banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Diesel
forum

Diesel Puristussytytteiseen moottoritekniikkaan liittyvät kysymykset

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #1  
Vanha 07.01.2008, 14:35 Turbon puhdistus/vaihto AFN:ään

Tuli hommattua AFN:ään isompi ahdin, mallimerkinnältään Garrett GT1749VA, tunnetaan myös 130PD -koneiden turbona. Tämähän on käytännössä lähes bolt-on -meininkiä. Juuttuvasiipisestä kun on kyse, niin tämäkin 60 tkm ajettuna osasi jumimisen taidon, siispä puhdistamaan.

Suolistus1
Voimasavun jäljet
Voimasavun jäljet2
Paranee
Nyt ei jumi

Sorry huonot kuvat. Kännykkäkamera ja taitamaton kuvaaja.

Modet saa viskata aiheen tarvittaessa Projekteihin tai Turboihin. Siipien jumittelu tuntuu tosin olevan enemmän naftaveikkojen ongelmia...
penak penak ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #2  
Vanha 07.01.2008, 16:51

Muuttuvasiipinen turbo pitäisi huoltaa 100....150 tkm välein. Jopa useamminkin. Ei hyvä ollenkaan...

http://www.technologie-entwicklung.d...t15-turbo.html
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 07.01.2008, 18:20

Muuttuiko kulkupuoli pelkällä ahtimen vaihdolla?

Juuri toissapäivänä tarkistin liikkuuko oman AFN:n turbon VNT ja kyllähän tuo tuntui liikkuvan. Alipaineletkut vaan rupeaa olemaan aika finaalissa.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #4  
Vanha 07.01.2008, 19:01

Ei ole vielä "uusi" paikoillaan, tarttee vielä hommata letkulähtöön muunnospalikka niin säästyy vaivaa. Kyllä kulku pitäisi vähän muuttua jo ahtimen vaihdolla, mutta isompia suuttimia vartenhan tuo...
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #5  
Vanha 08.01.2008, 11:08

Oliko tuo irrotus ja puhdistus- operaatio kuinka mittava? Tarviiko erikoisempia työkaluja ja pitääkö osata ottaa jotain huomioon? Omalla päästelty 275 tkm, eikä puhaltimen putsauksesta oo ainakaan mitään merkintää. Viimeiseen ~90 tkm sitä ei ainakaan ole irrotettu..

Tuo kyllä tuntuis kyllä pelaavan vielä ihan ok, mut eihän sitä tiedä, miten se tuota menoa korjais. Pitäs varmaan ottaa joskus ens kesänä työn alle tuo imu- ja pakosarjojen, kuulerin ja EGR:n putsausprojekti.. Jos vaikka putsailisi puhaltimenkin itse.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 08.01.2008, 15:43

Ahdin on siis ostettu vanhan tilalle, joka on edelleen paikoillaan, joten en osaa irrottamisesta sanoa sen tarkempaa. Ainakin A4:ssa hyvin käsillä, joten uskoisin että irtoaa vikkelästi. Tuo pekak:n laittama linkki on hyvä, varaa puhdisteluun tunti-kaksi, paskaisuusaste ratkaisee. Perustyökalut riittävät, torxia erikoisempaa ei vastaan tule. Mulla meni purkamiseen, puhdistukseen ja kasaamiseen rauhallisella tahdilla vajaa kaksi tuntia.
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 08.01.2008, 15:48

Kunhan vaan muistaa olla koskematta laakerointiin tai muuten menee tasapainotus perseelleen.

Minulla on vielä IC:n puhdistus edessä. Imusarjan putsasin viime kesänä. EGR:ään en koskenut kun on tarkoitus teettää siihen tulppalaipat joka tapauksessa.
MarcusS MarcusS ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 08.01.2008, 17:05

vnt-tekniikasta kannattaa tarkastaa "muikkujen" kosketuspinnat ja ohjainrenkaan vastikkeet. Mikäli on selkeää kulumaa porrastaen, en suosittele koneiston kasaamista. Paikallaan ollessa ohjainrenkaan ja muikkujen kokonaistoleranssia ei saa olla sormintuntien ollenkaan, muuten ei mene säätöihin koskaan.
penak penak ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #9  
Vanha 08.01.2008, 19:16

Turbon huolto-ohjeita:
http://www.turbotekniikka.fi/fi,huolto.php

Tässä mitä muutamia tapauksia on ollut, niin ehdottavat yleensä heti vaihtoturboa entisen tilalle. Tunnustais äkkipäätä turhan tyyriiltä toimenpiteeltä pienillä kilometrimäärillä, ellei entisessä ole selvää laakerivikaa tms. Turbon varsinaiseen kunnostukseen ei taida monellakaan pikkukorjaamolla saatikka yksityishenkilöllä olla välineitä.
Käytettyä autoa ostaessa ei moni huomaa/hoksaa, että auton turbossa voisi olla vikaa ellei ole ajanut aikaisemmin kunnossaolevalla vastaavalla kulkineella.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 10.01.2008, 20:59

Nyt on adapteri hommattu, toivottavasti ensi viikolla pääsisi vaihtotöihin.

Kuvatus
Toinen

Edit 15.1. -> Vanha ahdin irroteltu. Samalla piti laittaa imusarja likoamaan myrkkyihin, oli mokoma pikkuisen tervassa...

Tässä rinnakkain veljekset Garrett VNT-15 ja VA. Kuvasta ilmenee tuo adapterin tarpeellisuus. Ja huomenissa jatketaan uusien imu- ja pakosarjan tiivisteiden kera kasaamista. Säätötanko onkin jo rasvattu...

Viimeksi muokannut Jari Kanerva 17.01.2008 16:51 Perustelu: Ahtimen tyyppi tarkennettu
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 16.01.2008, 20:25

Mystinen asennus, yhtään nippeliä ei jäänyt yli ja kaikki toimii. Tein varmaan jotain väärin...

Takaisin niputtamisessa oli alkuun pari harha-askelta, onneksi ei ollut mitään kiirettä tehdä. Imusarjan puhdistus antoi osaltaan kyllä selkeästi vetoja lisää ja uusi ahdin lisäsi raikkautta yläkierroksille. Tästä on hyvä jatkaa, loppuviikosta tulppaamaan EGR.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #12  
Vanha 17.01.2008, 09:00

Ei nyt ihan 100% kuulu asiaan, mutta samanlainen konfis olis tarkotus saada Golffiin joskus.

Jos jollakin on tiedossa esim AFN pakosarja niin pistäkää viestiä. Mahdollisesti Passattiin tehdään turboupgrade samalla niin siitä saa vielä ehjän ahtimen.

Ilmeisesti AFN:n turbo ei kauhean pitkälle riitä?
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 17.01.2008, 09:22

AFN:n oma ahdin ei oikein tahdo riittää, jos suuttimet kasvaa. Vakioahtimista sanoo akseli jossain vaiheessa naks, näin kertovat tietävämmät lähteet. On noita joitakin kokoonpanoja, joissa vakioahdin ja isommat suuttimet, kestänee ainakin aikansa kun rauhallisesti ajelee. Mutta kukas niitä isompia suuttimia nyt sillä silmällä, että rauhallisesti ajetaan...

Eikä tuolla 130PD-ahtimellakaan kovin korkealle kurotella, ostin kun edullisesti sain. Suuttimetkin tulee varsin maltilliset. Tavoite on, että vetoja riittäisi koko kierrosalueelle.

Tuo VNT-15 on hyvässä kuosissa, ei ainakaan sormihipelöinnillä tunnu pitkittäisvälystä. Jos jollakulla tarvetta, niin privalla voi lähestyä. Puhdistelen senkin vielä lähipäivinä.

Sen verran probleemaa pukkasi, että turbon öljyputken (tulo) juuresta tihkuu öljyä, vähän mutta kuitenkin. Todennäköisesti otti itseensä, kun kiinnittäessä pomppasi paikaltaan juuri kun olin kiintoavaimella kiristämässä -> saattoi siinä kiertyä/taipua ja olisiko pieni murtuma tullut. Prkl. No, uutta tilalle maanantaina.

Viimeksi muokannut Jari Kanerva 17.01.2008 10:36 Perustelu: Kirjoitusvirfeitä
Quuhullu Quuhullu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 18.01.2008, 10:55

hieman off-topic mutta milläs olette kuulereita putsailleet? tohtiiko muovipäätyistä dieselillä tms. liottaa?
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #15  
Vanha 18.01.2008, 11:36

Onnistuu naftalla ihan hyvin. Liottaa ei välttämättä paljoa tarvitse, sinne kertyvä öljy lähtee varsin helposti. Laita löpöä noin puolilleen sisälle, tulppaa muovipussiin sullotulla rätillä tms. päät ja liota esim. tunnin verran. Ravistele muutamaan otteeseen. Löpöt pois ja vaikkapa Fairyvesi -lioksella ravistellen löpön jämät pois. Huuhtelua kuumalla vedellä ja kuivausta.
jamietti jamietti ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #16  
Vanha 25.01.2008, 10:42

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Quuhullu Näytä viesti
hieman off-topic mutta milläs olette kuulereita putsailleet? tohtiiko muovipäätyistä dieselillä tms. liottaa?
Ei tarvitse availla pelkästään öljynpoistoa varten, koska AAT ja AEL -koneissa on automaattinen öljynpoisto cuulerilta. Musta letku lähtee cuulerin juuresta alimmasta kohtaa. Sähköventtiilillä ohjattu ja imee turbon alipaineella ölssit öljynkerääjään. Vorsprung...!

Viimeksi muokannut jamietti 15.07.2008 12:00 Perustelu: Tarkennusta
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #17  
Vanha 31.01.2008, 14:09

Lainaus:
Suuttimetkin tulee varsin maltilliset.
Ja nyt jo lapasesta karkaa... Ranskan Racet päätyvät maanantaina pellin alle.
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #18  
Vanha 31.01.2008, 14:21

Kyllä raceillakin tulee voimaa tasaisesti, poikittainen ahf ja parimilliä suuremmalla kompurasiivellä oleva VB ahdin niin käyrät on tälläiset

http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/tdi/dyno.jpg

Mistä muuten ostit kärjet ja missä laitatit ne?
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 31.01.2008, 14:45

TDIfreakilta (ffp:llä) tulossa kärjet ja asennus, ensi maanantaina paikoilleen.

Edit: hyvänmuotoiset käppyrät, onko vakiosofta?
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #20  
Vanha 31.01.2008, 14:58

Karalan ohjelma

Mites kytkin?
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #21  
Vanha 31.01.2008, 15:01

Yritetään pärjäillä vakiolla niin kauan kuin kestää.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #22  
Vanha 31.01.2008, 20:42

Mitä noi Ranskan Racet muuten maksaa? Tai Racet yleensä? Ja asennus? Siihen ei taida omat rahkeet riittää..
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #23  
Vanha 31.01.2008, 21:56

Hinta pyörii siinä 100€ /kärki ja avautumispaineiden säätö on hiukan hankalaa ilman testipenkkiä
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 05.02.2008, 12:12

Suutinten asennus siirtyikin torstaille. Odotellessa vaihdoin 3 bar mapin paikoilleen. Yllättävän iso muutos varsinkin kun evryllä tarjoaa lisää syöttöä.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #25  
Vanha 07.02.2008, 14:20

Kuulin jostain jotain pulinaa aiheesta AFN:n suuttimet ja niiden maksimi tuotto. Piisaavat kuulema tuonne 150 hp asti. Pitääkö kutinsa? Kokemusta kellään, vai pitääkö tehdä empiirinen tutkimus? ;)
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #26  
Vanha 07.02.2008, 19:55

Asioista hyvinkin perillä oleva taho kertoi, että tuohon 150 hp saakka riittävät.

<- AFN:n muutokset tällä hetkellä: VA-ahdin, 3 bar mappi ja DSS Ultime 2:set. Nykyisillä säädöillä pintakaasulla hyvin vakion omainen ajaa, eikä tunge kumikenkää putkesta poljettaessakaan. Iloa saa vielä lisää irti, kun parantelee ilmansaantia ja putkistoa, mutta tällä setupilla on ok ajaa talvikeleillä (vaimonkin). Todella tyytyväinen.

Viimeksi muokannut Jari Kanerva 08.02.2008 08:57 Perustelu: Kokoonpanon muutoksia.
LM LM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #27  
Vanha 08.02.2008, 08:46

Ja hiukan ylikin,
mutta alkaa savuttaa kun ruiskutus käy liian pitkäksi.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #28  
Vanha 08.02.2008, 21:33

Mistä seuraa, ettei jo kertaalleen maksettua PSI:tä kannata rruveta vaihtamaan lastuun, ainakaan ennen osien päivitystä.
Boxillahan tuosta pitäisi irrota se 99kW ja 270Nm. Turbo ei lie kestä juuri enempää ilman eliniän merkittävää lyhenemää ja suuttimistakaan ei riitä potku järkevästi kuin alle 20 hp lisäykseen. Ei siis muuta, kuin puhallin ja suutimet vaihtoon. Ja kytkin. Ja.. XD
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #29  
Vanha 08.02.2008, 22:01

Ja mappianturi, tai hoidat bleedauksen vastuksella. Lastussa menee raha hukkaan, jos et tee rautaan muutoksia.
jamietti jamietti ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 09.02.2008, 08:02

...Isompi cooleri sekä pakoputken takaosa ja kaksoismassa limppuun :)
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #31  
Vanha 09.02.2008, 18:27

Tais just auton hinta tuplaantua..

Mites muuten tuon VA:n kesto? Paljonko sillä uskaltaa ottaa tehoja koneesta, jos ei halua rempata ahdinta kerta vuoteen?
Tai vastaavasti, saako VB:llä sellaisen set-upin, että uskaltaa laskea muijankin rattiin?
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #32  
Vanha 09.02.2008, 19:57

Mutuna sanoisin VA:sta, että sen 160 hp/350 njuuttonia on ihan luotettava. Kai noista enemmänkin vedetään, mutta taitaa tuo pelti ympärillä olla kevyempää. Tämä siis ihan mutua, ne jotka tekee ja on tehneet oikeesti tietävät enempi. Itselläni on onneksi mahdollisuus turvautua näihin paremmin tietäviin.

VB riittääkin jo pidemmälle ja pitkittäiskoneisiin ei taida sen parempaa bolt-on -ratkaisua ollakaan. Ei se taida TDI kovemminkaan viritettynä olla paha rasti ajettavaksi, oma vaimokin kiitteli pelkästään että on muuten mukava ajaa. Alle 2000 rpm ja menee ajatuksen lailla. Veikkaisin, että VB:llä sama konstruktio vielä mukavampi.

Paremmat reaktioajathan tuolla naisväellä on, joten verrannollisesti vääntävä auto on mukavampi ajaa. (MOT). lol

Edit: Jarmolla tietoa sopivasta coolerista tuolle A4 keulalle?

Viimeksi muokannut Jari Kanerva 09.02.2008 20:01 Perustelu: Kymysys
jamietti jamietti ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #33  
Vanha 10.02.2008, 14:04

Nimenomaan sopivasta ei valitettavasti ole. Tuossa ylempänä purkaamolla niitä voi valkata ja ainakin Passat AFB:llä Leppävirralla, millainen siinä sitten, mahtuisko vas. eteen. En tiedä mitä maksaa teetetty, noista pyynti n. 80-120e.
Vuonna 9ja4 tein kuparista virtausopillisesti hyvän, mutta liian ison (syylarin kokoinen). Viivettä kesti K24:lla muutamia sekunteja. Kestäviä letkujakin piti etsiä VR:n veturipajalta :)
mikko o mikko o ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #34  
Vanha 15.02.2008, 16:27

Onkos kellään hajua miten kestää automaattiloota AFN:n perässä, jos vääntöä nostellaan? Vähän kiinnostas tuota sukkulaa piristää, mutta tuo VAG:n "huoltovapaa" automaatti askarruttaa.
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #35  
Vanha 15.02.2008, 20:04

Juuri iskin omaani PSI:n eikä tuo ainakaan vielä luista sen kummemmin kuin ennenkään. Öljyt vaihdatin 25tkm sitten ja vaihtovälihän noissa on 60tkm.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #36  
Vanha 15.02.2008, 21:03

Isällä on 74kW Passat automaatissa ohjelma, eli nyt pitäis olla 103kW.
En muista olisko ajettu nyt jotain 20-30tkm sillä ilman ongelmia.

Täytyy ihmetellä mitä keksis kans ite tohon kolopalloon kesällä, Karalalla tekis mieli joku mieto softa käydä laitattaan.
Nythän siin on 81kW (AHF), joten ei välttämättä paljoa kaipaile.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #37  
Vanha 24.05.2008, 15:35

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jari Kanerva
Sen verran probleemaa pukkasi, että turbon öljyputken (tulo) juuresta tihkuu öljyä, vähän mutta kuitenkin. Todennäköisesti otti itseensä, kun kiinnittäessä pomppasi paikaltaan juuri kun olin kiintoavaimella kiristämässä -> saattoi siinä kiertyä/taipua ja olisiko pieni murtuma tullut. Prkl. No, uutta tilalle maanantaina.
Mulla kävi ihan sama homma. Tai siis se ei pompannut mitenkään mutta sen verta oli ruostetta ym. skeidaa siinä, että otti itteensä vissiin irroituksessa.
Nyt tihkuu jonkun verran öljyä.

Hommasitko ihan marmorilta uuden, vai saisko niitä jostain muualta edukkaammin?
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #38  
Vanha 25.05.2008, 12:34

Marmorilta ostin, hintaa oli 83,60 ekua. Osanro 028 145 771BF.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #39  
Vanha 25.05.2008, 13:26

Joo, käännyin jo Tepon puoleen tässä asiassa kun on hänen kautta vain 41,40e.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #40  
Vanha 26.06.2008, 11:55

Pientä tilannepäivitystä: helmikuusta kesäkuun alkuun on kilometrejä kertynyt vajaat kymmenentuhatta. Tankillisen keskikulutukset ovat olleet välillä 6,25-5,2 litraa/100 km, isommassa lukemassa pääsääntöisesti kaupunkiajelua. Ajoa oli sen verran tiiviisti, että mitään säätämistä en tehnyt vaikkakin ahto oli osaltaan hieman hukassa.

Kesäloman aikana uusin alipaineletkuja ja tarkistelin muitakin mahdollisia ahtovuotoja. Sitten alkoi asteittainen VNT:n säätäminen (säätötanko mokoma melko kuumassa paikassa). Tankoa saikin melko reippaasti lyhentää ja koko ajan meno parani. Nyt lähinnä haeskelen hienosäätöä. Muikeat fiilikset, ero vakioon on huima.
MR MR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #41  
Vanha 27.06.2008, 07:26

Sääditkö pakopainemittarin kanssa vai "korvakuulolta"? Mihin asti ahdot piikittävät, vai piikittävätkö lainkaan? Paljonko pakopaine vs. ahtopaine?
Putko Putko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #42  
Vanha 27.06.2008, 16:28

Tuon mapin saa skodalta puolet halvemmalla
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #43  
Vanha 27.06.2008, 22:43

Mika: ihan /c -tuntumalla säädetty, ensi viikolla on tarkoitus tutkailla pakopainemittarilla tai mahdollisesti pakolämpömittarilla. Ahtopiikki mittarin mukaan 1.3 bar.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #44  
Vanha 27.06.2008, 23:23

Siis piikki vai "jatkuva" paine?
Vakiossahan on piikki tuota luokkaa myös.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #45  
Vanha 29.06.2008, 20:19

Piikittää tuohon ja tasaantuu siihen noin 1.0-1.1 bariin, eli vielä on varaa hakea piikkiä ylemmäs. Nyt vähän arveluttaa vakioputkistolla lyhentää tankoa, kunnes saa tarkempaa tietoa pakopaineista ja -lämmöistä. Kestihän tuo (vielä) läjässä, vaikka Ahvenistolla saikin kenkää.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #46  
Vanha 30.06.2008, 09:02

Prkl! Oma nyppi tänä aamuna taas niin, että alkoi itseäkin nyppimään viimeisen päälle.
Ei jaksa uskoa, että imusarjan päähän laittamani paperitiiviste olisi palanut koska pakosarjan päässä on ihan metallinen laippa:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=63745

Enpä ole tutustunut VNT-tekniikkaan sen paremmin vielä. Pitäisikö säätötangon liikkua ihan sormikopelolla ja voiko sitä herkistellä mitenkään irroittamatta turboa?

Oletkos Jari hankkiutunut eroon jo tuosta vanhasta VNT:stä?
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #47  
Vanha 30.06.2008, 10:37

Jep, vanha ahdin meni jo aiemmin kaupaksi.

Säätötangossa on 10 mm mutteri rajoittimena ja se on sinetöity maalilla. Sen avaaminen on ensimmäinen vaihe ja aukeaa ylhäältä katsottuna vastapäivään kiertämällä. Säätötangon liikuttelu saattaa olla melkoista via dolorosaa, jos sitä ei ole puhdistettu ja öljytty. Karhennettu "säätöpyörä" saattaa olla jumahtanut tiiviisti paikoilleen, joten kärsivällinen CRC-hoito ja ohutnokkaiset papukaijapihdit voi olla hyvä apu. Niin ja tanko lyhenee myös karhennuksesta vastapäivään kiertäen (ylhäältä katsottuna).
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #48  
Vanha 30.06.2008, 11:11

Luinkin jostain, että säätötankoa lyhentämällä saisi vakionkin heräämään aikaisemmin ja ahdot pysyisivät normiajossakin korkeammalla -> turbo pysyisi ehkä puhtaampana.
Itsellä on vielä tosi huono tapa käyttää lähestulkoon vain alarekisteriä.

Olisinkin ottanut jo kansirempan yhteydessä turbonkin irti mutta se vaikeimmassa paikassa (alin) oleva kiinnitysmutteri tuntui hankalalta avata.
Taisi siinä avainkin jo kerran nuljahtaa, niin jätin sikseen.
Ja voi olla, ettei sitä enää avatakkaan ilman mutterinsärkijää. Ja milläs sellaisen sinne sovittelet.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #49  
Vanha 30.06.2008, 18:58

Jos säätötanko liikkuu sormivoimilla helposti, niin sekö ei sitten ole tae että VNT-säätö toimii?
Eli jos säätötanko liikkuu, liikkuuko myös säätö föönin sisällä?
Toki jos tuo nykiminen aiheutuu pienestä jumista, niin ei sitä tuossa varmaan säätötangosta sormivoimilla erota.

Tangon lyhentämisellä en huomannut olevan mitään vaikutusta, ehkä herää aikaisemmin ehkä ei.

Ihmetyttää kun toi ei savuta ollenkaan peilistä katsottuna, silti vetoa on punarajalle asti hyvin...? Liian pienet suuttimet ;)?
Jartsake Jartsake ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Siuntion aurinko

  #50  
Vanha 30.06.2008, 20:06

Täältäpä tuo kaiman vanha ahdistin löytyy puhtaana ja kiiltävänä. Jos tarvetta ilmenee niin sen saa pois vaatekaapista omakustannehintaan. :)
Hirveällä hädällä tuli se silloin itselle ostettua, mutta koskaan ei kerennyt autoon asti. Auto kun ostettiin pois puoliväkisin, rikkinäisellä ahtimella.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #51  
Vanha 30.06.2008, 20:10

Jos tanko liikkuu, niin kyllä säätökin ahtimessa toimii. Mulla oli VA sen verran p***inen, ettei edes ahtimen ollessa irrallaan saanut sormipelillä tankoon liikettä. Onkos Aki alipaineletkut tarkistettu?

Minkä verran lyhensit tankoa? Ruokapuoltahan tuo taitaa kaivata, ei mullakaan AFN vakiona tuprautellut. Hammerilla vaan IQ pienemmälle, josko sieltä savuakin tulisi ;-)
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #52  
Vanha 30.06.2008, 20:29

Iq on 2.4 tällä hetkellä, alemmas ei viitti enää kun pintakaasulla alkoi tietyssä kohtaa nypyttämään jo tuohon tiputuksen jälkeen.
Löpömittari kyllä tykkää, kohta 1000km menty viime tankkauksesta ja ensimmäisellä valkoisella viivalla mittari...

Olisinkohan 1-1,5 kierrosta ruuvannut sita karhennettua osaa, sekin liikkuin kuin uusi, kun sen mutterin vaan ensin sai tarpeeksi auki.

Alipaineletkujakin siinä vähän ihmettelin ja otinkin muutamasta palan päästä pois, jos olis kiinnityskohdasta murtunut.
Täytyy varmaan laittaa kaikki uusiksi varmuudeksi.

Ei se kyllä sitten taas nykinytkään, mutta huomenna pitäis taas ajaa Tampereelle, niin katotaan.

Jos ei alipaineletkujen uusiminen auta, niin pakko ottaa turbo pöydälle.
Jos jotain fataalia siinä taas löytyy, niin toinen Jari tietää mistä tulee yhteydenottoja ;)

Kellään tietoa mistä sais oikein kunnon laipat tuohon egr:ään, sekin vaan jotenkin epäilyttää edelleen.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #53  
Vanha 30.06.2008, 20:33

Kysäisepäs laippoja esim. Ristilän Mikalta, olisko vielä tarjolla. MR löytyy tästäkin ketjusta.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #54  
Vanha 01.07.2008, 11:54

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
Ihmetyttää kun toi ei savuta ollenkaan peilistä katsottuna, silti vetoa on punarajalle asti hyvin...? Liian pienet suuttimet ;)?
Omassa (tai siis nykyään Rouvan) saman samanlaisessa vetoja kanssa sinne 4300 rpm saakka ja vasta punarajalla kuolee. Tätä ihmettelin itsekin tuossa taannoin. Ei savun muodostusta, paitsi hyvin mieto pöläytys joskus pienmmälle vaihtaessa, jos lapun tuuppaa lattiaan. PSI:llä tuo oli selvempi, kuin nyt ilman. On muuten todella mieto, kun vertaa tuon AATun poljettaessa tuottamaa savun määrää.

Oisko tuo nyt sitten ominaisuus? Meidän laitteella työnnetty karvan auki 300 tkm ja puhallin on koskematon. Hyvin tuntuu tanko liikkuvan.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #55  
Vanha 01.07.2008, 12:09

Ehkä asiat on oikein mitoitettu tässä koneessa.
Aikaisemmat on kyllä voimasavuttanu, varsinkin AHUt.

Golfin AHF päästi pöläytyksiä kun lämän löi tiskiin mutta ei sekään mitään enempiä savuttanut.
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #56  
Vanha 01.07.2008, 12:34

Minunkaan vanha AFN ei juuri savuttanut vaikka oli PSI:kin kiinni hetken aikaa. Pientä savua toki aina tulee, mutta ei niin paljon, että sitä olisi peileistä huomannut.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #57  
Vanha 01.07.2008, 17:38

Tänään ei taas nyppiny yhtään.

En tiedä sit vaan. Pitää uusia ne letkut ja ehkä aavistuksen ottaa iq:ta takaisin.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #58  
Vanha 03.07.2008, 13:12

Kävinpä minäkin hakemassa 3bar mapin. 038 906 051 A (~100e) olis tähän suoraan passaava mutta kävin hakemassa sen huokean C-loppuisen "pikkutappisen" Skodillakin tiskiltä Vemixiltä Treelta, 35e.

Laitethan turbosta siivet lentoon...
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #59  
Vanha 09.07.2008, 20:05

Plääh. Piti ruveta mittailemaan pakopaineita, mutta (kuinkas ollakaan) jostain vuotaa. Alkoi jo olemaan sen verran vetoja, että kytkin hieman luisti. Jälleen täytyy kerätä aika/motivaatio vuotopaholaisen löytämiseksi, pari paikkaa tuli jo tsekattuakin.

Suhina kuuluu kivasti hyttiin. Nyt jos neuvoisin jotakuta toista vuodon etsinnässä, niin varmasti osuisi oikeaan viimeistään toisella arvauksella. Itse kun metsästyksen aloittaa niin mr. Murphy takaa, että vuoto löytyy juuri sieltä viimeiseksi tarkistetusta paikasta. Siispä, ehdotelkaapas Top3 vuotokohteita.

Tarkistettu btw: imusarjan EGR-laipan tiiviys ja imusarjalta lähtevä liitoskumi.

Viimeksi muokannut Jari Kanerva 09.07.2008 20:12
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #60  
Vanha 09.07.2008, 20:31

Välijäähylle lähtevä putki, joka yhdistyy kovaan putkeen syylärin alla. Siinä turbon puolella.
Kovan putken liitoskohta imusarjaan on toinen.

Ne on kokemuksesta ainakin ollut rikki, tuota ensimmäistä en huomannut ennen kuin otin käteen sen.
Oli hinkannut koriin, eli sitä veikkaisin ihan ykköstarkistettavaksi.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #61  
Vanha 09.07.2008, 20:52

Otanpas huomisaamuna nuo kovat putket suurennuslasin alle. Pähkäilin myös, että imusarjan kiinnitystiukkuus voisi hyvinkin olla puolihuolimattomasti jäänyt tarkistamatta. Pakko varmistaa sekin vaihtoehto.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #62  
Vanha 09.07.2008, 22:01

Tuo eka ei siis ole kova putki, ja tarkemmin ajateltuna en nyt muista oliko se kuitenkin lohkolämppärin johto mikä siihen oli mulla hinkannut.
Putko Putko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #63  
Vanha 10.07.2008, 15:27

välijäähy
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #64  
Vanha 10.07.2008, 17:02

Nyt on tsekattu käytännössä kaikki imusarjalta välijäähylle, siellä ei vuotoa. Tepolta tilasin jo valmiiksi ahtimelta välijäähylle lähtevän (öpaut 40mm ja 60mm päät) letkun. Ahtimen vaihdon yhteydessä sitä tutkiskelin ja haurastumista oli havaittavissa, joten syy voi olla hyvinkin tuossa.

Sitä odotellessa passaa syynätä muutkin putkiston osat + puhdistaa ja tarkistella välijäähy. Mitäs Putko arvelet, muoveista kai tuo välijäähy pettää, jos vika sieltä löytyy? Voiko todeta silmä käteen -periaatteella?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #65  
Vanha 10.07.2008, 19:12

Jos et ole tehnyt painetestiä, niin koitappa.
Ei se vissiin paljoa vuoda? Meinaan jos ahdot on ihan kadoksissa ja jossain putkessa isompi reikä, niin painetestistäkään ei hyötyä vianetsintään.

Tuosta omasta:
Kaksi päivää on nykinyt ihan julmasti taas. Alipaineletkua ei tahdo löytää mistään. Marmorilta sain lopulta sitä pienempää ja toisesta liikkeestä isompaa (läpinäkyvää tosin).
Tänään tuli sitten mieleen koskahan on pa-suodatin viimeksi vaihdettu. Näemmä 70tkm sitten. Vedet olen sieltä päästäny jo pois, huomenna haen uuden ja katon sen vaikutuksen ensin.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #66  
Vanha 11.07.2008, 08:15

Lainaus:
Ei se vissiin paljoa vuoda?
Ahdot kyllä nousevat, vuoto ilmaisee itsensä siinä 0.5 barin paikkeilla ja voimistuu siitä ylöspäin.
Putko Putko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #67  
Vanha 11.07.2008, 09:48

yleensä vuotokohdan huomaa myös siitä että se on öljyinen
Debil Debil ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #68  
Vanha 11.07.2008, 11:31

Irrotin ja purin omasta kulkineesta Garrett GT1749VA turbon ja tämän remontin osalta meni turha työ hukkaan. Siivet liikkuivat hyvin ja pakopesässä oli muutenkin vain vähän karstaa.

Samoin imusarja ja EGR olivat paljon puhtaammant mitä oletin.

Niin ja autolla on ajettu nyt 230 000km.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #69  
Vanha 11.07.2008, 12:16

Onko sulla iq:sta mitään hajua?
Mietin onko tuolla funktio karstoittumiseen? Pieni iq, ei juurikaan karstaa?
Debil Debil ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #70  
Vanha 11.07.2008, 15:26

Pitää vilkaista löytyykö arvoa kunhan saan auton kasaan ja käyntiin.
Putko Putko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #71  
Vanha 11.07.2008, 16:23

Mitä pienempi iq niin enemmän soppaa silloin menee koneeseen.
Luulempa että eniten tuohon karstoittumiseen vaikuttaa ajotapa ja kuinka paljon on tyhjäkäyntiä.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #72  
Vanha 11.07.2008, 17:15

Eikö iq:n tiputus 7mg/h -> 2mg/h tyhjäkäynnillä kerro sitten syötön määrästä mitään osa/täyskaasulla?
Olen luullut, että iq:n pudottaminen tekee palotapahtumasta puhtaamman. Jolloin kulutus laskee, "teho" kasvaa ja karstoittuminen vähenee.

Oikeasti en siis tiedä miten se menee, en ole seurannut syöttömääriä ajotilanteessa.
Putko Putko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #73  
Vanha 11.07.2008, 17:17

pudottaminen kasvattaa syöttöjä koko alueella
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #74  
Vanha 11.07.2008, 22:46

Miksei toi mahdu mun päähän, vaikkei sinne paljoa mahdukkaan ;)
Vai onko se sitten ajotilanteessa eri, vai tarkoittaa mg/h tässä tapauksessa edes sitä mitä luulisi.
Putko Putko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #75  
Vanha 11.07.2008, 23:51

Eli kun iq:ta pienetää niin boksi näkee syötetyn määrän pienempänä mitä se todellisuudessa on...
Eli jos sen pudottaa 6->1,5 niin silloin syöttö kasvaa 4,5mg/isku koko alueella
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #76  
Vanha 12.07.2008, 09:06

No niin, sehän selkis kertaheitolla.
Olishan tuon saattanu järkeillä itsekin, jos omistais aivot joilla järkeillä ;)
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #77  
Vanha 12.07.2008, 17:36

Löpösuodatin vaihdettu, kaikki alipaineletkut vaihdettu.
Ahtovuodonkin olevinaan löysin imusarjan ja ahtoputkiston välisestä liitoksesta, sattui olemaan varaosa jonka vaihdoin.
Ei vaikutusta.

Ei kait tässä muuta kuin seuraavaksi tarkistettava varmuuden vuoksi turbo.
Ehkä N75 vois myös oikkuilla.
Putko Putko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #78  
Vanha 12.07.2008, 19:02

Onko ahdot ja maffi kuinka paljon yli pyynnin? Jos pahasti ylittyy niin aiheuttaa samanlaista nypytystä kun liika pieni iq...
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #79  
Vanha 12.07.2008, 19:46

Ahdoista en oikeastaan tiedä kun nyt on 3bar map paikallaan, teki kyllä originaali mapilla samaa. Eikä ole erillistä mittaria.

Maffia aloin epäillä tänään itsekin (luin ffp:n juttuja), koska paikallaan on Motonetista ostettu ja se antoi Golfissa ja tässä pasuunassa liki 1300 arvoja kun sitä mittailin joskus.
En vaan jaksanu alkaa enää tälle päivää ruuvailemaan vanhaa paikalleen.

Vag-com kaapelikin on lainassa ja lainaaja matkoilla... ;)

Voisinpa huomenna kokeilla sen maffin vaihtaa.

Edit: iq:ta olisin myös nostanu vähän ylös, jos vain olis se kaapeli.
jamietti jamietti ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #80  
Vanha 13.07.2008, 13:50

Pystyihän tuollakin ajamaan ilman maffia kytkettynä?
Kannattaa tarkistaa, s.turuus kaverilla kesti motonetin maffi 3,5 päivää 270CDI:ssä. Pierburg tuli aika nopeaan tilalle :)
LM LM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #81  
Vanha 13.07.2008, 13:55

Juuri edellispäivänä tuli vastaan merkitön halpis-maf, joka antoi lukemaa 1245 läpi kierrosalueen. :)
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #82  
Vanha 13.07.2008, 17:48

Do dii! Vaihdoin vanhan maffin paikalleen ja nyppiminen loppui siihen paikkaan.
Pitää ny seurata jonkun aikaa ja hommata jostain Pierburg, jos nykiminen pysyy pois.
Debil Debil ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #83  
Vanha 13.07.2008, 20:46

Käytin autoa kaapelin päässä ja tyhjäkäynnillä iq arvo seilasi 4.1-5.5 välillä.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #84  
Vanha 25.07.2008, 23:56

Lainaus:
Tepolta tilasin jo valmiiksi ahtimelta välijäähylle lähtevän (öpaut 40mm ja 60mm päät) letkun.
Siinä se. Halkeamaa noin 5 cm (ja tietty näkymättömällä puolella, öljyisyys tosin paljasti). Ahto on jälleen kotona.

BTW: vinkkinä kuultua, että N75 (Pierburg) löytyy varaosamyymälöistä osanumerolla käännettynä, Pierburgin valmisteena hintaan noin 45€.
zaci zaci ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #85  
Vanha 26.07.2008, 08:56

Pieni OT: Näkyy Kuopion seudulta porukkaa tehneen noita painetestejä, niin missä ootte niitä tehneet vai onko oma kompuraa käytössä?

Viimeksi muokannut zaci 31.07.2008 08:26 Perustelu: Testit tehty, ei tarvetta enää kompuralle..
zaci zaci ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #86  
Vanha 31.07.2008, 08:28

Onnistuuko AKE-koneesta turbon irroitus ja putsaus ihan normaalein työkaluin, vai tarvitaanko jossain vaiheessa jotain erikoisempia välineitä? Onko miten aikaa vievä tai hankala projekti itse irroitus/kasaaminen? Putsaamiseen näkyikin löytyvän hyvät kuvalliset ohjeet tuolta ensimmäiseltä sivulta, vissiinkin pätevät myös tähän minun autooni?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #87  
Vanha 27.08.2008, 17:47

Huhhuijakkaa, tänään tuli eheä ahtopainemittari rikkinäisen tilalle.
Kovat on paineet vakiomutkalla 3bar mapin kanssa.

Piikki käy äkkiä 1,8 tai 1,9bar, tasaantuu hetkeksi 1,5barin tuntumaan ja jatkuvat on sitten 1,2 tai 1,3bar.

Onkos se sitten, että VA:lla se käyttäytyy rauhallisemmin vai onko VNT-tangon säätö saanut noin hurjat piikit aikaan?

Täytyy vissiin alkaa katselemaan syöttöä jostain lisää, vai ahdistaako se ahtimesta vaan nyt?
Savua kun ei tule yhtään.
Jari Kanerva Jari Kanerva ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #88  
Vanha 27.08.2008, 18:42

Näyttäisi kyllä, että vakiopillerin akseli on tiukilla. Olikos sulla Aki suutinpuoli vaihdettu? Kyllä VA ainakin omilla kokemuksilla rauhallisempi on.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #89  
Vanha 27.08.2008, 19:20

Ei mulla ole kuin tuo 3bar mappi, iq 1.6 ja VNT "piukalla", ihan kivasti se tuollakin kulkee ja vakiomutka lienee kyllä aika rajoilla.
Nyt kävin tekemässä äkkiä kokeiluversion evrystä kun sattui potikka olemaan hyllyssä. Säädin sillai, että ihan aavistuksen tyhjäkäynnillä tuntuu hytkytystä.

Ja kyllä, ainetta se huutaa lisää. Lähti kulkemaan ihan eri tavalla :)

Se tässä on tarkoituksena, että sitten kun joskus toi vakiomutka sanoo tööt, niin laitan sen VA:n ja kärjet sitten jossain vaiheessa myös.

Viimeksi muokannut A6tonen 27.08.2008 19:29
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #90  
Vanha 27.08.2008, 21:08

Käytä nyt penkissä ennekuin se mutka kuolee. Minua ainakin kiinnostaisi tietää, mitä noilla saa irti. Sitä kun ei oikeastaa ole muuta kun säädetty. :)

PSI:n kanssa ahtoi muistaakseni kanssa 1,2, joten ei kai se vielä paha ole. Tuo piikki alkaa kyllä olla aika kova. Mitä jos vähän säätäisi vähemmän piukalle, olisiko rauhallisempi (ja vähemmän kovilla)?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #91  
Vanha 28.08.2008, 07:16

Olis se kieltämättä mukava tietää paljonko tuosta lähtee, täytyy katella mitä penkitys maksaa täällä.
Olis ollut kyllä mukava tietää lähtötilannekin, edes ahtopainemittaria mulla ei ollut alkuun.

Nyt toki voisi säädellä VNT:tä ja katsella mikä vaikutus sillä oikeasti on.

En ymmärrä tuota kun sanotaan että iq:n laskeminen vastaa evryä. Luulinkin ensin, että on ihan turha väkästellä evryä enää kun iq on noin alhaalla, mutta ei.
Täytyis varmaan kokeilla sitäkin, että ottaa evryn pois ja rukkaa tota iq:ta niin alas kuin pystyy ja katsoa vaikutus.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #92  
Vanha 28.08.2008, 08:05

Siis Evry on silkkaa boksin huijaamista, kun taas IQ:n säätö on ihan "oikeaa" säätämistä.
Boksilla ehkä on jotain raja-arvoja joita se ei hyväksy ylittävän
jamietti jamietti ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #93  
Vanha 02.09.2008, 09:07

Miksi tappaa toimivaa V:tä, kun siihen voi vaihtaa VA:n kompurapesän ja siiven, jolloin saa VA:n. Hyvän käytetyn VA:n löytäminen on aina myös tuurista kiinni. Suuttimeksi samantien laadukkaat 0.260 ja vakkomilla katsoen ennakot kohilleen. Esimerkkinä vakio IQ 7, ihan normaali savu, eli ei juuri mitään näkyvää ja kaksoismassan rajoilla liikutaan. VNT tanko normissa, piikki 1,4. Oldman intake. Kulutus voi laskeakin matkassa.

Lisäys: tänään kävin Jkl:ssä, normiajoa talvirenkailla 2,5bar, paljon vakkarilla, 2-3hlö, tankki täynnä, muutama ohitus, joku reilu kiihytys (8-9 sek 0-100), 25km peräkärriä. Yht 327km =15,6L eli 4,8/100. Auto 1.9 AFN Avant A6 -98, 150tkm.

Viimeksi muokannut jamietti 07.11.2008 20:56
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #94  
Vanha 02.09.2008, 17:21

Mutta jos ei ole V:tä, vaan VNT-15?
En kylläkään tiedä mikä ero niissä on edes?

Ilmeisesti noita päivityshommia ei tee mikään firma, vaan pitää itse hommata VA ja tehdä?
Jolloin pienempi homma olisi laittaa se VA suoraan.
LM LM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #95  
Vanha 02.09.2008, 19:11

Kyllä turbofirmat päivittelevät ahtimia asiakkaan tarpeen mukaan; työn hinta ~200-600€.
Tai jos itse koittaa kasailla, niin tasapainotus olis ihan kiva.. (20-100€)

Mutta mistä hankkia se VA:n 1mm isompi kompurasiipi+kotelo?
uutena ehkä 200-350€, jos edes saa.

Mun mielestä, hintaan ja vaivaan nähden, kannattaa unohtaa VA ja etsiä jotain parempaa.. :)
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #96  
Vanha 02.09.2008, 19:13

Lainaus:
Mun mielestä, hintaan ja vaivaan nähden, kannattaa unohtaa VA ja etsiä jotain parempaa.. :)
Noh, kerro ny mu(i)llekin että mitä ;)
jusu31 jusu31 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #97  
Vanha 04.09.2008, 19:18

eli olisko jollain tietoo taitoo onko siinä jotakin ihmeellistä jos otan ja vaihdan ton mutkan
jardell jardell ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #98  
Vanha 04.09.2008, 19:23

ota ainakin 24mm lenkkejä erilaisia öljynpaluu letkua varten... soon melko vittumainen
jusu31 jusu31 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #99  
Vanha 04.09.2008, 19:29

Eli kumpi, ylä vai alapuoli? Ei se nyt muuten näytä pahalta irrottaa. Kuinkas toi putki irtoaa turbosta? Saako noin vaan, vai joutuuko irrottaa kannattimista?

Viimeksi muokannut okkim 07.09.2008 09:46 Perustelu: Lisätty välimerkkejä ym.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #100  
Vanha 04.09.2008, 19:34

No yläpuoli on tulo ja alapuoli paluu.
En tiedä mitä autollas on ajettu mutta saattaa sitten olla, että sen tuloputken liitos ottaa itteensä ja joudut laittamaan uuden putken jos et ole yhtään antanu sille CRC:tä etukäteen.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Diesel > Turbon puhdistus/vaihto AFN:ään


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
Vuoto katalysaattorin ja turbon liitoksessa titiihon Turbot 6 11.12.2011 17:19
Mistä tietää turbon kunnon? simppa80 Turbot 3 24.08.2007 17:20
toimiiko turbon säätö? naatiskelija Turbot 8 15.06.2006 09:11
Turbon rikkoutuminen? leecher Turbot 5 25.01.2006 07:55
Turbon huolto pk-seudulla Audi100/200 Turbot 1 27.01.2005 09:37


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 00:09.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.