banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Moottori ja voimansiirto
forum

Moottori ja voimansiirto Tekninen keskustelu moottoreista, niiden vaihdosta sekä voimansiirrosta.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
arjoyl arjoyl on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #1  
Vanha 27.12.2006, 18:58 1.8T (AGU) moottorin termostaatti

A3 ei lämmöt nouse joten termostaatti + nesteet vaihtoon. Termostaatti on jo hommattu, mutta pieni kysymys sen vaihtamisesta.

Onko tuossa koneessa termostaatti alavesiletkun kiinnityksen alla? Ts. pari pulttia auki, alavesiletkun lähtöliitin lohkosta irti ja termostaatin vaihto. Laturi täytyy ehkä ottaa irti. Vai jotain muuta? Ahdasta tulee olemaan jokatapauksessa. Vaan kai tuosta selviää.
arjoyl arjoyl on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 28.12.2006, 12:05

Vastataampa sitten itselle..

Nyt on termostaatti vaihdettu ja lämmöt on niinkuin pitääkin. Tarvike termari on 87°C ja IR-lämpömittarilla saatiin lohkon kyljestä lukemaa luokkaa 86°C. Mittari näyttää tasaista 90°C lämpötilaa.

Hommana väliltä helppo - paskamainen. Moottorin päältä muovit pois, mittatikun tukirauta pois, jäähdytysnesteet pois ottamalla alavesiletku irti termostaatin kannen lähdöstä. Termostaatin kannen pari ruuvia irti sopivalla 1/4" - hylsy, räikkä, jatkovarsi, nivel-yhdistelmällä. Vanha termari pois tiivisteineen, uusi tilalle. Sitten se inhottava kohta, termostaatin kannen asentaminen paikalleen. Termostaattihan on tietysti pystyssä lohkon kyljessä ja eihän se siellä pysy sitten millään. Tarpeeksi kun ärräpäitä jakelee niin onnistuu. Letku takaisin kiinni, uudet nesteet tilalle ja moottori kunnolla lämpimäksi, nesteiden tarkastus ja lisäys. Muuten kasaaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Ahdasta siellä on mutta itse selvisin ilman laturin irroittamista.

Mittatikku tulee olemaan tiellä jos sitä tikun muoviputkea ei ota irti. Itse katkaisin sen tietysti vahingossa. En varmasti ole ainoa joka sen on särkenyt. Marmoritiskilläkin ko. artikkeli oli tilaustavaraa. Ei kenellekkään ole sattumalta jäänyt tuota putkea hyllyyn? Tuleehan se sinne Laakkosellekkin eikä tuo nyt ajamista estä. Mittatikun reikä on tietysti tulpattu.

Ehdottomasti kaikenkaikkiaan kannattava homma. Nyt auto lämpiää nopeasti ja lämmöt pysyy siellä missä pitääkin. Aikaa itsellä meni tuossa sellainen 2,5h. Seuraavalla kerralla tuon varmasti vaihtaisi jo paljon nopeammin. Pihalla odottaakin seuraava termostaatin vaihto potilas, VW Golf IV 1,6...
arjoyl arjoyl on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 29.12.2006, 15:07

Noniin.. eihän se ollutkaan ihan niin selkeä juttu. Toisinsanoen näyttääpi vuotavan nestettä termostaatin kannen ja lohkon välistä. Onko tuohon kannen asentamiseen joku kikkakolmonen miten termostaatin saa pysymään paikallaan? Taitaa termostaatti olla tällä hetkellä huonosti paikoillaan ja kansi raollaan toisesta reunasta. Termostaatin mukana tullut O-rengashan tulee termostaatin ja lohkon väliin jonka jälkeen kansi laitetaan päälle, eikö niin? Niin vanha ainakin näytti olevan paikoillaan. Eikö tuossa olisi parempi sellainen tiiviste joka tulisi kiinni itse termostaatin ympärille. ja tiivistyminen tapahtuisi molemmilta puolilta termostaattia tiivisteen avulla. Ikäänkuin profiililtaan neliönmuotoinen tiiviste, jossa on ura sisäkehällä. Tämä tiiviste sitten venytettäisiin termostaatin päälle. Ainakin termostaatti olisi helppo asentaa kunnolla paikoilleen tällä tavalla, keskelle aukkoa. Ei kai tämä rakkine ole ainoa jossa on samanlainen konstruktio?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #4  
Vanha 29.12.2006, 17:05

Pitäisi Golfiin vaihtaa myös termostaatti (myös AGU). En ole sen enempää tutkinut, mutta mielestäni Golfissa olisi ollut ihan hyvin tilaa termarin vaihtoon.
arjoyl arjoyl on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #5  
Vanha 29.12.2006, 17:10

Menee yksinpuheluksi mutta menköön

Tuli parkkipaikalla tuo äskettäin fiksattua. Se termostaatin O-rengas todellakin kuuluu termostaatin ja kannen väliin eikä termarin ja lohkon väliin. Helpottaa hommaa kummasti. Tällä kertaa hommaan meni puolisen tuntia. Nyt on tiivis ja lämmöt niinkuin pitää.
rele rele ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 31.12.2006, 11:15

Mites mahtaa olla kun olit sitä mieltä että oli vaikea saada termostaattia asennettua. Ettei nyt olis niin että termostaatin tiiviste on väärällä puolella termostaattia , sen kuuluu olla siten että ensin asennat termostaatin ja sitten tiiviste päälle. Tiiviste myös pitää termostaatin paikallaan a sennuksen aikana





edit. tuli vähän huonosti luettua täällähän oli jo ratkaistu asia Sorry!
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Moottori ja voimansiirto > 1.8T (AGU) moottorin termostaatti


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 13:06.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.