Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takalasin pesin ei toimi, missä vika? (A4 B5)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takalasin pesin ei toimi, missä vika? (A4 B5)

    Pumppu hurisee kyllä, mutta suuttimesta ei tule kyllä pisaraakaan vettä. Yritin tökkiä suutinta neulalla, mutta ei vaikutusta.

    Onko etu- ja takalaseille oma pumppunsa?

    Auton alle ei tiputa pesunestettä, joten ilmeisesti valuu jonnekin seinien sisälle? (Toivottavasti ei...)

    Missä tuo letku kulkee? Toivottavasti ei ole pahasta paikasta poikki...

    #2
    Kahta eri variaatiota on Avantin takalasipesunestesäilönnöissä. Suurimmassa osassa on samassa säiliössä konehuoneessa vas.edessä molemmat tuuli- & takalasin liemet sekaisin. Osassa taasen takalasin litkut on erikseen takahutlarissa oikean puoleisen luukun takana säiliössä.
    Etusäiliöissä on sama pumppu etu- ja takalasille, ohjaa kenties jollain mg-venttiilillä tms kummalle lasille ruikkii.
    Jossei letku/putki ole poikki, niin luultavimmatusti vika on takalasin pyyhkimen moottorin sisällä. Moottorin akselin läpi menee pesusuuttimen putki ja tämän tulisi suunnata suihku aina keskelle lasia -ei siis pyyhkijän liikkeettä seuraten. Jos suihku seuraa pyyhintä todennäköisintä on, että suuttimen putki on särki akselin keskeltä ja ruikkii nesteet ennen pitkää moottorin sisälle.
    Itse korjasin omasta moisen tekemällä uuden akselinläpivientiputken kuparijarruputkesta. Oli kerennyt jo entisen omistajan aikaan syytämään nestettä moottoriin ja korroosiota oli melkoisesti. Jos siis suihku ei tule keskelle vaan seuraa pyyhkijää, niin en suosittele pesun käyttöä ennen kuin korjaa vian. Ja jossei sitä nestettä tule ollenkaan niin mahdollisia katkopaikkoja on takaluukun saranakohdasta lähtien lukemattomasti.

    Comment


    • #3
      Törmäsin tuohon hommaan itsekin, nestettä tosin tuli, mutta seuraten pyyhkijää ja lisäksi osoittaen lähinnä maahan. Muoviputki akselin keskellä siis jumissa. Koska suutin jäi kokeiltaessa käteen ja jäljelle jäi pelkkä putki, ratkaisin asian väliaikaisesti liimaamalla suuttimen siihen metalliakseliin siksi aikaa, että pääsin tässä paskanlentokelissä reissusta pois. Suihku seuraa nyt siis pyyhkimen liikettä ja hoitaa kyllä hommansa, mutta ajettelin kyllä oikein korjata sen, enkä virittää.

      Miten tuo sisämuoviputki kuuluu lähteä pois ? Vetämällä sisäpuolelta ? Tuntui olevan sen verran tiukassa, ettei varmaan helpolla lähde.

      Teitkö Mika sen suuttimen siitä vanhasta esim. liimaamalla sen siihen kupariputkeen vai miten ?

      Comment


      • #4
        -92 C4 suutin seuraa pyyhkimen liikettä, se on lukittu akselin alaosaan kiinni painamalla hahloon. Uudemmissa näkyy olevan samanlainen, mutta eri numerolla (lue=halvempi).
        Se voi olla tiukassa, mutta jos se on menossa vaihtoon, sitä voi yrittää ajaa jollakin rassilla pois. Jos laittaa alkuperäismallin suuttimen, on akselin väliin hyvä laittaa vaseliinia.

        Comment


          #5
          Se ite suutin on semmonen parisen senttiä pitkä kokonaisuudessaan (muovia). Suutin on kiinni vain painamalla siinä sisäputkessa, joka tulee akselin läpi. Sisäputki oli mielestäni messinkiä tms ja aikojen saatossa oli vain hirttänyt suuttimen päästä akseliin kiinni ja kiertynyt ja nirhautunut poikki. Alapäästä (moottorin päästä) sisäputki on kiinni muovisessa kulmaliittimessä, joka hoitaa läpiviennin moottorin kannen läpi ja liittyy nesteletkuun.
          Helpoiten homma korjaantuu kun saa moottorin irti pöydälle ja purkaa takakautta auki. Samalla saa huollettua moottorin ja laitettua uudet rasvat. Pyyhkimen akselin mutteri saattaa olla melko tiukassakin, joten liottelu ja herkistely kannattaa ennemmin kuin raaka voima- ettei pasahda koko lasi.
          Uusin siis sieltä muoviselta läpivientikulmaliittimeltä asti putken suuttimelle asti. Tietyistä kohdista putkea joutui sorvaamaan jotta mahtui pyörimään ja ei tahmi akseliin. Suutin on vain painamalla & lukkoliimalla varmistettuna uudessa putkessa kiinni. Putken tiivistin akseliin tekemällä o-rengasuran ja laittamalla pienen o-renkaan, ja lisäksi koko putken ja akselin väliin reilusti rasvaa. Ei pitäisi enää päästä kosteutta moottoriin.
          Uusi suutin sekä tarvittaessa korkki/hattu ei maksa paljon kivijalassakaan.
          Olihan siinä kieltämättä etohommassa tekemistä, mutta mieluummin tekee itte kuin ostaa kalliilla kaupasta valmiin.

          Edit: Jari ehtikin ensin. Hmm vai C4ssä se suutin on lukittu akseliin hahlolla, kun taas esim. B5ssä se suutin on lukittu hahlolla moottorin runkoon, ettei liikkuisi akselin tahtiin.

          Comment


            #6
            Jos ei nestettä tule ollenkaan, niin vika mitä todennäköisemmin on irronnut letkun liitin takaluukun kulman läpiviennissä.

            Comment


            • #7
              Entises a4 avantis letkuliitin poikki kuskin jalkotilas.Ruikki sinne releiden päälle.Tsekkaa onko siellä märkää.

              Comment


                #8
                Vanhemmissa a4:ssa (-95-97) ilmeisesti suutin liikkuu akselin mukana. Ittellä oli myös tukossa, moottori pyöri mutta vettä ei tullut sisälle eikä ulos. Neulalla tökkiminen ei auttanut vaan piti irrottaa suutin ja kaivaa takakautta kakka pois. Säiliö itsessään oli tavaratilan oik. luukun takana.

                Comment


                • #9
                  Katselin systeemiä vähän tarkemmin, mutta en vielä särkenyt mitään niin paljoa, ettei paluuta olisi :-) Ensinnäkin, akselin sisällä kulkeva muoviputki on sen verran tiukalla, ettei todellakaan hievahtanutkaan, vaikka ajoin tuurnalla ja vasaralla sieltä edesmenneen suuttimen päästä. Pitäisi siis tulla näin ? Ei siis mitään lukituksia missään ? Alkoi sen verran hirvittämään, että jätin vielä toistaiseksi siihen.

                  Tuo moottorisysteemi oli ympäriinsä niittaamalla kiinni ! Ei sitä aivan noin vaan näköjään pureta ja huolleta.

                  Käytin moottoria ja seurasin toimintaa. Akselin läpi menevä muoviputki on todellakin kulmaliittimensä rivoistaan alla olevan muovi renkaan hahloissa estämään kiertymistä, mutta kun pyyhkijäakseli käy laidasta laitaan, elää systeemi sen verran paljon ja moottorin ääni on sen verran vaikea, että herää epäilys ettei tuon letkun pitäisikään pyöriä mukana. Ainakaan itse en kyllä suunnittelisi systeemiä siten, että laskettaisiin lähinnä näiden muovioisen jouston varaan tuo liikematka.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, näyttää pyörivän suutin tosiaan viiksen mukana, joten ilmeisesti on sitten poikki sieltä moottorin sisältä. Tai liike oli nykivää, mutta jotenkin seurasi pyyhkijää, joten taitaa olla selvä juttu.

                    Kuskin jalkotilassa ei ole märkää, joten mistään sieltä letku tuskin on poikki.

                    En löytänyt takaluukusta vesisäiliötä. Oikean puolen luukun alla ei ole kuin keskuslukituksen moottori. Ohjekirjassakin mainitaan vain konehuoneessa oleva säiliö.

                    Täytyypi katsella, että miten märkänä tuo takaluukku sitten onkaan sisäpuolelta.

                    Raportoin lisää kunhan kerkiän pajalle luukkua availemaan...

                    Comment


                      #11
                      Ensinnäkin, akselin sisällä kulkeva muoviputki on sen verran tiukalla, ettei todellakaan hievahtanutkaan, vaikka ajoin tuurnalla ja vasaralla sieltä edesmenneen suuttimen päästä. Pitäisi siis tulla näin ?
                      Hmm, jo tuli eroavaisuutta B5:seen, jossa moottorisysteemin peltikansi on torxeilla kiinni. Ja se akselin sisällä menevä putki ei ainakaan lähde ennen kuin irroittaa sen peltikannen ja pyöräyttää sen putken kulmaliittimen siitä lukitushahlosta pois. Tämä lukitushahlo siis estää suuttimen putken pyörimisen pyyhkijän akselin mukana. Mutta toki kutosessa mahtaa sitten olla eri tavalla. Joku viisaampi tai muuten nohevampi voi enemmän kertoa A6:sen konstruktiosta.

                      Comment


                      • #12
                        No niin, nyt on alkuperäinen ongelma fiksattu. Ongelmana oli siis loppujen lopuksi katki nirhaantunut kupariputki siellä akselin sisällä, kuten esim. Matikaisella.

                        Varaosatiskiltä ei saanut pelkkää putkea, vaan tarjolla oli pelkästään korjaussetti, joka pitää sisällään akselin, kupariputken kulmaliittimen kera, pari O-rengasta, tiivisteholkin, pari tuubia rasvaa ja ohjeet.

                        Kyselin aluksi sopivan paksuista putkea ympäri Turkua eri liikkeistä, mutta eipä tuntunut helposti löytyvän, joten lopetin hakemisen ja ostin sitten tuon korjaussetin. Hintaa oli tosin aikalailla liikaa, mutta pääsipähän helpolla.

                        Napsin muutaman kuvan niille, joilla homma on edessä.

                        Comment


                        • #13
                          Mikäs on putken ulkohalkaisija? Näyttää messingiltä?

                          Comment


                            #14
                            Hyvä jotta tuli kuntoon.
                            Messinkiähän se putki taitaa olla, ja se putkihan siinä on ainut 'särkyvä' osa. Tuossa korjauspaketissa taisi tulla muutakin hilpettä oheistuotteina?
                            Kun ite korjailin, niin tarvikekustannukset oli muutamia senttejä, tuo alkuperäinen on tietysti aina alkuperäinen ja (ehkä) parempikin mutta on saattanut kustantaakin jonkin verran enemmän. Voin tietenkin tänne tokitella jos/kun tuo oma rakennelma joskus hirttää kiinni ja hajoaa kuparin ja rosterin ystävyydestä.
                            Mitä noita vastaavaa rakenetta olen muutamista B5 & C5 Avanteista purkanut, niin aina kaikissa viaksi on paljastanut pelkästään tuon ohuen messinkiputken kiinnileikkaaminen ja sitä kautta poikki nirhautuminen.

                            Comment


                            • #15
                              Niin, taisi olla sitten messinkiä kuitenkin tuo putki. Ulkohalkaisijaa en mitannut. Suurin ongelma putken löytämisessä on vissiin se, että sekä sisä- että ulkohalkaisijan pitää olla aika lähellä alkuperäistä, jotta suuttimen saa istumaan putken päähän tiiviisti.

                              Luettelinkin tuossa jo noi kamat, jotka sisältyi tuohon 8LO 998 711 -settiin.

                              On se kumma, ettei Audille ole kelvannut perinteinen lasin yläreunasta ruikkiminen, kuten esim. Volvoissa on. Mekaanisesti ajateltuna olisi miljoona kertaa fiksumpi. Ja halvempi.

                              Comment


                                #16
                                Kiitoksia näistä kirjoituksista. Nämä valaisivat paljon asiaa.

                                Toisaalta sain nämä tiedot vain viikkoa liian myöhään :-)

                                Nimittäin, ostin käytetyn Audi A6 Avant 2.4 V6 Quattro Triptronic 2003 vehkeen just ennen joulua.
                                Ennen vuodenvaihdetta totesin, että takalasin pissapoika ei toimi.

                                Ei kun Audin Espoon huoltopisteeseen. Siellä arveltiin, että on varmaan jokin letku irti, mutta on sen verran hankala selvittää, että otetaan auto sisään ja pitää vähän purkaa, että nähdään, missä vika on.

                                Noin tunnin kuluttua tultiin sanomaan, että vika on takaovessa olevassa pyyhkijän moottorissa, jonka läpi tämä takalasin pissapoika menee. Heidän mukaan koko takalasin moottori pitää vaihtaa. Sanoin OK. Halusin auton kuntoon uuden vuoden suunnitelluille matkoille.

                                Noin tunnin kuluttua homma oli tehty ja kaikki taas toimi.

                                Sain laskun. Se oli yhteensä 231 Euroa !!!

                                Se koostui:

                                1) Takalasin pyyhkimen moottorin irroitus + kiinnistys: 16.86 ?
                                2) Takaluukun verhoilun irroitus + kiinnitys: 71.42?
                                3) Takalasin pesimen suutin: 10.80?
                                4) Takapyyhkimen moottori: 120.60?
                                5) Lasinpesuneste (meni pyyhkijän toiminnan testaamiseen) 7.35?

                                Lisäksi tarveainelisä: 3.97?

                                Mutta homma tehtiin uudenvuoden aaton aatona ripeästi. Olin tyytyväinen, kun sumeaksi mennyt takalasi taas saatiin puhtaaksi takalasin pyyhkimellä.

                                Tämä on hieno keskustelupaikka, kun voimme keskenämme jakaa näitä erilaisia kokemuksiamme Audi ongelmista ja niiden ratkaisuista.

                                T. LAre

                                Comment


                                • #17
                                  No huh huh, tulipa operaatiolle hintaa!? Eniten ihmettelen tuota takaluukun verhoilun purkamista?

                                  A4 B5:ssä verhoilun irroittamiseen menee aikaa noin 10 sekuntia :)

                                  Tuo korjaussetti B5:een maksoi 51 euroa pitäen sisällään jo mainitsemieni osien lisäksi suuttimen ja moottorikotelon kannen tiivisteen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ylensä autoissa on myös sivupeilit( Sanoo kuorma-autonkuljettaja) , joten mitä hiton väliä jollain takalasin pyyhkijällä ajamiseen on? Jos rahaa on liikaa , niin sen voi tunkea esim:redcross.fi tms.

                                    Comment


                                      #19
                                      Onko kukaan muuten purkanut tuota takaluukun verhoilua A6 C5:stä? Täytyisi vaihtaa polttimot sumuvaloihin ja tutkia kans tuota takalasinpyyhkijän toimimattomuutta. Vika voi toki olla muuallakin, mutta jos ohjeita löytyy, niin otan mielellään vastaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Olisin myös kiinnostunut samasta tiedosta kuten Mikko!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Avantista lienee kyse ja irrotettu on. Verhoilu on kahdesta osasta ja ainakin itsellä ne tahtoivat irtautua toisistaan. Eli varovaisuutta irrotusvaiheessa tarvitaan. Ensin ne pari ruuvia auki kiinnivetokolosta ja varotuskolmion alta.

                                          Sitten klipsuja on riittävästi ympäriinsä. Varovasti kammeta ne auki jollakin sopivalla työkalulla, jottei taas tulisi jälkiä maaliin eikä se verhoilu repeäisi kahtia. Kuumaliimalla korjasin pikku repeämän.

                                          Uusi pyyhkijän moottori kannattaa varata jo valmiiksi ennen kuin alkaa purkaa...

                                          Comment


                                            #22
                                            Kiitokset Mikalle!

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuli vihdoin vaihdettua takalasin pyyhkijän moottori. Kiitokset Mikalle ohjeistuksesta, että saatiin takaverhoilu suht kivuttomasti irti. Näyttäis kuitenkin, että takalasin pyyhkijälle menevä letku vuotais jostain takapilarin yläpäästä. Onko siellä liitoskohtaa, joka voisi vuotaa vai onko letku murtunut? Toiseksi löytyykö foorumilta takapilarin verhoilun irrottanutta pienten vinkkien toivossa?

                                              Comment


                                                #24
                                                jkuisma

                                                jkuisma:lta tuli hyvät ohjeet! Kiitoksia niistä ja taas päästään eteenpäin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Saisikos hieman neuvoja tähän kyseiseen ongelmaan.
                                                  Eli kupariputki oli katkennut suuttimen päästä vajaan sentin matkalta.
                                                  Sorvasin 6mm rosteriakseliin 3,4mm reijän, jotta sain työnnettyä jäljelläolevan kupariputken rosteriakselin läpi. Tein akselista sen verran pidemmän, että ylettyi tuonne suuttimen perällä näkyvään putkenpätkään. Kupariputki jää siis 8,5mm vajaaksi tuosta rosteriakselista. Tein vielä senkkauksen tuohon toiseen päähän, jolloin tuo kupariputken muovi-istukka istuu hyvin.

                                                  Tulos: Ei toimi. Edelleen ruikkii vedet sisälle.

                                                  Kertokaahan miten tuo kupariputken pää kiinnittyy/tiivistyy tuonne suuttimen loppuun?
                                                  Kuuluuko siellä näkyä lyhyt putkenpää? Ainakin se on paksumpaa kamaa kuin tuo kupariputki, joten samasta putkesta ei liene kysymys?
                                                  Onko joku saanut tuota akselia irti/purettua?
                                                  Niin ja minullakin edelleen liikkuu tuo suutin pyyhkijän mukana,
                                                  mistäs se nyt sitten vielä kinnaa, kun tuo kupariputkikin on vaihdettu?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tein sellasen tempun itse, että tilasin Golfiin Tepolta korjaussarjan 8L0 998 711. 41e jäseneltä.

                                                    Sarja sisältää kokonaan uuden akselin putkineen, sekä suuttimen ja jotain rasvaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                                      Tein sellasen tempun itse, että tilasin Golfiin Tepolta korjaussarjan 8L0 998 711. 41e jäseneltä.

                                                      Sarja sisältää kokonaan uuden akselin putkineen, sekä suuttimen ja jotain rasvaa.
                                                      Miten tuo akseli lähti irti? Ja miten suutin puretaan? Lähteekö tuo muovikorkki ihan vääntämällä irti tuosta suuttimen päästä?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        En ole saanu tuota sarjaa vielä, mutta purkanut olen moisen joitakin kertoja.

                                                        Suutin lähtee ihan vetämällä.
                                                        Sen jälkeen putki lähtee vetämällä (piti vissiin aukaista moottorin kansi ensin).
                                                        Sitten pitäis akselikin lähteä rattailta ihan nostamalla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuliko tossa korjaussarjassa mukana holkit sen pyyhkijän akselin ympärille?

                                                          Edit: Eipä siinä suuttimen päässä olekaan messinkiholkkia. vaan pelkkä o-rengas ja tiiviste. Aluksi olin näkevinäni siinäkin päässä messinkisen holkin. Toisessa päässä akselia sen sijaan on messinkinen holkki joka on ehjä
                                                          Viimeksi muokannut Nikke; 13.11.2008, 17:55. Perustelu: Tutkittu tarkemmin valoisassa...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lainataanpa tätä. Mistä vesiletkut menee edestä taakse? Mulla on uus moottori mutta vettä ei tule. Joskus kesällä muistaisin kokeilleeni tuota takalasin pissapoikaa ja vettä näytti valuvan kuskinpuolen alahelmasta? Meneekö putkit siis tuolla vai muistanko väärin?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X