banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 24.09.2015, 10:59 VAG päästöhuijaus dieseleissä

En millään haulla löytänyt aiheesta täältä omaa threadia joten poikkeuksellisesti aloitan uuden.

Tästä siinä siis näyttäisi olevan kyse: VW säästi 77€ ja teki softaan muutoksen jolla päästömittauksessa saatiin rajat läpäistyä:

http://www.tekniikkatalous.fi/teknii...teella-3487002

Olen miettinyt onko tällä kikalla säädetty myös Audeja ja näyttäisi että on, A3 USA diesel mallia 2009-2015:
http://www.hs.fi/talous/a14430580883...nt=articlepage

Ilmeisesti vastaavassa EU-mallissa on sitten tuo Ad Blue tms. järjestelmä käytössä, kertokaapa te keiltä tuollainen auto löytyy?

Ärsyttää kyllä tälläinen "myrsky vesilasissa", koko VAG-konsernin mustamaalaus, ja käsittämättömät jopa 16 Mrd € sakot tempusta!
buzz buzz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 24.09.2015, 11:26 VAG päästöhuijaus USA dieseleissä

No niinno. Myrsky vesilasissa tai ei. Huijaus mikä huijaus ja kusetus vaikka kuinka katsoo VAG lasien läpi
Otsikoissahan ko. konserni on muutenkin ollut viimeaikoina eikä juuri positiivisessa mielessä ja tämä näyttää olevan vaan jatkumoa sille.
Sabotaasi Sabotaasi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 24.09.2015, 11:36

Ei mene kauaa kun muutkin automerkit jää huijauksesta kiinni...
aakman aakman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #4  
Vanha 24.09.2015, 12:46

Sabo, mietin eilen pikkuviskeissäni ihan samaa ja luulen että tämä on vain alkusoittoa. Viskeihin liittyen, voin laittaa ensimmäisen halukkaan kanssa vaikka peruslappispullosta vetoa että 2kk sisään joku toinen valmistaja käryää samasta.
sv sv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 24.09.2015, 12:49

Tähän kun yhdistää 1.2 ketjuongelmat joita ei VWn mielestä ole sekä 2.0 öljynsyönnin jota ei sitäkään ole ole niin melkoisen kusinen tilanne alkaa olla maineen kannalta.
buzz buzz ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 24.09.2015, 12:59

Yksittäistapaus tämäkin lienee ;)
Teukka Teukka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #7  
Vanha 24.09.2015, 13:12

Ei olisi VAG -konsernilla ollut enää varaa tähän. Nythän tuli uutinen että Skodalla tutkitaan samaa. Noh, selvähän se kun samaa pataa on niissäkin.
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 24.09.2015, 13:19

Uskooko joku muka oikeasti että nuo ilmotetut päästöt on todellisia? Itse uskon ennimminkin siihen, että kaikki valmistajat huijaavat noissa minkä kerkiävät. Jokainen vaan tavallaan, minkä ovat keksineet.
Janikuula Janikuula ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 24.09.2015, 13:31

Käsitin niin että vagin euro6 moottoreita ei pitäis tämän koskea Euroopassa.
Wezq-Ape Wezq-Ape ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 24.09.2015, 13:36

Ei ole adblueta ainakaan tässä meikäläisen vuonna 2009 valmistuneessa vm. 2010 A3:ssa.
Käsittääkseni nämä on läpäisseet EU-alueen testit, mutta USA:n lainsäädäntö vaatii noin puolet pienempiä päästöjä typen oksidien osalta ja sen rajan saavuttamiseksi on tarvittu fuskausta. Korjatkaa toki jos ymmärsin väärin. Lähteitä kun on aika vähän ja nyt googlettamalla vag-dieselistä mitä tahansa saa tulokseksi noin 500 eri lähteen uutista, joissa ei ole mitään omaa sisältöä vaan saman toistoa.

Kaikki valmistajathan valehtelee ja fuskaa ympäristöasioissa, mutta vag ei peittänyt jälkiään ilmeisesti yhtä hyvin kuin toiset

Viimeksi muokannut Wezq-Ape 24.09.2015 13:43
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #11  
Vanha 24.09.2015, 13:40

Hieman hörähtelin kun kympin uutisissa kerrottiin samoja moottoreita käytettävän VW, Audi, Skoda ja Lamborghini merkkisissä autoissa. Noin kuinkahan monta Lamboa rullaa 2.0TDI kattila takaluukussa nakuttaen?
tumpsi tumpsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #12  
Vanha 24.09.2015, 13:50

http://yle.fi/uutiset/auto_bild_bmw_...rajoja/8329290

Noita samoja Boschin ecuja löytyy käsittääkseni melkoisen monelta muultakin merkiltä? Tämä on vasta alkusoittoa.
Repo/promo Repo/promo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #13  
Vanha 24.09.2015, 14:15

En tunne itse tuollaisten yli 250 000 ihmistä työllistävän korporaation päätöksentekopolitiikkaa käytännön tasolla, mutta ihmettelen, jos kyseessä ei ole pienen johtoryhmän päätös, joka on tehty kuullen jonkilaista lakimiesleegiota.

Jos laissa sanotaan tasan näin: "auto on laillinen, jos se läpäisee tämän testin", tarkoittaa laki just eikä melkein sitä mitä siinä lukee. Eli jos auto menee testistä läpi, niin se on silloin sillä selvä, eikä tien päällä tapahtuvasta pussuuttamisesta tule minkäänsortin sanktiota, koska laki ei puhu siitä mitään, vain testistä.

Amerikassa tilanne on hieman toinen, koska siellä kaiketi korkein oikeus voi päättää myös lakia vastaan. Tämän takia Amerikassa korkeimman oikeuden ekkakkotapaukset ovat lainveroisessa asemassa, kun taas Euroopassa luetaan nimenomaan kirjoitettua lakia.

Tällä samalla systeemillä EPA on rahastanut ennenkin.

http://jalopnik.com/how-the-epa-won-...-be-1732109485

Tässä sanotaan samaa:

In other words, one man’s cheat was another man’s way of just passing a test.

Toinen vaihtoehto on, että USA:n oman, taantuneen autoteollisuuden lobbarit on löytäneet jonkun muun tavan saada VW nalkkiin tästä asiasta, jotta Euro Dieselien voittokulku USA:ssa loppuisi.

Hassua, että tästä muka tiedetään vasta nyt, vaikka ensimmäiset viitteet tästä olivat lastuvirittäjien tiedossa jo 10v sitten.

Tässähän on mukana mös teknisiä haasteita. Itse en tunne dieseltekniikkaa lainkaan, mutta jotakin tiedän bensamoottoreista. Esim seitsemän vuoden takaiset EPA-vaatimukset täyttävän auton pitää käydä lambda ykköstä ja katalysaattorin toimia täydellä teholla olikohan nyt 17 sekunnin kuluessa käynnistyksestä myös kovalla pakkasella.

Tämän johdosta katalysaattori on naurettavan lähellä palotilaa, jolloin se on välittömässä sulamisvaarassa, jos moottoria kuormitetaan optimiseoksilla. Täyskaasulla lambda pomppaa hyvin pian katalysaattorin suojatilaan, jolloin lambda-arvo voi olla esimerkiksi alle 0.7. Niinpä siinä voikin äkkiä olla tilanne, jossa putkenpäästä tulee muutakin kuin kukkasia, vaikka välissä onkin kaksi kattia. Kaikkea mitä ympäristömääräykset vaativat, on teknisesti hyvin hyvin vaikea toteuttaa.

Niinpä päädytään lukemaan itse lakeja ja asetuksia lakimiesten kanssa, ja keksimään tällaisia vaihtoehtoisia ratkaisumalleja.

Joten lyhyesti: En tunne USA:n päästölakeja tai asetuksia, mutta voi siis olla, että tässä ei edes ole rikottu lakia, vaan on tehty lain hengen vastainen päätös. Koska koko homma käy kaikki oikeusasteet kuitenkin, niin sittenhän se nähdään, mihin siellä päädytään.
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #14  
Vanha 24.09.2015, 15:06

Nyt tuli väite että myös eurooppaan myytyjen 1.6 ja 2.0 dieseleitten softia olisi "puukotettu":
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/ar...opassa/5327902

Luulisi ettei olisi ollut pakko, jos kerran Euroopan limitit väljemmät...
Kaliforniassa ne ovat huipputiukat, mutta ilmeisesti se sitten määrittelee koko liitovaltion vaatimustason.
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #15  
Vanha 24.09.2015, 15:08

PS. moniko jenkki haluaa päivittää Volkkarinsa softat takuuseen, jos samalla tippuu tehot ja nousee kulutus (koska kerran minuutissa ruiskutellaan hiukkasloukkuun naftaa?)

Jos se vihreän sävy on kuitenkin 10..40% vaihteluväleissä.
Kantsii muistaa että näissä päästöissä erot voi olla äkkiä moninkertaisia kun eri autoja vertailee...
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 24.09.2015, 15:50

Ehkä tää lopulta on hyvä juttu meille. Autotehtaat joutuu nyt oikeasti kehittämään teknologiaa.
Se voi näkyä hinnassa, mutta voi se näkyä uusina innovaatioinakin.

Kalliin hinnan toki joutuvat maksaan siitä, mitä olisi pitänyt tehdä jo aikasemmin.
Repo/promo Repo/promo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 24.09.2015, 17:58

http://mashable.com/2015/09/23/emiss.../#.fwpELUZlGqG
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #18  
Vanha 24.09.2015, 18:15

Jusaberg vois teettää vähän +300g/km co2 tyyliin NOX * 40 tarroja joita jakaa sitten VAG dieselien takalaseihin.
nomoreford nomoreford ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 24.09.2015, 18:25

Mulle heti yks!
Carbin Carbin ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #20  
Vanha 24.09.2015, 18:36

Onkohan noissa pistokoe testeissä käytetty liikkeestä uutta autoa vai jo yksityisellä ajossa olevaa.

Omaan kysymykseen vastaten, todennäköisesti ihan upouutta autoa. Koska yksityisomistajahan on jo voinut esim softauttaa autonsa joka vaikuttaisi päästöihin jollain tapaa.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #21  
Vanha 24.09.2015, 19:01

Jatkoa seuraa?
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/bm...344.1441898023
horch horch ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 24.09.2015, 19:10

Lainaus:
Ehkä tää lopulta on hyvä juttu meille. Autotehtaat joutuu nyt oikeasti kehittämään teknologiaa
Tuosta oon kyllä ihan samaa mieltä. Taitaa dieselit joutua nyt suurennuslasin alle.
jpeltopuro jpeltopuro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #23  
Vanha 24.09.2015, 19:20

Päitä tippuu nyt huolella, Porschen ja Audinkin pomot saivat kenkää, ilmeisesti aikanaan olleet noiden kehitelmien aikaan vastuussa:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unt...a-1054567.html
horch horch ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 24.09.2015, 19:24

Aika jupakka tullut/tulossa :D
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #25  
Vanha 24.09.2015, 19:47

TTIP sopimus on edelleen ilman allekirjoitusta...
Ei kai tämä yllätyksenä ole tullut kenellekkään.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #26  
Vanha 24.09.2015, 22:15

Lainaus:
Amerikassa tilanne on hieman toinen, koska siellä kaiketi korkein oikeus voi päättää myös lakia vastaan. Tämän takia Amerikassa korkeimman oikeuden ekkakkotapaukset ovat lainveroisessa asemassa, kun taas Euroopassa luetaan nimenomaan kirjoitettua lakia.
Onko todella näin? En ole lainoppinut, mutta minulla on se käsitys, että Suomessakin korkein oikeus tekee viime kädessä päätökset siitä miten lakia tulkitaan?
Repo/promo Repo/promo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #27  
Vanha 24.09.2015, 22:21

Kyllä, mutta Amerikassa korkein oikeudella on erilainen merkitys kuin täällä.

Käsitykseni mukaan myös sellaisia asioita on nuijittu siellä, jotka eivät mene kirjoitetun lain mukaan. Joku viisaampi voi korjata, jos tästä asiasta olen väärässä.

Suomessa ja ylipäätään Euroopan oikeusistuimissa lain tulkinta on aina kirjaimellinen, eikä lain henkeä voida huomioida, jos lain sanamuotoa on noudatettu.

Esimerkkinä siis tämä, että jos laki ei puhu muusta kuin päästötestistä, lain mukaan auto saa päästellä testin ulkopuolella mitä vain.

Amerikan oikeuskäytännössä korkein oikeus voi tietääkseni siis myös laajemmin soveltaa, eli tulkita sitä, mitä lainsäätäjä on tarkoittanut säädöstä tehdessään.

Toki Suomessakin lain esitöillä yms. lain alapuolella olevalla materiaalilla on merkitystä oikeusistuimien päätöksiin, mutta karkeasti yleistäen mennään aina pelkästään sillä ja vain sillä, mitä lakiin on kirjoitettu.
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #28  
Vanha 25.09.2015, 11:04

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
Tuosta oon kyllä ihan samaa mieltä. Taitaa dieselit joutua nyt suurennuslasin alle.
Minä en näe tässä kuluttajana toistaiseksi mitään positiivista, ainakaan VAG-ryppään autojen kuluttajalle...

Jos US Supreme Court aikoinaan langettaa tosiaan tuon 16Mrd€ sakon (en käsitä miten ne tuohon summaan päätyivät, koska taloudellinen hyöty oli luokkaa 77€x myytyjen diesel Jettojen määrä??)
niin loppukädessähän sen laskun tulevat maksamaan sinä ja minä, eli VAG:in ostajat (+ omistajat koska varmasti tulee nostopainetta myös "edullisten" huoltojen ja varaosien hintoihin...)

Pahasti tässä haiseekin kauppapolitiikka: VAG, ja erityisesti volyymimerkki VW on noussut raketin lailla viime vuosina automarkkinoitten kärkeen, jopa Toyotan valtikka on ollut uhattuna ykköspaikalla. On siis satavarmaa että varsinkaan USA:n markkinoilla tätä eivät paikalliset GM jne. ole hyvällä katsoneet.
Ihan varmasti ovat testanneet kilpailijan tuotteet itse, ja jos jotain epäilyttävää ovat havainneet, niin pieni "vinkkisoitto" paikalliselle viranomaiselle saa asiat rullaamaan heidän kannalta "oikeaan suuntaan".
Tämä on kovaa peliä Bostonissa...
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #29  
Vanha 25.09.2015, 11:34

Niin Ameriikassa saa korvauksia semmosistakin asioista missä kärsijä on ollut täysi talidomi. Ohjeet vain ei kieltäneet sen pään tunkemista tulikuumaan uuniin (kärjistetty, mutta Amerikassa täysin mahdollinen scenario)

Sitä en tajua tossa BMW kohdalla, että miten voi päästä testistä läpi huijaamatta, kun ovat jääneet kiinni testin jälkeen. Kai nuo jälkitestit on tehty euroopassa vallalla olevan speksin mukaan myös?
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 25.09.2015, 11:39

Takaisinkutsu ei ilostuta auton omistajaa, kun vaihtoehdot ovat lisäkulutus tai huonompi suorituskyky...
http://www.wired.com/2015/09/vw-owne...fixes-diesels/
(Urea-tankin jälkiasennus $5000+ ei liene realismia ainakaan...)

Kieltämättä tuo "Green Car of the Year 2009" -palkintokin joutui nyt aika huonoon valoon,
ja koko VW:n lanseeraama "Clean Diesel" brändäys... Aijai, maallinen maine on katoavaista:-/
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #31  
Vanha 25.09.2015, 11:46

"A drop of mileage will cost VW, since hundreds of thousands of drivers would have to spend more on fuel that VW promised at the time of sales"?

Siis eikai Amerikoissa mitään kulutusta ole luvattu. Eihän ne paperikulutukset ole ikinä pitäneet paikkaansa.
Passatti ei ikinä mennyt alle 5:n vaikka paperilla piti mennä 4.3:een.
Monster Monster ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #32  
Vanha 25.09.2015, 12:18

Jännäksi menee kun on 2h päästä "skandaalidieselin/huijausmoottorin" maahantuonti katsastus. Taitavat nauraa konttorilla Vag:n COC:lle - "ei tuohon paperiin voi luottaa, tätä autoa ei saa tuolla paperilla rekisteriin" :=)
salonenm salonenm ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Sensei
ACF jäsen
Admin

  #33  
Vanha 25.09.2015, 12:54

Pikkulinnut ovat tässä jo vähän viserrelleet siihen suuntaan, että niin kaukoiädän kuin ison lätäkön valmistajienkin autoista on löytynyt selkeetä cycle beatingiä.

Yhdyn kyllä tähän, että se miksi euroautoista tässä valitetaan on protektionismi ja toisaalta TTIP, onhan nämä jutut olleet pitkään "julkisia salaisuuksia".
Carbin Carbin ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #34  
Vanha 25.09.2015, 15:04

Täähän on kun douppinki. Kaikkihan sitä käyttää mutta fiksut ei jää kiinni. Tai ne ketkä on eniten korruptoituneet :)

Ja tuohon ureakäyttöön. Uudessa passatissa on 240hv dieselissä tuo systeemi. Ja ekan täytön jälkeen auto meni vikatilaan vaikka tehtiin ohjekirjan mukaan, lisää vaan hajoavia sähkövimpaimia kiitos.
Coupevesqu Coupevesqu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #35  
Vanha 25.09.2015, 15:05

Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että nyt ollaan jo rajoilla kuinka puhtaaksi auton päästöt voi saada. Valtiovallan vaatimiin päästörajoihin ei yksinkertaisesti nykytekniikalla pääse jos halutaan pitää auto edes jotenkin ajettavana. Ja kun rajojen alitse ei päästä niin sitten huijataan koska muuten autojen myynti loppuisi.
Näin +15v ikäisillä autoilla ajavan mielestä noi nykyautot on menneet jo muutenkin ihan liian monimutkaiseksi tekniikaltaan. Ei tänä vuonna tehtaan linjalta pois ajetulla autolla ajeta enään 10v päästä. Korjauskulut alkaa olla niin poskettomia suhteessa auton arvoon että näistä tulee pikkuhiljaa kertakäyttöhyödykkeitä.
Janikuula Janikuula ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #36  
Vanha 25.09.2015, 15:54

Ja lisää tulee... http://m.iltalehti.fi/autot/2015092520415856_au.shtml
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #37  
Vanha 25.09.2015, 16:19

Lainaus:
Näin +15v ikäisillä autoilla ajavan mielestä noi nykyautot on menneet jo muutenkin ihan liian monimutkaiseksi tekniikaltaan. Ei tänä vuonna tehtaan linjalta pois ajetulla autolla ajeta enään 10v päästä.
Tämä on semmoinen mantra mitä on toisteltu niin kauan kuin minä muistan. Hyvinpä nuo tuntuvat silti sykkivän. Tarvikevalmistajat osaavat myös haistaa markkinaraon, joten mallien ikääntyessä edullisempia tarvikeosia tulee tarjolle tasaista tahtia.
dumo dumo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 25.09.2015, 16:25

Tämä on ihan kiinnostaa luettavaa jos eri NOx-päästönhallintatekniikoiden vaikutus päästöihin kiinnostaa: http://www.theicct.org/sites/default...2009152015.pdf

Ainakin omaan silmään näyttää siltä että myös ilman SCR:ää (ureasysteemi) voi päästä hyviin lopputuloksiin - tai sitten pahimmillaan päästöt ylittävät rajat moninkertaisesti. SCR:llä lähtökohtaisesti aina kohtuuhyvä tulos. Sinänsä hyvä huomata että varsinkaan pienemmissä koneissa ureasuihkutus ei ole mikään välttämättömyys edes EU6-rajoihin. Vaatinee tarkkaa suunnittelua että saadaan raakapäästöt sopiviksi ja lean-nox-katin kanssa "tailpipe" päästöt pysymään aisoissa kaikissa kuormitustilanteissa, mutta osa autonvalmistajista näyttää siinä onnistuvan ja osa taas ei (ja jos ei silti onnistu niin ei muuta kuin huijausohjelmaa perään...).

Selkeästi eri autovalmistajat onnistuneet NOx-päästöjen hallinnassa eri tavalla. Tuossa esim. Esim. BMW näkyy onnistuneen kohtalaisen hyvin, sekä SCR:n kanssa että ilman. Sitten taas Volvolla pahimmillaan jopa 100-kertaiset.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #39  
Vanha 25.09.2015, 19:40

Lainaus:
Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että nyt ollaan jo rajoilla kuinka puhtaaksi auton päästöt voi saada.
Ei voi. Tekniikka kehittyy koko ajan. Niin se on tehnyt viimeiset parisataa vuotta.

Tämän hetkinen tilanne on mielestäni seurausta siitä, että valtiovalta asettaa tiukat päästönormit, mutta kuluttajat haluavat ripeästi kulkevia autoja. Autonvalmistajat on puun ja kuoren välissä, mutta eivät voi kumartaa toiselle osapuolelle pyllistämättä toiselle. Ei ole mikään ameriikan temppu tehdä autoja, jotka läpäisevät päästövaatimukset puhtaasi ilman huijauksia, mutta kuluttajille sellainen ei ehkä olisi kovin kiinnostava.

Ehkä tämän kupletin juoni on antaa buustia sähköautojen tuotekehitykselle.
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #40  
Vanha 25.09.2015, 20:11

No, voidaan alkaa laskea hiukkaskuormituksia jos sitä Teslaa lataa tökkelistä jonka toisessa päässä on hiilivoimala jauhamassa sähköä... köh köhhöö:)
Jusaberg Jusaberg on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2015
ACF jäsen

  #41  
Vanha 25.09.2015, 20:16

No mutta ostaa vaan Fortumilta tuuli- tai vesisähköä
Kilu7 Kilu7 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #42  
Vanha 25.09.2015, 20:28

Varsinkin talvisin :)
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #43  
Vanha 25.09.2015, 20:29

Kyllä kai tämä on ihan vaan amerikkalaisten suojatoimi eurooppalaisten invaasiota vastaan. Voi olla, että luin ketjun huolimattomasti ja nopeasti ja tämä on jo todettu, mutta jossain luin jonkun kommentoineen, että testissä päästörajan saavuttaminen on säännelty ja se on ihan eri asia kuin päästöt muissa tilanteissa. Vai pitääkö hetkellisen päästön olla (vähän niinkuin hetkellisen kulutuksen) myös tietyissä rajoissa?

Oikeusprosessi tulee luultavasti olemaan pitkä ja ainoat voittajat keississä ovat lakimiehet. Ja on pidettävä mielessä amerikkalaisen oikeusjärjestelmän ajoittaiset järjenvastaisuudet.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #44  
Vanha 25.09.2015, 23:34

Lainaus:
No mutta ostaa vaan Fortumilta tuuli- tai vesisähköä http://s3.amazonaws.com/tapatalk-emoji/emoji14.png
No mutta vesisähköhän on suurin ympäristörikos mitä Suomessa on koskaan tehty!
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #45  
Vanha 26.09.2015, 00:33

Autojen romutuspalkkio tulee hyvänä kakkosena.

Sitä tuossa juuri ääneen ihmettelin, että talon lämmittäminen sähköllä on pienimuotoinen ympäristörikos, mutta sähköautoiluun kannustetaan, vaikka hyötysuhde on paljon huonompi kuin talon lämmittämisessä.
Coupevesqu Coupevesqu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #46  
Vanha 26.09.2015, 08:07

Koodi:
 	Lainaus:
 	 	 		 			 				Näin +15v ikäisillä autoilla ajavan mielestä noi nykyautot on  menneet jo muutenkin ihan liian monimutkaiseksi tekniikaltaan. Ei tänä  vuonna tehtaan linjalta pois ajetulla autolla ajeta enään 10v päästä. 			 		 	 	 
Tämä on semmoinen mantra mitä on toisteltu niin kauan kuin minä  muistan. Hyvinpä nuo tuntuvat silti sykkivän. Tarvikevalmistajat osaavat  myös haistaa markkinaraon, joten mallien ikääntyessä edullisempia  tarvikeosia tulee tarjolle tasaista tahtia
En ihan noinkaan sanoisi, ne osakokonaisuudet alkaa olla niin monimutkaisia valmistaa että väkisinkin hinta nousee.Esimerkkinä öljypumput joihin on rakennettu tasapainotusakseleita. Mennään koko ajan monimutkaisempaan tekniikkaan jonka vaihtamiseen menee yhä enemmän yhä kalliimpia työtunteja.
Ja kun korjauskustannukset ylittävät auton arvon niin moni (en minä) laittaa sen 1000-2000e auton paaliin.


Koodi:
Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että nyt ollaan jo rajoilla kuinka puhtaaksi auton päästöt voi saada. 			 		 	 	 Ei voi. Tekniikka kehittyy koko ajan. Niin se on tehnyt viimeiset parisataa vuotta.

Tämän hetkinen tilanne on mielestäni seurausta siitä, että valtiovalta  asettaa tiukat päästönormit, mutta kuluttajat haluavat ripeästi kulkevia  autoja. Autonvalmistajat on puun ja kuoren välissä, mutta eivät voi  kumartaa toiselle osapuolelle pyllistämättä toiselle. Ei ole mikään  ameriikan temppu tehdä autoja, jotka läpäisevät päästövaatimukset  puhtaasi ilman huijauksia, mutta kuluttajille sellainen ei ehkä olisi  kovin kiinnostava.
Tästä oli näppärästi lainattu vaan osa lauseesta jonka kirjoitin niin lauseen merkitys muuttui. Samaa asiaa kuitenkin tarkoitin mitä tuohon alla jatkoit, Yritin vain tehdä sen lyhennettynä :-)

No joo, noi meni ehkä ohi asiasta, sorry.

Mites tässä päästöhommassa tulee käymään ?Jos tässä leikitellään ajatuksella mitä on tapahtunut, onko tässä mahdollisuus että ihmiset alkavat valittamaan epäoikeudenmukaisesta kohtelusta autojen käyttömaksun suhteen. Miksi TODELLISUUDESSA samanlaisia päästömääriä tuottavilla autoilla on eri auton käyttömaksut ?Kuinka monta vuotta olen maksanut isompaa käyttömaksua aivan turhaan ?Laitetaanko uudempien autojen kuljettajille lisämaksua ja vanhemmilla ajaville palautusta :-)
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #47  
Vanha 26.09.2015, 18:17

No nyt alkaa lähtemään jo jossain lapasesta...

http://yle.fi/uutiset/sveitsi_on_kie...287?origin=rss
jpeltopuro jpeltopuro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 26.09.2015, 18:29

Aika raju liike. Jos tuo myyntikielto leviää, niin tulikohan suomalaisen piensijoittajan taas tartuttua halpaan osakkeeseen liian aikaisin. Malliin Talvivaara, Nokia...
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #49  
Vanha 26.09.2015, 19:27

Kohta on VAG:ta halvalla myynnissä. Mä luulen, että tää on jenkkien autotehtaiden lobbareiden aikaansaannos. Tai paremminkin lakimiesten. Pitää jollain konstilla suojella kotimarkkinoita. Ja otetaan miljardit sitten VAG:n taskusta pönkittämään amerikan taloutta. Amerikka! Mikä ihmemaa. Niinhän ne itsekin mainostavat sitä mahdollisuuksien maana.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 26.09.2015, 21:00

En syyttäisi jenkkejä. Eiköhän tämä ole ihan VAGin itsensä keittämä soppa.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #51  
Vanha 26.09.2015, 21:03

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja YLE
Volkswagenin autoihin on asennettu ohjelmisto, joka manipuloi päästötuloksia
Ei kai se noin ollut? Ohjelma vain asetti erilaiset säädöt koneelle testin ajaksi. Eri asia kuin tuloksen vääristely. Ja ok, pilkunviilausta ...

Mutta Sveitsissä ammutaan kyllä kovilla.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 26.09.2015, 21:05

Kyllä tuossa sopassa oma osansa on jenkeillä. Kun ovat kirjanneet testille tietyt tavoitteet puhumatta siitä, pitääkö niiden toteutua muutenkin. Ja ihan varmasti omia markkinoitaan tuolla sanktiolla suojaavat kun Volkkarista on tullut siellä liian suosittu. Niinkuin moneen kertaan jo todettu.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #53  
Vanha 27.09.2015, 11:53

Mielestäni pitää olla aika vahvat VW-lasit päässä, jos pitää tätä härdelliä täysin jenkkien syynä.

On varmasti totta, että jenkit pyrkivät suojaamaan omia markkinoita, kuten yleinen mielipide tässä säikeessä tuntuu olevan.

Itse siirtäisin sälyttäisin vastuun autovalmistajalle, joka ei ole tehnyt taustatöitä kunnolla ennen päästömittaustestien ratifiointia. Tätä myös puoltaa case Sveitsi. Miksi siellä olisi VW-konsernin autojen myynti laitettu muuten pannaan, jos kyse olisi vain USA:n mittaustavasta ja tulosten soveltamisesta?
jipitkan jipitkan ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #54  
Vanha 27.09.2015, 12:30

Virallisesti Sveitsi vihaa kaikkea käkikelloa kovaäänisempää ja teknisempää laitetta. Ei niiden toimia kannata verrata muuhun maailmaan. Niin kaksinaamaista peliä kuin olla voi.
Hilakitkutin Hilakitkutin ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #55  
Vanha 27.09.2015, 13:02

Jokainen, joka jotain ymmärtää polttomoottorin hyötysuhteesta, niin tajuaa, että 150hp 4 litran kulutuksella on utopiaa.(normaali käytössä) Oli vain ajan kysymys milloin tämä tuli julki. Joku tietenkin väittää, että ajotietokone näyttää näin, mutta sitähän ei ole manipuloitu. Ei tietenkään.
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #56  
Vanha 27.09.2015, 13:53

Ei se huipputeho itsessään mitään kerro kulutuksesta. Matka-ajossa tasavauhdilla taitaa olla joku 50hp käytössä tavallisessa henkilöautossa, jos se alue saadaan optimoitua hyväksi niin kulutus voi olla varsin matala.
Hezekiel Hezekiel ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #57  
Vanha 27.09.2015, 20:14

Ominaiskulutukseltan hyvä dieselmoottori (195 g/kWh) jaksaa tuupata 150hv tehoa neljällä litralla naftaa noin 10 minuuttia. Ei taida ennättää ihan sadan kilometrin päähän siinä ajassa.
gedu gedu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #58  
Vanha 27.09.2015, 20:17

siinä kohtaa kun 150 heposta tehoa kysytään, on myös henkilöauton nopeus jotain ihan muuta, kuin päästötestissä.
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #59  
Vanha 27.09.2015, 20:38

Näyttäisi että VW 2.0 TDi mallien myynti on keskeytetty USA:ssa:
http://www.vwdieselinfo.com/ (tuonne oli linkki VW USA eli www.vw.com sivun yläreunasta)
Listatut mallit Jetta, Golf, Beetle ja Passat. Vuosimallit vaihtelevat autoittain.

Odotettavaahan tuo olikin 1. kukaan ei halua tuollaista juuri nyt ostaa (paitsi tuntuvalla alennuksella) ja 2. koska kulut per auto voivat olla isotkin on syytä pysäyttää ongelman laajentuminen kunnes korjaus on tiedossa (jolloin myymättömät autot voidaan korjata jo ennalta).

Mutta edelleen, kyse ei ole mistään kulutuslukemien maninpuloinnista - niin kuin osa tuntuu kuvittelevan?
Tässä on kyse siitä että yksi softan if-haara (IF EMISSION TEST = TRUE) auton softassa laittaa jälkipolton toimimaan puhtauden kannalta optimitavalla. On sanomattakin selvää, että normaalikäytössä asiakas ei tykkäisi jos tuo "testitila" olisi päällä jatkuvasti ja kulutus nousisi esim. +1..2L / 100km.

Riskianalyysit varmaan asialle tehtiin, ja kiinnijäännin riski luultavasti laskettiin turhan pieneksi.
Se tosin ihmetyttää että vaikka tähän olisi alkuun päädytty koska oli ns. "jo housussa", niin miten tämä jippo jätettiin pysyväksi ratkaisuksi useiksi vuosiksi? Tuliko liiaksi turvallisuuden tunne, kun homma näytti sujuvan kuin valssi....
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #60  
Vanha 27.09.2015, 20:56

Saattaa myös olla, että syystä tai toisesta matopurkki olisi avautunut jos softaa olisi alettu rassaamaan jälkeenpäin, minkä vuoksi puukotus jäi sitten pysyväksi. Mistäpä sitä tietää, mitä tuolla on taustalla, ihmisetkin ovat varmaan vaihtuneet välissä, joten hommasta ei välttämättä ole oltu edes tietoisia kovin laajalla rintamalla.
Monster Monster ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #61  
Vanha 27.09.2015, 21:25

"Lehtiedon mukaan VW:n johto tiesi päästöhuijauksesta.
Volkswagenin työntekijät varoittivat työnantajaansa päästöhuijauksen mahdollistavasta ohjelmistosta, mutta varoituksia ei kuunneltu. Volkswagenin teknikot kertoivat jo vuosia sitten työnjohdolle päästömäärien vääristelystä, Frankfurter Allgemeine raportoi.
Lehti perustaa tietonsa VW:lla työskentelevään lähteeseen."

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443321941428.html
rehto rehto ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #62  
Vanha 27.09.2015, 21:36

Siinä mielessä Kaliforniassa on ymmärtääkseni vähän järkevämpi tämä päästövaatimus että ne on asetettu sekä uudelle autolle että myöskin rennompi raja jonkin verran käytetylle. Pistokokeilla sitten ilmeisesti seurataan näitä käytettyjä ja tarkkaillaan että tulokset on uskottavia. Myöskin auton päästölaitteilla on erillinen pidempi takuu jolla varmistetaan että päästöt pysyvät paremmin rajoissa koko auton oletetun käyttöiän. Sinällään taas NOx päästöjen tarkkailu on täysin USA:n autoteollisuuden lobbaama kun bensa-autoilla sen kanssa ei ole niin pahoja ongelmia ja diiseleitä ei sillä mantereella oikein valmisteta.

Kyllähän tässä nyt VW jäi kiinni ihan housut kintuissa eikä sitä voi enää mitenkään parhain päin selittää. Nyt vain aletaan pyyhkiin kakkaa seiniltä ja ostetaan uus tuuletin. Sinällään koomista että mikään dsg-/jakopää-/öljyn syöntiongelma ei mahdottomia VW:n mainetta tahrannut mutta kun hieman kierretään asetuksia että autosta saadaan parempi kuluttajalle niin sitten läsähtää.
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #63  
Vanha 27.09.2015, 22:22

Millä helvetillä ne redneckit ajaa etelävaltiotten liput liehuen jollain cumminssin dieselillä mistä kaikki hiukkasloukut sun muut on heitetty mäkeen heti kun liikkeestä kotiin päästy. Mitäs niitten nox arvot on? Seurataan niitä mitenkään. :)

No , ok eihän se ole autotehtaan vika jos kuluttaja muuttaa omaa autoaan. Mutta niin kuin jos päästö arvoista puhutaan?
Zac73 Zac73 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #64  
Vanha 28.09.2015, 07:54

Vielä yksi lainaus laatulehdestä (toivottavasti ei käännettäessä ole paljon asia muuttunut...)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1442982629266.html
"
Ohjelma säätää asetukset sellaisiksi, että päästönormit eivät ylity. Volkswagenin mukaan ohjelmisto on noin 11 miljoonassa autossa, joissa on EA 189 -tyyppinen dieselmoottori.

Normaaliajossa ohjelma ohitetaan. Typen oksidien päästöt voivat tällöin nousta 10–40 prosenttia suuremmiksi kuin tyyppihyväksynnän yhteydessä tehdyissä päästömittauksissa.

Dieselautojen typpipäästöjä koskevat rajat ovat aiemmin olleet Yhdysvalloissa selvästi tiukemmat kuin Euroopassa.

Typen oksidit happamoittavat ympäristöä ja voivat aiheuttaa terveyshaittoja ihmisille. Ne eivät ole samanlaisia kasvihuonekaasuja kuin hiilidioksidi, jonka päästöihin muun muassa autoverotus perustuu Suomessa. Hiilidioksidipäästöjä nyt havaittu huijaus ei koske.
"
VW:n uusi tj tuli näemmä Porschelta...
number 6 number 6 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #65  
Vanha 28.09.2015, 10:23

Truck- ajoneuvoluokkaa, mihin kaiketi lasketaan kaikki diesel lava-autot, ei taida koskea samat päästövaatimukset. Toki näissä on varmasti osavaltiokohtaisia eroja. Itse olen toki aina hieman pohtinut, että miksi average Joe haluaisi Jenkeissä ajaa dieselillä, jos siis puhutaan perus henkilöautoista? Kalliimpaa kuin bensa, saatavuus heikompaa ym.

Viimeksi muokannut number 6 28.09.2015 14:04
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #66  
Vanha 28.09.2015, 10:40

Luulen että kyse on siitä että halutaan ajaa Eurooppalaisella tuontiautolla. Ei ne jenkkien omat Golf-kokoluokan autot niin kovin kaksisia ole, pienet bensakoneet vielä paskempia.
mausi mausi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #67  
Vanha 28.09.2015, 13:41

Audi mainittu:

http://www.ts.fi/uutiset/talous/8181...istelyohjelmia
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #68  
Vanha 28.09.2015, 14:33

Eiköhän sieltä vielä tule Skoda ja Seat mukaan. Samoja koneitahan kaikissa on, niin mites ne nyt päästöistä pääsisi sen kummemin läpi ilman samanmoista softaa.
Teukka Teukka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #69  
Vanha 28.09.2015, 15:36

Huhhuh mikä soppa tästä on syntynyt. Tämä kyllä antaa ihan kunnon kolauksen koko konsernille. Aivan sama mikä kaulamerkki autossa on. Tähän vois heittää tämän kliseen että "Miten meni? Noin niinku omasta mielestä?"
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #70  
Vanha 28.09.2015, 17:32

Porschellakin on vielä mahdollisuus päästä osalliseksi lystistä. Nyt tutkitaan kutosdieselin päästöjä...
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #71  
Vanha 28.09.2015, 19:27

Skoda näköjään tullut myös kaapista ulos :D

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443414739576.html
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #72  
Vanha 28.09.2015, 20:51

http://yle.fi/uutiset/vw-konsernin_s...yminen/8337786


Tuolla on pari aika karmivaa pointtia.

1.
Lainaus:
Konsernin EA 189-mallisarjan Euro-5-dieselmoottoreilla oleville autoille saattaa olla tulossa joko virallinen takaisinkutsukampanja tai sitten jonkinlainen huoltokampanja, jossa tehtyjä korjauksia ei samalla vakavuudella tarvitse kertoa viranomaisille.
2.
Lainaus:
Pelkkä huoltokampanja mahdollistaisi päivityksestä laistamisen, mutta takaisinkutsukampanja ei. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pystyy siinä tapauksessa seuramaan, koska kampanja on saatettu loppuun ja onko yksittäinen auto korjattu.
3.
Lainaus:
Monilla näistä moottoreista on ajettu jo useita vuosia ja valtaisia kilometrimääriä. VW-konserni joutuu nyt miettimään myös tilanteita, joissa tällaisen auton korjaus maksaa auton arvoa enemmän. Yhtenä vaihtoehtona voikin olla, että valmistaja ostaa autot omistajiltaan pois.
Eli pahin skenaario on muuten autoonsa tyytyväinen asiakas jonka Trafi pakottaa hoitamaan autonsa takaisinkutsun kautta jossa vaiheessa VW tekee tarjouksen josta ei voi kieltäytyä. Siinähän sitten joko myyt auton (luonnollisesti valmistajan määrittämällä hinnalla) tai jätät kilvet konttorille.
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #73  
Vanha 28.09.2015, 20:53

Nyt alkaa kuulostaa jo aika hurjalta.
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #74  
Vanha 28.09.2015, 21:14

Aika kiva jos koko moottori pitää vaihtaa. Omistaja maksaa.
Jukki Jukki ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #75  
Vanha 28.09.2015, 21:28

Tämähän alkaa mennä jännäksi.

Voi olla etten ole ihan ensimmäisten joukossa viemässä vanhaa taksipassattia ohjelmapäivitykseen.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #76  
Vanha 28.09.2015, 21:32

Onneksi minä en miettinytkään muuta vaihtoehtoa kuin bensakone. :-D
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #77  
Vanha 28.09.2015, 21:34

On niitäkin maahantuoja ostanut välillä takaisin...
Jukki Jukki ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #78  
Vanha 28.09.2015, 21:45

Enemmän varmaan harmittaa niitä jotka ovat softan lisäksi antaneet kankeakin.
Mitenkähän niiden kanssa toimitaan, kuka maksaa uuden nokipöntön ellei kuitenkin omistaja...?
MrMicke MrMicke ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #79  
Vanha 28.09.2015, 21:48

Kuka hoitaa ne autot, jotka me ajoneuvorikolliset olemme tuoneet käytettynä maahan? Olemmehan jo hyvin moneen kertaan kuulleet, että virallinen maahantuoja ei ole niistä mitenkään vastuussa.
rehto rehto ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #80  
Vanha 28.09.2015, 22:44

Eiköhän tässä kuitenkin valmistaja ole syyllistynyt rikokseen ja viranomaiset valvomisen laiminlyöntiin joten vähän epäilen että ihmisten autoja alettaisiin sen kummemmin vainoamaan. Ainoastaan se että tästä saadaan hyvä syy olla hyväksymättä saksantuontipelejä jos ei löydy dokumenttejä että homma on korjattu jo saksan päässä. Suomi voisi mielestäni paikata budjettiaan vaikkapa 2 miljaaardin sakoilla VAG laitteiden maahantuojille :-)
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #81  
Vanha 28.09.2015, 22:47

Ei ole tällä mantereella mikään taho syyllistynyt rikokseen.
Jukki Jukki ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #82  
Vanha 29.09.2015, 07:49

...kunnes Trafi tms. keksii aiheella rahastaa...
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #83  
Vanha 29.09.2015, 08:28

Mitenhän jos noihin ajetaan uutta softaa sisään ja joku on ostanut "lastun" autoonsa, tuhoutuukohan tämä virisofta samalla?
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #84  
Vanha 29.09.2015, 08:36

Jos ohjainlaitteeseen jotain tönätään niin kyllähän se vanhan päälle aina kirjoitetaan. Mikäänhän ei tietenkään estä softaamasta (mahdollisen) takaisinkutsun jälkeen uudelleen.
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #85  
Vanha 29.09.2015, 08:36

Tuhoutuu, mutta sehän on tietysti ihan omistajan oma ongelma. Tässä sopassa on kyllä ainekset aikasen isoon imagotappioon koko konsernille, varsinkin kun toiminta on ollut tarkoituksenmukaista ja tahallista. Saa nähdä miten käy.

Nimim. onneksi ostin bensa-auton!
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #86  
Vanha 29.09.2015, 08:42

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
Nimim. onneksi ostin bensa-auton!
Hymy hyytyy kun joku taho jossain keksii sakottaa VW:tä bensakoneiden liian suuren öljynkulutuksen aiheuttamista päästöistä ;)

Nimim. onneksi on pihassa kolme vanhaa sahapukkia, ei oo niin nuukaa öljyn tai muidenkaan nesteiden kulumisen kanssa.
Teukka Teukka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #87  
Vanha 29.09.2015, 09:30

Pitänee käydä hakemassa iso kasa popcornia.
Ilkka L Ilkka L ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #88  
Vanha 29.09.2015, 16:14

Ajelen tyytyväisenä vanhalla puristussytytteisellä sahapukilla, enkä tästä jaksaisi isommin stressata asiasta vaikka olisikin alla uusi huijaussoftalla varustettu auto.

Eiköhän tässä käy niin, että tehdas järjestää jonkun kampanjan jolla asia hoidetaan pois alta. En jaksa uskoa, että Trafilla on edes natsoja maksattaa remontteja jo käytettyinä liikenteessä olevien autojen omistajilta. Tuskin Trafilla on edes valmiuksia selvittää, onko jokaiseen autoon edes laitettu tuleva "korjauspaketti".

Suurin häviäjä tässä on tietysti VW-konserni. Tästä tulee todella suuri imagotappio, varmaan tähän menessä konsernin suurin. Saapi nähdä, näkyykö esim. alppihiihdon world cupissa enää quattromainoksia tulevalla kaudella.
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #89  
Vanha 29.09.2015, 16:58

Hieman harmittaisi jos olis joku esim 700e softa ecussa ja sitten tällaisen takia sen menettäisi.
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #90  
Vanha 29.09.2015, 17:10

Mielenkiintoista nähdä, syntyykö VW:lle jonkinlainen korvausvelvollisuus autonomistajia kohtaan. Riippuu tietysti millaisia muutoksia softaan tehdään, mutta jos hommaa korjataan niin, että se vaikuttaa auton suorituskykyyn autohan ei enää vastaa niitä speksejä, joilla se on myyty.
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #91  
Vanha 29.09.2015, 17:10

http://www.iltalehti.fi/autot/2015092920438095_au.shtml
kramer kramer ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #92  
Vanha 29.09.2015, 18:39

Pitääkö noita ny ruveta korjaamaan, mitä se kuluttajaa haittaa vaikka onki päästöjä enemmän? Varmaan vaan nuhasemmaks auto menee. Nuo viherpiipertäjät on pistäny auton valmistajat niin kusiseen tilanteeseen, että taatusti on kusessa kohta muutkin valmistajat. Ympäristöä jos ajatellaan niin ei oo tainnu päästörajoituksien laatijat asioita isommin ajatella, autot rikki useammin ja paalaamossaki nopeammin. Tosi ympäristöystävällistä.
Coupevesqu Coupevesqu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #93  
Vanha 29.09.2015, 21:41

Erikoiseltahan se kuullostaa jos pienellä päivityksellä saataisiin asia kuntoon ilman että auton tehot tai moottorin käyttäytyminen muuttuu. Jos näin olisi tehtävissä helposti niin miksi se alunperin jätettiin tekemättä ?
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #94  
Vanha 30.09.2015, 00:38

Eihän missään käsittääkseni oo sanottu että tehot yms pysyis entisellään, ainoastaan että tuo päästö homma korjataan. Vai onko jotain jäänyt lukematta itsellä?
jounii jounii ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #95  
Vanha 30.09.2015, 10:53

En tiedä menisikö tuo Audi Drive Select tyylinen ratkaisu läpi tälläisessä tapauksessa jos pelkkä ohjelman muutos auttaa. ECO ja SPORT tilat napilla (tai ajotietokoneen valikosta niin menee ihan 100% softalla), joista SPORT nykyinen ja ECO rampa millä menee läpi päästöistä.
jcarlson jcarlson ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #96  
Vanha 30.09.2015, 11:29

Päästösyklissä tehoja ei käytetä joten maksimiteho- ja vääntö ei vaikuta asiaan mitenkään. Kovemmassa kiihdytyksessä ei tosimaailmassa yksikään diesel läpäise päästörajoja. Yksi hyvä syy miksi on tehty kuten on tehty löytynee siitä että todellinen kulutus on matalampi kun noxit ovat korkeammat. CO2 luvuthan on lähes autossa kuin autossa vääristellyt ja todellinen kulutus on 25-50% syklikulutusta korkeampi. Asiakkaan etu on kuitenkin ollut se että todellinen kulutus on lähempänä syklikulutusta vaikka noxit meneekin yli.
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #97  
Vanha 30.09.2015, 12:46

Lainaus:
Hieman harmittaisi jos olis joku esim 700e softa ecussa ja sitten tällaisen takia sen menettäisi.
Jos sattuu olemaan APR-asiakas, niin softa voidaan ladata uudestaan eikä siitä tarvi maksaa toista kertaa. Maksettavaksi jää ainoastaan ohjelmointityö. En osaa sanoa miten muut softafirmat toimii vastaavissa tapauksissa.
Shuttle Shuttle ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #98  
Vanha 30.09.2015, 13:06

Onko joku mittauttanut päästöjä softatusta autosta?
Onko siinä samaa roplematiikkaa?
ttenhunen ttenhunen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #99  
Vanha 30.09.2015, 13:50

Pitäiskö esim. Findieseliltä pyytää lausunto mahdollisen uudelleenkoodauksen hinnasta? Pulla?
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #100  
Vanha 30.09.2015, 16:15

Jos jotain päivityksiä alkaa tulemaan tehtaan suunnasta, niin katsotaan sitten tilannetta uusiksi.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > VAG päästöhuijaus dieseleissä

Avainsanat
diesel, huijaus, päästöhuijaus, päästötesti huijaus, tdi


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
Futurez.Fi: Redline VAG ERIKOISÖLJYT, kampanjahinnoin. futurez.fi Yritysilmoitukset 2 12.11.2014 23:55
Näkemiin VAG palomies Testit & muut chatit 4 21.07.2014 22:42


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 01:39.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.