banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 27.01.2015, 20:23 OBD-mittaus/virhekoodi ja ajokielto

Käytin tänään yhden sitikan katsastuksessa.
Katsastusaika oli jo ajat sitten ohi ja edellinen katsastus oli tekemättä.
OBD-testissä oli virhekoodi, joka katsarin mukaan kertoi, että jäähdytysnestettä oli liian vähän.
Raportissa luki, että hylätty ja viitattiin tähän virhekoodiin.
Toki oli toinenkin vika, kun pakoputki vuoti ja lambda-arvo oli liian korkea. Senkin kohdalla luki, että hylätty.
Sen jälkeen tuli ajokielto, koska Trafin määräys on kuulemma sellainen.

Katsarin mukaan se on niin, koska katsastusaika oli jo ohi ja pelkkä OBD-vikakoodi olisi riittänyt ajokieltoon.

Onko asia todella niin?
Siis asia eli OBD-vikailmoitus, mitä ei saa tietoonsa ilman mittalaitteita ja on korjattavissa seuraavalla huoltoasemalla, johtaa ajokieltoon ilman vaihtoehtoja, jos katsastusaika on mennyt umpeen?
elexter elexter ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 27.01.2015, 21:00

Kyllä. Päästöjärjestelmän vika johtaa (ainakin useimmiten) ajokieltoon. Viat ovat yllensä pieniä kuten esim. lamban sähköinen liitos tai joku pieni vuoto, mutta jos järjestelmä ilmoittaa viasta niin vika on.

Hölmöähän tuo on, koska autolla voi hyvin ajella katsastusten välin vaikka millaisilla päästöillä, mutta katsastuksessa autosta tulee "hengenvaarallinen" jos uusimmat normit ei täyty.
gedu gedu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #3  
Vanha 27.01.2015, 21:31

Katsastusajan jälkeinen hylkäys pitää vain voimassa katsastamattomuuden aiheuttaman ajokiellon, ei siinnä sen kummempaa.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 27.01.2015, 21:56

Samaa olin juuri sanomassa. Autohan oli jo ajokiellossa ja se ei vaan poistunut, kun autoa ei hyväksytty katsastuksessa.
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 28.01.2015, 11:52

Katsarin mukaan aiemmin oli lievempi kanta, mutta trafi kiristi ohjeita ehdottomaan kieltoon.
Miksei tuollaiselle voi antaa korjauskehoitusta ja määräaikaa?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #6  
Vanha 28.01.2015, 12:08

Päästöistähän nyt aina tulee hylsy (lambda liian korkea), ei siinä mitään erikoista ole.

OBD-viasta on aina virallisten ohjeiden mukaan tullut hylkäys. Järkeväähän tosin olisi, että ainoastaan valon sytyttävät kuuluisivat näihin, eivät mitkä tahansa.

Tuorein Trafin katsastusten arvosteluperustepaperi, mitä netistä löytää: http://www.trafi.fi/filebank/a/13249...uperusteet.pdf

Viimeksi muokannut jasso 28.01.2015 12:14
diffas diffas on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 28.01.2015, 12:18

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juissijv Näytä viesti
Miksei tuollaiselle voi antaa korjauskehoitusta ja määräaikaa?
Lainaus ekasta viestistä
Lainaus:
Katsastusaika oli jo ajat sitten ohi ja edellinen katsastus oli tekemättä.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #8  
Vanha 28.01.2015, 12:20

Kuten jo aiemmin todettu, ei tuossa ole mitään epäselvää.
Leima on jo ummessa ja päästöt pielessä, ajokielto. Jos olisit vienyt aiemmin, olisi korjausaikaa voinut saada.
Kaikki OBD koodit ei ole sellaisia, joihin katsurin tarvitsee puuttua, lista merkittävistä on olemassa. Minusta nesteen vähyys ei ole hylkyperuste eikä kuulu katsurille.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #9  
Vanha 28.01.2015, 12:48

Löytyy tosiaan listojakin: http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...vikakoodit.pdf

Muutenhan tuo olisikin ollut täysin päätöntä touhua.
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #10  
Vanha 28.01.2015, 21:43

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
Lainaus ekasta viestistä
Lähinnä se ihmetyttää, että auto on muuten aivan täysin kunnossa, joten tuo yllätti.
Tosiaan katsarin mukaan enne oli mahdollista saada ajolupa korjauskehoitusdten kera, mutta trafi kiristi kyykytystä.
Toinen vitsi on se, että voidakseni ajaa auton korjattavaksi, en voisi saada lupaa siihen ajamiseen mitenkään muuten kuin heittämällä 80 km keikan katsarilla siirtokilpiä varten ja sen jälkeen uuden käynnin katsarilla jälleen uusia siirtokilpiä varten saadakseni kärryn korjaamolta katsarille - ja joka kerta rahastus.
On tämä tsaarinaikainen byrokratia todella mielenkiintoista.
Onneksi voin tehdä homman itse, mutta ne siirtokilvet on pakko kerran hakea...
Lähinnä tässä yllättyi, kun ei ole mitään vastaavaa ennen sattunut eteen ja joskus jopa kuvittelin, että asiat hoidettaisiin asiallisesti - ei tarkoituksella kyykyttämällä, kuten nyt tuntuu.
Toki tiedän, että määräyksiä on kaikissa asioissa olemassa, mutta tsaarinaikainen kyykyttäminen ei ole tullut mieleen.

Viimeksi muokannut Juissijv 28.01.2015 21:49
marre marre ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 28.01.2015, 22:05

Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.

Ei tuossa menettelyssä ollut mitään epäasiallista. Katsuri teki työtään niin kuin sille on annettu määräyksenä.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #12  
Vanha 28.01.2015, 22:09

Kun katsastaa auton ajallaan, saa ajoaikaakin jos korjattavaa löytyy. Aikaa katsastamiseen on kuitenkin 4kk.
Katsastuskäytännöissä on paljonkin vikaa, mutta minusta tuo ei ole yksi niistä.
VilleP VilleP ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 28.01.2015, 22:19

Lainaus:
Toinen vitsi on se, että voidakseni ajaa auton korjattavaksi, en voisi saada lupaa siihen ajamiseen mitenkään muuten kuin heittämällä 80 km keikan katsarilla siirtokilpiä varten ja sen jälkeen uuden käynnin katsarilla jälleen uusia siirtokilpiä varten saadakseni kärryn korjaamolta katsarille - ja joka kerta rahastus.
Jos leima ummessa, niin riittää että soittaa asemalle ja varaa ajan. Ei tarvitse siirtokilpiä ku ajelee suoraan asemalle. Näin ainakin vielä toissa kesänä.
Härski Härski ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 28.01.2015, 23:17

Trafin sivujen mukaan tuo homma toimii edelleenkin, vaikka olisi useampikin katsastus suorittamatta ja ajokielto päällä. Veroja ei saa olla maksamatta. Teet vaan, kun kaima sanoi.

Oliko tästä tietoa? http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...rmostaatti.pdf
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #15  
Vanha 28.01.2015, 23:49

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juissijv Näytä viesti
--
Tosiaan katsarin mukaan enne oli mahdollista saada ajolupa korjauskehoitusdten kera, mutta trafi kiristi kyykytystä.--
"Ennen" oli joskus yli kymmenen vuotta sitten ja silloin auton täytyi olla ollut seisonnassa useamman kuukauden ennen leiman loppumista. Sehän se tavallaan järjetöntä oli, että monta vuotta pellossa seisoneelle autolle sai ainakin kuukauden ajoaikaa, jos otti sen ajoon. Vie vaan seuraavalla kerralla auto ajoissa katsastukseen, niin vältyt mielipahalta ja turhalta puhinalta.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 29.01.2015, 10:38

Aina on tullut ajokieltoa(siis se on jatkunut), kun yliajalla on pompannut jostain syystä katsastus. Siinä ei saa mitään muuta ajolupaa kuin käytännössä ajaa korjaamolle tai kotiin ja joskus aikanaan takaisin katsastukseen.
Tuohon katsastukseen ajamiseen yliajalla on pari tapaa ja varmin on ns varata aika netistä katsastukselle. Joskus olen soittanutkin, kun on pitänyt samalle päivälle saada aika.

Valitettavan usein toi viimeinen katsastuspäivä on tullut missattua hajamielisyyttään.
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #17  
Vanha 29.01.2015, 11:50

Mitään siirtolupia ei tosiaankaan tarvita. Kolme autoa viime vuonnakin katsastin joista oli leima ummessa, eräästä jo parin vuoden ajan. Etukäteen varattuun katsastukseen saa ajaa vaikka olisi sata vuotta sitten katsastettu viimeksi. Jos vallesmanni pysäyttää matkalla niin voivat sitten rekisteritunnuksella kysyä ja varmistaa asian konttorilta.
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #18  
Vanha 29.01.2015, 13:29

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
"Ennen" oli joskus yli kymmenen vuotta sitten ja silloin auton täytyi olla ollut seisonnassa useamman kuukauden ennen leiman loppumista. Sehän se tavallaan järjetöntä oli, että monta vuotta pellossa seisoneelle autolle sai ainakin kuukauden ajoaikaa, jos otti sen ajoon. Vie vaan seuraavalla kerralla auto ajoissa katsastukseen, niin vältyt mielipahalta ja turhalta puhinalta.
Tämä auto oli ollut seisonnassa pari kolme vuotta, mutta sen katsastusajan jälkeen vasta...
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 31.01.2015, 01:07

Pikkasen on termit sekaisin. Ajokielto tulee vain isoimmista turvallisuutta tai ympäristöä uhkaavista vioista. Käyttökielto sen sijaan napsahtaa automaattisesti päälle ilman konttorilla käyntiäkin jos katsastus, liikennevakuutus tai ajoneuvovero menee päivänkin yli. Tämä myös tulostuu uudelle otteelle jos tekee omistajanvaihdosta, liikennekäyttöönottoa tms. Mutta se siitä pilkun viilaamisesta...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juissijv Näytä viesti
Lähinnä se ihmetyttää, että auto on muuten aivan täysin kunnossa, joten tuo yllätti.
Tosiaan katsarin mukaan enne oli mahdollista saada ajolupa korjauskehoitusdten kera, mutta trafi kiristi kyykytystä.
Toinen vitsi on se, että voidakseni ajaa auton korjattavaksi, en voisi saada lupaa siihen ajamiseen mitenkään muuten kuin heittämällä 80 km keikan katsarilla siirtokilpiä varten ja sen jälkeen uuden käynnin katsarilla jälleen uusia siirtokilpiä varten saadakseni kärryn korjaamolta katsarille - ja joka kerta rahastus.
On tämä tsaarinaikainen byrokratia todella mielenkiintoista.
Onneksi voin tehdä homman itse, mutta ne siirtokilvet on pakko kerran hakea...
Lähinnä tässä yllättyi, kun ei ole mitään vastaavaa ennen sattunut eteen ja joskus jopa kuvittelin, että asiat hoidettaisiin asiallisesti - ei tarkoituksella kyykyttämällä, kuten nyt tuntuu.
Toki tiedän, että määräyksiä on kaikissa asioissa olemassa, mutta tsaarinaikainen kyykyttäminen ei ole tullut mieleen.
Ei tuohon tietääkseni ole Trafilta mitään muutosta tullut. Hylätylle autolle voi katsastaja edelleen kirjoittaa ajoluvan konttorilta kotiin/korjaamolle suorinta reittiä, jos em. maksut on kunnossa. Jos ihan pykälien mukaan mennään, pitäisi auto ajaa korjaamon pihaan odottamaan korjausaikaa (mistä korjaamot eivät välttämättä tykkää). Myöhemmin kotoa korjaamolle ajaminen vaatisi jo "puuhalaput". Useimmat varmaan ajavat omalla vastuulla vanhentuneella katsastajan myöntämällä ajoluvalla :) Ja kuten tuossa jo mainittiinkin, korjauksen jälkeen saa ajaa katsastukseen varatulla ajalla tai soittokin riittää.
Hylkyvika on hylkyvika eikä sitä voi lieventää korjauskehoitukseksi ellei arvosteluperusteet anna pelivaraa. Ilman poikkeuslistaa kaikki OBD-testissä näkyvät vikakoodit aiheuttavat hylkäyksen vaikka ne kuulostaisi kuinka tyhmältä. Maahantuojan tehtävä on tiedottaa Trafille OBD-poikkeuksista.
hattis hattis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #20  
Vanha 31.01.2015, 08:55

OBD-testissä on myös se hauska juttu, etteivät nuo näytä lukevan muuta, kuin jonkin tietyn osion vikakoodit. Esim. oma auto meni ihan kiltisti läpi, vaikka ajovalojen korkeudensäädön anturi antoi jatkuvaa vikakoodia, koska se ei katsastuksessa näkynyt lukulaitteelta (vag-com kyllä näytti).
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #21  
Vanha 31.01.2015, 09:07

Valot yms varusteet tarkistetaan toki erikseen mutta ainoastaan moottorin ohjainlaitteen päästöihin vaikuttavat viat luetaan OBD-testissä. Toisaalta ymmärrän että koitetaan saada niitä epäkuntoisia autoja pois liikenteestä ja huoltoon mutta eipä sekään ketään palvele että vaikka huonon akun takia on kerran syttynyt vikavalo ja jos et käy huollossa nollaamassa vikamuistia niin seuraavalla katsastuksella viimeistään tulee pomppu ilman minkäänlaista harkinnanvaraa.

Katsurihan ei säädöksille mitään mahda, sinne suuntaan on turha rutista. Miettii vaan minkälaisilla vehkeillä ympäri Euroopan maita ajetaan, kyllä täällä on varmasti ainakin 1000x turvallisempaa. Eikäkun...
hattis hattis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 31.01.2015, 09:21

Olisihan siitä ajovalosäädöstä ollut vikavalo ajotietokoneen näytöllä tarkastettavaksi. Vaan kun sen päälle tulee B6:ssa startin jälkeen saksankielinen telematiikkailmoitus siihen asti, että sen kuittaa pois, eikä inssi sitä osannut tehdä :)

Jos hylkäysperusteiden järkevyyttä lähtee miettimään, niin vertauksena Suomessahan näköjään saa vaikka ajaa myös viimeksi 20v sitten leimatulla jarruttomalla katiskalla omistamatta lainkaan ajokorttia, kunhan maksaa vain jonkin (luultavasti katsastusta halvemman) minimisakon muutaman kuukauden välein kiinni jäädessään...
hopsis hopsis on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #23  
Vanha 31.01.2015, 10:24

Niin siinäpä se ero onkin. Jos on tavallinen työssäkäyvä veronmaksaja, joutuu maksamaan katsastuksen, autoveron, ajoneuvoveron, polttoaineet, vakuutukset, ne sakot jne.

Jos taas on pennitön pummi, eikä ole niin nuukaa. Kaikki edellämainitut maksuvaatimukset ja velvoitteet voi surutta unohtaa ja jatkaa matkaa Siwan kautta taskualennuksella ruuat ja kaljat hakien kotiin.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #24  
Vanha 31.01.2015, 11:14

Yllä olevat koskee toki koko maailmaa, ei vain Suomea.
tyyppivika tyyppivika ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #25  
Vanha 31.01.2015, 12:41

Laki on laki ja ei se siitä murisemalla muutu. Jos käy katsastamassa katsastamattoman auton ja katsastus keskeytyy, niin eihän tuo katsurilla käynti sitä katsastetuksi tee. Auto kuntoon ja sitten katsastamaan, niin täällä suomessa (ja varmaankin muuallakin maailmassa) joutuu tekemään.
kapanossi kapanossi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #26  
Vanha 02.02.2015, 07:48

Useat katsastus asemat suhtautuu noihin katastamatta jääneisiin autoihin aika jyrkästi, eli ei kestä olla yhtään vikaa, jos meinaa saada leiman autoonsa.
mikaj mikaj ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #27  
Vanha 02.02.2015, 08:18

Samat arvosteluperusteet koskee on auto katsastettu tai katsastamaton. Sen verran tiukkaan on ohjeistuksissa määritelty jokaisen vian luokitus että ei siinä paljoa sooloiluun ole varaa katsastusmiehellä, mikäli ohjeiden mukaan auton katsastaa.

Itseäni usein naurattaa aloittajan kaltaiset ihmiset, itketään kun ei pääse autolla läpi katsastuksessa missä nyt tällä kertaa oli päästövikaa ja putki vuotaa. Katsastuskin olisi voinut mennä hieman toisin jos siellä oikeasti olisi ollut vikakoodi vain jäähdytysnesteen vähyydestä, muttakun oli myös vähän jotain muuta.

Jos tuntuu Suomen katsastus kamalata, niin suosittelen tutustumaan vaikka monen ihannoimaan Saksan järjestelmään. Siellä syynätään auto satakertaa tarkemmin läpi ja katsastusmies voi käyttää paljon omaa järkeä/järjettömyyttä.
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #28  
Vanha 02.02.2015, 16:47

Jotakuta naurattaa.....
En todellakaan "itkenyt", vaan ihmettelin, mikäli et ymmärtänyt lukemaasi. Suosittelen lukemaan kirjoituksen uudelleen ja ajatuksella.

Pakoputken reikä toki oli selvä juttu.
Valitettavasti se "jäähdytysnesteen vähyys" ei ollut eikä edelleenkään ole sitä.
Koko autossa ei ole syylärinesteen anturia, joten vikakoodi ei voinut olla se.
Silti kaksi katsaria päätteli koodin merkitsevän sitä.
Päätteli tarkoittaa, että katsari kertoi, ettei heidän laitteensa aina varmasti kykene kertomaan koodin merkitystä.
Katsari ei kertonut koodia eikä kirjoittanut sitä mihinkään, joten en edes voinut tarkistaa, mikä se oli.
Vikakoodin perusteella oli hylkäys - toinen hylkäys oli toki siitä happi/lambda-arvosta, mikä oli perusteltu.
Hylkäys vikakoodilla, mitä katsarit eivät itse ymmärtäneet, oli se kyseenalainen , koska sillä syyllä ei sitikan hylkäyksen perusteena olevasta koodilistasta koodia löydy.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #29  
Vanha 02.02.2015, 17:14

Eiköhän kuitenkin aika varmuudella siinäkin autossa ole jäähdytysnesteen pinnananturi, vaikka patonki onkin :)

Ehkä siinä raportissa oli vain lyönyt hylkäysleiman siihen toiseenkin vikaan, kerran hylkyyn meni kuitenkin. Ts. virhe paperissa, jolla ei käytännössä ole kuitenkaan mitään merkitystä lopputuloksen kanssa.

Laitat sen reiän kuntoon ja viet uudelleen katsastukseen.

Viimeksi muokannut jasso 02.02.2015 17:19
elexter elexter ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #30  
Vanha 02.02.2015, 19:25

Katsastuksessa autosta ei tutkita vikakoodeja, vaan siellä suoritetaan OBD-2 testi päästöjärjestelmän osalta. Tällä testillä tarkistetaan, ettei auton sisäinen päästöjärjestelmän valvonta ilmoita vioista. Testin tulos on siis periaatteessa hyväksytty/hylätty. Toki katsuri voi hylkäyksen yhteydessä katsoa mikä testin osa jäi läpäisemättä. Kuitenkaan varsinaisia vikakoodeja useimmat katsastusasemien laitteet eivät osaa lukea.

Ja vikakoodien nollaamien ei tuohon OBD testiin vaikuta. Nollauksen jälkeen testi jää vikatilaan, kunnes autolla on ajettu riittävästi järjestelmän toiminnan varmistamiseksi. hetkellisesti virheellisenä käyneen anturiarvon aiheuttama hälytyskin saattaa nollaantua itsellään jos vika ei toistu uudelleen. Tämä tosin riippuu mikä virhe on kyseessä.

Eli käy lukemassa raskattaren vikakoodit jollain ihan oikealla diagnosointilaitteella ja korjaa löytyvät viat. OBD testi pitää katsastuksessa läpäistä kokonaisuudessaan.
Tumppim Tumppim ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #31  
Vanha 02.02.2015, 19:32

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251..._tarkastus.pdf
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #32  
Vanha 02.02.2015, 22:15

Kuten olen todennut, selitykset ihmetyttävät varsinkin, kun ne eivät olleet loogisia.
Kärry on toki katsastettu jo.
Pakoputki hitsattiin umpeen ja työkalulla katseltiin kaikki koodit obd mukaan lukien sekä nollattiin kaikki mahdollinen.
Syyläriäkin täyteltiin litran verran, mutta edelleenkään vehkeestä ei todellakaan löydy sen kummemmin nestekorkeusanturia kuin vajauksesta varoittavaa merkkivaloakaan.
Paikka anturille toki on paisuntasäiliön kyljessä, mutta siinä ei ole anturia eikä myöskään anturille piuhaa/liitintä...
Joka tapauksessa luulisi, että katsarilla on jonkinlainen velvollisuus kertoa asiakkaalle se todellinen syy - ei vain, ettei jokin testi mennyt läpi.
Autoahan ei ole minkään lain mukaan pakko korjata millään korjaamolla, joten itse huoltonsa tekevä tarvitsee sen teknisen syyn - ei ympäripyöreätä selitystä.
Joka tapauksessa omalta osaltani päätän keskustelun tähän.
elexter elexter ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #33  
Vanha 03.02.2015, 06:39

Ei sitten tullut mieleen tarkistaa mikä ongelma autossa aiheutti päästöjärjestelmän virheen, kun kerran katsottiin ja nollattiin kaikki mahdollinen.

Katsurihan kertoi todellisen syyn: Päästöjärjestelmän OBD testi ei mennyt läpi. Autoa ei toki tarvitse korjaamossa korjata, mutta korjaus pitää suorittaa asiallisilla laitteilla. Ruostepaikka pitää korjata hitsaamalla, eikä pakkelilla, vaikka harrastajalle ei välttämättä ole hitsiä käytössä. Diagnostiikkaohjelma nyt vaan sattuu olemaan uusissa autoissa melko oleellnen korjaamovaruste, joten sen käyttämistä korjauksissa voidaan ihan perustellusti vaatia.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478598/14efbdd15c8e98f78f69c75cbaa0dd52/2839-citroen_ja_peugeot__vikakoodit.pdf
Linki takana löytyy kyseisten autojen vikakoodit OBD-testin osalta. P105 ja P106 ovat listassa mielestäni ainoat koodit jotka voi epähuomiossa sekoittaa jäähdytysnesteen määrään anturiin. Kyseiset koodit kuitenkin viittaavat ilman mittauksen anturointeihin (MAP). Eli tuossa on nyt käynyt vain virheellinen vikakoodin tulkinta.

Se mikä minua ihmetyttää, miksi Citroenissa ei MIL valo palanut vaikka järjestelmässä oli vika päällä (useampikin)?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #34  
Vanha 03.02.2015, 17:18

Eikö ne katsastuksessa katso ihan moottorin OBD-vikakoodit? "Päästötesti" on puolestaan vain, että kaikki readiness bitit ovat ylhäällä. Tosin jos jokin bitti on vielä alhaalla (suorittamatta tai epäonnistunut), siitä pitäisi näkyä vikakoodikin. Taitaa kyllä olla katsurikohtaisia eroja, että ymmärtävätkö noista readiness-biteistä kuinka paljon. Ne kun nollaantuvat vikakoodien nollauksen yhteydessä aina ja osa testeistä vaatii aikaa. Silti vikavaloja on nollattu juuri ennen katsastusta ja mennyt läpi.

Kaikki OBD:ssa näkyvät vikakoodit eivät käsittääkseni sytytä vikavaloa.

VCDS:ssähän on muuten OBD-puoli, jolla voi katsoa mitä se katsuri oikein näkee.

Sori, mutta en vieläkään kyllä pysty uskomaan, etteikö nestepinnananturia muka ole :)

Viimeksi muokannut jasso 03.02.2015 17:23
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #35  
Vanha 03.02.2015, 17:34

Itse asiassa jos readiness-koodi ei ole mennyt läpi, pitäisi sillä OBD lukijalla katsoa, että lambdassa on jonkunlainen vaihteluväli. Ja jos on, niin kelpaa jos mitatut päästöt menee läpi ja hylkäksen aiheuttavia vikakoodeja ei ole.
Tästä sen lunttasin:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224..._liitesivu.doc

Edit: Ja tuolla tavalla on mennyt monta autoa läpi. Usein kun autot mun luota lähtee, niin readiness ei ole mennyt vielä läpi, jos ajetaan suoraan konttorille.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #36  
Vanha 03.02.2015, 18:55

Tuolla ylempänähän olikin jo linkitetty parempi paperi tuosta.

Eli readinesseillä ei ole mitään väliä. Kunhan vikavalo ei pala ja toimii sekä testerillä näkee jotain livedataa lambdalta. Jos siis menee päästöistä muuten.

Taisi ohjeet olla vielä jopa niin, että jos ei saada yhteyttä testerillä (oli syy mikä vain), niin obd-osuudessa katsotaan vain, että vikavalo syttyy ja sammuu käynnistettäessä.
panu panu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #37  
Vanha 05.02.2015, 14:00

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
Eikö ne katsastuksessa katso ihan moottorin OBD-vikakoodit? "Päästötesti" on puolestaan vain, että kaikki readiness bitit ovat ylhäällä. Tosin jos jokin bitti on vielä alhaalla (suorittamatta tai epäonnistunut), siitä pitäisi näkyä vikakoodikin. Taitaa kyllä olla katsurikohtaisia eroja, että ymmärtävätkö noista readiness-biteistä kuinka paljon. Ne kun nollaantuvat vikakoodien nollauksen yhteydessä aina ja osa testeistä vaatii aikaa. Silti vikavaloja on nollattu juuri ennen katsastusta ja mennyt läpi.

Kaikki OBD:ssa näkyvät vikakoodit eivät käsittääkseni sytytä vikavaloa.
Ei niissä valmiustesteissä paljon ole ymmärrettävää. Testerit näyttää läpäistyt ja saatavilla olevat joko kyllä/ei -listana tai lukumääränä #/#. Jos jää vajaaksi tehdään korvaava testi tarkistamalla lambdasäädön toiminta joko obd-portin kautta tai viimeisenä vaihtoehtona joutokäyntilambdan mittaus putkesta. Merkkivalon toiminta pitää luonnollisesti olla normaali ja kuten sanottua kaikki viat ei sytytä valoa vaan voi olla piilevänä.

Yleensä testerit osaa kertoa vikakoodin numeron vaikkei selitettä löytäisikään ja googlaamalla pääsee helposti jäljille.

PSA:n pitkä poikkeuslista on kumottu. Ainoa voimassa oleva on tiettyjen moottoreiden sähköisen termostaatin P0597. Google saattaa tuon vanhan listan löytää, mutta katsastajien "tietopankissa" sitä ei enää ole.

Periaatteessa kaikkia mittaustuloksia ei tarvitse olla tarkastuskortilla, mutta tietyt minimitiedot olisi hyvä olla. Varsinkin jos auto hylätään niiden perusteella. Helpottaa sekä hylkäyksen perustelua että korjausta, kun tiedot on mahd. tarkat.
pjotrthegreat pjotrthegreat ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 09.11.2017, 06:39 S8 vm 2001 - "obd valo" - hylky katsastuksessa?!?

Tuli katsastuksessa hylsy aiheella "obd valo rikki. Mikähän tuo "obd valo" sitten on moottorin vikavaloko?

Missäs kohtaa sen pitis loimottaa? Onko joku veijari poistanut polttimon ennen myyntiä tms. (vai onko siellä ledi). Olihan siellä muutama moottoriin liittyvä
erhe jäänyt muistiin, ne toki pitää tarkistaa/kunnostaa niissä ei mitään.

Ajattelin vaan kysellä että onko tuolle moottorille oma valo, vai pitäisikö tuossa syttyä tuohon monitoiminäyttöön joku ilmoitus
lampun sijaan?

Käynnistyksen yhteydessä en kyllä näe mitään moottorin vikavaloa, eikös kaikkien valojen pitäisi käydä hetki päällä kun virrat kääntää päälle?

Viimeksi muokannut okkim 09.11.2017 07:26 Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna forumin softan hoitaa se.
Killeri Killeri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #39  
Vanha 09.11.2017, 07:48

D2:ssa on se CAT-valo, eiköhän ole siitä kyse. Asiasta keskusteltu foorumilla.

http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=101962
amalin amalin ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #40  
Vanha 09.11.2017, 09:13

Onko varmasti 2001 vuosimalli, onko autossa 4 lambdaa?

On tullut useampi auto vastaan, jotka ovat jostain syystä rekisteröity 2001, mutta ovat oikeasti vanhempaa mallia ja silloin mittaristossa ei yksinkertaisesti ole sitä moottorinvikavaloa, koska päästömääräykset eivät ole sitä vaatineet. Voi myös olla joku välimalliauto, jonka päästöluokka pitäisi laittaa trafin kantaan, jollain poikkeustiedolla.

Yhden auton kohdalla maahantulokatsastuksessa oli auto merkattu virheellisesti uudemmalle päästöluokalle ja jälkikäteen tämän muuttaminen trafiin on kuulemma niin hankalaa, että katsastukonttori ehdotti, että se joko lunastaa auton tai sitten käy jossain hypyttämässä moottorivikavalon toisesta lampusta.

Mä voin kyllä tässä Helsingissä kattoo sen mittariston/auton, että onko lamppu rikki vai onko kyseessä vanha päästömääräys.

Onhan noita tullu myös vastaan, että edellinen omistaja on myydessään repiny vikavalon pois ku on jotain vikaa.
pjotrthegreat pjotrthegreat ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #41  
Vanha 09.11.2017, 18:56

Niin noh, tuo olisikin aika juhlavaa jos olisi vanhempaa kuin 2001 mallia. Ei tarvitsisi OBD mittauksia ja autoverokin olisi puolta pienemmät...

Olisiko kellään ollut tietoa tuosta valosta? vai pitääkö alkaa mittaristoa purkamaan ja tutkimaan itse... Ei kai sitä ohjelmallisestikaan saa pois päältä...
porkkis porkkis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

hexlock
ACF jäsen
Admin

  #42  
Vanha 10.11.2017, 09:15

Tottakai sen saa ohjelmallisesti pois päältä.
amalin amalin ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #43  
Vanha 11.11.2017, 10:49

Lainaus:
Olisiko kellään ollut tietoa tuosta valosta?
Niin, juurihan mä kerroin edellisessä viestissä mitä tarkastaa ja tarjosin myös apua siihen ihan tässä Helsingissä.

Huomaa, että auton vuosimalli, käyttöönottovuosi ja päästöluokka on eri asioita. Koska 2001 päästövaatimukset muuttuu, niin nuo asiat pitää tarkastaa, että voi todeta valon olemassaolon ja toiminnan.
Moottorikoodillakin pääsis eteenpäin, jos sen tänne jaat, jos et tiedä montako lambdaa autossa on.

Olen törmännyt myös softalla pimennettyyn valoon, Porkkikselle se Softa lähtikin silloin korjuuseen.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > OBD-mittaus/virhekoodi ja ajokielto

Avainsanat
ajokielto, katsastus, nestevajaus, obd


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
OBD mittaus ja katsastus apuustin Esson baari 22 15.12.2013 13:24
SCANGAUGE 2: monitoimimittari OBD liittimeen, sis. 0-100km/h ja paljon muuta futurez.fi Yritysilmoitukset 2 18.09.2013 00:59
a4 1.8t aeb -98 obd? tomppa1976 Sisusta ja sähköt 9 21.01.2009 12:59
Lastutus ja OBD testi ? Manga Turbot 14 11.04.2006 09:19


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 20:54.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.