banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 21.11.2005, 08:48 (Eber vai... ) -> Eber kyselytunti ;)

Nyt on aika asennuttaa pirssiin lämmitin. Kertokaas mitä on jälkiasennus kustantanut kulkupeleihinne.

Eniten himottaa Eberin 5Kw malli ahataisiin autoihin TP5 Kaukosäädöllä, sekä mahdollisesti akkulaturilla. Ilmeisesti sopivin malli omistamaani malliin.

Kysäisin myös lohkon asennus mahdollisuutta AD:ltä, mutta olen antanut itseni ymmärtää että lohko ei ole ihan toimivin vaihtoehto tässä moottorissa (sotkee kylmäkäynti asetukset tms. Onko mulle annettu oikeaa tietoa?)

(Olen käsittänyt että eberin asennukset (EDIT: laitteineen) noin 1600-1800€ ja akku laturi päälle, ollaanko tontilla?)
rannila rannila ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #2  
Vanha 21.11.2005, 10:04

Minulla on ainakin lohko toiminut moitteettomasti - taitavat arastella asennushommaa siellä AD:llä, melko työläs ja eikös heillä ole lohkoasennustarjous hintaan X , ei kata kuluja tämän auton kohdalla (-;
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #3  
Vanha 21.11.2005, 10:08

Hyvä kuulla että lohkokin käy ja kukkuu, no katotaan mitä tarjoavat.
quattro quattro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 21.11.2005, 10:16

Mulla asennus maksoi paikallisella Autokuviolla 520e. Eberi on 4kw dieselmalli ja EasyStarter kaukosäädöllä varustettuna.
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 21.11.2005, 12:05

Mun 5kW Eberi makso asennettuna 1200€. Myöhemmin laitoin sit siihen tuon EasyStart+:n. Veikkaisin, että kokonaishinta olis kaken kans joku vähän päälle 1500€.
irk irk ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 21.11.2005, 13:18

Mulla D5WSC + TP5 kaukkari kustansi 780e ja asennus 250e, eli yhteensä 1030e. Asennuksen suoritti T:mi Jouko Viitanen Uudessakaupungissa. Voin suositella ko. pajaa, koska palvelu oli oikein hyvää (mikä alkaa olla harvinaista nykypäivänä), hinta erittäin kohdallaan, homma hoitui kuten pitikin eikä mies pistänyt ollenkaan pahakseen vaikka laite olikin ostettu muualta.

Ainakin täällä Vaasan seudulla tuntui olevan useammallakin valtuutetulla pajalla nuiva suhtautuminen kun sanoi, että laite on jo plakkarissa. Asennustarjoukset valtuutetuilta asentajilta ko. laiteyhdistelmälle profiilinmukaiseen autoon olivat tuosta 250 eurosta 600 euroon. Yksi sanoi, että meikäläisen autoon ei eberi sovi ollenkaan. Toinen valitteli kun se on niin mahdottoman vaikeaa. Yksi sanoi, ettei voi antaa tarjousta kun ei tiedä mitä ylimääräisiä osia tarvitaan "tuontieberin" asennukseen. [Sarkasmia: Eberspächerin tehtaallahan on "Suomi-ebereille" oma tuotantolinja, jonka takia ne ovat erilaisia asentaa. Puhumattakaan siitä, että tuontiautoon pitäisi se asentaa. Siinähän pitää olla se oma erityinen tuontiautoasennussarja...]
Nikke Nikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #7  
Vanha 21.11.2005, 13:32

Mulle on parissa paikassa tarjottu asennusta 700€ hintaan...

täytyis selvittä mitä hiluja on edellinen omistaja jättäny kun on ottanu vebaston pois. Ainakin johtosarja on aika riivityn näköinen
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #8  
Vanha 21.11.2005, 19:11

Kun nyt kerran lohkolämmitinkin kelpaa, niin seuraava kysymys koskee sitä että, onko lohkolämmittimeen saatavissa kaukosäätöä? Siis samankaltaista kuin Eberin TP5, mieluusti lohkiksen/sisälämppärin ohjaukseen kytkettynä (pakkasvahti tyyliin tms..)

Jokohan vaadin liikoja ;)
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 21.11.2005, 19:49

http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...955&highlight=
olisko tosta apua?
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #10  
Vanha 21.11.2005, 20:38

Lueskelin tuonkin läpi jo, ja mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta nyt kiinostaisi vastaava systeemi kun Eberillä on... Netistä ettimällä ei löytynyt, tässä olis markkina rako. Varmaankin nämä näppärät näprääjät on tehneet noita itse, mutta onko näitä olemassa valmiina. Defalla oli vain aika kankean oloinen ajastin kello... (tosin paremmassa versiossa se määrittelee lämmitys ajan pakkasen mukaan, mutta sitä et saa sisältä päälle, kun aamulla heräät...)
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #11  
Vanha 23.11.2005, 14:33

Noin tilasin 5kW:n Eberin uudella kaukosäädöllä (tullut myyntiin 2 vkoa sitten) ja Defan 10A akkulaturilla. Pikkuisen päälle 2k€ asennuksineen. Kerrotaan sitten ens viikolla miten sujui.

Onko kellään havaintoa tuosta uudesta kaukosäätimestä? On kuulema koravannut TP5:sen. Onko tässä ennakointi, että ottaa huomioon pakkasen lämmittäessään tms?

EDIT: Aika vähän tuntuu olavan materiaalia jaossa tuosta EasyStart R+ sta...
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #12  
Vanha 23.11.2005, 14:37

On ennakointi.

Jos joku tietää miten Easystart R+:lla pääsee eberin diagnostiikkaan kiinni, puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi, tai puhukoon myöhemmin :)
ksarvala ksarvala ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 23.11.2005, 15:29

Diagnostiikka: Kun lämmitin on päällä, paina < ja > yhtaikaa, näyttöön tulee AF:00 jos ei ole vikaa.
>-nappi kelaa muisteja, Ok:lla näyttöön tulee dEL ja Ok:lla voi nollata muistin. Diagnostiikka ei
aukea ihan heti käynnistyksen jälkeen, kannattaa odottaa hetki. Vikakoodit löytyy siitä
Eberin manuaalista joka oli täälläkin linkkinä. Niin ja se sinivalkoinen piuha pitää olla kytketty.

Kellonaika näyttöön, < ja > yhtaikaa, näyttöön tulee P1. Nuolella valitaan P2 ja Ok, niin saadaan
signaalinvoimakkuusnäyttö, jossa vasemmanpuoleinen on Eberin vastaanottama signaali ja
oikealla puolella kapulan vastaanottama signaali. Tämä toiminto ei toimi heikossa kentässä,
vaikka käynnistys ja muu ohjaus toimiikin.
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #14  
Vanha 23.11.2005, 15:54

Saako sitä ennakointia muuten pois päältä, kun asettamalla moottorin tilavuus offiksi?
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #15  
Vanha 23.11.2005, 19:21

Jumatsuka, kiitos Kari!! Tuoppi tuosta, jos tiemme kohtaavat.

Tuon tiedon halusin ennenkuin päivitän TP5:n R+:aan :)
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #16  
Vanha 29.11.2005, 18:03

Do dih, nyt se peli olis autossa. Yksi kysymys teille joilla tuo laitos on jo ollut. Onko näitä esivalittavia aikoja 3/päivä vai vain 3 yhteensä? (jos vain 3 yht, niin viikkoajastin menetää merkityksensä :( )

Trans-Huolto hoiti homman kotiin ainakin palvelun puolesta. Tyyristähän ei saa halvalla, joten se hinnasta...
quattro quattro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 29.11.2005, 23:20

Itse ymmärsin, että olis vain ja ainoastaan 3 esivalintaa. Toki nuo on erittäin helppo ja nopea muokata.
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #18  
Vanha 30.11.2005, 07:49

Siihen päätelmään minäkin tulin, ja hiema aikaa lisää pähkäiltyäni havaitsin sen ihan hyväksi toiminnoksi. Ohjelmoidut paikat putoavat pois sitä mukaa kun niitä käytetään, eli pysyviä siellä ei ole, joka poistaa mahdollisuuden että joku jäisi vahingossa roikumaan.

Kyselytunti jatkuu: Toimiiko tämä lämmityksen tarpeen ennakointi-toiminto (pakkasen mukaan) vain näiden ohjelmointi paikkojen kautta? (jos asettaa lämmityksen suoraan, niin siellähän on aina se pituuden kysely).

..ja jatkuu: Se lisälaitteen ohjaaminen R+:n avulla, sehän koskee vain autosähköön liitettyjä laitteita? Ei esim. tolpasta virtansa saavaa sisätilanlämppäriä? (no joo jos haluaa, niin saahan sen siten, että ohjaa relettä autosähköllä, joka ohjaa taas verkkovirtaa lämmittimelle). Juu lämpiää se ihan eberilläkin, tää oli vain esimerkki :P

On tuo manuaali hieman väljästi rakenneltu, tai ainakin siten että joutuu välillä hieman miettimään, notta mites tää menikään...
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #19  
Vanha 30.11.2005, 09:54

Ennakointi toimii vain ohjelmoitujen lähtöaikojen kanssa. Jos laittaa lämppärin suoraan päälle, niin silloinhan sen tulee käynnistyä heti, eikä vasta sitten kun laite niin haluaa.

Meinasin tänään koittaa, miten tuo ennakointi toimii, mutta ajastin sitten lähdön väärälle päivälle, et se siitä kokeilusta :) Pitää huomenna koittaa uudestaan.
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 30.11.2005, 10:23

No just niin... Kun nyt lukee kaiken tämän jälkeen uudemman kerran manuskaa, niin se ensimmäinen kohta siellä onkin kellonajan, päivän ja käyttöajan asettaminen, eikä mikään ohjelmointi eberin käyttämiseksi. Ja käyttöaika tässä tarkoittaa vakioksi asetettavaa lämmitysaikaa kun eber käynnistetään nyt heti. ..pöh että voi käsittää väärin.

Ennakointi tuntui toimivan mulla, ei ollut kovi kuuma kun menin pirssille aamullla. Ilmeisesti oli lämmittänyt noin 10 min autoa. Kun katsoin kotoa kaukolla noin 20 min ennen lähtöä, ei ollut vielä päällä. Asetuksissa oli moottorin koko 18 (=1800cm2), vaihdoin sen 25een.
quattro quattro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #21  
Vanha 30.11.2005, 11:16

Eikös se mennyt niin, että kun asettaa sen arvioidun lähtöajan, niin sitten se laite tuumii issekseen sen ajan mitä pitää pannua lämmittää.

Itselläni, näin mukavuuden haluisena, tulee aina lämmitettyä ehkä liiankin kauan, koska autossa on jo tod. lämmin kun lähden aamulla töihin. Onhan se toki mukava mennä t-paita päällä töihin! ;)

Muistuu tässä mieleen tuosta Eberistä viime talvelta mukava juttu. Oli kova lumimyräkkä ja lähdin töistä niin viereisten autojen omistajat ihmetteli, että miten mulla on lasit aivan kuivina ja heillä kauheat lumijäät laseissa. Oli siinä mukava rupatella, että mistähän johtuisi! :)
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #22  
Vanha 30.11.2005, 11:46

Kyllä vaan juuri noin toimii, kun ajastaa illalla, nin aamulla tutkailee pakkasen määrää ja sen mukaan aloittaa lämmityksen...
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #23  
Vanha 30.11.2005, 14:49

Siihen laskettuun aikaan voi asettaa ylärajan, mitä kauemmin se ei lämmitä. Näin olen käsittänyt.

Tuo on kyllä mukava lähteä lasit sulina koulunkin parkkikselta liikenteeseen, kun on lasit sulina, muilla taas ei.
Jees
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #24  
Vanha 30.11.2005, 17:41

Just katoin 5kwbensa- eberiä,kelloa ja kaukosäädintä Saksasta ja hintaa koko läjälle n1100€ Asennuksen saan suht halvalla.Tuttu laittaa kun on asennellut niitä paljon.Ja 4 euro kosaani pulloo kun antaa niin ne lämmittää tuttua ja eberi mua :)
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #25  
Vanha 30.11.2005, 22:09

Kelloa ei tarvi, jos on kaukosäädin TP5 tai EasyStart. Tokihan sen voi laittaa, jos välttämättä haluaa.
jf jf ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #26  
Vanha 30.11.2005, 22:22

Se kello on kova sana, kun -30 astetta pakkasta ja päivän on ajanut moottorikelkalla sillä seurauksella, että kauko-ohjaimen patteri on tyhjä (ei juuri siedä kylmää), eikä lähimailla ole sattumalta yhtään auki olevaa sopivaa kamera yms. liikettä, niin on tavallisen kivaa kuitenkin saada se eberi/ webasto päälle (tosin ainakin vanhassa paketissa oli tuo on/off nappi vakiona).
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #27  
Vanha 30.11.2005, 22:28

On tuossa uudessa iisistartissaki nappi. Meinasin kans ite ensin jättää kellon, mutta en sitte jaksanu. Kellon reikiin sai sitte sopivasti lämpötila-anturin ja sen napin.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #28  
Vanha 30.11.2005, 22:34

Ei ole itselläkään kelloa eikä ole mitään tarvettakaan kyllä. TP5:n nappikin on muokatussa originaalinapissa siinä rivistössä nätisti :)

ps. olisi kohta joutavana B4WSC takuutoimiva, mukaan johtosarjat ja systeemit ja epäsiisti kello, ei kakea myynnissä. Laittelen myynti-ilmoakin jossain välissä, mutta jos joku hätähousu haluaa kysellä lisää niin YV:llähän se onnaa.
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #29  
Vanha 01.12.2005, 07:43

No niin nyt alkaa olla käyttö pikkuhiljaa hanskassa.

Hyvä että löytyi asunnosta sellainenkin paikka mistä kaukosäädin kantaa autolle saakka. Autopaikka on kahden rivitalon päässä (pitkittäisen) ja juuri sen viimeisen talon tiiliseinän (3 krr korkea) vieressä ensimmäisenä, muuten olisi varmaan ollut edessä kännykkä ohjauksen vaihto. Täytyy miettiä saako tuota kantamaa mitenkään tehostettua, matkaa ei kuitenkaan ole kuin vajaa 100 metriä.
quattro quattro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 01.12.2005, 11:58

Mihinkäs ootte sen "antenni/vastaanottimen" asentaneet autoissanne? Mulle laitettiin siihen etuoven tiivisteen väliin jonnekin!? Hyvin tuntuis pelaavan suht kaukaakin.
Manuaalissa luvattiin 1000m kantama, tosin silloin saa olla kyllä melko hyvä maasto että tuohon päästään.
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #31  
Vanha 01.12.2005, 12:06

Minä ujutin sen antennin listan alle, mikä kiertää sisäpuolella katonrajassa ja apilaria pitkin alas. Kantama on mielestäni hyvä. Toimii koulussa lähes joka paikassa, varsinkin kun osottaa ikkunaan päin. Toimii myös viereisestä rakennuksesta koulun läpi ja matkaa siihen väliin jää n.150-200m, tämä siis jos osottaa ikkunaan ja pitää kakea ylhäällä.
Antennia voi kuulemma parantaa tekemällä dipoliantennin. ksarvala osaa kertoa tästä enemmän.
Tuolta löytyy keskustelua aiheesta.
quattro quattro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #32  
Vanha 01.12.2005, 12:14

Taisin ilmaista itseni taas hieman epäselvästi, eli noinhan se mullakin laitettiin kuin Sami tuossa yllä kertoili. :)
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #33  
Vanha 01.12.2005, 13:05

Itse laitoin parin viikon käytön jälkeen GSM-antennin ja sen adapterin. TP5 toimii taajuudella "karvan alle 900MHz eli suosittelevat GSM-antennia. Parani ihan pirusti kantama vaikka antenni on vain lasin sisäpuolelle liimattavaa mallia. Ohjekirjassa osanumero adapterille.
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #34  
Vanha 01.12.2005, 14:30

Toimineekohan tää uus EasyStart R+ samalla taajuudella?
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #35  
Vanha 01.12.2005, 14:42

Pitää perehtyä asiaan. On moinen laatikossa kotosalla, mutta en ole vielä ehtinyt tutustumaan.

Antenniliitin näytti samalta, mutta ohjekirjaa en ole vielä lueskellut.
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #36  
Vanha 01.12.2005, 15:32

EasyStartti toimii 433,risat taajuudella.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #37  
Vanha 01.12.2005, 15:58

No mutta eikös GSM900 antenni voisi silti toimia, kun on aallonpituuden puolikas?

ps. Ei kannata kysellä myytävää eberiä enää, meni kaupaksi verraten vilkkaasti.
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 01.12.2005, 20:59

Viisaamman henkilön lausunto:
Lainaus:
GSM-antennikin toimii jotenkin, mutta antennin pituus on puolet - 2/3 liian vähän ja lähettimestä
ei saa kaikkea tehoa irti, vastaanotolla se toimii silti kutakuinkin hyvin.
Pääsin tänään koittamaan tuota lämmitysajanlaskentalogiikkaakin. Heräsin puol tuntia ennen lähtöä ja Eberi tohotti jo täyttä päätä. Lämpötila oli n.-5. Eli ainakin lämmittää tarpeeksi kauan.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #39  
Vanha 02.12.2005, 12:24

Pitää kokeilla. Sillähän se selviää.

Näemmä tuo Easystartin diagnostiikka oli dokumentoitu ihan ohjekirjaan eikä siitä ole tehty samanlaista salatiedettä kuin TP5:ssä...
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #40  
Vanha 04.12.2005, 22:00

No nyt on TP5 korvattu ES R+:lla.

Kaveri vaihtoi tuon purkin ja väitti ainakin ettei antenniadapteri sopinut ES:n purkkiin joten jäi sitten kokeilematta tuo antennin hyvyys käytännössä.

Näppifiiliksellä sanoisin että kantamassa kärsittiin tässä muutoksessa nyt kyllä roppakaupalla, mutta katsotaan nyt miten tuon kanssa pärjää.
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #41  
Vanha 05.12.2005, 08:38

Mulla kanssa on kantaman kanssa ongelmia, pitänee neuvotella asentaneen firman kanssa, koska tuo signaali ei ole edes minimi tasolla. Mittasin auton ympäriltä (2-3m etäisyydeltä) 2865-3865, kun minimi suositus on 4565. Maksimi on 5865.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #42  
Vanha 05.12.2005, 11:46

Muistaakseni sain auton läheltä jotain matalia nelosia eli en ihan tuota ~4800, mistä manuaali puhuu. Tallin ulkopuolella (teräsovet) putoaa noni 2500 luokkaan...

Pettymys.

Miksihän muuten tuolla konfeissa mulla ei ole oikein lämmittimen tyyppi tai diagnostiikkatyyppi eli muistaakseni P1/C1 -valikossa..?
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #43  
Vanha 05.12.2005, 13:25

hmmm.... mulla ainakin oli kaikki ihan tehdas asetuksina... ite vaihdoin moottorin koon jne... oikeksi. Pitänee kokeilla sitä antenin asettelua eri paikkoihin... tai antaa asentajien tehdä ensin...

saiskohan siihen tosiaan tehokkaamman antennin (auton päähän)...
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #44  
Vanha 05.12.2005, 14:02

Kiinnostaisi myös jos jotenkin on mahdollista.

Liitintyyppi on heti kertaluokkaa omituinen että jonkin adapteri tarvitsee. Lisäksi tuo 433MHz saattaa olla ongelma.

ES manuaalissa ei puhuta mistään adaptereista jne. TP5 manuaalissa kyllä, mutta se toimiikin tuplataajuudella.
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #45  
Vanha 05.12.2005, 14:55

Mutta kuten tuolla aiemmin mainittiin, niin tu menee aika lähelle puolitaajuutta. Toimiskohan NMT antennilla (450Mhz)? tai sitten pitää itse laskea se aallonpituus ja tehdä se antenni ite, grr...

Ai perskuta... mullahan on sinä autossa tuo GSM antenni jo valmiina, ja käyttämättömänä...
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #46  
Vanha 05.12.2005, 15:10

No niin toimis varmaan loistavasti, mutta arvaapa kerran poraanko moiselle reiän. Nelipuolikkaalle on varmaan aika turha lähteä metsästämään lasiantennia kun ei taida koko verkkoa olla enää :)
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #47  
Vanha 05.12.2005, 18:11

Juu mulla se on jo valmiina siinä keskellä kattoa. Edelisellä omistajalla oli ollut AUTOpuhelin, onhan se vieläkin, mutta en mie sitä käytä. Mutta antenni olla töröttäs valmiina ;)

Vinkki: kävin juuri tallilla ja purin apukuskin takaoven, kun alkoi tuo keskuslukitus oireilemaan (kts ikkuna aukesi itsestään, jatkuu... topikki). Samalla sitten tarkistin antennin paikan ja asennuksen. Se oli vedetty niin pitkälle kun piuha antoi periksi. Otin sit takas päin ja laitoin sen etuikkunan puoleen väliin, ja mittasin uudelleen. Mittaus tulokset nousi jo 4565 tasolle. Muutamien senttien liikuttelua edestakaisin, ja arvo nousi jo 4865:een ja loppujen lopuksi 5065:een. Se hiton letku on tosi arkka paikastaan.. mutama sentti saatta olla merkittävä.

Ja muuten, vaikka en saanutkaan oven lukkoa irti, niin jo pelkästään liittimien läpikäynti ja putsaus, sekä CRCn ruiskuttelu sai ikkuna/keskuslukko ongelman loppumaan ;)

EDIT: Ei saanutkaan, nyt pitäis ettiä sellainen työkalu satsi jolla sen lukon sais irti, ja tarkistettua sen piirilevyn. Tai sit joutuu antamaan kalliiseen valohoitoon Audin miehille, jotka vaihtaa koko lukon...
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #48  
Vanha 05.12.2005, 23:20

Siis vedit antennia kiepille johonkin että sen pää on lähempänä a-pilarin yläpäätä vai?

Itselläni yltää antennijohto b-pilariin asti eli se on melkolailla poikittain siellä tiivisteen alla. On vedetty ihan koko pituuteensa siis suoraan aivopurkilta, joka on hanskalokeron päällä.

Hmm!
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 06.12.2005, 07:58

Itse asiassa en vetäny kiepille, vedin sitä vain alemmas, tietysti siten että se kohta jossa se sukeltaa tiivisteen alle meni myös vastaavasti "alemmas". Voi kai sen kiepittääkin. Mulla oli kanssa se "antenni" osuus siitä lähes vaaka tasossa lähes B-pilarissa kiinni. Nyt antenni piuhan pää on melko tarkkaan etulasin (ja myös A-pilarin) puolessa välissä (korkeus suunnassa), ja signaalin voimakkus lähes tuplaantui.

MUTUA:Mulla on sellainen olettamus että se ikkuna ikäänkuin kokoaa sen signaalin (heijastaa) sille antennille. Ja etulasi on suurempi kuin sivulasi, ja toisaalta kun etulasin kulma on viisto se taovoittaa helpommin mistä tahansa tulevan signaalin. ja onhan siinä se sivulasikin mukana. Mutta kun antenni on liian ylhäällä sillä on heijastimena vain se sivulasi. Auton korihan toimiin faradin häkkinä, joka taasen eristää signaalia, joten katto ei toimi heijastimena sisäpuolella olevalle entennille. Tämän vuoksi mm. GPS paikantimet toimivat ikkunalla paremmin... Tai sitten toisinpäin se metallinen katto toimii eristimenä sille signaalille, ja kun antenni sijaitsee ikkuna-aukon kohdalla on eristystä vähemmän... heh hee... totta vai tarua, ken haluaa, ottakoon selvää :P
oh4hlo oh4hlo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #50  
Vanha 06.12.2005, 13:27

Lainaus:
Toimiskohan NMT antennilla (450Mhz)?
Vois toimiakkin. Siitä antennista kun saisi speksit mistä näkis miten laajalla taajuusalueella se pelittää (paperilla). Saattaa olla niin että se toimisi sellaisenaan ilman mitään konsteja. heh Anyway, nmt puhelin käytti muistaakseni jotain 465MHz taajuutta maksimissaan että onhan sen antennin oltava aika laajalle venyvä. Mutta uskon että tuo antennin vireys ei nyt ole ihan niin justiinsa jos niissä vakiona tulee jotain piuhanpätkiä mitä sitten työnnetään jonnekkin listan ja pellin väliin.. Mikäli haluaa himmata niin jatkaa sitä auton vakio nmt450 antennia noin 8-10mm niin se alkais olla aika lähellä oikeaa. Varmasti alkaa olla kuuluvuus jo aika huipputasoa tuon jälkeen..
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #51  
Vanha 06.12.2005, 14:06

Niin no tuossa on 2 ongelmaa eli se että moiselle antennille ei tule mieleenkään porata reikää koriin ja se että millä hemmetillä sen saa kiinni tuohon purnukkaan...
oh4hlo oh4hlo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #52  
Vanha 06.12.2005, 20:33

Joku mainitsi jossain smb liittimen... Partcolta saa smb-liittimiä jotka on tosin rg174 kaapelille. Ehkä vois olla vähän sika ja juottaa sen rg58 kaapelin siihen smb-liittimeen jollain kikka3:lla. Näyttäis onnistuvan. Siis nyt oletetaan että autossa olevassa vakio nmt450 antennissa on tuo rg58 koksi..
Joo en mäkään porais reikiä ehjään peltiin, virittelisin ton käyttöön jos sattuis olemaan autossa valmiina ylimääräinen nmt450 piiska.
kasajo
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #53  
Vanha 07.12.2005, 22:24

Millainen Eberi, Webasto sopii A4 1.8T Avant Quattroon vm 2004? Onko muita vastaavia?
Haaveena olisi kauko-ohjattava malli.
Kannattaako hankkia laturi, jos ajomatkat ovat lyhyitä?
Mitä maksaa?
Mikä on edullinen, mutta riitävän toimiva kokoonpano?
Ovatko hinnat esim. Ruosissa millä tasolla verrattuna Suomen hintoihin?
Onko mahdollista ja järkeä asentaa itse?
Muita mahdollisia vinkkejä liittyen Eberiin tai
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #54  
Vanha 07.12.2005, 22:32

Bensamalli :)
Tilan mukaan, yleisesti ottaen eberi snadisti pienempi ja ne modulaarimallit ulkoisella vesipumpulla lienee ainakin sopivia autoon kuin autoon.
Kannattaa hommata, jos ajat vähemmän aikaa kuin lämmität. Myös järki käteen sähkölaitteiden kanssa eli jos aina huudattaa takalasinlämmitintä ja perslämmittimiä niin ei sinne akkuun paljon mene silloin.
Halvalla ei saa mitään, melko järkevään hintaan ulkomailta, lähinnä saksasta.
En ymmärrä oikein kysymystä kokoonpanon riittävyydestä. 4kw lämmitin riittää autoosi ja kaukosäätimellä saa käyttömukavuutta. Uutuutena eberin modulaareja saa myös 4kw:na.
Ruotsin hintatasosta ei mitään ideaa, mutta tuskin merkittävästi edullisempi kuin täällä.
On mahdollista ja varsinkin järkeä sekä taloudellisesti että systeemin tuntemisen kannalta.
Lisää vinkkejä tulee, kun tulee lisää kysymyksiä. Itse olen täysin "eberimies", joten joku kertokoon webastoista.
Skmxz Skmxz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #55  
Vanha 08.12.2005, 00:32

Itsellä ku tuo Webasto kans on ja tulee lyhyempää ajoa niin tuli kanssin täydeltä laitettua Defan systeemiä autoon. Laturin(3A) kans laitoin ettei tulis tuota virta ongelmaa, ku näyttäis et Webastokin alkais pelittämään ja tuntui et virran vähyydellä oli vähän vaikutusta. Oma pirtti ku on niin sähköäkin saa käyttää oman mielen mukaan.
moikari moikari ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #56  
Vanha 08.12.2005, 14:13

Lainaus:
Defan systeemiä autoon. Laturin(3A) kans laitoin ettei tulis tuota virta ongelmaa,
Paljonko toi laturi maksaa piuhoineen ? 200€ ? Pitäis ostaa itekkin sellainen, vaikka vielä on virrat riittäneet (pari viikkoa ollut eberi käytössä). Luulen että kun tänne etelään saadaan kunnon pakkasia niin alkaa virtakin multa loppumaan. Onneksi ovat laittaneet 75Ah akun autooni jo tehtaalla. Kait näissä nykyisissä autoissa on tän kokoiset akut vakiona? Sitä virtaa syövää härväkettä näissä riittää.
Ennen oli jotain 45 -55 Ah akut yleisiä.

Lainaus:
Muita mahdollisia vinkkejä liittyen Eberiin
Täältä löytää hakusanalla "eberi" todella paljon vinkkejä. Ite asensin just autooni A3 SB 2.0 FSI eberin itse. Onhan se suuritöinen asentaa. Kaikkihan on siitä kiinni miten paljon on rahaa sijoittaa eberiin ja sen mahdolliseen vian etsintään. Tai sitten jos tykkää ite säätää autojen kanssa niin sitten ite asentaminen on itseasiassa ainakin omasta mielestäni kivaa. Vähintään 500€ saat maksaa asennuksesta.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #57  
Vanha 08.12.2005, 14:47

En kyllä ostaisi sitä 3A laturia vaan 10A. 3A on pirun kallis ja 10A ei ole järjettömästi kalliimpi. Alle 200 muistaakseni myös 10A, mutta ei hirveästi.
jf jf ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #58  
Vanha 08.12.2005, 15:04

Taisi olla hinta eroa noin 30€ noiden 3A ja 10A latureiden välillä, silloin kun omaani laitettiin. Tuo isompi on erityisesti silloin ehdoton, jos sattuu olemaan sellainen tolppa, jossa on pakko ajastuksena 2h, eikä voi muuttaa/ vaihtaa kelloa (ok, kaikenhan aina voi muuttaa, muttei viitsi, kun on vuokrapaikka).
timi_67 timi_67 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #59  
Vanha 08.12.2005, 16:32

Kyllä vaan noin 30€ on ero. Mulle asensivat "kaupan päälle" kun laitatin Eberin. Ei ole multakaan viel virta loppunu, mutta jos niin käy, niin ei tarvitse akkua kanniskella mihinkään. Itsekin aluksi mietin että kumpiko, ja juuri tuon seikan takia, kun ajastin antaa vain 2 tuntia virtaa kerrallaan, niin se 10A. Ja toisaalta nyttemin sitten myöskin tajunneena, että 30€ ja saa 3x tehokkaamman laturin ;)
kasajo
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #60  
Vanha 09.12.2005, 21:49

Onko turbon koolla merkitystä eberin valintaan?
Kyseessä olevassa Audissa on 190 hv:n kone (isompi turbo).
Audi1002.8 Audi1002.8 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #61  
Vanha 10.12.2005, 10:31

Eipä taida olla. Jäähdytysnestettähän se eberi lämmittää, eli moottoria, ei turboa.
jtf
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #62  
Vanha 05.01.2006, 15:10

Onko kukaan asentanut tai asennuttanut eberiä tuon V8:n kaveriksi S4:een? Lähinnä kiinnostaisi, että kuinka kauan siinä meni ja mitä asennus tuli maksamaan, jos ei ole itseasennettu.

Oma auto on nyt ollut Huoltorepin (http://www.huoltorep.fi/) käsittelyssä neljä päivää, eikä tule kuulemma valmiiksi vielä tänäänkään. Liekkö noin vaikeaa vaikka konehuoneessa onkin melko ahdasta. Valitsin puljun maahantuojan suosituksen perusteella, koska ovat kuulemma tehneet asennuksia vähän erikoisempiin autoihin.
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #63  
Vanha 30.03.2006, 10:16

Mistäköhän saisi eberilleni käyttöohjeet? Mallista ei varmuutta, mutta ainakin valmistajan esitteessä kauko-ohjain mallia TP5. Ohjaimessa napit P, ylös ja alas, punainen ja sininen kuvio sekä virtanappi. Voisiko joku valottaa tämän käyttöä? Olen päässyt kokeilemalla muokkaamaan lämmitysaikaa ja kellonaikaa (eivät kylläkään tunnu tallentuvan), mutta en viitsisi leikkiä laitteen kanssa tietämättömänä. Hansikaslokerosta, kun ei ohjeita löytynyt.

Sain eberin ns. kaupan päälle, kun ostin nykyisen autoni. Myyjä huomasi vasta myyntihetkellä, että tässähän on webasto (eber). Ei tosin muuttanut hintaa.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #64  
Vanha 30.03.2006, 11:30

Ulkomuistista juttuja, koska TP5:ttä en ole käyttänyt sitten viimetalven:

Asetukset tallennetaan käynnistysnapin (oik ala) pitkällä painalluksella. Lämmitin myös laitetaan päälle/pois pitkällä painalluksella. Lyhyt painallus lämmittimen ollessa päällä antaa muuttaa jäljellä olevaa lämmitysaikaa, tallennus pitkällä painalluksella.

P valitsee kello-ohjelmointitilan. Käytin sitä niin vähän etten muista oikein ulkoa. Olisiko ollut P, nuolilla ohjelman valinta, käynnistys tai P tai jotain ja sitten saa asettaa ajan yms.
Kaksi peräkkäistä p-painallusta menee kellonajan asetukseen. Tallennus taasen pitkällä käynnistysnapin painalluksella.

Easystartin käyttöliittymä noin 50 kertaa loogisempi ja fiksumpi. Harmi vaan että laatu noin 50 kertaa huonompi ja hajoilevat normikäytössä käsiin :(
Mezza9 Mezza9 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #65  
Vanha 30.03.2006, 11:45

Ennen ensi talvea olisi tarkoitus Eberi laittaa, 5kW-versio Telestart-gsm-ohjauksella. Hinta asennuksineen Suomessa 2200-2450e, tuosta parhaassa tarjouksessa asennuksen osuus ~400e. Olisiko kenelläkään antaa linkkejä, mistä tilata laite edukkaammin (Saksa)?
karppa karppa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #66  
Vanha 30.03.2006, 12:10

<Täältä> oon itse ebereitä kuolannu, toinen on tietty <ebay> mistä kannattaa vertailla.
jesi jesi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #67  
Vanha 30.03.2006, 12:56

Miulla on 5kw eeperi, easystart t ja easystart r+ pelannu ko junan vessa.
Mitää negatiivistä en ole huomannut, päivittäin käytän lämppäriä noin 3h, ajoa noin 30-45min.
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #68  
Vanha 31.03.2006, 19:42

Minkähän hintanen tää eberin tp5 on nykyisin asennettuna? Ihan kiinnostaa ku sain vähän niin kuin kaupan päälle sen. Kiitoksia muuten neuvoista nyt selvis. Kauko-ohjaimesta näkee muuten auton sisä? lämpötilan. Täytyy sanoa, että aika hitaasti putoaa.
Nikke Nikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #69  
Vanha 07.02.2007, 20:47

Mulle on tulossa B5ws Easystart+:lla. Autossa on automaatti ilmastointi. Eberihän kytketään siihen ilmastoinnin tiettyyn pinnaan joka sitten sen käynnistää. Onko Easystartilla mahdollista jättää sisätilan lämmittäminen pois käytöstä? lähinnä ajattelin kovia pakkasia ja akun kestoa
Nikke Nikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #70  
Vanha 07.02.2007, 22:08

No täytyy kokeilla että miten se sitten käytännössä pelaa. Sellanen tuli mieleen kun tossa Easystartin käyttistä selaili, niin senhän voisi toteuttaa lisälaitekytkennällä ja releellä.

Eli lisälaitekytkentä ojaamaan relettä, ja ilmastoinnin piuha releen kautta.
Ishtor Ishtor ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #71  
Vanha 08.02.2007, 08:30

Lainaus:
Kysäisin myös lohkon asennus mahdollisuutta AD:ltä, mutta olen antanut itseni ymmärtää että lohko ei ole ihan toimivin vaihtoehto tässä moottorissa (sotkee kylmäkäynti asetukset tms. Onko mulle annettu oikeaa tietoa?)
Työkaverilla oli Golfissa lohko ja sotki juuri kylmäkäyntiasetukset.
Nikke Nikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #72  
Vanha 06.03.2007, 10:30

Mullakin on nyt Eberi asennettuna. B5WS+Easystart T+Easystart R+

Asennus ei paljoa maksanut mutta saikin heti pikkasen lisäillä sähkökytkentää... Asentajalta oli jäänyt R+:ssan ja T:n välistä yksi piuha puuttumaan ja eivät laitteet keskustelleet keskenään.

Sitten kysymys: Mahtoiko olla bensa liian vähissä kun Eberi yritti käynnistää. Lämmitin ei käynnistynyt, mutta kellossa ja kaukosäätimessä näkyi että lämmitys olisi päällä. Kaukosäätimellä ytitin katsoa mutta tuli ndiA

Viimeksi muokannut Nikke 06.03.2007 10:36
ksarvala ksarvala ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #73  
Vanha 06.03.2007, 11:10

Saattaa olla vähissä, minulla on putki laitettu ihan (=liian) pohjaan. ndia tulee siinä vaiheessa kun laite ei ole vielä käynnistynyt, eli n. 90 sek ajan startista. Sitten kun pa-pumppu alkaa nakuttamaan (alkoihan?) pitäisi tulla AF:00. Tai jos kone on kuuma niin eihän sen pitäisikään lähteä käyntiin.
Nikke Nikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #74  
Vanha 06.03.2007, 11:39

Joo kyllä se naksutteli.. Bensavalo syttyi eilen kun kotiin ajoin. Eli varmaan ei ollut tarpeeksi bensaa tankissa. Ihmettelen vain että miksi näyttää että lämmitin olisi päällä, vaikka ei ole.
ksarvala ksarvala ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #75  
Vanha 06.03.2007, 14:35

Ensin käynnistyy alkutuuletus joka kestää 45 s. Sitten alkaa pa-pumppu nakuttaa, ja viimeinen mahis liekille on 125 sek kuluttua. Jos ei onnistu, taas tuuletetaan ja kokeillaan toiset 90 sek, muistaakseni tämä toistuu siis kaksi kertaa jonka jälkeen tulee vikakoodi 52 safety time exceeded. Parhaimmillaan menee siis laskujeni mukaan 260 sek (joo laskin väärin) jonka aikana mylly on mielestään ainakin yrittämässä käyntiin ja päällä-valo tai indikaattori kakessa näyttää "on". Kärsivällisyyttä ...
Manuaali josta nuo kaaviot näkee löytyy haulla.
Nikke Nikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #76  
Vanha 06.03.2007, 15:25

Se piti sitä näyttöä päällä kyllä ihan vaikka ei ollut lämmitin päällä. Olin ajastanut lähdön 10.00 ja katsoin 9.07 että aha lämmitin päällä ja sisälämpötila -7. n. 9.30 katoin uudestaan että häh? edelleen -7 no menin parkkikselle kattomaan. hiljaista on. Kellossa palaa valot ja indikoinnit että lämmitin on päällä. Sammutin auton kellon. Kokeilin uudestaa pikakäytöllä, yritti mutta ei lähtenyt käyntiin (tosin en tainnut malttaa tuota toista varvia siihen odottaa)

Epäilen että tässä on kakku ollut niin lopussa ettei ole Eberille riittänyt. Mutta tuo päällä indikointi ihmetyttää

Edit:
On taas henkimaailman hommia... Räpeltelin nyt vielä kaikki kytkennät läpi ja varmistin että kaikki on kytketty oikein. No kokeilin sitten kytkeä Eberin pelkästään Autossa olevaan easystart T:n no siinä sitten Diagnostiikka toimi. no sitten ihmettelin aikani. kytkin systeemin liittimet takaisin kaukosäätimeen niin kas nyt toimii R+:n diagnostiikka myös.
välissä tei resetit ym. systeemit. Nyt huomasin että C2 valikon asetus oli muuttunut 01:02 kun ennen taisi olla 01:00.
Miksiköhän se ei aiemmin korjannut tuota asetusta oikeaksi.

Nyt varmaan heittää Err kun bensa loppuu...

Edit2:
No johan nyt on. nyt ei taaskaan toimi vaan heittää ndiA... Mahtaakohan tossa vehkeessä olla sitten jotain vikaa kun jonkin aikaa se osaa diagnostiikan näyttää ja sitten taas ei

Viimeksi muokannut Nikke 09.03.2007 01:18
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #77  
Vanha 11.08.2007, 07:58

Neuvoja kaivataan

Itsellä niin lyhyet ajomatkat, että eberin käyttö jäi ekana talvena vähiin. Olen harkinnut tuota 10A:n defan akkulaturia mutta, kun maksaa reippaat 300 eur asennettuna... Kysyn vähän tyhmiä, mutta onko kokemuksia erillisen akkuvaraajan käytöstä auton akun lataamisessa. Näin motonetissä eri mallisia ja esim. tuommosille 8A:n laitteille hinta oli tuossa 25-35 eur nurkissa. Varaajat ovat vielä kooltaan sopivan pieniä, mutta kaiken järjen mukaan eroahan ei pitäisi sinänsä pitäisi olla tuollaisen lohkolämppärin yhteyteen asennettavan kanssa? Ainoa, vaan tietysti, että vähän työläämpi ku pitää asettaa kaapelit akun napoihin ladattaessa.

Eli toimiiko ja soveltuuko käytännössä akun lataamiseen, jotta voisi Eberiä huoletta käyttää? Kun on oma kylmä autotalli ja pistorasia käytössä niin en näe järkeä maksaa tuommoisia akkulaturista, jos onnistuu edullisemminkin.
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #78  
Vanha 11.08.2007, 10:20

Luettavaa:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/showth...highlight=ctek
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #79  
Vanha 13.08.2007, 16:55

Kiitti todella erinomaisista vinkeistä. Näyttääpi kuiteskin siltä, että tyytynen ihan normaaliin akkulaturiin eli en näillä näkymin asettele mitään kiinteä vaihtoehtoa konehuoneen puolelle tai sisätiloihin. Tosin tuo tupakinsytytin vaihtoehto ei ole todellakaan paha.

Osin päädyin ratkaisuun ukon tutun autosähkömiehen neuvosta. Hänen mukaansa osa noista konehuoneen puolelle asennettavista eivät oikein kestä käytössä ja latausteho ei ole edullisemmissa hyvä. Onko kellään kokemusta ja yhteneviä aatoksia? Enemmänkin hän taisi tarkoittaa, että tehokkaammalla erillisellä laturilla ja suhteessa halvemmalla saa ladattua akun täyteen samalla tavoin. Tuota itsekin funtsin. Sinänsä vaiva ei ole varsin suuri verraten lämppäriletkun käyttöön ja ei sitä todellakaan usein tarvinne latailla. Otan kyllä myös varsin kuuleviin korviin tuon autosähkömiehen mielipiteet, sillä kokemusta löytyy ja paljon.
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #80  
Vanha 14.08.2007, 17:54

Mitä tarkoittaa eberin kaukkarissa merkintä err? Jonkin sortin erroria kenties? Ei oikein löydy tietoa, kun en omista laitteen ohjeita.

Tuo err tuli tänään käyttäessäni eberiä (sitähän olisi hyvä käyttää kesälläkin), mutta häipyi pari kertaa kaukosäätimen sammuttamisen ja päälle laiton jälkeen. Muutoinkin alkuun eberi piti mielettömän kovaa ja erikoista ääntä, mutta ääni tasaantui sitten normaaliksi. Mahtaakohan vähäinen käyttö aiheuttanut ongelmia? Autosta tuli lievä bensan katku...?

EDIT:
Kokeilin tänään uudelleen eberiä ja tällä kertaa tuota katkua ei ollut tai ainakin oli aivan olematon. Samoin tuntui lähtevän käyntiin aivan normaalisti ja kävi tasaisesti niin kuin olettaisin sen kuuluvankin. Nettiä selatessa tulee mieleeni yleisistä eber ongelmista, että ei kai vaan hehkutulpassa silti vikaa? Ei sitten polttoaineen syötössä tms. tukkeumaa jotain ongelmia juuri vähäisen käytön vuoksi? Viittaan tuohon bensankatkuun, jota oli hieman aiemmin. Kai tuosta tarttis käydä vikakoodit lukemassa, jotta talvella sitten pelittäisi.

Viimeksi muokannut Audimann 14.08.2007 19:49
MTP
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Guest

  #81  
Vanha 14.08.2007, 20:30

Virhettähän tuo "err" tarkoittaa. Vikakoodeja pystyy ainakin TP5-kaukosäätimellä lukemaan ja nollaamaan.

Ohjeet lukuun ja koodien selitykset sain maahantuojalta ihan kysymällä. Laittoivat sähköpostilla (on siis sähköisessä muodossa tallessa ;)
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #82  
Vanha 15.08.2007, 10:22

Siksi sitä juuri tulee käytellä kesälläkin silloin tällöin että pysyy hyvin pelikunnossa. Pidemmän tauon jälkeen käynnistymättömyys on mielestäni aivan normaalia. Saattaa vaatia pari yritystä.
Teukka Teukka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #83  
Vanha 15.08.2007, 10:30

Mulla lakkasi keväällä käynnistymästä, kello tosin kävi.Kakku pikkaisen dunkkasi.
Kokeilin tossa joku viikko sit uudestaan ja sama homma.Kokeili käynnistää pari/kolme kertaa jonka jälkeen kello jäi käyntiin,laite ei.
Vahva epäilys olisi hehkutulppa.2 Talvea laite toiminut moitteetta joten luulen vian olevan siinä.Pitää vaihtaa tulppa kokeeksi.
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #84  
Vanha 15.08.2007, 11:50

On tullut luettua eilaisilta foorumeilta noista eberin ja webaston ongelmista ja täytyy sanoa, että murheita niistä tuntuu löytyvän. Tiedä sitten kuinka yleistä loppujen lopuksi. Eiköhän tuo err tullut juuri nimenomaan siitä ettei ollut käytetty aikoihin kuten porkkis sanoikin. Tuntuisi pelittävän täysin eli ei siis syytä huoleen. Ei löydy autosta lohkolämppäriä, joten pakkohan tuon eberin on talvella pelata. Akkulaturikin tuli jo hommattua.

Kalliita laitteita nuo sanon minä, kun ensin maksavat pirusti ja oikutteluista voi joutua pulittamaan mukavasti.
Ishtor Ishtor ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #85  
Vanha 15.08.2007, 15:46

Jos kerran eberiä ei voi käyttää kuin pitkillä matkoilla tai muuten pitää rakennella kaikenlaisia laturivirityksiä, jotka kuitenkin vaativat pistokkeen auton keulaan ja sisätilapistokkeen jalkatilaan, niin eikö tuossa vaiheessa olisi jo viisaampi käyttää oikeaa lohkolämppäriä ja sisätilalämppäriä?!?

Voihan sitä eberiä käyttää sitten siellä missä sähköä ei ole, eli tavallista harvemmin, jolloin akkukin pysyy täydempänä pätkittäisessäkin ajossa. Ja tällä siis vältetään se, ettei erillisiä latureita tarvitse rakennella!

Vai onko tämä jotenkin liian yksinkertainen ratkaisu niinkin erikoiseen autoon kuin Audi? ;)
MR MR ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #86  
Vanha 15.08.2007, 15:51

No onhan Eberi vähän eri planeetalta lämmitysteholtaan kuin lohko+sisälämppäri. Varsinkin moottorin osalta, kun monesti nuo lämmittimet ovat nykyään letku- tai säteilylämmittimiä. Eberi lämmittää jäähdytysnesteen uskomattoman nopeasti kuumemmaksi kuin sähkölämmittimillä ikinä saa. Eli summa summarum: mukava, mutta kallis varuste.
Smooth Smooth ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #87  
Vanha 15.08.2007, 18:00

OT!

Itselläni kävi sillain että alkoi eberi toimimasta.
Laitehan on eberin joku tehokas 5kw? hydronic ja 10v vanha.

No kävin tässä vikakoodit luetuttamassa ja sieltä ilmotettiin että herjais jotain (liekintunnistin anturia?) olevan sökönä.
No uutta anturia rupes asentaja asentamaan ja ilmoitti vähän myöhemmin, että vika ei olekkaan siinä, se herjas edelleen samaa vikakoodia.
Asentaja sitten sanoi, että vika on jossakin pääpiirissä ja uusi maksais asennettuna 500e!
Asentaja kehotti ostamaan uuden laitteen, koska jos asentaisin uuden pääpiirin niin jonkinajan kuluttua voisi vesipumppu jne.. hajota, ja olisi taas toiset 500e?

Elikkä, mistähän noita saisi kaikkein halvimmilla ja saakohan noita hydronickeja enään mistään, että kävisi pakoputket, vesiletkut jne.. samoille paikoille.
ksarvala ksarvala ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #88  
Vanha 15.08.2007, 20:17

Lainaus:
pistokkeen auton keulaan ja sisätilapistokkeen jalkatilaan, niin eikö tuossa vaiheessa olisi jo viisaampi käyttää oikeaa lohkolämppäriä ja sisätilalämppäriä?!?
Ei kai se laturi sinne sisälle tule? Eihän SIELLÄ mitään ladattavaa ole ...

Nykyajan 300W säteilylämmitin tuottaa:
(300W - 50% taivaalle) / 3 = 50W
Parkkipaikan isäntä nimittäin pätkii tolppasähköä 20min jaksoissa kolmessa ryhmässä!
Doppstad Doppstad ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #89  
Vanha 15.08.2007, 21:13

Tiedä siitä saako noita hydronic malleja halvalla mistään mutta tästä linkistä ainakin näkee mitä malleja on tarjolla nykyään jos vanha piiputtaa.

http://www.autola.wihuri.fi/pdf/hydronic2006.pdf
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #90  
Vanha 15.08.2007, 21:27

Lainaus:
Ei kai se laturi sinne sisälle tule? Eihän SIELLÄ mitään ladattavaa ole ..
Joissain autoissa on ja toisissa sitten taas ei :) (akku)

Lukase toi mun aikasemman viestin linkki niin tajuat mikä oli homman idea.
ksarvala ksarvala ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #91  
Vanha 16.08.2007, 08:32

Lainaus:
Joissain autoissa on ja toisissa sitten taas ei :) (akku)
Niih, on se mullakin akku sisällä=takapaksissa. Laturi + sisärasia + jatkopätkä + läpivienti varmaan maksaa jo sen 130 minkä maksaa Defan 3Ah konehuoneeseen kelpaava laturi? Ja voi huoletta jättää lataamaan koska se lopettaa latauksen kun akku täys.

Asiasta viidenteen: mihinkääs ne menee ne huurut sieltä akusta, jos se on penkin alla tai takapaksissa? Huhu kertoo jossain autossa meneen joku tuuletuskanava tukkoon kun alkoi haista hapolle kajuutassa... Ei taida kannattaa tuo autossa tupakointi sen jälkeen!

Easystartin manuaali+asennusohje
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #92  
Vanha 16.08.2007, 10:05

Noista lataushommista vielä lisää. Päädyin siis ulkoiseen 10A akkulaturiin ja oikeastaan en nähnyt hyötyä asennella kiinteää. Laturi näyttää 25%, %50%, 75% ja 100% merkinnöin akun varauksen, joten tarvinnee seurata mikä on käytön tarpeellisuus sitten talvella. Näyttäisi kuitenkin, että lataus n. kerran viikossa tai harvemmin ja ajaa asiansa. Siksi en nähnyt syytä asentaa sen erikoisempia kiinteitä systeemejä. Mieluummin tehokkaampi laturi kuin jokin 3A:n vehje, jolla akun päästessä oikein tyhjäksi kestää ladata kauan(tietysti defalta löytyy 10Ah jne.). Hintakin on edullinen ja onhan tuollainen laturi ihan paikallaan olla, vaikka mitään eberiä ei olisikaan. Ei kai se akun lataaminen silloin tällöin tee sille kuin hyvää.

Autosähkömies, jolta laturin ostin muuten katsoi autoani yleisesti ja sanoi, että tietysti isompi akku auttaisi myös(vartan 62Ah), mutta totesi samaan hengenvetoon, että näyttäisi nelkussa olevan tehokas oma laturi.
jf jf ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #93  
Vanha 17.08.2007, 11:54

Eilen kävin hakemassa tulevaan kuutoseen defan 10A:n ja kytkentä sarjan: 218€, joten ero tuohon Ctek:in isompaan laturiin jää noin 100€:n, joka ei nyt mitenkään mahdottomalta tunnu.
Teukka Teukka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #94  
Vanha 01.09.2007, 15:10

Sainpas Eberin kondikseen! Hehkutulppa vaan uusiksi niin alkoi pöhistä.
Onneksi ei tarvinnut irroittaa laitetta vesistä vaan sain keksinnön just pystyyn ja tulpan vaihdettua.
Mieletön käry kyllä tuli kun lähti päälle kunnolla:)
Johtui kylläkin ihan pakoputken päälle lirineestä öljystä.Kiitos viimeisen öljyn vaihdon.
moikari moikari ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #95  
Vanha 01.09.2007, 21:57

Moi,

Kaksi talvea eberiä käyttäneenä voin sanoa että akkua ei tarvitse ladata.
Työmatkani on 12km/15min suuntaansa ja käytän eberiä yleensä mennen tullen puolituntia.

Ainakin vielä on selvinnyt akkua lataamatta. Ehkä homma pelaa kun on vasta 2v. vanha akku. Niin näyttää olevan 72Ah:n akku, ehkä sekin auttaa siihen että olen selvinnyt lataamatta. Saa nähdä mitä ens talvi tuo tullessaan....kop,kop... :-)
Teukka Teukka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #96  
Vanha 01.09.2007, 22:30

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia akun kanssa.Auto on ollut mulla jo 4 vuotta enkä ole akkua vaihtanut.En tiedä kuin vanha akku on.Eberiä on käytetty nyt 2 vuotta.Puoli tuntia on riittänyt lämmittämiseen ihan hyvin.Vaikka olis kovakin pakkanen on auto riittävän lämmin vaikka hytti ei oliskaan ihan lämmennyt.
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #97  
Vanha 14.09.2007, 08:07

Vielä olisi kysyttävää eberiin liittyen. Millaisiin lukemiin jäähdytysnesteen lämpötilan tulisi nousta esimerkiksi 15 min lämmityksellä nollakelillä? Riittääkö tuo 15-20 minuutin lämmitys muuten talvella -10 - -15 pakkasissa vai tarvinneeko olla lähemmäs puolta tuntia?

Yleensäkin miten tuo lämmityksen teho määräytyy eberissä? Mittaako kyseinen laite itse j.nesteen lämpötilaa ja säätelee lämmitystä sitä mukaa? Vai sääteleekö vastaavasti ulkolämpötilan mukaan?
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #98  
Vanha 14.09.2007, 10:25

Mä lämmittelin SX:ää aina sen 40min. kun oli kylmempää. Sillon tarkenimennä college päällä autoon :D Mulle syntyi vahingossa tilanahtauden takia patentti, jonka uskon pidentäneen akun ikää huomattavasti. Eberi oli asennettu etupuskurin sisään ja tulipellistä lähti pitkät vesiletkut koneelle. Letkut kiersivät akun ohitse niin että ne olivat kosketuksissa akkuun pitkältä ja lyhyeltä sivulta. Uskon että nuo letkut lämmittivät akkua ja pidensivät sen käyttöikää. Ajoin pääsääntöiseti pätkäajoa kaupungissa ja käytin eberiä aina kun oli mahdollista. Silti akku ei loppunut koskaan vaikka ropellikin oli aina päällä. En usko että akku olisi muuten tällaistakäyttöä kestänyt kolme vuotta.

TP5 kake mulla joskus sekoili niin, että lämppärin päälle laittamisen jälkeen se ei suostunut ottamaan yhteyttä autoon. Masiina kuitenkin tohotti täyttä häkää ja homma toimi niin en jaksanut paneutua ongelmaan sen suuremmin. Toinen ikävä piirre siinä kakessa oli se, että jos se sattui tippumaan lattialle, vääntyi patterin kontaktikappaleet niin ettei kake toiminut enää kunnolla. Sitten piti kammeta se patteriluukku auki ja vääntää ne messinkiset "pellit" oikeaan asentoon. Tämä taas johti patterikotelon kannen hajoamiseen, kun sitä ei oltu oikein tehty vaihtoa ajatellen... Väkäset meni poikki varmaan kolmannella kerralla.
Audimann Audimann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #99  
Vanha 14.09.2007, 10:48

^Eikö tuo "ropellin" kuva TP5 :n kohdalla tarkoita, että pelkkä ilmastointilaite ja puhallin on toiminnassa. Se toinen merkintä, jossa nuolet ylöspäin ollessa käytössä lämpiää sekä moottori että sisätilat. Vai olenko täysin väärässä? Näin on ainakin, kun itse olen molempia kokeillut.

Tuo kysymykseni oikeastaan liittyi siihen, kun käytin tänään aamulla lämpötilan ollessa nollassa tuota eberiä 15min. Jäähdytysneste ei kuitenkaan lämminnyt tuossa ajassa yli +50, kun starttasin. Mittarihan alkaa vasta +50 asteesta. Asteet tosin nousevat nopeasti starttauksen jälkeen. Ajattelin tätä vaan, että kun on oikeasti pakkasta niin tarvinnee varmaan tuon perusteella sen 30 min. Eikö eberin pitäisi pyrkiä lähemmäs +80-90 lämpöjä?

Tuli mieleeni vielä tuosta kaukosäätimen näyttämästä auton sisälämpötilasta. Autoni on kylmässä autotallissa ja ulkona aamulla oli 0/+1 auton oman mittarin mukaan. Eberin kaukkarin antama sisälämpötila ennen sen päälle kytkemistä +9. Autolla ajoin eilen vielä n.21.00 asti ja aamulla klo 06.00 lähdin liikenteeseen. Onko ok? Olen vaan muutoin todennut, että todella hitaasti lämmöt sisältä putoaa??? Myöhemmin tänään kahdeksan jälkeen lähin taas liikkeelle ja olin reilun tunnin ollut koululla, niin kaukkarin mukaan sisätilalämpö oli vielä +21. Mulla on koko ajan aut.ilmastointi +20 säädetty.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #100  
Vanha 14.09.2007, 13:08

Asiaan voi vaikuttaa aika paljon se missä sulla on sisäilman anturi. Jos se on lähellä lämppärin kennoa on luvut aika optimistisia. Kovilla pakkasilla Nissania (2.0L) piti lämmitellä ainakin 20min että tuulilasissa alkoi tapahtumaan sulamista. 30min niin lasien päällä oli vain loskaa ja 40min niin lasit olivat kirkkaat ja sisällä lämmintä niin ku kotona.

Eihän sillä eberilläkään konetta käyntilämpötilaan asti tartte lämmittää. Konehan on käytännössä lämmin jo silloin jos neula nousee yli sinisen. Ikkunoiden sulattelu tietty vaatii sitten ihan oikesti kuumaa ilmaa, mutta kyllä kone lämpenee huomattavasti nopeammin. Tosi kovilla pakkasilla (-30) vois ajatella että käyttäis ilman ropellia vaan koneen lämpimäks. Se moottori kun vie eniten virtaa ja itselle ainakin ykkösprioriteetti tuon koneen kanssa oli moottorin säästäminen. Heti kakkosena sitten se sisätilojen lämmitys.

Se pelkkä ropeli tarkoittaa ilman kierrätystä jota voi kesäisin käyttää ettei autosta tuu ihan saunaa kun aurinko porottaa siihen. Ne lämpönuolet tarkoittaa lämmitystä.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > (Eber vai... ) -> Eber kyselytunti ;)


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 21:52.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.