Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.8 Q Jakohihnan vaihdon jälkeen auto kiihtyy paremmin...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.8 Q Jakohihnan vaihdon jälkeen auto kiihtyy paremmin...

    Eli onko ihan normaali ilmiö kun vaihdoin jakopäänhihinan uuteen, kun kiristäjän rullasta meni laakeri ja se alkoi ääntämään 60000km kohdalla. Niin hiihnan vaihdon jälkeen auto kiihtyy paremmin... Elikkäs
    miten se on mahdollista että kiihtyvyys ja vääntö parani uuden hihnan ansiosta? Kyseessä on auto C4 A6 2.8 Quattro 147kw 280nm... Vaihdoin samalla myös uudet tulpat, itse luulisin sen olevan uusien tulppien ansiota. Tuskin uusi hihna vaikuttaa kiihtyvyyden paranemiseen...

    #2
    Olisko vanhan kanssa ollut jako hampaan pielessä?
    Vaikuttaa kulkuun huomattavasti.

    Comment


    • #3
      Aivan varmasti ollu jako pielessä hampaalla tai ehkä jopa kahdella.
      Työkaverin kanssa ollaan asiaa monasti mietitty. Ei vaan ymmärrä missä vaiheessa tuo jako sitten menee pieleen jos kaikki on asianmukaisesti lukittu paikoilleen hihnan vaihdossa.
      Vai onko se mennyt nimenomaan kun ei ole lukittu... Tai voiko tehtaalta alkaen jo olla pielessä.

      Comment


        #4
        Eikös tuossakin ole kiilattomat nokkapyörät? Eli nehän saa kiinni miten sattuu jos ei laita oikein. Jos kampuralta laittaa hampaan tai jopa kaksi pieleen niin sehän taitaa mennä jo aivan liikaa, venttiilit voi osua mäntiin? En kyllä ole kokeillut, enkä kokeile joten tämä oli vain spekulointia. :)

        Comment


        • #5
          Mulla oli kampuran päässä kolme hammasta pielessä ja sen huomas ku sai jaon kohalleen.

          Comment


          • #6
            Eli nehän saa kiinni miten sattuu jos ei laita oikein.
            Olisiko tämä se avain juttuun. Kumpikaan ei ole koskaan päässyt meistä näkemään millainen nokkien kiinnitys on. On lueskeltu juttuja, että kiilattomia on nykyään ja tuota arveltiin jos ne saa laitettua miten sattuu. Jonkin sortin merkit niissäkin nyt sentään luulisi olevan.
            Koneet meillä on kaverin kanssa periaatteessa samat, eli minun 2.4 ARJ ja kaverin 2.8, olikohan nyt ACK mutta Passtin kuorissa kuitenkin.

            Comment


              #7
              Jos ne tosiaan on kiilattomat, niin periaatteessa niissä ei tarvitse olla minkään valtakunnan merkkejä. Nokkien lukitustyökalu hoitaa tämän homman. Jossen väärin muista niin hommahan menee niin että:

              - Nokkien ja kampuran lukitukset paikoillaan
              - Nokkapyörät löysällä
              - Laitetaan uusi hihna päälle
              - Tiukataan kiristin
              - Kiristetään nokat
              - Poistetaan lukitukset

              Sitten vaan pyöräytetään konetta käsin parikertaa ympäri ja koitetaan että lukituskalut menevät väkivallattomasti paikoilleen, jos näin niin jako on kohdillaan. Tällä toimenpiteellä eliminoidaan se usein eteen tuleva puolen hampaan heitto.
              Itse en ole koskaan tuota kuutosen hihnanvaihtoa tehnyt 30v koneeseen, ja 12v koneisiinkin ilman lukituksia. 12v:ssä ei jako näytä muuttuvan juuri yhtään kun vertaa omia merkkejä uuden ja vanhan hihnan välillä. Jos sattuu muuttumaan, niin yleensä takaisin täysin kohdalleen. 30v:ssä on jo niin pitkä hihna että sen venyminen alkaa jo vaikuttamaan kun hihan vaihtoväli rupeaa olemaan täysi. Tämän ketjun tapauksessa saattanee olla niinkin, että hihna on alunperin ollut sen puolisen hammasta metsikössä ja ajan kuluessa venähtänyt vielä sen toiset puoli hammasta.

              Comment


                #8
                Tuohon 30V koneeseen (AGB) olen tehnyt monta kertaa nokkahihnaremontin, tänäänkin teen yhtä. Siinä se tosiaan menee noin, niinkuin Jari sanoi. Ja mitään merkkejä niissä ei ole. Itse asiassa kun mietin tuota 2.8 konetta, niin sehän on käytännössa samanlainen kuin ässän kone.

                Aika jännä että kolmekin hammasta kestää olla väärin.

                Miten Antton vaihdoit sen hihnan?

                Comment


                  #9
                  Jos on kolme hammasta alapyörältä pielessä niin ei kyllä pitäs hirveästi pyöriä. Se tekee jo n.10 nokkaastetta ajoituksissa pieleen... Tosin noissa V6 koneissa yleensä jos ajoitus on pielessä niin on sitten kaikki keskenäiset suhteetkin nokkien ja kampuran välillä enemmän ja vähemmän pielessä. Tästä seuraa se ettei voi suoraan sanoa että molemmat nokat on kolme hammasta pielessä kampuraan verrattessa.

                  Jos kuitenkin miettii miten pienet nokkien ajoitusasteet on suosittelen kovasti edelleen ajoitustyökalujen käyttöä kun tekee V6/V8 koneeseen nokkahihnaremppaa. Pelkästään "samalle kohdille" -periaatteella ei uudella hihnalla saa ajoitusta kohdilleen. Paitsi jos olet itse tehnyt edellisen vaihdon. Kuten Jari mainitsikin on noita "merkkiliike" vaihtoja todistetusti tehty päin persettä ja vanhaan hihnaa ei voi yhtään luottaa.

                  Comment


                    #10
                    Minun tekemät vaihdot on kyllä tehty ihan omalla ajalla ja omiin autoihin. Ei liity mitenkään VAG konsernin toimintaan.

                    Comment


                      #11
                      En minä Jarin toimintaan viitannut vaan siihen että jos et omista työkaluja ja laitat uuden hihnan paikoilleen vanhoilla "merkeillä" ei jako välttämättä ole sinnepäinkään jos edellisen (ja sitä edellisen) vaihdon on tehnyt joku vähän "sinnepäin".

                      Se että omistaa työkalun ja pistää uuden hihan paikoilleen vanhoilla merkeillä ja sen jälkeen tarkistaa työkalulla ajoituksen on ok, varsinkin kun siinä säästää jonkin tovin aikaakin jos pyöriä ei tarvitse päästellä irti...

                      Ohessa vielä linkki muille selvityksenä millainen tuo nokkapyörien lukitus on.

                      Comment


                        #12
                        Ja tässä vielä kuva samasta aiheesta :)

                        Tein aiemmin itse tuon lukitustyökalun Samin ohjeiden perusteella, mutta koska ne oli 12V koneelle niin eihän se sopinut 30V moottoriin. Jouduinkin muokkaamaan sitä, ja nuo pulttien prikat olivat isommat kuin työkalussa joten kovin hyvää siitä ei tullut. Sai silläkin hihan vaihdettua, mutta ostin sitten saksasta oikean niin ei tarvi kikkailla niin paljoa. Siitäkin tosin sain suurentaa noita isoja reikiä kun prikat oli noin millin liian isot.

                        Comment


                          #13
                          Jos ajoitus on lähtökohtaisesti riittävän persiillään niin miten varma voi olla että pyörijän vapautuksen jälkeen nokat on kohdallaan (todennäköisesti se ei voi olla niin persiillään ettei pyörähtäis oikeaan säätöön)? Itse olen varmuuden vuoksi katsonut itse nokista ajoitusmerkin kohdistuksen.

                          Mitäs kautta laitatte 2.7:ssa kampuran lukituskalun? tuskasen ahdas paikka jos ei pura joko kompuraa tai ahtoletkua.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä ne sen verran on pakko olla kohdillaan jos kone käy ennen remonttia. Nehän ei voi pyörähtää paljoakaan kun ovat irti, ja se "asentoprikka" määrää nokan asennon kohdilleen lukitustangon kanssa. Eli oli ne missä asennossa tahansa (mikä ei teoriassa ole mahdollista paitsi jos venat on solmussa) niin ne menee kohdilleen tuolla lukitustyökalulla.

                            Itse olen laittanut sen pultin koneen ollessa irti, mutta taitaa olla vähän turhan työläs homma pelkän pultin asentamista varten ;) Pois otin sen kyllä kone paikallaan, onhan se melkoisen "kypsässä" paikassa. Kyllä sen sinne mitään purkamatta paikalleenkin saa, käsi takakautta turbon alapuolelta ujuttaen, mutta ei ole helppoa. Taitaa olla tuo ahtoputken purkaminen helpoin konsti.

                            Comment


                              #15
                              Minäpäs kerron teille kanssa omasta audistani kun siihen vaihdettiin jakopäänhihna. Ostin auton merkkiliikkeestä, ja lupasivat vaihtaa minulle jakopään hihnan ns.kaupanpäälle. No asentajilla olikin käynyt siellä pieni moka, ja joku kiristysrulla oli jäänyt löysälle kun he olivat sitä käynnissä pitäneet. No niinhän siinä sitten kävi että jako meni sekaisin hihnan löysyyden vuoksi, ja tiedätte miten siinä sitten käy. Heidän piikkiinhän se toki meni. Odottelin autoa 1kk "huollosta", ja soittivat viimein että nyt saa tulla hakemaan. Osien vaihtolista oli erittäin pitkä, ja hintaa en edes olisi halunnut tietää. Uskon että korjaus tuli maksamaan heille useamman tuhat euroa. Lähin kokeilemaan autoa, ja ajelin sillä muutaman viikon eikä mitään vikaa ilmennyt. Sen kuitenkin huomasin että auto tärisi hieman tyhjäkäynnillä, ja muutenkin käynti tuntui epätasaiselta. Soittelin siitä kyllä merkkiliikkeeseen, ja sanoin tästä tärinästä. Korjaamopäälikkö sanoi että se auto on tärissyt hieman ennen tätä hihnan vaihtoakin, ettei vika ole heidän.(tämä auto on siis ostettu uutena merkkiliikkeestä missä myös huollettu aina.Olen toinen omistaja. Eli korjaamopäälikkö siis tunsi auton jo entuudestaan). Minä tietenkin ajattelin että näin sen varmaan sitten kuuluukin käydä, kun korjaamopäälikkö vakuuttaa.

                              Noh sitten kului noin puolivuotta, ja auton koneesta rupesi kuulumaan kauhee pärinä, heti ku joku olisi irti. Soitin välittömästi merkkihuoltoon, tällä kertaa kyllä eri paikkaan missä autoa olin ennen käyttänyt. Hakivat pihalta korjaamolle, ja ei aikaakaan kun olivat jo ehtineet vian paikantamaan, sanoivat että oikean puolen kannen, joku nokkaakseleiden ketjun kiristin oli hajonnut, että kettinki paukutti venttiilikoppaan, ja siitä se ääni lähti. Sanoivat että aika iso homma korjata koska konetta joutuu ottamaan eteen päin, ja jako laittaa uudelleen kohdalle (näin käsitin). He saivat auton kuntoon ja kun hain pois huomasin myöhemmin että auto ei tärise enään lainkaan, ja muutenkin tuntu että toimii paljon paremmin ku koskaan minulla. Ja voisin melkeen väittää että tästä autosta oli aijemmin jako hampaan ellei toisenkin väärässä. Niin ja auto on Audi A6 2.7T quattro avant. aj: 200tkm. Jatkakaa..

                              Comment


                                #16
                                Aika mielenkiintoista että konetta joutuu muka ottamaan eteenpäin että nokkaketjunkiristimen saa vaihdettua. Ässässä ei ainakaan joudu, enkä usko että kutosessakaan olisi sen ahtaampaa...

                                Jako siinä on voinutkin olla hieman pielessä, mutta ihmetyttää että miten sen voi sössiä kun ei se niin vaikeaa ole tarkistaa että se on kohdillaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Jako siinä on voinutkin olla hieman pielessä, mutta ihmetyttää että miten sen voi sössiä kun ei se niin vaikeaa ole tarkistaa että se on kohdillaan.
                                  Taitaa meillä audi harrastajilla olla monesti enemmän kokemusta näistä "erikoisista" moottorimalleista kuin merkkiliikkeillä. Niille kaikki yli 2.0 litraiset tuntuvat olevan outoja. Kuten tuollainen perus V8 ABZ koodilla ei löydy paikallisen putkan koneista ja siitä voi tehdä johtopäätöksiä löytyykö korjaus yms ohjeitakaan.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X