Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C6 -05 2.4V6 Multitronic nykii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C6 -05 2.4V6 Multitronic nykii

    Hei,

    Autoni on alkanut nykimään perus kaasulla ajettaessa ja tämä on alkanut hieman nyt häiritsemään.

    Autolla ajettu 180tkm. Auto kävi juuri vaihteistoöljyn vaihdossa ja se ei ainakaan auttanut nykimiseen. Ja siis auto nyki samalla tavalla sitä ennenkin.

    Voiko olla, että huolto on laittanut väärän öljymäärän laatikkoon ja se saattaisi olla syynä. Ja öljyä ollut tätäkin ennen liikaa?

    Ja huomasin, että tuolla jollakin oli 1.8t koneella samaa vikaa, mutta en ollut varma onko kyseessä sama multitronic vaihteisto niin tein tästä oman aiheen.

    Ja jos joku on täältä mikkelistä niin otan neuvoja vastaan minne autoa kannattaa viedä tutkituttavaksi niin saisin auton taas kuntoon.

    Kiitokset avusta.

    #2
    Haulla löytyy multitronicista vaikka mitä. Esim tuonne http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=51812 voi jatkaa samaan topikkiin vaikka moottori onkin eri.

    Comment


    • #3
      1.8t koneessa eli 4B kopassa on eri laatikko. Tuo 7-vaihteinen multi on kestävämpi ja uudempi. Mistä tiedät, että laatikko nykii? Oletko varma, että vika ei voi olla esim. konepuolella? Toki noissa laatikoissa on vikansa ja osa oirehtii kuten kuvailit, mutta itsellä nykimiset aiheutti aina jokin konepuolen vika eikä laatikko.

      Comment


        #4
        7-vaihteinen multitronic? Variaattorivedossa ei ole vaihteita, esiohjelmoituja välityssuhteita kylläkin löytyy, eikä niiden lukumäärällä ole mitään tekemistä laatikon keston kanssa. Ne kun ovat vain pätkä koodia TCU:n ohjelmassa. V6:ssa on tavannut olla enemmän kytkinlevyjä ja siinäpä se mainittavin ero sitten onkin, ongelmat ovat kuitenkin samoja kuin muissakin multitroniceissa.

        Comment


        • #5
          Joo ei ole ei. Ei vieläkään, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan. Eikö tuota uuden sukupolven multia ole vahvistettu ja muokattu jonkin verran esim. B6 tai 4B kopan laatikoihin verrattuna? Minun mielestäni kyllä. Eli ne eivät ole identtisiä. Tosin CVT laatikoita molemmat, joten samat periaatteet pätevät. Ja kansankielellä voidaan puhua mielestäni "7-vaihteisesta" vaikka vaihteita ei olekaan.

          Comment


          • #6
            Eipäs jannekk saivarrella tuossa vaihdeasiassa, lähinnä taidetaan nyt erotella vanhaa ja uutta tässä..

            Kyllä Tero on oikeassa, eli tuo uudempi laatikko on ollut paljon paljon kestävämpi. Vanhemmissa on ollut vaikka minkämoista ongelmaa. MM. kytkinlevyjä lisätty jälkeenpäin yms.. Totaalituhojakin selvästi enemmän kuin uudessa.

            Mitä tähän vikaan sanoisi, niin moottoripuolen ongelmalta toi kuullostaa äkisti. Eli kaikki alipaine/huohotin letkut tarkastukseen, tulpat vaihtoon yms perusasiat kuntoon ja vikakoodien luku tietty.

            Comment


              #7
              Ei se ole saivartelua jos pyritään pitämään termit oikeina. Portaattomasti välityssuhdetta säätävässä vaihteistossa ei vaihteita siinä merkityksessä, missä ne tavanomaisesti ymmärretään. Pitämällä terminologia mahdollisimman lähellä oikeaa, ei asiasta tietämättömälle lukijalle tule epäselvyyttä siitä, mistä puhutaan. Jos samassa asiayhteydessä puhuttaisiin esimerkiksi 7-vaihteisesta tipronicista ja 7-vaihteisestä multitronicista, niin asiaa ymmärtämätön voisi hyvinkin rinnastaa nämä samankaltaisiksi vaihteistoiksi. Toiseksi, kun puhutaan vaihteista multitronicin yhteydessä, on se vähän sama asia kun puhuttaisiin öljynlauhduttimestä kun tarkoitetaan öljynjäähdytintä. Tämä tällä kertaa offtopikista.

              Mitä tulee ensimmäisen sukupolven ja myöhempien eroihin multitronikista puhuttaessa, niin 2. sukupolvesta eli noin 2004-> laatikoihin on tullut muutoksia etupäässä kytkinlevyjen määrässä. 1. sukupolven laatikoissa 4-sylinteristen bensiinimoottoreiden yhteydessä oli 5-levyinen kytkin ja niitä on päivitetty 6-levyisiksi, mm. omani on tämän operaation läpi käynyt 10 vuotta sitten. Diesel- ja V6 bensiinimoottoreiden yhteydessä on ollut 6- ja 7-levyistä kytkintä. Ihan viimeisimpien laatikoiden kytkinlevyjen määrästä en ole ottanut selvää, onko niissä kautta linjan 7-levyiset kytkimet.

              Mekaniikkahan muuten ei juuri muutu, kytkinlevyjen määrää kasvattamalla saadaan kytkimeen enemmän momentinsiirtokykyä ja näin sen käyttöikää saadaan jatkettua. Esimerkkinä voisin käyttää oman C5:n laatikkoa, josta 5-levyinen kytkin antautui noin 80 tkm kohdalla ja nyt 6-levyinen kytkin on kestänyt jo 220 tkm eikä ongelmia vieläkään esiinny. Itse variaattori ja sen ketju tietysti kuluu aikaa myöten, mutta ei niidenkään korjaaminen rakettitiedettä ole. Osat niihin on suhteellisen halpoja, joskin aikaisemmin variaattoreiden kiinteitä puoliskoja ei tainnut varaosana saada, mutta nekin on saatu koneistamalla kelvolliseen kuntoon. TCU:t on vanhemmissa ja vähän uudemmissakin kulutustavaraa, mutta sen viat yleensä saa diagnosoitua VCDS:llä. Myös vaihdekaavionäyttö osaa kertoa jos laatikossa on jotain vikaa.

              Ja takaisin aiheeseen. Jos epämääräistä nykimistä ja arpomista alkaa esiintymään, niin aina ensimmäinen toimenpide on vikakoodien luku, ei vain laatikosta mutta myös moottorista. Nimittäin kuten jo edellä on pariikin otteeseen todettu, moottoripuolen pikkuviat esim. huohotin yms. järjestelmissä aiheuttavat sen, että auto alkaa käyttäytymään epämääräisesti. Imupuolen ilmavuodot ovat hyvin tyypillisiä toimintahäiriöiden aiheuttajia. Bensiinimoottoreissa imuvuotoihin pääsee käsiksi esim. long time fuel trimmiä seuraamalla, eli paljonko lambda yritää seosta korjata. Moottoripuolen mahdolliset viat on paljon halvempia ja helpompia korjata kuin laatikon viat, joten jos laatikko ei anna vikakoodeja, niin vikaa kannattaa ensin hakea moottorin puolelta.

              Comment


              • #8
                Meikäläisen b6 multi tekee samaa nykimistä, myös öljyt vaihettu viikko sitten lootaan. Mitään vikakoodeja ei tuu mistää suunnasta, eräs tuttu guru epäili puola/tulppa vikaa, mutta ilman koodeja tuo kuulostaa jännältä. Tulpat tuli viime syksynä vaihdettua kun nykiminen alkoi. Pitäisi vaan auto saada myyntiin ja ois tuo vika kiva tietää.

                Comment

                Working...
                X