banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
hiloran hiloran on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #1  
Vanha 09.06.2016, 22:03 TIG hitsaus

Hieman opetellut iltaisin tigin käyttöä. RST onnistuu kivasti. Alumiini tuottaa hieman päänvaivaa. Pienellä virralla on vaikea saada "lammikkoa" muodostumaan alumiiniin. Isolla virralla lähtö onnistuu taas kivasti mutta loppu sauma on liian kuuma. Putsaan osat porakoneella missä RST harja. Osan ja lisäaineen pyyhin asetonilla. Parametrit kuvan tulokseen: Levy 4mm, ~80-90A virta, 70%, valkoinen 2,4mm elektrodi, aloitus- ja lopetus ramppi ~2s, esi- ja jälkikaasu 2s, 100Hz, nappi kolvi ei pedaalia.
Jossain puhutaan "napituksesta"? mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Pitäisikö pelata alas rampilla?

Mites muilla? Mikä on salainen reseptinne?

Hieman yrittänyt lueskella oheisia linkejä:
http://www.ckworldwide.com/technical_specs.pdf
https://www.millerwelds.com/~/media/...s/gtawbook.pdf
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20160606_200254.jpg‎
Views:	823
Size:	163,4 Kt
ID:	47353  
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 09.06.2016, 22:34

Polkimen osto, tai lopettaa kesken, laskea virtaa ja jatkaa siitä.
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 10.06.2016, 05:57

Itse pelaan rampilla, kun ei ole tullut hankittua pedaalia.
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #4  
Vanha 10.06.2016, 09:01

Pieniä muutoksia saa myös vauhtia lisäämällä ja lisäainetta lisäämällä, mutta mulle ainakin nää on vaikeita, tahtoo a-mitta muuttua.
Carbin Carbin ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #5  
Vanha 10.06.2016, 09:04

Tauota pätkiin, kappale lämpeää alussa hitaasti kun alumiini tuppaa imemään paljon lämpöenergiaa koko kappaleeseen. Annat hetken (n. 1min) jäähtyä ja tiputa virtaa vaikka 5amp loppusaumalle. Muista harjata lopetus puhtaaksi, kun siihen palaa oksidi pintaan, ennen uutta aloitusta.
hiloran hiloran on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 10.06.2016, 10:09

Tuota vauhdin lisäystä ja ylimääräisen lisäaineen syöttöä mainostettiin internetissä. Ei vaan vielä anna tekniikka myöden. Eli lisää maski aikaa...
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 10.06.2016, 11:19

Alumiini hitsauksen oppii vain tekemällä kyllä se siitä. Tuolla lopetus virran ajalla pystyy kyllä hallitsemaan liikaa lämpöä. Elektrodeista sen verran että yli 10v ei ole tullu käytettyä mustaa valkoista eikä vihreää. Kempillä teroitettu harmaa, muissa koneissa kulta violetti ja vaalean sininen. Balanssia säätämällä saa pysymään edes osaksi terävänä.

Mikä kone sulla muuten oli ?

Viimeksi muokannut To87 10.06.2016 11:34
Repo/promo Repo/promo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #8  
Vanha 10.06.2016, 12:09

90A on liian vähän 4mm levylle aluksi, pistä suoraan vaikka 145A. Sitten kun sauma lähtee tulemaan, niin tiputat 10A kerrallaan muutaman sentin välein, kunnes huomaat, että noin 80 A virralla sitten menee loppuun saakka. Tämä siis tuollaiseen pienasaumaan, kuin sun kuvassa. Puskusaumaan sitten vähän vähemmän, ulkokulmaan vielä vähemmän. Ilmarakokin vaikuttaa, isommalla vähemmän.

Tiputa vaan taajuus 50 hertsiin. Ääni muuttuu räkäisemmäksi, mutta putsaa paremmin.

Balanssia säätämällä saa saumasta leveän, mutta matalan, tai syvän, mutta kapean. Neutraalista kannattaa aloittaa, ja siitä molempiin suuntiin. Ääripäissä tulee mustaa, eikä hitsaus oikein enää onnistu. Tämä toki paljon koneesta kiinni, mutta ainakin mun Kempissä ääripäässä virta on melkein tasavirtaa, jolloin tosiaan ei enää tule hitsaamisesta mitään.

Mä en putsaa lopetuskohtaa. Pidä lopetuksessa kolvi paikallaan ja anna suojakaasun jäähdyttää sauman pää. Kun alotat uudelleen, aloita parin sentin päästä vanhan sauman päältä.

Napituksella tarkotetaan varmaan sitä, että ihan loppu tuohon nurkkaan vedetään parin sekunnin hepeillä. Kun kappale on kunnolla kuuma, niin voi aina yhden suomun lisätä kerrallaan, jolloin sauma ei sula tuolla tavalla kuopalle.

En ole koskaan kokenut, että harjalla kappaleiden putsaamisesta olisi mitään iloa. Päinvastoin. Putsaa mielummin pirralla. Saumasta sentti-puolitoista kunnolla pinta pois kovametalliterällä, niin alkaa luonnistua. Muista myös levyjen pää, ja mielellään vielä viiste alapuolellekin. Harjoissa on aina jotain paskaa, joka sitten leviää alumiinin pintaan kuin vaha. Ei hyvä.

Tuossa sun kuvassa on levyn reuna karvainen, onko rälläkän jäljiltä? Erityisesti rälläkällä leikatut palat pitää putsata pirralla tai vastaavalla lastuavalla systeemillä, sillä purse on täynnä laikasta irronnutta kökköä.

Ja ihan kelpo saumahan tuossa kuvassa on. Alotus on vähän kylmä ja lopetus kuuma. Eli jos ei ole pedaalia, niin sitten alotus isollla virralla ja sitten joko odottelee, että kappale jäähtyy, tai tiputtaa virtaa. Tuollasessa pikkunikaleessa voi riittää hyvinkin pieni virta lopussa. Iso ongelma on, että kun koko kalikka menee vaikka 600-asteiseksi, niin se on niin pehmeä, että siihen ei voi puristaa esim lukkopihtejä, tai asetella sitä ruuvipenkkiin.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 10.06.2016, 13:03

Tunkeumaa säädetään hertz eillä ja balanssilla puhdistavaa ominaisuutta. Balanssin kun vääntää liian pienellä ei puhdista oksidikerrosta ja hitsiin muodostuu mustia pisteitä. Everlastin kanssa käytän 90-120hz tajuutta ja balance on 36%.

Viimeksi muokannut To87 10.06.2016 13:13
hiloran hiloran on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 10.06.2016, 21:39

Ok hyviä vinkkejä....maski päähän....
Eli kaasuna oli puhdas argon, ei heliumia.
Taajuuteen päädyin siksi että aloituksessa valokaari ei poukkoillut niin paljoa saumassa. Isompi virta vissiin auttaa tähän. Defaulttina koneessa oli 60hz. Mainittu virta levyn vahvuudelle vastaa kyllä hyvin linkkien ohjeita.
Omassa koneessa taitaa olla min balanssi 50%. Puhutaanko koneissa samasta "napaisuudesta" balanssista puhuttaessa?
Täytyypä koittaa tehdä pienemmissä pätkissä. Helpottaa lisäaineen syötön osaltakin. Lisäaine on 2mm paksua 4043 eli Alsimg5? Mitä lukenut pitäisi olla melko yleispätevä lisäaine. Elektrodeista en osaa sanoa. Harmaa kai yleiskäyttöinen ja toimi dc:llä hyvin. Valkoinen tuntuu kestävän paremmin ac:tä. Jossain youtube videossa kehuttiin sinistä elektrodia joka paikkaan
Kone on valovirta toiminen Esab caddy tig 2200i ac/dc ta34 paneelilla.

http://www.esabna.com/eu/literature/..._instr_man.pdf
http://www.esabna.com/eu/literature/...20187%20us.pdf
http://www.esabna.com/eu/literature/...9_serv_man.pdf

Viimeksi muokannut hiloran 11.06.2016 14:12
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 10.06.2016, 21:51

Tuo 2mm lanka on vähän ohutta 4mm levylle. Koitappa 2.4 tai 3.2 lankaa niin tartte niin nopeasti syöttää. Caddylläkin hitsatessa oli käytössä harmaa elektrodi aclle ja toimi siinäkin. Oli harjoittelu koneena 2009 kesän caddy ac/dc. Sen verran aikaa jo ettei muista miten ne säädöt oli siinä. Balancea kun säädät harmaalle pienemmälle pysyy elektrodi terävänä eikä sula heti palloksi.

Viimeksi muokannut To87 10.06.2016 21:58
Hene987 Hene987 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #12  
Vanha 10.06.2016, 23:54

Balanssin ilmoitustapa riippuu aina valmistajasta. Toisen 36 on toisen 64.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 11.06.2016, 02:56

Taito tulee tehdessä. Intohimo tekee hyvän hitsarin.
Nikke_ Nikke_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 11.06.2016, 16:14

Helpompi hitsata kun kovametallilla pyyhit saumat niin ei tarvii valokaarella räkyttää oksidi kerrosta puhki. Titaania hitsatessa pitäs myös puhdistaa kovametallilla ja asetoonilla. Tosin siinä ajetaankin dc:llä.
hiloran hiloran on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #15  
Vanha 23.06.2016, 16:04

Paksummalla lisäaineella tuntuisi olevan tosiaan helpompaa. Pieneen kappaleeseen n.5cm pätkiä hitsaten ja virtaa laskien tuntuisi onnistuvan jotenkin. Valkoinen elektrodi tuntuu itsellä toimivan harmaata paremmin. Tuo pedaalin osto taitaa jäädä kyllä tuonnemmaksi. Esab:n pedali on n.500€ CAN -pedali. Jonkinlainen hitsauspöytä/kone kärry reikälevyllä täytyy tehdä, jotta saa hitsata rennossa asennossa. Joku linkin mukainen ellei parempia malleja jollakulla.
http://www.danscustomweldingtables.c...g?t=1441284326
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...6ff15757ba.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...15d9c5568d.jpg
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 23.06.2016, 16:33

Toi on kyl suolasen hintanen tuo pedaali, mulla on sama sett,i osta silti.

Mulla tulee noita paksuja hitsatessa ohueeseen tuskailtua, kun ei tahdo polkimen säätö riittää, mutta sille on piilomenun takana piilossa säätö. Ärsyttää vaan ropeloida kun vaihtaa johkin pienivirtaseen hommaan.
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #17  
Vanha 01.07.2016, 22:46

Nyt sain 2% lantaani seosteisia elektrodeja. Testasin pätkän. Voin suositella alumiinille. Pysyy tosi hyvin terävänä.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #18  
Vanha 01.07.2016, 22:52

Kultainen, vaalean sininen/sininen ja violetti sisältää lantaania. Jos ei ny muisti heitä pahoin.

Viimeksi muokannut To87 01.07.2016 22:57
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 01.07.2016, 22:58

Kultaisessa on 1,5%. Oon hitsaillu niillä, mutta nää siniset 2%:et tuntuis olevan parempia alsalle. Tuossa linkki. Äijä on aika velho hitsaamaan www.weldingtipsandtricks.com

Viimeksi muokannut Jaako 01.07.2016 23:03
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #20  
Vanha 01.07.2016, 23:12

Mikähän sitten mahtaa olla oikea väri aluminille? Netistä kun löytää kaikenlaista, esim nämä:

The following electrodes can be used for TIG welding aluminum, but there are a few rules and caveats that will need to be discussed below:

Orange: 2% ceriated (on AC)
Blue: 2% lanthanated (AC and DC)
Gold 1.5 lanthanated (AC and DC)
Red: 2% thoriated (DC only)
Green: pure tungsten (DC only)
Don’t use green on the AC side since pure tungsten will ball up, especially if you’re using an inverter. Some welders have a particular favorite kind of tungsten.

Pure Tungsten (Color Code: Green)

Pure tungsten electrodes (AWS classification EWP) contain 99.50 percent tungsten, have the highest consumption rate of all electrodes, and typically are less expensive than their alloyed counterparts.

These electrodes form a clean, balled tip when heated and provide great arc stability for AC welding with a balanced wave. Pure tungsten also provides good arc stability for AC sine wave welding, especially on aluminum and magnesium.
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #21  
Vanha 01.07.2016, 23:26

Mun mielestä alulle sininen ja kulta, ovat ns. yleis elektodeja, mutta toimivat alumiiniin tosi hyvin. Oon hitsannu alsaa myös punaisella. Toi punainen käsittääkseni poistumassa, koska sisältää radioaktiivista thoriumia. Toi vihree on puhdas volframi. Itse en käytä sitä missään, koska palloutuu ja tekee valokaaren hallinnasta yhtä helvettiä ja heikentää tunkeumaa. Punainen on hyvä rst:lle ja mustalle, niihin käytän melkein aina sitä.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 02.07.2016, 00:17

Punaista käytän mustille ( S235, 16Mo, 13 Cro, 10 Cro) ja kirkkaat menee myös ( SA304, 14301, 14306, Alloy 825 ja San38).
Juha Juha ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #23  
Vanha 02.07.2016, 00:39

Mä vedän kaikki harmaalla elektrodilla.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 02.07.2016, 07:40

Myös menee X10, X20, tp310, 347, punaisella elektrodilla. Näitä x10 x20 materiaaleja käytetään voimalaitoksessa päähöyryssä linjoissa ja tulistimissa..
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #25  
Vanha 02.07.2016, 13:09

Harmaalla oon minäkin kaikki tehny, noi vanhat ohjeet "punanen mustalle ja vihree alsalle" on ajalta kun alumiinikoneet oli vaan muuntajia, nykyset on niin erimaailmasta, joten tämäkin muuttuu. Mitähän eroa harmaalla sinisellä on? Kultanen oli ennen harmaata yleiselektroni mutta harmaa sen korvannut, näin mulle myyjä kehus.
RS2 RS2 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #26  
Vanha 02.07.2016, 13:18

Tämäkin on hyvä ketju. Uutta tietoa tulee mukavasti. Kiitokset.
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #27  
Vanha 02.07.2016, 14:01

Harmaa on cerium seosteinen.
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #28  
Vanha 28.05.2017, 21:15

Yritin hitsata alumiinia Everlast 210 EXT:lla, mutta erittäin huonoin tuloksin. En käsitä miksei sillä onnistu oikeastaan ollenkaan, palaa käämi! Puhdistin alumiinit kunnolla teräsharjalla ja asetonilla, eli hapettumia ei pitäisi olla.

Elektrodi on 2.4 mm E3 violetti, ja Flec-Loc kaapeli kaasulinssillä. Kaasu on argonia, tai ainakin pitäisi olla (tuntuu kuin se olisi ilmaa)

Kun yritän sulattaa alumiinia, en saa ollenkaan kirkasta sulaa esiin, vaan sula jää jonkin "kalvon" alle ja lisäainetta ei saa tarttumaan sulaan. Päällä siis leijuu joku outo kerros, ihan kuin joku hapettuma. Hitsausääni muuttuu ja rätisee miten sattuu. Osat eivät tartu toisiinsa. Viimeisessä kuvassa näkee hyvin tuon natsan miten se vaan karstoittuu.

Yritin vaikka mitä asetuksia, puhdistus oli 10-90% välillä (yleensä 35%), virta polkimella max 120A, taajuus 100-120 Hz. Aaltomuoto oli advanced square wave, kolmiotakin kokeilin.

Mikä hitto mättää? Kaverin Kempillä olen saanut hitsattua aivan leikiten verrattuna omaan.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_5260.jpg‎
Views:	341
Size:	242,9 Kt
ID:	53296   Click image for larger version

Name:	IMG_5261.jpg‎
Views:	330
Size:	233,5 Kt
ID:	53297   Click image for larger version

Name:	IMG_5262.jpg‎
Views:	316
Size:	210,3 Kt
ID:	53298  

Viimeksi muokannut okkim 29.05.2017 21:42 Perustelu: Koneen oikea malli.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #29  
Vanha 28.05.2017, 21:34

Sama kone itellä eikä moista ongelmaa ole kyllä ollut. 35-45 balanssi ja 80-120hz tajuudella on kaikki onnistunu. Paitsi kuukausi sitten pimeni koneesta koko säätöpaneeli. 4 viikkoa ollu lahdessa huollossa eikä ole kuulunut mitään.

Ootko rst kokeillu että jos siihenkään ei onnistu niin on kaasussa vikaa. Joskus oli kaasulinjassa mig hitsaukseen käytettävää 98%argon co2 ja o2 seos. Tällä kaasulla oli sama vaikutus mitä kuvissa näkyy.

Viimeksi muokannut To87 28.05.2017 22:03
Hammu Hammu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 28.05.2017, 21:52

Onks kaapelien napaisuudet oikein?
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #31  
Vanha 28.05.2017, 22:20

Rosterilla kokeilin hätäisesti, ja huonosti silläkin suli. En tosin jaksanut testata kunnolla koska vitutti aika huolella.

Ei kai napaisuudella ole AC:lla väliä? Täytyy silti mitata, miten päin ne pitää olla?
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #32  
Vanha 28.05.2017, 22:36

Kai vaihdoit dc lle kun rst koitit. Jos näin niin kaasussa vika koita kaverin pullolla. Mikä sulla on kaasuna aga woikoski pitäisi olla puhdas argon.

Napaisuus on + kappaleessa ja - tigkolviin ei pitäisi edes syttyä jos väärin päin.

Viimeksi muokannut To87 28.05.2017 22:44
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #33  
Vanha 28.05.2017, 23:37

Joo toki vaihdoin :) Kaasuna on Albee vaihtopullo. Otin sen mukaan ja käyn kaverin luona kokeilemassa.

Katsoinpa piruuttani kuvaa koneesta, sattui olemaan yksi tallessa. Siitä näkyy että kaapelit on nurinpäin!!! Amatöörivirhe, aarrgghh!!! TIG-poltin on plussassa... Kokeilenpa myöhemmin uudestaan oikein päin. En tajua miksei oikea kytkentä tullut ollenkaan mieleen kun sen otin käyttöön.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #34  
Vanha 28.05.2017, 23:48

Sattuu näitä. Töissä mukavaa kun hitsailet kattilan ulkopuolella ensin puikolla. Seuraavan tauon jälkeen ryömit jonnekkin kattilan ahtaaseen koloon tiggi kolvin kanssa ja huomaat sielä että kaapelit väärin päin...
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #35  
Vanha 29.05.2017, 20:43

Olihan ne kaapelit väärinpäin. Mutta eipä auttanut niiden vaihtokaan!

En käsitä mikä mättää, pinta hapettuu heti kun hitsaa, mitään kirkasta ei saa esille. Kipinä hyppii minne sattuu. Pelkää röpelöä ja kuraa tulee, vituttaa. Kokeilin sitten omaa pulloa kaverin Kempissä, ei mitään ongelmaa! Sulattelin puhdistamatta tuon turauksen päälle, ja hyvin suli. Kovin siisti siitä ei tietty tullut. Sitten kokeilin myös pariin uuteen palaan, niitäkään en puhdistanut. Siihenkin onnistui hienosti.

Onko se nyt todettava että minun TIG on paskana? Kivaa jos näin on, se on sitten ollut sitä uudesta asti.

Kempissä oli cleaning -22, 138 Hz, ja 50 A, omassa on ollut vaikka mitä.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_5276.jpg‎
Views:	276
Size:	209,7 Kt
ID:	53323   Click image for larger version

Name:	IMG_5277.jpg‎
Views:	273
Size:	235,5 Kt
ID:	53324   Click image for larger version

Name:	IMG_5278.jpg‎
Views:	264
Size:	200,1 Kt
ID:	53325  
diffas diffas ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #36  
Vanha 29.05.2017, 20:55

Ite oon välillä kattonu juutubista jotain pätkää miten vehkeitä säädetään kohdilleen. Kantse kattoa jos löytyy joku pätkä mistä näkee mis menee väärin, vai meneekö ensin.
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #37  
Vanha 29.05.2017, 21:15

Kaasun syötössä nyt jotain häikkää. Miten toimii dc puoli?
Thuppu Thuppu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #38  
Vanha 29.05.2017, 21:19

Niin, paljonko kaasun virtausta on?
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #39  
Vanha 29.05.2017, 21:38

Kokeilin "gas purgea", ja se virtaa hyvin. Virtaus oli säädetty 8-10l/minuutti. Rosteri suli mielestäni aika normaalisti, ei tullut "partaa" taikka rösöä.

Ei tuo säädöistä luulisi olevan kiinni, koska olen kokeillut vailla mitä. Ja ihan käyttöohjeen mukaisia arvojakin kokeilin. Ja kaverin luona ero on kuin yöllä ja päivällä.

Vai mikä säätö nyt voisi olla niin dramaattisesti väärin? Eipä siinä oikein muuta ole kuin virta ja puhdistus.

Laite on siis 210 EXT, eikä 200 niin kuin aiemmin sanoin. Digitaalinen käyttöpaneeli.

Jos joku varmasti osaava haluaa tulla kokeilemaan, niin tarjoan vähintään oluet!

Viimeksi muokannut okkim 29.05.2017 21:45 Perustelu: Typoja
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #40  
Vanha 29.05.2017, 22:07

Ootko kokeillu mitään puhdasta/uutta matskua? tollanen vuosia öljyä imenyttä on edistyneemmänkin kotikolvaajan perse kolvata. Harmi että oot nuin kaukana, oishan sitä voinu verrata koneita, en oo koskaan tollasta kiina konetta testannu, ois kiva ruotsi-kone vs kiina testit joskus koittaa.
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #41  
Vanha 29.05.2017, 22:19

Kokeilin kyllä ihan puhdasta levyä, aivan samat ongelmat. Hapettuu vaan kauheasti. Ja mikä niin kovasti ihmetyttää on se, että kaverin Kemppi sulatti uutta, vanhaa sekä hapettunutta ihan tosta noin vaan verrattuna omaan. Sillä kun vaan sulaa alumiinit, mutta kauhean paskakerroksen alla ja mikään ei tartu mihinkään. Jos edes sulaa...

Joo vähän liian pitkä välimatka vertailuun. Mutta joku konsti/syy//vika tähän pitää löytää, koska tuota hitsattavaa olisi kyllä riittävästi.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #42  
Vanha 29.05.2017, 22:25

Juuri 4 viikkoa sitten olin jyväskylässä 2 viikkoa hommissa. Perhana kun olisi silloin ollut tämä ongelma niin olisin kyllä ehtiny käydä katsomassa.

Oliko minkä ikäinen kone tuo sun oma. Jenkithän lupaa 5v takuun koneelle ja suomen maahantuoja vain 2v.

Viimeksi muokannut To87 29.05.2017 22:34
JM JM ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #43  
Vanha 29.05.2017, 22:44

Mahtaisko sitten olla Co2 seostettua argonia. Ainakin IK-asennuksesta aikanaan tuota kauppasivat mustan ja rosterin kolvaamiseen ja siinä se onkin ihan hyvää. Alsaa en oo omallani koskaan kokellut, niin en tiedä, miten röpeltää, jos sillä kaasulla koittaisi sitä hitsata.
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #44  
Vanha 29.05.2017, 22:45

No perhana! Jos tulet lähiaikoina uudestaan, niin kerro.

Siinä on onneksi vielä takuu, ostin sen maaliskuussa 2016. Sen jälkeen olenkin vain yrittänyt hitsata kaksi kertaa. "Yllätys" että täällä takuu on lyhyempi :(

Mutta tuo sama kaasu toimi hyvin Kempillä, eli ei voi olla siitä kiinni.
Allrad Allrad ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #45  
Vanha 29.05.2017, 22:45

Olisko kolvissa nyt joku häikkä että imee ilmaa argonin joukkoon?
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #46  
Vanha 29.05.2017, 22:48

Se voi kyllä olla mahdollista, koska kokosin itse nuo linssit yms osat eri paikoista. Pitääpä tarkistaa, hyvä vinkki! Ja kokeilen vielä alkuperäisellä kolvilla, johdot oikeinpäin.
hiloran hiloran on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #47  
Vanha 30.05.2017, 21:58

Eikös tigillä pidä olla aina Argon (tai helium argon helium seos) kun perustuu jotenkin kaasun palamiseen tms Vai onko minulle höpötetty ihan puuta heinää. Migillä käy muutkin kaasut.

Ihan kuin tuossa kuvassa ei olisi AC päällä kun ei tule putsauksen rajaa, kuten tuossa Kemppi/Levy kuvassa?
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 30.05.2017, 23:50

Ei siinä kyllä kaasua polteta. TIG = Tungsten Inert Gas-welding. Tungsten eli volfram-elektrodi, inertti eli reagoimaton kaasu suojakaasuna. Volfram-elektrodin ja työkappaleen välissä poltetaan valokaarta jolla sulatetaan perusaine sekä lisäaine keskenään.
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #49  
Vanha 31.05.2017, 22:58

Nyt toimii! Vika oli kuin olikin kaasussa, tarkemmin sen saamisessa hitsattavaan kohteeseen. Testasin ensin että vuotiko poltin, ja hieman se tihkui jostain. Avasin sen sitten, ja hoksasin että elektrodin pidin (collet) oli väärinpäin!

En kyllä ymmärrä että miksi se vaikutti niin paljon, koska kaasua tuli kummin päin tahansa. Mutta ero hitsatessa on järkyttävä. Nyt kun se osa on oikeinpäin, pystyin hitsaamaan likaista vanhaa vaihdelaatikon korvaketta aivan helposti.

Hitsasin myös uutta alumiinia jota en puhdistanut, ei mitään ongelmaa. Huh että helpotti!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_5281.jpg‎
Views:	370
Size:	214,5 Kt
ID:	53371   Click image for larger version

Name:	IMG_5283.PNG‎
Views:	289
Size:	104,3 Kt
ID:	53372  
hiloran hiloran on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 03.06.2017, 13:30

Hienoa.

Näkyy pyrex linssejä ja sormisuojiakin saavan nykyään hyvään hintaan
https://www.aliexpress.com/wholesale...Pyrex+Cup+Kit+

https://www.aliexpress.com/wholesale...ext=tig+finger
Vesijäähyjäkin taas myynnissähttps://www.tori.fi/pohjois-pohjanma....htm?ca=18&w=3

https://www.tori.fi/satakunta/Kemppi....htm?ca=18&w=3
okkim okkim on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

  #51  
Vanha 03.06.2017, 14:18

Joku voisi muuten kokeilla miten tuo pitimen kääntäminen vaikuttaa omassa TIGissä. Ilmeisesti sen pitimen kaulus sotkee kaasun virtausta jotenkin, kun se menee väärinpäin.

Minä ostin TIG fingerin (ilmeisesti) sen keksijältä, ihan sen takia koska Jody tekee paljon hienoja videoita joista saa oppia: https://weldmongerstore.com/collecti...cts/tig-finger
https://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks

Pyrex linssejä voisi kyllä hommata.
Lipponen Lipponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 11.06.2017, 17:10

Aihetta liipaten mitenkäs raapaisu TIG?
Meillä on pieni Kempin mineka 130 tasasuuntaaja. Yksi tuttava jutteli että yksi mahdollisuus olisi hommata tuohon raapaisu TIG vermeet.
Esimerkiksi tälläinen.
Onkohan tuollainen sitten millainen aloittelevan hitsauskäytössä?
retulainen retulainen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #53  
Vanha 11.06.2017, 23:06

Kyllä raapasu tikillä auttavasti jotain pientä tekee jos jaksaa elektrodia terotella. Joskus tullu tollasella ja minarcilla hitsailtua vähän mutta on se vaan toi kolvikin jo todella kankea kaasu syöppö.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #54  
Vanha 12.06.2017, 19:21

Ihan hätätapaus hitsauksiin tuollainen soveltuu. Ainakin kun hyvin tottunu hf sytytykseen. :D

Viimeksi muokannut To87 13.06.2017 00:26
hiloran hiloran on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #55  
Vanha 12.06.2017, 20:29

Noihin saa kaiketi viritelytyä sähköisen kaasuventtiilin millä saa vähän säästettyä kaasua. Viiveet on sitten eriasia.
J.S.P J.S.P ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #56  
Vanha 12.06.2017, 23:27

On ollut tarkoitus opetella tuommosella raapaisumallisella hieman TIG-hitsausta ja rakentelinkin puikkoinvertteriini TIGin-kahvasta ohjattavan kaasusolenoidin päästöhidastuksella -opettelu vaan on jäänyt vaiheeseen kun ensalkuun kokeilin pienellä kertakäyttöpullolla hommaa mutta eihän siitä kaasua riittänyt kuin pieneksi hetkeksi joten pitäisi oikea pullo hommata.
To87 To87 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #57  
Vanha 27.07.2017, 18:45

Protoversio jäähdytysyksiköstä tig kaapelille alkaa hahmottua.

Everlast tig ok pulssi 1mm rst pellille. Virta 66a, pulssin kesto 25% ja pulssin alavirta 20% jaksotus 1.2sec.

Viimeksi muokannut To87 28.07.2017 00:51
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > TIG hitsaus


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 19:47.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.