Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moniurahihnan kiristin vainaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moniurahihnan kiristin vainaa?

    Joopa... Näitä päiviä taas. Pitkään jo katellu Passatin moniurahihnaa, että taitaa olla alkuperäinen kun on niin rispaantunu ja halkeillu (311tkm mittarissa). Tänään sitten ajattelin suorittaa pikaisen vaihdon.
    Alfamerin mukaan vastapäivään lenkkiavaimella saa kiristintä käännettyä sen verran löysälle, että hihnan saa pois. Ja kyllähän se niin on, myötäpäivään pultti näytti aukeavan.
    Kun löysin sopivan avainyhdistelmän, jolla pääsi käsiksi pulttiin niin että sitä kärsi kääntää vastapäivään, niin eikö tämä perhana vaan pyörii ja pyörii.
    Eli tuli todettua, että jokin on vialla. Jengat vissiin menneet ja ilmeisesti kiristimen päästä!
    Nyt sitten ajellaan kylmähkö rinki persuuksissa ja odotellaan koska saadaan vetää volkkari tien varteen parkkiin kun kiristimen rulla hihnoineen ottaa ritolat.
    Mun tuurilla se repii mennessään jakohihnan suojat ja joku pala sopivasti jakohihnan väliin, voikin sitten verkonpainoja alkaa vääntelemään siitä...
    Ilmeisesti joudun nyt vaihtamaan koko kiristinsysteemin, vai saako noita legoina? Entä se vaihto sitten? En nähnyt yhtään mitä kaikkea pitää repiä irti kun ei ollut keula huoltoasennossa, nyt se täytyy kyllä vetäistä siihen asentoon.
    Voihan että sentään (melkein kiroilin...).

    Edit: Katselin ja kaivelin etkaa, sieltä löysin osanumeron 028 903 315 M tohon AHUun mutta jotenkin kuva ei vastaa sitä mitä autossa fyysisesti on. Lisäksi tosiaan Alfamer ei neuvo ton kiristimen vaihtoa, eli kaikki neuvot ovat tervetulleita! Purkamallahan tietysti selviää paljon...

  • #2
    Pistä keula huoltoasentoon ja kokeile irrottaa konehylsyllä, jos mahdollista.

    Comment


      #3
      Siis täh?

      Eihän sieltä mitään pulttia pidä vääntää. Siinä mihin kiristinrulla tulee kiinni, eli siinä osassa mikä on jousikuormitteinen, on semmoinen neliskanttinen pää josta saa otettua olikohan 15mm kiintoavaimella kiinni ja väännettyä kiristimen löysälle. Näin ainakin A4:ssä jossa oli AHU konepellin alla. Ja samaltahan tuo kone passatissakin näytti.

      Se itse kiristinhässäkän vaihto tarvitseekin sitten keulan huoltoasennon jotta mahtuu tulemaan välistä pois. Kiristimen runko taisi olla ns. takapuolelta kiinni mutterilla, joka juurikin kiristyy siihen pulttiin mitä edestäpäin väänsit.

      Kiristinsysteemi tahtoo sitten antautua ajan kanssa ja se väljistyy, aiheuttaen kiristinrullan väärän asennon ja hihnan nopean kulumisen. Tuo kiristin taisi audilla maksaa viimekesänä 96 euroa, jossen täysin väärin muista.

      Comment


      • #4
        Eli olen ymmärtänyt täysin väärin Alfamerin ohjeen. Ei ole sitä kirjaa juuri nyt tässä mutta kyllä siitä toisaalta ymmärtää, että tuosta pultista käännetään, taisi havainnollistavassa kuvassakin vielä olla avain siinä kiristimen etupuolella (kuvittelisin tuon vääntökohdan Jarin juttujen perusteella olevan rullan takapuolella). Lisäksi pultti on 15mm kannalla, eli menin mahdollisimman paljon harhaan.
        Toisaalta... kiristin ei nyt sitten olisikaan rikki jos kerran pultin takaa pitäisi mutteri löytyä.
        Täytyypä tutkia taas illalla.

        Comment


        • #5
          Joo, mahdollisimman pitkä kiintoavain, jotta jaksaa vääntää. Samantyyppinen kiristys on myös kompuran hihnalle, ja nelikulmaklönttiä tai kuusiokoloa käytetään monessa muussakin moottorissa.

          Comment


            #6
            Tuollaisen minä olen -98 AFN:sta ottanut enkä tiedä mistä neliöstä tuota voisi vääntää:
            http://img442.imageshack.us/img442/6924/img1461zo1.jpg

            Tuo rullan kiinnitysruuvi on vasenkätisellä kierteellä. Koko möykyn irroittamiseksi joutuu laturin alta etsimään reitin josta pääsee mutteriin käsiksi.

            Edit. tuossa on runko-osa ehjä, ei maksa mitään jos haluat tulla hakemaan pois.

            Comment


              #7
              No sitten meillä on käynyt pieni sekaannus. Pahoittelen.

              Kyllä se tosiaan tuosta rullan kiinnitysmutterista löysätään.

              Comment


              • #8
                Juu, kyllä systeemi on juurikin tuon Janin nappaaman kuvan mukainen. Kiitos muuten tarjouksesta mutta minä en tuohon kiristinhässäkkään enää tämän päiväisen jälkeen näppejäni tunge. Oli meinaan etupää syyläriä ja viskon tuuletinta myöten purettuna kun systeemiä ihmettelin.
                Ja uusi hihna jäi vaihtamatta. Ei nimittäin liiku mun autossa toi kiristin yhtään mihinkään. Vanha hihna oli kyllä pois päältä kun lemppasin sen kiristinrullan pultin pois ja kampesin koko rullan irti. Kun kiristinmekanismi ei liikahtanutkaan suuntaan eikä toiseen, niin ei jäänyt muuta mahdollisuutta kun pingottaa vanha hihna siihen takaisin. Sen juuri ja juuri siihen rullineen päivineen sai väkivallalla. Rullan pultti takaisin löysään momenttiin ja lukitteella höystettynä (kun ne kierteet on siinä kakkana).
                Koitetaan nyt ajella tolla jakohihnan vaihtoon saakka, jos sitten vaihdattaisi sen hässäkän samalla.

                Mitähän huomenna tapahtuu kun otetaan kuutonen työn alle ja koitetaan vaihtaa tulpat...

                Comment

                Working...
                X