Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbopuolen painetesteri - Audistin Niksinurkasta....

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbopuolen painetesteri - Audistin Niksinurkasta....

    Painepuolen testaus on syytä tehdä aina kun turboaudissa on ns. rötäysvikaa. Kunnon korjaamoilla tämä on vakiotesti aina kun epäillään paine/vacum - vikaa.

    Noita kunnon korjaamoja on aika harvassa joilla tuo työkalu on.

    Työkalun voi tehdä "keittiö-olosuhteissa" seuraavasti:

    Mennään LVI-kauppaan (K-Rautakin menee hyvin) ja pyydetään Onnisen tukkukatalogi pöytään
    ja sieltä pyydetään 80mm ilmanvahtoputkiston niin sanottu päätytulppapala. Yleensä sitä ei ole missään hyllytavarana, joten tilaustavaraksi menee. Oman ostin Oulunkylän K-Raudasta.

    Seuraavaksi mennään alumiinivannekauppaan ja pyydetään alumiinivanteen metallikierteinen venttiili.

    Porataan sopivalla terällä reikä päätytulpan keskelle ja ruuvataan venttiili tiiviisti kiinni. Venttiilin kiinnityksen tiivistyksessä voi käyttää vielä vaikka sopivaa sikakittiä (= HVL...).

    Painetesti tehdään irroittamalla paineletku ilmamäärämittarin lähdöstä ja korvataan paikkaan
    tuo rakennettu käikäle.

    Paineistetaan kompuralla venttiilin läpi putkistoon varovasti ilmaa ja kuunnellaan, alkaako putkiston jostain kohdasta viheltää. (kaasuläppä kiinniasennossa). Noin 0,5bar "ahdolla" pitäisi jo vinkua, jos vuotaa.

    Eli ei tarvitse bongata sorvaria, joka tekisi tuon testiadapterin alumiinista tai nailonista...

    #2
    Kiitos vinkistä. Toteutan hetimiten.

    Onko kaasuläppä todellakin niin tiivis että sitä vasten voi paineistaa?!

    Comment


    • #3
      Ei ole mutta moottori on (pitäisi olla).

      Comment


      • #4
        Minä tein testerin 80 mm:n aineputkesta (5 mm seinämät). Siihen hitsaamalla kansi ja kanteen kiinni tavallinen tubeless-venttiili. Samalla tuli myös 60 millin putkesta tehty plugi, jota voi käyttää jos ei halua koko moottoria paineistaa.

        Ei tosin ihan kaikkialta tuollaista 80 millin putkeakaan löydy.

        Comment


          #5
          Nostan hattua

          Nostan hattua tälläiselle pelle peloton/pirkkaniksihengelle.
          Itse en näistä asioista ymmärrä mitään, mutta tälläinen rakentelu saa aina meikäläisen ihailun.

          Comment


          • #6
            Mites jos tuohon värkkäisi vielä painemittaria sekaan? Toisaalta taas moottorissakin on sen verran ohivuotoja että mittari laskee vaikkei ahtoputkissa vuotoja olisikaan... Mutta jos tulppais myös kaasuläpälle menevän putken, pitäisi paineiden ilmeisestikin pysyä (?).
            Niin, ja vuodon paikallistamiseen voi käyttää vaikkapa saippuavettä sumutuspullosta, ellei viitsi investoida spray -mallisia vuodoilmaisuaineita.

            Comment


            • #7
              Jos paineistamiseen käyttää tuollaista tavallista renkaantäyttölaitetta, niin niissähän on jo valmiiksi painemittari. Mutta kyllähän siihen hyvin voisi jonkin tarkemman (pienempi mitta-alue) asentaa.

              Comment


                #8
                Vastaavalla järjestelmällä useita kymmeniä vuotoja selvittäneenä sanottakoon, ettei tuo tarvii mitään tulppia, Käyntihäiriön aiheuttava ahtovuoto löytyy selkeästi suhínan perusteella, ja aika varovasti kannattaa käyttää sitä rengaspainemittaria, ettei täräytä 8 baria kertarysäyksellä järjestelmään. Testaus myöskin painaa yleensä huohotusöljyä johonkin väärään paikkaan, joka ilmenee starttauksen jälkeen loivana sinisenä savuna.

                Comment


                  #9
                  Ja jotta ette säikähdä, niin sitä savua tulee aika reippaan puoleisesti, näin ainakin allekirjoittaneen mielestä. Ja taisipa Rolle joutua sahaamaan autoa käyntiinkin hetken aikaa.

                  Comment


                  • #10
                    Anlen autoista testattiin ahtovuotoja aikoinaan todellisella budjetti paineistus ratkaisulla. Kokispullo jonka pohjaan poralla isoreikä. korkkiin pikkureikä (pienempi kuin paineilmapistoolin kärki), josta väkisin survomalla paineilmapistoolin kärki läpi. coolerilta letku irti ja kokis pullo patentti ahtoletkuun ja klemmarilla kiinni. Painetta pistoolista ja ahtomittarista seurailemalla ettei aja ihan älyttömiä paineita ahtputkistoon. Ja vuoto löytyi aika kivuttomasti ja ennen kaikkea lähes joka tallista löytyvillä tarpeilla.

                    Comment


                      #11
                      Uponorin muovisista harmaista viemäriputkista löytyy myös sopivan kokoista putkea ja päätykappaletta johon saa helposti tubelessventtiilin kiinni. Hukkaputken hyötykäyttöä.

                      Comment


                      • #12
                        aika varovasti kannattaa käyttää sitä rengaspainemittaria, ettei täräytä 8 baria kertarysäyksellä järjestelmään
                        Jep, kannattaa kompuran paineregusta säätää paineet pienemmälle. Eteenkin tuo MAF:ilta Turbolle menevä letku tykkää pullistella paineen alaisena, se kun ei ole suunniteltu ylipaineelle.

                        Comment


                        • #13
                          Rakentelin tällaisen paineistustyökalun tyhjästä asetonipullosta. Auton venttiilin murjoin renkaattomasta vanteesta ja tein pullon korkkiin venttiilille sopivan reikelin. Kun korkin kiertää kiinni, venttiili tiivistyy pullon suuta vasten tosi tiiviisti. Pullon pohjaan löin reiän.
                          Työkalu turbolle menevään letkuun kiinni ja klemmari tiukkaan. Renkaantäyttöpistoolin nokka venttiiliin kiinni ja regulaattorista yksi bar painetta systeemiin.
                          Sikäli hyvä tuo renkaantäyttölaite, että sillä saa pidettyä painetta systeemissä.
                          Venttiilikopan takana olevasta huohotinletkusta löytyi reikä, kun sitä aikansa heilutteli, mutta muutoin vaikutti tiiviiltä, mitään selkeää. Testissä siis S4 -92.

                          Comment


                            #14
                            Sittenkun vielä laittaisi säätöpalan vararenkaan venttiilin lähtöön, niin saisi painetta siitä, eikä tarvitsisi edes kompuraa tai käsipumppua.

                            Comment


                            • #15
                              Oishan se kätevää aina tiukalle menneen ohituksen jälkeen käydä levikkeellä koestamassa jos vaikka olisi paineputkistossa vuoto kun meni niin tiukalle.

                              Comment


                                #16
                                Voiko painepuolen vuotoja nähdä orggisahtopainemittarista jollakinlailla?

                                Comment


                                  #17
                                  Paremmin ne kuulee korvalla kuin näkee sillä digimittarilla. Tietysti jos huolella falskaa niin tavoiteahdot jää saavuttamatta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mihinkä 1.8T:ssä tuo paine kannattaa syöttää? IC:n letkuun?

                                    Comment


                                      #19
                                      Joku huohotusletku sieltä myös kannatti irroittaa ettei puske niitä öljyjä väärään paikkaan, mutten muista mikä ja mistä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mihinkä 1.8T:ssä tuo paine kannattaa syöttää? IC:n letkuun?
                                        Jos haluaa koko putkiston kokeilla niin painetta ilmanputsarissa olevaan päähän mutta silloin tosiaan on bypassia ja huohotusletkua välissä. Painepuolen voi kokeilla turbolta lähtevästä letkusta ja silloin edellä olevaa ongelmaa ei ole.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kiitos tiedoista, tässähän nämä onkin mainittu:

                                          http://lyhytlinkki.net/?y232qsc7

                                          Remove crankcase ventilation tube from intake hose

                                          Comment


                                            #22
                                            Tässä on minun painetestin työkalu

                                            Huohotinputki tulpattuna.
                                            Tulppa
                                            Osia

                                            Tuolla F-letkun juuressa huohottimeen päin on muuten takaiskuventtiili, joka vuotaessaan tekee ahtuvuotoa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kysäsenpä täältä niksinurkasta tuosta painetestistä. Tuohon profiilin autoon yritin tuota painetestiä tehdä. Olisin kuitenkin vähän kysellyt lisäinfoa kun en tiedä menikö homma oikein (peukalo on näiden asioiden kanssa vähän keskellä kämmentä). Eli rautalankaneuvoja tarvitaan. Siis venttiili laitetaan pullon korkkiin ja pullo leikataan pohjasta ja laitetaan siihen paksuun letkuun joka lähtee MAF:lta? Siihen sitten lasketaan ilmaa varovasti kompuralla?

                                              Meniköhän tähän asti oikein? Kun ilmaa laskin letkuun, niin jostain koneen takaa sihisivät heti kaikki ilmat saman tien pois. Suunnilleen jostain öljynsuodattimen tienoilta kuului sihinä, mutta en millään saanut paikallistettua sitä. Ainakaan vielä kun piti lähteä välillä ajoon. Kun mulla ei ole käsitystä mitä mahdollisia letkuja tai vuotokohtia siellä sijaitsee, niin osaisko joku antaa neuvoa? Pääsisköhän siellä olevia mahdollisia vuotokohtia tutkailemaan paremmin alakautta?

                                              Rautalankavastauksista kiitollinen :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Luultavasti öljytikun putkesta suhisee ellet tulpannut huohotusletkua.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  En tulpannut mitään letkua. Pitääkö se huohotusletku tulpata ja mistä se letku tossa 1.8t:ssä löytyy? Tolla nykymenetelmällä ei ainakaan tuntuneet paineet pysyvän hetkeäkään sisällä vaan suhisivat samantien pois jostain(?).

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Toni: katoppas toi.

                                                    Veikkaan samaa putkea. Mulla oli ihan riekaleina.

                                                    Minä en tulpannut mitään, kun tehtiin painetesti. Suhisi kovasti toi putki. Vaihdettiin se, niin rupesi pysyyn paineet. ei pantu 0,5bar:ia enempää painetta. Sekin kyllä jo hirvitti. =) Hieman jo tuossa vaiheessa suhisi öljyntäyttö korkki.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      itekkin tuli tänään tehtyä tuo "testi" ja kysymys kuluu näin.
                                                      -Laitoin kokispullo viritelmän ilmamäärämittarin "tilalle" ja siihen tuli Feston osista venttiili ja painerajoitin. Syötin kompuralla järjestelmään ilmaa ja seurailin ahtoja ahtopaine mittarista n. 0,5bar laitoin ja lievää pihinää kuului juurikin tuosta T-haarasta. Mutta kuuluko paine päästä koneeseen eli kovin ääni pääsi öljyn mittatikun juuresta ja sen kun otti pois paineet suhahti sieltä pihalle, näinkö siis kuulukin olla???

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Katselinkin jo aiemmin tuota ko. kuvaa, mutta en ihan varmuudella pystynyt paikallistamaan mistä kohtaa tuo räjäytyskuva on napattu. Onkohan tuo T-liitin siellä about paisuntasäiliön alapuolella? Eiköhän ne letkut rupea löytymään kun sen eka paikallistaa :). Pitääpä tutkia tilannetta uudemman kerran töiden jälkeen.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          OT:

                                                          elämyksiä janoaville vinkiksi että korva kuulolla siinä maffin kohdilla kun 1bar potkaisee sen y-putken ison paineliittimen irti on mieleenpainuva elämys! onneks ei osunut kuin sormeen johon tuli pippa. kuulo meni myös hetkeksi aika vaimeaksi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joskus olen välijäähyjä koeponnistanut kahden barin paineella.
                                                            BTDT: jos lähtöpuolella oleva tulppa ei ole riittävän tiukassa, ei kannata olla kohdalla, kun se irtoaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X