Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F ilmastointi sekoilee webaston asennuksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F ilmastointi sekoilee webaston asennuksen jälkeen

    Outo tapaus iski Allroadiin, on toistunu nyt pari kertaa. Tänään aamulla oli webasto päällä 40min, josta ehkä 5 min auton käynnistyksen jälkeen. En tiedä liittyykö mitenkään siihen, mutta webaston sammumisen jälkeen auto alkoikin jossain vaiheessa matkaa puhaltaa kylmää sisään. Automaatti-ilmastointi tuntui olevan kohtuu sekailin ja lämpötilan valinta ei vaikuttanut käytännössä mitenkään. Jos lämmöt laitto ihan tappiin, niin kevyesti tuli lämmintä. Autossa lämmöt normaalit 90 astetta.

    Ajoin autolla vika päällä suoraan pikahuoltoon, jossa luettiin vikakoodit. Niitä oli pitkä lista, mutta tarkemmin tutkittuna ne olivatkin webaston asennuspäivältä ja ajalta. Koodit nollattiin eikä toistunu, mutta auto puhalsi kylmää. Huollosta duunin parkkiin ajaessa ilmastointi palasi normaaliin päiväjärjestykseen, lämmitti autoa ja alkoi toimia muutenkin loogisesti.

    Mistä vois olla kyse? Onko jossain ilmaa, joka satunnaisesti tukkii veden kiertoa?

    #2
    Kyllä itte ainaki veikkaisin ilmaa. Kannattaa ny seurata pari päivää ja kattoa miten käyttäytyy.

    Comment


      #3
      Mulla asennettiin Eberi ja ilmenee samaa vikaa. Toimii käynnistyksen jälkeen normaalisti kunnes ensimmäisen kerran käyttää kierroksia korkeammalla. Ongelmaa tutkittiin kerran ja vikakoodit ilmoittivat lämppärin kiertovesipumpun menneen vikatilaan. En nyt tähän hätään löytänyt vikakoodia. Joku yhteinen syy näillä varmmasti on.

      Mulla tulee lämmintä sisälle kun lyö Eberin päälle, mites siellä? Eberin oma pumppu siis kierrättää vettä lämpärille joten en usko siellä olevan ilmaa..

      Menee ensiviikolla tutkimuksiin uudestaan. Ilmoittele jos saat vian hallintaan.

      Comment


      • #4
        Täytyy testata webaston päälle laitto seuraavan kerran, kun ongelma ilmenee. Mulla oli myös näissä asennuksen aikaisissa vikakoodeissa:

        00739 001
        Jäähdytysnesteen jälkikiertopumppu -V50
        ylempi raja-arvo ylitetty
        satunnainen

        Tuo ei kuitenkaan ainakaan heti uusiutunu siinä huollossa vaikka auto puhalsikin jatkuvasti kylmää. Miksiköhän asennuksessa on jäänyt vikakoodeja? Löytyy jotain molemmista etuovista, mukavuusjärjestelmän keskusmoduulista jne. Varmaan joku laite ollu irti paikaltaan ja virrat päällä?

        Edit: Vikakoodipapereissa luki vielä tämmöstä tuosta pumpusta:

        Ajoittainen vika 739 - Jäähdytysnesteen kiertopumppu - V50, ylempi raja-arvo ylitetty voi johtua epäasianmukaisesti tuuletetusta jäähdytysnesteen kierrosta.
        Syy:
        Sähköinen jäähdytysnesteen kiertopumppu -V50 pyörii jäähdytysjärjestelmän sisääntuloilman avulla vaihtelevalla kuorimituksella (ilmapuhallus saa aikaan pumpun suuremman kierrosluvun), minkä johdosta vikamuistiin on tallentunut yläraja-arvon ylityksen vikamerkintä. Jos asiakkaan valitukseen johtaneet syyt eivät ole enää olemassa, vika tallentuu ajoittaisesti vikamuistiin. Pumpussa ei ole vikaa.

        - Tarkasta jäähdytysjärjestelmä ja jäähdytysnesteen tasaussäiliö
        - Tarvittaessa tyhjennä ilmat jäähdytysjärjestelmästä (<== MITEN TÄMÄ TEHDÄÄN?)
        - Tyhjennä vikamuisti
        - Aja koeajo
        - Lue vikamuisti vielä kerran

        jne jne.
        Viimeksi muokannut msuomal; 23.10.2013, 09:44. Perustelu: Lisätty jadda jaddaa pumpusta

        Comment


        • #5
          4F ilmaa itse itsensä kun laittaa moottorin käymään, nostaa kierrokset noin 2000rpm (lämpeää nopeammin jos kylmä kone), sisäpuhalluksen minimiin, sisälämmöt täysille ja odottaa kun moottorin lämmöt nousee termostaatin aukeamiseen asti (mittari näyttää 90 ja ylävesiletku on kuuma). Paisarissa pitää pitää nestepinta kohdallaan että termostaatin auetessa kiertoon lähteväksi riittää vettä.
          Voi avustaa laittamalla eber polttamaan samalla ja avata eberin kyljessä oleva ilmausruuvi. Jos sisälle puhaltaa kuumaa kierto on kunnossa.

          Comment


          • #6
            3.0TDI:ssä on myös ilmausruuvi siinä ihan koneen päällä putkessa. Vähän auki ruuvia ja toinen painaa kierroksia niin ilmat tulee ulos ja samalla laittaa ruuvin kiinni. Varoa ettei saa nesteitä silmille.

            Comment


            • #7
              itse asiassa kolme ilmaruuvia. siinä koneen päällä, tuulilasikaukalossa, ja koneen etuosassa termarin kupeessa vähä hankalassa paikassa. Ittellä kaikista tuli reilusti ilmaa vepaston asennuksen jälkeen vaikka olivat mukama ilmannu kaikki pois.

              Comment


              • #8
                Heh, yritin taskulampulla etsiä enkä löytänyt kolmesta ruuvista yhtään :D.

                Tämä ilmeisesti on se vesiventtiili kuvassa. Auto oli käynnissä ja kokeilin näitä letkuja kädellä, niin ne muljahteli, liikahteli ja välillä kuului kurlausta. Eiköhän siellä ilmaa ole...?



                Webaston asentaja oli näköjään nähnyt aiheelliseksi heittää mäkeen kaukalon pohjasta sen kumitutteron, kun minä sen viimeksi tyhmyyksissäni sinne puhdistuksen jälkeen jätin :). Ihan hyvää palvelua sinällään.

                Edit: Niin, siis vika tuli taas päälle ja yritin nyt tuota javiksen "temppua" ja laitoin webaston päälle, mutta ei vaikuttanut mitenkään. Veikkaan nyt vahvasti tuon ilmauksen suuntaan.

                Comment


                  #9
                  Eikös se löydy tuolta se ilmausruuvi . Ainakin itseltä se löytyy 4F:stä tuolta ja sieltä ilmasin kun eberin asensin.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla oli samanmoinen kylmäpuhallusongelma pari vuotta sitten, eli Eberin käytön jälkeen kyyti oli aina silloin tällöin melko jäätävää. Heitti vielä puhaltimen täysille. Diagnoosi oli viallinen Eberin keskusyksikkö, jonka vaihdolla ongelma korjaantui.

                    Comment


                    • #11
                      Jännä, vaikea kuvitella mun vajaavaisella ymmärryksellä miten vika olisi siinä lämmittimessä.

                      Comment


                      • #12
                        Asiasta tietämättömänä vaikea sanoa. Meni silloin autoliikkeen piikkiin, joten en suuremmin tivannut suoritettuja toimenpiteitä. Ei ne kertoneet muuta tehneensä kuin keskusyksikön vaihdon.

                        Comment


                          #13
                          Avasin viestissä 9# näkyvää ilmausruuvia ja ilmaahan sieltä tuli. Pikaisella koeajolla vika tuntuu poistuneen. Tänään pääsee kunnolla koeponnistamaan ilmauksen tuloksia...

                          Comment


                            #14
                            Eipä auttanut ilmaus. Vika vihdoin selvitetty. Moottorin sähköinen kiertovesipumppuhan se siellä oireili. Välillä toimi ja välillä ei.

                            Comment


                            • #15
                              Mullakin tämä ongelma jatkuu vaikka luulin sen jo hävinneen. Se on nyt melko selkeästi toistettavissa. Auton pitää ajaa lämpimäksi reilusti, sitten sammutetaan lyhyeksi ajaksi (joitain minuutteja) ja uudestaan käyntiin, niin alkaakin puhaltamaan kylmää sisään. Ikäänkuin auto luulis et sisällä on kuuma ja alkaa puhaltaa jäistä sisään keskisuuttimista. Kun lämpönupin kääntää täysille, puskee kuitenki lämmintä sisään ja keskisuuttimet lopettaa puhalluksen.

                              Ei vikakoodeja.

                              Edit: Mystinen vika tämä. Sain tosiaan toistettua taas tuossa illalla, kun sammutin auton noin kolmeksi minuutiksi harrastuksesta hakureissulla. Vika ei koskaan toistu, jos auto on seisonut sanotaanko vaikka tunnin. Vaikkapa aamuisin liikkeelle lähdettäessä ei koskaan ala puhaltamaan kylmää vaan lämmittää normaalisti. En osaa sanoa onko tällä ongelmalla mitään tekemistä webaston asennuksen kanssa, mutta sen jälkeen sen ekan kerran huomasin. Toistuu kuitenkin myös sellaisilla kerroilla, jolloin tuon ensimmäisen ajopätkän aluksi EI ole käytetty webastoa. Eli auto kylmänä käytiin, ajo lämpimäksi ja pelaa normaalisti. Sitten auto sammuksiin, pari minuuttia (pitää joskus kokeilla et sammuttaa vaan ja suoraan takas päälle) ja auto käyntiin -> puhaltaa kylmää.
                              Viimeksi muokannut msuomal; 28.1.2014, 20:01.

                              Comment


                                #16
                                Ei auttanut kuin hetkellisesti kiertoversipumpun vaihto. Vika tosin löytyi. Syyllinen oli jumittava vesiventtiili. Nyt puhdistuksen jälkeen pelaa niinkuin pitääkin.

                                Comment


                                • #17
                                  Tämä on alkanut taas tauon jälkeen vaivaamaan enemmän. Kattelin VCDS:llä lämpötila-antureiden tarjoamia lukemia ja yksi näytti epäilyttävän korkealta. Dash sensor G56 näytteli 48 astetta vaikka autossa ei varmasti ollut kovin lämmin sisällä. Kaikki suuttimet puhaltaa jäätävää ilmaa sisään ja tuon anturin näyttämä on edelleen 48 astetta. Sammutin auton, odotin puolisen tuntia ja kokeilin uudestaan. Nyt anturin lukema oli 17 astetta ja lämmitys toimi normaalisti. Sitten taas harrastuksesta hakureissulle, siellä parkkiksella auto sammuksiin, käyntiin ja taas tulee kylmää sisään tohinalla. Kotona kattomaan ja G56 näytti 36 astetta. Voiko syy olla tässä anturissa? Kohtuu loogista, kone luulee, että autossa on kuuma ja alkaa jäähdyttämään.

                                  Kyseinen anturi on siinä plus mallin ilmastoinnissa sisäänrakennettu siihen ilmastointiyksikköön, mutta mulla on tämä basic malli ja siinä ei näy vastaavaa ritilää, jonka alla anturi on. Onko kenelläkään aavistusta missä se on tässä basic mallin automaatti-ilmastoinnissa?

                                  Edit: Ilmastoinnin ohjausyksikkö mulla tän näkönen: http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Audi...G/?parttype_id[0]=0
                                  Viimeksi muokannut msuomal; 25.3.2014, 19:23.

                                  Comment


                                    #18
                                    Matin kanssa ihan identtiset oireet ja identtinen ilmastointi. Anturitietoja en vielä ole lueskellut kun on tuo kaapeli edelleen kaupassa. Eli lyhyen pysähdyksen jälkeen (esim. pojan haku päiväkodista <5min) auto puhaltelee melkoisen kylmää ilmaa vaikka ulkona kylmä ja autokin sisältä jäähtynyt. Webaston käytöllä ei mitään vaikutusta tuohon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Omassa ollut satunnaisesti myös samaa oireta, sen verran harvakseltaan ilmennyt ettei ole vielä jaksanut tutkia. Viileä ulkoilma ja kohtuu lyhyt ajomatka tuntuis olevan esiintymisen kannalta otollisin, kone ei vielä kunnolla lämmin ja lyhyt stoppi. Virrat kun käyttää pois vian ollessa päällä poistaa sen, ei vikavaloja tai koodeja ole tästäkään tullut.

                                      Mulla myös tuo lämpönuppi täysille temppu niin alkaa lämmintä tulemaan aika hiljasella puhallinnopeudella muistaakseni.

                                      http://www.audi-portal.com/en/diagno...ors_17557.html

                                      CLIP
                                      K Notes

                                      J The dash panel temperature sensor -G56 is ventilated by the dash panel temperature sensor blower -V42. If the intake opening in the trim panel of the Climatronic control unit -J255 is clogged, or if the dash panel temperature sensor blower -V42 is not running, the dash panel temperature sensor -G56 cannot register the actual interior temperature correctly and the system control is faulty.
                                      Viimeksi muokannut toma-; 26.3.2014, 19:48. Perustelu: tarkkennusta

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla muuten lämmintä alkaa tulemaan sisään, jos vääntää lämpönupit täysille. Kaikissa muissa asennoissa puhallus on kylmää. Tämäkin sinällään loogista tuon tämän hetken diagnoosin mukaisesti, koska jos pyydetään vaikka 24 astetta sisälle ja anturi kertoo 48 astetta sisälämpötilaksi, niin jäähdyttäähän sitä pitää. Täysillä kuitenkin aina pyydetään lämmintä sisälämpötilasta riippumatta. Tästä päättelen, että vika ei ole esim. magneettiventtiileissä tjsp vaan ihan tuossa automatiikassa itsessään.

                                        Mulla tuo oire on tällä hetkellä niin pahana, että moottorin nopea sammuttaminen ja uudelleen käynnistys ei poista vikaa vaan kylmän puhallus jatkuu. Kyttäilin VCDS:llä ja anturin näyttämä lukema laskee hiljalleen auton seisoessa ja sitten käynnistäessä lämmitys toimii normaalisti. Tarvitsee noin 30min tauon. Sitten lyhyt ajo, sammutus ja käynnistys -> taas anturi näyttää liian korkeaa lukemaa. Jännä kyllä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja toma- Näytä viesti
                                          http://www.audi-portal.com/en/diagno...ors_17557.html

                                          CLIP
                                          K Notes

                                          J The dash panel temperature sensor -G56 is ventilated by the dash panel temperature sensor blower -V42. If the intake opening in the trim panel of the Climatronic control unit -J255 is clogged, or if the dash panel temperature sensor blower -V42 is not running, the dash panel temperature sensor -G56 cannot register the actual interior temperature correctly and the system control is faulty.
                                          Löysinkin tuon saman sivun. Tämä pätee siihen plus mallin paneeliin, siinä on tuo ritilä ja sen takana anturi, mutta tuossa basic mallin paneelissa vastaava ei ole näkyvillä. Jossain se anturi kuitenkin lymyilee, kun tietäisi vaan missä... voisi aluksi vaikka ihmetellä onko pölyinen tjsp.

                                          Comment


                                            #22
                                            Se on se musta silmä (B) siinä keskellä, vaikkakin G56 ei löydy tuon mallin tekstistä. Joku infrapuna-anturi selityksen mukaan:

                                            "In the event of incorrect measurement by infrared temperature
                                            and sunlight penetration sensor -B- (only fitted with operating
                                            and display unit, Climatronic control unit -J255- of “Basic type”
                                            -A-), check trim panel of operating and display unit, Clima?
                                            tronic control unit -J255- and make sure infrared temperature
                                            and sunlight penetration sensor -B- is clean."
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Loistavaa! Kävinkin juuri tuolla marmorilla kyselemässä eivätkä osanneet vastata missä tuo anturi on. Mainitsin kyllä myös tuon IR silmän, mutta itsekin kuvittelin sen olevan vain valoisuutta varten. Huomasin tosiaan VCDS:llä, että tässä ei ollut sitä puhaltimen RPM:ää, joten siitäkin olisi voinut päätellä anturin olevan erilainen. Noh, täytyypä putsailla silmä ja rueta kyttäämään käytettyä paneelia.

                                              Voisikohan samalla tehdä upgraden siihen plussan paneeliin? :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lisää diagnosointia, sain taas VCDS:n kiinni vian ollessa päällä. Ajoin lyhyen matkan ärrälle ja lähtiessä karkkien kanssa startin jälkeen alkoi puhaltaa kylmää. Kotipihassa tilanne näytti tältä:



                                                Sitten testaamaan :). Tämä vielä tuota alkutilannetta:



                                                Sitten painoin sormen siihen IR silmän päälle, lämpö alkoi nousemaan ja puhaltimen nopeus koveni:



                                                Seuraavaksi kipaisin pakastimesta kylmäpussin ja käytin sitä anturin edessä:



                                                Anturin näyttämän laskiessa ilmastointi alkoi toimimaan normaalisti ja nosti sisään puhallettavan ilman lämpötilaa, kuten vasemmasta reunasta näkee. Kun otin kylmäpussin pois, alkoi anturin näyttämä kipuamaan ylöspäin, mutta siinä vaiheessa ilmastointi jokseenkin sekosi hetkeksi. Käänsin vähän lämpötilanuppeja niin alkoi sitten taas puhaltamaan törkeän kylmää.

                                                Eiköhän tuo ole selvä, että paneeli menee vaihtoon?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No niin, nyt saapui ebaystä samalla osanumerolla oleva paneeli kokeiltavaksi :). Vaihto-operaation pitäisi olla kohtuullisen helppo. Mulla on jopa ohjeetkin, mutta niissä mainitaan ainakin kolme erilaista kiinnitystapaa tuolle paneelille. Osaako joku vahvistaa, että miten tommosessa facelift 2009 mallisessa tuo kiinnitys on toteutettu? Tuleeko ulos pelkästään vetämällä vai pitääkö alkaa purkamaan siitä yläpuolelta niitä suulakkeita jne pois. Pitäsköhän raahata suosiolla Audille vaihettavaksi... tekis kyllä mieli ihan ite osata :).

                                                  Edit: Mjoo, vähän käyttämällä itseluottamusta lähti vetämällä paneeli irti, mutta eihän siitä vaihdosta mitään hyötyä sitten ollu:

                                                  Address 08: Auto HVAC Labels: 4F0-910-043.lbl
                                                  Control Module Part Number: 4F0 910 043 HW: 4F1 820 043 AA
                                                  Component and/or Version: KLIMABETAETIGUNGH20 0170
                                                  Software Coding: 0000278
                                                  Work Shop Code: WSC 02325 758 00200
                                                  VCID: DB8D2A5F1ADEE4C62E5-808E
                                                  1 Fault Found:

                                                  02095 - Component Protection Active
                                                  000 - -
                                                  Freeze Frame:
                                                  Fault Status: 01100000
                                                  Fault Priority: 1
                                                  Fault Frequency: 1
                                                  Reset counter: 118
                                                  Mileage: 89695 km
                                                  Time Indication: 0
                                                  Date: 2014.04.09
                                                  Time: 19:30:04

                                                  Freeze Frame:
                                                  Bin. Bits: 00001111

                                                  Eli Audille on raahattava kuitenkin.
                                                  Viimeksi muokannut msuomal; 9.4.2014, 19:06.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt on sitten paneeli vaihdettu, protection poistettu, koodailtu ja adaptoitu jne. Toistaiseksi ei kylmää ole puhallellut. Oikeastaan koko ilmastointi tuntuu nyt toimivan loogisemmin (lue paremmin), joten tuo on voinut vaikuttaa muutenkin. Seuraan nyt tilannetta, jos ei pariin viikkoon kylmää pukkaa, niin luultavasti on korjautunu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      EIH!! Tähän asti toimi moitteetta, mutta nyt aamulla sama juttu... eli diagnoosi oli vahvasta näytöstä huolimatta väärä (tai sitten joku outous rikkoo antureita). Seuraavaksi varmaan nöyrryttävä ja vietävä tutkittavaksi... voisko olla kuitenkin se magneettiventtiili vaikka namikan kääntäminen täysille puhaltaa lämmintä?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sen putsaaminen ainakin on helppo ja nopea toimenpide. Mullakin välillä toimi ja välillä ei. Putsaamisen jälkeen toiminut moitteetta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onkos Matti saanut lämmityslaitteensa toimimaan? Minulla ollut täsmälleen sama vika viimeiset 2-3 vuotta (eberin asennuksen jälkeen). Sillä erotuksella että joskus kun on eberin laittanut kauko-ohjaimella käyntiin kylmään autoon niin auton lasit jäätyy sisäpuolelta kun on niin kylmää puskenut. Joskus ollut päiväkin pelkkää kylmää puhallusta. Eli namikat täysillä on tullut ajeltua ja puhallinnopeudella säädeltyä lämpöä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei ole tullut kuntoon. Vihjeitä kaivataan, jos joku on tämän ongelman onnistuneesti selättänyt. Mulla siis vaihdettu sekä se paneeli, jossa on lämpötila-anturi että vesiventtiili ilman menestystä. 1000€ on jo tässä vaiheessa selällään...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X