Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Peräkärrysuosituksia pientaloremontoijalle...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Peräkärrysuosituksia pientaloremontoijalle...?

    Hohhoijaa! Edessä on muuttaminen metroaseman vierestä aina auvoiseen Espooseen rintamamiestaloa remontoimaan...:-) (niinkuin ei olisi tuossa autonraadossa jo tarpeeksi riesaa)
    peräkärryä tarvitaan kun tulee kaikkea roudattavaa.
    Onko kellään kokemuksia eri kärryistä. merkkejä/valmistajia tuntuu olevan aika paljon. Kävin luupittamassa Herttoniemessä yhtä Majava-merkkistä (nää nimet on hauskoja), vaikutti vankalta jne. oli lehtijouset ja kippi.
    Onko parempaa ehdokkia kellään?

  • #2
    Itellä ~13v vanha omavalmiste-kärry, mutta edelleen aika hyvin kuosissa, tosin kertaalleen hiekkapuhellettu ja maalattu, kun on mustasta raudasta tehty.

    http://www.f-pro-trailers.com/hinnat.htm <<---Noita kehuvat.

    Suosittelen sellaista, jossa lehtijouset, iskarit, kippi ja lavan sisäpuolella sidontalenkit. Kuomu ja akselimäärä oman maun mukaan, ite ottaisin nyt kuomullisen ja yksiakselisen.

    Pakittaessa on apua, jos kärry on vähän leveämpi, näkyy peileistä paremmin.

    Comment


    • #3
      No mieti että minkäkokosen lavetin tarviit ja mitä muita ominaisuuksia, siitähän se sitten alkaa purkautua.

      Ite ostin tekno-trailerin päräkärryn talonrakennuspuuhiin: lavan sisämitat 3000x1500x300, lehtijouset, kippi jne. Onhan tuo aika hulppean kokonen laitos sitten siinä vaiheessa ku talo on valmis ja käyttö on jotain satunnaista pikkuroudaamista tai halkojen hakua, mutta rakennusaikana isompi parempi.
      On siinä saattanut joskus (suljetulla alueella sisäradalla tietenkin) olla ylilastia jokunen sata kiloa, mutta ei se siitä ollu moinaankaan.

      Sopivaa päräkärryä valittaessa kannattaa kiinittää huomiota myös siihen, että sidontakoukkuja on riittävä määrä sekä ulkona että sisällä. Joskus olen kaipaillut lisää lenkkejä teknokärrin ulkopuolelle, pitänee joskus väsätä jos jaksaa.
      Toinen asia on perälaudan toimivuus. Tuossa se on saranoitu, ja se onkin ihan hyvä: laudan voi laskea valojen suojaksi lastatessa/purettaessa. Ja jos käyttää kippiä niin sinen voi ajaa jollain härvelillä suoraan sisälle koska perälauta mukailee maastoa. Siinä on vaan yks bugi: ei ole mitään mekanismia jolla laudan sais pysymään avattuna vaaterissa. Kun kulettelee pitempää tavaraa (eli ottaa etulaidan pois&laskee takalaudan alas), niin tavarat lepäilee oikeaoppisesti lavan pohjalla ja saa sidottua sisäkoukkuihin hyvin kiinni, mutta pikku miinuksena perälauta roikkuu ylösalaisin ja peittää takavalojen/heijastimen/kilven näkyvyyden! Toki siitä selviää kun ropailee kettingin lavan reunaan ja sille sopiva koukku perälautaan, eli sen voi pitää joko vapaana tai ketjun varassa. Ihme etteivät ole miettineet jo tehtaalla...

      Joissakin on tuo perälaudan rajoitusketju vakiona, ja kiinteänä. Niissä taas tulee probleemaksi se, ettei lauta taitu pois tieltä jos vaikka ajaa trukilla kampetta lavetille. Tai jos kääntää kipin ylös ja olosuhteet vaatisi laudan taittumista enempi ku 90astetta, niin eipä toimi.

      Comment


        #4
        Aika lailla samasta muotista nuo kevytperävaunut tulevat, joten enpä osaa tehdä eroa eri merkkien kesken. Tässä nyt jotain asioita joita mielestäni kannattaa huomioida kärryä hankittaessa:

        - Kuumasinkitys on must.
        - Kärryn yleinen tukevuus. Ainevahvuudet ja rakenteet ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna sellaiset, että kestävät rankempaakin käyttöä.
        - Lehtijouset vai kumivääntöjousitus? Lehtijousirakenne mukavampi, jos kärryä pitää kuskata usein tyhjänä. Se ei pomputa niin pahasti mitä kumivääntöjousitus. Kumivääntöjousituksen etuja taasen matalampi rakenne (= pienempi tavaran nostokorkeus) sekä huollon helppous (ei huollettavia osia). Tosin eihän näitä kevytperävaunuja tarvitse edes katsastaa, joten huollot jäävät omistajan omalle vastuulle.
        - Pyörän laakerit. Jos kärryä joutuu syystä tai toisesta peruuttelemaan veteen, niin kannattaa valita kärry jossa vesitiiviit laakerit. Tämä tosin tulee yleensä kysymykseen vain venetrailereiden kanssa. Muussa tapauksessa kannattaa valita malli, jossa mahdollisimman helposti huollettavat/vaihdettavat laakerit.
        - Vetopää ja akseli. Kannattaa valita sellainen kärry jossa on ns. laatumerkkinen vetopää/akseli. Niihin yleensä saa varaosia, jos joskus jotain särkyy. Sama koskee vanteita/pyörän napaa. Mielellään kärry, johon käy jonkun yleisen automallin vanne, jos tulee tarvetta vaihtaa se.
        - Kärryn omapaino. Mahdollisimman kevyt on hyvä, jotta kärryn hyötypaino on mahdollisimman suuri. Kärryn keveys kuitenkaan tule olla tehty kestävyyden kustannuksella.
        - Sähköt on kärryjen heikko kohta. Sähköosien laatuun olisi hyvä uhrata muutama ajatus. Tosin lähes kaikisssa kärryissä sähköt on sitä samaa halpaa p*skaa -> valot toimivat jos toimivat.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia vastanneille. Kyllä näillä eväillä saadaan vaunu hankittua!

          Comment


            #6
            No jopas oli lyhyt galluppi ...

            Itsellä Muuli 760: etulaita ja takalaita aukeaa, irroitettava ketju takalaidassa. Sitä kannattaa
            lyhentää hiukan että laita on hiukan vaakatasosta ylös, jolloin laita ei hakkaa pitkän tavaran
            kanssa vaan kirraa sopivasti ettei kolise. Saranapulttien päälle puutarhaletkun pätkä: ei kolise,
            samoin ketjuihin sellaista muovivieteriä jota laitetaan kaapelinippujen päälle: ei kilise.
            Etulaita avattava koska siten helpompi kuljettaa pitkää tavaraa. Etulaidassa parin euron
            vaimenninkumit aisaa vasten, on täysin äänetön kärry!

            Nokkapyörä niin pysyy vaaterissa ilman veturia, niin ja on tuossa kippi, iskarit ja lehtijouset.
            Painoa 140 kg + lisävarustekuomu sopii maksimi jarruttoman kärryn painoihin eli n. 500kg
            hyötykuormaa. Mulla lavan pituus 265 riittää normaali levyjen kuljetukseen, kelkka ei mahdu.

            Kaapelissa sopivasti liitin välissä, ettei mene piuhat poikki jos sattuu irroittamaan koukusta
            ylämäessä ja on vielä töpseli kiinni ... Hintaa oli aikanaan n. 5kmk.

            Comment


            • #7
              hyviä pointteja! Täähän on ollut täydellinen menestys, tämä threadi...:-)

              Comment


              • #8
                tuo 265 on se mitta johon ollaan päätymässä, normi rakennuslevy kulkee. Nokkapyörä on asiaa, helppo lastata vaikka ei ole veturissa kiinni. Onko kippitoiminnolle ollut käyttöä? Täytyykin tarkistaa onko tuon Majavan etulevy avattavissa. Upottamalla sinkitty on varmaan hyvä.

                Comment


                • #9
                  Itselläni on kärry, joka on tehty homehtuneen asuntovaunun alustalle. Laven pituus 4200, leveys 1600. Aivan kuningaspeli.

                  Etupyörä, käsijarru, jouset ja iskarit. Kuorma kulkee sivistyneen kevyesti ja pomppimatta. Lastatun kärryn saa perään ja perästä yksinkin.

                  Jos työkalu pysyy kädessä, niin tee samalainen. Suosittelen. Jos ei onnistu, niin asuu kerrostalossa vaan;-)

                  Comment


                  • #10
                    Onko kippitoiminnolle ollut käyttöä?
                    On. Tokihan nuo rautakaupan poijjaat (ja muuallakin) kätevästi lastaa trukilla isojakin asioita kärryyn, mutta voip olla aika hankala ottaa vaikka joku monen sadan kilon täry tai puolen tonnin sementtisäkki pois kyydistä jos ei oo kippiä. Saati sitten jos ja kun esim. se täry on vuokraamon kone ja pitäs saada vielä vietyä takasinkin! Plus mopot, mönkijät, lumilingot, ruohonleikkurit ynnä muut ajettavat härvelit ja mitä nyt ikinä keksiikään kuljetella... Eli kyllä se kannattaa ottaa ilman muuta.

                    Comment


                      #11
                      Älä osta niiteillä ja ruuveilla kasassa olevaa kärryä, jos meinaat vuotta pitempään pitää. Minulla on pari vuotta vanha 300x150x30cm Tekno-trailer ja vähän väliä saa olla kiristelemässä ja uusimassa pultteja ja niittauksia.

                      Lisäksi kärry tuntuu aika letkulta perässä ja nypyttää tyhjänä ikävästi, vaikka lehtijousilla ei pitäisi niin paljon nypyttää?

                      Kaverin 10 vuotta vanhempi hitsattu kärry ei nypytä tyhjänäkään ja tuntuu paljon tukevammalta ja on huolettomampi. Toki hitsatuissakin on eroja ja nypyttäjiä löytyy yhtä lailla niistäkin.

                      Comment


                      • #12
                        Jos työkalu pysyy kädessä, niin tee samalainen. Suosittelen. Jos ei onnistu, niin asuu kerrostalossa vaan;-)
                        tässä on sellaista "uhkaavaa realismia". :-) Peukaloa ON nyt vaan ruvettava jumppauttamaan aika paljon laidemmalle tuossa kämmenellä...
                        En olisi vielä pari vuotta sitten uskonut tällaiseen ryhtyväni!

                        Comment


                          #13
                          Itselläni on tälläinen teliversiona, Farmi-Pro

                          Kuomu on ihan ehdoton, ei tarvitse olla heti tyhjentämässä vaan tavarat voi jättää kärryyn kunnes niitä tarvitsee. Kulkee Audin perässä vakaasti ja heilumatta, kuormaa on joskus ollut julmasti ja kärry on käyttäytynyt moitteettomasti siitä huolimatta. Voin suositella varauksetta.

                          Niin no ikävänä puolena tuossa on, että kun tuon länttää Audin perään niin yhdistelmän pituus on melkoinen, ei kehtaa ihan pienen marketin parkkipaikalle ottaa mukaan =)

                          Älä osta liian pientä, alkaa vain harmittamaan kun levyt ym. ei mahdu joko pituuden tai leveyden puolesta kyytiin, tuossa kulkee ihan nätistä pitkäkin tavara (yli 5m) kun ne päädyt saa auki...

                          Comment


                            #14
                            Ai niin, unohtui mainita yksi pointti noista kärryjen sähköistä. Kaukoviisas voitelee kärryn sähkökytkennät jollain hyvällä suojarasvalla heti tuoreeltaan. Näin pystyy ainakin siirtämään ensimmäistä valoprobleemaa ainakin jonkin verran pidemmälle tulevaisuuteen. Eli ottaa kärrystä valot ja mahdolliset jakorasiat auki ja suihkii niihin vaikka WD40:stä, mielummin kyllä jotain paksumpaa suojarasvaa. Estää liitosten hapettumisen tehokkaasti.

                            Comment


                            • #15
                              Kotelonsuoja-aine on aika hyvä kiinteitten kytkentöjen suojaukseen.

                              Comment


                              • #16
                                Täytyy katsoa kaikki kommentoidut jutut, menen tänään katsomaan sitä Majavaa. Myyjäliike on tuossa hollilla.

                                Täällä voi liikuttua lähes kyyneliin:

                                http://www.farmi.fi/perakarryparka.htm :-)

                                Voi peräkärryä....

                                Comment


                                • #17
                                  Moro

                                  Majava ja Kärppä ovat saman Karkkulaisen valmistajan eri kauppanimellä myytäviä kärryjä.
                                  Vaunu voitti aikoinaan TM:n peräkärrytestin.
                                  Laitos on upposinkitty, eli ei lähde ruostumaan ihan ensimmäisestä lumihankeen peruuttamisesta.
                                  Kastamalla kuumasinkityn vaunun erottaa siitä, että rungon teräsosat ovat liitetty hitsaamalla ennen kuumasinkitystä, kun sinkkipelti kasataan ruuveilla tai popniiteillä.

                                  Sinkkipeltiset kärryt tuppaavat ruostumaan rumiksi jo 5:ssä vuodessa.

                                  Starkki ja RautaNetti myy vaunua Kärppänä ja pienemmät yksittäiset jälleenmyyjät Majavana. Maksaa himpun enemmän kuin sähkösinkityt peltikärryt, mutta kestääkin sitten sen 30 vuotta. Laitteella on 20 vuoden ruostetakuu.

                                  Jos meinaat pitää kärryä vain rakennusajan kannattaa katsoa joku halvempi kuormajuhta - jos taas katseet on myös tulevaisuuden rahdeissa suosittelen jompaa kumpaa näistä. Starkin myyjä laskee sinulle varmasti kelpo tarjouksen vempeleestä.

                                  Lisävarusteita löytyy myös kattava valikoima lisälaidoista ja muotoon tehdyistä kuormapeitteistä
                                  muovikatteisiin.

                                  http://www.karppa.fi/tuotteet/tuotteet.html
                                  http://www.majava.fi/index.php

                                  Ei, en ole tekemisissä firman liiketoiminan kanssa, mutta olen erittäin tyytyväinen asiakas. :)
                                  Oman kärryni tilasin Starkilta kelpo alennuksin ja hain suoraan tuolta Karkusta (säästin starkilta rahtikulut).
                                  Yllättävän siistit ja monipuoliset tuotantotilat näyttivät olevan, -ei mikään rasvainen pikku konepaja.

                                  Tuo Jarin mainitsema Farmi on myös ehdoton laatupeli.
                                  EDIT : Farmin sivuilla näyttää olevan kelvot ohjeet kunnollisen vaunun valintaa helpottamaan:
                                  http://www.farmi.fi/suggestion.htm

                                  Comment


                                    #18
                                    265 lavan pituutena on omasta mielestä hieman liian lyhyt. Tietysti riippuu miten paljon levyjä joutuu kuskaamaan. On nimittäin aika v-mäistä nostella täyttä lavallista levyjä pois kun hädintuskin sormet mahtuu laitojen väliin. Itselle ostin talontekoon 140x300 kokoisen ja mitään muuta en ole huomannut/katunut että jatkoaisa pitää tehdä. Eli 6m putket/laudat vielä kulje kunnolla 3m lavallakaan.

                                    Kärri kun kärri kunhan on kuumasinkitty. Jos pitempään kun remontin ajan meinaa pitää...

                                    Comment


                                      #19
                                      Itselläni on Farmi-Pro 75L ja ajanut asiansa oikein mukavasti. Kuomua ei tullut ostettua mukaan, joka nyt harmittaa suunnattomasti. Toki kuomu on kallis, mutta kyllä ehdottoman hyödyllinen. Nyt pitää jälkikäteen sitten pähkäillä ostaako vai eikö.

                                      Sitten yksi asia on tullut eteen, jota en edes aiemmin tullut ajatelleeksi. Tarkoitus olisi vetää kelkka Rukalle tuossa hiihtolomaviikkojen aikana. Kärryssä on tosin kesärenkaat. Lakihan ei talvirenkaita jarruttomaan kärryyn vaadi, mutta ei sitä kovin mielellään lähde kelkkaa vetämään "kelkalla" - varsinkaan Keski-Uusimaalta Rukalle asti.
                                      Tässä sitä on nyt saanut pari viikkoa miettiä mitä tekisi. Toki alla olevat kesärenkaat ovat oikeastaan yhä uuden veroiset, mutta kesärenkaat kuitenkin. Kärryn valmistajalta saisi talvirenkaat vanteineen á 70e, joka on aivan liian paljon yhtä Ruka reissua varten. Pulttijako on kyllä mukava tuttu 4x100 (onneksi), mutta vanteet täytyy olla aika kaposet, jotta mahtuvat pyörimään. Tämän hetkiset renkaat ovat hieman ei niin yleiset 13" 155/80.
                                      Jaa-a. Tiedä sitten mitä tekisi. Kaverilta saattaisi löytyä sopivasti vanhoja 14" 4x100 vanteita renkaineen, mutta mahdollisesti liian leveitä. Hommaisiko sitten vain näihin nykyisiin vanteisiin M+S:ät kesäkumien tilalle ympärivuotiseen käyttöön...

                                      Eli jos on edes pienikin ajatus, että saattaisi talvella kärryä tarvita, kannattaa ostaa heti kärryn kanssa M+S:ät alle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiittää taasen! Isälläni on Kärppä joka on ollut käytössä +15 v. On edelleen rakenteeltaan virheetön. Sähköthän näissä on tosiaan vissiin kaikissa hiukan yhdelaiset. Hyvä tietää jos tuo Majava on samaa laatua. Hertsikassa on Starkki, niin käydään siellä hämmästelemässä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kitkarenkaat on hyvä valinta kevytperävaunuun. Niillä voi ajella kesät-talvet ja pito kuitenkin liukkaalla kelillä parempi, mitä suvikumeilla. Nastarenkaat olisi tietty hyvät talvella, mutta ehkä vähän overkilliä jarruttomaan kärryyn. Kärryjen renkaissa kannattaa sitten huomioida myös renkaiden kantavuus, paino kun jakautuu vaan kahdelle pyörälle. Tosin kevytperävaunussa se nyt ehkä ole niin tärkeä juttu, kun suurin sallittu kokonaispaino kuitenkin vain sen 750kg, josta aisapainoksi saa laittaa jokusen kymmenen kiloa eli per rengas tulee vain rapiat 300kg. Monesti nuo kärryt on kuitenkin raskaasti ylikuormitettuja ja silloin renkaat voi olla kovilla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Aikamoista hypetystä tosta kuumasinkityksestä... Onhan se parempi, että ei siinä mitään. Mutta miten paljon parempi, onkin eri juttu... Ei se sähkösinkitty nyt ihan muutamassa vuodessa vielä piloille mene, kuten jotkut antaa ymmärtää. Perheessä ja tuttavilla on/on ollut ~15v vanhoja sähkösinittyjä vaunuja vailla minkäänlaisia ruosteongelmia. Ja on ollut kovassakin käytössä ja ulkona säilytetty. Mutta ei sentään heitteillä! Jos tuo alkaa vasta 15 vuoden päästä kukkia, niin ehkä siinä on jo muutakin laittoa ja kai se sitten jo joutaakin fiksata kuntoon tai hävittää pois... Toi kuitenkin maksoi vain puolet kuumasinkityn hinnasta, eli periaatteessa mulla on 700egee remonttirahaa käytössä ;)

                                            Se on kuitenkin ihan varma homma että ikuista laitetta ei ole keksittykään eikä se eritavalla sinkitty metalli estä muiden osien haurastumista vuosien saatossa, että eipä ole huoltovapaata 30vuoden taivalta majavallakaan :D

                                            Comment


                                              #23
                                              Monenlaista härpäkettä on tullut vedettyä perässä ja lakiteknisiin rajoitteisiin puuttumatta, parhaita ovat olleet teliakselilla olevat tukevarakenteiset kapistukset, hyvillä sidontalenkeillä, kun siihen kuitenkin isketään 1 tonnin kuivabetonisäkki kyytiin (mitä ei saa tehdä). :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Majavaa voin suositella minäkin. 96 hommattu kärry ja ei paljon uutta häpeä.

                                                Valoissa oli pientä säätämistä kun oli seissyt pari vuotta kun ei ollu koukkua autossa, mutta pyöräytti polttimoita ja laitto CRC:tä niin rupes lamput toimimaan.

                                                Laakerin jouduin myös uusimaan ja homma kävi helposti kun osanumerot soitti asiakaspalvelusta ja marssi varaosaliikkeeseen hakemaan

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ääni kuumasinkitylle lehtijousikärrille jatkoaisalla. Kuumasinkitty runko siksi että mikään ei harmita enempää kuin kärrin lahoava runko vaikka muut osat olisivat vielä hyvässä iskussa. Meidän Juhta kärrissä ei oikeastaan ole muuta moitittavaa kuin liian lyhyt lava ja peltiset lokasuojat, jotka ovat uudemmissa malleissa parempaa tekoa. Tuossa meidän kärrissä on pinnatut 165r13 talvirenkaat ilman nastoja, mielestäni parhaat renkaat perävaunuun ympärivuotiseen käyttöön.

                                                  Teliakselisen kärrin saa tosiaan tehtyä kaikkein halvimmalla vanhasta asuntovaunusta kuten Antti mainitsikin, kaksiakselinen on lisäksi hyvä vetää perässä. Tosin jos kuljetuskapasiteettia ei jatkuvasti tarvitse, niin yksiakselinen on huolettomampi pitää.

                                                  Ja varsinkin uudelle perävaunun vetäjälle erityishuomio pitkiä nippuja vetäessa, tarkkaile kokoajan sitä ettei perävaunu ala heijaamaan. Varsinkin jatkoaisan kanssa taakka voi alkaa heijaamaan jo 60 km/h nopeudesta alkaen senverran että isokin auto poistuu tieuralta nopeammin kuin kuski kerkeää reagoida.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ja jos ailkaa heijaamaan, niin kaasu pohjaan, kunnes oikenee! Jarruttamalla saadaan amplitudi kasvamaan helposti hallitsemattomaksi.

                                                    Viime kesän ratapäivien jälkeen oli jänniä paikkoja, kun lötkön perässä valtavalla, pehmeäjousisella maansiirtokoneen trailerilla oli toinen, pehmeäjousinen lötkö. Helposti lähti heijaamaan. Itä-Suomen jyrkissä alamäissä oli jonossa mielenkiintoista ajaa. Onneksi oma alusta on ylijäreä. Muuten olisi varmaan karannut kaseikkoon.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minulla on sitten varmaan joku ihme tuuri käynyt, kun sähköissä ei ole ollut poltinten vaihtoja lukuunottamatta ollut mitään. Säilytän kärriä kylläkin sisätiloissa, mutta ei niitä suoloja yms. pas*aa + muuta epäpuhtauksia tule pestyä läheskään joka kerta.

                                                      Pisin kuskattu lasti taitaa olla 8m:n pituisia rumpuputkia. Liikkeessä oli nitä yksi kappale varastossa, mutta valmistaja oli samalla paikkakunnalla, joten sieltä hakemaan. Enkä tietenkään laittanut sille parin km:n matkalle mitään punaista rättiä ja kohta Skoda perässä, mistä vilkkuu punainen valo etumaskin takaa... Ei kuitenkaan tullut mitään, ei edes huomautusta, koska selitin, että olen jo alle 100m:n päässä hakupaikasta ja esittelin takakontissa valmiina olavaa punaista merkkirättiä;-)

                                                      Iskari tuosta on katkennut kerran ja ne vaihdoin molemmat uusiin, 99 Saabin iskarit kävivät. Ylikuormista on iha turha puhua, kärry 200kg ja lasti 700kg joku kuukausi sitten, ei toki missään yleisellä tiellä tietenkään...

                                                      Mites se on kärryn veto vitosvaihteella alle 80km/h nopeudella profiilin Audilla? Tykkääkö vaihteisto huonoa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        no entäs sitten tuo profiilin mukainen vetoauto? Siihen pitäisi koukku asennuttaa. Kävin paikllisessa tarvike liikkeessäkyselyllä ja kiinteää koukkua saisi hintaan 200e sisältäen sähkösarjan. Itse tykkäisin enemmän irroitettavasta, mutta westfalia hintaan 650 + sähkösarja oli hiukan kalliinpuoleinen.
                                                        AD:n sivuilla myyvät Bosal-merkkistä koukkua, onko kellään kokemusta? Asennukset "alkaen" 45 ?, ei taida onnata ihan tuohon hintaan kuitenkaan.
                                                        Vinkkiä koukusta ja osto-/asennuspaikasta pääkaupunkiseudulla otetaan vastaan, kun nyt kerran ollaan tälleen virtuaalisesti koolla näissä merkeissä.
                                                        (niin ja minkä rautakauppaketjun rakentajapalvelusta on hyviä kokemuksia Espoossa...:-) ).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          valinta päätyi Farmi-Pro:hon. Tärkeimpänä syynä saranoidut etu ja takalaudat (mahdollistaa helpon pitkien esineiden kuljettamisen kuomu paikallaan) ja hivenen kärppää/majavaa korkeammat laidat.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ihan uteliaisuudesta, mikä malli ja ovatko tuolla ylempänä linkissä mainitut hinnat apteekkihintoja?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X