banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
jokes911 jokes911 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 17.03.2017, 19:14 Dieselien kehitys ja myynti loppuu

Yritin hakea oliskos tästä aiheesta keskustelua mutta en löytänyt. Modet yhdistää jos tarpeeen.

Eli mitä mieltä olette dieseleiden tulevaisuudesta? Miten käy jälleenmyyntiarvon, miten isojen autojen moottorit jatkossa (A6->), tuleeko raippaverot että valtiot pääsee dieseleistä eroon, lisääntyykö myös tehokkaammat hybridit vai hypätäänkö suoraan sähköön, jne.

Nythän on jo aika monta merkittävää autovalmistajaa ilmoittanut että harkitsevat vakavasti ettei 2020 jälkeen enää myisi dieseleitä ja samaa on valtioiden taholta kuulunut.

Otsikko ei ole tarkoituksella trolli!

Viimeksi muokannut jokes911 17.03.2017 19:15 Perustelu: lisäys
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 17.03.2017, 20:35

Itse olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että diesel on aikansa nähnyt henkilöautoissa. Moni vannoo sen nimeen ja nykyisten arvonalenemista on vaikea sanoa. Aika sen näyttää. Meillä on tuo E-tron ja kokemuksien perusteella bensa/diesel on kiviajalta tuohon verrattuna. Meillä on ajosta nyt 95% sähköllä vaikka autolla ei pääse kuin ~50km ilman bensaa. Tosin päivässä ei tule kuin hiukan yli 20km ajoa eli riittää hyvin.
+RISU +RISU ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 17.03.2017, 20:50

Taalla intiaanimantereella ainakin VAG-konsernin diesel-aika on ohi, sattuneesta syysta vetaytyivat markkinoilta kokonaan. Ja melko nihkeasti noita diesel-pumppuja huoltoasemilta loytyy, jos dieselilla ajaisi, pitaisi aika tarkkaan tietaa mista tankkaa.
Lipponen Lipponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #4  
Vanha 17.03.2017, 20:53

Meillä on pensiinimoottorinen vekotin ykkösautona ja minun työmatkakulkineena enimmät kilometrit turpaan saavana diesel. Voisin hyvinkin kuvitella että tuon dieselin korvaisi sähkövatkaimella tulevaisuudessa. Menee vain tovi ennen kuin 100km päivä suoritteesta selviävät autot on tonnipommi luokassa.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #5  
Vanha 17.03.2017, 23:02

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja +RISU Näytä viesti
Taalla intiaanimantereella ainakin VAG-konsernin diesel-aika on ohi, sattuneesta syysta vetaytyivat markkinoilta kokonaan. Ja melko nihkeasti noita diesel-pumppuja huoltoasemilta loytyy, jos dieselilla ajaisi, pitaisi aika tarkkaan tietaa mista tankkaa.
Kokemusta ei minulla ole kuin enemmän itä rannikolta, mutta kyllä sieltä tuntuu löytyvän lähes jokaiselta asemalta diesel pistooli. Etenkin isojen teiden varsilta ( siellä ne rekat kulkee).
Mutta se on totta että VW kusi nilkoilleen hyvin alkaneen diesel valloituksen alkuvaiheessa ja nyt kärsii siitä. Mutta vain dieselien osalta. Audi kasvattaa myyntiään jo kuudetta vuotta putkeen.

Diesel tulee kuitenkin kuolemaan henkilöautoissa. Tuotantokustannukset päästöjen takia on niin isot, ettei se vaan enää kannata. Nyt moottorin suunnittelussa ja tuotannossa kulut on 20/80 perusmoottori / päästöjä vähentävät laitteet. Eli ei mitään järkeä.
b7567 b7567 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 17.03.2017, 23:05

Mihinköhän se raakaöljyn jalostamisessa syntyvä diesel meinataan tulevaisuudessa tunkea, jos henkilöautot lopettaa sen käyttämisen. Paljonkohan muuten on henkilöautojen osuus dieselin kokonaiskulutuksesta?
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #7  
Vanha 18.03.2017, 01:37

Eiköhän se prosessijätteenä saada myytyä vaikka Suomeen. Täällä on kuitenkin jotain W123 aikakauden vehkeitä ajossa nyt ja näillä näkymin vielä pitkän aikaa.

Totisemmin, ei dieselien myynti tai käyttö yhdessä yössä lopu. Varmasti vero-ohjauksella tehdään taas jostain polttoaineesta eri hintaista kuin viime tai ensi vuonna.
J-M Koopikka J-M Koopikka on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 18.03.2017, 07:57

Veneet, laivat ja liikkuvat koneet tulevat vielä käyttämään naftaa mailman tappiin, joten kyllä sille jalostetulle tavaralle käyttöä löytyy
tuxo tuxo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 18.03.2017, 08:58

Ei sovi unohtaa, että polttoöljyä palaa myös kattiloissa. Suomessa vaihtuu tämän vuoden aikana aika paljon kattiloita raskaalta kevyelle öljylle, koska päästörajat muuttuu 1.1.2018 alkaen
jokes911 jokes911 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #10  
Vanha 18.03.2017, 09:57

Pienten autojen osalta bensa, kaasu ja sähkö on varmasti hyvä ratkaisu. Itsekin aion ainakin toisen auton vaihtaa pistokehybridiin (halpa Ampera tai BMW i3 holskeista).

Mutta isomman auton osalta diesel on itselleni ainoa ratkaisu. Oma ajo on kaupunkipainotteista ja isoissa bensoissa aidot kulutukset tuppaa olemaan sen 12-15 vaikka mitä joku väittäisi. Dieselillä pääsee 8-9 litralla. Samoin jos vähänkin ajelee reippaammin niin dieselien kulutus ei juurikaan muutu toisin kuin bensoissa joissa se kasvaa merkittävästi. Olen ihmetellyt esim. miten bensa maistuu tuollaselle A4 2.0TFSI moottorille (automaatti ja quattro): Ei missään nimessä vähäkulutteinen ja A4 kori on vielä pieni. Tuo sama kone A6 farkkukorissa tai sitten 3.0TFSI A8 korissa niin johan on kulutukset tapissa. Taidan silti kallistua ison dieselin kannalle vaikka 2020 on jo lähellä.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #11  
Vanha 18.03.2017, 11:59

Henkilöautoista varmaan vähenevät, mutta polttomoottoridieselit eivät ole katoamassa muista ajoneuvoista mihinkään. Niiden rinnalla henkilöautojen dieselit nyt ovat muutenkin aina olleet pikkumarginaali.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #12  
Vanha 18.03.2017, 12:29

Olen yhtä mieltä siitä, että isoon koppaan diesel on nykyvehkeissä oikea valinta, poislukien nimenomaan performanssiversiot.

Vaikka se itsestäni tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta elämä ilman dieseleitä ha-puolella, en pidä kovin kaukaa haettuna ajatusta hybriditekniikasta dieselien korvaajana. Nimenomaan kaupungissa sähköavusteet korvaavat polttoaineen, tai ainakin vähentävät merkittävästi. Ilmanlaadulle hyvä juttu. Isolla tiellä kulutuslukemat tasoittuvat muutenkin.

Täyssähköautojen murrosta odotellessa. Seuraavaksi jännitetään sähköverkkojen kanssa.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #13  
Vanha 18.03.2017, 12:36

Kyllä mäkin käyttöautossa dieselin näen aika hyvänä vaihtoehtona. Talouden mursun kulutus viimeisen 20tkm ajalla taisi olla 5,8L ja joka päivä sillä veivataan kaupungissa ja motarilla. Maantiellä menee aina alle vitosen, kun käy jollain vähän pidemmällä reissulla. Voimaa on vähän vajaa 200hv ja se riittää mukavaan etenemiseen. Kilsoja tulee varmaan n. 30tkm/vuosi. Muutenkin mun mielestä moderni dieseli hyvällä automaatilla on aika hemmetin vaivattoman oloinen kampe ajella. Tietyt dieselit taipuu GTi-tyyppiseen profiiliinkin aika mukavasti. Joku aika sitten mulla oli BMW 123d ja en kyllä keksi mitään syytä, miksi sen olisi tarvinnut olla bensakoneella (pl. tuon koneen tyyppiviat). Kulki reippaasti ja kulutus oli varsin maltillista. Nimenoman semmoinen tietty helppous ajamisessa jäi parhaiten mieleen. Voimaa tuli heti, kun kaasua tarjosi ja kun en muutenkaan autoillani niin hirveästi revittele, ei kapeampi käyttöalue tuntunut rangaistukselta. Vetoa oli 1500-5000r ja tuolla alueella ei tarvinnut odotella, että kone olisi "alueella". Kyllä mä silti tykkään myös Kesäauton kolmelitraisesta remmiahdetusta koneestakin :)

Viimeksi muokannut JM 18.03.2017 12:46
jokes911 jokes911 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #14  
Vanha 18.03.2017, 13:01

Isojen bensahybridien ongelma on se ettei niitä ole. BMW:llä on muutama mutta niiden määrät on aivan onnettomat, Audilla on myös joitakin jotka rakennettu tuon 2.0TFSI:n ympärille ja Mersulla muistaakseni C-kopassa.

Mutta kaikkien noiden volyymit on tällä hetkellä aivan onnettomat, koska diesel hakkaa ne mennen tullen käytettävyydellään ja taloudellisuudella. Mielestäni on ongelma että suurin osa hybrideistä on jatkanut Priuksen esimerkkiä ja tehneet koneista onnettoman puhdittomia nuhapumppuja. Ihan sama ongelma oli sähköautoilla kunnes Tesla tajusi ettei kukaan halua ostaa mitään sähköistä invamopoa vaan kunnon auton. Model 3 tulee mullistamaan ns. normaalien ihmisten markkinan koska sitä vastaavaa premium-autoa ei sähköisenä ole. E-Golf ja Passat ovat lähimpänä koska VW sentään tajusi, ettei noita hybrideitä tai sähköautoja tarvi pakosta suunnitella erinäköisiksi kuin tavallisia autoja. Omaan tajuntaan ei mahdu miksi nämä kaikki hybridit ja sähköautot ovat järjestään kummallisia ja rumia. Koska saa A6:n, 5-sarjan tai E-Mursun bensahybridinä tai järkevänä latausversiona sellaiseen hintaan että se kannattaa ostaa?
Hezekiel Hezekiel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #15  
Vanha 18.03.2017, 15:03

Samaa olen miettinyt, että miksi hybridien on perinteisesti pakko olla ollut sellaisia peräpuikon näköisiä? Japsit ovat olleet eturintamassa, ja sillä suunnalla valmistetut autot eivät pahemmin jaksa kiinnostaa joten uusia avauksia odotellessa... PSA:lla on ollut hybridi muutamassakin korimallissa, jossa polttomoottori vetää etupyöriä ja sähkömoottori takana. Jostain syystä ei ole isommin lyönyt itseään läpi kuitenkaan.
Porukat tilasivat hiljattain Mersu GLC 350e:n, siinä on sentään bensakoneessa reilut 200 heppaa ja sähkömoottorissa reilut sata lisää. Auton pitäisi saapua heinäkuussa. Mielenkiinnolla odotan millainen laite mahtaa olla.
pantealex pantealex ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 18.03.2017, 15:38

Q7 on ainoa diesel hybrid Suomen markkinoilla, kaikki muut on bensakoneella, joukossa myös isoja autoja: XC90, GLE, X5 vai kaipaako joku vielä isompaa bensahybridiä, semmoinenkin löytyy: Cadillac Escalade
jokes911 jokes911 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 18.03.2017, 16:32

Joo, nuo kaikki on kyllä tiedossa mutta kaikissa on käytännössä kuusinumeroinen hinta.
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #18  
Vanha 18.03.2017, 21:31

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokes911 Näytä viesti
Isojen bensahybridien ongelma on se ettei niitä ole. BMW:llä on muutama mutta niiden määrät on aivan onnettomat, Audilla on myös joitakin jotka rakennettu tuon 2.0TFSI:n ympärille ja Mersulla muistaakseni C-kopassa.

Mutta kaikkien noiden volyymit on tällä hetkellä aivan onnettomat, koska diesel hakkaa ne mennen tullen käytettävyydellään ja taloudellisuudella. Mielestäni on ongelma että suurin osa hybrideistä on jatkanut Priuksen esimerkkiä ja tehneet koneista onnettoman puhdittomia nuhapumppuja. Ihan sama ongelma oli sähköautoilla kunnes Tesla tajusi ettei kukaan halua ostaa mitään sähköistä invamopoa vaan kunnon auton. Model 3 tulee mullistamaan ns. normaalien ihmisten markkinan koska sitä vastaavaa premium-autoa ei sähköisenä ole. E-Golf ja Passat ovat lähimpänä koska VW sentään tajusi, ettei noita hybrideitä tai sähköautoja tarvi pakosta suunnitella erinäköisiksi kuin tavallisia autoja. Omaan tajuntaan ei mahdu miksi nämä kaikki hybridit ja sähköautot ovat järjestään kummallisia ja rumia. Koska saa A6:n, 5-sarjan tai E-Mursun bensahybridinä tai järkevänä latausversiona sellaiseen hintaan että se kannattaa ostaa?
Lexuksella on isoja bensahybridejä, jotka näyttää samalta kuin normaalimallitkin. Yks asiakas kehui, että sähköavusteinen V6 menee neloskoneen kulutuksella. Ja laatu on parempi kuin Mersussa, jolla aiemmin ajoi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pantealex Näytä viesti
Q7 on ainoa diesel hybrid Suomen markkinoilla, kaikki muut on bensakoneella, joukossa myös isoja autoja: XC90, GLE, X5 vai kaipaako joku vielä isompaa bensahybridiä, semmoinenkin löytyy: Cadillac Escalade
PSA:n "neliveto" Hybrid4 on diesel, mutta järkevyys on kyseenalainen, kun lisäpaino syö osan kulutusedusta ja käyttövoimavero on suuri.
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #19  
Vanha 19.03.2017, 10:36

Eikös mersulla ole E ja C hybridit ja varmaan vielä joku katumaasturihybridi. Taitaa löytyä bensana ja dieselinä.
jokes911 jokes911 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 19.03.2017, 13:45

Lexuksen isot hybridit ei juuri ole mitään kulutusihmeitä ja vanhemmissa sähköviat vaivaa. Tuo PSA:n Hybrid4 ei ole myöskään mitenkään onnistunut malli koska perinteisellä dieselillä pääsee vähemmällä. Tosin tuossa on se sähköavusteinen neliveto.

Nuo C- ja E-mallien bensahybridit on nyt tutkinnan alla. Niitä ei näytä olevan montaa edes saksassa ja Mobilessa monet ovat merkanneet diesel/hybrid auton petrol/hybrid autoksi. Täytyy tutkia minkä moottorin pohjalle tuo hybridi on rakennettu ja miten onnistunut se on. E-mallin diesel hybrid on parin taxiautoilijan haastattelun mukaan ihan onnistunut ratkaisu.
JouniH JouniH ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #21  
Vanha 27.03.2017, 18:15

Olen kans tarkkaillu hybridi malleja. Olen vain aina tullut siihen tulokseen, että sähkömoottori on asennettu lisäämään tehoa eikä säästämään polttoainetta.

Jossain lehdessä oli vuosia sitten Q5 diesel, bensa ja bensa hybrid testissä. Hybrid hävisi testin. Perusteluna iso polttoaineen kulutus. Pelkkä 2.0tfsi kulki pienemmällä kuin hybridi. 2 litranen diesel voitti testin.

Ehkä saksalaiset merkit odottelee ja julkaisee sitten kerralla "kaikkiin" korimalleihin sähkömoottorilla toimivan version. Model 3 odotellessa. :)
mj mj ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 27.03.2017, 23:17

Toi Q5 ei toki oo pistokehybridi, joten ei siltä voi edes odottaa mitään. Mitä se kulkee sähköllä, 2km myötätuuleen? Mut ens keväänä tuleva Q5 pistoke on eri homma, kun voi hoitaa sähköllä kaikki lyhyet ajot
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #23  
Vanha 28.03.2017, 11:45

Tuossa A3 E-tronissa on kyllä suunnittelu tehty niin, että kulutus on maximoitu mahdollisimman pieneksi. Matkan pituudesta riippuen voi ajotilan valita sopivaksi (puhdas sähkö, hybrid auto, hybrid hold tai akkujen lataus). Pidemmällä matkalla kulutus on ollut 1,4l - 3,5l välillä (riippuen matkan pituudesta). Kaikki alle 50km reissut mennään sähköllä eli suurin osa (90%) meidän ajoista. Helmikuusta lähtien talon aurinkovoimala on pystynyt lataamaan suurimman (nyt taitaa mennä jo 100%) osan auton viemästä sähköstäkin eli halpoja kilometrejä sen suhteen. Auton hintahan on ihan hanurista eli sitä ei saa tuolla keinoin koskaan säästettyä.

Saisi Audi julkaista myös kokonaan sähkökäyttöisen mallin kuten VW teki, harkitsisin vakavasti.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 28.03.2017, 12:27

Niin no, eikai se aurinkovoimala ihan ilmainen ole ollut, ja saa jonkun aikaa ajella, että maksaa sijoituksena takaisin.
Näin sivukaneettina, kun meillekkin paneeleita kaupattiin. Olisi mennyt aika pirun pitkä aika, että olisi päässyt edes +/-0.
JouniH JouniH ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #25  
Vanha 28.03.2017, 15:35

Aurinkopaneelin takaisinmaksu taitaa olla noin 15 vuotta tällähetkellä.

Eihän siitä mihinkään pääse, että diesel moottorit on teho verrattuna kulutukseen tämänhetken paras moottori. :)

A3 e-tronista kun loppuu sähkö niin ollaanki painavan ja onnettoman laiskan auton kyydissä. Tosin sitä tuskin kukaan ostaa pitkänmatkan autoksi. Varmasti toimii loistavasti pienessä kaupunki pyörityksessä.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #26  
Vanha 28.03.2017, 17:09

Ei se minusta nyt ihan onnettoman laiska ole pelkällä bensallakaan. Toki rippuu siitä mihin vertaa. Ihmisillä vaan nykyään vähän hämärtyy tuo tehontarve kun dieselissä pitää olla vähintään 250hv ja bensassa vähintään sama.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #27  
Vanha 28.03.2017, 17:35

Lainaus:
Eihän siitä mihinkään pääse, että diesel moottorit on teho verrattuna kulutukseen tämänhetken paras moottori. :)
Näin se kyllä on. Itsellekin valikoitui tuo 3.0TDi, kun ei bensapuolella ole kilpailevaa saman tehoista moottoria, jolla pääsisi omassa ajossa alle 10l/100km.

Se on kyllä totta, että tehopuoli on jokseenkin hämärtynyt nykyautoissa. 40hv urGolffilla on keho liikkunut paikasta A paikkaan B joskus aikaisemmin aivan mainiosti.
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #28  
Vanha 28.03.2017, 19:00

Ei hybridi täysin hyödytön ole matka-ajossakaan. Sen verran kumminkin on nopeudenmuutoksia ja mäkiä, että välillä pääsee akku latautumaan ja sähköapua hyödyntämään, jolloin kulutus jää hieman pelkkällä bensalla ajoa alhaisemmaksi.
jokes911 jokes911 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #29  
Vanha 28.03.2017, 19:32

Mun mielestä nuo eriasteiset sähköautot on ihan jees, kunhan vaan hinnat olis järkevät. Mielestäni se mitä Prius on tehnyt noiden pienten hybridien kulutuksen kohdalla on se mitä pitäisi saada skaalattua noihin isoihinkin. Eli kun tuo Prius kuluttaa sen 5 litraa oli sitten kaupunki tai maantie niin näkisin että olisi tosi hyvä konsepti jos joku toisi markkinoille A6 kokoluokan auton joka veisi bensalla 7 litraa kaupunki/maantie ja tehoa olis tarjolla ainakin hetkittäisesti (esim minuutti) 250hv. Väittäsin että tuosta tulis aika suosittu vaihtoehto jos se moottori vielä tuntuisi normiajossa pirteältä eikä sellaselta tussulta kuin nuo Priukset.

Lexuksen 450h on hyvä esimerkki mutta Toyotalla kun oli valikoimassa vain 'liian' isoja vapaasti hengittäviä bensakoneita tuosta parituksesta 3.5litrasen V6:n kanssa ei tullut mitään kulutusihmettä. Vois kuitenkin toimia aika hyvin esim. 1.6 litrasen bensaturbon kanssa josta otettais se 150hv ja loput tuosta sähkömoottorista hetkellisesti.
JouniH JouniH ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 28.03.2017, 21:43

Onhan se tehontarve lisääntynytkin koska autot painaa nykyisin aika paljon enemmän kuin silloin aikanaan. Varsinkin hybridit joissa akusto ja muu tekniikka tuo painoa lisää.

Eipä silti ostaisin heti teslan valmistamia akkuja tallin täyteen ja katot täyteen paneeleita jos ois ylimääräistä rahaa niihin. Puhumattakaan model S. :)

Mainittakoon vielä, että ruotsissa tuo diesel-autoilu on halvempaa verrattuna suomeen. Profiilin A3 käyttömaksu on 2900kr ja A6 3200kr per vuosi. Tosin tämänpäivän lehdessä oli juttu, että päästörajaa lasketaan 95grammaan ja sen ylittävältä osalta 100kr per gramma. Jonka jälkeen aletaan olemaan samassa kuin suomessa.
Jari74 Jari74 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #31  
Vanha 28.03.2017, 21:56

Totta tosiaan, että kaikella tekniikalla on ns. takaisinmaksuaika. Tosin jos moista miettisi, niin jäisi kauppaan maalämpö, aurinkopaneelit, sähköautot yms. ja talossa olisi suora sähkö- tai öljylämmitys ja pihalla vanha bensa Volvo. Kaikki uusi maksaa jotain, mutta esim. talon arvo nousi melkein saman verran mitä tuo 7kw paneelisysteemi maksoi (arvioitu). Ainakin se on paljon mielenkiintoisempi kohde myyntimarkkinoilla jos tuon meinaa joskus myydä. ˜6kk vuodessa on mukava saada 0€ sähkölaskuja. Paneelit tuottaa enemmän kuin meidän vuosittainen kulutus eli saa jopa myytyä sähköä eteenpäin tosin hinta ei paljoa ilahduta (0,9x spottihinta). E-tronin ostoa ei voi järkisyillä perustella mitenkään, autolla hintaa yli 52t (varusteineen)...sillä olisi saanut autoa paljon enemmänkin, mutta on se vain melko mukava laite (kaikkine vikoineen)
Ugemi Ugemi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #32  
Vanha 29.03.2017, 07:27

Mielestäni tuo 0,9* spottihinta on melko hyvin tuotteelle, jota päästät verkkoon silloin kun luoja suo ja itse et käytä. Markkinoilta saa kuitenkin ostettuakin ns.spottisähköä, jossa toki on jokin fee mukana.
Tuota en kyllä allekirjoita, että talon arvo nousee kympillä, jos ostaa kympin aurinkopaneelit katolle. Moni katsoo ylimääräiseksi huoltokohteeksi yms. myös. Toki itseänikin kiinnostaisi aurinkosähkö, mutta en varmasti siitä ylimääräistä maksaisi->tuo hypoteesisi kiinnostavammasta kohteesta voi osin pitää paikkansakin, mutta ei varmasti kaikkien osalta.
Ja kyllä se maalämpö on aika validi ostos, joka maksaa itsensä takaisin vs. nuo sähkö ja öljylämmitykset.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #33  
Vanha 29.03.2017, 10:50

Odottelen itse, että paneelit tulisivat halvemmaksi, tai kehittyisivät vielä. Niilläkin on kuitenkin se elinikä, ja 15v kuluttua saa suunnitella uusimista.
Tämä on vähän asian sivusta, mutta sähköautot yleistyy ja samalla tulee enemmän ajankohtaiseksi myös sähkön omatuotanto. Sähköhinta on kuitenkin tällä hetkellä matalalla Suomessa.
Meille tarjottiin paneeleita, millä saa about 30% kulutuksesta tuotettua itse. Suorasähkölämmitys kun on. Paneeleille ilman asennuksia olisi tullut hintaa noin 10te. Siihen päälle asennus. Ja niille luvattiin 15 vuoden elinikä. Toki ne pitempään kestää, mutta 15v kuluttua on varmasti jo paljon parempia paneeleita tarjolla.

Olisi todella houkuttelevaa tuottaa liikkumiseen tarvittava energia kotona. En kuitenkaan mitään lantakaasuautoa sentään halua :)

Kun puhutaan dieselautojen katoamisesta niin ei bensa-autot ole yhtään enempää turvassa tiukentuvilla päästötavoitteilla.
jpeltopuro jpeltopuro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #34  
Vanha 29.03.2017, 11:26

Samaa mieltä Jarin kanssa, myös maalämmön takaisinmaksuajasta, mutta josko jätetään se nyt tästä keskustelusta pois, kalahtaa liian moneen :)

Itsellä myös suunnitelmana laittaa aurinkopaneelit ja ajella sähköllä, ja jos olisi talossa tuollaiset valmiiksi, niin maksaisin siitä enemmän.

Tällä hetkellä ongelmana on perinteisten merkkien pian vanhentuva hybriditekniikka. Esimerkkitapaus Q7 etron. Kiinnostaisi, mutta kun sitä ei sitten saa 7-paikkaisena, ja on monimutkaisempi ja teknisesti epävarmempi kuin puhdas sähköauto taikka perinteinen diesel. Se toinen ongelma on joko Teslan hinta tai minun maksukyky. Pitäisi saada järkevänkokoisia sähköautoja vaikkapa 50-80k€ hintaluokkaan, noin 150k€ laitokset ovat pikkasen tyyriitä ansiotulonsaajille.
Otto. Otto. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #35  
Vanha 29.03.2017, 14:00

Tällä hetkellä omakotikokoluokan aurinkovoimaloissa on hintataso n. 1,5 €/Wp (alv 24%) sisältäen laitteet ja asennuksen. Eli tyypillinen 20x265Wp (=5,3kWp) paneelin voimala on jopa alle 8k€ avaimet käteen.

Laadukkaissa paneeleissa on tehontuottotakuu min 80% 25 vuotta.

Voimalan mitoituksesta, hankinnasta ja käytöstä löytyy hyvää dataa esim. Motivan sivuilta: https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusi...a/aurinkosahko

Aurinkopaneelit ei vaadi huoltoa, ei edes talvella - lumenluonti paneeleiden päältä keskitalvella on täysin hukkaan heitettyä aikaa, koska tuotantoakaan ei talvella ole. Keväällä tuotantoa tulee helmi-maaliskuun vaihteesta eteenpäin, jolloin paneeleita voi halutessaan putsailla.

Invertterit ovat myöskin huoltovapaita ainakin tavallisen käyttäjän kannalta. Valmistajilla on takuut vaihtelevasti 5-10 vuotta ja rahalla saa ostettua lisätakuita.
Killeri Killeri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #36  
Vanha 29.03.2017, 15:46

Ja nyt palataan siihen asiaan mistä tämä topicci todella on kyse, kiitos!
Limit Limit ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #37  
Vanha 01.04.2017, 11:07

Vaihdoin bensasta dieseliin. Isokone ja kohtuu verotus. Eikä harmita edes. Rahaa kun kuluu, voin pelastaa jonkun omalla kulutuksellani. Voi sitten minua kiittää, kun siltä tuntuu.
Zikke Zikke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #38  
Vanha 01.04.2017, 20:01

Sanotaan mitä sanotaan, mutta kyllä voimakkaalla Dieselillä on mukava ajella, kun vääntöä on tarjolla heti tuhannesta kierroksesta alkaen! Kulutuskaan ei päätä huimaa, kun Biturbollakin pääsee matkassa alle kuuden.. Suorituskyky kuitenkin S-Audien tasoa.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #39  
Vanha 11.04.2017, 06:43

http://www.hs.fi/autot/art-2000005165125.html

Kyllä uhkaavasti näyttää todeksi muuttuvan jollain aikajänteellä. Suomessa nyt on sinänsä helppoa kun polttoainevero on niin perkeleellinen että pienellä veronalennuksella saisi normaaliin perusmoottoriseen bensa-autoon saman käyttökustannuksen kuin dieseliin ilman murhapäästöjä.

Isommat ja kalliimmat moottorit ainakin tuon artikkelin mukaan olisi edelleen kustannusjärkevyden rajoissa myös dieselinä joten maamoottorien ystävien ei tarvi ihan heti ampua itseään.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #40  
Vanha 11.04.2017, 08:55

Onneksi noita diisseleitä saa sitten Euroopasta halvalla jatkossa, kun kaikki haluaa päästä eroon niistä.
Ei vanhoja kuitenkaan romuteta suoraan,vaan niitä roudataan esim tänne Suomeen. Ja Suomessa jatketaan 20v vanhoilla autoilla ajamista.

Typen oksidit on siis ainoa päästö mikä on pahaa. Muut päästöt on suoraan kuin kukkasia putkesta.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #41  
Vanha 11.04.2017, 10:57

No eilen oli hiilidioksidi, tänään typen oksidit ja huomenna jokin muu. Kaikki toki päästöjä yhtälailla ja mielellään niistä kaikista pääsisi eroon, mutta panoitus tuntuu elävän kuin dieettisuositukset.
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #42  
Vanha 14.04.2017, 17:45

Lähepä jollain sähköautolla Lappiin, niin pisimmilläkin toimintasäteillä joutuu pitämään 2 lataustaukoa. Kasvaa matka-aika melkoisesti :D

Polttokenno olis toimivampi tällaisessa pitkien välimatkojen maassa.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #43  
Vanha 14.04.2017, 17:49

Lainaus:
No eilen oli hiilidioksidi, tänään typen oksidit ja huomenna jokin muu. Kaikki toki päästöjä yhtälailla ja mielellään niistä kaikista pääsisi eroon, mutta panoitus tuntuu elävän kuin dieettisuositukset.
Ja tällä viikolla oli 98E5:sen poistuminen :D Mikähän on seuraava uutisankka, häkäpöntöt pakollisiksi kaikkiin autoihin?
Kilu7 Kilu7 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #44  
Vanha 14.04.2017, 18:32

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
... häkäpöntöt pakollisiksi kaikkiin autoihin?
No mikä ettei. Ajaahan sillä Juha Sipiläkin :) Ehkei enää kuitenkaan.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori...kkeella/35726/
hoff4 hoff4 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #45  
Vanha 04.05.2017, 08:40

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a...124.1493746086
Natte Natte ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #46  
Vanha 04.05.2017, 11:03

https://tekniikanmaailma.fi/autot/tm...9-b5f7d5dc-500
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #47  
Vanha 04.05.2017, 13:48

Jess, kohta saadaan halvalla käytettyjä dieselautoja saksasta suomeen. sarkasmia.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 04.05.2017, 15:52

Eivät sitten maininneet tuossa TM:n artikkelissa, että yksi pahimpia katupölyn aiheuttiaja on teiden suolaus ja siitä aiheutuva hienojakoinen pöly jota kadut on täynnä.
jokes911 jokes911 on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 18.05.2017, 18:09

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...eista/cbZcAkLA

Volvo otti ilmasen medianäkyvyyden tuolla päätöksellä jonka ajoitus on kuitenkin enemmän linkissä strategia päivitykseen ja nykyisen moottoriportfolion statukseen kuin siihen että halusivat olla ensimmäisiä.

Kuitenkin jutussa mainitut vuosiluvut ovat aika lähellä ja isojen hybridien aika alkaa olla täällä. Esim. BMW 5-sarjan pistokehybridi ja Volvolla taitaa olla myös sellainen tulossa V90 sarjaan pian.
Audiowille Audiowille ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 11.07.2017, 16:18

Katsokaapas Nikola One, mitenlie uskottava "0-päästöinen" raskaan kaluston konsepti. Viittaan keskusteluun dieselin käyttämisessä raskaassa kalustossa. Mitä tuo hydrogen polttoaine oikein kansankielellä on? :D
LauriJT LauriJT on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #51  
Vanha 11.07.2017, 16:28

Onhan se vety puhdasta palaessa mutta tehdessä vähän toinen juttu
Matts Matts ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 11.07.2017, 18:59

Minä olen varautunut neljälle bensa-autolla, viimeinen hankinta 5,5 ltr koneella. Tuon dieselin joutaa myydä vaikka pois.
Killeri Killeri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #53  
Vanha 14.11.2017, 17:13

Audilla riittää uskoa dieseliin.
Hege Hege ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #54  
Vanha 14.11.2017, 20:47

Kaukaalla tehdään biodieseliä ja Neste myy myös vastaavaa tavaraa. Kyllähän tuossa vois olla ratkasu. Jakeluverkosto viellä aika pieni.
villho villho ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #55  
Vanha 15.11.2017, 13:02

Ei tuo siltikään taida viherpesuksi riittää; oli tankissa sitten e-Dieseliä tai dinoöljyä, niin ei se paljoa lohduta, jos kaupungeissa putkien päistä puskee NOx:ia paikallispäästöinä.
Arvid Arvid ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #56  
Vanha 15.11.2017, 13:37

Biodieselin jalostus ei ole järkevää, koska se on energiaa tuhlaava monimutkainen prosessi. Järkevämpää olisi vain mädättää biomassa metaaniksi, eli biokaasuksi ja käyttää se puhdistettuna suoraan moottoreissa. Päästötkin biokaasusta ovat vain vettä ja hiilidioksidia, joista jälkimmäinen pitkälti sitoutuu biomassaan uudelleen.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > Dieselien kehitys ja myynti loppuu


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 15:48.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.