Hieman vastaavien ongelmien kanssa oli painittu toisissa ketjuissa. Oma vikakuvaukseni kuitenkin hieman eroaa näistä ja lisäksi se on aika pitkä, joten laitoin ihan oman topicin aiheelle. Kuvaus ongelmien ilmenemisestä ja tehdyistä tutkimuksista on aika pitkä (huh, sorry!), mutta kannattaa lukea se kokonaan niin pääsee paremmin kärryille :) Siispä:
27.9: Taajama-ajossa auto heitti muutamaan otteeseen parking brake –ilmoituksen. Kotipihaan päästessä peruutuskamera sekoili. Vielä ei mitään kovin huolestuttavaa.
28.9: Seuraavana aamuna töihin mentäessä parking brake ilmoittelu alkoi moottoritiellä. Firman pihaan päästessä tuli herjaa jo kaikesta muustakin: mm. TPMS, headlight range, airbags, vehicle lights, auto start/stop jne.
28.9: Töistä kotiin lähdettäessä vikojen ilmoittelu alkoi melkein heti. Moottoritiellä herjasi kaikki edellämainitut ja muutakin. Muuta oireilua oli, että kierroslukumittari tippui nollaan (nopeusmittari pysyi), mittariston näytössä luki ainoastaan ”SAFE”, valot sammui, eikä vilkutkaan pelanneet. Keskikonsolin näyttö veti sisään ja pomppasi kohta ulos. Taajaman taas alkaessa ”SAFE” lähti pois ja kierroslukumittari ponkaisi henkiin. Auto kävi ja kukkui muuten ihan normaalisti koko ajan ja pääsin hyvin kotipihaan.
30.9: Alettiin tutkia vikaa lukemalla VCDS:llä vikakoodit (logi). Kuten arvata saattoi, oli aiemmista vikavilkutteluista jäänyt vino pino koodeja järjestelmään. Kuitattiin viat pois ja kaikki lähtivät kiltisti. Muutama vikakoodi järjestelmään jäi (koskien mm. repsikan penkin muistin kytkemättä jättämistä ja joku muu härö), mutta nämä ovat olleet siellä jo sisustanvaihtoprojektista alkaen (kohta kaksi vuotta sitten), eivätkä ole vaikuttaneet auton toimintaan mitenkään.
Lähdettiin testilenkille. Auto toimi hetken normaalisti, mutta oireilu alkoi jälleen parking brake –ilmoittelulla. Hetkeä myöhemmin vähän lisää, mutta ei koko virhearsenaalia. Jatkettiin ajoa ja kiinnitimme huomiota mm. siihen, että vakionopeuden säädin tippui yht’äkkiä päältä. Myös ovien lukitus napsahti itsestään pois päältä. Luettiin vikakoodit ja kuitattiin ne. Vikakoodeista ei löydetty välitöntä ratkaisua ongelmaan.
Myöhemmin iltapäivästä piti tutkia autoa lisää, mutta virta ei tullut päälle, vaikka kuinka naputteli virtanappia. Konehuoneesta kuului releen naksuntaa. Tämä toistui pariinkin otteeseen ja välillä virta kävi päällä. Illemmalla tutkin autoa lisää VCDS:llä ja havaitsin, ettei kuskin oveen ja vasempaan takaoveen saanut yhteyttä lainkaan. Yritin pariinkin kertaan, mutta ei onnistunut. Tästä johtuen vikoja jäi järjestelmään aika paljon.
1.10: Aloitin vian tutkimisen avaamalla kuskin ja repsikan kynnyslistat ja poistamalla hanskalokeron. Tämä siksi, että vaihdoin siis autoon jo kohta kaksi vuotta sitten sisustan ja etupenkkejä varten piti vetää sähköjä. Auto on toiminut moitteetta tämän ajan, eikä ongelmia ole ollut. CAN-väylän signaalin etupenkeille varastin repsikan ovelle menevästä kaapelisarjasta. Tarkastin tuon kytkennän ja se näytti hyvältä edelleenkin. Teoriassa jos tuo kytkentä alkaisi pätkiä, niin eikö se tarkoittaisi, että repsikan oven tai penkkien ohjainyksiköihin ei saisi yhteyttä? Tarkastin kummankin puolen kynnyslistan alla olevan maadoituspisteen ja ne vaikuttivat olevan kireillä.
Irrotin kuskin oven kaapelin liittimen ja laitoin sen takaisin. Tästä johtuen oven sähköt palasivat takaisin ja takaoven myös. Putsasin liittimen ja laitoin takaisin kiinni. Luin vikakoodit ja kaikki kuittaantuivat pois. Olin varma, että vika johtui huonosta kontaktista oven liittimessä ja että ongelma oli tätä myöten taputeltu. Laitoin auton nippuun.
2.10: Aamulla hymyssä suin töihin. Taas oltiin päästy motaria jo melkein perille asti, kunnes parking brake ilmoitus välähtää tauluun. Muita ilmoituksia ei tullut ja pääsin töihin. Töissä luin vikakoodit ja kuittasin ne pois. Vikakoodeja olin paljon vähemmän, sillä täyttä vikashowta ei ollut ehtinyt tulla (logi). Suurin osa vikakoodeistahan on toistoa ja johtuvat siitä, että jossain toisessa yksikössä on vika.
Lähdin töistä ja kotimatka meni kuten 28.9, eli kaikki viat tauluun. Kotona luin viat ja kuittasin ne pois. Kaikki kuittaantuivat. Kävin päivällä asioilla heittämässä vajaan 10 minuutin lenkin, eikä tänä aikana tullut mitään vikailmoituksia.
Illalla paneuduin ongelmaan taas enemmän ja istuin tunnin paikallaan olevassa autossa. Se oli ”mielenkiintoinen” kokemus:
- Laitoin auton käyntiin ja sen ollessa käynnissä irrotin kuskin oven kaapelin ja laitoin sen takaisin kiinni. Jotain vikailmoituksia tuli (esim. Airbag), mutta esim. parking brake ilmoitusta ei tullut lainkaan ja sillä tämä vikashow aina alkaa
- Luin koodit (logi) ja kuittasin ne pois. Kaikki kuittaantuivat
- Käynnistin auton kokeeksi uutta koodien luentaa varten ja melkein heti alkaa auto heitellä vikailmoituksia ja mm. ilmastointilaitteen valot räpsyivät
- Hetken päästä auto ei ollut enää käynnissä, mutta virroissa ja aloitin vikakoodien luvun uudestaan. Heti alottimisen jälkeen parking brake ilmoitus ja hetkeä myöhemmin kaikki em. ilmoitukset peräkanaa tauluun. Lisäksi mm. lämpömittarin tieto hävisi, näyttö veti sisään, ilmastointilaite sammui ja mittaristo sammui kokonaan
- Hetkeä myöhemmin mittaristo herää henkiin ja suorittaa needle sweepin. Ilmastointilaite palaa henkiin ja sammuu kohta taas. Näyttö käy ylhäällä ja vetää heti kohta takaisin sisään
- Päivä alkaa olla taputeltu ja istun pimeässä autossa virrat päällä. Oviverhoilujen valot ovat melko himmeät, joten niihin ei valoisammassa kiinnitä huomiota. Pimeässä näen kuinka kuskin oven valot sammuvat ja syttyvät taas kohta. Käännän katsetta ja huomaan, että sama toistuu kaikkien muidenkin ovien kanssa: valot pätkivät. Myös ilmastointilalaite pätkii virtojaan
3.10: Ongelman selvittely jatkui ja se meni kutakuinkin samallalailla kuin edeltävä ilta. Jonkun lisähuomion kuitenkin tein:
- Kävin ostamassa uuden virransyöyttöreleen ja totesin, että se ei vaikuta ongelmaan
- Monitoroin VCDS:llä Advanced measuring valuesin kautta comfort databus (MAS03174). Aina kun parking brake ilmoitus tuli ja valot välkkyivät kävi tuon tila active --> faulty
- Ehkä vaan sattumaa, mutta kuvittelin että autoa hytkyttämällä sain parking brake ilmoituksen pari kertaa tauluun? (logi)
Ei ole ongelma ratkennut. Omia ajatuksia mahdollisesta ongelmasta ja sen aiheuttajasta:
- Kuskin oven liitin vaikuttaisi hyvältä ongelman aiheuttajalta, sillä oven ohjainyksikkö tippui itsekseen pois kuvioista. Toisaalta kun liittimen ihan oikeasti irrotti ja laittoi takaisin kiinni, ei tullut sitä parking brake ilmoitusta, millä homma aina alkaa. Kuljettajan oven ohjainyksikkö viallinen? CAN-purkki viallinen?
- Auto täysin paikallaan, eikä käynnissä ja ovien valot pätkii ja ilmastointilaite pätkii. Tämä tahtoisi kieliä kyllä kosketusongelmasta jossain?
- Vakkarin viiksestä oli jotain vikailmoituksia. Toisaalta, jos auto on paikallaan, niin ei se oikein selitä em. valojen pätkimistä
- Maadoitusongelma jossain, mikä auheuttaisi kaikkien pätkimisen?
- Huono akku? Akku on vaihdettu noin kolme vuotta sitten ja mielestäni se on hyvä kuntoinen. Tätä ei myöksään tukisi se, että viat ilmenevät epämääräisesti riippumatta siitä, että onko auto paikallaan vai ajossa ja onko se juuri käynnistetty vai ajettu jo 15 minuuttia. Pois en sulje, mutta vaikuttaisi oudolta?
- ABS:n anturin luin aiheuttaneen vastaavaa joskus? Viat kun tulevat ihan paikalla ollessaankin, niin voisi olettaa ettei vika ole siinä
- Joku muu rele viallinen, sulake palanut?
- Jokseenkin tuo CAN-väylän pätkiminen vaikuttaa mielestäni voittajahevoselta, mutta mistä se pätkii? Aiemmin mainitsin, että etupenkkien ohjausyksiköt on liitetty CAN-väylään repsikan jalkatilassa. Liitos kuitenkin vaikutti edelleen jämäkältä ja toisaalta voisi kuvitella vain repsikan oven tällöin pätkivän. Entä CAN-väylä kuskin oven liittimessä? Miten löytyy vian aiheuttaja?
27.9: Taajama-ajossa auto heitti muutamaan otteeseen parking brake –ilmoituksen. Kotipihaan päästessä peruutuskamera sekoili. Vielä ei mitään kovin huolestuttavaa.
28.9: Seuraavana aamuna töihin mentäessä parking brake ilmoittelu alkoi moottoritiellä. Firman pihaan päästessä tuli herjaa jo kaikesta muustakin: mm. TPMS, headlight range, airbags, vehicle lights, auto start/stop jne.
28.9: Töistä kotiin lähdettäessä vikojen ilmoittelu alkoi melkein heti. Moottoritiellä herjasi kaikki edellämainitut ja muutakin. Muuta oireilua oli, että kierroslukumittari tippui nollaan (nopeusmittari pysyi), mittariston näytössä luki ainoastaan ”SAFE”, valot sammui, eikä vilkutkaan pelanneet. Keskikonsolin näyttö veti sisään ja pomppasi kohta ulos. Taajaman taas alkaessa ”SAFE” lähti pois ja kierroslukumittari ponkaisi henkiin. Auto kävi ja kukkui muuten ihan normaalisti koko ajan ja pääsin hyvin kotipihaan.
30.9: Alettiin tutkia vikaa lukemalla VCDS:llä vikakoodit (logi). Kuten arvata saattoi, oli aiemmista vikavilkutteluista jäänyt vino pino koodeja järjestelmään. Kuitattiin viat pois ja kaikki lähtivät kiltisti. Muutama vikakoodi järjestelmään jäi (koskien mm. repsikan penkin muistin kytkemättä jättämistä ja joku muu härö), mutta nämä ovat olleet siellä jo sisustanvaihtoprojektista alkaen (kohta kaksi vuotta sitten), eivätkä ole vaikuttaneet auton toimintaan mitenkään.
Lähdettiin testilenkille. Auto toimi hetken normaalisti, mutta oireilu alkoi jälleen parking brake –ilmoittelulla. Hetkeä myöhemmin vähän lisää, mutta ei koko virhearsenaalia. Jatkettiin ajoa ja kiinnitimme huomiota mm. siihen, että vakionopeuden säädin tippui yht’äkkiä päältä. Myös ovien lukitus napsahti itsestään pois päältä. Luettiin vikakoodit ja kuitattiin ne. Vikakoodeista ei löydetty välitöntä ratkaisua ongelmaan.
Myöhemmin iltapäivästä piti tutkia autoa lisää, mutta virta ei tullut päälle, vaikka kuinka naputteli virtanappia. Konehuoneesta kuului releen naksuntaa. Tämä toistui pariinkin otteeseen ja välillä virta kävi päällä. Illemmalla tutkin autoa lisää VCDS:llä ja havaitsin, ettei kuskin oveen ja vasempaan takaoveen saanut yhteyttä lainkaan. Yritin pariinkin kertaan, mutta ei onnistunut. Tästä johtuen vikoja jäi järjestelmään aika paljon.
1.10: Aloitin vian tutkimisen avaamalla kuskin ja repsikan kynnyslistat ja poistamalla hanskalokeron. Tämä siksi, että vaihdoin siis autoon jo kohta kaksi vuotta sitten sisustan ja etupenkkejä varten piti vetää sähköjä. Auto on toiminut moitteetta tämän ajan, eikä ongelmia ole ollut. CAN-väylän signaalin etupenkeille varastin repsikan ovelle menevästä kaapelisarjasta. Tarkastin tuon kytkennän ja se näytti hyvältä edelleenkin. Teoriassa jos tuo kytkentä alkaisi pätkiä, niin eikö se tarkoittaisi, että repsikan oven tai penkkien ohjainyksiköihin ei saisi yhteyttä? Tarkastin kummankin puolen kynnyslistan alla olevan maadoituspisteen ja ne vaikuttivat olevan kireillä.
Irrotin kuskin oven kaapelin liittimen ja laitoin sen takaisin. Tästä johtuen oven sähköt palasivat takaisin ja takaoven myös. Putsasin liittimen ja laitoin takaisin kiinni. Luin vikakoodit ja kaikki kuittaantuivat pois. Olin varma, että vika johtui huonosta kontaktista oven liittimessä ja että ongelma oli tätä myöten taputeltu. Laitoin auton nippuun.
2.10: Aamulla hymyssä suin töihin. Taas oltiin päästy motaria jo melkein perille asti, kunnes parking brake ilmoitus välähtää tauluun. Muita ilmoituksia ei tullut ja pääsin töihin. Töissä luin vikakoodit ja kuittasin ne pois. Vikakoodeja olin paljon vähemmän, sillä täyttä vikashowta ei ollut ehtinyt tulla (logi). Suurin osa vikakoodeistahan on toistoa ja johtuvat siitä, että jossain toisessa yksikössä on vika.
Lähdin töistä ja kotimatka meni kuten 28.9, eli kaikki viat tauluun. Kotona luin viat ja kuittasin ne pois. Kaikki kuittaantuivat. Kävin päivällä asioilla heittämässä vajaan 10 minuutin lenkin, eikä tänä aikana tullut mitään vikailmoituksia.
Illalla paneuduin ongelmaan taas enemmän ja istuin tunnin paikallaan olevassa autossa. Se oli ”mielenkiintoinen” kokemus:
- Laitoin auton käyntiin ja sen ollessa käynnissä irrotin kuskin oven kaapelin ja laitoin sen takaisin kiinni. Jotain vikailmoituksia tuli (esim. Airbag), mutta esim. parking brake ilmoitusta ei tullut lainkaan ja sillä tämä vikashow aina alkaa
- Luin koodit (logi) ja kuittasin ne pois. Kaikki kuittaantuivat
- Käynnistin auton kokeeksi uutta koodien luentaa varten ja melkein heti alkaa auto heitellä vikailmoituksia ja mm. ilmastointilaitteen valot räpsyivät
- Hetken päästä auto ei ollut enää käynnissä, mutta virroissa ja aloitin vikakoodien luvun uudestaan. Heti alottimisen jälkeen parking brake ilmoitus ja hetkeä myöhemmin kaikki em. ilmoitukset peräkanaa tauluun. Lisäksi mm. lämpömittarin tieto hävisi, näyttö veti sisään, ilmastointilaite sammui ja mittaristo sammui kokonaan
- Hetkeä myöhemmin mittaristo herää henkiin ja suorittaa needle sweepin. Ilmastointilaite palaa henkiin ja sammuu kohta taas. Näyttö käy ylhäällä ja vetää heti kohta takaisin sisään
- Päivä alkaa olla taputeltu ja istun pimeässä autossa virrat päällä. Oviverhoilujen valot ovat melko himmeät, joten niihin ei valoisammassa kiinnitä huomiota. Pimeässä näen kuinka kuskin oven valot sammuvat ja syttyvät taas kohta. Käännän katsetta ja huomaan, että sama toistuu kaikkien muidenkin ovien kanssa: valot pätkivät. Myös ilmastointilalaite pätkii virtojaan
3.10: Ongelman selvittely jatkui ja se meni kutakuinkin samallalailla kuin edeltävä ilta. Jonkun lisähuomion kuitenkin tein:
- Kävin ostamassa uuden virransyöyttöreleen ja totesin, että se ei vaikuta ongelmaan
- Monitoroin VCDS:llä Advanced measuring valuesin kautta comfort databus (MAS03174). Aina kun parking brake ilmoitus tuli ja valot välkkyivät kävi tuon tila active --> faulty
- Ehkä vaan sattumaa, mutta kuvittelin että autoa hytkyttämällä sain parking brake ilmoituksen pari kertaa tauluun? (logi)
Ei ole ongelma ratkennut. Omia ajatuksia mahdollisesta ongelmasta ja sen aiheuttajasta:
- Kuskin oven liitin vaikuttaisi hyvältä ongelman aiheuttajalta, sillä oven ohjainyksikkö tippui itsekseen pois kuvioista. Toisaalta kun liittimen ihan oikeasti irrotti ja laittoi takaisin kiinni, ei tullut sitä parking brake ilmoitusta, millä homma aina alkaa. Kuljettajan oven ohjainyksikkö viallinen? CAN-purkki viallinen?
- Auto täysin paikallaan, eikä käynnissä ja ovien valot pätkii ja ilmastointilaite pätkii. Tämä tahtoisi kieliä kyllä kosketusongelmasta jossain?
- Vakkarin viiksestä oli jotain vikailmoituksia. Toisaalta, jos auto on paikallaan, niin ei se oikein selitä em. valojen pätkimistä
- Maadoitusongelma jossain, mikä auheuttaisi kaikkien pätkimisen?
- Huono akku? Akku on vaihdettu noin kolme vuotta sitten ja mielestäni se on hyvä kuntoinen. Tätä ei myöksään tukisi se, että viat ilmenevät epämääräisesti riippumatta siitä, että onko auto paikallaan vai ajossa ja onko se juuri käynnistetty vai ajettu jo 15 minuuttia. Pois en sulje, mutta vaikuttaisi oudolta?
- ABS:n anturin luin aiheuttaneen vastaavaa joskus? Viat kun tulevat ihan paikalla ollessaankin, niin voisi olettaa ettei vika ole siinä
- Joku muu rele viallinen, sulake palanut?
- Jokseenkin tuo CAN-väylän pätkiminen vaikuttaa mielestäni voittajahevoselta, mutta mistä se pätkii? Aiemmin mainitsin, että etupenkkien ohjausyksiköt on liitetty CAN-väylään repsikan jalkatilassa. Liitos kuitenkin vaikutti edelleen jämäkältä ja toisaalta voisi kuvitella vain repsikan oven tällöin pätkivän. Entä CAN-väylä kuskin oven liittimessä? Miten löytyy vian aiheuttaja?
Comment