banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 29.06.2014, 19:21 Remontti yms. topic

tälläinen tulisi ainakin itselle tarpeeseen ja miksei muillekkin. Tälläkertaa vinkkejä kaivattaisiin öljykattilan purkamiseen mielellään siististi. Kattila sijaitsee pannuhuoneessa talon sisällä. Kattila on jämä merkkinen ja rakenteltaan ainakin päällisin puolin terästä. Rälläkkää en pitäisi vaihtoehtona ja kattilan kantaminen ulos ei onnistu kokonaisena. saakohan puukkosahallakaan aikaan muuta kuin turhautumisen ja kasan loppuunajettuja teriä?
Ja toinen asia tähän liittyen olisi patteriverkoston ja kattilan tyhjentäminen vedestä ennen purkua. Hanat ainakin siististi jumissa.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #2  
Vanha 29.06.2014, 19:56

Plasmalla menee varmaan aika kivuttomasti. Yleensä ne on kyllä kokonaisena sisäänkin kannettu.
Kilu7 Kilu7 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #3  
Vanha 29.06.2014, 20:15

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
Yleensä ne on kyllä kokonaisena sisäänkin kannettu.
Ja sitten seinät ympärille rakennettu, jos on uuteen rakennukseen asennettu.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 29.06.2014, 20:18

Tää meiän tapaus taitaa olla kannettu sisään ihan ensimmäisenä ja sitte rakennettu seiniä ympärille. Pannuhuoneen lattiakin 30 senttiä muuta lattiaa alempana. Kipinät ois tarkotus pitää mahollisimman pienenä ahtaan tilan takia, mutta ei suljeta plasman mahollisuutta pois.
andre_ andre_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #5  
Vanha 29.06.2014, 22:03

Puukkosaha oikealla + hyvällä terällä voisi olla kova sana.
ilkkapoika ilkkapoika ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 29.06.2014, 22:30

Ja muistaa kohtuullisen teränopeuden, ettei polta niitä teriä heti alkuunsa vainaaksi.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 07.07.2014, 20:05

Aika ahdasta on jos ei kattila paloittelematta ulos lähde. Öljysäiliön paloittelu varmaan useinkin tulis kyseeseen.
Noize Noize ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 07.07.2014, 22:45

Ulkokuori on ohutta teräslevyä ja sen alla on eristekerros joka saattaa sitten sisältää asbestia. En veisi mitään työkalua lähellekään mikä pölyttää.

Jos kokonaisena uloskantaminen on täysin mahdotonta niin sitten asianmukaiset suojaimet päälle ja ihmettelemään kuinka koko härveli on kasattu. Löytyy varmasti ruuveja, niittejä ja pistehitsejä. Pala kerrallaan vaan pihalle.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #9  
Vanha 15.08.2014, 21:26

joo tossapa onkin ens talveks projektia sitten. nyt ei ole kuitenkaan niin akuutti tarve purkaa kun tila jossa kattila on jää ylimääräseks. Akuutimpi tarve olis saaha kylpyhuoneeseen sähköpatteri. Ongelmana on vaan, että en löydä kriteereitä täyttävää mistään. tällänen ois haussa

-noin 750-1500w
-2 metrin sähköjohto
-ip44 luokitus tai suurempi
- sitten se suurin ongelma eli puhallustoiminto (ei vaan taida löytyä ip44+puhallus)
Saa vinkata jos tietää mistä saa. Hintakaan ei mielellään saisi olla kolminumeroinen.
mc22 mc22 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 18.08.2014, 19:42

Tuossa olisi mutta hinta . http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/...w-p-15122.html .
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 18.08.2014, 20:31

http://www.motonet.fi/fi/tuote/78985...uslammitin-2kW

Johdon pituutta ei ilmoiteta, mutta märäntilan jatkoroikalla sen saa melkein mihin vaan. :)

Samankaltainen pöris viime talvena n. 3kk putkeen merikontissa vuosaaressa eikä mitään vikoja.

Viimeksi muokannut quattro20v 18.08.2014 20:39
Juha| Juha| ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #12  
Vanha 18.08.2014, 21:26

Kyllä sen kaapelin voi uusiakkin pidempään, riippuen mallista, niin ei tarvis roikkia ollenkaan. :) Sähkötukusta saa valmiita tulppia, tai sit vaan jostain vanhasta roikasta silvasee parempaan käyttöön.
Samijkl Samijkl ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #13  
Vanha 19.08.2014, 22:01

Just tollasen motonetin version kaikkien rouvat haluaa kylppäriin:).
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #14  
Vanha 29.08.2014, 20:18

Oishan tuo mc22:n mainitsema lämmitin kiva hifistelylaite, mutta hinta tosiaan liikaa. Ja en tuota motonetinkään versiota voi kelpuuttaa juurikin tuon ulkonäkökysymyksen takia. Päädyinkin sitten uhmaamaan ip-luokituksia ja ostin tälläisen http://www.prisma.fi/fi/prisma/lapiv...mitin-ch-2000a Ip on siis 21, mutta olin ajatellut asentaa patterin hieman normaalisti poikkeavalla tavalla. Elikkä kylppärissä on pyykkikoneen päällä pöytälevy jonka alla on tilaa niin meinasin että kiinnitän patterin tuuletusraot huomioiden kiinni pöytälevyyn alapuolelle vaakatasoon, että saan patterin puhaltamaan alaspäin lattiaa kohden. Etäisyys patterista suihkuun noin 2,2 m ja hieman sivulle, patteri ei näin myöskään ole lattialla vaan noin 80cm irti lattiasta ja pöytälevyn alla suojassa.
Kai tämän uskaltaa näinkin toteuttaa?
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #15  
Vanha 29.08.2014, 20:48

Niin siis mä käsitin että olisi remppa lämppäri eli väliaikainen ratkaisu?
Juha| Juha| ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 29.08.2014, 21:11

En ottais huolta tolla etäisyydellä (2,2M).
Jos lähimpään vesipisteeseen tulee vähintään 1,2 metriä, niin saa asentaa ainakin ip21 sähkökalusteet, jos tätä nyt voi vähääkään soveltaa.
KimmoL KimmoL ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #17  
Vanha 29.08.2014, 22:19

Taitaa vain olla niin, että tuo IP-luokitus 21 on voimassa vain kun lämpöpatteri on pystyssä. Kannattaa ottaa huomioon, että asennusohjeiden vastainen asennus ei kuullosta hyvältä jos lämmittimelle tapahtuu jotain (ylikuumeneminen johtaa esim. tulipaloon). En tiedä kuinka hyvin tuollaiset on suojattu ylikuumenemista vastaan epänormaalissa asennossa. Suosittelen ehdottomasti,että lämpöpatteri kytketään vikavirtasuojan taakse kosteissa tiloissa. Tuossa kuva noista asennusetäisyyksistä. Tukesin sivuilla lisätietoa.
Lainaus:
IP 21 tippuvedenpitävä,
suojattu pystysuoraan tippuvalta vedeltä,
korroosiosuojattu käytetään kosteassa tilassa
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #18  
Vanha 25.09.2014, 12:54

Tallin kylkeen pitäsi lippa tehdä että sais rojektit sinne talteen. Mikäs olis helppo, halpa ja nopea perustustapa tolpille? Lipalla 6 - 8 metriä olis pituutta ja todennäköisesti saman verran tolppia, leveyttä parisen metriä.
Otto. Otto. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 25.09.2014, 12:55

Ruuvipaalu? Itse meinasin niillä tehdä ens kesänä paljulle perustukset ja lipputangon perustuksen hoitaa.
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 25.09.2014, 12:56

Jos maa on kohtuullisen kovaa, suosittelen ruuvipaaluja, pituus 1,6 m eli routarajalle alaspäin.
Tosin ruuvaamiseen suosittelen jotain konetta, koska ainakin kovaan saveen ei meinannut edes Avantin hydrauliväännin riittää.

Viimeksi muokannut Juissijv 25.09.2014 12:57 Perustelu: lisärivi
Jusaberg Jusaberg on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2015
ACF jäsen

  #21  
Vanha 25.09.2014, 12:58

Vanhoja sähkö/puhelinpylväitä ja saksilapio.
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 25.09.2014, 13:15

Ton ruuvipaalun vääntäminen voi tuottaa kyllä ongelmia, konetta siihen ei ole. Mites harkkorivi ja kuralla tolppakengät kiinni, hitsaa ne vielä raudoitukseen niin pysys kai paikoillaan. Joku eriste alle?
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #23  
Vanha 25.09.2014, 17:57

Tietääkseni sekä avanteja että paalunvääntökoneita siihen on vuokrattavissa.
James Potkukelkka James Potkukelkka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 25.09.2014, 18:17

Riippuu tekeekö vain itselle vai myös tuleville sukupolville.

Harkkopilariperustus on ihan käypä ratkaisu. Jos on kovin routiva maaperä, kuten savi, multa tms. niin kaivat ainakin ne pois. Tilalle soraa vaikka 30 cm patja ja sen sorapatjan päälle mahdollinen routaeriste ja betonista antura esim. 60cm*60cm, jonka päältä lähdet Leca-pilarilla. Siihen on helppo valaa kengät puupilareille, kuten meinasitkin.

Kohta joku sanoo ettei mitään anturoita kannata valaa mutta se jää sitten jokaisen itsensä harkittavaksi kuinka rimpulan haluaa tehdä. Noin mä tekisin, eikä tarvita kuin mies, lapio ja mylly. ;)
pipo_esa pipo_esa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #25  
Vanha 25.09.2014, 19:00

Kävin nyt joutessani kaivaa 30x30cm uran ja sitä syvemälle ei meinaa päästä eli alkaa olla sen verran paljon pyöreää kiveä soran seassa. Tollasen avantin päivävuokra huitelee kolmessa sadassa niin siihen melkein menis koko budjetti. Lapio ei montaa kymppiä maksanut ja läskiä on omasta takaa :d. Eli maaperä on soraharjua eli tuskin kovin helposti routii
Noize Noize ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #26  
Vanha 26.09.2014, 11:17

Mistähän mahtaisi löytää jonkunlaisen painetun kodin huoltokirjan? Netistä löytyisi sähköisessä muodossa mutta paperiversioita ei hirveästi ole.
Otto. Otto. ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #27  
Vanha 26.09.2014, 12:03

Kirjakaupasta?

http://www.suomalainen.com/pientalon...ku-p9519850406
nomoreford nomoreford ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #28  
Vanha 26.09.2014, 12:50

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
Kävin nyt joutessani kaivaa 30x30cm uran ja sitä syvemälle ei meinaa päästä eli alkaa olla sen verran paljon pyöreää kiveä soran seassa. Tollasen avantin päivävuokra huitelee kolmessa sadassa niin siihen melkein menis koko budjetti. Lapio ei montaa kymppiä maksanut ja läskiä on omasta takaa :d. Eli maaperä on soraharjua eli tuskin kovin helposti routii
Kyllä avantin näyttäis saavan reilulla satasella päivä. Tosin onhan sekin jo aika paljon jos kuoppa ei oo kauheen iso. Mutta on se vaan niin hauskaa hommaa, että pitäähän sen edes vähän maksaa ;=).
an13 an13 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #29  
Vanha 26.09.2014, 13:38

Jos tarvitsee pientalon huolto-opasta niin http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513168905
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 01.04.2015, 11:13

Kyselläämpäs vähän vinkkejä täältä. Onkos ja onhan joku varmasti vaihtanut laminaattilattian uuteen laminaattiin? Hommahan menee varmaankin näin, että vanha lattia tietenkin irti ja uusi tilalle. Meillä olisi mitä ilmeisemmin lastulevylattia laminaatin alla ja siellä solumuovi. Nytten tilanne on se, että laminaatti on rakoillut saumoistaan ja epäilen, että kosteus lattian alla olisi saanut tuon ilmiön aikaan. Oiskohan tollanen tuplex alusmateriaali oikea vaihtoehto lastulevyn päälle ? http://www.netrauta.fi/tuplex-lamina...iaali-3mm-33m2
wonderer wonderer ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #31  
Vanha 01.04.2015, 11:53

Hei, tutkisin kyllä tarkemmin, onko kosteutta ja jos on mikä kosteutta aiheuttaa? Voiko kosteus tulla rakenteeseen muuta kautta kuin mitä ajattelet tuossa kysymyksessäsi. Ettet peitä mahdollista rakennusvirhettä tai kosteusvauriota uudella pinnoitteella.
HiTec HiTec on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #32  
Vanha 01.04.2015, 12:02

Onko lattian reunoilla ollu painavia huonekaluja, esim kirjahylly täynnä kirjoja? Tuo aiheuttaa monesti sen, että lattia ei pääse normaalisti elämään kuin osasta paikkaa.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #33  
Vanha 01.04.2015, 13:45

No tarkennetaan vielä. Eli ollaan asuttu tässä vasta 2 vuotta ja en tiedä miten lattia on ollut käytössä edellisten asukkaiden aikana. Koira on ainakin ollut ja ehkä väärillä aineilla pesty kun on tummunut. Avaamallahan tuo selviää mitä sieltä alhaalta löytyy. Onko toi tuplex oikea alus tonne etten itse aiheuta kosteusongelmaa?
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #34  
Vanha 01.04.2015, 15:00

Myös alusrakenteen joustamisesta voi johtua ponttien pettäminen.
Wezq-Ape Wezq-Ape on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #35  
Vanha 01.04.2015, 17:33

Kuva ois kiva. Jos saumat on kosteudesta turvonneet eikä liikkumavaran puutteen takia nousseet niin on aika vaikea tietää onko kosteutta tullut ala- vai yläpuolelta. Moni kuitenki pilaa laminaattinsa pesemällä liian märällä.
Sanoisin, että raota laminaattia jostain turvonneelta/tummuneelta alueelta ja vilkaise miltä alla oleva lastulevy näyttää. Jos vaikuttaa siltä että lastulevy on ok niin uutta laminaattia päälle vaan. Jos alapuolinen rakenne näyttää epäilyttävältä niin kosteusmittaaja/-mittari paikalle ja eristetilan kosteuksia tutkimaan.
Tuplex on joka tapauksessa hyvää peruskamaa laminaatin alle, olettaen ettei sen alla olevaan rakenteeseen jää kosteutta, jolloin lastulevyt mätänee melko nopeasti.
jannekk jannekk ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2016
ACF jäsen

  #36  
Vanha 01.04.2015, 17:59

Taitaa laminaatin kosteuseläminen olla aika pientä. Meillä on osassa taloa laminaattia ja osassa parkettia ja saman verran elämisvaraa molemmissa. Parketti vetää paikoitellen kuprulle kesän kosteimpien kuukausien aikana, laminaateissa en ole vastaavaa ilmiötä havainnut.
Wezq-Ape Wezq-Ape on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #37  
Vanha 01.04.2015, 18:36

Riippuu toki laminaatista, mutta pääosin taitavat elää vähemmän kuin umpipuu kuitenkin. Se vähintään 8 mm tai valmistajan ilmoittama vara kannattaa kuitenkin varata ilmankosteuden vaihtelusta tuleviin liikkeisiin.
Tuokaan taas ei välttämättä riitä jos lattia pestään pari kertaa viikossa läpimärällä rätillä, kuten muuan entinen asiakas teki ja ihmetteli että mikä talossa on vikana kun laminaattilattian saumat pyrkii ylös. Joskus tuli käytyä korjaamassa toisten jälkiä ja tekemässä jälkikäteen ylimääräinen liikuntasauma noin 9 metriä leveään laminaattikenttään, jossa ei enää tuo normaali liikkumavara riittänytkään.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #38  
Vanha 02.04.2015, 18:51

Jos ja kun sen lastulevyn kaivaa esille, niin ulkoisen tutkimisen lisäksi ruuvaa se tiheämmin kiinni koolaukseen, niin narinat vähenee. Meillä oli vanhassa paikassa lastulevyt naulattu ja narisivat pirusti. Keittiön pinnoitetta uusiessa tiheä ruuvaus, niin parani huomattavasti.

Täällä uudessa laitettiin tuplex lattiavalun päälle vaikka vinyylikorkki olisi kuuleman mukaan pärjännyt pelkällä muovillakin. Pehmentää entisestään. Asennuksessa kun on tarkkana niin ei kovin helposti pitäisi rakoja syntyä. Kahdessa kohtaa meillä tuli päätyponttiin jostain syystä rako muutaman kuukauden jälkeen, mutta sen sai onneksi seinän viereltä kampeamalla kiinni. Liekö aavistuksen huolimattomasti tullut tehtyä asennus.
jannekk jannekk ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2016
ACF jäsen

  #39  
Vanha 02.04.2015, 18:58

Jalkalistoillahan liikkumisvarat peitetään eli pelivaraa voi jättää helpostikin 8-10mm.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #40  
Vanha 02.04.2015, 19:09

Ja siitä pelivarastahan juuri saatiin se kolme metriä seinästä ollut rako kammettua kiinni. :-)
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #41  
Vanha 04.04.2015, 23:41

Tähän asiaan vielä lisäkysymys? Toisesta huoneesta löytyikin vielä muovimatto jonka päällä solumuovi. Voiko ton muovimaton jättää alle ja tuplex päälle vai muovimatto irti ja pelkkä tuplex ?
Wezq-Ape Wezq-Ape on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #42  
Vanha 05.04.2015, 00:08

Jätä sinne vain ja tuplexi väliin. Ei se siellä haittaakaan tee, eikä tartte tasotella korkoeroa maton repimisen jälkeen, jos on paksumpi karvamatto.

Viimeksi muokannut Wezq-Ape 05.04.2015 00:22
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #43  
Vanha 05.04.2015, 00:12

joo jätetään sinne alle sitte. parinviikon päästä pitäs saapua 65m2 uutta lattiaa :) samalla uudet listatkii
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #44  
Vanha 05.04.2015, 23:15

Kunhan on varmuus, että siellä muovimaton alla on kaikki ok.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #45  
Vanha 27.06.2015, 21:04

Noniin taas kyselemään. Eli kun olen purkanut kylpyhuonetta tulevaa remonttia varten, niin kuinka vakavasti tulisi suhtautua purkaessa ilmenneeseen kosteuteen lattiakaivon ympärillä? Toinen paikka jossa oli märkää puuta oli kph:n ja saunan välisen oven karmin takana? Lattiakaivon märkä alue oli vaan vesieriateessä ja sen alla oleva betoni näytti aivan kuivalta. Tuo toinen kohta taas puutolppa joka nousee betonista niin riittääkö tolpan vaihtaminen? Tolpan ympärillä ei ole merkkejä kosteudesta
Wezq-Ape Wezq-Ape on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #46  
Vanha 27.06.2015, 21:34

Riippuu vähän. Kannattaa se betoni ainakin mitata ettei uusi vesieriste korkkaa alustan kosteuden takia irti. Betoni saattaa näyttää pinnasta kuivalta , mutta olla syvempää läpimärkä. Mittaukseen voin antaa jotain vinkkiä jos saat luotettavan pintamittarin jostain lainaan.
Jos kosteus ei ole liikaa vesieristeelle ja alla on pelkkää kiveä niin en olisi ihan hirveän huolissaan. Olettaen ettei ole ohut laatta jonka alla on puuta kuten vaneri tms. Pieni määrä kosteutta tasaantuu kyllä isoon laattaan jos sitä ei tule lisää.
Vaurioituneen tolpan vaihto riittää kunhan ympärillä on kaikki kunnossa. Puusta vähäinen kosteus haihtuu melko nopeaan, eli jos ympärillä on vähän kosteaa puuta mutta ei lahovaurioita tai hometta niin kuivuvat todennäköisesti jo siinä remontin aikana kun rakenne on auki. Varmista vain että uusi rakenne on oikein tehty siten, että siellä oleva ja jatkossa tuleva kosteus pääsee haihtumaan esm. Alaslasketun katon kautta. Nämä noin yleisvinkkeinä, mutta jos vaikuttaa siltä että kosteutta on enemmänkin niin ota ammattilainen paikalle mittaamaan kosteudet, maksaa jotain noin 200-400€ tekijästä riippuen. Vähän kallista mutta halvempaa kuin uudelleen purkaminen. Kannattaa myös kysyä vakuutusyhtiöstä jos kotivakuutus löytyy. Jotkut vakuutusyhtiöt osallistuvat mielellään tutkimuskuluihin vaikkei korvattavaa vahinkoa löytyisikään.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #47  
Vanha 27.06.2015, 21:56

Kiitos neuvoista. Mulle tulee alkuviikosta kaveriksi tuttu joka on rakennellu useampia taloja niin hän varmasti tietää mitä tehdä. Kylppärin menee kuitenkin täysremonttiin eli olen purkanut laudoitukseen asti ja lattian betonin joudun piikkaamaan auki lähes kokonaan viemärilinjojen muutoksen takia. Itse en tuolla näe vakavaa kosteusvaurioita ainakaan toistaiseksi. Talo on rakennettu -71 ja edellinen kylppäri remppa n. Vuonna 2000.
Wezq-Ape Wezq-Ape on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 27.06.2015, 23:02

Siinähän sitä tulee piikatessa sitte näppärästi kurkattua mitä siellä laatan alla on piilossa.
Viemärilinjojen muutoksen myötä vaihtuu varmaan siis myös lattiakaivo? Jos märkää oli lattiakaivon vieressä eikä kosteuksia tule mitattua niin piikkaamalla sen läntin samalla on ainaki varmemmalla puolella.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 27.06.2015, 23:09

Siellä on siis purettua myös saunan lattia ja molemmissa tiloissa kaivot, joista saunan kaivo vielä alkuperäinen valurautainen. Sitten pesutilaan täytyy vetää uusi viemäri pesukoneen poistolle kun kone vaihtaa suihkun kanssa paikkaa.

Ja tosiaan siellä on seinän vierustat eristetty pellillä joten aika pitkälti saa lattian kaivaa auki kokonaan onneks ei oo ku yhteensä 11m2
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #50  
Vanha 28.06.2015, 10:11

Piikkaat lattian kunnolla auki / pois. Tuommoinen ala kunnon koneella mennee päivässä. Sitten saat viemärit rakennettua helpollla ja tehtyä kaadot uuteen lattiaan oikein ja tarvittaessa lämmitykset. Laita kuivakaivo saunan puolelle, jos siellä ei lotrata veden kanssa, pysyy viemärikäryt kurissa.

Tuon verran kun kaivaa, niin tietää kaivaneensa :)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CIMG0006.jpg‎
Views:	1603
Size:	137,3 Kt
ID:	39848  
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #51  
Vanha 28.06.2015, 20:13

Joo tultiin siihen tuloksen että piikataan auki ja tehdään alusta asti kunnolla. Soittelinkin sitte kaverilta tarpeeks järeetä laitetta lainaan että pääsee ennen joulua saunaan :)
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #52  
Vanha 28.06.2015, 21:22

Ei ole iso homma tuo piikkaaminen kun ei mitään tarvi varoa ;) sinne vaan uudet kaivot ja muovivoemärit. Isoin homma on kantaa betonisilppu ulos...
quattro20v quattro20v ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #53  
Vanha 28.06.2015, 22:57

Kellarin/saunan ikkunasta tällänen vaan ampumaan ulos. :)
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #54  
Vanha 29.06.2015, 23:12

Noni sain boschhammerin (gsh 11e) lainaan, niin huomenna alkaa tapahtua ;) sellanen jatkokysymys että olis tarkotus lisäeristää yksi seinä tuolta kylppäristä. Tämä seinä on myös osa talon ulkoseinää niin onko tuosta eristämisestä hyötyä ? Seinässä nyt 100mm villaa ja tarkotus olisi laittaa toinen mokoma lisää. Tämä tehdään siksi että tuo tila on kamalan kylmä talvisin lämmityksestä huolimatta. Vaihdetaanko kaikki vanhat eristeet kun ovat alkuperäiset 70-luvun alun villat.

Viimeksi muokannut AaaVee 29.06.2015 23:26
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #55  
Vanha 30.06.2015, 00:13

Kuulostaa siltä, että kylmä pääsee puhaltamaan eristeestä läpi. Silloin se puhaltaa siitä 200 millistäkin lävitte.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #56  
Vanha 30.06.2015, 07:46

Vaihda seinään SPU-eriste valmistajan ohjeitten mukaan. Toimii samalla tuulensulkuna, eikä kasvata eristepaksuutta tolkuttomaksi.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #57  
Vanha 01.07.2015, 15:42

SPU voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. Lattia on melkein piikattu auki ja siellä on maanvarainen betonilaatta alla. sekin saunan puolelta eristämätön ja kylppärissä oli 50mm styrox. Nyt tuli kiva yllätys kun ei tarvinnut varoa mitään piikatessa lattiaa... lattialaatan sisällä olikin keittiöön menevät sähköt... <--- no ollaan vielä täällä kirjoittamassa :)

Tarkenetään vielä, että olinkin rikkonut kaapelin tietämättäni jo aamulla ja silloin paloi jo sulake, ihmettelin syytä moisella ja ajattelin, että ei kukaan voi vaan laittaa sähkökaapeleita kulkemaan laatan alle ja olin varma, että piikkauksen aiheuttama tärinä on rikkonut sulakkeen (posliinisulake) kun taulu on ihan vieressä. Sulake vaihtoon ja taas keittiössä on sähköt ja jatkoin töitä. Toisella kerralla muutaman tunnin päästä repäisin "lattialämmitys" putkea irti niin nyt räpsähti uudelleen ja totta tosiaan siellä on sähköjohtoa. Ajattelin vain, että rikkoutunut kohta oli aika lähellä raudoitusverkkoa jota olen repinyt irti koko päivän... Meinas tulla katastrofi tästä hommasta ja nyt ei ole keittiössä sähköjä. Tämä sähköasennus on luokkaa sellainen, että on viety lyhyintä reittiä käyttäen sähköt keittiöön eli kylppärin lattian alta.

Viimeksi muokannut AaaVee 01.07.2015 16:42
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #58  
Vanha 10.07.2015, 00:08

Kylpyhuoneremontti on tässä suunnittelun alla, tekijänä on onneksi taloyhtiön timpuri joka auttaa jossain määrin asioissa, ekaa kertaa kun tällaista teetätetään.
Mistä kannattaisi lähteä laattoja ostamaan, jostain voisi saada avaimet käteen-periaatteella koko remontin mutta mitä googlea on käyttänyt, laatu tuntuu heittelevän isoillakin toimijoilla.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #59  
Vanha 10.07.2015, 09:23

Meillä on keittiön pintojen faceliftaus kesken just nyt. Keittiön välitilan kaakelit haettiin sieltä teiltäpäin, Pukkilan myymälästä Viinikankadulta. Palvelu ainakin oli ihan asiallista ja osavaa, tällaisen amatöörin kannalta katsottuna.

Muuten aiheeseen liittyen mennyt kesäloma rattoisasti. Keittiöremontti asuttuun taloon on varsin hauskaa. Samalla hiukan ruokasalin/olohuoneen puolelle jatkuen. Vanhat pinnat veks, uutta maalia kaapinoviin ja seiniin. Välissä ankaraa hiomista ja muuta työstämistä.
tuxo tuxo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #60  
Vanha 10.07.2015, 16:18

Pukkilan myymälästä kannattaa kysyä myös tehdaslajitelmia (1-3 laatua sekaisin) turun tehtaalta. Niitten hinta on murto-osa normaalista.

Mitenkäs SPU:n kanssa tehdään kosteaan tilaan vesieristeet?
SPU:n päälle koolaus, levytys, vedeneristeet ja laatoitus. Levyn ja SPU:n väli jätetään ylhäältä auki, että tuulettuu?
Dona Dona ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #61  
Vanha 10.07.2015, 16:40

Riippuu missäpäin Suomea asuu, mutta on nuo Viron hinnat sen verta edulliset, että ite nään sen ainoana vaihtoehtona. Säästää pitkän pennin kun tekee kattavan ostoslistan ennen remppaa. On vaan käsittämätöntä miten siellä ovh hinnat on alle Suomen sisäänostohinnan. Ja puhun nyt vaikka K-raudasta. Eihän se Suomen taloutta nosta, mutta minkäs teet.
Tolkkju Tolkkju ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #62  
Vanha 11.07.2015, 08:31

SPU:n asentamisesta pitäis muistaakseni olla kohtuu hyvät ohjeet valmistajan sivuilla...
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #63  
Vanha 11.07.2015, 21:32

Onkos jarmolla kattavakin remontti suunnitteilla? Meillä mentiin heikoille asti ja purettiin yhdestä seinästä eristeet pois. Samalla uusitaan myös sauna. Tänään valettiin uusi lattia. Käsipelillä toki myllyn avustama veivasin 750 litraa betonia :D
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #64  
Vanha 13.07.2015, 16:07

Katsotaan kuinka pahasti jopo keulii käsistä, remonttikohde on siis 1990 rakennettu luhtitalo, ei lattialämmitystä, pinnat alkuperäistä muovimattoa.
Suunnitelma olisi nyt laittaa kaikki uutta pesuhuoneen puolelle, saunan lattia laatoitetaan mutta paneeleihin ja lauteisiin ei nyt taida budjetti revetä, tosin remonttilainaa en vielä edes ole pankista kysynyt. Taloyhtiö onneksi tulee remonttiin mukaan purkamisen ja vesieristyksen verran mutta kyllä tässä on budjettiin laskettu omaksi osuudeksi kymppitonnin pintaan, todennäköisesti vähän ylikin.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #65  
Vanha 13.07.2015, 21:50

Eikö kylppärissä siis ole lattialämmitystä? Jos huonekorkeus antaa myöten niin saneerausmattoa voisi lattiaan laittaa. Muussa tapauksessa joutuu lattiaa piikkaamaan auki. Pintamateriaalit onneksi loppupeleissä halpoja jos ei tarvi olla desingnia. Hyvä kun yhtiö maksaa vesieristyksen kun se on mielestäni kallista. Itse jos osaa tehdä paljon niin kymppitonnilla saa ihmeitä aikaan ja uudet lauteet ja paneelit saunaan jos tarvetta. Laskettiin tossa remontin materiaalikustannuksia tähän mennessä ja tulos oli karvan vajaa 3500€ ja ainut puuttuva on saunan panelit ja lauteet ja kattomateriaali molempiin tiloihin. Tuo summa siis sisältää uuden betonin lattiaan+lämmityskaapelin muut pintamateriaalit lisälämmöneristeen seiniin, vesieristeen ja uuden sähkökiukaan ja lähes kaiken rakentamiseen tarvittavan materiaalin. Tähän päälle tulee toki putki ja sähkötyöt.
hopsis hopsis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2017
ACF jäsen

  #66  
Vanha 15.07.2015, 15:36

Mikä siinä on että maalia ohentaessa ei koskaan osaa edes vahingossa tehdä oikeaa määrää senhetkiseen työvaiheeseen? Nyttenkin maalasin reilun 20m2 alan niin että maali loppui ensin kesken, hain lisää. Loppui kesken. Taas. Hain lisää. Työ tuli valmiiksi jossa vaiheessa lopun puoli litraa sai kaataa pois.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #67  
Vanha 15.07.2015, 18:54

Kait se kokemuksesta tulee sitten ? Itse kun tein 2K epoksimaalia korjausmaalauksiin, niin meni pitkään ennenkuin osais tehdä riittävän vähän sitä maalia. Monesti kun saa pitkänkin pätkän hitsisaumaa maalattua ihan kahvikupin pohjaan tehdyllä maalierällä.

Omassa kylpyhuonerempassa tehtiin seinälaatoituksessa sellainen "budjettiratkaisu" että seiniin valittiin pinnaltaan modernin näköinen ja kohtuuhintainen valkea laatta ja seinäpintaa piristettiin hieman arvokkaammalla mosaiikkiboordilla, joka tyylillisesti yhdistyi lattiamosaiikkiin. Ihan hyvin kai se onnistui äkkinäisiltä suunnittelijoilta. Saahan seinälaattoihinkin rahaa uppoamaan, mutta turha piiperrys kostautuu hankalempana puhtaanapitona ja lisääntyneinä kustannuksina.

Myös sisävessan seinään tuli lätkittyä edullista kiiltävää laattaa velipojan ehdotuksesta. Piristykseksi sitten lavuaariseinälle jotain hieman erikoisempaa laattaa.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #68  
Vanha 19.07.2015, 11:08

Olisikos kellään vinkkiä saunan ilmanvaihdon toteuttamiseen? Saunassa oli ennen puukiuas jossa korvausilma otettiin ulkoa kiukaan läheltä ja poisto oli hormissa kiukaan yläpuolella. Toimisiko tämä systeemi myös jatkossa näin kun tilalle tulee sähkökiuas? Pesuhuoneeseen tulee poistopuhallin. Kannattaisiko korvausilmaventtiili koneistaa?
James Potkukelkka James Potkukelkka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #69  
Vanha 19.07.2015, 11:30

Tuloilma kiukaan yläpuolelle ja poisto lauteiden alle. Jos tuloilman koneellistaminen onnistuu pienellä vaivalla niin mikä ettei.
Jos jätät pelkän poiston koneelliseksi niin korvausilma kannattaa ottaa suoraan ulkoa.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #70  
Vanha 19.07.2015, 12:01

Korvausilma tulee tässä tapauksessa ulkoa. Ajattelin vaan että saakohan tuon ilman kulkusuunnan käännettyä päinvastoin ilman koneita kuin on alunperin suunniteltu. Voin yrittää myöhemmin piirtää kuvan avuksi

Noniin. Tällänen kuva tuli piirrettyä http://1drv.ms/1OfizHJ niin pääsee kartalle tilakokonaisuudesta.. Mittasuhteet ovat mitä saattuu, mutta siis tuo tuloilma on alunperin sijoitettu saunaan noin 50cm lattiasta ja lähelle kiuasta ja saunan poisto taas kiukaan yläpuolelle katonrajaan suoraan hormiin ja pihalle. Kph:ssa taas samanlainen luukku katonrajasta suoraan ulos. Uudessa kph:ssa tulee olemaan poistopuhallin tossa poistokanavassa. Korvausilma on ajateltu ottaa saunanpuolelta. Ajatuksena oli siis jättää alkuperäiset kanavat paikoilleen ja käyttöön niin että kph:ssa tuo koneellinen poisto. Oma ajatus olisi koneellistaa myös korvausilma. Haluaisin vain tietää saako tästä toimivan näin?

Viimeksi muokannut AaaVee 19.07.2015 13:51
James Potkukelkka James Potkukelkka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #71  
Vanha 19.07.2015, 19:47

Saunan korvausilma kannattaa sijoittaa vähintään 50 cm kiukaan yläpuolelle joko kattoon tai seinään, jolloin raitis ilma sekoittuu tehokkaasti kiukaasta kohoavaan kuumaan ilmaan. Poisto voi olla pesuhuoneenkin puolella kunhan saunan ilma pääsee vaihtumaan vapaasti saunan oven alta. Mielestäni tulopuoli ei tarvitse kanavapuhallinta. Koneellinen poisto riittää.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #72  
Vanha 19.07.2015, 20:46

Asia ymmärretty.. Siinähän on valmis systeemi. Kyse olikin vain että alkaako korvausilma virrata ylhäältä alaspäin itsestään jos alkuperäinen Korvausilmaputki saunassa laitetaan umpeen?
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #73  
Vanha 20.07.2015, 00:25

Onko kyseessä rintamamiestalo? Jotenkin saman tyyppinen ilmankierto kuin meillä.
Jostain luin että painovoimaiseen kiertoon ei saisi työntää ilmaa poistokanavaan koska rapauttaa saumat. Jos tarve niin imevä laite loppupäähän että hormissa olisi mieluummin alipaine.
Tuohon oli ihan järkevä selitys jota en nyt muista :)
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #74  
Vanha 20.07.2015, 07:56

Ei ole, mutta on hyvin samantyyppisesti rakennettu. Tota rapautumista minäkin aattelin, mut meinasin sen silti sinne tuuletusluukun tilalle laittaa.
Styroks Styroks ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #75  
Vanha 20.07.2015, 14:33

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AaaVee Näytä viesti
Eikö kylppärissä siis ole lattialämmitystä? Jos huonekorkeus antaa myöten niin saneerausmattoa voisi lattiaan laittaa. Muussa tapauksessa joutuu lattiaa piikkaamaan auki. Pintamateriaalit onneksi loppupeleissä halpoja jos ei tarvi olla desingnia. Hyvä kun yhtiö maksaa vesieristyksen kun se on mielestäni kallista. Itse jos osaa tehdä paljon niin kymppitonnilla saa ihmeitä aikaan ja uudet lauteet ja paneelit saunaan jos tarvetta. Laskettiin tossa remontin materiaalikustannuksia tähän mennessä ja tulos oli karvan vajaa 3500€ ja ainut puuttuva on saunan panelit ja lauteet ja kattomateriaali molempiin tiloihin. Tuo summa siis sisältää uuden betonin lattiaan+lämmityskaapelin muut pintamateriaalit lisälämmöneristeen seiniin, vesieristeen ja uuden sähkökiukaan ja lähes kaiken rakentamiseen tarvittavan materiaalin. Tähän päälle tulee toki putki ja sähkötyöt.
Ei ole lattialämmitystä, korkeus ja kynnyksen korkeus kyllä antaisi myöten ne laittaa mutta tässä juuri katson 3 kuukauden sähkölaskua joka on alle 30€ pelkän energian osalta, lattialämmitys kuitenkin haukkaa virtaa hitusen enemmän vaikkei lattiassa pitäisikään kuin minimilämmön.
Piikkaamaan ei nyt aleta, korkeintaan saunan lattiaan kuivakaivo, pesukoneen viemäriyhteys kun menee saunan lattian alta.
peeki peeki ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #76  
Vanha 22.07.2015, 00:21

En suosittele pilaamaan kylppäriremonttia jättämällä pois lattialämmitystä. Vaikka et itse sitä käyttäisikään niin myydessä talon/huoneiston saat lattialämmitykseen sijoitetut rahat moninkertaisesti takaisin! Kuumaliimalla lämmityskaapelia lattiaan ja tasoitetta päälle. Pysyy kosteat tilat kunnossa ja paljon miellyttävämpi käydä suihkussa kun on lämmin lattia. Jos oikein haluat nuukailla ja kuitenkin nauttia mukavuudesta niin laita lattialämmitys kellon taakse tai termari jossa on sisäänrakennettu ajastus.

0.05€/kWh x 4h/vrk x 365vrk/vuosi x 1kW= 73€/vuosi? Tuossa pelkkä energian hinta 0.05€/kWh;lisäksi sähkön siirtomaksu... Laskin 1000w kaapelilla, mitoitus karkeasti 100w/neliö sitten kun alat kaapelia hankkimaan... Noihin on vielä saatavana diodeja jolla pudotetaan puolet tehosta pois eli mielummin yläkanttiin kaapeli..

Viimeksi muokannut peeki 22.07.2015 00:30
Peke78 Peke78 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #77  
Vanha 22.07.2015, 00:28

Nyt oon nakertanu Domuksen keittiötä useamman päivän. Vitusti virheitä tilauksessa. Itse kamojen laatu hyvää, niin ku jo osattiin odottaa. Myyjälle säheltämisestä pitkä miinus. Teen siks keittiön itse, että saan priimaa(vaikka hermot on tiukilla), mutta näköjään tilaus tehtaallekin pitäs tehdä itse, ku myyjäänkään ei enää voi luottaa. Prkl. Huomenna TAAS soittoa huoh... Kodinkoneet oottaa pihalla, et ne mahtus sisälle ym. kivaa. Ottaa päähän! Nyt lähtis känni päälle ellei huomenna ois töitä.
Mistäs kivitasot? Diapol? Kokemuksia? Noita en taida itse kyllä asennella.
Razur Razur ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #78  
Vanha 22.07.2015, 00:31

Laatta on kyllä todella kylmä paljaalle jalalle, jos ei ole lattialämmitystä. Lämmön ei tarvitse olla edes suuri, kun se laatan tuntuma on jo paljon miellyttävämpi.
elexter elexter ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #79  
Vanha 22.07.2015, 10:19

MIkään ei ole v-mäisempään kuin kyläm kaakeli suihkussa. Siinä kun seisot kylmällä latialla ja lasket päälle lämmintä vettä, niin keho tulkitsee jalan puolien lämpötilaeroa melko jännästi.

Tietysti ton voi kiertää Italialaisen kaverin opettamalla tavalla, eli lämmitämällä suihkun lattiaa ennen suihkua valuttamalla lämmintä vettä. Tuoss kuitenkin hukataan sitten taas kaikki se säästö mitä mitä lattialämmityksen poisjättämisellä saavutettiin.

Eli itse en myöskään jättäisi kylppärirempan yhteydessä lattialämmitystä asentamatta. Kämpää myydessä tuo voi oikeasti olla oikeasti ratkaiseva tekijä kauppajen kannalta. (Kylppärin uudelleen auki repiminen tuon vuoksi jälkikäteen on melko paljon kalliimpaa.)
James Potkukelkka James Potkukelkka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #80  
Vanha 22.07.2015, 10:52

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Peke78 Näytä viesti
Mistäs kivitasot? Diapol? Kokemuksia? Noita en taida itse kyllä asennella.
Mulle tuli keittiön kivitasot (2400 x 600 + 1650 x 600) sekä takan luukun reunakivet Diapolin kautta asennettuna ja ei voi kuin kehua. Kivityyppi oli tuolta Diapolin kotisivuilta malli Absolute Black. Viron pojat hoitivat myös kaikki altaiden ja hanojen työstämiset ja liimaukset. Tuosta on tosin aikaa jo sellaiset 6 vuotta mutta kuitenkin. Hinta tuolloin asennettuna, kuljetuksineen ja mitoituksineen oli noin 1800 €.
tapza_s tapza_s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #81  
Vanha 22.07.2015, 13:14

Ehdottomasti kannattaa laittaa se kaapeli sinne lattiaan. Harmittaa vaan sitten jälkikäteen jos ei nyt laita. Jos tilan korkeus tulee vastaan, niin voihan kaapelille roilottaa urat, jolloin lattian pintaa ei tarvitse korottaa kaapelin takia. Vuokraamoista saa noita kahdella laikalla olevia "roilotus" koneita hyvin lainaan.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #82  
Vanha 22.07.2015, 14:23

Saneerausmattohan taitaa olla vain 3.4mm paksua? Siihen vielä tarvittava kerros laastia päälle
peeki peeki ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #83  
Vanha 23.07.2015, 00:47

Entisessä talossa meinasin roilottaa mutta vain metrin ajoin uraa ja päätin siirtyä 2. suunnitelmaan eli primer lattiaan, kuumaliimalla lattialämmityskaapeli kiinni. Vetonit 5000 "valu" ja plaano päälle. Sen verran hätäisesti nykyajan tasoitteet kuivaa ettei voi aikakaan olla este.
Ugemi Ugemi on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #84  
Vanha 23.07.2015, 07:34

Hohhoijaa, eilen sai talon ja varaston tiilikattojen maalaukset loppuun. Kunnon pesuri ja ruisku kyllä maksoivat hintansa tuossa hommassa. Tunteja ehkä reilu 30 kappaletta ja maalia meni 140 tai 160 litraa(unohtui, kun monessa erässä kävin). Enää päätylautojen maalaus tälle kesää ja se alkas olla siinä sitten :)
Suosittelen kyllä noita boschin ruiskuja. 119€ maksoi tuo 3000 malli ja aivan käsittämättömän helppo käyttää vs. pensseli. Hieman rimpula toki ja hankala puhdistaa täysin, mutta muuten oiva peli :)
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #85  
Vanha 23.07.2015, 08:34

Täältä myös ääni lattialämmityksen asentamiselle! Jos käyttökustannukset mietityttää niin kokeilee vaikka yhden laskutuskauden pitää maltillista lämpöä ja tarkistaa laskusta oliko niin paha, ja jos kirpaisee niin kytkee pois päältä. Toisaalta lämmitys myös edesauttaa lattian kuivumista suihkun jälkeen.
On vaan niin helppo laittaa siinä vaiheessa kun lattia on muutenkin avattuna...
Juissijv Juissijv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #86  
Vanha 24.07.2015, 12:01

Eihän sitä tarvi pitää päällä kuin saunomisen aikana ja vähän sen jälkeen lattian kuivaamiseksi.
Homma on helppo tehdä asentamalla kellokytkin vaikka niin, että se käynnistyy, kun sauna pannaan päälle ja sammuu esim. 2-3 tunnin kuluttua.
Mikse Mikse ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #87  
Vanha 24.07.2015, 14:05

Lattialämmitys kannattaa laittaa mutta eikai huonekorkeus ole kynnyskysymys!? Mattoa ja kaapelia saa molempia 3mm mutta valmis matto on helpompi ja nopeampi laittaa. Lattialämmitys nostaa lattiaa vain 1cm ja laatta toisen eli vanhaan muovimattoon verrattuna kokonaisuudessaan 2cm. Ovien/karmien/kynnyksen kanssa voi joutua säätämään eli rakentamaan.
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #88  
Vanha 24.07.2015, 15:49

Ja ovien alareunoissa on useimmiten varaa leikata n. 2cm vaikka olisi kennorakenteinen kevyt ovi. Toki karkaistua lasiovea ei sitten lyhennetäkään :)
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #89  
Vanha 25.07.2015, 12:14

Meillä on kyllä suihkun lasioven alareunasta lattiaan 10 sentin rako. Hyvähän tuolla on vähän tilaa olla, että ei kai ovi tuossa lämmityksen aiheuttamassa korotuksessa ongelmaksi tule?
cancermann cancermann ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #90  
Vanha 25.07.2015, 21:34

Ei tokikaan. Monesti esim. KH:n ja saunan välisessä ovessa on alareuna juurikin noin.
Mutta kylppärin ja muun asunnon välinen ovi useimmiten on lattiaan asti jolloin ongelma voi tulla mutta siitä selviää ovea lyhentämällä helpoiten.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #91  
Vanha 25.07.2015, 22:16

No meillä on saunan ja suihkuhuoneen välissä myös lasiovi. Tuo lasiovi, mistä aiemmin mainitsin, on suihkuhuoneen ja pukuhuoneen välissä. Pukuhuoneesta sitten muuhun kämppään on tavallinen ovi ja alhaalla pari senttiä tilaa.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #92  
Vanha 25.07.2015, 23:30

Nyt tässä projektin edetessä on mietityttänyt miten rakentaisi suihkuseinän? Eli ideana on ensin laatoittaa suorakaiteen muotoinen kph normaalisti joka seinältä. Suihkun haluan asentaa yhteen kulmaan erillisellä "irtolevyllä" niin että sekoittajahana ja suihkusysteemit kiinnitettäisiin tähän levyyn joka laatoitetaan koristelaatalla ja kiinnitetään kulmaan. Suihkun putket taas menisivät levyn ja seinän väliin. Mistähän tollasen levyn vois rakentaa ja millä kiinnittää seinään? Leveyttä tälle levylle tulisi n.40 cm ja laataksi aitokiveä
James Potkukelkka James Potkukelkka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #93  
Vanha 26.07.2015, 09:47

Mikäli ymmärsin AaaVeen viestin oikein niin tekisin sen nurkan "seinäkkeen" ennen seinien vesieristystä ja laatoitusta, eli osaksi olevaa seinärakennetta. Tulee näin tehden vähemmän kiinnityksiä eli reikiä ja mahdollisia vuotopaikkoja uuteen vesieristeeseen.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #94  
Vanha 26.07.2015, 10:36

Tämähän kai olisi se oikea tapa tehdä. Ajattelin vain että tämä rakenne olisi jos koskaan tar että on poistaa helposti käytöstä. Minkään sortin liima ei varmaankaan kestä pitämään tuota seinää kasassa? Ei tarvitsisi rei ittää seinää. Tai sitten seinän runkotolpat kiinni varsinaiseen seinään ennen vesieristystä.
Hervast Hervast ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #95  
Vanha 27.07.2015, 07:19

Kaipa sen jollain kiviaineslevyllä vois tehdä, ainakin jos laittais kaksinkertaisena ja kiinnitys tiivistemassalla ja vaikkapa alumiiniprofiilia/puuta hyväksikäyttäen sivuseiniin ? Mutta varsinaisia hyötyjä tuosta ratkaisusta on hankala hahmottaa.

Jos sen seinän suunnittelee purettavaksi, niin siinä purkuvaiheessa kyllä menee ne muutkin kaakelit kylppärin seinästä uusiksi vedeneristeiden kera. Eli sama olisi laittaa se levy siihen kulmaan ennen muiden seinien vedeneristystä ja tehdä vedeneristyksestä ja laatoituksesta yhtenäinen. Olis sitten vähä varmemmilla vesillä jos koskaan ikinä on vaikkapa myymässä taloa, ei sitten joudu vastuuseen omaperäisistä rakenneratkaisuista.
elexter elexter ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #96  
Vanha 27.07.2015, 10:01

Siis voisihna sen toteutta myös niin, että nurkan laatottaisi ihan normaalista. Tämän ehjän normaalis seinän päälle sitten liimaisi esim. yllämainittua alumiinprofiilia johon sitten tuo lisäseinä kiinnitettäisiin. Seinän ja levyn saumat voi sitten tiivistää vaikka silikonilla.

Tuo rakenne olisi kyllä jälkeenpäin purettavissa jos tarvetta olisi, ja alla olis tällöin ehjä laattapinta. Tuossa vain herää kysymys, miten ne putkitukset tämän lisäseinän kanssa toteutettaisiin? Eli kun seinä puretaan, niin sinne nurkkan jäisi jonkinlaiset putkitulot väkisinkin. Oliko ajatus että nuo tulot tulpattaisiin ja tilaa käytettäisin jatkossa johonkin muuhun tarkoitukseen kuin suihkuna?
Mikse Mikse ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #97  
Vanha 27.07.2015, 10:54

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AaaVee Näytä viesti
Nyt tässä projektin edetessä on mietityttänyt miten rakentaisi suihkuseinän? Eli ideana on ensin laatoittaa suorakaiteen muotoinen kph normaalisti joka seinältä. Suihkun haluan asentaa yhteen kulmaan erillisellä "irtolevyllä" niin että sekoittajahana ja suihkusysteemit kiinnitettäisiin tähän levyyn joka laatoitetaan koristelaatalla ja kiinnitetään kulmaan. Suihkun putket taas menisivät levyn ja seinän väliin. Mistähän tollasen levyn vois rakentaa ja millä kiinnittää seinään? Leveyttä tälle levylle tulisi n.40 cm ja laataksi aitokiveä
Jos nyt oikein ymmärsin niin levy tulisi 45° kulmaan nurkkaan? Aquapanel märkätilalevyä laitettiin saunaan koristetiilen taustalle. Tuo kävisi mutta on itsessään sen verran haurasta (vaikka on lasikuituvahvistettu), että pitäisi melkein laittaa filmivaneria tueksi taakse johon saisi suihkut tukevasti kiinni.
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #98  
Vanha 27.07.2015, 18:49

Joo vaneria ja märkätila gyprocia löytyy niin niistä taidan tehdä tuon ja kiinnitä jotenkin seinään.
Jape Jape ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #99  
Vanha 27.07.2015, 21:04

Mites Wedi-levy?
https://www.youtube.com/watch?v=2Lx3mX9g0WQ
AaaVee AaaVee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #100  
Vanha 04.08.2015, 11:00

No vaihtoehtoja on monia ja putkari suositteli seinän rakentamista ennen laatoitusta. Mutta varsinainen kysymys on että onko haittaa jos vesieristää seinät hyvissä ajoin etukäteen? Onko tosta haittaa jos ovat eristeet seinillä vaikka viikon-2 ennen kuin pääsee laatottamaan ?
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Remontti yms. topic


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
A4 B6 tukivarret yms. alustan osat? Ilkka L Kori, valot, renkaat 58 07.12.2017 18:31
Kokemuksia perävaunujen yms. led valoista? Ilkka L Muu tekniikka 48 03.08.2016 22:34
Audi A8 (vm.96) jakopää remontti nevadanick Moottori ja voimansiirto 0 19.03.2013 16:04


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 07:33.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.