Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5000S -84/85

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 5000S -84/85

    Lötkö palasi pari vuotta kestäneeltä evakkoreissulta:



    Audi on lähtenyt Neckarsulmin linjalta aika tasan 22 vuotta sitten.
    Kärryhän on tyyppikilven mukaisesti originaali 5000S, johon on ilmeisesti tehty eurokonversio. Tietojeni mukaan auton ensimmäinen omistaja oli USA:n suurlähetystö ja minä olen kaiketi kolmas.

    Ihmeellisesti noihin vanhoihin autoihin kertyy vikoja, vaikka autolla ei juuri ajetakaan. Nyt olisi siis tarkoitus laittaa auto hyvään kuntoon.

    Kuvassa alla olevat 225/50 renkaat ovat itkettävän ja naurettavan välimailta, joten ne joutavat kiertoon. Vaihdoin alle tilapäisesti kitkat ja kun auton rengasmelu hiljeni, totesin etupyörän laakerin ääntävän. Samalla vaihtuu paukkuva iskarin yläpään laakeri.

    Jätän korjaamohommiksi, koska kuulin juuri eilen veljeltäni yhden Fordin vierailleen toisen veljeni korjaamolla: laakerin vaihtoa varten oli jarrulevy pitänyt rälläköidä hajalle.

    Takalyhdyt ovat aika heikossa hapessa, toisessa lohkeama. Custom-Autocraftin Fernandes Luxemburgista lupasi toimittaa uudet.

    Takajarrujen liukutapit ovat pahasti syöpyneet ja muutenkin mekanismi on huonossa kunnossa. Fernandesilta tulee uudet satulat noin 80?/kpl.

    Orkkis Hirscmannin automaattiantenni menetti ajolankansa, joten uusi piiska on hakusassa.

    Takaluukku repsottaa, vaatii kiristelyä.

    Ovien johdotukset pitäisi uusia, niin saisi peileille ja ikkunoille katkotonta sähköä.

    Autoon vaihtuu myös alkuperäinen rekisteritunnus. Ei eurokilpiä 8)

    Pikkuvikoja, heleppo korjata, kuten Junnu sanoisi. Tekemistä riittää, mutta aihio on ihan kohtuullisessa kunnossa, eikä pahasti edes ruosteessa, vaikka ei täysin sinkitty olekaan. Konekin käy juuri niin kauniisti kuin 382tkm ajettu vitonen voi käydä.

    Tuolla kuvia "loiston" ajoilta.

    #2
    Kaunis auto, täytyy sanoa. Tummanharmaa sävy sopii mielestäni aika hyvin 200:seen.

    Tässä olis täysi kymppi eli 200 Exclusive. Kyseinen auto lienee juurikin se joka esiintyi Bond-leffassa.

    Rupsahtaneet vanhat edustusautot on ehkä surullisinta katseltavaa mitä on, mutta jos pitää vehkeet kunnossa niin kyllä kelpaa. :)

    edit: Heitä vetokoukulla vesilintua..?

    Comment


    • #3
      No, perskule, siinäpä eksklusiivia, ja just oikean värinenkin eli Titan Grau (muistaakseni LY7U). On muuten luonnossa paljon vaaleamman näköinen kuin kuvissa.

      Pitääkin alkaa metsästää tuollaisia BBS -vanteita. Miltähän tuollainen Aero vanne muuten näyttää kokonaan kiillotettuna?

      Vetokoukku ei kylläkään kaunista juuri mitään autoa. Pitääpä harkita poistoa, kun Variantissa kuitenkin koukku on.

      Comment


      • #4
        Kaunista, tästä korimallista on liian vähän projekteja täällä!! : )
        15" aero on ehkä vähän laimea kiillotettuna, jossain koneella on mulla pari kuvaakin. Tiedä sitten löydänkö niitä ikinä.

        Comment


        • #5
          Kävi tuossa mielessä alustan madaltaminenkin jotakin 30-40 mm mutta taisin nyt viimeistään tulla toisiin ajatuksiin nähtyäni tuon eksklusiivin. Siinäkin näyttäisi edessä olevan just se seitsemän senttiä renkaan ja lokasuojan välissä.

          Oliko tuo BBS alkujaan jossakin vanhemmassa 200 -mallissa optiona vaiko vain uudemmissa?

          Comment


            #6
            Tuossa näyttää olevan kasattavat vanteet, kun taas V8:n (ja varmaan 200:senkin) lisävarusteiset 8x16 BBS:t oli yksiosaiset.

            Luulisi että noita on saanut lisävarusteina jo 80-luvulla, mutta jos jollain on esittää faktoja niin laittakaa..

            Ei toi välttämättä madallusta kaipaa, mutta ehkä sittenkin maltillisesti 20 milliä tai sinne päin, IMHO. "20V" pyöränkaaret tuo mukavasti tukevuutta muuten niin aerodynaamiseen koriin.

            Comment


              #7
              Hyvännäköisessä kunnossa. Onko millä tekniikalla ?
              Täällä ollaan sitämieltä että typ44 kopasta ei saa hienoa ilman 20v kaaria, ei millään. Vaikka eivät ole kuin kaaret mutta ulkonäkö muttuu niin paljon parempaan suuntaa :)

              Comment


              • #8
                V8:n (ja varmaan 200:senkin) lisävarusteiset 8x16 BBS:t oli yksiosaiset
                Eikun 200seen sai 15" bbs kanssa, 16 on vakiona V8 ja ilmeisesti ne on pystynyt ottamaan myös lisävarusteena 200:Seen, mut yleisimpiä 15"bbs on ollu 200 kuin 16". 15" oli ilmeisesti 200:sen "vakiovaruste" joissain varusteluissa.

                Ja muistelen et exclusivin etukaaretkin on eri kuin 200 20V, takakaaret on varmuudella eri kuin 200 20V. Kyseessähän on tuossa v anhempi kori,ei facelift ; )

                Comment


                  #9
                  Ja noita bbs:ä on 200:s ollu kahta eri sorttiakin 15", eli yks osasia ja 3-osasia

                  Comment


                  • #10
                    Ja 200 20V:kin tarvitsee sen -40/60mm porrastetun madalluksen,koska jos perä ja keula laskee samanverran, niin keulaan jää aika ilmava tunnelma edelleenkin.

                    Comment


                      #11
                      <- Tuossa oli juurikin tuo 60/40 mm alusta kun tuli mulle. Liian matala mielestäni käyttöautoon, joten vaihdoin vakio pumput ja vieterit. Duunikoneella on kuvia kummastakin setupista. Kerkes oleen 6 tuntia AVK:n sivuilla ennenkuin löysi uuden omistajan. Turkuun päin lähti, eli jossain vaiheessa tullee takaisin liikenteeseen.

                      Comment


                        #12
                        Tai sitten luovuttaa elimet johonkin vanhempaan laitteeseen?

                        Comment


                        • #13
                          En tiedä mihin hintaan se meni, mut muistaakseni pyyntihinta oli kyl aika kova,kolaroidusta.

                          Comment


                          • #14
                            Koska nuo piraattimallin punaiset takalyhdyt eivät ole ihan OEM -laatua, ajattelin hieman hemmotella lötköä ja tilasin kuitenkin nahkahousujen putiikista uuden sarjan Hellan valmistamia lyhtyjä ja asiaan kuuluvan keskipaneelin.

                            Hieman kutitteli myös myynnissä ollut Treserin musta sarja, uusi ja tehtaan paketissa. Hintaakin oli 400? ilman toimituskuluja.

                            Mihinkähän se ihmislapsen turhamaisuuden rajaviiva piirretään...

                            Comment


                            • #15
                              Mihinkähän se ihmislapsen turhamaisuuden rajaviiva piirretään...
                              ........veteen ?

                              Comment


                              • #16
                                Lyhtyä ja satulaa

                                Kävin tilaamassa alkuperäiset Suomi -kilvet. Sain SAUK:n tädin sekaisin, kun rekkarin viimeinen numero vaihtui ja esitin kysymyksen ensi vuoden katsastusajankohdasta. Nythän on 6 ja uusi on 9. Eipä tullut selvyyttä.
                                Sen sijaan tietokannasta löytyi ensimmäinen autolle myönnetty tunnari: CD-4726. Kysyin tietysti, saanko tuolle tunnukselle kilvet...

                                Tilatut palikat saapuivat Luxemburgista: maksoin lauantaina, sunnuntaina CAC:n Paul F. kertoi laittavansa maanantaina postiin ja nyt ovat täällä. Uskomattoman nopeaa toimintaa.

                                Tällaista tuli tilattua. Jarrusatula vaikuttaa todella laadukkaalta -ja onhan se toki uusi. En muuten viitsisi hirveästi tapella vanhojen kanssa: yhden satulan hinnaksi jäi 54? + rahtia kolmisenkymppiä...

                                Noita lyhtyjä en asenna paikoilleen, vaan laitan suoraan hellat tulille.

                                225/50R15 renkaat 7 mm pinnalla meni yhdelle tutulle volvokuskille 50? kierros. Tilalle tulee kierros Hankookin 205/60R15 kokoa.

                                Aero -vanteet entisöin epäkeskolla ja 320 karkeuden paperilla. Vannehopea ja kirkaslakka pintaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Askartelin paskartelin takajarrusatulat paikalleen. Homma meinasi mennä puihin heti alkuunsa satulan pultteja avattaessa, kun paras kuusioavainsatsini oli toisessa autossa matkalla Kuopioon ja korvike meni hieman huonoon kuntoon pulttikoneella avitettaessa. Onneksi lähin varaosaputiikki oli auki ja jämerä hylsy löytyi apuun.

                                  Paikoilleen satulat kuitenkin menivät kivuttomasti uusien käsärivaijereiden kera. Nyt uskaltaa jarrujen puolesta tarjota katsastukseenkin.

                                  Saksan purkuosakaupasta löytyi orkkis kello autocheckin ohjauksella. Vanhasta oli muutama segmentti lähtenyt lippahivoon.
                                  Samalla totesin vanhan vian olevan yhä läsnä: kun kellon himmentimen kääntää kirkkaimmalle ja valot ovat päällä, auto ei sammu... säätämällä valaistusta himmeämmälle tai sammuttamalla valot kottero sammuu kuin saunalyhty. Tuo on vissiin sitä "teknistä etumatkaa" -ei ainakaan minun sähköopillinen tietämykseni ole kyennyt moista dilemmaa ratkaisemaan.

                                  Koska tuonikäisissä pitää kuitenkin olla sivuvilkku, miksei se voisi olla kirkas.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saksan nettiromikselta löytyi tuollainen kombinaatio. Sehän piti asentaa paikalleen melkein heti. On muuten melko omituista materiaa tuo audin kattoverhoilu, kun siihen jää rasvainen jälki puhtaistakin sormista...
                                    Muuten on kovasti mukava varuste tuo sähkökatto.

                                    Hiukan kulahtaneiden kilpien tilalle tuli auton ensimmäinen "siviili"tunnus.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kannattaa kokekeilla mäntysuopa/vesi liuos suihkepulloon ja hetken vaikutus. Siihen pehmeä harja ja märkävesi-imuri, huuhtelu vedellä ja imuria perään. En sano enkä neuvo mutta itteltä hävis kaikki mustat sormikkaan jäljet vaaleeststa verhoilusta kattoluukun ympäriltä. Mustasta kangas verhoilusta tuli uskomaton määrä sontaa. Loppuihin nahan hoitoainetta ja avot!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Suurinpiirtein sama resepti on itselläkin mielessä. Moninverroin parempi aine rasvanpoistoon on tosin tämä Sumutinpullosta aine verhoiluun ja höyrypesurilla pois. Tuota ainetta ilman ei kertakaikkiaan voi olla. Tulee käytettyä autoremonteissakin. Vesipohjaisena erityisen hyvä pinttyneitä elektroniikkalaitteita puhdistettaessa.

                                        Esimerkki aineen tehosta: takajarrurempassa oli päällä t-paita, johon tarttui rasvaa ja kotelonsuoja-ainetta auton alla ryömiessäni. Kokeilin hangata tahraa mäntysuovalla ja kynsiharjalla, mutta mitään ei tapahtunut. Laitoin sitten mäntysuopaveteen likoamaan muutamaksi päiväksi -ei tulosta. Pistin paidan koneeseen, pitkä ohjelma ja 60 astetta. Rasvatahra oli selkämyksessä pesunkin jälkeen kuin paska Junttilan tuvan seinässä.
                                        Sitten laitoin paidan pesualtaaseen, suihkutin tahraan Superia ja uusin käsittelyn puolen tunnin päästä ja annoin taas vaikuttaa. Sen jälkeen tahra lähti ihan sormin hankaamalla.

                                        Penkit tekisi mieli pestä painepesurilla, mutta kuivuminen vie aikaa.
                                        Volkkarista pesin etupenkit kaksi viikkoa sitten ja toppauksissa on vieläkin kosteutta. Lähteeköhän Audin penkistä verhoilukangas irti, ettei toppausta tarvitse kastella? Ainakin volsun sporttipenkin verhoilu on kettumainen purettava rautalankavirityksineen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jep, mäntysuopa on itseasiassa aika heikko pesuaine, pesuteholta verrattavissa öbaut tavalliseen käsisaippuaan. Parasta siinä on raikas tuoksu pesun jälkeen ja sen ympäristöystävällisyys.

                                          Paljon parempia aineita hankalien rasvatahrojen poistoon on erilaiset auton pesuun tarkoitetut liuotinpesuaineet, astianpesuaineet (erityisesti konetiskiaine) ja tietyt liuottimet, kuten etanoli, puhdistettu bensa tai asetoni. Liuottimilla vaan ei kannata putsata ihan kaikkia keinokuitumateriaaleja, saattaa putsattava kohde sulaa pois. Myös jotkut hapot rokkaa hyvin pesupuuhissa, esim. oksaali- ja sitruunahappo on hyviä monenlaisen lian poistoon, mutta niiden kanssa on syytä tietää mitä tekee. Myöskin Klorin tai vastaavat hypokloriittiliemet on hyviä puhdistusaineita, vaan saattavat äkkinäiseltä käyttäjältä valkaista puhdistettavan kohteen pesun ohessa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Toiset pesuaineet ovat sekä tehokkaita että ympäristöystävällisiä. Jotkut vain tehokkaita, jotkut vain ympäristöystävällisiä ja osa ei kumpaakaan.
                                            Meillä käytetään paljon GNLD:n tuotteita niiden ympäristöystävällisyyden takia. Esim. tällä aineella on puhdistettu maailman suurimmassa eläintenpelastusoperaatiossa öljytuhosta 25 000 pingviiniä.

                                            Asiaan: listaveljellä kaupan ollut kyynärnoja löysi uuden kodin. Sattui verhoilun kuosikin kohilleen.
                                            Missäpä tuollainen kapine olisi hyödyllisempi kuin automaattivaihteisessa autossa. Vielä kun olisi merssu, niin ei tarvitsisi kääntää nojaa pois tieltä käsijarrun käyttöä varten.

                                            Comment


                                            • #23
                                              tällä aineella on puhdistettu maailman suurimmassa eläintenpelastusoperaatiossa öljytuhosta 25 000 pingviiniä.
                                              Nyt tuli niin vakuuttavaa referenssiä, että täytyy laittaa tynnyrillinen ainetta tilaukseen. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Edelleen hieman OT:

                                                Pingviinien pesu saattaa kuulostaa huvittavalle, mutta jossakin vaiheessa sitä oikeasti alkaa miettimään, mitä suuhunsa pistää ja millä aineella pesee. Monet, tututkin aineet ovat itse asiassa aikamoisia myrkkyjä. Luonnonvarat ja terveys ovat rajallisia asioita.

                                                Itse en ole puheena olevalla aineella öljyisiä pingviinejä pessyt, vaikka ko. pesuaine onkin meillä päivittäisessä käytössä ja pesen sillä autoni, itseni, koirani, astiani ja hampaani 8-)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tyyppivika noissa vanhemmissa: ovipalkeitten sisällä olevien johtojen eriste kovettuu ja murtuu. Seurauksena katkoksia ja oikosulkuja. Päätin lopultakin rempata kuskin oven johdot. Pääasiallinen varustus:
                                                  - 5 m puolentoista neliön johtoa
                                                  - paljon kutistesukkaa
                                                  - juotoskolvi ja tinaa


                                                  Ikkunannostimille menevät paksummat johdot olivat kuoriltaan pääosin vain pykineet, joten vain pahimpiin vedin kokonaan uudet pätkät palkeitten kohdalle, tinasin liitokset ja eristin kutistesukalla.

                                                  Sen sijaan peilille menevät ohuet johdot olivat kaikki eristeiltään surkeassa kunnossa. Koska itse johdin oli useimmiten ehyt, katkaisin johtimen keskelta ja pujotin pitkän pätkän ohutta kutistesukkaa eristeeksi (kuva).

                                                  Puhdistin johtonipun jarruspraylla vanhasta liimasta ja vedin ympärille tiukkaan sähköteipin. Palkeen sisälle suihkin rasvaa, jotta nippu eläisi paremmin elämäänsä.
                                                  Ikkunannostin oli hyvä voidella, kun ovi oli auki ja kyllähän siihen tuli eloa uusien rasvojen myötä.
                                                  Pirun hyvin tehty nostin, kun ei pidä juurikaan ääntä ja on kuitenkin nopea. Onkohan typ44:ssä ollut yhden painalluksen nosto/laskuautomatiikkaa, kuten C4:ssä?

                                                  Johtoniput sidoin tiukkaan kiinni oven rakenteisiin, sillä ne takertuvat herkästi ikkunannostimen mekanismiin.

                                                  Kivoja nuo sähköherkut, nyt toimii peilienkin säätö oven ollessa suljettuna. Oikean takaoven nostin jäi pimeäksi, olisiko vika itse moottorissa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ainaki faceliftis on kuskin oves automatiikka, vanhemmista en tiedä. En tiedä sit pitääkö lötkö "opettaa" automatiikalle. Eli siis laskies pitää katkasinta pohjas muutama sekunti ku lasi on alhaalla ja sama homma ylöspäin. Huomasin kans omas lötkös aikoinaan et nostin on aiva helvetin vahva, eli ei varmaan kannata päätä tunkia väliin :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kahdesta nostimesta huomannu, et se kiskolla liikkuva vaijerin valumöykky hajoaa ennen nostimen sähkömoottoria.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Meinasi mopo karata tyystin käsistä, kun lkiillottelin vanteita ja ajattelin kokeilla, saako rättilaikalla kiiltoa audin kromiosiin. Nälkä kasvoi syödessä ja listoja ajeltua läpi useampi tovi:
                                                        bling
                                                        Yllättävän hyvälaatuisia nuo Audin kromiosat, ei minkäänlaista korroosiota. Rättilaikalla saa myös muovi- ja kumiosiin harmaan tilalle kiiltävän mustan pinnan.

                                                        Rättilaikalla ja kovavahalla puuhastelua sunnittelevalle: hommassa oikeasti likaantuu naama ja kädet!

                                                        Koska alkuun oli päästy, piti ottaa clay-bar käyttöön ja siinä puuhassa tuli puolestaan hiki. Maalipinta oli todella pinttynyt, vaikka ei olisi ennen käsittelyä uskonut.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hella original takalyhdyt sain vihdoin paikalleen ihan kokonaan. Keskipaneeli oli lukonreiällä varustettu, joten siihen piti kehitellä peitelevy, joka maastoutui sikafleksin kera paikoilleen varsin nätisti.
                                                          klik
                                                          vuoden 2003 versio lukon reiän tukkeesta

                                                          Takaluukku repsottaa hieman, koska lukon vastakappaleesta on säätövara lopussa. Lukon tapin muovikin on uusittu, joten pitäisi keksiä joku patentti.
                                                          Saksan kaupasta löytyi lopulta edullinen sähköantenni. Merkki on Bosch -Hirschmanniin ei vielä löytynyt varapiiskaa, mutta etsintä jatkuu. Pieni tyylirikko on musta piiska -kromiteräs sopisi paremmin kokonaisuuteen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei kyllä äkkiseltään uskoisi että kyseessä on 22 vuotta vanha peli. Tosi siistin näköinen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X