banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Moottori ja voimansiirto
forum

Moottori ja voimansiirto Tekninen keskustelu moottoreista, niiden vaihdosta sekä voimansiirrosta.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
JariN JariN ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 01.10.2005, 19:10 3B mosan huohotus (öljyä tuloo huohottimesta tai jostain!)

Mikä on normaali määrä öljyä 3B moottorin huohotinjärjestelmässä? Tyyliin kostea vai märkä vai tulvii.

Ilmeisesti sitä siellä jonkunverran menee, ainakin ahtoletkut on sisäpuolelta ihan ölpässä. Mutta onko normaalia että huohotinputkesta tulee öljyä paineella? =D Jostain sitä nimittäin tulee!

Mulla on huohotinputki irti siitä imusarjan alta, on ollut jo jonkun aikaa. Ihan ilman sivuvaikutuksia. Äsken tuossa sitten ihmettelin että onko se edellä ajava ooppeli ihan paska kun haisee palanut öljy niin voimakkaasti. No opeli kääntyi pois mutta haju ei lakannut. Siinä vaiheessa alkoi olla selvää että kenen auto se sitten okaan öljyä käryttävä lintta...
Pellin alle kurkistelin ja öljytulvahan sieltä löytyi. Vänkärin puolen iskarin tolppa&ympärys ui ölpässä, myös koneen kylkeä pitkin valui pikkasen. Selkeetä damagea ei näkynyt missään, joten pähkäilin että olisko se irrallinen huohotinputki sitten sylkenyt paineella ölppää sinne iskarintolppaan? Vai muita hyviä ehdotuksia? Jokupaikka sitä kuitenkin kusee paineella.

Tulihan tuossa ajeltua (normaalista poiketen) aika vauhdikkaasti ja kierrosrajoitinkin löytyi useamman kerran. Että johtusiko tuo tulva sitten ihan vaan huohotuksesta, ja aiemmin ei ole sylkenyt koska on ajettu rauhallisesti. Aika reilusti sitä on vaikka oliskin pelkkää huohotuskuraa... ...eli onko se nyt paskana jostain vai tollasen öljynsylyn jälkeen vasta kohta ;)
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 01.10.2005, 20:02

Suojaamaton alakerranhuohotus on pahasta, pääsee tekemään alakertaremonttia.
jarski79 jarski79 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 01.10.2005, 20:38

Anle puhuu asiaa. Minulla on kokemusta hajonneesta huohatin letkusta. ei ollut halpaa lystiä se.
juhakill juhakill ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 01.10.2005, 22:31

Jos se huohotinletku on irti imusarjan alta?? Tarkoitatko nyt sitten irti sieltä lohkosta asti? Silloin en kyl usko et se apukuskin puolelle öljyä sylkisi?
JariN JariN ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 01.10.2005, 22:43

^eiku siitä venttiilimokkulalta, joka sijaitsee kaasuläpän etupuolella vänkärin puolella konetta. Eli iteasiassa enempi metallinen ahtoputki, kuin imusarja. Jäi viimekerralla laittamatta kiinni kun etiskelin öljyvuotoja ja vaihoin yläpään tiivisteitä.
Justiin tänään iltapivällä vaihdoin rikkonaisen ajovalopolttimon ja konetila oli kuiva. Sitten muutaman kymmenkilsan jälkeen ui ölpässä, eli jotain tapahtui...
wayne wayne ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 02.10.2005, 08:00

miten paljon koneessa oli öljyä? Mulla oli 200:nen nuuka siitä, ei kärsiny laittaa edes yläviivaan. Tietysti asiaa auttoi melkoisen pehmeä alusta, eli keula kohosi ja kiihtyvyskin oli kohtuullista, ilmeisesti öljyt pääsee silloin nousemaan sinne huohotinputkeen.
JariN JariN ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #7  
Vanha 02.10.2005, 18:04

No tuokin selventää tilannetta: eilen just lisäsin öljypinnan ihan maksimiin, ja sen jälkeen nelipyöräluisua asfaltilla. Tokihan tuo sellasessa ajossa vakioalustalla kallistelee aika paljonkin...
Laitoin huohottimen kiinni ja nyt näyttäis ettei roiski enää. Pitänee seurailla tilannetta.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #8  
Vanha 26.12.2010, 17:20

Jotain huohotusta sitten hakukoneella löytyi joten jatketaan uutta aasinsiltaa tänne:

- Öljynkeräyssäiliö, mistä teknistaloudellista laatua?

Ebaystä tälläinen [ 1 ], [ 2 ]?

Jos tiedossa parempia, niin ehdotuksia. Lähinnä kiinnostaa konstruktiot jossa öljysumu saadaan irtoamaan kaasuvirrasta, syklonityyppiset joita käytetään ruuvikompuroissa, kuitenkin jollain järkiperspektiivillä.

- Pystyykö huohotusta yksinkertaistamaan, ts. ohittamaan öljynsyöttö sinne ahtimen eteen? Riittääkö yo. keruusäiliöltä letku takaiskuventtiilin kera imusarjaan? Tarvitaanko lisäksi vielä ns. Druckregelventil (034129101B, 25€) jos ahtimen eteen ei huohoa ohjaa?

Pidempiaikainen olisi ratkaisu purkaa 3B mosa osiksi ja vaihtaa kuluneet osat ehjiksi, muttei tämän hetken aikataulutuksella onnistu - vaikka intoa olisikin. ;-)

EDIT: http://i16.photobucket.com/albums/b3...m/21082007.jpg

Viimeksi muokannut matrikkel 26.12.2010 19:40
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #9  
Vanha 26.12.2010, 20:27

Ei oikein hyvä mitenkään. Ilmamassamittarin ohi ei saisi puhaltaa ulos eikä myöskään imeä sisään. Jos laitat tuollaisen pöntön hengityssuodattimineen, imee se sieltä suodattimen kautta suodaan ohi massamittarin ja joissain tilanteissa taas työntää ulos.

Eri juttu sitten jos huohotin on kokonaan ulos ja auto säädetään niin.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #10  
Vanha 27.12.2010, 04:36

No toi eka kuva 1 on huono kun siitä on pääsy ulos, mutta jälkimmäinen pytty on suljettu. Kampihuurujen ulosjohtaminen ei ole oikeastaan optio kun kesän ajelin niin että ne huohotettiin ulos ja ongelmana kaupunkiajossa käihän tulo kabiiniin. Olo oli kuin olisi vanhalla Foordilla ajanut.

Tuommoisen syklonin löysin, onkohan noita valmiina vai pitääkö alkaa peltiä vääntämään? Huipulta yhde ahtimen eteen, pohjalta paluu kampikammioon, vai onnistuisiko erillinen keräyssäiliö, ts. sietääkö toi umpion muodostaman vastapaineen alaosassaan? Tässä tapauksessa järjestelmä suljettu. Ei tuommoista kauan protoa pellistä vääntäisi, mutta logiikka hakusessa. Jos kampihuurujen nopeus on kovin alhainen, niin syntyykö pyörrettä joka erottelee massan mukaan?

EDIT: Tuolta löyty jotain juttua syklonista MANN+HUMMEL, tuommoista voisi kokeillakin, Örumilta tuommoista näyttäisi saavan - mutta millä toimitusajalla.

Viimeksi muokannut matrikkel 27.12.2010 04:56
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 27.12.2010, 07:26

AEL-moottorista tuollainen syklooni löytyy ihan tehtaalta ja on vielä todella kompaktin kokoinen. Osanumeroa en nyt tähän hätään muista, Ja-Ka sen tänne foorumillekin joskus postasi mutta etkastakin löytyy. Itsellänikin on yksi sellainen nurkissa, mutta siitä taisi olla joku nippa poikki.
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #12  
Vanha 27.12.2010, 08:07

Taisi Kalskeeltakin saada tuota ProVentiä tarvittaessa.

Ite tilasin projektiautoon tälläsen just:
http://www.034motorsport.com/engine-...l-p-17807.html

Tietty tässä korjataan seurausta niinkuin Rami on hyvin tiedostanutkin. Mitä jos suunnittelisi korjaavansa syytä? :)
Thuppu Thuppu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 27.12.2010, 11:58

Ite on aikomus kans tehä muutoksia huohotusjärjestelmään. Eli laittaa hengittämään kaikki suoraan ulos. Uskaltaako tommosesta sykloonista ohjata jämät takaisin koneeseen? Yleensähän noihin kertyy kivasti semmosta veden ja öljyn sekoitusta.

Ajatus olis laittaa huohotusputket venttiilikopasta ja kampikammiosta suoraan sykloonille jossa tapahtuu enin öljyn erottelu ja öljynpaluu olis siitä kampikammioon öljypinnan alapuolelle. Hengitys tapahtuis sit vielä erillisen huohotussäiliön kautta jossa olis huohotussuodatin ja pohjassa tyhjenysproppu sakkaa varten.

Mitenköhän tämmönen systeemi toimii talvella?

Periaatteessahan mitä isompaa huohotusputkea motista tulee sitä vähemmän pitäis öljyä sylkeä kun virtausnopeus on pienempi. Eli parantamalla hengitystä vois olettaa vähemmän öljyä kertyvän säiliöön..?

Viimeksi muokannut Thuppu 27.12.2010 12:08
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 27.12.2010, 13:25

Lainaus:
Ajatus olis laittaa huohotusputket venttiilikopasta ja kampikammiosta suoraan sykloonille jossa tapahtuu enin öljyn erottelu ja öljynpaluu olis siitä kampikammioon öljypinnan alapuolelle.
Noin se toimii AEL-moottorissa. En nyt muista ulkoa mihin ylimääräinen paine sykloonista ohjataan.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #15  
Vanha 27.12.2010, 17:35

Kyselin proventin hintaa, pyöri ovh:lla jossain 350€ kieppeillä... Sillä saa jo melkein 2,5 mäntää. :-)
jipitkan jipitkan ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 27.12.2010, 19:01

Jenkki-ebaystä tilattuna proventille tuli hintaa jotain 170e rahdin ja tullin kolehdin kera.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #17  
Vanha 28.12.2010, 17:20

Ajattelin nyt aluksi hakea ratkaisua tällä 200/3B huohotinsarja. Lisätään proventti tjms. systeemi tuon jälkeen, pitää saada paikat ekana ehjäksi.
kalsket kalsket ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsenvastaava
Admin

  #18  
Vanha 28.12.2010, 17:52

Tuohan ei muuta mitään muuta kuin poistanee puolen tusinaa vuotokohtaa. Huohotuksen skeidat päätyy kiertoon kuten tähänkin asti.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #19  
Vanha 05.01.2011, 04:15

Nyt olis letkut kourassa, kävin eilen DHL:ltä hakemassa. Kohtuullisen siisti, ulkopinta vähän ruma jos tykkää kiiltävästä ja sileästä kumista, mutta sisäpinta on sileää. T-haarassa pientä siivoustarvetta sisäpuolella.

Sovitellaan toi paikalleen ekana, pitää sitten paremmalla ajalla tutkia skeidan keräämistä talteen.

Offtopic: Hyvin toimii rahti, 3 päivää CA-HKI, 5 päivää HKI-LPR. Tullaukseen meni ~10min kun rahastustiedot annettu DHL:lle etukäteen. Kotimaan logistiikka taas vaihteeksi tökkii.
jta jta ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #20  
Vanha 05.01.2011, 07:40

Itse eilen juuri laittelin paikalleen Roosen vastaavaa settiä, tosin siinä on lisäksi myös se eka letku alakerrasta lähtien.
matrikkel matrikkel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #21  
Vanha 06.01.2011, 13:05

Pistin paikkoja pöydälle levälleen. Hyvin oli huohottanut T-liitoksesta kun takaiskuventtiili oli pullahtanut pihalle ja kaikki vaihdelaatikon kytkinkoppa yläpuolella olevia johtosarjoja myöten oli semmoisessa kellertävän ruskeassa jäteöljyvesiemulsiossa. Huomattava määrä kangaspäällysteisiä "paineilma"-letkuja enempi tai vähempi paskassa kunnossa.

Imupuolen kumiosat ok, ei ainakaan sieltä ole korkeaa tyhjäkäynti-HC:ta tehnyt, mutta kaasuläpän taakse menevä kiekuraletku kun oli irti kampikammion huoholetkusta, pääsi se vetämään n. 5mm letkun läpi ilmaa suoraan imusarjaan. Takaiskuventtiili pelasi, mutta jäi kantamaan.

Riittääkö tämä siihen että lambda, olettaen että se toimii, haistaa happea pakopuolella -> lisää kakkua koneeseen, kaikki ei kuitenkaan pala ja palamatonta tavaraa tulee läpi? HC:t kierroksilla olleet ok.
Thuppu Thuppu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 09.01.2011, 19:57

Diy "provent" separaattori vielä kiillotusta vaille. Saas nähä kuinka toimii..? Ei ainakaan hengityksen pitäis ahistaa ton läpi.

Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Moottori ja voimansiirto > 3B mosan huohotus (öljyä tuloo huohottimesta tai jostain!)


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
Autoverovalituspohja malliksi 2003 auton tuoneille ... Monster Esson baari 38 20.03.2009 13:56


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 18:44.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.