Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetoja uupuu A6 1.8t RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vetoja uupuu A6 1.8t RATKAISTU

    Kävinpä uutena audistina näyttää autoa (vm.98)
    yhdessä paikallisella vag-vehkeisiin erikoistuneella pajalla, tarkoitus oli siis varmistua koneesta kuuluvan vaimean vihellyksen syystä.

    Kaveri koeajoi ja totesi, ettei vedä oikein kunnolla muuten kuin yläkierroksilla. Syyksi epäili bypass-venttiiliä & ahtopaineen säätösolenoidia, ne vaihtamalla (parempi bypass-venttiili) todennäköisesti vedot palautuu.
    Ahtimen arveli olevan vielä suht kunnossa, vähän laakerit kuulema äänti kyllä. Suositteli myös uutta ahdinta lähitulevaisuudessa, Garrett (700e).

    Varasin ajan tuohon bypassin ja solenoidin vaihtoon, toivottavasti niillä palautuu vedot. Tuota ahdinta en haluaisi vielä lähteä uusimaan, ainakaan noilla hinnoilla. Pelotteli miten paskoja jotkut 250 euron ahtimet on.
    Mitä mieltä foorumilaiset, oliko diagnoosi oikea ja mikä muu tuollaista vedon puutetta voi aiheuttaa?

    Entä onko jotain muuta kelvollista ahdinta, joka ei kustanna noin paljon kuin Garretti?
    Viimeksi muokannut Kuukkeli; 11.9.2015, 12:14.

  • #2
    No etpä sinä niitä laadukkaita ahtimia kyllä mistään taida saada uutena alle 700 euron, jos ei kiinanpaska kiinnosta. Joku saattaa myydä käytetyn huomattavasti edullisemmin...

    Ja jos epäillyttää tämän hetkisen ahtimen kunto, niin ota ahdin irti ja lähetä asiansa osaavalle turbopajalle. Esim Fin-Turbo yms yms.. Sieltä saa varman tiedon ja hinta-arvion huollolle.

    Suosittelen jättämään ne "paremmat" bypass-venttiilit sinne kaupan hyllylle ja ostamaan vaan ihan sieltä VW/Audi vara-osatiskiltä sen OEM tuotteen. Näin vältyt esim kalliiden mäntätoimisten venttiileiden jumitteluilta..

    Comment


    • #3
      Ostat Audi TT:ssä käytetyn 710N-bypassin. Huoltovapaa, kestävä ja halpa.

      Comment


        #4
        Nykyään 710P, jota taitavat tarjota marmorilla oletuksena 1.8T:hen riippumatta onko se TT vai A6. Mitähän Garrettia ne sinne suositteli? Saksasta saa alkuperäisen K03-005:n alle 600e + postit esim. LS-Cartecilta. Kiinan ahtimet joko kestää tai ei. Jos vaihtotyön joutuu teettämään, niin laittaisin kerralla kunnollisen.

        Comment


        • #5
          Joo, täytyypä kysyä, että mikä se pajan parempi by-pass oikein on.

          Jos ahdinta joutuu lähteä uusimaan, niin mitään kiinan paskaa en halua eli
          kunnollinen. Sellasta mietin, että oisko järkeä
          laittaa samantien sit joku vähän isompi?

          Nyt ei ole varaa suuttimien ja lastujen laittoon, mutta ehkä myöhemmin.
          Eli mikä ois joku vähän isompi ahdin, jonka voisi laittaa kiinni vakikoneeseen ilman muita muutoksia ja ehkä tehot jopa vähän nousisi tai jotain muuta hyötyä?
          Vai onko sellaista edes?

          Sound: Ei maininnut Garrettin mallia kun vaan alustavasti mainitsi.
          Joo huomasin kanssa, että ebay:sta löytyy K03-005 530e,
          K03-029 oli 625e ja K03-073 770e.

          029:siä käsittääkseni tarjotaan marmorillaki suoraan 005:sen tilalle.
          Tuleeko yhtään lisää puhtia vakioon 029:llä, entä 073:lla?

          Comment


            #6
            Ilman lastua ei lisäpuhtia oikein saa, vaikka ahtimen vaihtaisikin. Vakiosuuttimilla lastutettuna taitaa kaikilla ahtimilla jäädä alle 200 hepan. 029 on uudempien 150/163/180 heppaisten vakioahdin eikä sillä mainittavaa hyötyä saavuta 005:een verrattuna. 073 on 190hp BEX:n vakioahdin, jonka avulla pääsee suuttimet ja lastu vaihtamalla käsittääkseni sinne ~220hp:n tienoille. K04-015 on se yleisin plug&play -viritysahdin, jolla päässee jopa sinne 240hp:n tuntumaan.

            Kaikki noista menee heittämällä paikoilleen ja pystyy ajamaan ilman isompia suuttimia tai lastutusta. Isommat 073 ja K04 saattaa piikata yliahdoille ilman säätöä. Se vain täytyy hieman puntaroida, mitä pitää järkevimpänä. Ilman lastua et hyödy isommista mitään, lastulla mutta ilman suuttimia hyödyt kaikista saman verran, suuttimet vaihtamalla tuo K04 on sitten se tuottoisin, mutta hintaa on yli 200e enemmän kuin 073:ssa. :) Jos tarkoitus on virittää tulevaisuudessa niin miettisin 073:a ja K04:sta. Täältä lukemaan, jos virikärpänen puraisee.

            Comment


            • #7
              Ok kiitoksia tiedoista, nyt vaan puntaroimaan optioita..toki virittely kiinnostaa, mutta opiskelijan talous ei nyt ainakaan anna myöten kovin isoihin sijoituksiin. Mites paljon sopivat suuttimet suunnilleen kustantaa noihin isompiin ahtimiin(073 tai 015) ja millanen homma vaihtaa kun pajalle joutuis viemään?

              Comment


                #8
                Menee vähän mutulla, mutta saisiko siihen sopivat suuttimet uutena 60-70e/kpl. Kannattaa lastuttajan kanssa sopia etukäteen, että minkälaiset suuttimet laittaa. Tulee sitten molempia miellyttävä lopputulos. Ja suuttimiahan ei voi vaihtaa etukäteen, vaan kannattaa laittaa vasta lastutuksen yhteydessä. Vakiosoftalla huuhdot moottorin bensalla.

                Jos Jyväskylässä vaikutat, niin Motest osaa varmasti auttaa.

                Comment


                • #9
                  Mikä kone tässä on? (moti tunnus) Kyllä sinne vähintää se k04 kannattaa pistää. Vaikka mielummi esim. Pro turbolta kyselemään modattua k04, sillä päjänee hetkisen :)

                  Comment


                  • #10
                    AEB on eri ihan perusmotti.
                    Katotaan nyt mitä pajalla sanovat ahtimen kunnosta, täytyy pyytää, että tsekkaavat sen verran kun pystyvät. Jos finaalissa, niin sitten pitää ruveta miettimään mahdollisesti sitä isompaa hyrrää yms :)

                    Comment


                    • #11
                      Meiltäkin saa tehdasuutta alkuperäistä BorgWarnerin K03-029 turboa 650eurolla. Ei pitäisi enää olla pahan hintainen?
                      Noita K04 malleja löytyy sitten meiltä useampaakin versiota, 38, 40, 42 ja 45mm kompresssorilla sekä 40, 42 ja 45mm turbiinilla. Kaikkia malleja on varastossa.

                      Comment


                        #12
                        Kaveri koeajoi ja totesi, ettei vedä oikein kunnolla muuten kuin yläkierroksilla. Syyksi epäili bypass-venttiiliä & ahtopaineen säätösolenoidia, ne vaihtamalla (parempi bypass-venttiili) todennäköisesti vedot palautuu.
                        Ahtimen arveli olevan vielä suht kunnossa, vähän laakerit kuulema äänti kyllä. Suositteli myös uutta ahdinta lähitulevaisuudessa, Garrett (700e).
                        Mä vaihtelin noi kaikki turhaan. Vikakin löytyi lopulta. Jarrutehostimen lähtö imusarjalta vuoti vähän paineita karkuun. Klemmari oli ihan ehjä ja siistin näköinen, mutta letkuja tutkiessa huomasin, että se pyöri vähän liian kevyesti imusarjan nipan päällä. Niitattu klemmari veks ja uus kiritettävä tilalle. Taas kulki niin kuin kuuluukin. Kulutuskin tippui litralla.

                        Comment


                        • #13
                          Ok..pitääpä sanoa, että jospa paikallistaisitte sen vuoto/vika -paikan, ennen kuin ruvetaan jokerilla uusimaan palikkaa.

                          Comment


                          • #14
                            Sellaisen vielä tuossa huomasin, ettei auto vihellä/ujella kun tyhjäkäynnillä antaa kierroksia, kuuluu vain siis ajaessa kun veto päällä. Osaako tuosta päätellä jotain enemmän?

                            Comment


                            • #15
                              Hain auton tänään pajalta ja syylliseksi oli paljastunut finaalissa oleva ilmamäärämittari, se uusimalla vedot palautui.
                              Nyt voi sitten ruveta harkitsemaan lastua :D

                              Comment


                                #16
                                Sitten kun softautat autosi, varaudu siihen, etta joudut uusimaan joitakin kulutusosia, esim. N75, by-pass, letkuja, jne. Nuo ei yksittaisina ole kalliita, mut kyllahan niista kertyy, jos kerralla rysayttaa kaikki uudet.

                                Comment


                                  #17
                                  Ja nimenomaan ennen uutta softaa on laitettava huohotusjärjestelmän osat sekä muut imusarjaan yhteydessä olevat letkut uusiksi. Tuon ikäisessä autossa kun yksi jos toinenkin kumiletku alkaa olemaan haperoa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo, varmasti alkaa olemaan heikkokuntoista letkua siellä täällä, muutaman niistä ohuista kangaspäällysteisistä alipaineletkuista uusinkin kun näyttivät aika heikoilta.

                                    Sellainen homma tuossa kävi vkonloppuna, että syttyi öljyvalo n. parin sadan kilometrin suht vauhdikkaan motariajon jälkeen kun pysähtyi tyhjäkäynnille. Pysäytin ja tarkistin öljyn määrän, sitä oli melko paljon, mutta lisäsin ylämerkkiin saakka. Miten huolissaan tuosta pitäisi olla?

                                    Öljyt on vaihdettu pari vkoa sitten, Castrol Magnatech 5W-40, autolla ajettu 233tkm.
                                    Lisäyksen jälkeen ei valo ole syttynyt vaikka ajoin saman matkan takaisin su.

                                    Comment


                                      #19
                                      Saattaa olla pelkkä anturivika mutta mittaisin paineet silti.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X