Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin koneistus ja kasaustyö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin koneistus ja kasaustyö

    Pitäis toi volkkarin kone viedä johonkin kankien vaihtoon ja samalla saisivat katsoa että laakeripinnat, ym. ovat kunnossa ja tarvittaessa sitten koneistaisivat ne. Kone on irtonaisena, eli ei tarvitsisi irroittaa autosta.

    Mikä olis sellainen putiikki mihin toi kannattais viedä? Mielellään Turun seudulla (+-50km), niin ei tarvis kuskata niin pitkälle.
    V-Wauhtipisteestä kävin kyselemässä ja heillä ainakin onnistuisi, että onko kokemuksia tosta paikasta?

  • #2
    TD-Koneistamo hämeentiellä on itselle tehnyt aina kaikki koneistushommat, eikä koskaan ole pahaa sanottavaa ollut, kuten ei muutamalla kaverillakaan. Turboja ei ole vielä sielä tullut kunnostettua, vaikka Ilkalla on vehkeet niitä varten ollut jo jonkun aikaa.

    Comment


    • #3
      Voinko viedä koneen sinne ja hakea kasattuna pois? Luotan omiin kykyihin sen verran vähän et ois hyvä saada kasaus suoritettua samassa paikassa, et autolla uskaltais vielä ajaakin.

      Comment


        #4
        V-wauhtipiste tekee vuosien kokemuksella. Samoin Turun Superkoneistus ohikulkutien varrella. Molemmissa onnistunee valmiiksi asti.

        Comment


        • #5
          Uskoisin että TD-koneistamokin tekee purku+kunnostus+kasaustyön kun toimittaa irtokoneen niille. Ei enää oikein moottorikoneistamoilla ole niin paljoa hommia, että hirveesti voisi valkata töitä. 20vuotta sitten vielä saattoi joka koneistuskoneella olla oma työntekijä painamassa hommia, nyt tyyliin 10koneella yksi käyttäjä riittää.

          Comment


            #6
            Wauhtipisteellä tuntuvat tekevän vähän fiilispohjalta töitä. Mulla on auto ollut siellä muutaman kerran ja välillä on tehty hyvin, välillä huonosti. En välttämättä veisi tuonne, jos on valinnanvaraa. Kaarinassa on Moottorikoneistus Ojala Oy, josta sen sijaan on hyviä kokemuksia, tosin aika vähäisellä kokemuksella.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia vaan vinkeistä! Täytyy soitella noihin paikkoihin ja kysyä että onnistuuko ja mitä maksaa. Kannen kanavien siloittelua kyselin myös tuolta wauhtipisteestä, kun kuulit et ovat niitä joskus tehneet, mut eivät kuulemmä tee enää.

              Comment


                #8
                Saako kysyä mikset tee itse? Tai siis jos ei aiempaa kokemusta niin tekemällähän sitä oppii. Ihmisten tekemiä vehkeitä.
                Luotto omiin kykyihin ei nyt kelpaa syyksi :)
                Harrasteestahan on vieläpä kyse eikö vaan?

                Comment


                • #9
                  Hyvä kommentti Porkkikselta, ei tuollaisen peruskoneen kasaus/purku ole rakettitiedettä. Hitaasti ja varmasti eka kerta, kirja toisessa kädessä ja toisella kädellä kirjoittelee sitten forumille viestejä ongelmista jos ei muuta apua ole saatavilla (kameralla hyvä ottaa kuvia purkuvaiheesta). Käsittääkseni tästä ei ole tulossa mitään hirveää voimakonetta?

                  Parille kaverille kun on rakennettu virikoneita, niin olen pistänyt ne itse hommiin ja itte ottanut kaljaa vieressä. Helppohin kysymyksiin ei ole tullut vastauksia, ennenkuin on osoittautunut että kaikki keinot on jo kokeiltu ;) Vittuilua yleensä liikkuu suuntaan jos toiseenkin.

                  Comment


                  • #10
                    Saako kysyä mikset tee itse? Tai siis jos ei aiempaa kokemusta niin tekemällähän sitä oppii. Ihmisten tekemiä vehkeitä.
                    Joo no ei siihen tosiaan sen kummallisempaa syytä ole ku että en ole koskaan konetta avannut ja oon aina ajatellut et turhan kalliita osia rikottavaksi kun ei tiedä mitä tekee. Mut tosiaan harrasteestahan tossa on kyse et sen puolesta voiskin harjoitella. Ois mulla korjaamo-opaskin tohon koneeseen et EHKÄ sen perusteella tällainen hiiren-heiluttelijakin vois jotain osata tehdä.

                    Käsittääkseni tästä ei ole tulossa mitään hirveää voimakonetta?
                    Joo ei tule, eli ihan perus kone, alle 100hp/muki. Ei lohkon vahvistamista ja muuta, et ainoastaan kanget ja männät eroaa vakiokoneesta.
                    Tuuppa Mika ottamaan kaljaa meiän tallille kun puran koneen niin saat antaa hyviä vinkkejä. Kaljaa saat niin paljon ku jaksat juoda. =)

                    Comment


                      #11
                      Tee se kone vaan itse. Ei se ole rakettitiedettä, pulteilla ja muttereilla kasattuja vekottimia.

                      Tärkeää moottorin kokoonpanossa on ehdoton puhtaus ja oikeat kiristysmomentit. Tietyt pultit/mutterit myös kannattaa vaihtaa uusiin, tietoa niistä saat varmasti täältä tai sitten korjausmanuaaleista.

                      Comment


                        #12
                        Kun minäkin sain jetan koneen purettua ja kasattua niin eiköhän se sultakin ongelmitta onnistune.

                        Comment


                          #13
                          Oli se vaan junnuna helppoo kun sai omaan huoneeseen purkaa koneen ku koneen. Ei ole pelkoa nykyään mistään kodin sisätiloissa harrastamisesta. Hikisesti pystyy turbot piilottaan sisävarastoon : )
                          Eli Äiti > vaimo MOT.

                          Itsellä suurin ongelma koneen purkuun on tilojen puute kun auton haluun kuitenkin pitää tallissa talvisinkin (joo, ruostuu ruostuu).

                          Comment


                            #14
                            Mulla sama homma edessä ja jätän kyllä kiertokankien vaihdon ja männänrenkaiden asennuksen koneistamon tehtäväksi. Loppukoneen kasaan itse ihan sen takia ettei erkkikään viitsi yrittää nostaa koko moottoria pois peräkontista.

                            Kunnon männänrengaspihtejä ei mulla ole eikä pikku ettimisellä löytynyt sopivaa tappia prässiin että saisi kanget vaihdettua.

                            Comment


                            • #15
                              Muuten kyllä voisin helpostikkin tulla joinain iltoina käväisemään Teemu sun tallilla, mutta saattaa olla että asuinpaikkakunta muuttuu Raisiosta Johannesburgiin. Joten matkat muodostuu pikku ongelmiksi ;) Lisäksi tulee sulle kallista jos saan juoda kaljaa niin paljon kuin haluan, sen verran alkoholisoitunut tapaus on nyt kyseessä. Erikoistyökalujakin löytyy aika paljon lainaksi, ettei kaikkia tartte ostaa jos ei halua.

                              Männänrenkaat saa helposti paikoilleen ilman työkalua, mutta helpompihan se on niillä. Mikäli männäntappi on lämpösovitteella, tosiaan sitä ei kannata lähteä irroittelemaan ilman asiamukaista tietoa ja välineistöä.

                              Comment


                              • #16
                                saattaa olla että asuinpaikkakunta muuttuu Raisiosta Johannesburgiin. Joten matkat muodostuu pikku ongelmiksi ;)
                                Äkkiäkkös sitä tollanen erikoismies lennätetään afrikasta suomeen, että saadaan kone kasaan. =)

                                Joo no kai se on yritettävä itse että jos sitä vaikka oppiikin jotain. Eli kampura, kanget, männät ja lohko koneistamoon mittaukseen ja jos sitten yrittää itse kasata.

                                Kannattaakos kaikki laakerit uusia samalla nyt kun kaikki on levällään?

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä kannattaa ja myös apuakselin laakerit, jos epäilystä niiden kunnosta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kaikki mahdolliset laakerit, kun kerran noin pitkällä ollaan. Ei nimittäin ole kiva tunne noin suuren työn jälkeen sellainen takaraivossa hakkaava epäilys, että olikohan ne nyt sittenkään hyvät ja olisi pitänyt uusia. Ja samasta syystä kannattaa vähän kukkaron nyöriä löysätä niille laadukkaammille osille.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vuosi takaperin tuli koottua kaksikin konetta, toinen oli bemarin 2.3 litrainen ja toinen 2.7... Molemmat ovat kovasti liikenteessä vielä. Aiempaa kokemusta oli lähinnä sylinterikannen irrottamisesta ja kiinnittämisestä.

                                      Koneistamolla käytettiin sen verran, että lohkot hiottiin tasoon ja pytyt ja runkolaakerilinja hoonattiin. Sen jälkeen vaan moottoriöljyä ja osia nakkelemaan valkoiset hanskat kädessä lohkoa kohden. Momenttiavain on paikallaan, samaten männänrenkaiden puristustyökalu. Muuten menee ihan perussetillä. Momentit kannattaa katsoa valmiiksi... Kun koneen purkaa, niin sen oppii samalla kasaamaankin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ite ite vaan.
                                        Minäkään en ole nokkahihnaremppaa vaikeammalle tasolle päässyt tekemään ja syvempi tietämykseni on tasolla noviisi.
                                        Mutta kyllä minäkin sen itse tekisin, tulispa sekin kokeiltua ja nähtyä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja samasta syystä kannattaa vähän kukkaron nyöriä löysätä niille laadukkaammille osille.
                                          Mitä ne laadukkaammat osat on?
                                          Pistetäänkö laakereiksi orkkista vai jotain muuta?
                                          Onko RS2 ja S2 kiertokangen laakereissa eroja?

                                          Kiertokangen ja kannen pulteiksi aattelin ARP:n pultteja ja kannentiivisteeksi joku metallinen.

                                          Comment


                                            #22
                                            S2 ja RS2 laakerit on samat, ja ne on laadukkaammat. Nähtävästi männänrenkaissakin orig. S2/RS2 kamat on sieltä paremmasta (ja kalliimmasta) päästä, ainakin todistetusti kestävät melkoista kiusaamista, jopa nakutusta melkoisen pitkään.

                                            ABF:ssä ainakin käytetty peltistä kannentiiviste, mahdollisesti myös PG:ssä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ok, täytyy kysellä noitten hintoja.
                                              Tällä hetkellä tuolla on noi S2:n männät ja edellisen omistajan mukaan niissä on uudet renkaat et niillä ei sitten ole ajettu kuin muutama tuhat km jos ovat vaihdetut. Kiertokangen laakerit ovat myös S2, mut ei ole tietoa että ovatko myös vaihdettu uusiin.

                                              Käykö myös runkolaakerit S2:sta tähän KR koneeseen?

                                              Onko noilla laakereilla muuten väliä ovatko 3B vai ABY-koneesta, että onko kummassakin samat osat?

                                              Comment


                                                #24
                                                3B/ABY koneissa samat laakerit. Vitosen runkolaakerit eivät välttämättä sovi, ainakaan nopea etka-jumppa ei siihen viitteitä antanut.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  S2/RS2/yms monet muut uudemmat tehokkaammat 4sylinteriset koneet sisältää vahvemman kiertokangen yläpuolen laakeriliuskan, alapuoli on "normaali". PG:ssä on peltinen tiiviste, kestää.

                                                  Kyllä hyvin voit kysellä laadukkaita tarvikelaakereita, mutta tosiaan sitten pitää olla varma että ne ovat sellaista mallia missä yläpuolen laakerit on punametalli/yms. Vakiolaakerit mitä käytetään kaikkissa peruskoneissa, ei takuulla kestä pitkään. Melkein jokaisessa +100tkm PG koneessa olen kuullut koneesta kolinan mikä tulee kulahtaneista kiertokangenlaakereista, ellei niitä ole vaihdettu. Eli ei kestä tuota G60 koneen vakiovoimaakaan turhan kauan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Glycolta löytyy sputter-laakereteita mutta maksavat enemmän mitä audi original.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mitäs kaikkea kannattaa koneistamossa teettää?

                                                      Tarkoituksen on teettää seuraavat hommat:

                                                      - Pyttyjen hoonaus
                                                      - Dekkitason tarkistus, tarvittaessa hionta
                                                      - Kampiakselin kaulojen kiilloitus
                                                      - Mäntiin renkaat ja kiertokanget kiinni
                                                      - Pesu

                                                      Mitäs muuta? Potilaana ABY

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Runkolaakerilinjan suoruuden tarkistus.
                                                        Veivien suoruuden tarkistus.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuosta pesusta kannattaa kysyä koneistamosta, koska niin uskomatonta kuin se onkin, joka paikassa ei ole siihen edes mahdollisuutta.
                                                          Kannattaa myös pyytää mittamaan todelliset käyntivälykset esim. kampuran ja veivien välistä, eikä siis pelkästään mittaamaan kampuran+laakerin+veivin alasilmän mittoja ja laskemaan niistä ko. välystä.
                                                          Samoin kampuran vauhtipyörän puoleinen pää kannattaa mitata suoraksi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mites hytikkanostimien vaihto? Meneekö ihan tosta vain venttiilikopan ja nokan irroittamalla vai pitääkö pelätä jotain?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X