Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EGRn toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    EGRn toiminta

    En ole vielä ehtinyt tässä asiassani edes niin pitkälle, että olisin moottorin muovisuojaa irrottanut ja katsonut omilla silmillä, mutta ajelin tässä syksyllä omaani vastaavalla TDI Audilla, josta oli EGR-venttiili laipattu kiinni ja täytyy sanoa, että vaikutus alavääntöön oli todella mukava. Nyt sitten onkin alkanut askarruttamaan tuon venttiilin toiminta. Ilmeisesti se toimii alipaineella, mutta kuinka päin? avataanko venttiiliä alipaineella vai pidetäänkö se sillä kiinni? Ts. mikä vaikutus on pelkän letkun irrottamisella ja tulppaamisella, pysyykö jatkuvasti kiinni, vai lepääkö apposen auki kaiken aikaa?

    Tuosta sielunelämästä voisi joku asiaan vihkiytynyt kommentoida jotain.

  • #2
    Alipaineella avataan, jousivoima pitää kiinni.

    Comment


    • #3
      Jos tuohon profiilin tiisseli audiisi teet tuon toimenpiteen, saat tottua siihen moottorivika-valoon mittaristossa... Itse olen katsellut sitä jo puoli vuotta...
      Se jousi tuppaa ilmeisesti löystymään ja saattaa siis aueta itsekseen vanhemmuuttaan ja ilmeisesti lastutus edesauttaa itsekseen aukeamista. Läppääminen on varmempi siis ja jos siihen lätkään tekis sopivan reiän (n. 8mm) niin sitten ilmeisesti se moottorivikavalo pysyisi sammuksissa...
      Osaan puhua vain omista kokemuksista ja varmaan enemmän tekniikkaa tuntevat osaa kertoa lisää asiasta.

      Comment


        #4
        Pakopaine avaa venttiilin, kun ylittää jousivoiman. Lastutetussa yleensä pakopaineet kasvavat, joten venttiilikin aukeaa helpommin.

        Itsellä vanhemmassa pumpparissa sokeat tiivisteet+alipaineletkun tulppaus, eikä vikakoodeja tai valoja ole tullut. Noita lätkiäkin saattaa olla kohta ylimääräisiä, jos jotakuta kiinnostaa.

        Comment


          #5
          Silloin reilu vuosi takaperin kun vaihdoin hehkut, niin leikkelin samalla oluttölkin kyljestä imusarjan puoleiseen päähän sokean laipan vanhan tiivisteen kaveriksi, eikä mitään vikavaloja ole syttynyt. En ole kyllä näin jälkeenpäin katsonut onko tuo sokea laippa yhä ehjä... se tölkin kylkialumiini on nimittäin melkoisen ohutta :)

          Mitä lisäetuja niiden letkujen tulppaus tuo? Ja millä se lastuaivo pystyy nuuskimaan onko pakokaasun reitti imusarjaan tulpattu vai ei?

          EDIT: Ei ollut enää laippa ehjä - vaihdoin paksumpaa alumiinia tilalle.
          Viimeksi muokannut pta; 18.12.2009, 23:17. Perustelu: päivitetty

          Comment


            #6
            Noita lätkiäkin saattaa olla kohta ylimääräisiä, jos jotakuta kiinnostaa.
            Kiinnostaisi kyllä ja tarvetta olisi yhdelle kappaleelle varsin pian. Jos teet reiällisiä, niin vielä parempi.

            pta: (villi arvaus) tulppauksella estetään painevaihtelut, varsinkin kun se tölkin kylkialumiini on nimittäin melkoisen ohutta :)

            Comment


              #7
              Tuo keskioluttölkin alumiini on kyllä puhjennut jo aikaa sitten, ei kestä edes kylmässä päässä. Pakopaine taitaa läväyttää tuonkin halki.

              Noita tulppia varmaan on ensi viikolla hieman ylimääräisiä, teetin koekappaleita vähän enemmän... 3mm ja 8mm mustasta tavarasta on tulossa, putken mahtumisesta ilman muokkaamisesta edes noiden ohuiden kanssa ei ole tietoa. Itsellä sen ei ole niin väliäkään, kun ei tuo näy muovien alta juuri ollenkaan.

              Comment


                #8
                Pakopaine?

                Kuinkas suuri se pakopaine on verrattuna imusarjan paineeseen? Eikös ne ainakin joskus osittain kumoa toisensa?

                Sitä en tosiaan hämmästele jos se mun lätkä on puhjennut siellä, mutta tuolloin ei ollut mitään parempaakaan tarjolla.

                edittiä: Ja kyllä se laippa on tehty auton mukana tuodusta aidosta Saksalaisesta oluttölkinkyljestä. Pääsin vielä valitsemaan paksuseinäisimmän tölkin - nam ;-)

                Comment


                  #9
                  Se tölkkipellin puhkeaminen ei ole katastrofi, mutta pahimmillaan kuulemma käynyt niin, että irti on lähtenyt palanen. Imu/pakopainevertailu lienee vaikeaa, jos jotain kokoonpanolle tehty, vakiokoostumuksissakin vaihtelua löytyy. Paineethan eivät kumoa toisiaan just samaan aikaan, joten se ohut pelti joutuu venymään eestaas ja kohta antaa periksi. Eli kuten mainitsit, joskus osittain kumoavat toisensa.

                  Comment


                    #10
                    Mulla on kestänyt alumiinifoliopatentti tuossa jo pitkään. Syksyllä taisin viimeksi tarkistaa sen kunnon. Ei ollut palanut edes osittain läpi tai edes puhki.

                    Tarpeekis monta kerrosta niin kai se kestää paremmpin sitten?

                    Comment


                      #11
                      Mulla oli tuolla "kylmässä" päässä yksi kerros tölkkipelliä, ja viikon päästä oli jo puhki. Onneksi ei ollut paloja irti. Riippuu varmasti myös käytetystä kokoonpanosta, minulla on ahtoja noin 1,5bar, eli myös pakopaineita on varmasti hieman enemmän kuin vakiossa. Mielestäni ainoa varmasti kestävä vaihtoehto on riittävän paksu rauta- tai teräslaippa.

                      Comment


                      • #12
                        Ei kyllä kannata mistään purkinkyljestä tehdä tuota laippaa...

                        Nimim. "Kokemusta on..???" http://www.audiclub.fi/phpBB2/showthread.php?t=54296

                        Comment


                        • #13
                          Kiinnostaako porukkaa tuollaiset laipat esim. rosterista leikattuna? Saisin tilattua noita laser-leikattuna. Kesäksi oli tarkoitus tulpata oma joka tapauksessa niin samallahan noita leikkauttaisi useamman.

                          Comment


                            #14
                            Jaahas, mulla on lapin kultaa kylmässä päässä, ollut 60 tkm, en kyllä ole tsekannu onko puhki. Ahdot piikitellyt 2 bar kun n75 tuntuu jumivan.

                            Imuputki oli kyllä syksyllä irti ja karstaa/pikeä ei ollut yhtään.

                            Täytyy kurkata kun kerkii, jos löis 1mm kuparia seuraavaksi.

                            Comment


                              #15
                              Minä voisin ottaa 2 kpl 2,5 l rivivitoseen.

                              Comment


                              • #16
                                Minä voisin ottaa 2 kpl 2,5 l rivivitoseen.
                                Samoin, autokin tosin tulossa vasta kesällä mutta hyvähän se on laipat olla valmiina...
                                EDIT: EI enää tarvetta...
                                Viimeksi muokannut Dieselman; 9.2.2008, 11:46.

                                Comment


                                • #17
                                  Pikkusikariaskista tehty laippa pelitti ainakin 100 tkm moitteetta 1Z-koneessa. Eli "Hofnari" toimii ja on helppo työstää.

                                  Edit: maks. paineet 1,4.

                                  Comment


                                    #18
                                    Estääkös tuossa joku hieman paksumman laipan käyttämisen?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei, mikäli putkea ei laiteta paikoilleen. Itsellä on ainakin paksumpaan 8mm laippaan tarkoitus tehdä pakopaine- ja pakolämpömittareille liitännät.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla oli sellainen kuva, että ahtopaine + jousivoima sulkee tuon EGR-venttiillin.
                                        Pienellä kuormituksella tehoja ei tarvita niin paljon, joten ahtopaineet on alhaalla ja imuilman sekaan ajetaan pakokaasua. Kovalla kuormalla ahtopaine nousee ja yhdessä jousivoiman kanssa voittaa pakopaineen voiman. Venttiili sulkeutuu ja pakokaasujen pääsy imusarjaan estyy. Näin siis ainakin vanhoissa mekaanisissa EGR-systeemeissä. Uudemmissa jo käsittääkseni sähköinen ohjaus. Nämä sähköiset lienee niitä, jotka saattaa kiukutella tulppauksesta..

                                        Korjaukset ja tarkennukset on tervetulleita.
                                        Viimeksi muokannut arto s; 23.1.2008, 17:50. Perustelu: Sanamuodon korjaus

                                        Comment


                                          #21
                                          Mikä lie sähköinen, mutta PD-koneissa tuo toimii alipaineella jota ohjataan N75:n kaltaisella mötikällä. Sähköisesti siis säädellään alipaineen määrää venttiilille.
                                          Vanhoissa PD:ssä ei eku paljoa murehdi vaikkei se toimikkaan. Mulla on koko venttiili ohitettu joten se luulee vielä toimivansa ilmeisesti. Johto on kyllä kiinni.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tulppasin tuossa 1Z-koneen EGR:n ja huomasin, että savuttelee nyt enemmän polkiessa. Tyhjäkäynnillä pölläytti kunnon mustat kun hieman turhan kylmällä koneella riskeerasin.

                                            Mahtaako tuo viitata imusarjan tukkosuuteen vai miten näissä vanhemmissa tuo EGR:n tulppaus ilmenee?
                                            Varsinkin 1:ltä 2:lle kunnon kiihdytys niin lykkää jonkun verran tumman harmaata eli siis ilmaa ei saa tarpeeksi?
                                            PD:ssä ei vaikuttanut savutukseen tms mitenkään. Se ei edes juuri tuprauta vaikka on Evrykin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Saattaa olla karstainen imusarja ja nyt lähti raikkaampaan suuntaan. Hanaa koneelle! (ei saa tulkita laittomuuksiin yllyttämisenä 1Z:llakaan)

                                              Yleiset kokemukset imusarjan raikastimen asennuksesta täällä rajoittuvat seuraaviin: Opel 2.3DTR ruuvi: matalilla kierroksilla hieman parempi kulku, kylmänä hieman enemmän kalinaa ja pakkasilla ei meinannut lämmetä enää ollenkaan, kulutus pieneni aavistuksen. BMW 525TDS kcr: ei juuri mitään havaintoja, paisi ina lisää olematonta alavääntöä ennen jiihaata ja knöölisavua. A6 1.9AFN psi:Yllättävä kylmäkalina tunki kabiiniin niin vahvana että raikastimesta luovuttiin, kun hiljaiseen kyytiin oli totuttu. Ei mitään savua. Nyt harkinnassa kesäksi reikämalli pienestä suurempaan testausta. 2.5AAT: Ääniin eikä muuhunkaan mitään havaittavaa, paitsi ehkä hieman sitkeämpi matalilla ja hitaammin lämpenee pakkasilla normaaliin. Eikä savua, vaikka psi ja 400tkm.

                                              Pelkkää mutua, mutta väittäisin, että kutosen AFN koneeseen on ohjelmoitu normaalia pidempi ja suurempi-% EGR sykli ja juuri sillä saatu koneesta yllättävänkin hiljainen ennen normaalin käyntilämmön saavuttamista. Olen verrannut Pasuunan 1Z:n koneeseen ja siinä tippuu todella nopeasti EGR-% kun kone lämpenee ja mekkalaa piisaa. Laittakaahan kommenttia tähän väitteeseen ja EGR havaintoihin, taitaa olla raikastimella hyvinkin konekohtaiset vaikutukset?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Multa löytyy noita laippoja sitten ihan mielinmäärin, eiköhän se kaikissa 1.9tdi vehkeissä ole samanlainen? On muistaakseni 3mm rosteria, luulis kestävän.

                                                Jos tarvetta niin YV tavoittaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  AEL: savutus vähenee ja onneton alavääntö paranee aavistuksen.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X