banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #1  
Vanha 28.12.2007, 07:03 Mönkijät

Enpä löytänyt aiheesta aiempaa threadia, joten avataanpa tällainen. Jo muutaman vuoden on ollut mielessä hankkiä mökille mönkkäri, joka palvelisi sekä hupi- että hyötykäytössä.

Koska tarjonta on laaja eikä hinta-, rakenne- ja varustevertailu ole ihan yksinkertaista, kyselen, löytyykö palstalaisilta kokemuksia näistä omaperäisistä laitteista, joilla joko saa tai sitten ei ajaa yleisellä tiellä.

* Missä menee raja "lelun" ja käyttövehkeen välillä?
* Onko järkeä investoida uuteen vai välttäisikö käytetty?
* Lisääkö tieliikennevalmius kohtuuttomasti hintaa? Entä tuoko se oleellisia rajoituksia maastokäyttöön?
* Neliveto lienee välttämätön?

Kuten kysymyksistä huomaatte, eivät omat speksit ole vielä kovinkaan jäsentyneet. Käyttö määräytyisikin pitkälti valitun laitteen mukaan. Esim. maantievalmius lisäisi käyttömahdollisuuksia oleellisesti, mutta pelkkä metsätieajokin voisi tulla kysymykseen.

Jonkinlaista peräkärryä pitäisi saada vedettyä, samoin talvella aurauskalustosta olisi suurta hyötyä. Hyvät maasto-ominaisuudet helpottavat metsässä liikkumista.

Heittäkääpä omat kokemuksenne, niin päästään suunnittelemaan ensi kevättä ja kesää!

Viimeksi muokannut Quality 08.08.2009 19:04 Perustelu: Muutin otsikkoa kattamaan yleisen keskustelun mönkkäreistä.
Kurko Kurko ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #2  
Vanha 28.12.2007, 07:17

Muutamia kokemuksia:

- erillisjousituksesta on apua, mikäli käytät mönkijää maastossa
- neliveto pakollinen maasto/talviajossa. erityisesti hitaassa ajossa takaveto jää sutimaan. Lumiketjut toki auttavat.
- kiinnitä huomiota jarrujen ja vaihteiston toteutukseen, käy koeajolla jos mahdollista
- vinssi ja vetokoukku ovat hyödyllisiä. omassa mönkijässä vinssin ohjaus on ohjaustangossa ja mm lumiauraa voi käyttää siitä kätevästi.
- kevyempi=parempi.

vertailuja ja esittelyjä löytyy ainakin 4x4 lehdestä: http://www.4x4-magazine.com/etusivu/

Viimeksi muokannut Kurko 28.12.2007 07:23
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 28.12.2007, 08:43

Tässä myös omia kokemuksia:

- Erillijousitus on ihan ehdoton, kiinteä taka-akseli kyllä menee jos pääsääntöinen käyttötarkoitus on kevyt työ tasaisessa maastossa
- liikennekelpoisuus tuo paljon helpotusta normaaliin liikennöintiin, jos ostat tiekelpoisen niin katso, että tehojen kuristukset saa helposti pois päältä maastokäytössä

Muita huomioita, ensimmäinen mönkkäri oli 90 luvun alussa, kuutioita huimat 300 joka oli siihen aikaa kokoluokkaa iso =) Nykyään 400 luokka on keskikokoa joka riittää 90%:sti. Varsinkin poromiehet ym. ammattikäyttäjät suosivat tuota, sillä paino/teho suhde on silloin optimaalinen. Järeä 800 kuutioinen painaa jo niin paljon, että sillä on arveluttavaa lähteä jänkhälle. Tosin jos on tarkoituksena käytää telasarjaa on lisätehosta hyötyä, silloin nuo laitteet menevät melkein mihin vain, uskomaton kokemus. Moottorikelkka jää turhaksi, nopeus vaan on rajoitettu. isoissa mönkkäreissä alkaa olla jo melkein samat hienoudet kuin autossa esim. ohjaustehostin (joka on muuten telakäytössä melkein pakollinen).

Mistä erottaa lelun ja "oikean" pelin. No hinta on heti sellainen josta tietää jo näkemättäkin, että jos toinen maksaa 2500 ja toinen 6000 niin halvemmassa on jostakin säästetty, ei tarvitse edes nähdä. Näkemällä itse laitteen huomaa jo monestakin seikasta, voimansiirrosta, jarruista, hallintalaitteista yms.

Käytetty vai uusi. No uusi on aina uusi, takuita myöten. Mutta olen itsekin ostanut 2 mönkkäriä käytettynä ja hyvin tuloksin. Pitää vain tietää historia ym. hyvin, huoltokirja on edelleen hyvä documentti. Noiden safari yms. järjestäjien vehkeet kannattaa suosiolla unohtaa, ne ajetaan loppuun ja huollot sun muut on mitä sattuu, lisäksi katteet ym. on usein repaleiset.

Tällä hetkellä tallissa ei ole mönkkäriä (tai no on tuollainen pikkuinen lasten). Myin juuri vanhan Suzukin pois pölyttymästä. Tämä kun ei ollut tieliikennekelpoinen niin ei tullu juurikaan ajoa, lumityöt sun muut menee Stiga Park:lla näppärästi. Mielessä on, ostaa tuollainen "lelu" tieliikennemalli esim. työmatkakäyttöön, tällä ei siis ole edes tarkoitus tehdä mitään oikeita töitä, neliveto pitää silti olla =)
C 4 C 4 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 28.12.2007, 11:27

Melko samoilla linjoilla:
Iso 800 mönkijä ei oo mielestäni hyvä,toki tuosta telahommista ei oo omaa kokemusta,kuulopuheiden mukaan on uskomaton värkki.

Varmaan just tuo 400-500 kuutioinen on paras hommaan kuin hommaan.

Polarishan on voittanut kaikenmaailman testiä,mielestäni sen takia kun siinä on kaikenmaailman tingentangelia ylettömästi.
Toki hyvähän Polariskin on.

Itte jos uuden hakisin niin Hondan ottaisin.Erillisjousituksella.
En nyt muista missä kuutioissa hondaan tuon sai mutta pienimmissä sitä ei ole

Tieliikennevarustuksesta sen verran,että lakisääteisesti suurin ero varmaan on renkaat,koska kunnon nappularenkailla ei saisi ajaa tiellä,niin eihän ylinopeuttakaan saisi ajaa....
Tommi Tommi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 28.12.2007, 11:58

*Riippuu käytöstä mökille varmaan piisaa jo 400 mutta jos metsään mielit loppuu maavara eli650-700 on hyvä;)

*Tahtoo hyvän käytetyn ja uuden hintaero olla aika pieni. Osta uus.

*Lisää. Ei kannata.

*Kyllä

Itse laitoin polaris 700EFI puolet hupiajoa ja puolet hirvenvetoa.
jols jols ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 28.12.2007, 17:22

Itse päädyin nelisataseen Polarikseen, syinä:
-erillisjousitus ja hyvä maavara
-kytkettävä neliveto (kevätjäillä ja lumessa kiva leikkiä)
-laadun tunne ja toimintavarmuus

Joskus tullut mieleen että kilvellinen olis mukava mutta siinä joutuu tinkimään aika paljosta, renkailla ei enää mennä maaston, tehot kuristettu ja peilejä ja muita roinaa tiellä. Noitakin pitäis olla eri käyttötarkoituksiin jos olis mahdollisuuksia pitää...

Hauskoja pelejä, suosittelen!
Razur Razur ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 28.12.2007, 19:22

Itse tuollaisella 350 yamaha grizzlyllä tullut päristeltyä.

Ei ole erillisjousitusta, mutta hyvin se mönkkärin perään tehty telikärry pahastakin paikasta mukana on tullut, täynnä pöllejä. Metsästä toki. Kokemusta ei erillisjousitetusta, mutta varmasti siinä omat etunsa olisi. Voima ei ole vielä kesken loppunut, neliveto kytkeytyy napista ja vinssi myös helposti hallittavissa ohjaustangosta.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #8  
Vanha 28.12.2007, 19:29

Jos aihe kiinnostaa niin kannattaa käydä kirjastossa vilkaisemassa mitä juttuja mönkijöistä on ollut koneviestissä. Tuntuu että nykyisin toimittajat ovat ihastuneet noihin mönkijöihin niin kovin että lehden voisi nimetä mönkijäviestiksi.

Itte ole jo aikapäiviä sitten tuominnut nuo kelkat ja mönkijät leikkikaluiksi. Mut eihän harrastuksille toki tarvi laskea kustannuksia ja sillä asenteella saahan noilla kikottimilla just polttopuut metsästä hilattua.
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 28.12.2007, 21:46

Erittäin hyviä pointteja - kiitos kaikille tähän mennessä kommentoineille. Koska ennen kevättä pitäisi tulla vielä talvenkin, lienee hyvää aikaa kypsytellä hankintapäätöstä - joten pistäkääpä edelleen omia kommenttejanne.

Hervastin kommentin ymmärrän hyvin myös, sillä oletan, että olet maalta ja tottunut käyttämään hiukan järeämpiä työkoneita. Mönkijät ovat kieltämättä aikalailla "kaupunkilaisten" vehkeitä. Näin ainakin maalta lähteneenä ja traktoreillakin puljanneena ajattelen. Mutta mönkkäri menee mielestäni metsässä paikasta, johon traktorillakaan ei ole asiaa, tai ainakin sille riittää pienempi väylä.

Tuo tieliikennevalmius menee juuri kuten ajattelinkin: sen mukana menetetään jotain oleellista, ja laite ikään kuin muuttaa luonnettaan. Vaikea valinta.
Amigo Amigo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #10  
Vanha 29.12.2007, 01:56

Mulla on ollut 3 kuukautta Polaris 500 ruiskukoneella ja maastomallina. Hankinnassa painotin työkoneominaisuuksia, joten tieliikennemalli ei tullut pienen harkinnan jälkeen kyseeseen. Työkäytössä laitteen painosta on enemmänkin hyötyä kuin haittaa, koska paino lisää pyörien vetovoimaa tiukassa paikassa. Kevyt kone vain jauhaa paikallaan tyhjää. Varusteina on vinssi, lumilevy ja peräkärry, jonka saa muutettua rankakärryksi tarpeen tullen. Pelkillä järkisyillä en hankintaani kuitenkaan yritä kenellekään perustella. Tunnetta on vahvasti mukana ja tähänastinen käyttö on ollut pelkästään hauskanpitoa. Lumikin kun antaa odotuttaa itseään täällä Tampereen seudulta.
Antti Määttä Antti Määttä ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 29.12.2007, 21:31

Huvikseni selailin mönkijöiden myynti-ilmoituksia nettimotossa ja löytyipä sieltä yksi dieselkoneinenkin. Sellainen olisi jo melko pätevä työkone, mikäli potkua on tarpeeksi. Menee puiden raahaamiseen metsästä vähemmän energiaa kuin puista pesässä saadaan talteen;-)Metsäkoneella ei ole dieselveroa(?) ja tupaöljyllä saanee ajella(?).
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #12  
Vanha 29.12.2007, 22:27

Mitä olen noita kelkkoja ja mönkijöitä metsätöissä seurannut, niin vähänkään kangasmaastoilta poiketessa ajourien ja reittien valmistelu vie suuren osan ajasta ja itse ajaminen ei suhteessa sitten niinkään kauaa. Mönkijöiden maavarat ovat kuitenkin aika vaatimattomat jos ajatellaan normaali metsämaastoja ja jos varsinkin pitää vetää perässä kärriä jonka pyörät eivät vedä.
Takapotku traktori ketjuilla lukko päällä on noihin verrattuna aika peto vetämään, painosuhde on hyvä ja painonsiirto toimii vetokykyä lisäävästi pahassa paikassa. Ja on pihan puhdistuksessakin eri teho kun työleveyttä ja nopeutta on lingolla varustettuna tuplasti.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #13  
Vanha 29.12.2007, 23:27

Mulla on itse tehty mönkijä. Ei tarvitse sitä peräkärryä ollenkaan, kun on tavaratilaa riittävästi.
Kätevä siirrellessä tavaroita tallin ja varaston välillä tai polttopuiden siirtämisessä.
Metsässäkin on sillä tullut ajeltua ja ihan hyvin se siellä meni.
Tietysti paino rajoittaa vähän leikkimistä, se kun tuppaa sitten olemaan kunnolla kiinni, kun pito loppuu.

Teloillakin on itsetehtyjä "härveleitä" olemassa. Esim. tällainen on aika helppo tehdä itsekin.

Meni vähän OT, mutta sama käyttötarkoitus näilläkin vehkeillä.
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 30.12.2007, 06:34

Jussin "mönkijä" onkin hauska peli. Vaikuttaa pikkuisen kiikkerältä kuitenkin? Oletko saanut sitä kertaakaan kyljelleen? Alusta ainakin on korotettu / vahvistettu, mutta mitä muuta?

Ei tuollainenkaan ole täysin pois laskuista. Varmaan joku ikäloppu maasturi ajaisi tosiaan saman asian, mutta toimivia sellaisia tuskin saa pikkurahalla.

Hervastin traktorikokemukset siirtävät ajatukset väistämättä tuonne järeämpään työkoneluokkaan. Traktori on tehty varta vasten maastokäyttöön sopivaksi työjuhdaksi eikä leikkikaluksi. Siitä toki löytyy ominaisuuksia käyttötarkoituksiin, joihin mönkkäriä ei ole ollenkaan suunniteltu. Aika erilaisia laitteita.

Jussin telahärvelivideo sen sijaan ei napannut sitten ollenkaan. Varmasti tuollaisellekin löytyy käyttönsä, mutta aika pahaa jälkeä saavat telat aikaan maastossa. Ihanteena on luontoa säästävä liikkuminen, joka kumipyörillä on ainakin teoriassa mahdollista Sitä paitsi telat tekevät laitteesta kankean ja massiivisen.
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #15  
Vanha 30.12.2007, 08:19

Mitenkäs tuo mönkijä telasarjalla menisi? Tällä yhdistelmällä ei tarvitse suunnitella kovinkaan tarkasti mistä menee, tosin maavara hiukan rajoittaa, mutta telasarja nostaa senkin ihan eritasolle. Koneen koko pysyy edelleen sopivana verrattuna järeään traktoriin. Lisäksi nuo telat ei phasti edes tuhoa luontoa, sillä paine maata vasten on pieni. Vetokyky onkin sitten ihan eri luokkaa kuin renkailla varustettuna, perässä tulee isokin kuorma...
O.J. O.J. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #16  
Vanha 30.12.2007, 16:23

Ei tarvii mennä kirjastoon saakka. Sivulta 102 eteenpäin löytyy jotain juttua, myös telasarjasta:
http://sahti.mtk.fi/epaper/products/...0-05/index.htm
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 30.12.2007, 17:23

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Quality Näytä viesti
Jussin "mönkijä" onkin hauska peli. Vaikuttaa pikkuisen kiikkerältä kuitenkin? Oletko saanut sitä kertaakaan kyljelleen? Alusta ainakin on korotettu / vahvistettu, mutta mitä muuta?
Taka-akseli on vain korotettu, muuten alusta on tehty kokonaan uusiksi. Moottori on Derbystä, tästä näkee hieman alustan rakennetta.
Pitkittäin asennettu Derbyn kone, etuperä on kavennettu Mazdan taka-akselista ja etutolpat, sekä vetonivelet/akselit ovat Derbystä.

Daikku on tehty ihan niistä osista, mitä nurkista löytyi. Muistaakseni ostin ainoastaan vaijerilukot kaasuvaijeriin ja jäähdytysnesteet, muu on pelkkää kaatisromua.

Kiikkeryys on suhteellista. Se näyttää paljon kiikkerämmälle kuin oikeasti on, mutta kyllä se jossain tilanteissa myös ohjaamoon tuntuu kiikkerälle. Kertaakaan se ei ole kaatunut, kerran on ollut lähellä.
Pahin tilanne sattui huollossa ja kuva siitä tässä.

Kotisivuiltani löytyy lisää Daikkukuvia ja muutama video. Jos kiinnostaa alkaa rakentamaan omaa mönkijää, niin minulta saa kyllä kysyä ohjeita. Muutaman jutun tekisin nykyään toisin ja uusi mönkijä onkin jo suunnitteilla.

EDIT: Ja lisätään vielä, että rakenteesta johtuen välitykset ovat mönkimiseen erinomaiset. Huippunopeus on noin 50km/h ja Daikku on lähes tunnotun perään laitettavalle kuormalle. Jos pitoa riittää, niin kiihtyvyys ei juurikaan muutu, vaikka perässä olisi 1300kg:n -venetraileri. Painavin vedettävä on ollut 3500kg:n traktori lana maassa kiinni ja se kyllä vielä liikkui, mutta pahoja pitovaikeuksia alkoi olemaan. Vääntöä löytyi kuitenkin vielä hyvin.
Tässä kuvassa tavaroiden siirtämistä tallista varastoon. Tavarat meni velleistä huolimatta perille asti.

Ja se jäi myöskin vielä kertomatta, että Daikku on alunperin 2WD -paku.

Viimeksi muokannut audiq 30.12.2007 17:41
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #18  
Vanha 30.12.2007, 19:41 Hatunnosto Jussin Daikku-mönkkärille!

Aivan verraton peli tosiaan tuo Jussin omaperäinen laite. Varsinkin, kun olet sen alusta saakka itse suunnitellut ja rakentanut.

Voi kyllä olla, ettei kenen tahansa "älä tee sitä itse" -miehen kannata moisesta haaveilla, vaan joutuu tyytymään valmiimpiin konsepteihin. Hauska kuitenkin tehdä tuttavuutta tuollaiseen projektiin.

Kuvat vakuuttavat laitteen maastokelpoisuudesta ja venetrailerikuva(us) on mykistävä näyttö vetokyvystä. Uskomatonta!

Hienoja otoksia löytyy Jussin galleriasta. Kannattaa käydä katsastamassa koko paletti, ellei jo aiemmin ole sattunut kohdalle.
Escalator Escalator ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #19  
Vanha 31.12.2007, 00:52

Isällä oli lelu/työkoneena Polaris Sportsman 700 EFI. Sen verta jykevä ja voimakas pakkaus että pihatyöt SEKÄ lumityöt hoituivat moitteettomasti ja samalla kyseisellä koneella oli mahdollista tehdä huippuluokan reissuja metsän keskelle ilman sitä inhottavaa pelkoa että jäisi kiinni tms.. 68 heppaa silloin jo löytyi ja vm oli -04. Myytiin kyllä mönkkäri tuossa pari vuotta sitten pois mutta kuullemma Polariksella kattava valikoima tänäkin päivänä ja on johtotähti mönkijämarkkinoilla. Itse olin tyytyväinen kokeilun jälkeen. Oli luotettava ja voimakas työkone mutta palveli myös loistavana leluna samalla. Ulkonäkökin oli kyllä sen verta raju ja maskuliininen että lelulta se ei näyttänyt :)
Amigo Amigo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 31.12.2007, 01:41

Varmasti on niin, ettei mönkijä ole vaihtoehto traktorille työkäytössä.
Ei traktorikaan ole monellekaan mönkijän korvaaja hupikäytössä.
Minulle mönkijä on kompromissina parempi.
Tommi Tommi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #21  
Vanha 31.12.2007, 10:29

sjchdddddddyekiopdsweghrjmoiuytfdsfgdswqswqts8owd9 oisxjsxusxiisxusyzazsssssssssswrsrewfadq

Ops pidetäämpä lapset poissa koneelta,! näkyvät oppivan joutuusti..;)
Ja asiaan jos painotus on työ käytössä niin kyllähän traktori on aika ehoton. mutta ei sillä kesällä tule paljo lähdettyä huvikseen ajelee. ja kyllähän tuolla omalla pollella (700efi) on aika kiva takaveto päällä hiekkateillä ajella..;)

Viimeksi muokannut okkim 31.12.2007 11:44
Mike Beuf Mike Beuf ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 31.12.2007, 20:22

Intissä Polariksen 6x6 Sportsmanilla enemmänkin ajelleena voin sanoa siinä olevan toimintavarma ja vahva peli vaikkei mikään kisavehje olekaan. Välillä vedettiin kymmeniä kilometrejä isoa peräkärryä satojen kilojen lastilla eikä vehje ollut moksiskaan. Kytkettävän kuusvedon ansiosta menee ihan mistä vaan kunhan kitkaa riittää.
Antti Määttä Antti Määttä ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #23  
Vanha 31.12.2007, 20:34

"menee ihan mistä vaan kunhan kitkaa riittää."

Niin menee taunuskin. Tai korolla;-)
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #24  
Vanha 01.01.2008, 00:21

Aika hyvin poimittu. Lisäksi voisi sanoa että "ja kunhan vääntöä riittää" :)
Mike Beuf Mike Beuf ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #25  
Vanha 01.01.2008, 17:46

Nooooh. Yleisesti ottaen Taunuksesta loppuu kitka melko paljon aiemmin jo muutenkin. :>
napakettu napakettu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #26  
Vanha 25.01.2008, 13:30

Mitä muutoksia vaaditaan, jotta esim. tuollainen maastokäyttöön tarkoitettu Sportsman 500 EFI saataisiin rekisteröityä tieliikenteeseen? Vilkut, töötti, katti, maahantuojalta joku lappu? Vai onko silkka mahdottomuus saada rekisteriin?

Jokohan näihin saisi jotain turbotussarjaakin :)
Escalator Escalator ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #27  
Vanha 25.01.2008, 17:32

Silloin 2004 lupasivat että minkä tahansa mönkijän saa tulevaisuudessa rekisteriin. Oon nähny jopa 800 liikenteessä, tosin en kattonut oliko kilvissä, mutta ajeli niin rauhassa että luultavasti kyseinen vekotin oli kilvissä.

Eli peili vasemmalla puolella, töötti, vilkut ja rekisterikilpi perässä kissansilmän kera. Luulis noilla pärjäävän. En ole varma näistä mutta ainakin pyörissä nuo ovat pakolliset. Miksipä eivät mönkijässä?

Tiedä sitten tarviiko niitä kuristaa 80 km tuntinopeuteen, mutta rekisteriin noita kyllä pitäis saada. Olen kuullut huhuja että se 80km/h rajotus on yleistä, varmaankin painon ja koon perusteella. Ei tuommonen kevyt tehokas mönkijä ole kiva 150 nopeudessa.

Mutta löytyyhän niitä poikkeuksiakin.

Kokeileppa mennä polariksen kauppiaalle pienelle pullakahvi keskustelulle ja kysele häneltä.
Luulis tietävän :)
Amigo Amigo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #28  
Vanha 26.01.2008, 01:56

Jos tuolta käy lueskelemassa, ei tarvitse niin paljon arpoa. http://keskustelu.sammysatv.com/
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #29  
Vanha 26.01.2008, 07:15

Kiitos, Antero, kiintoisasta linkistä! Yllättävän aktiivinen foorumi sieltä paljastuikin: 0-viestiä kirjoittaneiden siivouksesta huolimatta tuolla palstalla on lähes yhtä paljon rekisteröityjä jäseniä kuin täälläkin eli yli 4000 ! Ja sikäli kuin oikein ymmärsin, ikää foorumilla on alle neljä vuotta. - Hatunnosto!
napakettu napakettu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 26.01.2008, 12:12

Kävinpä sitten Polaris-kauppiaan luona auraamassa lumia Sportsmanilla. Ei maastokäyttöön myytäviä mönkijöitä saa rekisteriin, ennen kesäkuuta olisi saanut poikkeusluvalla, mutta uuden lain astuttua voimaan ei onnistu enää.
Amigo Amigo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #31  
Vanha 27.01.2008, 00:48

Sammy´s ATV on todella antoisa foorumi mönkijöistä kiinnostuneille. Enimmäkseen löytyy asiaa ja tunnetta sopivassa suhteessa.
msk383 msk383 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #32  
Vanha 27.01.2008, 00:58

Mönkkäriä ostaessa kannattaa miettiä käyttötarkoitusta aikas tarkasti. Itse sanoisin, että jos tarkoituksena on aurata pihatie aina silloin tällöin niin siihen riittää loistavasti jokin 300 kuutioinen nelikko vallan mainiosti. Ei kuluta, toimii (kunhan ei ole halvin kiinanihme) ja jaksaa siirtää nuoskaluntakin kiitettävästi mutta jos ajatuksena on lähteä metsään tai hiekkateille rellestämään niin kuutioita ei ole koskaan liikaa. 500:lla jne pärjää loistavasti metsässä mutta jos tahtoo pöllyttää hiekkateitä sladissa niin..

Omia kokemuksia on auraamisesta, kärrin vedosta, offroadista ja hiekkalaatikoilta. Viimoisin mönkkä oli 800 polaris joka osoittautui aivan sudeksi. Liekö maanantaikappale mutta ei vain kestänyt omaa käyttöä. Vaikeassa maastossa vetareita meni 3kpl 50h aikana sekä lisäksi muut taudit vaivasivat. Lähes joka ajokerralla jotain hajosi tai kone ei toiminut. Viimeisin pisara oli jo surullisen kuuluisa takuu jota viljeltiin täällä etelä-rannikolla tietyssä firmassa mutta onneksi muualla takuuasiat ymmärrettiin. Tästä kunniamaininta konetalo pirttilälle hämeenlinnassa jossa palvelu on oikeasti kohdallaan. Polle on loistava peli aidon nelivetonsa takia ja soveltuu hienosti työkoneeksi jonka takia itsekin yritin sinnitellä mahd. pitkään. No, mulla varmaan kävi vain huono tuuri parin pollen kanssa kun vetarit menivät molemmista moneen kertaan. Suuri paino ja etumurrosten kestävyys kuitenkin rajoittivat menoa omassa käytössä mutta silti hieno laitos kunhan asiat korjaantuvat. Nykyään saa vahvempia vetareita ja niveliä nimeltä gorilla ja team industries. Honda, suzuki ja erityisesti can am sekä arctic cat ovat loistavia pelejä. Anyway, kannattaa oikeasti miettiä mönkän käyttötarkoitusta pitkällä tähtäimellä. Pihalle riittää hyvin pikkunen mutta metsässä ja teillä kuutioita ei ole koskaan liikaa ja mainittakoon myös, että nelivedoissakin on eroja. Eli, kannattaa miettiä mihin käyttöön laite tulee ja muistaa, ettei halvalla saa hyvää. Siitä sen lelun ja työkoneen varmaan parhaiten erottaa. Erillisjousitus vs. jäykkäperä on niin ja näin mutta normiryöminnässä metsässä erillisjousitus on parempi ja räppäyksessä montuilla ja kallioilla moni vannoo jäykän nimeen. Crossikone vs. metsäkone. Tieliikenne (TL) maksaa yleensä 5-8ke enemmän koska veron osuus jo pelkästään taitaa pyöriä 5ke paikkeilla ja lisäksi ainakin rekisteröitäessä niissä pitää olla kuristimet paikoillaan. Miten kilpi vaikuttaa maastossa ajoon.. No, riippuu siitä ajatko kielletyissä metsissä vai et. Toki renkaat jne pitää olla e-hyväksytyt ja se saattaa vähän rajoittaa kuviointia. Käytetty vaiko uusi on sitten makuasia. Jotkut haluavat uuden auton ja jotkut eivät.

Itse suosittelen tutustumaan seuraaviin laitteisiin: arctic cat 950 thundercat, can-am outlander 800, polaris sportsman 800, yamaha grizzly, kawasaki 700.. No, kuten voit päätellä niin pidän kuutiotuumista.
Sammysilta btw löytyy suomen parhain osaaminen ja tieto näissä asioissa joten rohkeasti vain kysymään ja lukemaan postattuja juttuja.

Viimeksi muokannut msk383 27.01.2008 01:23
napakettu napakettu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #33  
Vanha 27.01.2008, 10:49

Tuota foorumia lueskellessani Polariksesta saamani kuva luotettavana ja kestävänä pelinä kieltämättä hieman muuttui. Vetarit paukkuu, jos renkaat linkussa vedättää, onko tämä nyt hyvän nelivedon ominaisuus? No tämän voi kiertää jos hitsaa 10mm rajoittimet ohjaukseen, onpa hieno homma. Sitten jos kivi ottaa pohjaan tai moottorin kiinnityskumit liikkuu, variaattorin linjaus muuttuu. Tämä korjataan lisäämällä prikkoja jonnekin.. Jousiin täytyy laittaa kumit jottei lysähdä. EFIssä näyttää olevan vikoja jne...
Mike Beuf Mike Beuf ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #34  
Vanha 30.01.2008, 11:53

Mites tämmönen vehje? http://www.youtube.com/watch?v=Rvj9fa3-A9Y

Ei sillä, ettäkö tuo Suiza-kuski osaisi lähteä viivalta.. mutta kuitenkin. ;)
Mats Mats ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #35  
Vanha 30.01.2008, 13:06

Täältäpäin löytyy Polaris 800 X2 vm08 tieliikennekäyttöisenä.

Tuo X2 malli on ainakin perkeleellisen iso rohjake, joten se ei kaikki parhaiten kyllä sovellu pahaan ryteikköön. Plussaa löytyy sitten vääntö mitä ei saa loppumaan kesken, sähkösesti valittava vetotapa. (turf, 2x4 ja 4x4, lukot tietenkin.) Vinssikin tuli mukana, rullaava vetokyky 2000kg. X2 taas tarkoittaa kaksipaikkaista menopeliä, että eukkokin tulee kivasti kyydissä.

Iso miinus taas tuosta kuristussysteemistä, kun tuo kilvissä sattuu olemaan niin sehän on kuristettu pakoputkesta/imupuolelta/sähköisesti josta johtuen kone kuumenee aivan älyttömästi, ja helposti polttaa jalkansa pakoputkeen mikä menee aika lähellä oikeaa jalkaa.

Pistetään loppuun vielä pieni myynti-ilmoitus, jotta jos kiinnostaa niin olis mönkijään tehtyjä hienoja tukkikärryjä myynnissä, privalla siitä enemmän.

Edit: Lisätään, tuossa meidän vehkeessä ei ole ollut minkäänlaista probleemaa vielä, mittarissa muistaakseni noin 5000km.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #36  
Vanha 30.01.2008, 16:12

Minäkin jouduin vähän päivittämään Daikkua, ettette tule niiden mopojenne kanssa hyppimään silmille... ;)
napakettu napakettu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #37  
Vanha 30.01.2008, 20:28

Toihan on pienempi ku Matin X2 Polaris 800; siinä eukkokin mahtuu kyytiin :)

Viimeksi muokannut napakettu 09.02.2008 08:20
Jaws Jaws ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 09.02.2008, 07:14

Täytyypi laittaa ensimmäinen viestikin tänne foorumille uunituoreena Audimiehenä ja mönkijän omistajana.

Eli itsellä löytyy tallista Can-Am Outlander 800 Efi tieliikennepeli, ja en voi kun suositella. Ensimmäinen mönkkäri oli kiinalainen 300 linhai neliveto, joka oli sekin ihan toimiva peli, mutta voima loppui pahasti kesken ja erillisjousitusta kaipasi kovasti. En allekirjoita aikaisempia kommentteja ison mönkijän painon haitasta maastoajosta, olen useissa ajotapahtumissa käynyt todella HANKALASSA maastossa, ja iso menee siinä missä pienikin. Tehosta ei sinänsä ole hyötyä maastossa, pinemmälläkin teholla pärjää, mutta neliveto on mielestäni ehdoton sekä maastossa että lumityökäytössä. Ja ison koneen vääntö on pelkkää plussaa.
Ja sitten hiekkapätkillä se voima vetää suupielet hymyyn...
Kiinanpelit voivat olla toimivia nekin, mutta tee-se-itse miehen vikaa pitää olla niiden kanssa. Osien laatu ei ole samaa mitä merkkikoneissa, tietysti hintakin on sitten aivan toinen. Yleisesti ottaen kuitenkin halvalla ei saa hyvää.

Itse suosittelen ehdottomasti tieliikennepeliä oman kokemuksen pohjalta, vaikka ostohetkellä se hinta on korkeampi kuin maastopelissä.
Tuosta maastomallin rekisteröinnistä jälkeenpäin puhuin hiljattain paikallisen Can-Am jälleenmyyjän kanssa eikä todellakaan suositellut. Väitti ainakin, että hiton hankalaa ja kallista saada tarvittavat dokumentit päästöistä ym, tiedä sitten oliko vain myyjän puhetta. Jos uutta lähtee ostamaan, hyvä vaihtoehto on optiolaite, eli tieliikennevalmiudella varustettu maastomalli, jonka saa sitten myöhemmin halutessaan rekisteröityä tieliikenteeseen mahdollisesti hieman pienemmällä verolla.

Oman Canan ostin käytettynä, ostohetkellä puolitoista vuotta vanhana ja loistavasti on toiminut. Nykyisin uudemmissa laitteissa jää ajotietokoneelle kaikki huollot ja vikakoodit ynnä muut muistiin, joten mönkkärin huoltohistoriaakin pystyy hieman tutkimaan...

Kannattaa vilkaista myös tuota sivua SammysAtv:n lisäksi: www.monkkarit.fi
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #39  
Vanha 09.02.2008, 07:24

Kiinnostavia kokemuksia, kiitos, Jani! Pistin privaa muutamia tarkennuksia varten.
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #40  
Vanha 08.02.2009, 09:49

Näköjään tasan vuosi siten käytiin tämä keskustelu. Silloin mönkkärin hankinta jäi hautumaan, ja vasta nyt se toteutui. Vantaan Bike Worldissä oli muutamia viime vuoden Honda TRX 420 FE -malleja erikoishintaan, ja tuohon tuli tartuttua. Laite on nelivetoinen, moottori vesijäähdytteinen, vaihteenvalinta tapahtuu sähköisesti napeista. Taka-akseli on jäykkä.

Hondahan on vakuutellut jäykän taka-akselin erinomaisuutta. Varmaan se nopeassa ajossa ja sileillä pinnoilla onkin jämäkämpi, mutta vaikeassa maastossa erillisripustettu on tietysti parempi. Riippuu siis käyttötarkoituksesta.

Samaan rahaan tuli lisukkeeksi vinssi. Pohjapanssari piti ottaa välttämättä, sen verran arkoja paikkoja on pohjassa esillä. Myöhemmin hankintalistalla ovat peräkärry ja puskulevy - ainakin teoreettisen hyötykäytön vakuudeksi :). Toki mökkimaisemissa laitteelle on paljonkin tarvetta mm. klapien ajossa ja pienissä vetopuuhissa, ehkä myös lumen aurauksessa.

Pitänee alussa ottaa rauhallisesti, jotta tottuu vehkeen ominaisuuksiin, aiempaa kokemusta kun ei noista ole.

Hyviä vinkkejä otetaan edelleen vastaan.

Tuossa myynti-ilmoitus: http://www.bikeworld.fi/files/pp_atv...05x297_low.pdf
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #41  
Vanha 08.02.2009, 21:51

Itselläni on tuo TGB toiminut kuin junan vessa. Tegu on rekisteröity tieliikenteeseen ja sen takia sen tehot oli kuristettu melkoisesti siitä mitä ne on traktori tai ei-tieliikennemalleissa. Ihmettelenkin miten tehoja on rajoitettu noissa 800 ja vielä isommissakin mönkkäreissä, ison koneen hyöty menee hukkaan...

Oma kone on nyt työkäytössä (metsähommissa) ja kaikki kuristukset yms. poistettu. Tiellä tuolla ei taida olla ajettu kuin muutama kilometri, siinä mielessä meni muutama tonni hukkaan rahaa. Lisävarusteet vasta tekevät mönkijästä ns. oikean koneen, mutta valitettavasti ne myös tuplaavat alkuperäisen budjetin. Itselläni on tukkikärryä, lumiauraa, kuormatelinettä, vinssiä, toiset vanteet/renkaat tieliikenteeseen, piikkiketjut yms. ja lisäksi talvikäytössä tuli laitettua melkein pakolliset kahvanlämmittimet...

Mutta kone on osoittautunut todellä päteväksi..varsinkin alueilla minne metsätraktorilla ei voi mennä painon vuoksi (kosteikkoja yms). Nyt kiinnostaisi kokeilla laitetta jossa on telasarja...jos homma toimii sillä niin vois luopua noista moottorikelkoista kokonaan pois...
MR MR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #42  
Vanha 09.02.2009, 09:50

Eikös edellisessä TM:ssä ollut testi, jossa vertailtiin kelkkaa ja telamönkijää..? Muistaakseni telamönkijä pätki kelkan vetotehossa aika monessa tilanteessa, en kyllä lukenut kovin tarkasti.
Tureq Tureq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #43  
Vanha 09.02.2009, 10:15

TM:n testi supistettuna oli että kaikessa muussa telamönkijä pätkii 50cm matolla olevan työ/hupikelkan paitsi nopeassa siirtymisessä, kelkka on näissä nopeampi ja helpompi ajaa.
Mats Mats ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #44  
Vanha 09.02.2009, 11:39

Pistänpä kaksi kuvaa vlopun "saaliista"

Click

Hyvin liikkuu suurempikin rankakuorma kärrissä, traktorilla olis vieläkin puolet metsässä.

Telat taas tuohon hommaan olis huonot kääntyvyyden takia. Niiden kanssa ei kovin tiukkoja kurveja saa tehtyä, mikä metsikössä puikkelehdittaessa on plussaa.
make80 make80 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #45  
Vanha 09.02.2009, 11:58

TM:n testin perusteella myös rinteissä eteneminen on helpompaa mönkkärillä. Ei kaadu niin helposti ja kiipeää paremmin rinnettä ylös.
QuattroTbo QuattroTbo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #46  
Vanha 11.02.2009, 07:43

Pidin mönkkäreitä pelkkinä leluina, kunnes sille tuli ihan oikeaa tarvetta...

Olisi polttopuurankojen hakua metsästä, niin ettei tule pahoja jälkiä, eikä tarvitse avata leveitä ajoväyliä. Traktori juontokouralla on aivan liian kankea ja raskas pieneen soiseen notkelmaan, vaikkakin monin verroin mönkijää tehokkaampi. Kohtuulinen nelivetotraktori järeällä nostovoimalla ja juontokouralla tuo kerralla hillittömiä nippuja puuta metsästä (myös tukkeja), mutta vaatii tilaa ja jättää kuraurat näiden sateisten aikojen metsiin.

Kaikilla härveleillä on paikkansa.
Jaws Jaws ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #47  
Vanha 13.02.2009, 01:29

Lainaus:
Silloin mönkkärin hankinta jäi hautumaan, ja vasta nyt se toteutui.
Onnea uudelle koneelle. Hondat ovat kelpo pelejä, harmi kun niitä ei saa tieliikenteeseen. Eikä niitä ole tarpeeksi isolla koneella :)

Lainaus:
Ihmettelenkin miten tehoja on rajoitettu noissa 800 ja vielä isommissakin mönkkäreissä
800cc Outlanderissa ei ole muita rajoituksia kuin pieni metallihärpäke, joka tulee kaasuläpän kupeeseen runkoon kiinni, ja rajoittaa kaasuläpän liikettä melko radikaalisti. Aukeaa noin 25%. Omassa laitteessa rajoitin tällä hetkellä paikallaan ja ottaa huippuja n. 70km/h (ilman rajoitinta 125km/h). Kun ajellaan tieliikenteessä autojen seassa, pidän itse suurempana turvallisuusriskinä konetta, joka kulkee hädin tuskin 70km/h kuin täysitehoista...nooh, laki on laki, olkoon kuinka typerä hyvänsä.

Mutta tuo on tosiasia, isossa mönkkärissä menee kaikki hauskuus täysin hukkaan rajoitettuna.

Oma kone olisi myynnissä.
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 13.02.2009, 20:54

Lainaus:
Onnea uudelle koneelle. Hondat ovat kelpo pelejä, harmi kun niitä ei saa tieliikenteeseen. Eikä niitä ole tarpeeksi isolla koneella :)
Kiitos, kiitos. Aloitetaan nyt tällä. Tulin siihen tulokseen, että kompromissia ei ole, vaan jos haluaa tippaakaan off-road ajella, ei se oikein tieliikennelaitteella suju.

Eihän nuo Hondat tosiaan isoja ole. Mutta, kuten sanottu, aloittelijalle ehkä kuitenkin riittäviä ;).

Jani: Onhan tuo sinun mönkkäri ihan toista kaliiperia, sekä kooltaan, "toimintasäteeltään" että myös hinnaltaan ;).

Viimeksi muokannut Quality 13.02.2009 20:57 Perustelu: Lisäsin kommentin Janin mönkkäristä.
Muiro
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #49  
Vanha 14.02.2009, 10:52

Menee muuten nastasti tuollainen Outlanderi vikasietotilaan kun käy seuraavalla tavalla:


http://www.facebook.com/photo.php?pi...b&id=568573753

Viimeksi muokannut Muiro 14.02.2009 10:53 Perustelu: Linkin korjailua
Jaws Jaws ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #50  
Vanha 17.02.2009, 20:42

Lainaus:
Tulin siihen tulokseen, että kompromissia ei ole, vaan jos haluaa tippaakaan off-road ajella, ei se oikein tieliikennelaitteella suju
Täh?

Oma on siis tieliikennelaite, ja kyllä se maastossa menee melko mukavasti muiden seassa...välillä ollaan oltu penkkiä myöten mudassa mutta aina on eteenpäin päästy, viimeistään vinssin avulla :)

Ainoa kompromissi noiden välillä on renkaat, hyvät "kurakumit" eivät ole ajomukavuudeltaan kovin kaksiset asfaltilla, vaikka hyväksytyt olisivatkin. Tosi harrastajalla on kaksi rengassarjaa, toinen mutamönkimiseen ja toinen kadulle.
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #51  
Vanha 25.03.2009, 12:42

Joko Aimolla alkaa olla kokemuksia kerrottavana? Itsellä tulossa samoihin tarkoituksiin.

Itse pähkäilen saman aiheen parissa. Mietinnässä eniten:
-Neste- vai puhallinjäähdytys
-Kaasutin vai ruisku
-Jäykkä taka-akseli vai erillisjousitus (tästä löytyy kyllä keskustelua täältäkin, itse pähkäilen tarpeellisuutta).
Kaikkia näitä saa käsittääkseni tänä päivänä vielä.

Parin viikon ajan olen kahlannut tuota sammysatv sivua läpi ja raskaalta alkaa tuntua...
Polleissa on hajoillut vetareita, mutta toisaalta ovat testejä voittaneet ja janoisiakin vielä. Hondassa taas ei ole minkäänlaista lukkoa, joten luulis vetareiden kestävän.
Hondassa vaihteisto, muut lähestulkoon variaattorilla.

Aimo vois laittaa "vertailupuntaria" näkyville, tai mulle privaan/ mailiin.

Amigolle privaa koeajosta.

Muiron linkki ei toimi vieläkään.
Razur Razur ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 25.03.2009, 13:09

Vinssi on kyllä ihan kätevä apuri, jos meinaa metässä pärrätä :D
http://razur.pp.fi/images/album/4x4/

Yhdessä kuvasa näkyvän kärryn tosiaan voi ladata täyteen puuta, ja vielä tulee takaisin kotiin. Kerran joutunut vinssaamaan täyden lastin kanssa, kun yritti "hieman" turhan jyrkkää mäkeä ylös :D
saimi saimi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #53  
Vanha 25.03.2009, 13:53

Itsellä on kohta vuoden vanha polle 500h.o, eli kaasaripeli. Ei ole vetarit paukkunut, 28" pyörilläkään.. Ja mitenkä sen nyt sanoisi, "pihalla ajettu joskus vesisateessa kastunut", on nähnyt suota ja kallioo oikeinpäin ja välillä toisin päin.

Ainakin noissa suunnistus kisoissa joutuu aikas koville, vaan vielä on ehjä..
Lataus on tosi huono, liekko sitten vika päällä, mutta 250w ei riitä kyllä oikeen lumihommissakaan. 800:ssa olisi jo 500w latausteho..

Ja onhan kolmivetoisessa hondassakin etulukko, se vain pitää härnätä etujarrulla päälle.. Jossain tilanteessa vähän huono.

Pollea sen enempi kehumatta, on siinä kuitenkin toimivin neliveto/etulukko yhdistelmä kun ei tarvii painella jarruja tai nappeja erikseen.

Itellä on nyt alkanut tekeen uutta konetta mieli, ja vahvin vaihtoehto tällä hetkellä olisi artic catin mudpro.. Ainakin harrastuksen takia, sais uittaa kahvoja myöten eikä takuu lopu;)

Omasta mielestä jäykkäperä on hyvä, jos vedetää ihan sairaalla aisapainolla olevaa kuormaa, mutta miksi niin pitäisi tehdä? Voihan sen kärryn nyt kuormata niin, ettei sitä aisapainoa tule. Kuitenkin jäykkäperäisissa maavara jää tod. pieneksi verrattuna risuperään.

Ehkä (huom. ehkä) jos haluaisin pikkunäppärän maastossakin viihtyvän kamppeen niin hondan uusi 420 FA vois olla se.. ;)

Niin telamönkkärin ja kelkan tosielämän kaksintaisto on sanoina sammysatv sivuillakin, n.70cm hangilla mönkkärillä oli hieman vaikeuksia, ja kelkalla ei niinkään..

Viimeksi muokannut saimi 25.03.2009 13:59 Perustelu: lisäys
oliver oliver ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2013

  #54  
Vanha 26.03.2009, 10:08

Milloin järjestetään kerhon väellä mönkijäiset?
Oma polle on toiminut vain lumiaurana, joten kai sen neitsyys pitäisi korkata?
Razur Razur ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #55  
Vanha 26.03.2009, 12:55

Oliveri, täällä pirkanmaalla ois ainaki hyviä paikkoja möyriä, jos kiinnostaa lähteä näinkin pitkälle.
oliver oliver ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2013

  #56  
Vanha 26.03.2009, 15:32

Täytyy pistää harkintapipon alle.
Täällä meidän pihoissa ei ole oikein mahdollisuuksia.
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #57  
Vanha 27.03.2009, 19:13

Lainaus:
Joko Aimolla alkaa olla kokemuksia kerrottavana? Itsellä tulossa samoihin tarkoituksiin.
Kiitos kysymästä, vähissä ovat vielä omat kokemukset. Poikani on pari kertaa käynyt mökkimaisemissa tuota testailemassa, mutta itse en ole juuri vielä ehtinyt kuin kokeilemaan.

Vertailutietoa on vaikea antaa, kun muista kuin Hondasta ei ole kokemuksia. Ainoa havainto koskee sähköistä nappivaihteensiirtoa, joka vaatii hieman totuttelua, se kun ei ole varsinainen automaatti, ja vaihtaminen edellyttää kaasun käyttöä.

Eteneminen umpihangessa yllätti. Vaikea tuota on saada paksuun lumeenkaan kiinni jäämään.

Palaan asiaan lähiviikkoina.
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #58  
Vanha 21.04.2009, 22:00

Tuli ostettua vastaava peli kuin Aimolla. Honda 420 FE, ruisku, nestejäähdytys ja jäykkä perä.
Käytetty, vm.2008, 300km, 50h, sisäänajo siis tehty. Hinta varusteineen houkutti.

-27" Swamp Litet raskametallivantein, jos tarvitsee möyriä
-Warn 2500 vinssi vaijerilla
-lasikuitu pohjapanssari
-kahva- ja peukkulämmittimet
-kärry
-xenon-valo eteen
-lisävalo taakse
-orggis renkaat mukaan
-vetonuppi

Lumiauran runkoineen joutuu laittamaan, ehkä ketjut.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oliver
Milloin järjestetään kerhon väellä mönkijäiset?
Ota Olli kalenteri esille.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	mönkijä.jpg‎
Views:	2105
Size:	91,8 Kt
ID:	2217   Click image for larger version

Name:	mönkijä2.jpg‎
Views:	2650
Size:	91,6 Kt
ID:	2218  
opinions opinions ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #59  
Vanha 21.04.2009, 22:44

Lainaus:
Milloin järjestetään kerhon väellä mönkijäiset?
Jos vaan sopii tulla seuraan, ni "huoltokalustoksi" Yamahalla.
Ei tota oikeen viitti mihinkään suohon, painaa aivan saatanasti liikaa:)
http://smg.photobucket.com/albums/v2...ions/Monkijat/
oliver oliver ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2013

  #60  
Vanha 22.04.2009, 07:29

Mun onkin hyvä ottaa Otso matkalta mukaan turvamieheksi. Sopii matkan varrelle ja kalusto kärrylle, heh.

Vaikuttaa kalenteri olevan rikki, ei ole vapaita sivuja viikonloppujen kohdalla ennen kuin jossain kaukana.

Voidaan Mikan kanssa laivamatkaillessa tehdä suunnitelmia kaluston (siis kuskien) särkemisestä.
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #61  
Vanha 22.04.2009, 08:20

Lainaus:
Honda 420 FE
Onnittelut, Mika, hienosta valinnasta! Varusteetkin melkolailla samat, paitsi mulla on vakiovanteet ja -valot eikä ole noita lämmittimiä, ja kärryn hankinta on vielä edessäpäin. Eiköhän tässä kevään edetessä saada pikkuisen lisää kokemuksia.

Tuossa yksi Audi-aiheinen kuva mönkkäristä tositoimissa:
http://photos-b.ak.fbcdn.net/photos-...13_4611532.jpg

Viimeksi muokannut Quality 22.04.2009 08:34 Perustelu: Suurempi kuva linkitetty.
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #62  
Vanha 19.05.2009, 11:05

Onko kenelläkään jo kokemusta Haili-mönkijästä? Ulkonäkö olis minun mielestä hieno, kulkupuoli taitaa olla aika vaisu?
Paavuli Paavuli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #63  
Vanha 19.05.2009, 11:47

Hailin kuvia kun katsoo, pelottaa ensimmäisenä etupään virtuaalisen olka-akselin (olikohan nimi oikein, kingpin..) kohtaamispiste maahan, ei nimittäin ole lähelläkään renkaan kulutuspinnan keskikohtaa, ja kys mönkijää mainostetaan maastomallinakin, mahtaa potkia käsille pirusti. Ja tosiaan 250seltä ei voi odottaa rakettimaista kulkua, terveisiä pihassa olevalta 300selta katukilpi-kiinanmönkimeltä :) Muutoin kyllä aivan pirun makean näköinen peli.
ola ola ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #64  
Vanha 19.05.2009, 13:35

Älkää yllyttäkö hullua

Mitähän maksaa kumit erikseen?

Vastaava peli http://www.made-in-china.com/showroo...T250L-RE-.html
Jos tilattais kontillinen niin tulis varmaan halvalla : )
oliver oliver ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2013

  #65  
Vanha 19.05.2009, 13:39

Makean näköinen lelu jolla en uskaltaisi ajaa kun katsoo rakennetta.
kalsket kalsket ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsenvastaava
Admin

  #66  
Vanha 19.05.2009, 14:08

Makealta tosiaan näyttää, onneksi perheellisellä pitää olla sen verran vastuuta muista ettei moiseen ryhdy.
ola ola ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #67  
Vanha 19.05.2009, 14:33

Tässä jo yks sankari (perheellinen) kyseli multa tonnista twiniä tommoseen : )

Mahtavan hullu ajatus enkä sitten myy ku laitan ite, heh
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #68  
Vanha 19.05.2009, 14:45

Kontillisen kun tilaat, saat itse valita merkin;)
Esim. Ola`s ATV
kalsket kalsket ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsenvastaava
Admin

  #69  
Vanha 19.05.2009, 14:47

Kuulostaa saman mittaluoka hölmöilyltä kun itse laitoin paristokäyttöiseen "monster" 1:18 RC-autoon harjattoman mosan ja LiPo-akun. Täysin mahdoton hallittava vaikka oli kaikki tehonrajoitukset noparista käytössä...
ola ola ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #70  
Vanha 19.05.2009, 14:49

Lainaus:
Täysin mahdoton hallittava
Kuulostaa just siltä mitä tilattiin. Eikun kaikki maailman haarniskat päälle ja koeajolle. Olanalo-merkkinen anuksenjatke (markkinointisyistä palindromi).
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #71  
Vanha 19.05.2009, 15:30

Heh, eli tehdään just päivänastoin niinkuin järki sanoo, eli laitetaan tilaukseen (ehkä) :) Tuo Genatakin näyttää aika passelilta, saakohan sitä Suomesta? Kumien hintaa mietin itsekin, ja mistä noita mahtaa löytyä?

Vastuullisuutta löytyy sen verran että henkivakuutus on mulla aika kallis, enkä ota naperoita kyytiin :) Kukahan sitä twiniä kyseli...
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #72  
Vanha 19.05.2009, 16:33

Tuollainen valkoinen ainakin Hailin näköinen on Järvenpäässä työväentalon vieressä parkissa. Kokoluokka näyttää siltä, että polvet on aikuisella suussa ja renkaat on profiilia vulkanoitu kumi.

Mutta ihan hurjan näköinen peli silti, vaikka kovin epäilyttävältähän se tekniikka näyttää lähempää tarkasteltuna.

Itse olin jo innostumassa hommata sellaisen putkirunkoisen auton kesäksi päristelyyn. Into meni, kun selailin youtubesta videoita. Eihän niissä mitään ruutia ole nimeksikään. Perää ei saa kaasulla soratien mutkissa irti. Ja katsastaakin pitää joka vuosi, joten ei voi överilaittojakaan ruuvata kiinni. Mitä sellaisella sitten tekee, jos ei voi soratiellä kaasulla sladitella :(
Tomppo Tomppo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #73  
Vanha 19.05.2009, 17:28

Tuolla enemmän juttua Hailista:
http://www.sammysatv.com/keskustelu/...=haili#p185972
Jarok Jarok ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #74  
Vanha 19.05.2009, 23:52

Pitää tähänkin triidiin purkaa vähän ikäviä kokemuksia Polariksen kasisatasesta sportsman twin h.o.:sta. Telojen kanssa sillä talvella työajoa väännettiin, ei sinänsä edes raskasta, toki parireki oli perässä useimmiten lastinaan yksi ihminen ja jonkin verran tarvikkeita.

Mönkijällä oli todella raskasta mennä lumella, varsinkin jos oli satanut uutta lunta päälle. Ajaminen oli todellista voimistelua, kun joutui menemään nelivedolla lukot päällä. Enkä ole mitenkään heiveröisimmästä päästä ajamaan niitä vehkeitä. :D

Ei sinällään tuokaan vielä niin paljoa rokota. Se vain, että päivittäinen matka oli noin 20-25 kilometriä, sille reissulle piti varata polttoainetta 10-15 litraa, riippuen kelistä. Ja tankkihan siinä värkissä on sitten se 15 litraa. Lumessa sillä vehkeellä ei kerta kaikkiaan tuntunut pääsevän edes neljää kymppiä, tiedä sitten onko yleisestikin niin, vai onko kyseessä vain joku hämärä yksilö.

Mutta eihän tuossa vielä mitään. Variaattorin hihna oli kahden viikon välein riekaleina, ja se vaati poikkeuksetta Polaris-huollossa reissun, kun ei siitä vehkeestä sitä hihnaa itse oikeastaan kykene vaihtamaan. Ja talvikäytössä hyvin epäkäytännölliset ne telat, koska polariksen prospectoreissa on jotenkin aivan liian pienet välit telojen rungon ja rullien välillä. Rullat jäätyivät jumiin usein jo viiden kilometrin ajon jälkeen, ja kuluivat neliskanttisiksi tai minkä muotoiseksi milloinkin. Tämä oli yleensä poikkeuksetta takatelojen ongelma, koska telojen päällä sijaitsevat kuumat pakoputket, jotka sulattivat pöllyävää lunta kosteaksi, joka sitten tarttuu telojen rullien taakse ja joka väliin. Eli joka pienen reissun jälkeen mönkijä olisi pitänyt saada lämpimään halliin sulamaan. Myöskin kardaanit olivat aika avoimesti esillä, ja sinnekin kerty jäätä. Se piti erityisen tarkkaan poistaa sieltä, koska jos sellainen jääkimpale onnistuu menemään kardaanin ja rungon väliin jossakin röykyssä, niin se on auttamatta kardaani kiero sen jälkeen.

Kesäkäytössä renkailla voi ollakin ihan pätevä vehje, mutta talvikäyttöön ei ikinä.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #75  
Vanha 20.05.2009, 14:49

Jos hihna paloi jatkuvasti, niin se kertoo aika selvää kieltä, että ne telat eivät sovellu kyseiseen peliin käytettäväksi. Ilmeisesti luisti hihna jatkuvasti.
Jarok Jarok ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #76  
Vanha 22.05.2009, 12:26

Ei suinkaan se hihna palanut, se repeili. Siis meni poikki tai löytyi aivan palasina sieltä kotelostaan. Muttajoo, melkoisen raskaalta tuntui meno koko ajan. Samanlaisella 500-kuutioisella tuntu meno paljon helpommalta, ja se kyllä pieksi suorituskyvyssä muutenkin tuon tehokkaamman kasisatasen.

Ja telat oli nimenomaan Polariksen tuohon malliin suunnitellut. :)
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #77  
Vanha 22.05.2009, 13:23

Lainaus:
Ei suinkaan se hihna palanut, se repeili. Siis meni poikki tai löytyi aivan palasina sieltä kotelostaan.
Tuo kertoisi hihnapyörien olevan väärässä linjassa toisiinsa nähden. Tuosta löytyy vika luultavasti tehottomuutenkin.
opinions opinions ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #78  
Vanha 22.05.2009, 13:39

Komppaan Mikaa.

Kelkassa joskus tuota samaista vikaa, Söi hihnoja ja vetoja puuttui..
Jarok Jarok ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #79  
Vanha 22.05.2009, 17:17

Lainaus:
Tuo kertoisi hihnapyörien olevan väärässä linjassa toisiinsa nähden. Tuosta löytyy vika luultavasti tehottomuutenkin.
Merkkihuollossa se kävi parin viikon välein, takuuseen meni aina uus hihna. Eivät kyllä löytäneet mitään syytä miksi se niitä hihnoja syö. Mutta on muuten oikeasti niin hentoisen näköinen hihna, että ihan yllätti. Kelkoissa tuplasti paksummat hihnat.
Chride Chride ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #80  
Vanha 22.05.2009, 18:03

Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oliver
Milloin järjestetään kerhon väellä mönkijäiset?
Itse satun tällähetkellä olemaan semmoisessa paikassa töissä jossa pääsisi mönkimään.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #81  
Vanha 22.05.2009, 19:22

Vetolinjan suoruus peli sammuksissa ei välttämättä tarkoita, että se pysyy linjassa veto päällä. Voihan se toki olla vain niin onnettoman ohut.
Quality Quality ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #82  
Vanha 08.08.2009, 19:29

Sen verran on ehtinyt kertyä käyttökokemuksia Hondasta, että on tullut aika hieman analysoida laitteen käyttökelpoisuutta.

Ostimme mönkkärin nuoremman poikani kanssa kimppaan, joten monikäyttöisyyttä odotimme. Itse olen vastannut lähinnä hyötypuolesta ja poikani enimmäkseen extreme- ja hupikäytöstä.

Ensialkuun suurin puute tuntui olevan pelkän mönkkärin huono tavarankuljetuskyky. Oikein mistään ei tuntunut löytyvän sopivaa tilaa minkäänlaiselle irtotavaralle. Kunnes sitten hankimme alkuperäisen, erittäin tilavan laukun, joka kiinnitetään penkin takana olevalle pienelle telineelle hihnoilla. Siinä se istuu tukevasti, ja vetää uskomattoman paljon. Tuossa kulkevat kätevästi niin marja-astiat, juomapullot, lisävaatteet kuin mönkkärin omat tarvikkeetkin. Loistava apuväline!

Ensimmäinen lisävaruste (uutena mukaan otettujen pohjapanssarin, vetokoukun ja vinssin lisäksi, jotka kaikki ovat ehdottoman välttämättömiä) oli peräkärry. Kevyt ja yksinkertainen, kotimainen kärry, jossa kulkevat kätevästi niin polttopuut kuin hiekkakin. Onpa tuossa kuljetettu jopa heinäpaaleja ;). Suurista määristä on turha haaveilla, mutta mökkiläisen tarpeisiin kärry on useimmiten aivan riittävä - mökillähän moni asia on vähän minikoossa. Lisäksi olen käynyt mönkkärillä kylässä ja marjassa sekä tutustumassa erinäisiin paikkoihin mökkitienoolla laajan metsäautotieverkon avulla. Varsinaista metsäajoa en ole juurikaan harrastanut, se puoli on saanut jäädä lähinnä poikani huoleksi ;).

Kaiken kaikkiaan olen yllättynyt, miten monikäyttöisestä laitteesta on kysymys. Näyttää jopa siltä, että voisin heittää haaveet maasturityyppisen auton hankinnasta, kun hankalmpiin paikkoihin voi mennä mönkkärillä.

Kun otetaan vielä huomioon, että mönkijän voi liikennevakuuttaa eikä vakuutusmaksu ole kohtuuton (olikohan tuohon jotain 250 €) ja että mönkkärit pitävät hyvin arvonsa, voi investointia pitää onnistuneena. Ainoa pulma saattaa tulla hyvästä säilytyspaikasta, mutta siihenkin aina joku ratkaisu löytyy, joten voin varauksetta suositella mönkkärin hankintaa jokaiselle maaseudulla liikkuvalle.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #83  
Vanha 08.08.2009, 22:32

Telat jos kömpijään laittaa, niin ohjaustehostin on syytä löytyä. Toki telakelpoisen kömpijän hintakin saattaa olla sitten melko järkyttävä.

Vanhan traktorin kun ostaa niin se yleensä säilyttää hyvin hintansa, kömpijässä hinnanalennus on yleensä melkoisen suuri. Myös varaosien hinnoissa suuri ero vanhan traktorin hyväksi.

Senverran heppoisen oloisia vehkeitä mönkijät ovat, että kesällä maastosafarilla mietiskelin jotta kaikkein edullisinta ajoa tulee vuokravehkeillä.
Tomppo Tomppo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #84  
Vanha 09.08.2009, 13:01

Meillä on menossa toinen mönkijä. Ensimmäinen oli hyvä ja halpa jolla aloitettiin "harrastus". Merkki Linhai ja kuutioita 300, neliveto, valmistusmaa Kiina. Tieliikennepeli, joten reilussa vuodessa mittariin tuli noin. 1600km.

Nykyisin mennään tällaisella:

Polaris Sportsman 500 H.O. EU-traktori. Tässä on hyvänä puolena se että vakuutusmaksut ovat alhaisemmat ja luokitellaan traktoriksi, joten saa olla työkoneita kiinnitettynä ajettaessa liikenteessä. Rajoitin on vaan ruuville kiinni ja sen poisottamalla vauhtia on riittävästi. Kuutioita tässä 500 ja myöskin neliveto. Otettiin tuo ostettaessa 28" pyörillä jolloin maavara ja leveys kasvoi n. 6cm. Kesäksi ostin tuohon Hankookoin autonrenkaat koossa 205/70/14 ja ITP 14" aluvanteilla.
Jusaberg Jusaberg ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2015
ACF jäsen

  #85  
Vanha 09.08.2009, 17:35

Minkä ikäisen Polariksen ostit? Ite olen menossa varmaankin ensi viikolla tilaamaan uuden Polaris Sportsman 800 EFI:n ja siihen vielä telasarja mukaan ettei ne menohalut ihan heti lopu. Niin ja EU-traktorina tottakai...
Tomppo Tomppo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #86  
Vanha 09.08.2009, 19:55

"Uusi" malli liikkeestä. Vuosimalli rekisteriotteessa 2009 mutta oikeastaan tuo on 2008 mallia. H.O. malli on ?-2008 ja tietääkseni tuota EFI mallia on tullut EU traktorimallina 2009 alkuvuodesta myyntiin. Nyt on tullut tuo mainitsemasi 800 malli joka vastaa enemmän ulkoasultaan mielestäni tuota H.O. mallia. EFI mallissa alkuperäinen penkki on kivikova. Aluksi piti ostaakin tuo EFI mutta petyin siihen aika pahasti liikkeessä.

Tuohon saa vaihtaa traktoripenkin tavalliseen ja traktoripeilitkin saa vaihtaa tavallisiin. EFI mallissa rajoitin on hoidettu tietääkseni jotenkin sähköisesti joten tuota rajoittimen poistoa en tiedä, mutta sammysatv foorumilta olen lukenut että porukka on niitäkin rukannut ja joillakin alkaneet koneet pätkimään muutoksen jälkeen.

Omassa tuo rajoitin on yhdellä ruuvilla mekaanisesti kiinni ja estää kaasuvivun painumisen pohjaan asti. Jos tekee joitakin työhommia mönkijällä niin tuo rajoitin pitääkin kai ottaa pois muuten ei saa koneesta täysiä tehoja irti.
Jusaberg Jusaberg ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2015
ACF jäsen

  #87  
Vanha 09.08.2009, 20:32

Nuo EFIn rajoittimethan ei rajota tehoja ollenkaan, vaan polttoainen ruiskutus loppuu kun mittarissa on vauhtia 40km/h ja tuo nopeushan riittää työhommissa ihan mainiosti. Käyttö tulee kuitenkin olemaan 95% maastossa. Meinasin ensin ostaa tuon viissatkun, mutta sain isommasta niin hyvän tarjouksen etten voi vastustaa kiusausta. Ja voimaahan ei ole ikinä liikaa...

Noissa uusissa ei ole juuri eroa traktorin ja tavallisen penkin välillä ja käsittääkseni se penkin kovuuskin on jo hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Oikeastaan tuo polariksen penkki ratkaisi pähkäilyn Jammun ja Pollen välillä. On ne muut penkit vaan niin järkyttävän näköisiä.

Ja niinkuin sanoitkin noista vakuutuksista, niin nehän ovat lähes ilmaisia ja katsastuksestakaan ei tarvitse murehtia sen enempiä (paitsi jos vetää tappi pohjassa ilman rajotinta tutkaan).
jarski79 jarski79 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #88  
Vanha 11.08.2009, 19:03

ainakin 08 vuosimallin efissä rajoitin on kaasukahvassa. siinä alla on sellainen metallinen rajoitinpelti. Sen kun ottaa pois niin rupeaa vauhtia kelaamaan eritavalla ja kaikki tehot on käytössä. Uudemmista ei ole kokemusta
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #89  
Vanha 08.10.2009, 21:31

Työsuoritteiden lisäksi löytyy muutakin puuhasteltavaa mönkijälle, viimeviikonlopulta: http://juniorijussin.galleria.fi/videot/VAM.wmv
mikki74 mikki74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #90  
Vanha 10.10.2009, 12:07

omistaako kukaa tällästä tai tietäiskö sanoa minkälainen vehje toi on.
oon suunnitellu tommosta hommata.
http://www.yamaha-motor.fi/products/...?view=explorer

Viimeksi muokannut mikki74 24.02.2010 16:28
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #91  
Vanha 11.10.2009, 14:18

Kokemusta ei ole, mutta uskaltaisin sijoittaa tunnettuun merkkiin.
Grey Grey ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #92  
Vanha 20.02.2010, 01:30

Löytyipäs mielenkiintoinen keskustelu. Minua mönkijäkärpäinen purasi tuossa reilu vuosi sitten. Kotosalla ollut joutilaana/pikkuvikaisena/huoltamatta kilvetön -04 660cc Grizzly, jonka askartelin käyttökuntoon viime talvena. Muutamia reissuja sillä tehtyäni ostimme työkaverini kanssa kilvelliset Shineray-merkkiset kiinanmönkijät. Hieno ajatus kunnes ensimmäistä kertaa lähdin ajamaan... Shinerayn kanssa jaksoin tapella vajaa 4kk, jonka aikana ajoin n. 800km ja tein remonttia muutaman vuorokauden! Onhan noissa takuut joo mutta hirveä viivytystaistelu myyjän puolelta ja helpoimmalla/nopeiten pääsee kun myyjä lähettää osat ja korjaat itse. Viime kesänä Shinukka lähti sitten vaihtoon ja tilalle tuli kilvellinen Can-Am DS 450 (joka nyt myynnissä kun auto tuli kateelliseksi huomiosta). Sen jälkeen ei ole remonttia tarvinnut tehdä.:D Nyt vaan viime aikoina on tuo 4x4 homma alkanut kiehtomaan entistä enemmän. Suolla on rämmitty ja nyt kun pakkasta on piisannut, niin myös hangessa on päässyt hyvin etenemään. Grizzly on tullut tälle talvea upotettua jokeen ja pari viikkoa sitten ajoin jäällä "katolleen". Onneksi oli vauhtia sen verran reippaasti etten jäänyt itse alle.

Oma nelivetomalli pitäisi hankkia jahka saisi tuon DS:n myytyä ja vähän autoa rempattua ja laiteltua. Can-Amissa taidan pysyä tulevaisuudessakin, sen verran hyvin on homma toiminut niin kauppojen, takuun kuin huoltojenkin osalta.
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #93  
Vanha 20.02.2010, 22:17

Mitä Shineraysta hajoili?
Mikse Mikse ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #94  
Vanha 20.02.2010, 22:58

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
Mitä Shineraysta hajoili?
Mikä siitä EI hajoaisi!? ;D

Kaikki nämä superhalvat kinkit Comanche/Shineray ym. ovat aikamoisia pommeja. Suurimmat ja yleisimmät ongelmat mm. mittaristo(sähköt yleensäkin), laakerit, pallonivelet, soikeat renkaat/vanteet.

Sen verran kokemusta, että itselläni oli aikoinaan 200cc Comanche joka oli kyllä yllättävän vähävikainen. Sitten tuli "laatu"kiinalainen crossi Goes 450X. Siinä oli jo laatu kohdillaan hintaansa ja suorituskykyyn nähden. Hyvä TL kampe mutta hiekkatietä pahempaa maastoa alusta/runko ei pystynyt käsittelemään. Nyt lumikolan virkaa toimittaa Trapper 700, jolla mittarissa 5300km ja muutamia perusvikoja lukuunottamatta (ent. omistajan aikana) ollut melko luotettava kinkki.

Viimeksi muokannut Mikse 20.02.2010 23:04 Perustelu: Lisäystä
Grey Grey ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #95  
Vanha 20.02.2010, 23:30

Mistähän sitä aloittaisi... Heti alkujaan renkaat olivat soikeat ja polttoainemittari ei toiminut. Ensimmäisillä ajoreissuilla flektin kannakkeet murtuivat, ja flekti ilmeisesti oli ensimmäinen osa joka oli tyhjään runkoon asennettu, kun sitä ei sieltä poiskaan saanut jotta oisi lähettänyt myyjälle uutta vastaan. Korjasin itse paikoillaan. Seuraavaksi toinen etuiskari päästi tavarat pihalle. Uuden sain postin kautta ja vanha meni "tutkimuksiin".:D
Pian tämän jälkeen taka-akselin laakerit alkoivat herjaamaan. Rasvaa ei ollut ollenkaan... Vaihdoin Koyot tilalle ja myyjä hyvitti hinnan talvivannekaupoissa. Samoja vikoja ilmeni myös kaverillani (poislukien iskari) lisäksi vielä sähköpuolen juttuja, jännittensäätäjää yms. Akkuja paloi tasaseen tahtiin...

Joillain on positiivisiakin kokemuksia kiinalaisista mönkijöitä enkä väitä että kaikki noin huonoja ovat, mutta minun kohdalleni tämä sai riittää. Kaikki nuo viat siis ilmenivät muutaman sadan kilometrin sisällä. En nyt osaa sanoa kumpi tuohon vitutukseen vaikutti enemmän, hajoileva mönkijä vaiko viimeisen päälle hyvät puheenlahjat omaava kauppias. Oikeudet kuluttajana tulivat tutuiksi, mutta niin kuin sanoin, nopeammin hoitaa itse. Myyjän kanssa sai pääosin neuvoteltua nuo korjaukset ja hyvitykset, koska mönkijän rahtikulut huoltoon ja takaisin olisivat olleet hyvinkin kohtuuttomat myyjälle. Hermo meinasi kyllä palaa useaan otteeseen, mutta näin jälkeenpäin tälle osaa jo naureskella.

Suosittelen kiinanmönkijää harkitsevan hieman kysellä esimerkiksi Sammys´s ATV -palstalta mistä laite kannattaa ostaa. Ja valmiiksi voi asennoitua siihen että työkalusarjalle on käyttöä. Hinnathan noissa ei päätä huimaa, mutta työstämistä kyllä kaipaavatkin. Montaa laitetta on ihmetelty ja mietitty että kilvet lähtisivät jos joku tien päällä syynäisi läpi. Ensimmäiseen katsastukseen (3v) harva kestääkään...
frosty frosty ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #96  
Vanha 21.02.2010, 00:09

Janne, nyt kun vielä nappaat ton mun Renen vaihdossa jota sulle jo tyrkytinkin. :)
Grey Grey ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #97  
Vanha 21.02.2010, 00:15

Saas nähä, autoon uppoaa nyt niin saakelisti rahaa että osittain siksikin oma mönkijä myynnissä. Viime kuussa jakopää hilppeineen ja muuta pientä ~1300€ ja nyt ois maalaus ja kesävalssit toisen mokoman. Hallitus tykkää hyvää kun pari tiliä putkeen upottaa "turhuuksiin".
Halvempaa olin ajatellu tilalle, esim. juuri optiomallia minkä voisin rekata myöhemmin. Suunnittelemma asiaa.:)
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #98  
Vanha 02.05.2010, 18:00

Taas viikon terapia-annos saatu.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	4571153370_c752043984.jpg‎
Views:	3518
Size:	220,0 Kt
ID:	5826  
Mikse Mikse ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #99  
Vanha 02.05.2010, 20:41

Päivän rookie annos nautittu. Matkassa mukana 1 mönkijä/rikkinäinen vinssi...ja emäntä :D
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	02052010178.jpg‎
Views:	3821
Size:	253,2 Kt
ID:	5831  
skyhawk skyhawk ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #100  
Vanha 02.05.2010, 22:56

polaris 800efi -07 ja itsetehty puu/rankakarry kipillä.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	04032010172.jpg‎
Views:	4338
Size:	168,6 Kt
ID:	5832  
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Mönkijät


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 11:36.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.