Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jyrsinkonetta hankkimassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jyrsinkonetta hankkimassa

    Joo, eli tarkoitus on laittaa jyrsinkone harrastuskäyttöön. Pöytämallia hakemassa. Kokemuksia kyselen tässä. Ja ehdotuksia myös. Bernardon koneita katellu, onko kenellekään kokemuksia ko. merkistä?

    #2
    Osta niin iso ja ennenkaikkea niin painava mihin on varaa/tilaa. Paino on noissa vehkeissä aina etu, eli mitä enemmän valurautaa on rungossa sen parempi. Noita kiinanvehkeitä on monen merkkistä ja hinnatkin vähän vaihtelee. Laatu myös, mutta en tiedä miten se korreloi hinnan kanssa. Parasta tietysti olisi jos pääsee käpistelemään ennen ostopäätöstä.

    Mulla on itsellä pienehkö kiinansorvi, se on ihan ok kun vähän itse värkkäilee ja säätelee. Tuohon on kuulemma edellisen omistajan toimesta vaihdettu jotain laakereitakin tms. parempiin.

    Comment


    • #3
      Todellakin monenlaisia löytyy , yleensä voi sanoa , ettei halvoilla tee mitään.
      Minimi vaatimus on holkki-istukka MK3... ja siinä kiinnitys esim. vetotangolla.
      Jyrsintä vaatii paljon tukevuutta koneelta ja karan hyvän laakeroinnin.

      Käytettyjä kannattaa myös etsiä, vaikkapa ulkomailta. Yksi paikka etsiä koneita on Machineseeker http://www.machineseeker.com/1.html.

      Firmat toimittavat varsin kohtuu hintaan Suomeen .

      Jyrsinkone englanniksi (end)milling machine

      Harrastekäyttöön voi löytyä myös porakonepuolelta , drilling machines

      Esim. tällaista Aborgaa olen käyttänyt, se on mukava ja kätevä , myös kierteitys onnistuu, no ei pöytäkone : http://www.machineseeker.com/A207578...ga-2508-U.html
      Viimeksi muokannut vepek; 14.2.2015, 12:18.

      Comment


      • #4
        Samaa mieltä edellisten kanssa. Jos budjetti ja tilat antaa myöten, niin ehdottomasti jokin ammattikäyttöön tarkoitettu, vaikka vanhakin kone ennen kuin kiinalainen rimpula. Kyllä noillakin kiinalaisilla varmasti porata pystyy, mutta siinä vaiheessa kun tarvisi jyrsimällä saada kohtalaista pintaa mihinkään muovia kovempaan, niin tuskaa ja pahaa mieltä lähinnä saa aikaan. Plaanaria tuollaiseen turha tarjotakkaan.
        Noiden vanhojen työstökoneiden hintoja hieman sivusta seuranneena näyttää, että niihin sijoitettu pääoma on vain panttina, eli koneiden arvo ei laske. Kestävät myös yllättävän hyvin aikaa, käyttöä ja väärinkäyttöäkin.

        Comment


          #5
          Joo, mulla on kiinalainen sorvi itellä. Oon tullu sen kanssa jo niin tutuksi, että pystyn tekemään aika tarkkoja koneituksia. Nyt en oo kakemassa mitään tonneja painavaa konetta, koska tilat ei anna periksi. Tiedossa on,että massa on hyväksi näissä vehkeissä.

          Comment


          • #6
            Jos mahdollista niin käy "koputtelemassa" konetta. Vastaan tullut niin pehmeetä valua olevia runkoja että eivät pysy yhtään ryhdissä.

            Et puhunut budjetista mutta toinen mikä on niin monet noista halppiksista pitää aivan järkyttävää meteliä.
            Vaihteistot yms. sellasia melulähteitä että huh.

            Itsellä on alta 2keur sumore ( Linkki, alibaba ) ja on mukavan hiljanen kun hihnavedolla. Jälkeenpäin vasta tuli tajuttua, että tämä runkomalli ei kyllä cnc muutokseen oikein sovellu joten tästä koneesta sellaisen tekeminen on jäänyt haaveeksi.

            Comment


              #7
              Näyttää kaiman kone ihan samalta kuin omanikin, tosin mulla lohenpyrstö pylväällä niin on jämäkämpi?

              Ostat minkä tahansa, se on aina liian pieni. Itse meinasin kierteestä päästä eroon kun myin pikku Optimum BF20 mallin pois, noh, ei menny viikkoakaan kun kuivilla olo osoittautui mahdottomaksi, ja oma kone oli saatava. Ihan samojen ongelmien kanssa painin kuin kysyjä, ja isojen poikien ohjeet on kyl pitkälti totta, mutta se iso mutta, sekä tila, että raha tuo rajoitteensa, en ainakaan itse löytänyt mitään länsimaista konetta joka olisi "järkevän" kokoinen. Päädyin RF45 klooniin, näitä myy lähes kaikki alan merkit.

              Muutama pointti, itse tilasin halvimman ebäystä, lähinnä siksi että rahti suomen sisällä oli kolmin kertainen kuin saksasta suomeen ja kaupan päälle sai jalustan ja ei tarttenut olla trukkia itsellä että saa kuorman autosta pois. Tänään en enään näin tekisi. Vaikka Optimumin koneet esim, on ihan samaa kiinaa kuin muutkin, heillä on oma laaduntarkistuksensa, ja pikkuvalu/mittavirheet he linjalta saavat pois, samaa ei voi odottaa kiinan-myyjältä, voi käydä tuuri tai sitten ei. Mulla muuta vikaa tossa omassa ole, kuin että pakki ei toimi, enkä ymmärrä mikä sitä kivestää, joten kierteiden teko on vähän hankalaa, ei oo juur ketään keltä kysyä sähköistä yms. Ja ainakin tossa mulla nuo "gibs" mikälienee suomeksi onkaan, suunnikkaat joilla pöydän holkkumaa säädetään ovat alaarvoisesti koneistettu, pitää tutkia saisiko jossain pajassa teetettyä paremmin liukuvat.

              Suomessa ehdottomasti parasta palvelua sain:
              http://www.pirkanhitsaus.fi/fi/ws/4/...sinkoneet.html

              Samoja koneita omalla nimellään myy myös https://www.hbm-machines.com/

              Tottakai tollainen Bridgeport on se ainoa oikea, mutta mulla ei tollainen yli 2m kone mahdu mitenkään.
              + että ne tahtoo maksaa ihan hirmuisesti, ja tuotannosta kun on poistettu, sillä on voitu hinkata 30v sitä samaa paikkaa, joten johteissa voi olla sanomista sielläkin. Toki jos satasilla/pikkutonneilla saa jonkun vähällä käytöllä olleen, on se ainoa oikea tapa. Jos joku keksii tuollaisen ~600-1000kg koneen joka ei ole mahottoman korkea, ja ei maksa jalkaa ja kättä, voisin vaikka myydä evukkaasti tuon omani, ja hankkia sellaisen tilalle, mutta ei ole vielä vastaan tullut.

              Comment


                #8
                Tänään sain tarjouksen Bernardo KF 25 L Variosta + istukka- ja teräsarjasta. En taida ainakaan alkaa ulkomailta katteleen. Tulee kotipihaan toimitettuna kotimaiselta myyjältä. Takuuasiointikin on ehkä helpompaa, kun ostaa kotimaiselta myyjältä.

                Comment


                  #9
                  Tuo Bernardo on ihan sitä normaalia kiina tavaraa, itsellä on sorvi tuolta valmistajalta (Hobby 500/400V).
                  Yleisilme on siisti, mutta kun yksityiskohtiin mennään niin huomaa kiinalaisuuden, johteita on suht vaikea säätää niin että kulkisi koko matkan yhtä hyvin, joten tarkkuus kärsii ja terät huutaa välillä. Mutta tämä tosiaan harrastekäyttöön tehty, voi siitäkin johtua laatu.
                  Jotain yksinkertaista jyrsin hommaa olen tuollakin tehnyt.
                  Tuo firma löytyy tästä lähistöltä Orikedolta, sen takia tuollainen joskus tuli ostettua.
                  Viimeksi muokannut Jabe; 16.2.2015, 22:07. Perustelu: lisäsin tietoa

                  Comment


                    #10
                    Päätös osui tähän koneeseen.http://webshop.koneita.com/fi/metall...yrsinkone.html. Ctc toolsilta tilasin er25 istukan ja holkit siihen+pikateräs jyrsimiä.

                    Comment


                      #11
                      Ainakin tuo koneita.com on erittäin asiallinen kauppa. Toimitukset nopeita ja asiakaspalvelu A-luokkaa.

                      Comment


                        #12
                        Tuntui olevan, kun soittelin sinne. Huomenna ajan ohi siitä, niin nappaan koneen kyytiin.

                        Comment


                          #13
                          Ite ostin viime kesänä sieltä metallivannesahan ja prässin. Sahasta paloi moottori jumittavan terän rullan laakeroinnin takia. Varamoottori, laakeri sekä hyvityksenä saatu pykälää parempi terävanne tuli mukisematta ja muutamassa päivässä reklamaation tekemisestä. Prässin pääsylinterissä oli paineenvapautusruuvi kolhittu kieroon, en tiedä oliko kuljetuksessa vai jo aiemmin, mutta tihkui öljyä. Tähänkin sain varaosan samassa satsissa tuon moottorin kanssa ilman sen kummempia kiukutteluja. Ostan kyllä takuuvarmasti tuolta vastaisuudessakin, jos tulee tarpeita.

                          Comment


                            #14
                            Ei alkanut ruusuisesti yhteiselo jyrsimen kanssa. Kara ei pyörinytkään kun painoin käynnistysnapista. Avasin ohjausboxin, niin sieltähän puuttui tasasuuntaaja kokonaan. Moottorille menevät johdot irrallaan ja nopeudensäätö potikan töpseli vailla paikkaa. No,onneksi on takuu.

                            Comment


                              #15
                              Mitenhän ne ovat sen testanneet? :) Pieni poikkeama laadunvalvonnassa...

                              Comment


                                #16
                                Laadunvalvonnassahan ei kaikkia testata, vaan otetaan koe tietyn valmistusmäärän jälkeen. Nyt kävi näin. Ei voe mittään. Maanantaina olemma viisaampia, ku soittelen Lapualle.

                                Comment


                                  #17
                                  Laadunvalvontaahan on niin monen moista. Ihan sen tason mukaan mitä kukin tuottaja, valmistuttaja ja ostaja on sen halunnut määritellä ja miten sitä valvotaankaan. Toisille se voi olla sitä, että otanta xxxxxx määrän tai ajan välein, toisille se voi olla vaikka jokaisen yksilön koeajotestit 100x asiaa läpäisten.

                                  Ikävä homma, toivottavasti hoituu kivuttomasti :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saksan puolelta WABECO toimittaa kohtuutavaraa kohtuuhintaan-kurkatkaa...Itse olen hommannut terää ja istukkaa-ja jakolaites olisi hankintalistalla...

                                    Comment


                                      #19
                                      Kiinalaiset ja laadunvalvonta = kaikki on mahdollista. :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Wabecosta itselläkin hyvä kokemuksia, valitettavasti vain osassa tuotteissa hinta karkaa. Mulla on tollanen wabekon jakolaite, muuten hyvä mutta jyrsiä sen kanssa ei voi, poraaminen kyllä onnistuu hienosti. Ois ollu kiva jos ois saanu pyöristyksiä yms tehtyä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Huomenna saan uuden koneen. Vanha lähtee samalla kyydillä millä uusi tulee. Pyöröpöytää itsekin katellu. Mikä se olis hyvä siihen tarkoitukseen? Nimen omaan pitäisi pystyä jyrsimään se kanssa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse olen chronokselta tilaillu kaikkea:
                                            http://www.chronos.ltd.uk/
                                            Webbisivut on todella tönköt käyttää, mutta yleensä hinnat olleet kohdallaan.

                                            En nyt muista onko mulla tuolta vertexin vai soban (8") pyöröpöytä:
                                            http://chronos.ltd.uk/acatalog/Rotar...ing_Heads.html
                                            Kyllä mä ainakin olen sillä jyrsiny.

                                            Yksi mikä on kanssa osottautunut hyödylliseksi on terä millä suurentaa reikiä, en nyt ihan heti muista suomenkielistä nimeä("boring head"):
                                            http://chronos.ltd.uk/acatalog/Borin...tters_etc.html
                                            Kätevä jos sovittelee dieselpumppeja, latureita tms. "vääriin kannakkeisiin"

                                            Hintoja kannattaa tietty aina seurata, samaa myy monta muutakin. Chronoksella välillä hyviä tarjouksia ja helpompi ostaakkin uutiskirjeen kautta kuin yrittää webbisivuilta löytää.

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo. Tilasin eilen just tuolta Chronokselta 6" pyöröpöydän jakolevyineen+kiinnityskäpälät.

                                              Comment


                                                #24
                                                Chronoksella on niin hyvät postikulut painavissa asioissa, että monasti on edullisin.
                                                Kaima, onks mahista lainata/tulla koittaa, voisin tota pikkupyöröpöytää verrata.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Asiallista toimintaa Koneita.com:ta. Eilen aamulla soitin siitä jyrsimestä, niin tänään oli aamupäivällä posti tuonut uuden koneen ja vienyt vanhan mennessään. Tuli otettua sitten samallainen kone digitaalisella pöydän mittanäytöllä, kun sain hieman hyvitystä hinnassa sattuneesta syystä. Itselle tulee Soban pöytä tuolta Chronokselta. Kertoilen kokemuksia, kunhan pääsen testaamaan, jahka reissusta selviän.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itse asiassa Anle, mä oon jyrsinyt sillä sun pikkupöydällä. :) Ainakin alumiini meni ihan ok, toki vastajyrsinnällä ettei haukkaa välykset.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      20mm paksua teräspalikkaa oon koittanut, se ei toimi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Anle, onnistuuhan vaikka tuon lainaaminen. Tällä hetkellä pöytä vaan on työpaikalla, ollut jo varmaan 6kk kun on sen verta painava että laiskana en ole jaksanut nostaa auton kyytiin.
                                                        Mun luona sitä ei voi testata, kun en ole ehtinyt jyrsimeen vetämään sähköjä rempan jäljiltä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Oli Chronoksella loppunut noi Soban pyöröpöydät. Vaihdoin tilauksen sitten Vertexin HV6:een. En raskinut ottaa tähän jakolevyjä, mutta niitähän voi hankkia sit jälkikäteen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tälläkin tullu leikittyä. Ihan asiallinen värkki omiin tarkoituksiin.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X