Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupalavaroitusvalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrupalavaroitusvalo

    Pystyykö auto-check järjestelmän brake pads varoitusvalon ohittamaan jotenkin?
    Kyseessä on ns. ufojarrut.

    Syynä miksi valo palaa on ilmeisesti katsennut johto.
    Voisiko sen jotenkin eliminoida?

    #2
    Etsit jostain sen katkoskohdan ja naijaat päät yhteen, sillä hoituu.

    Comment


      #3
      Vaihtoehto b?

      Juu, toihan kuullostaa aika loogiselta ;-)

      Ajoin oikeastaan takaa sitä että voisiko mittaristosta tai sen takaa esim. maadottaa anturille menevän johdon, jotta kiusallisesta valosta pääsisi eroon?

      Comment


        #4
        En tiedä että moinen ainakaan kovin helposti kävisi, tietysti jos paikallistaa sen virtapiirin joka jarrupalojen kautta kíertää niin voihan sen oikosulkea mistä kohdasta tahansa.

        Comment


          #5
          Tuolla toisessa viestiketjussa kirjoittelin seuraavaa:
          Ainakin C4 A6:sessa on kytkentäpiste oikeassa etujalkatilassa josta tuon piirin vastuksen pystyy mittamaan.

          Eli tuosta samaisesta pisteestä jos laittaa langan suoraan miinukseen niin johan loppuu varoitukset. En nyt yhtäkkiä muista tuota liitinnumeroa mutta eiköhän netissä ollut C4 kytkentäkaaviot.

          Comment


          • #6
            Ei auttanut ainakaan meikun pirssissä, vaikka solmin johdot yhteen. Eikös se jotenkin maadoita kun jarrupalat on vaihtorajalla tms. ? Onkohan takajarruissa sama juttu? Onko kellä tuota liitinnumeroa muistissa?

            Comment


              #7
              No niin, löytyihän se:
              Liitin T26a/6 mittaristossa josta ruskea/vihreä (0,35mm2) johto kulkee liittimeen T6i/6 oikeassa jalkatilassa. Tämä siis pätee ainakin A6, kokeilut omalla vastuulla.

              Comment


              • #8
                Mietin tässä, että miksi tehdä kaikenlaisia "ohituksia". Eikö olisi parempi korjata ko vika? Onhan se hyvä, että varoitusjärjestelmä toimii=varoittaa ajoissa jarrupalojen vaihdosta. Vai?

                Comment


                  #9
                  Tästä aiheesta on ollut juttua aikaisemminkin, nuo pyöräkoteloissa kulkevat johdot kovettuvat ja haurastuvat ajan myötä jolloin pyörän joustoliikkeen ansiosta menevät poikki. Toki viisain ratkaisu olisi vaihtaa koko johdot uusiin mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Tuo autocheckin piipitys on niin ärsyttävää kuultavaa etten yhtään ihmettele jos koko jarrupalavaroituksesta haluaa eroon.

                  Itse tarkistan jarrupalat silmämääräisesti aina öljynvaihdon yhteydessä (avoimet aluvanteet sekä kesällä että talvella). Omassa autossani ei kyseistä järjestelmää (onneksi) ole koskaan ollukaan.

                  Comment


                    #10
                    Itsellä sama vaiva vähän aikaa sitten. Oikealta puolelta oli palat kuluneet niin loppuun, että oli paloja vahtiva anturi hankautunut pilalle. Uusin palat, mutta varoitusvalo jäi viallisen anturin vuoksi palamaan. Kyseinen palojen tsekkaus piiri on tehty niin, että kun palat kuluvat tarpeeksi, niin kyseisen anturin yhteys katkeaa (=sama kuin johdin katkos). Ohitin viallisen anturin katkaisemalla iskarin alaosassa olevan liittimen paloille lähtevältä puolelta johtimet ja tinasin yhteen (=ikuisesti riittävästi paloja) ja kutistesukka päälle. Palojen valvonta jäi näin vain kuskin puolelle.
                    Helppo tarkistaa kumman puolen valvonta polttaa valoa, liitin irti ja johtolenkki tilalle. Edellyttäen että katkos ei ole ennen liitintä. Veikkaisin kuitenkin lähes varmasti, että katkos lähellä paloja.

                    Comment


                      #11
                      Jormalle:
                      Enpä usko että tässä "ohituksia" haluta tehdä ihan muuten vaan.

                      Syynä (ainakin allekirjoittaneella) on se että omassa A4sessa tuo ikävä piippaus joka virrankytkennän yhteydessä sekä se että tuo varoitus"logo" peittää koko-ajan ulkolämpömittarin näytön tuossa FIS-systeemissä ärsyttää yli kaiken.

                      Tuon lisäksi minua ärsyttää VAG-systeemissä se että tuo varoitus alkoi jo siinä vaiheessa kun etujarrupaloja oli vielä jäljellä >5mm. Tein tuon "ohituksen" loppukesällä ja vielä ajelen samoilla paloilla tänä päivänä, ilman minkäänlaisia rahinoita.

                      Nimim. Tähänkin asti olen osannut jarrupalat vaihtaa kun ovat riittävän kuluneet.

                      Comment


                      • #12
                        Juuri tuosta syystä kuin TJK totesi tekisin ohituksen. Ainut vaan, että kokeilin nuo edellä olevat kikat ja valopalaa yhä edelleen.? Onko toi ko. varoitus näyttö kytköksissä johonkin muuhun tms.?
                        Onko kellään tietoa auttaisiko jos mittariston takaa irrottaisi johdon vai onkohan siinä johdossa muitakin varoituksia perässä?

                        Comment


                          #13
                          Arto: Helpommin tulee vinkkejä kun kerrot mikä auto on kyseessä

                          Siis sitä johtoa ei irroiteta eikä katkaista vaan kytketään akkumiinukseen eli käytännössä auton runkoon.

                          Comment


                            #14
                            Sorry, kun härkin väliin, mutta minulla tuo varoitus-ongelma hävisi kun yhdistin nuo palalle menevät johdot toisiinsa.

                            Comment


                            • #15
                              Kyseessä on Audi S4 vm. -92. Kokeilin johtojen solmimista yhteen, johtojen- ja liittimen (jalkatilassa) maadoittamista -eikä auttanut. Tosin j. satulaan menee kaksi johtoa -onko lie väliä kumman madoittaa?

                              Comment


                                #16
                                Kokeilitko Arto jättää nuo johdot auki, eli et yhdistä niitä mihinkään?
                                Sillä muistelisin että jossain 80-luvun laitteessa tuo toimi just noin toisin päin.

                                Comment


                                  #17
                                  Tyhmä kysymys: Oletko varma että ko. varoitusvalo viittaa juurikin jarrupaloihin eikä esim. hydraulinesteen vähyyteen tai sen paineeseen?
                                  Eli onko ko. varoitusmerkki keltainen vai punainen (palojen merkki on keltainen)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täytyypä vielä kokeilla. Muistaakseni Fordissa oli just silleen, että kun palat oli riittävän kuluneet niin sieltä rupes pilkottamaan sellainen metallisondi joka maadoitti mittariston varoitusvalon jarrulevyyn. Toi audin systeemi on vielä vähän hämäränpeitossa meikulle. Pitäs jostain onkia kytkäri ja kattella myös sieltä mitä tehtävissä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Se merkkivalo, siinä auto-check systeemissä on keltainen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Laite hälyttää, kun silmukka katkeaa.

                                        Olen antanut itseni ymmärtää, että autochekin äly sijaitsee mittaristossa. Sun pitäs varmaankin jäljittää silmukan johdot mittariston taakse ja koittaa oikosulkea sieltä. En juurikaan yllättyisi vaikka vika olisi suoraan mittaristossakin.

                                        Jos nyppäät autochekin johdon irti mittaristosta saanet n+1 varoitusvaloa ja riittävissä määrin merkkiääniä =)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Outo homma... Aikaisemmin liitin noi antureille menevät johdot yhteen ja silti valo jatkoi palamistaan. Toissapäivänä aikomuksena oli ruveta kunnolla kaivamaan missä vika piilee (säkökaaviot saatuani. kiitos yalle) niin kas kummaa. Siirtäessäni s:sää talliin niin mihinkään nykäsemättä a-c systeemiin ilmaantui OK! Ja se toimii edelleen!
                                          Homma peruuntui siltäosin ja nyt odotellaan miten kauan toi tila kestää :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei mitään ainutlaatuista tuo johtonen itsestään korjaantuminen. Omasta autostani hain samaa vikaa parikin kuukautta sieltä täältä sitä löytämättä ja nyt se on toiminut 3/4 vuotta ongelmitta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Omassa autossa yllättäen paloi myös jarrupalojen merkki mittaristossa ja ärsyttävää piippaamista piti kuunnella joka käynnistyksen yhteydessä.

                                              Yritin kyllä niinkin että iskaritolpasta liitin irti ja johdonpätkä kumpaankin liittimeen hyppylangaksi mutta eipä auttanut. Sitten kun konehuoneen puolelta etsin jarrupaloille menevän johdon, katkaisin ja köytin päät yhteen niin johan alkoi toimia. Toiselle puolelle sama olikin tehty jo aiemmin kun asiaa tutkin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mullakin jarrupalojen valo vilkuttelee aina joskus vaikka vaihtotarvetta ei ole. Sen sijana tänä talvena autocheck on elänyt muutenkin omaa elämäänsä, pikkuruudussa menee välillä ties mitä viiruja ja sekamelskaa. Joskus harvoin käynnistäessä jää piippaus päälle ja on käynnistettävä uusiksi. Miten sais korjattua?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Uusi mittaristo tai juottamalla mittariston juotokset uusiksi. Nää on näitä. Mulla välillä kanssa autocheck on toiminut miten sattuu ja nyt taas vuoteen ei ole ollut mitään pari kertaa lukuunottamatta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Uudet jarrupalat?

                                                    Tervehdys kaikille!
                                                    Itse olen kanssa uusi näillä sivuilla.
                                                    Mun autossa rupesi kanssa ilmoittelemaan tota jarrupalojen kulumista.
                                                    Nopean silmämääräisen tarkastelun jälkeen totesin, että palat ovat todellakin kuluneet.
                                                    Kysymys:
                                                    Mistä kannattaisi ruveta kyselemään uusia paloja?
                                                    Autoni on S4 4,2l -93, eli ilmeisesti kyseessä "ufojarrut".

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jäseneksi Clubiin ja kerhon kautta sitten saa osat edukkaammin. Itselle tuli palat UFOihin pari viikkoa sitten, ja kerhon varaosakanavan kautta.
                                                      Tuolla kuvia palojen vaihdosta UFO:ihin.
                                                      http://www.kottikarryt.net/ufopalat.htm

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Lähemmässä tarkastelussa ufojen tekninen ratkaisu jaksavaa aina hymyilyttää =)

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X