Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 ja Eibach jouset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 ja Eibach jouset

    Onko kenelläkään kokemusta kyseisistä jousista kasissa, tai miksei muissakin malleissa? Tuntuu että jouset alkaa olla vaihtokunnossa, ja alkuperäisiä saa yhden tuollaisen sarjan hinnalla. Madallus sinänsä ei ole tarkoitus, eikä edes haluttu ominaisuus, mutta vakiomittaisia tarvikejousia ei tunnu oikein löytyvän. Muitakin hyväksi havaittuja merkkejä saa esittää :)
    Vai saako kerhon kautta alkuperäisiä järkevämpään hintaan?

    #2
    Jos madallus ei oo mielessä ensisijaisesti niin kyllä noi madallusjouset kannattaa unohtaa kokonaan, ellei vaihda samalla tolppia. Itsellä ollut vaikka minkä merkkisiä (mm. eibach, H&R, Vogtland) madallusjousia eri autoissa ja ihan oikeesti autoista on tullu aika paskoja ajaa. Olihan ne matalia ja jäykän oloisia (pintakova) mutta vakioiskareilla ovat kuitenkin aika hanurista. Paluuvaimennus ei koskaan oo riittävä isommissa röykyissä ja vähänkin isommassa patissa iskarit pohjaavat välittömästi. Lisäks jos sellaset jouset laittaa käytettyihin iskareihin ne iskarit tulevat luultavasti korkkaaman aika pian. Eikä uudetkaan välttämättä kestä niitä. Esim Kybin kaasut (ei agx) ovat parissa viikossa huonot n. 40mm madaltavilla jousilla. Jos vain matalempi auto ja pintakova jousitus on tavoite, paa ne madallusjouset.

    edit: en halua pahoitaa kenenkään mieltä joka on pelkkiin jousiin tyytynyt ja on vilpittömästi tyytyväinen niihin. Makuja on monia sano mäyräkoira kun pallejaan nuoli. IMO noi pelkät jouset on vähän sellaset fin-tuning viritykset. Pari päivää sitten ajelin B5 audilla jossa on keltaset konit ja vakio jouset. Uskallan väittää että madallusjousilla ja vakioiskareilla ei päästä lähellekkään samaa luokkaa ajo-ominaisuuksissa kuin tavallisilla jousilla ja kunnon iskareilla. Vaikka oli etuveto ja v6 niin ei ollu liukkaalla pito-ongelmia, ei puskenut ja pysyy tiessä ku tauti. Lisäksi ovat vieläpä suht mukavat ajaa.

    Comment


      #3
      Juhana on kyllä selkeesti totuuden jäljillä. Millä perusteella Vesa jouset kuoleentuneiksi määrittelit?

      Comment


        #4
        Tuntuu että jouset alkaa olla vaihtokunnossa
        Iskarit sulla varmaan valmiit ovat. Raskaassa autossa ne joutuu aika koville. Sinuna vaihtaisin ne ensin ja sitten katselisin jousia jos ei korjaannu. Jos etu ja takapää ovat korkeuden puolesta mallillaan en lähtisi jousia vaihtaman. Kuoleentuneet jouset menevät yleensä myös hieman linttaan.

        Comment


          #5
          Ihan sillä perusteella että perä vaikuttaisi olevan huomattavasti alempana kuin muissa näkemissäni kaseissa. Vähän hassun näköinen kun keula on paljon korkeammalla... Eikä ajettavuuskaan taida olla ihan sitä mitä pitäisi. Iskarit tuossa remontissa menisi myös vaihtoon, vanhoja en viitsi enää alle laittaa.

          Comment


            #6
            No on ne sitten kyllä varmasti valmista kauraa.

            Comment


              #7
              Juu, kyllä ne vähän kuolleille vaikuttaa. Olen nyt kysynyt noin kymmenestä paikasta vakiojousia, mutta ainoa paikka on merkkiliike. Ja hinta ON paha... Madallusjousia tosiaan saisi koko kierroksen yhden etujousen hinnalla, iskareissa ero on vähän pienempi. Eibach näyttäisi olevan pienimmästä päästä madallusta, jos ilmoitettu pitää paikkansa (25 mm). Mutta nykyiseen verrattuna ehkä korottaisi ;)

              Edittiä: Varustelistasta löytyi koodi 1BE joka ilmeisesti tarkoittaa sport-alustaa, eli madallettu 20 mm. Ilmeisesti nuo Eibachit vastaisivat siis aika lähelle nykyisiä jousia alkuperäiskunnossaan, vai kuinka?

              Comment


                #8
                Hyvähän täälä on huudella, ku auto on pikkusen eri kaliiperia, mutta ajatuksia. Ei se välttämättä kauheesti tipu. Mulla oli kans takajouset aika kuoleentuneet ja kun vaihdoin ne weitecin (-35mm) mallisiin niin takapää tippu vaan 10mm ja keula 20mm.

                Vanhat oli vissiin alkuperäset joten oli jo valmiiksi "matalampi" kuin pitäisi.

                Nyt kun sais vielä tota keulaa vähä alemmas....

                Comment


                  #9
                  Olihan ne matalia ja jäykän oloisia (pintakova) mutta vakioiskareilla ovat kuitenkin aika hanurista
                  Mitähän lie vakioiskarit tykänneet matalasta alustasta? Olen ymmärtänyt, että iskarit on vaihdettava myös kun reilummin madaltaa. Ei kai ne voi hyvät olla jos jäävät toiminta-alueen ulkopuolelle?

                  Comment


                    #10
                    Jep toi 1BE tosiaan sportti. Mulla 1BM.
                    Koodi:
                    1BE sports suspension/shock absorption 
                    1BM standard suspension/shock absorption
                    Tosin olen autosi nähnyt enkä muista havainneeni eroa omaani. Ehkä se 20 mm on sen verran vähän ettei sitä huomaa.

                    Comment


                      #11
                      Juu, en minäkään kiinnittänyt silloin huomiota asiaan. Nuo takajouset ovat kai alkaneet antautua nyt viimeaikoina, kun aiemmin se mielestäni oli melko suorassa.

                      Comment


                        #12
                        vaihdoin ittelle KW:n säädettävän alustasarjan kaikkineen kalusteineen ja nyt olis tallissa turhan panttina ne vakio iskarit ja jouset. Vuosimalli on-96 mut lienee sama alusta.

                        Comment


                          #13
                          Tuliko KW:n sarjalle paljonkin hintaa? Kiitos vaan tarjouksesta, mutta en taida viitsiä käytettyjä laittaa alle.

                          Comment


                            #14
                            KW variante 2 oli muistaakseni 1500e paikkeilla asennettuna(euromaster), kulmat säädettynä. n.1300e oli pelkän alustasarjan hinta. Ajomukavuuden saa unohtaa vakioalustaan verrattuna.Pienet kivetkin tuntuu nykysellä alustalla ja vanhalla tuskin huomas jos ajo reunakivetyksen yli.

                            Comment


                              #15
                              jarno

                              Jarno soitatko 050-597 6604
                              Jukka NAski

                              Comment


                                #16
                                No ei sitten ihan minun käyttöön soveltuva alusta. Tulossa nyt nuo Eibachit, vastannee korkeudeltaan aika lähelle tehtaan alkuperäistä sporttialustaa. Voisi siis olettaa että ajomukavuuskaan tuskin huononee nykyiseen kuoleentuneeseen sportalustaan verrattuna. Vielä kun keksisi mitkä tuohon sopisi iskareiksi.

                                Comment


                                  #17
                                  JOUSET

                                  Vallilan Takomo tekee jousia.Niillä ei ole A8 piirustuksia, mut tekevät mallin mukaan.Hinnat n.60-70? kpl.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mullaki olis halua päivittää alustaa nykyisestä orggis sporttisatsista. Takapää myös tuntuu hieman löysemmältä kuin etupää, mutta ei siinä semmosta vikaa toki vielä ole että ihan loppu olis.

                                    Mulle sopis jokin -30 sarja tilalle. Enempi jos on niin menee turhan matalaksi mun käyttöön. Nykyiselläkin on jotkin parkkihallit millieistä kiinni, että pääsee sisään. Ylensä suosiolla sanon kyytiläisille, että hypäkkää ulos ja kattokaa ottaako kiinni.

                                    Toisaalta kun pitää iskarit/jouset uusiksi, niin ei varmaan tyhmää olis pistää myös muita alustan osia kuntoon? Autoteilessä näytti olevan etu ja takapään satsit reilu 200 euroa A8:iin. Laadusta toki ei tiedä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Menee hieman OT kun komentti ei sinänsä koske A8 mallia...

                                      Olin itsekkin hyvin epäilevä tuohon vakio iskari + madallusjousi yhdistelmään. Otin kuitenkin tietoisen riskin ja vaihdoin autooni normaali Monroe iskarit + Eibach Pro-Kit (-30mm) jouset.
                                      Nyt muutaman sata kilsaa ajananeena ei voi muuta kuin todeta että toimii ! Alusta ei ole yhtään pintakova, ei kallistele kurveissa liikaa ja on jämäkän tuntuinen. Todella mukava ajaa.
                                      Vanhaan väsyneeseen alustaa verrattuna madallusta tuli eteen 30mm ja taakse 10mm, oikeastaan juuri sopivasti.
                                      Kävikö säkä että osui "palikat kohdalleen" vai onko noita Eibachin jousia oikeasti joku suunnitellut...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kävikö säkä että osui "palikat kohdalleen" vai onko noita Eibachin jousia oikeasti joku suunnitellut...
                                        Näin lukee Eibachin sivulla:

                                        "Eibachin Pro-Kit on sarja sport-jousia, joita voidaan käyttää joko alkuperäistyyppisten tai sport-iskunvaimentimien, erityisesti Eibachin Pro-Damper -iskunvaimentimien kanssa."

                                        Ja myös minun mielestä Eibachit ovat ykkösmerkki alustasarjojen valmistajana.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alusta takapaksissa

                                          no, nyt olis KW alustasarja hyppysissä.
                                          (toimitus muuten kesti n.7 viikkoo Vianorin kautta :] )

                                          Voisko joku vastailla muutamaan juttuun vaihto-operaatiota koskien.
                                          1. A8 Takaiskareiden nokat löytyvät hattuhyllyltä (ilmeisesti)
                                          Mitä/miten, puretaan jotta päästään irroittamaan?

                                          2. Mahtuuko etuiskari/jousi-yhdistelmä luikahtaan jousipuristimien kanssa, irralleen jos löysää ylhäältä ja kääntää tukivarsista alaspäin?
                                          Jos ei niin mikä/mitkä pallonivelet irroitetaan?
                                          Kuva

                                          3. tutkittuani tänään asioita ennalta, huomasin molempien puolien vetarien suojakumien olevan paskana! (edessä) Onko tietoa uusien hinnoista??


                                          [ kuvat: http://www.audipages.com/Tech_Articles ]
                                          Viimeksi muokannut SteadyRolling; 2.10.2007, 11:33.

                                          Comment


                                            #22
                                            Koska A8:ssa on käytännössä sama rakenne jousituksessa kuin monissa muissakin, kuten esim Passatissa, niin koko tolppa mahtunee kyllä ulos ilman jousen puristamista kasaan.

                                            Yläpäästä moottorin puolelta kolme pulttia irti, alapäästä tuo iskarin haarukka irti ja koiranluut irti. Ne kaksi oudonmallsita raidetankon etupuolella.

                                            Comment


                                            • #23
                                              A4:ssa riitti kun otti ylhäältä ne kaksi mutteria ja alhaalta löysäs haarukanpultin(jollakin raudalla väännätti alaspäin,että sai sen haarukan pois "kolostaan").
                                              Ei tarvinut muuta irroittaa(ylätukivarsia lähinnä tarkoitan), eikä tarvinut jousipuristinta tässä vaiheessa.

                                              EDIT:oikeaa tietoa
                                              Viimeksi muokannut AatuA4; 2.10.2007, 15:54.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Uudet suojakumit maksoi itselle varaosa-liikkeessä 15?/kpl. Omaan ässään menee suojakumit vaihtoon ensi viikolla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Etupäässä moottorin puolella A8:ssa on vain yksi mutteri (iskarinpää).

                                                  Ei kai koko patenttia tarvi ylhäältä irrottaa:


                                                  Suojakumit vetareihin irtosi Ylivieskassa 10 euroo kappaleelta ;) (ja löyty hyllystä heti)

                                                  No etupään osat vaihdatan huollossa kaikki kerralla...

                                                  Taakse voisi iskarit itsekin vaihtaa jahka selvittelen yläpään sijainnin :)

                                                  [ kuvat: http://www.audipages.com/Tech_Articles ]

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jaa niin no iskarin tosiaan varmaan saa tuolleen ulos, mietin liian paljon eli koiranluiden vaihtoa samalla :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niin tosiaan. Muistin väärin, siis vain nuo kaks(ei kolme) mutteria tarvitsee aukaista tuolta ylhäältä, jotka onkin merkitty tuohon liittämääsi kuvaan.
                                                      Ei tarvitse aukaista tuota ylätukivarsia pitävää pitkää pulttia(ei ainakaan A4:ssa tarvitse).

                                                      Ja se iskarin yläpäässä oleva mutteri auki vasta kun koko paketin olet saanut autosta irti, ja puristettua jousipuristimella kasaan.

                                                      TÄSSÄ vielä linkki jossa neuvotaan vaihto A4:seen. Noissa asennuskuvissa on aukaistu se ylätukivarsien pultti. Varmaan saa enemmän tilaa jos sen aukaisee, mutta saattaa olla niin tiukassa, että parempi antaa olla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alusta vaihtumassa uuteen pikkuhiljaa.
                                                        Kirjaan raporttia TÄNNE, kun projekti etenee...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itsekkin olen etsinyt jo jonkin aikaa jousia omaan autoon. Vaihdoin vuosi sitten uudet iskaritkin, mutta takapää roikkuu murheellisen näköisenä.

                                                          Tutkin jo vaihtoehtoa josko A6 4.2:n farkun jouset olis olleet jäykemmät, mutta en löytänyt sopivuudesta takuita. Weitec:in kaverit vaan tarjosivat
                                                          madallus sarjaa, eivätkä oikein ymmärtäneet että olisin halunnut jäykemmät jouset jotka korottaa perää.

                                                          Tietysti jousen valmistajia on suomessakin. Mutta mistä sais jousille korkeudet, kierteet, k-arvot jne.

                                                          Jos joku keksii 8:iin sopivat jouset jotka ovat jäykemmät, olen tiedosta kiitollinen.

                                                          Hämäläisellä kun on oikeus olla hidas, niin putkahtipa mieleeni nyt vasta eräs asia. Entisessä Teräsjousessa, nykyisessä Meconetissä on Parmasuon Tomi joka aikoinaan myös mikroautolla hurutteli. Jos kiinnostusta löytyy, voisin irrottaa Möhköstäni jousen ja viedä sen sinne näytille jotta päästäisiin tekemään omia jousia.

                                                          Nyt sitten onkin vain siitä kyse, että tehdäänkö alkuperäisen tyyppiset, sellaiset jotka nostavat, vai ovat kovemmat, vai kaikkea edellistä. Sitten niistä vielä voidaan tehdä progressiiviset. Konttoria varten en oikein tiedä miten ne pitäisi leimata, vai pitäisikö ollenkaan jos ne eivät laske koria. Vaan eiköhän musta maali hoida tuon "leimaamisen".
                                                          Viimeksi muokannut porkkis; 19.10.2007, 08:12.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            A8 jouset

                                                            No niin, nyt on sitten Vallilan takomossa originaali A8:n jousi. Siis sellainen jossa on ollut korin vakautus järjestelmä. Keskustelu auton laskeutumisesta ennen ja jälkeen hydrauliikan purun, sekä ajokäyttäytymisestä, antoi vastauksesi 1mm paksummasta lanagsta tehtävän jousen. Jousivoima kasvaa arviolta 20-25%, tulos selviää vasta jousen valmistuttua ja mitattua.

                                                            Joten, jos 8:n persus on alhaalla, niin ainakin -95 mallin originaali geometria löytyy Vallilan takomosta. Hinta-arvio jouselle 60-70?/kpl.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X