malliin

                                          Päivitelläänpäs tätä threadia.

                                          Eli unohdin tuon AE mallin ja hommasin ebaystä BC (2001.5) mallin.
                                          Siitä pohja jyrsimällä irti ja silottelut päälle.

                                          Paikallinen metallipaja värkkäsi kuperan pohjan. Täytyisi vielä saada asennettua phenylipalojen kera, jos edes hiukan saisi lämpöjä kuriin ja jonkun gramman virtausta :)

                                          Yksi kuva on AE vs. BC perä modattuna
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Siis mitä eroja on allroad AC vs. BC (2001,5) välillä noin niinkuin virtauksien kannalta vai onko ainut ero, että AC on bolt-on ja BC modattava?

                                            Comment


                                              #23
                                              Muitelen että ero on noissa takana olevissa liitännöissä, AC oli enemmän bolt on.

                                              Comment


                                                #24
                                                Herätellään tämä taas henkiin. Löysin quattoworldista hyviä kuvia imusarjasta. Kuvista päätellen BC:n ja AC:n välillä on pieniä eroja, AC on vielä siistimmän näköinen. Ja BC kulkee jossain päin myös versiona AK? Mutta kysymys kuuluu; Mistä noita saa? Kohtuu hintaan tietysti. Hyöty ilmeisesti sijoituksen arvoinen vai mitä sanovat vaihdoksen tehneet?
                                                Kuvissa AE vs BC vs AC
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En muista enää otinko minä logeja ennen vs. jälkeen, joten en osaa sanoa faktaa hyötyasiaan. Ainakin omassa mielessä tehot kasvoivat ja pystyn levollisemmin nukkumaan yksi mietinnän aihe vähemmän :)

                                                  Ostin BC mallin ebaystä ja taisin maksaa kuluineen~100€, joten jos sattuu löytymään niin ei ne paljon maksa. Siihen tietysti modit päälle, jos ei kaverilla ole alumiinihitsaus taitoa.

                                                  Kannattaa myös kysellä audisrs sivuilta, siellä voisi olla myynnissä jollain.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jotta saadaan pidettyä nämä aina ajankohtaiset biturbo-viritystopicit ylhäällä ni jatketaas tätä.

                                                    Eli, mikä on tuossa plenumin suurentamisessa tämän päivän "way to go"? Annan kolme hiukan erilaista kuvaesimerkkiä (viimeinen varastettu mikko p:ltä AudiSRS:ltä, vaikka on kyllä samanlainen kuin tuo Marko77:n imusarja).

                                                    Onko tuosta plenumin suurentamisesta jotain oikeasti havaittavaa hyötyä, ja jos on niin missä teholuokassa? Onko noita plenumin muotojen vaikutusta eri sylintereiden virtauksiin/täytöksiin joku joskus tutkinut? Tuo viimeinen kuva on ilmeisesti se aika yleinen malli/muoto?

                                                    Jostain SRS palstalta joskus luin okkimin kertomana, että joku täällä Suomessa on sulattanut mäntänsä jopa kaksi kertaa tuollainen modattu imusarja paikallaan. Tosin syy-yhteys imusarjamodiin jäi epäselväksi enkä tuota topiccia nyt löydä sieltä.

                                                    Ja vielä, mitä tuollainen modaus vie suurinpiirtein aikaa? Ja okkim vissiin ainakin osaa tehdä?:)
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Täällä on tehty virtausmittauksia modattuun RS4 imusarjaan. Jos tuo penkki imee ilmaa, niin sitten mittauksissa ei ole järkeä.

                                                      Tuo mäntiä sulattanut auto ei ole enään niin tehnyt, liekö vika ollut softassa. Näin minä kovasti eipäilisin koska nyt on enemmän tehoa, ja silti kulkee.

                                                      Kyllä tuossa jokunen tunti palaa aikaa, enpäs osaa paremmin arvioida kun ei ole tullut tehtyä. Mullahan olis siihen sopiva imusarja kaupan ;)

                                                      Kyllä tuota pitäisi ihmetellä enemmän virtauspenkissä, ja siltikään se ei vastaa todellista tilannetta kun ilma ei ole "sykkivää". Normaalistihan plenumi pienenee taaksepäin mentäessä, hyviä esimerkkejä löytyy paljon netistä. Enpäs osaa sanoa hyötyykö tuosta vai ei.
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 17.1.2013, 12:05.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Joo oliki tuo Audizinen virtausmittaus menny ihan ohi multa. Kaipa tuosta suuremmasta plenumista hyötyä on, varsinki sillon kun rakennetaan vimpan päälle ja jokainen lisäheppa samaan konkurssiin on tervetullut. Ja ilmeisesti edes jokseenkin tasaista täytöstäkin antavat kun harvoin noita sulatuksia kuulee.

                                                        No joo, kunhan tässä mietin. S4 imusarjaa mulla ei oo tarvetta modata, myy SRS:llä se, sielä se menee heti kaupaksi.:)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Paljos muuten noiden s tai rs sarjojen plenum tilavuus on ? Kuulema luokkaa vähintään 6 kertaa olla koneen tilavuus.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eli pitäis olla ~16 litraa. Ei sitten mitenkään :) Oliskohan noin kolme litraa tai alle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X