banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #201  
Vanha 01.10.2015, 22:21

Jos rypsiöljy tehdään rypsistä, niin miten vauvaöljy..? Sorry ot
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #202  
Vanha 02.10.2015, 22:14

Oliskohan Keijukin toiminut? :-p
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #203  
Vanha 22.10.2015, 12:21

Täällä alkaa remontin h-hetki lähestymään, hanat, pytty ja kalusteet on jo tilauksessa, laatat (jotakuinkin) valittu ja pitäisi käydä tilaamassa, mutta valokaluston kanssa on nyt pähkäilty pää puhki. Peilikaapin päälle tulee halogeeniramppi, mutta eihän se riitä alkuunkaan. Spotit loisi ylellisempää tunnelmaa, plafondilla saisi helpommin valoa levitettyä tasaisemmin laajalle alueelle. Mielipiteitä?
James Potkukelkka James Potkukelkka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #204  
Vanha 22.10.2015, 13:10

Juu, ei tuollainen peilikaappivalaisin riitä yksinään mihinkään.
Täysin makuasioita onko katossa yksi blafondi, useampi spotti tai muu ratkaisu kuten esim. LED-nauha.
Meille tuli aikanaan peinien vessojen peilivalaisimien lisäksi 3 kpl halogeeni alasvaloja kattoon ja valoa on kyllä riittävästi ja tasaisesti jopa sanomalehden lukemiseen näillä ikääntyvillä silmillä. Paneloidussa katossa on mielestäni siistin näköinenkin.
Jos olisi valkoinen maalattu katto niin kyllä siihen mielestäni yksi iso valkoinen blafondivalaisinkin sopisi ihan hyvin. Paneelikatosta sellainen blafondi voisi ehkä hypätä liikaa silmille?
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #205  
Vanha 22.10.2015, 15:47

Peilikaapin pohjaan spotit / lednauha, että näkee pestä käsiä...
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #206  
Vanha 22.10.2015, 22:30

Ja kaapin kattoon toinen ledinauha toisiovaloksi?
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #207  
Vanha 22.10.2015, 22:36

Mut toisaalta, miten ylelliseksi nyt vessan tai kylppärin valaistus tarvii saada?

Meillä on kylppärin (2500x1500) peilissä (ei kaappi) valo kummallakin sivulla ja sen lisäksi kahdessa ryhmässä 3+2 pientä pyöreää halogeenia katossa. Riittää tässä tapauksessa varsin hyvin kun ulkoseinällä on 2000x400 ikkuna, selän puolella jos lavuaariin päin ollaan.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #208  
Vanha 27.10.2015, 23:56

Pitää muistaa, että peilistä pitää nähdä ajaa naama ja jos naaraita on taloudessa.. Itse lähtökohtaisesti inhoan plafondeja ja , luoja paratkoon, loisteputkia, mutta kai niilläkin on paikkansa. Spotit on nimenomaan, kuten nimi sanoo, kohdevaloja. Yleisvaloiksi vähän huonoja. Toki pienessä tilassa voi riittää sekin.

Ledien kanssa saa olla tarkkana värin suhteen. Käytännössä jos yksi lamppu on led, kaikki on. Muuten värilämpötilat ovat todennäköisesti aivan erilaiset ja se vasta on jännän näköistä.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #209  
Vanha 28.10.2015, 13:30

Spotteihin tässä alkaa kallistumaan, ei sellainen iso syylä katossa oikein lämmitä mieltä, etenkin kun katto on muutenkin alhaalla.
Täytyy kyllä sanoa, että nyt oikein luotto lisääntynyt remonttimiestä kohtaan kun kävi tarkastamassa edellisen tehdyn kylpyhuoneen, aika perusteellisesti oli homma mennyt reisille. Palkattu valvoja on kyllä omassa kylpyhuoneessa tarkempi mutta silti, jännänkakkaa pukkaa...
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #210  
Vanha 18.11.2015, 23:39

Halogeenispotit sinne kattoon sitten tulee, riittävällä IP-luokituksella oleva led oli ainakin vielä viikko sitten 4 kertaa kalliimpi kuin vastaava halogeeni ja kun kylpyhuoneen valoja ei jatkuvasti polteta, valinta oli varsin helppo.
Aina näissä projekteissa tulee yllätyksiä vastaan, pytyn viemäriä pitää fiksailla, se oli jätetty alkujaan liian syvälle lattian sisään ja lattiakaivo menee uusiksi, alunperin se oli tarkoitus säästää. Tällä hetkellä vanhaa on jäämässä ainoastaan pyykikoneen hana...
Finadeon Finadeon ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #211  
Vanha 19.11.2015, 18:29

En tiedä minkävärinen kylppäri sulle tulee, mutta omaan makuun ainakin etenkin mustaa ja valkoista sisältävään kylpyhuoneeseen sopii kylmempi valo, jota ei halogeeneilla saa. Ja peilistäkin kuulemma näkee paremmin. ;) Saahan niiden halogeenien tilallekin toki vaihdettua ledipolttimot, näin tein itsekin kun katossa alunperin oli halogeenit.
Otto. Otto. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #212  
Vanha 19.11.2015, 18:52

GU10-kantaisen halogeenin tilalle löytyy samalla kannalla olevia LED-polttimoita. Niitä ledejäkin on eri värilämpötiloilla, jos se 4000k ahdistaa. Ikeastakin saa jo kohtuuhintaisia 2700k ledejä.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #213  
Vanha 19.11.2015, 20:09

Maalarin valkoiset seinät, pl 2 seinää jotka vedetään mosaiikilla, lattiat tumma harmaa. Pistetään nyt ne halogeenit kattoon, katsotaan millä sitten jatketaan.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #214  
Vanha 19.11.2015, 20:35

Noissa GU10 -kantaisissa on vaan pirun vähän valikoimaa, jos haluaa himmennettävät. Tarjouslaarista on turha etsiä.

Kun tuli noin 15v sitten torppa remontoitua, niin halogeenit oli pop. Sen jäljiltä talossa on varmaan lähemmäs 20kpl himmentimiä, osa elektronisia, osa tavallisia, halogeenit himmenee molemmilla, mutta ledien kanssa on tässä viime aikoina jumpattu aika ahkerasti, kun niitä on halogeenien tilalle vaihdeltu.
Buuhiz- Buuhiz- ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #215  
Vanha 20.11.2015, 06:26

LED-spotit saat asentaa suoraan kattoon, toisinkuin halogeenipolttimolla varustetut jotka vaativat sen "suojaämpärin" kuumentumisen vuoksi. Airam Planex on ollut suosittu ja mielestäni edullinenkin. Saa myös himmennettävänä http://www.taloon.com/led-alasvalo-p...n/S-4107124/dp
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #216  
Vanha 20.11.2015, 21:30

Juuri laitoin tilaukseen ebaystä spottivalorungot GU10-kannoilla ja niihin 4000K-led -tuikut. Ei ole himmennettävät, mutta niitäkin löytyisi. Jäi alle 60 € posteineen koko könttä, kun otin kierroksen varatuikkuja. Halvemmallakin olisi pääszyt, mutta en halunnut tinkiä CRI-arvosta. Monihan ei tuota väritoiston arvoa edes ilmoita ja kaikissa kunnollisina pidettävissä se on oltava tiedossa. Yleensä ilmoitetaan >80.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #217  
Vanha 20.11.2015, 21:41

Kylpyhuoneessa en itse tuolla himmennyksellä edes näe oikein käyttöä, jos tilanne eskaloituu sellaiseksi että himmennystä kaipaa, sitä siirtyy mieluummin makuuhuoneen puolelle...
Kokeillaan nyt ainakin ensialkuun noita halogeeneja, budjetti paukuttaa ylärajoilla nyt muutenkin, alunperin ei lattiaa pitänyt piikata, nyt sekin on käytetty auki.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #218  
Vanha 20.11.2015, 21:58

Halogenissa ei ole mitään vikaa, paitsi virran kulutus ja värilämpötila. Jos niiden kanssa pystyy olemaan, pääsee jokseenkin edullisemmin kuin ledeillä. Päivityskin onnistuu, kun GU10-kantainen led syö suoraan 230V.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #219  
Vanha 20.11.2015, 22:11

Ja etenkin IP-luokitus nostaa valmiissa led-valossa hintaa huomattavasti, kylpyhuoneen kattoonkin tarvii äkkiä IP23:n, matalaan jopa parempaakin.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #220  
Vanha 21.11.2015, 19:41

Oisko jollain viimehetken vinkkiä pöytälevyn sahaamiseen pistosahalla? Pitäis levyä kaventaa ja lyhentää sekä tehdä pesualtaalle paikka levyn oikeaan etukulmaan. Tarkat mitat jo otettu. Oisko parempi sahata yläpuolelta vai alapuolelta jotta saisi siistin sahausjäljen näkyvälle puolelle. Tosin silikonit tulee kiertämään kaikkia sahattuja pintoja (onneksi). Levy on joku ikean pöytälevy, kevyt ainakin eli ei ilmeisesti täyttä tavaraa. Kannattaako sahata pienellä nopeudella vai kaikki tehot käyttöön että saha ei repisi pöydän pinnoitetta?
Fogata Fogata ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #221  
Vanha 21.11.2015, 19:48

Niin pienihampainen terä kuin hermot kestää sahata. :D Samoin kaikki mahdolliset heiluritoimimmot pois, ettei yritä syöttää liikaa. Ite oon ainakin sahannut yläpuolelta, helpompi seurata ettei revi tms. Jos meinaa jättää jälkeä niin vedä teipit niihin kohtiin missä sahan "liukupinta" kulkee.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #222  
Vanha 21.11.2015, 20:09

Täytyy yrittää ottaa kaikki varovaisuus käyttöön. Täytyy kaiketi kokeilla ensin sellaiseen kohtaan joka sahataan irti miten saha sahaa. Kesällä tuli samalla sahalla sahattuja laminaattia ja se ainakin toimi paremmin kun sahasi alapuolelta. Toi teippivinkki menee kans kokeiluun
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #223  
Vanha 22.11.2015, 09:10

Jollain viivaimella tai muulla tarpeeksi suoralla ohjurilla auttaen vetää mattopuukolla pari vetoa sahauskohtaan, ei pitäisi repiä niin paljon. Ja tosiaan sahaan vaikka rautasahan terä, jos hermot kestää sahausaikaa.
M.auri M.auri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #224  
Vanha 22.11.2015, 10:31

Kannattaa katella terä joka sahaa työntävällä liikkeellä eli alaspäin mennessä (ei revi ylöspäin jäävää näköpuolta). Yleensä pistosahan terät sahaa vetävällä liikkeellä.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #225  
Vanha 22.11.2015, 10:35

Sain levyn sahattua ja hyvin onnistu, sahasin kuitenkin selkäpuolelta. Ainut vaan, meinas käyä hassusti ja piirtelin viivat ja asettelin sahaa jo valmiiksi kunnes tajusin että eihän sen viivan tähän kuulunu tulla :D no onneks ehti korjaamaa ennen ku kerkesin sahaamaa
Buuhiz- Buuhiz- ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #226  
Vanha 01.12.2015, 21:20

kylppäriremontin yhteydessä saunasta tehdään pienimuotoinen kodinhoitohuone, johon tila pesukoneelle ja siivoustarvikkeille sekä taso olisi plussaa. Tila on perinteinen omakotitalon sähkösauna eli pieni kooltaan. Leveys noin 170cm. Samalle seinälle tarkoitus saada kaikki kalusteet pesukonetta myöden. Pesukone tason alle ja korkea kaappi pyykeille yms.? Onko tällaisesta kellään kokemuksia?
niksu niksu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #227  
Vanha 01.12.2015, 21:26

Meillä on kerrostaloasunnon kylppärissä lavuaari upotettu tasoon ja pesukone tason alla.
Razur Razur ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #228  
Vanha 06.12.2015, 10:52

Tuossa kesällä tuli vaihdettua tiskiallas kaksiosaisesta yhteen pieneen. Sen seurauksena, ei ole tahtonut enää viemäri vetää kunnolla. Aijemmin sai aina toiselta puolelta korvausilmaa, joten toimi normaalisti. Tälläkin hetkellä, toimii hienosti, jos viemäriputki on höllässä paikoillaan, että imee sieltä ilmaa tilalle.
Kävin hommamassa alipaineventtiilin, mutta nyt en ole aivan varma, onko tuo asennettu kuten sen kuuluisi olla. Tai sitten mokomasta ei ole mitään iloa. Ohjeessa mainittiin vain, että pitää asentaa vesilukon yläpuolelle. Tuonhan voi käsittää niin, että pitäisi olla jo ennen vesilukkoa, tai vain asennuskorkeudella sen yläpuolella. Itse ratkaisin sen niin, että on vain vesilukon yläpuolella, mutta haara otettu alempaa.
Photo.
Mitähän sitä seuraavaksi kokeilisi. Kyseessä vanha talo, eikä kunnollisia viemärin korvausilmoja ole taidettu koskaan tehdä. Mutta toimi kuitenkin hyvin tosiaan sen kaksiosaisen altaan kanssa.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #229  
Vanha 06.12.2015, 11:27

Ei siellä sitte mitään tukosta ole vesilukossa tai putkistossa? Kokeilin äsken että miten vaikuttaa jos altaan ns. Ylitäyttösuojan peittää kun laskee vettä viemäriin. Tämä ei vaikuttanut asiaan. Tolla testillä oli tarkotus rajoittaa viemärin ilmansaantia.
Razur Razur ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #230  
Vanha 06.12.2015, 11:38

Ei pitäisi olla, koska toiminta ollut vaihdosta asti samanlaista. Tuolta alhaalta kun tuon kurttuputken jättää hieman höllästi paikoilleen, vetää viemäri kuin tyhjää vain. Samasta kohdasta nyt pitäisi saada korvausilmaa tuolla alipaineventtiilillä. Jospa siellä ei ole tarpeeksi virtausta, jotta se venttiili vetäisi ja antaisi korvausilmaa tjsp. Vai voisiko joku liitos olla vielä sen verran löysä, ettei ole tarpeeksi tiivistä jotta alipainetta tulisi tarpeeksi.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #231  
Vanha 07.12.2015, 07:52

Kysytään vanhemmilta ja viisaammilta taas ja yritetään luoda selkokielinen kysymys. Kannattaako huolestua kun meillä on talon ulkoterassi rakennettu betonilaatasta kivijalan päälle ja terassi sijaitsee heti ulko-ovesta eteenpäin kiertäen talon sivulle. Viime yönä oli betonin ilmestynyt 2 n.60cm mittaista halkeamaa ? Terassi on tavallaan katettu ja osa taloa. Talo rakennettu -71.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #232  
Vanha 07.12.2015, 08:56

Laittaa vaan seurantaan... Talvea ajatellen vois olla hyvä ettei näitä syksyn sadevesiä pääsisi raosta laatan alle, mut tuossa se ei liene ongelma ?
Kait se sokkeli on hieman elänyt ja laatta reagoi siihen.

Tein kesällä hieman vastaavan virityksen ja suunnittelin sen siten että laatta pääsee kellumaan vapaasti, eli ei ole sokkelin vaan täyttöhiekkojen/eristelevyjen varassa.
ttenhunen ttenhunen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #233  
Vanha 07.12.2015, 09:21

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
Ei pitäisi olla, koska toiminta ollut vaihdosta asti samanlaista. Tuolta alhaalta kun tuon kurttuputken jättää hieman höllästi paikoilleen, vetää viemäri kuin tyhjää vain. Samasta kohdasta nyt pitäisi saada korvausilmaa tuolla alipaineventtiilillä. Jospa siellä ei ole tarpeeksi virtausta, jotta se venttiili vetäisi ja antaisi korvausilmaa tjsp. Vai voisiko joku liitos olla vielä sen verran löysä, ettei ole tarpeeksi tiivistä jotta alipainetta tulisi tarpeeksi.
Razur, mulla oli samanlaista oiretta keittiöremontin yhteydessä. Se hävisi kun ronklasin viemärin 7-metrisellä vaijerilla. Remontin yhteydessä, jos putkisto on kuivana parikin viikkoa, sinne (ekaan mutkaan) alkaa kasautua kuivuneen lian muodostamia lärpäkkeitä. Putsauksen jälkeen ei ole ollut veto-ongelmaa.
marklain marklain ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #234  
Vanha 08.12.2015, 13:19

Millä te olette noita viemäreitä putsailleet?

Itsellä suihkun lattiakaivo meni tukkoon ja avasin sen puutarhaletkun avulla.
Laitoin sen suihkuun kiinni ja vettä perään. Työnsin sitä pari metriä sinne viemäriin.
Näin olen avannut sen pari kertaa tämän kahdeksan asuinvuoden aikana.

Olishan putkimiehilla kaikenlaisia kamerasysteemejä yms...
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #235  
Vanha 10.12.2015, 17:58

Osaako kukaan neuvoa, voiko takkaluukun kiinnittää kiila-ankkureilla ja jos voi, millaisilla?

Ongelmana on siis se, että takkaluukku oli alun perin kiinnitetty betoniruuveilla, mutta eihän ne tiilessä ole pitäneet, joten jokin tukevampi kiinnitysmenetelmä pitäisi keksiä.
Wezq-Ape Wezq-Ape ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #236  
Vanha 10.12.2015, 18:27

K-rauta myy Sormatin kiila-ankkureita, niisä on kaikki osat terästä joten luulisi kestävän jonkin verran lämpöä. Ei ole kyllä tullut koskaan tuommoiseen käyttöön noita suunniteltua.
Sormat on suomalainen ja asiallisen olonen firma joten ottaisin mitat tiilestä ja soittoa heille jollekin myyntitykille. Sieltä osaavat varmasti neuvoa eteenpäin.
andre_ andre_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #237  
Vanha 10.12.2015, 18:38

Würthin kiinnitysopas ei suosittele kiila-ankkureita tiilelle.
Attached Files
File Type: pdf Wurth_Kiinnitysopas_2011.pdf‎ (2,88 Mt, 442 lukua)
Wezq-Ape Wezq-Ape ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #238  
Vanha 10.12.2015, 18:51

Sormat taas kehuu ankkurinsa sopivan myös umpitiilelle.
Pakko kai tuohon on joku tiileen kiilautuva ankkuri laittaa joka tapauksessa, ellei jonkun valmistajan injektointimassa tai kemiallinen ankkurointimassa kestä lämpöjä todella hyvin.
STP STP ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #239  
Vanha 10.12.2015, 19:49

Minä laitoin messinkiankkurilla, kun joutui vähän soveltamaan kiinnitystä paikallaan muurattuun leivinuuniin.
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #240  
Vanha 10.12.2015, 20:23

Kiitos vastauksista, tuota messinkiankkuria katselin vähän itsekin sillä silmällä, että se voisi kestää paremmin lämpöä. Mitään massoja ei viitsisi käyttää ellei ole aivan pakko, jotta luukun saa vielä tulevaisuudessa tarvittaessa irtikin.

Laitoin nyt vielä tuolle Sormatille kyselyn aiheesta.

Viimeksi muokannut jannes 11.12.2015 20:56 Perustelu: kestää lämpöä, ei kiinnitystä
Mxwll Mxwll on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #241  
Vanha 10.12.2015, 22:40

Miten olisi PFG-ankkuri hellästi kiristettynä?
jannes jannes ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #242  
Vanha 11.12.2015, 20:55

Max on nyt asian ytimessä, nimittäin juuri tuollaista PFG-ankkuria Sormatiltakin vinkattiin kokeilemaan. Kiila-ankkuri on kuulemma huono vaihtoehto, sillä se saattaa kiristyessään rikkoa tiilen. Sama riski varmaan on tuossa PFG-ankkurissakin, mutta tosiaan, täytyy kokeilla varovasti kiristää. Mahdollisimman isoa betoniruuvia suositeltiin myös vaihtoehdoksi.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #243  
Vanha 02.01.2016, 10:21

Mitäs pitäs tehä kun on sellanen tilanne että ulkonakun on jo se -18 astetta pakkasta ja lumeton maa ja lattiat alkaa tuntumaan kylmiltä. Mittailin tossa kokeeksi tollasella ir-mittarilla vähän lattianrajan lämpötiloja ja pahimmillaan eroa huonelämpötilan ja lattian rajasta on 15 astetta. Lisäeristys koko taloon olisi varmasti paikallaan, mutta maallikkona näkisin ongelman olevan enemmän kylmän pääsystä lattian alle. Lumella vuorasin viime talvena kivijalan lähes kokonaan, mutta nyt tuota lunta on vähän heikosti
varja varja ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #244  
Vanha 02.01.2016, 11:38

Vanhaa taloa ei koskaan pitäisi mennä katselemaan millään lämpömittareilla tai muilla sen kaltaisilla mittalaitteilla.. Toki jos haluat vielä enemmän stressiä niin voin lainata sinulle kunnollisen lämpökameran ni lähtee hiuksetkin päästä kun tiedon tuoma tuska alkaa kalvaamaan kunnolla :)

Se että miksi lattiassa on niin suuria heittoja lämpötiloissa on varmasti väärintehdyn kylmäsillan betonivalun ja puurungon välissä. (olettaen että asut puurakenne talossa)
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #245  
Vanha 02.01.2016, 11:51

Joo puinen -71 rakennettu okt kyseessä. Alkoi vaan kiinnostamaan mahd. Vuotokohdat kun katsoin huvikseni sähkömittarista hetkellistä kulutuslukemaa joka näytti 4.5kWh ja asunnossa päällä lämmityksen lisäksi vain telkkari+muut pakolliset koneet kuten jääkaappi jne.. vesivaraajakin pois päältä. Huonelämpötila on noin 23 astetta. Lämmitysmuotona ilp pyynti 26 astetta ja 4 kpl 800-1000w sähköpatteria joissa pyynti 22 astetta. Nämä laitteen taitavat käydä yötäpäivää jotta pitävät tuon 23 asteen lämpötilan.

Yhden ongelmakohdat löysin lastenhuoneesta joka tehty vanhan vaatehuonen tilalle. Huoneesta 2 seinää ovat ulkoseiniä ja ulkoseinän lattialistan raosta mittasin -1 astetta. Samalla tajusin että seinän ulkopuolella ulkoa katsottuna betonia ja sisäpuolella tietenkin levyä mutta seinä on vain 10cm paksu. Liekö siellä edes eristettä? Vähän vaikeasti selitetty ja näkemättä vaikea varmaan mitään todeta mutta tuo täytyy mielestäni tutkia.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #246  
Vanha 03.02.2016, 11:35

Lattian käsittely ei mennyt ihan vimpan päälle. Lauta on nyt öljytty kahteen kertaan ja pinta jäi ikään kuin laikukkaaksi ja paikoin tahmeaksi. Öljyä on siis paikoin liikaa. Virhe on tapahtunut levityksen yhteydessä, ylimääräinen olisi pitänyt levittää pintaan tai poistaa. Nythän se on ollut toista viikkoa siinä, eikä lähde pyyhkimällä.

Kokeilin hiomalla. Paperi on saman tien tukossa, ja jälki mitä sattuu. Tärpätti kyllä pehmittää pinnan, mutta pyyhkimällä ei tunnu tapahtuvan paljonkaan. Illalla alkaa kai jo nähdä, kovettuuko, vai oliko tuosta mitään hyötyä..

Mitäs sitten tehdään? Millä saa ylimääräisen pois pinnasta?
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #247  
Vanha 03.02.2016, 11:37

Liukenisko se jos laittais samaa tavaraa lisää pintaan?
tuxo tuxo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #248  
Vanha 03.02.2016, 11:52

Mitähän tavaraa siihen lattiaan on laitettu? Onko valmistajalla ohjetta vastaavaan tilanteeseen.

Itse vedin juuri lattiaan osmocolorin öljyvahan. Levittäessä tuli todettua, että sama sääntö pätee lattian kanssa mitä auton vahauksessakin. Mitä vähemmän ainetta saa pintaan levitettyä, niin sitä parempi lopputulos.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #249  
Vanha 03.02.2016, 12:35

Pajutexin (Aura?) sävytetty puuöljy. Sieltä tuli vinkiksi tosiaan tuo hionta, mutta siitähän ei näytä tulevan ns. paskaakaan. Ainakin 120 on heti tukossa ja karkeammalla meneekin sitten pinta kokonaan uusiksi.

Oma mokahan tuo on. Tein huonossa valossa ja kiireellä.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #250  
Vanha 03.02.2016, 22:00

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis
Liukenisko se jos laittais samaa tavaraa lisää pintaan?
Tärpätti pehmensi sen verran, että sai hierottua ylimääräiset ympäristöön tai rättiin. Niin tai näin, eilisen jäljiltä ei enää lattia tahmaa jalan alla. Otin loput tänään. Jännä nähdä, miltä näytää huomenna. Pitää varmaan tilata pieni erä paikkausta varten varuiksi.
Ronde79 Ronde79 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #251  
Vanha 12.02.2016, 07:49

Se olis vessaremonttiviikonloppu edessä... Löytyyköhän arvon palstaveljiltä vinkkejä homman suorittamiseen nopeasti ja halposti. :)

Eli nykyisen WC:n lattia on muovimatto asennettuna lastulevyn päälle. Nyt tarkoituksena olisi tehdä laattalattia varustettuna lattialämmityksellä. Vaikka kyseessä ei ole varsinainen märkätila (ei lattiakaivoa tms.) niin jonkinlaiset vesi- ja kosteuseristeetkin tuonne olisi tarkoitus vetäistä.

Ajatuksena tällä haavaa on aloittaa homma kipsilevyn laittamisella vanhan lattialastulevyn päälle... tähän sitten primerit + vesieristeet jonka jälkeen lattialämmityskaapeli ja sitten tasoitteella piiloon. Pinnoitteeksi laatta. Tuossa on periaatteellisella tasolla se huono puoli että lattia nousee muutaman sentin ja koska koko kerroksen lattia on ns. yhtä puuta, niin tuloksena on ylimääräinen kynnys. Toinen ongelmallinen kohta on senän ja lattian kulma, koska nykyinen laatta on ihan tuohon lastulevyyn asti ja kun se lattia vielä tuosta nousee, niin melko hankalaa on saada tuo kulma tehtyä hyvin ja siististi (vesieristeet yms. varmaan hyvä pikkaisen seinälle nostaa).
Eli varmaan minimissään alin laattakerros seinästä pitää pois ottaa?

Kuten varmaan tästäkin jo käy ilmi, niin ei hirvittävän tuttua homma itselle ole, mutta onneksi kaveriksi tulee henkilö jolla näistä hommista jonkin verran on kokemusta.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #252  
Vanha 12.02.2016, 08:16

Jos se muovimatto on yhtään kiinni levyssä, se levy tulee helposti mukana. Muutenkin ottaisin kaikki maatuvat pois välistä, mikäli suinkin mahdollista. Millainen ala-/välipohja siellä on vastassa?
Ronde79 Ronde79 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #253  
Vanha 12.02.2016, 14:22

Matto ei ole kiinni lastulevyssä ollenkaan... olen siitä jo pienen "vesivanhingon" seurauksena jokunen vuosi sitten yhden nurkan kääntänyt että pääsi kuivimaan kunnolla. Eli matto on kiinni periaatteessa vain jalkalistojen alla.

Alapohja on ihan "perinteinen" eli betonilaatta jonka päällä sitten eristeet ja juoksut ja lattialevy (normaali 2000 luvun vaihteen pakettitalon ratkaisu jos olen oikein ymmärtänyt). Tuo lattia vaan on kokonaan yhtä palaa (pontattu Wilhelmi lattialevy) joten ei varmaan paras vaihtoehto ole tuota lastulevyä poistaa tuon vessan kohdalta. Yläkerrassa tehtiin vessa laajennusvaiheessa ihan tuon lastulevyn päälle, mutta toki välipohjarakenne hieman eroaa tuosta alapohjasta.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #254  
Vanha 12.02.2016, 15:23

No juu. Taitaa olla yksinkertaisin vaan pinota uusi päälle. Se kaivo olisi kova, jos vaan saa mitenkään järkevästi liitettyä olemassa olevaan viemäriin. Ja pieni kynnyskin voi pelastaa isommalta tuholta.
Ronde79 Ronde79 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #255  
Vanha 12.02.2016, 22:29

Ei onnistu kyllä kaivon laittaminen millään... eikä tuo kynnyskään tuohon kovin hienosti asetu. Nyt on kipsilevy lattiassa sekä praimeri-kosteussulku sudittuna... Huomenna jatkuu sitten lattialämmityskaapelin asettelulla ja johdon reitityksen ihmettelyllä... Sitte olis vuorossa pieni valuu ja ainakin tuoteselosteen mukaan se olis mahdollista jo sunnuntaina jopa laatoittaa. Suurimmat ongelmat tähän mennessä tulleet kalusteiden purkamisen muodossa kun oli rakentaja aikoinaan "hiukan" sikaa käyttänyt kiinnittämiseen... eikä nuo seinät ja lattiakaan nyt aivan täysin suoraan ole tulleet...
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #256  
Vanha 12.02.2016, 23:29

Heh.. Mulla katon koolaus menossa ja 30-lukulaisessa alkaa jo välipohja ujosti roikkua. Noin 70 mm ois oikaistavaa.

Vessan laitto on vielä edessä. Mulla alla on lankkulattia, joka ei ole suoraa nähnytkään. Koitin alimmaista nurkkaa nostaa, mutta sehän on tietty välipohjaan tuettu, joten kellarin betoninen välipohja antaa periksi ensin. Kai se jonkun millin tunkilla nousi. =)

Täytyy se kaivo sinne askarrella, ettei ole koko runkopalkin väli märkä, jos sattuu vahinko.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #257  
Vanha 12.02.2016, 23:42

Jani, jos meinaat laittaa valun, niin miksi se kipsilevy sinne tuli? Kosteussulku kunnolla siihen lastulevyn pintaan, sitten valu ja vesieristys. Tai sitten vesieristys lastulevyn päälle, siihen valu ja sitten laatat? En oo sähköistä lattialämmitystä tehnyt, mutta kuulostaa hassulta, että langat kulkee kipsilevyn päälle vedetyn kosteussulun päällä ja sitten valu. Eikö ensin valu, sitten langat ja sitten laatoitus?
Jms 86 Jms 86 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #258  
Vanha 13.02.2016, 09:49

Kyllä toi ihan oikein menee noin. Kipsilevyn päälle primeri, annetaan kuivua. Siihen vaikka kuumaliimalla saneeraus lattialämmityskaapeli kiinni ja kaapelit piiloon tasoitteella. Tasoitteen kuivuttua vesieristeet ja laatat.
Mkurtti Mkurtti on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #259  
Vanha 13.02.2016, 09:53

Taitaa olla joku saneerauskaapeli minkä voi asentaa 1cm valuun. Ns. Mukavuuslämpö.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #260  
Vanha 13.02.2016, 19:30

Ok, kuten sanoin, ei noista sähköpiuhoista ole kokemusta. Kuulosti vain hassulta, mutta mulla onkin mun korvat. :-p
Janikuula Janikuula ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #261  
Vanha 13.02.2016, 22:57

Kipsiin kosteussulku. Siihen kuumaliimalla saneerauskaapeli. Valun suoritat vaikka Kiilto Lattialämmitystasoitteella. Helppo ja kätevä. Sitten vaan vesieristeelle primeri ja sitten vesieriste ja laatat itsellä toimi hyvin se saneerauskaapeli. Olikohan devi valmistajan nimi.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #262  
Vanha 14.02.2016, 14:34

Kannattaa lämmityskaapelia asentaessa vähän mittailla, missä jalat on, kun istuu pöntöllä. Tuommoisessa ohuessa laatassa ne johdonkohdat on aika paljon lämpimämpiä, kuin muu lattia.
Mkurtti Mkurtti on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #263  
Vanha 14.02.2016, 15:38

Maksimissaan 10cm välillä tuo saneerauskaapeli.
miiahone miiahone ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #264  
Vanha 25.02.2016, 08:51 Pihasaunan pukuhuoneen ilmanvaihto

Löylyhuoneesta on ovi pukuhuoneeseen ja pukuhuoneesta ulos. Sauna on talvikäytössä. Pukuhuonetta ei erikseen lämmitetä, vaan se lämpenee siinä samalla kuin sauna. Miten mun pitäisi hoitaa pukuhuoneen ilmanvaihto, pukuhuone on tietysti aivan vesihöyryssä kun saunan ovea aukoo.

Mulla on nyt oven alareunassa korvausilmaputki (125mm pyöritettävällä peitelevyllä) ja katossa poistoputki. Katon putki on useamman metrin mittainen, ulostulo on harjakattoisen rakennuksen päädyssä ylhäällä. Periaatteessa tuon pitäisi painovoimaisesti imeä kosteutta pois, mutta tosielämässä se pikemmin imee kylmää ilmaa sisään, mikä höyrystyy entisestään.

Mun piti tehdä toinen poistoilmaputki seinään lähelle katon rajaa, jolloin sen pituus on siis vain seinän paksuus. Mutta jotenkin tuntuu ettei siitä ole mitään iloa.

Ilmanvaihto olisi mielellään saatava painovoimaisesti, mulla oli joskus katon poistoputkessa säälittävä puhallin, mikä ei saanut aikaan muuta kuin meteliä.

Tälläinen rakenne on varmasti haastava, en tiedä onko tähän olemassakaan toimivaa ratkaisua. Paitsi ehkä joku järjettömän kokoinen ja äänekäs puhallin.
Arvid Arvid ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #265  
Vanha 25.02.2016, 10:23

Onko pukuhuoneen lämmittäminen täysin poissuljettu vaihtoehto?

Jos korvausilma kylmentää tilan, niin suhteellinen kosteus on suuri ja tila "höyrystyy" kuten kirjoitit. Ulkoa tuleva kylmä ilma on varmasti kuivempaa kuin pukuhuoneessa oleva ilma, mutta jos sitä ei lämmitetä tarpeeksi, saunasta peräisin oleva kosteus tiivistyy kylmään ilmaan ja pinnoille. Lämpö auttaisi kosteutta liukenemaan ilmaan ja poistumaan myös tehokkaammin painovoimaisesti, mahdollisesti enemmän kuin pelkkä puhallin.

Viimeksi muokannut Arvid 25.02.2016 10:29
tuxo tuxo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #266  
Vanha 14.03.2016, 08:15

Pikkuhiljaa alkaa rappuset hahmottumaan.
Vielä väri pintaan ja led-nauhat askelmien alle.

Edit: kuva jälkeen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20160313_140201.jpg‎
Views:	351
Size:	71,7 Kt
ID:	45541   Click image for larger version

Name:	IMG_20160325_135758.jpg‎
Views:	216
Size:	75,9 Kt
ID:	45829  

Viimeksi muokannut tuxo 25.03.2016 22:46
Buuhiz- Buuhiz- ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #267  
Vanha 27.03.2016, 12:14

Onkos täällä kukaan käyttänyt lasikuitutapetin tasoitukseen tuota Tikkurilan Presto R:ää? Vaikuttaa kätevältä jos oikeasti noinkin "pikkuvaivalla" saa lasikuitutapetin tasaiseksi.
Razur Razur ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #268  
Vanha 24.04.2016, 12:10

Ajatuksissa olisi uusia lämminvesivaraaja. Nykyinen kun on jotain ~80 luvun mallia, tosin laadukas haaton rosteripönttö. Nykyinen asennettu kylpyhuoneeseen, pyykinpesukoneen yläpuolelle. Nyt ajatuksissa käynyt sellainen, josko uuden asentaisi ullakolle. Kunhan vaan eristää putket sekä pömpelin kunnolla. Onko tuo jossain säädöksissä kiellettyä tms? Saisi tuohon pyykkikoneen päälle vaikka kuivausrummun asennettua.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #269  
Vanha 25.04.2016, 10:24

Suomessa lähtökohtaisesti kaikki on kiellettyä, jos ei sitä ole erikseen sallittu.

Melkeinpä jättäisin kyselemättä turhia ja laittaisin sinne ullakolle. Varmaan sanomattakin selvää, asennuskaapista kannattaa tehdä tiivis ja järjestää mahdollisille valumavesille viemäröinti.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #270  
Vanha 17.07.2016, 15:50

Tommosta siitä suurinpiirtein tuli.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg‎
Views:	478
Size:	116,7 Kt
ID:	48142  
Lipponen Lipponen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #271  
Vanha 17.07.2016, 17:25

Onko työtaso betonia? Ja jos on niin valoitko itse?
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #272  
Vanha 17.07.2016, 17:33

Hyvän näköinen toi työtason tausta, miten toteutettu? Puu alla, lasi päällä?
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #273  
Vanha 17.07.2016, 22:11

Taso ihan ite valettua betonia, taustalla 3D-tapetti ja lasi päällä.
Jumbbane Jumbbane ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #274  
Vanha 18.07.2016, 02:16

Kuitutapetin voit tasoittaa oikeestaan millä hienotasotteella vain mikäli on vain jokapaikasta kunnolla kiinni.

Vetonit lr+
Lakka lh
kaikilla kevyt tasoitteilla.. kuten Silora medium lf/presto lh/presto lf ym.

Tuo silora medium lf on ainakin kevyt ja helppo hioa, sitä käytän paljon finistelyyn ym.. sitte jos seiniä pitää kokonaan vedellä yli niin kyllä se on helpoin leipoa lr+/Lh pintatasotteella.
makelja makelja ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #275  
Vanha 25.07.2016, 13:06

Olisi alkamassa lähitulevaisuudessa mielenkiintoinen remontti.
Vaimo saa anoppilan vanhan -52 rakennetun talon perinnökseen. Sitä on sitten suurennettu pariin otteeseen alkuperäisen hirsisen osan lisäksi. Edellinen remontti on tehty 80-luvun alussa.
Suunnitelma on että talo vedetään olohuonetta luukuunottamatta kokonaan hylsyksi. Vaihdetaan suorasähkölämmitys maalämpöön, asennetaan koneellinen ilmanvaihto lämmön talteenotolla ja mahdollisesti jäähdyttävällä ilmastoinnilla. Poistetaan yksi seinä keittiön ja ruokailuhuoneen välistä, jotta saadaan isompi tupa. Yläkertaan rakennetaan kunnollinen kylpyhuone, siten että laitetaan kattolyhty/lippa, että saadaan sinne kunnon seisomakorkeus.
Sitten tietenkin ajanmukaiset vesieristykset ja muutkin materiaalit. Keittiöön ja eteiseen laattalattia vesikiertoisella lattialämmityksellä ja sama myös märkätiloihin.
Ja jotta rojekti ei ihan alkuunsa loppuisi niin sokkelin vierusta pitää kaivaa auki ja laittaa kunnon vesieristeet sinne ja salaojat.
Budjetti: Summa avoin, koska vielä ei ole tarkempia suunnitelmia tehty.
Yhden talon olen rakentanut/rakennuttanut, joten tuo tulee olemaan mielenkiintoinen prokkis.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #276  
Vanha 25.07.2016, 13:44

50-luvulla tehtiin hyviä taloja ja sellaista ei pitäisi mennä tämän päivän hömpötyksillä pilaamaan. Eikä sitä kannatakaan pilata, vaan jos ei hyvää osaa arvostaa, niin kannattaa vetää vanha nurin ja pystyttää siihen tontille mieleisensä tönö ilmanvaihtokoneineen ja muoveineen. :) Jos tönö on 80-luvun remontissa jo pilattu lisäeristyksillä ja uusilla ikkunoilla, niin sitten remontilla ei enää tuhoa mitään korvaamatonta, mutta ei kannattaisi jatkaa tuhon tiellä, vaan palautella rakenteita alkuperäisempään suuntaan.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #277  
Vanha 25.07.2016, 13:50

Huhuh.. alkoi jo väsyttämään lukiessa

Tuo talo lienee liitetty kunnallistekniikkaan, mut jos ei ole, niin samalla kannattaisi ehkä erottaa vessavesien viemäröinti ja harmaat vedet. Siis jos lattioita revitään auki.

Ja kannattaisi ehkä jo tässä vaiheessa hahmotella pihasuunnitelmaa jos mahdollista ? Jälkikäteen olen itse miettinyt että olisi ollut äärettömän kätevää jos olisi saanut laiteltua kaikki mahdolliset ja mahdottomat sähköjohdot pihaan piiloon samalla kun tontilla hyörii kaivurit ja maat on mulloksellla. Ja fiksu toki jättää tyhjiä putkia maahan jonne saa kaapelia ujutettua myöhemmin. Pihaa kannattaisi ehkä muutenkin miettiä vielä nyt kun on siihen energiaa, saattaa olla että tuommosen rojektin loppumetreillä sitä ei ole.
makelja makelja ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #278  
Vanha 25.07.2016, 15:00

Ei ole kunnallistekniikkaa ja vedet on silloin aikoinaan eroteltu jo toisistaan.
Ikkunat on silloin myös vahdettu, koska alkuperäiset olivat todella huonossa kunnossa. Tyyli on pidetty samana kuin alunperin, mutta ovat 3-lasiset.
Hirsiosaan on laitettu sisälle ainakin kipsilevyt pintaan, tarkemmin anoppi ei osannut kertoa. Mutta sittenhän tuon näkee kun sen aukaisee.
Appiukko ei ole enää kertomassa, kun kuoli keväällä.

Tarkoitus on kuitenkin tehdä niin hyvä kuin vain suinkin mahdollista. Ja käyttää asiantuntijoita että tulee terve talo.
Laajennusosat on tehty silloin 80-luvulla ja viimeisin 90-luvun alussa.

Piha on niin hieno että sitä vaalitaan viimeiseen asti. Mm. uimalammikko löytyy, pihasauna ja sitten vielä piharakennus.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #279  
Vanha 25.07.2016, 15:32

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja audiq
50-luvulla tehtiin hyviä taloja ja sellaista ei pitäisi mennä tämän päivän hömpötyksillä pilaamaan. Eikä sitä kannatakaan pilata, vaan jos ei hyvää osaa arvostaa, niin kannattaa vetää vanha nurin ja pystyttää siihen tontille mieleisensä tönö ilmanvaihtokoneineen ja muoveineen. :) Jos tönö on 80-luvun remontissa jo pilattu lisäeristyksillä ja uusilla ikkunoilla, niin sitten remontilla ei enää tuhoa mitään korvaamatonta, mutta ei kannattaisi jatkaa tuhon tiellä, vaan palautella rakenteita alkuperäisempään suuntaan.
Meillä asutaa 30-luvulla tehdyssä talossa, joka on rempattu juuri tuossa 80-luvun kiepiköillä. On vedetty muovia, lisäeristettä ja uusittu ikkunoita. Jännästi se ei ole kuitenkaan homeessa tai muuten pilalla. Ainoat vauriot, lähinnä lahoa, löytyi alajuoksuista ja osin rungon pystykoolauksista alajuoksun päältä, sekä ikkunoiden ympäriltä. Alajuoksutkin olivat kyllä kuivat, mutta pitkälle lahonneet. Sama juttu paikoin ikkunoiden ympärillä paikoissa, joista ilma oli kulkenut rakenteen läpi. Jäljistä päätellen tuo ei ollut ihan tiivis kuitenkaan.

En tiedä pilattiinko lisää, kun vaihdettiin alajuoksut ja vaihdettiin lahoja pois laudoituksesta. Samalla vaihdettiin lasivillaiset lisäeristeet puukuitueristeisiin ja muovikalvollinen ilmasulku pahviseen. Toivottavasti tuli tiiviimpi kuin oli ennen, ettei tarvitse taas kaivaa villasukkia talveksi jalkaan olkkarissa. Siellä oli nurkassa pahin lahovaurio ja kokolailla reikä eristyksessä siis. Ilmalämpöpumppu hoiti ison osan viime talven lämmityksestä, kun takka oli pakko purkaa pois. Ei näy vieläkään notkahtaneen mistään, vaikka onkin tehty noita nykyajan hömpötyksiä. Minullakin jo hommattuna ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla, mutten ole vielä päässyt asentamaan. Siinä kohtaa viimeistäänhän sen pitäisi pehmetä koko töllin, vai?
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #280  
Vanha 25.07.2016, 16:08

Kipsilevyn alla voi olla viiden sentin villakerros pölisemässä. Mutta eihän sillä väliä, jos se ei ole aiheuttanut vahinkoja ja sen remontissa poistaa.

Kannattaa käyttää perinnerakentamiseen perehtyneitä asiantuntijoita. Muilla ei ole osaamista vanhan talon remontointiin. Ilmanvaihtokonetta ei vanhassa talossa tarvitse, jos se on oikein tehty. Vähemmän kuluu energiaakin, kun ei ole hengityskone jauhamassa 24/7. Pesutiloissa toki täytyy sähköllä ilmaa vaihtaa välillä. Suihkukaappi on fiksu valinta, niin ei tarvitse odotella vesieristeiden pettämistä ja pysyy muutenkin kosteushöyryt pienempinä.

Yleensä sanotaan, että kannattaa vanhassa talossa asustaa vuosi ennen remontointia. Jos siellä on 50-luvun pintoja tai osia, niin ne kannattaa säilyttää jatkossakin, kun silloin tehtiin vielä ihan laadukkaasti tavaroita/osia.

Mistä syystä salaojat täytyy uusia? Onko ilmennyt kosteudesta johtuvia ongelmia?
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #281  
Vanha 25.07.2016, 16:15

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
Meillä asutaa 30-luvulla tehdyssä talossa, joka on rempattu juuri tuossa 80-luvun kiepiköillä. On vedetty muovia, lisäeristettä ja uusittu ikkunoita. Jännästi se ei ole kuitenkaan homeessa tai muuten pilalla. --
Muovi estää rakenteen toimimisen. Ei sen tarvitse homehduttaa taloa aina automaattisesti. Mutta se on ihan selvä, että 30-luvun rakenne ei toimi enää oikein, jos pinta suljetaan muovilla, tai muovikalvolla varustetulla paperilla.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #282  
Vanha 25.07.2016, 16:22

Minun kokemuksella suomalaiset perinnetalot ovat yksiä harakan pesiä, joten

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja audiq
Kannattaa käyttää perinnerakentamiseen perehtyneitä asiantuntijoita. Muilla ei ole osaamista vanhan talon remontointiin. Ilmanvaihtokonetta ei vanhassa talossa tarvitse, jos se on oikein tehty. Vähemmän kuluu energiaakin, kun ei ole hengityskone jauhamassa 24/7.
tämän viimeisen väitteen joudut kyllä perustelemaan.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #283  
Vanha 25.07.2016, 19:29

Ilmanvaihtokoneellisessa vaihdetaan jatkuvasti ilmaa, vaikka ei olisi tarvetta. Mennään tavallaan sen vaativimman tilanteen mukaan oletuksella. Painovoimaisessa vaihdetaan vain sen verran ilmaa mitä on kulloinkin tarvis, ei turhan päiten. Jos ilmanvaihdon tarvetta on normaalia enemmän, niin avataan ikkuna. Ilmanvaihtokoneellisessa se ikkuna pidetään tavallaan koko ajan auki varmuuden vuoksi. Jos on muovitettu talo, niin toki se ilmanvaihtokone täytyykin pitää jauhamassa sellaisilla tehoilla, että jos tulee se kymmenen henkeä tilaan, niin ei pääse ilma loppumaan.
Otto. Otto. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #284  
Vanha 25.07.2016, 19:47

Ilmanvaihtokoneen saa säätämään tehoaan lämpötilan, kosteusprosentin tai hiilidioksidipitoisuuden mukaan aina sopivasti. Nytkin tuolla teknisessä tilassa jauhaa iv-kone täydellä teholla kosteudenpoistoa 264W huimalla teholla samalla hoitaen jäähdytyksen.

Painovoimainen ilmanvaihto ei tällaiseen pysty.

Rintamamiestalon korjaamisesta minulla ei ole mitään kokemusta tai osaamista.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #285  
Vanha 26.07.2016, 07:36

Siinäpä se oikeastaan tulikin.
makelja makelja ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #286  
Vanha 26.07.2016, 08:15

Salaojat pitää laittaa sinne. Niitä ei siis ole ollenkaan. Talo sijaitsee kalliorinteen alapuolella, ja kalliota on jo aiemmin muotoilto etanadynamiitilla että vesi ei tulisi suoraan sen viereen ja alle.
Kellariin on aiemmin tullut vettä keväisin, mutta siitä on päästy eroon. Toisessa pääss taloa on vielä kalliota jäljellä siten että vesi ohjautuu sokkelin viereen. Se kallionkieleke pitää siitä poistaa, jotta vesi ohjautuu toisin.
Uusiin osiin ei ole laitettu rakennusvaiheessa minkäänlaista vesieristettä sokkeleihin, ja ne pitää sinne oman mielenterveyden vuoksi laittaa.
Ilmanvaihtokone sinne laitetaan, koska siinä on uutta ja vanhaa yhdisteltynä.

Sen verran talon historiasta että se on vanha torppa ja appivanhempani sen ovat ostaneet 70-luvun lopulla. Silloin se oli ns. rappiotalo, josta sitten itselleen kodin remppasivat. Siinä ei siis sinänsä ole mitään vahinkoa tehty, kunhan vain korjattu. Olisi kuulemma ollut helpompaa repiä maantasalle alunperinkin, mutta sen takia sitä ei tehty, koska ko. alueelle ei oikein tahdo saada rakennuslupia. Esim tällähetkellä siellä on 5v. aloituskielto, koska kaava on valitusvaiheessa jossain oikeusinstanssissa.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #287  
Vanha 26.07.2016, 19:47

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Otto. Näytä viesti
Ilmanvaihtokoneen saa säätämään tehoaan lämpötilan, kosteusprosentin tai hiilidioksidipitoisuuden mukaan aina sopivasti. Nytkin tuolla teknisessä tilassa jauhaa iv-kone täydellä teholla kosteudenpoistoa 264W huimalla teholla samalla hoitaen jäähdytyksen.

Painovoimainen ilmanvaihto ei tällaiseen pysty.

Jos on muovit seinässä ja maaleissa, laminaatit lattiassa ja mööpelit Ikeasta, niin kyllähän siinä äkkiä kosteudesta ja muusta saattaa ongelma tulla ja ongelmaa voi koittaa paikata ilmanvaihtokoneella. :) Jos tekisi alusta alkaen kunnollisen rakenteen, niin ei tarvitsisi ikiliikkujaa pyörittää sähkömoottorilla. 264W on iso kulutus sellaiselle, joka ei ole tottunut pyörittämään kymmeniä koneita sen tähden, että ilma virtaisi taloon sisään ja paska ulos. Mutta ei tästä tarvitse sen enempää väitellä. Lähinnä halusin tuoda esiin tiettyjä asioita, jotta vanhaa taloa ei lähdetä tietämättömyyttä pilaamaan. Moni on pilannut ihan sen tähden, että ei ole tullut ajatelleeksi ja on mennyt mainosmiesten tahdon mukaan.
makelja makelja ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #288  
Vanha 27.07.2016, 08:06

Sen verran sain selville että hirsiosassa ei ole muuta seinissä kuin tervapahvi ulkopuolella lautaverhouksen alla. Sisäseiniin on laitettu kuitulevy ja siihen tapetti päälle. Alkuperäistä hirsiseinää on ulkoseinänä vain yksi pitkä seinä ja pieni pätkä toisesta päädystä. Muut hirsiseinät on nyt sisäseininä. Lisäosia on siis lähes kokonaan kolmella puolella taloa
Uusiin osiin on laitettu salaojat, mutta ei esim patolevyä. Vanhassa osassa ei ole mitään lisättynä, mutta ei ole ollut ongelmiakaan. Sokkelin korkeus on n. 1m vanhassa osassa.
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #289  
Vanha 28.07.2016, 15:48

Ne salaojat saatta myös olla suoraan hiekan tai mullan sisällä, jolloin ovat viittä vaille yhtä tyhjän kanssa. Meillä oli vielä varmuudeksi jätetty päät talon nurkalle, eli putki ei kuin korkeintaan siirtänyt vettä ristikkäisten nurkkien välillä.

Uusia varten kaivettiin pihan perälle kuoppa, joka täyteltin pään kokoisilla kivillä ja vasta suodatin kankaan päälle heiteltiin pintamaat.
tuxo tuxo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #290  
Vanha 28.07.2016, 22:26

Oman mielenrauhan takia jättäisin perustukset vuoraamatta muovilla jos on vanha talo ja rakennettu kapillaarisen maan päälle. Sokkelin kun muovittaa ympäri, niin kosteus nousee kiveä pitkin seinän alajuoksuun asti. Muovin tilalle löytyy esim. isodrän tai fuktisol nimistä levyä (salaojittava eriste) joka kuivattaa kapillaarisesti nousevan kosteuden, samalla saadaan kellari eristettyä oikeaoppisesti (ulkopuolelta) Kellarin rakenteiden toimivuuteen kannattaa perehtyä ajan kanssa ennen remonttia. Vanhalla tyylillä rakennettuun rakenteeseen ei kaikki nykyaikana käytetyt tavat toimi. Jos ulkopuolelle laittaa muovit, niin sokkelin kosteus pitää kuivattaa kellarin sisäilmaan.
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #291  
Vanha 28.07.2016, 23:20

Ja sokkelin sisäpintaan vesieristykset niin miten mahtaa käydä?
Arvid Arvid ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #292  
Vanha 29.07.2016, 00:47

Samaa mieltä kuin tuxo. Jos alla olevasta maasta ei ole varmaa tietoa, kuivattava sokkelin ulkopinta on parempi kuin vesieristävä muovi.
ari ari ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #293  
Vanha 29.07.2016, 13:27

Oisko edukasta https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....ObjectID=98187
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #294  
Vanha 29.07.2016, 14:47

Eikös siinä patolevyssä ole ne nystyt sitä varten, ettei ole ihan koko alaltaan sokklia vasten? Blokkaa vaan maan kosteuden pois siitä pinnasta. Siihen vielä oikein tehty salaojitus (sokkelin alapuolelle, murskepatjan sisään) ja alkaa aika iso osa kosteudesta pois kiusaamasta. Eristyksen voi tehdä vaikka styroksilla.
Arvid Arvid ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #295  
Vanha 29.07.2016, 17:52

Varmasti normaalisti riittääkin ja noinhan se tehdään yleensä.

Vanhemmassa saneerauskohteessa tekisin kuivattavan rakenteen muutamasta syystä.
- jos ei ole tietoa minkälainen maa talon alla on ja paljonko se nostaa kosteutta sokkeliin
- kuivattavan rakenteen kanssa ei tarvetta suuremmille massanvaihdoille, voidaan pääosin täyttää ylös kaivetuilla mailla
- kuivattava rakenne pitäisi olla riittävä ja lopullinen ratkaisu. Voisi ketuttaa tehdä sama toistamiseen, jos kostuminen sittenkin yllättää...
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #296  
Vanha 29.07.2016, 19:21

Sokkelin sisäpuolelta kun kaivaa koko kellarin alalta sen 70cm laatan alta pois savea ja korvaa sen kapillaarisoralla, niin ei nouse laatan läpi kosteus ihan niin helpolla. Toki ne salaojat pitää olla kunnossa siellä sokkelin ulkopuolella. Sielläkin patolevy ja kunnon sorapatja ei tee pahaa.

Sisäpuolella kaivaminen on perseestä.

Ugh!
Drunkenmunky Drunkenmunky ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #297  
Vanha 30.07.2016, 10:39

Tuli nykästyä alkuviikosta pieni pintaremontti asunnon saunaan, eilen koeponnistettu.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	collage-1469769323282.jpg‎
Views:	268
Size:	71,8 Kt
ID:	48464  
Raato Raato ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #298  
Vanha 30.07.2016, 14:04

Patolevyssä on ne urat juuri stä varten, että sokkelin betoni/ harkko pääsee tuulettumaan. Mutta maasta tuleva kosteus ei kastele sokkelia. Kuten Arto asian esitti. Patolevy, kapillaari katko sokkelin viereen ja salaojat kellarin anturan alapuollelle eivät ole missään nimessä pahasta minkään ikäiselle talolle.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #299  
Vanha 30.07.2016, 14:48

Jos ei sitten talo ala painumaan, jos kuivatetaan myös maata talon perustusten alla. Joku aika sitten oli kuvia talosta salaojaremontin jälkeen, kun oli alkanut luhistumaan perustukset. Alkutilanne oli se melko yleinen, että oli alettu tekemään salaojia ihan muodin vuoksi, niin kuin muutkin. Ei ollut mitään ongelmia ollut sitä aiemmin. Talo oli joku 30-lukunen, tai niiltä nurkilta. Aika pitkälle pääsee jo sillä, että muotoilee talon ympärillä olevien maiden kaadot oikeaan suuntaan ja pitää puskat pois talon seinustoilta. Jos puhutaan vanhoista taloista. Uudemmat tietysti monesti huonommin tehtyinä herkemmin luhistuvat, vaikka ei remontoitaisikaan :)
Raato Raato ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #300  
Vanha 30.07.2016, 15:12

Mitenpä sitä ongelmia olisi, jos kellari on ns. pottu kellari käytössä ja saa haista kellarille. Normaali järjellä varustettu remontoija vaihtanee pätkä kerrallaan savet anturan alta samalla, kun laittaa salaojat jos sinne sellainen virhe on aikanaa tehty, että on jätetty kuormitusta kestämätöntä maata perustusten alle. :) Siinä jussi olet oikeassa, että seinän vierusta kaadot ulospäin on tärkeät olla kunnossa. Moni valesokkellitalo pysyy kunnossa sen takia, että kaadot seinän vierellä on kunnossa.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Remontti yms. topic


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
A4 B6 tukivarret yms. alustan osat? Ilkka L Kori, valot, renkaat 58 07.12.2017 18:31
Kokemuksia perävaunujen yms. led valoista? Ilkka L Muu tekniikka 48 03.08.2016 22:34
Audi A8 (vm.96) jakopää remontti nevadanick Moottori ja voimansiirto 0 19.03.2013 16:04


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 00:33.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.