Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ESP ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ESP ongelma

    Isäukon autossa (Audi A6 V6 TDI Quattro Tiptronic -03) on ESP valo syttynyt aina silloin tällöin. Auto on käynyt 3 kertaa Audi-Centerissä ja tähän asti on tapahtunut seuraavaa:

    Ensimmäisellä kerralla luettiin vikakoodit:

    -00526 Jarruvalokatkaisin -F : Virheellinen signaali, satunnainen
    -01423 Sivuttaiskiihtyvyyden tunnistin -G200: Virheellinen signaali, satunnainen.

    ... koodit nollattiin ja toivotettiin hyvää matkaa.

    No ESP valo syttyi aika pian uudelleen ja varattiin uusi aika huoltoon. Toisella kerralla autoon vaihdettiin tuo sivuttaiskiihtyvyysanturi, lasku autoliikkeelle, josta auto ostettiin ja eikun matkaan...

    Taas syttyi ESP valo jonkin ajan päästä ja jälleen uusi aika huoltoon. Samat vikakoodit jälleen ja nyt vaihdettiin tuo jarruvalokatkaisija. Taas matkaan ja 200m ajon jälkeen syttyi ESP valo...Samantien takaisin huoltoon ja koodinlukuun, josta löytyi tuo kiihtyvyysanturin vikakoodi.

    Sovittiin, että varataan jälleen aika huoltoon, jossa tutkitaan perusteellisimmin...

    Jatkoa seuraa, kunhan auto saadaan taas huoltoon ja sieltä pois...

    #2
    Mulla oli kanssa tuon ESP valon kanssa ongelmia -03 A3:ssa. Ekana kävin myyntiliikkeessä näyttämässä (Ei Audi liike) ja siellä ne nollas vikakoodit kun ei saanu tarkkaa selkoa mikä vialla. Ei auttanut, ESP valo syttyi jo samana päivänä uudestaan.

    Noh Seuraavana päivänä uudestaan liikkeeseen ja käskivät mennä laakkosen pikahuoltoon tms, joka sattuikin olemaan auki lauantainakin. Noh siellä selitin hepulle oireet (ESP valo palaa ja lämmöt ei mittarin mukaan nouse ja flektit huutaa täysillä). Huoltomies veikkasi kuvauksen perusteella että lämpötila-anturi tms. hajalla. Masiina kiinni autoon ja samantien se ilmoittikin kyseisen osan olevan hajalla. Osan vaihdon jälkeen ei ole ESP valo enään palanut.

    Toivottavasti isäs autosta löytyy oikea vika.

    Comment


    • #3
      Mulla oli sama vika eli ESP-valon palaminen johtui viallisesta lämpötila-anturista.

      Comment


      • #4
        Mitä vikakoodeja teillä oli?

        Comment


          #5
          Valitettavasti en osaa sanoa.

          Comment


          • #6
            Sama homma, ei ole valitettavasti tietoa koodeista.

            Comment


            • #7
              Päivitystä tilanteeseen:

              Viime sunnuntaina päätettiin hieman tutkia tuota anturia/kaapelointia. Audi-Center:ssä sanoivat anturin olevan erittäin hankalassa paikassa kuskin penkin alla. Anturi löytyi kuitenkin takapenkin alta ja on erittäin helposti vaihdettavissa. Penkki irtoaa etureunasta reippaasti nykäisemällä ja anturi on siinä keskellä kahdella pultilla kiinni auton pohjassa. Irroittelin anturin liittimen pariin kertaan ja se näytti puhtaalta ja pinnit olivat muutenkin ojennuksessa. Sitten irroitettiin ABS/ESP toimilaitteelta (konehuoneessa se möykky, mihin jarruputket tulee kiinn). Liittimessä oli jotain töhnää, joka peitti alleen muutaman pinnin. Putsattiin liitin ja sen jälkeen ei ole ESP valo syttynyt, kun se aiemmin syttyi lähes poikkeuksetta jokaisella matkalla.

              No aika näyttää, aiheuttiko tuo töhnä tuon ESP valon syttymisen. En pitäisi sitä mitenkään mahdottomana juttuna. Täytyy kaivaa jostain kuvat tuosta liittimestä, niin voisi tarkistaa, josko nuo töhnäiset pinnit olivat juuri niitä kiihtyvyysanturilta tulevia...

              Comment


                #8
                Minullakin ESP ongelma. On ollut nyt kaksi kertaa piuhan päässä nyrkkipajoilla ja vikakoodit huutaa jarrupaine anturia eli oliko se G201. Kaverin kaveri on VW töissä ja sanoi ,että korjaus sarja voisi sen korjata ,mutta hänen ilmoittamansa koodi siinä osan kyljessä sama ,mutta kirjainyhdistelmä sitten ei taas täsmännyt tuohon korjaus sarjan kirjaimiin. Onko tuo ainoa mahdollinen tapa millä tuon saa korjattua nimittäin osa kumminkin marmorilla aikasta kallis. Ja epätoivo valtaa jo pikku hiljaa. Hiukan jo toivoin että väärää osaa katselin mutta ei.VW taitaa olla kumminkin erillaiset laitteet millä ne katselee sen vian kuin noilla niin sanotuilla korjaamoilla. Auto on ostettu noin puolitoista vuotta sitten ja nyt pamahti toi ESP. Myyjäkin aika kitsas tulemaan vastaan tilanteessa.

                Comment


                  #9
                  Tuohon jarrupaine vikakoodiin voi olla syynä myös jarrupolkimen anturi. Ei tunnista, että jarrupoljinta painetaan vaikka systeemiin tulee painetta. Muutaman tollasen korjannu.
                  Mutta measuring blokeista kannatta katsoa todellinen paine ja että jarrupolkimen painallus tunnistetaan.

                  Comment


                    #10
                    Joo viimeisin kaveri sen katsoi kyllä painoi poljinta laitteen ollessa kiinni. Ei muutu luvut minnekkään pysyi painettaessa samana. Niin hänen sanojensa mukaan. Minä en noista mitään tiedä.
                    Viimeksi muokannut Tietämätön; 6.11.2011, 14:20.

                    Comment


                      #11
                      No sitten vika rajottuu Paineanturiin tai ohjainyksikköön. Joissakin versioissa ikäväkyllä se anturi on turhan hyvn integroitu, joissakin malleissa anturi on erillinen pääsylinterin kyljessä.

                      Comment


                        #12
                        Missä se yksikkö sijaitsee? Onko sen ABS pumppu siinä liki vai kiinni siinä yksikössä? Veikkaus on että olen katsonut ihan väärästä paikasta.
                        Viimeksi muokannut Tietämätön; 6.11.2011, 17:48.

                        Comment


                          #13
                          Yksikkö on tuossa mallissa pumpun kyljessä.

                          Comment


                            #14
                            Ok. Eli olen sitten varmaan pumpun varaosanumeron löytänyt. Se yksikön numero aika ahtaassa välissä. Tuskin on sama kuin pumpussa.

                            Comment


                              #15
                              No nyt auto ollut VW omassa piuhassa kiinni ja yllätys isoin remppahan sieltä ilmesty. Onneksi kaveri oli tarpeeksi sinnikäs ja tutki asiaa ja huomasi ,että vikakoodi oli nollattu aikaisemmin. No yllätys ennenkuin auto oli minulle myyty. Eli vikaa on vaan peitelty kertomatta minulle.
                              Viimeksi muokannut Tietämätön; 10.11.2011, 12:14.

                              Comment


                                #16
                                Tottakai ne sulle myy isoimman kalliin rempan kun huomaavat, että et itse tiedä asiasta hölkäsenpöläystä.
                                Helppo tapa saada rahat pois asiakkaalta vaihtamalla turhaan osia jotka ei pakosti ole edes rikki.

                                Comment


                                  #17
                                  Niin tosiaan en kyllä todellakaan ymmärrä. Ihmetyttää vaan miksi kolme eri tahoa on sen minulle näin kertonut. Etenkin viimeisen kertojan viesti oli aika selvä ja sattui olemaan "kaveri".

                                  Comment


                                    #18
                                    Itsellä paloi esp valo aina välillä ja lopusta kokoajan vanhassa b6:ssa ja tästä selvisin jarruvalokytkimen vaihdolla. Hintaa noin 25 ekee aikaa noin 25 min. Jos lämpötila-anturi on viallinen auto voi oireilla monella tapaa esim. lähtee tosi huonosti käyntiin, lämpötilat ei mittarissa tunnu pitävän paikkaansa tai sitten flektit huutaa. Ja sielloin mittaristossa kyllä yleensä palaa moottorivika valo eikä esp:n valo. Molemmat osat kuitenin alle 30€ ja onnistuu itse vaihtaa jos pikkasenkin pysyy työkalut käsissä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      G201 paineanturi on integroitu hydrauliyksikköön. Useimmiten voi vaihtaa pelkän hydeyksikön, joka maksaa jotain vajaa 400.

                                      Comment


                                        #20
                                        G201 paineanturi on integroitu hydrauliyksikköön.
                                        Tai siis tarkemminkin elektroniikkayksikköön, joka on hydrauliyksikön kyljessä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X