Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 100 2,0e -90 ei käynnisty lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    audi 100 2,0e -90 ei käynnisty lämpimänä

    Heippa!

    Audissa on nyt ärsyttävä vika, ei käynnisty lämpimänä. Joskus lähtee, mutta ei koskaan ensimmäisellä startilla. Toisella lähtee jos on hyvä tuuri. Muutaman kerran olen joutunut odottelemaan kunnes kone jäähtyy ja sitten lähtee. Lupailee ja hörähtää joskus, mutta ei jaksa käydä. Kylmäkäynnistys toimii hienosti.

    Katselin aiheeseen liittyviä viestejä ja hall-anturi oli yksi vinkki, jota testasin. Kone lämpimänä suihkutin jäähdytyssumutetta hall:iin ja heti starttia, ei vaikutusta.

    Olisin kiitollinen vinkeistä jos jollakin ollut sama vaiva autossa.

    PS. Miten saan selville, mikä konetyyppi ko. audissa on? Huoltokirjat ja dokut puuttuu (tuontiauto, mutta ei minun tuoma)...

    #2
    Melkosella varmuudella suuttimet vuotaa. Takaiskukin voi olla rikki pumpun päästä. Takaluukun sisäpuolella pitäs olla tarra josta näkee moottorin tyypin. Todennäkösesti on RT.

    Comment


    • #3
      Juha, kirjastosta saa lainaksi ko tyypin "tee se itse" kirjaa. On vain englanniksi. Hyvä opus. Itse ostin sen kirjakaupasta ja se maksoi nopeasti hintansa takaisin. Ps käynnistykseen liittyen: ( muistan edellisestä audistani) kaasupoljinta ei saa painaa startatessa? Ei auta vaivaasi, mutta tuli vain mieleen.

      Comment


        #4
        Kiitos vinkeistä. Tarra löytyi ja kone on RT. Ajattelin ekana tsekata sen takaiskun, jos vain löydän/tunnistan osan. Jos ei auta, niin suuttimet vaihtoon. Lienee kalliita ne suuttimet ja mistä saa? Laakkoselta en oikein haluaisi ostaa...

        Jorma, tarkoitatko sitä Haynes:n korjausopasta vai jotain muuta? Se alkuperäinen korjaamokäsikirjahan olisi paras... No joka tapauksessa menen kirjastoon asap. Kyllä se kirja on ostettava, kun kaupat aukeaa. Niin ja kaasupolkimen käytöllä ei juuri vaikutusta vaivaan (ei käynnisty, polkipa sitä tai ei).

        Comment


          #5
          Omasta meni suuttimet vaihtoon. Boschin liikkeen suuttimet pelas neljä kuukautta ja sen jälkeen rupes vuotaan. Sain rahat takas ja ostin merkkiliikkeestä uudet. Makso reilun 300 erkkiä mut ny on _aina_ lähteny käyntiin niin palmun alta. Jos kylmänä lähtee hyvin käyntiin mut lämpösenä ei ni todennäkösesti haaskaat aikaa siinä takaiskun tarkistukses. Yks konsti on et kuumana päästät järjestelmästä paineet pois (löyhdytät määränjakajan kyljestä tuloputkee) ja odottelet jonki aikaa ja sitte koitat käymähä. Laitat vain enste bensaputken kii :)

          Comment


            #6
            Kiitos ohjeista. Pitääpä hommata uudet suuttimet.

            Comment


            • #7
              ohjain ?

              kokeile ottaa kylmäkäynnistyksen suuttimen johto irti lämpösenä, luulen et lähtee käyntiin.?! ehkä ->voi olla anturi vika...

              Comment


                #8
                ...tai kosketushäiriö anturin johdossa. Itsellä oli päivän verran sama oire, kun unohtui anturin liitin irti... :D (korjatessa kylmäkäynnistyssuuttimen murtunutta johtoa)

                Comment


                  #9
                  Kokeilin heti helpointa eli kylmäkäynnistyssuutinta (piuha irti). Ei vaikutusta.

                  Laakkosella suuttimet maksaa 85 ? kipale eli taidan ensin tehdä tutkimuksia. Tänään purin yläkertaa sen verran että pääsin suuttimiin käsiksi. Venttiilikopan tiiviste vuotaa jonkin verran ja öljyä oli valunut suuttimien päälle. Luulen että öljy on pehmentänyt/vioittanut suuttimien kumitiivisteitä. Huomenna jos sää sallii niin testaan suuttimien toimintaa eli suuttimet pulloon, bensapumppu päälle ja lautasta liikuttelemaan. Jos vuotaa niin suutinkauppaan (voi perk****).

                  Purkaessa huomasin, että suuttimien tukirautojen toinen kiinnitysruuvi oli löysällä. Lisäksi alipainepuolella ainakin 5 liitosta, joissa ei klemmaria (lämpimänä putket lähti helposti irti vastakappaleesta). Voisi olla vaikka ilmavuotoja, kun kone lämmin ja liitokset pehmeinä???

                  Terho ja Matti: Mitä anturia tarkoitatte?

                  Comment


                  • #10
                    anturi

                    löytyy kannen takaa, eli koneen ja tulipellin välissä kannen takaosan puolessavälin, menee kaks johtoo

                    Comment


                      #11
                      Jokos syy käynnistyvyyteen on löytynyt?? Itsellä samoja oireita autossa.

                      Comment


                        #12
                        Motonetista on ainaki joskus saanut edukkaasti k-jettiläisen suuttimia, olivat ihan Bosch OEM-kamaa. Hinta oli muistaakseni jotain 20-30e/kpl. Kattele nyt sieltä ensin, jos suuttimet päädyt vaihtamaan.

                        Comment


                          #13
                          Samaa ongelmaa potee täälläkin 2.3E -89 Avant. Olisi mukavaa kuulla miten ongelma ratkesi.

                          Comment


                            #14
                            Takaiskuventtiili vaihtoon niin alkaa pelaamaan. Itsellä vika ratkesi siihen. Voi ostaa orkkisosan jolloin joutuu koko pumpun irrottamaan tankista. Boschilla on myös takaiskua joka käy siihen polttoaineliittimiin siinä tankin päällä. HInta molemmilla sama mutta toi jälkinmäinen huomattavasti helpompi asentaa.

                            Comment

                            Working...
                            X