Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 jarru / alustapäivitykset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    UrS4 jarru / alustapäivitykset

    Ajattelin kasata tälläisen topikin, kun jotkut hölmöt tälläisilläkin panssarivaunuilla ajaa rataa tai muutenvaan kovaa ja virittämisestä on jo oma topicci olemassa.

    Muutamia performance henkisiä alustamodeja oon tässä jo kerennytkin suorittamaan, Etuvakaajan uretaanipuslat, takatukivarsien päätypuslat ja poikkituen asennus.




    Etupoikkituki:


    Osanumerot iskaritornien lappuihin:
    Oikea 4A0805635
    Vasen 4A0805636
    Poikkituki 8A0805645A
    Jarrunestesäiliö 4A0611301E

    Poikkituki vaati vähän kikkailua koska en ajatellut investoida uudemman mallin jarrunestesäiliötä sekä valmista poikkitukea.
    Lähestyin poikkituen rakentamista k-raudasta haetusta huonekaluputkesta (25mm x 25mm x 2mm)
    Pulttasin pohjalevyt iskaritorneihin, leikkasin 2kpl lyhyitä pätkiä molemmille puolille jotka hitsasin yhteen, porasin reiät ja asensin paikalleen.
    Tämän jälkeen mittasin sopivan pituuden varsinaiselle poikkituelle, leikkasin sopivan kangen ja hitsasin kiinni.
    Tämän koko paketin niputin hitsaamalla molempiin päihin 2,5mm laput sitomaan koko paketin kasaan.


    Ohjattavuus terävöityi yllättävän paljon tällä, joten todettakoon toimivaksi.
    Ruma kun synti, mutta ehkä ton vielä kerkee hiomaan ja maalaamaan kunnolla.











    Kallistuksenvakaajan ja tukivarren yhdistävät puslat.


    Nopea tehdä nosturilla, ite jumpattiin tämä kun moottori oli nostettu pois konehuoneesta.

    Tarvittavat osat:
    Powerflex PFF3-401 (AUDI - 100 QUATTRO INC AVANT TYPE 44 (10/84-11/90))


    Vakaajan päästä mutterit auki, samaten apurungosta vakaajaa pitävät kannakkeet pois.
    Orkkispuslat on molemmilta puolin asennettavat, joten niitä ei tartte prässäillä irti.
    Vakaaja lattialle, uudet puslan puolikaat prikkoineen etupuolelle ja vakaaja paikalleen.
    Tämän jälkeen takapuolelle puslat paikalleen prikkoineen ja kiristys.
    Pusla vaikuttaa melko väljältä alkuun, mutta kun mutterit ampuu kiinni niin prikat painaa puslaa tukivarteen ja se laajenee jämäkäksi tukivarteen.


    Vaikuttaa positiivisesti aika paljon etupään toimintaan, varsinkin poikkituen kanssa.



    Etujarrut:

    Päivitin HP2 -> Porsche Cayenne Turbo S 18ZR 6-mäntäiset jarrusatulat.
    Satulan kaverina on 360x34 VW Phaetonin / Audi A8 jarrulevy, offsetti tässä on 59,6mm.
    Osanumero levylle VW: 4E0615301G, AUDI: 4E0615301P
    Helpoiten levyn saa sopimaan kun sen sorvauttaa 350mm, mutta 360mm sopii myös pienellä soveltamisella.
    Satula tarttee olka-akselin väliin 16mm spacerit että se osuu levyyn kohdalleen.
    Satulan pultinreikiin on myös hyvä teettää holkit että pulttien ja satulan väliin ei jää väljää.

    18" vanne tosiaan on minimi.
    Satulaa saa myös 17ZR versiona, joka sopii 17" vanteiden kanssa.
    Varmaa tietoa ei ole, mutta epäilen että menee samalla modaamisella jonkun 330mm levyn kanssa.

    18" lippivanteen kanssa näyttää tältä:




    Tulossa vielä:

    Kallistuksenvakaajalla varustettu takakelkka alumiinipuslin.
    Perän kovat kannakepuslat Apikolilta.
    Takasatuloiden spacerit ja isompi levy
    ?
    ?
    ?
    Viimeksi muokannut Hammu; 20.2.2014, 19:08.

    #2
    Takatukivarsien päätypuslat.

    Urssit tuntuu syövän noita takatukivarsien päätypuslia aika urakalla ja niiden kulahtaessa autosta tulee peräpään osalta ihan ihmeellinen pomppulinna.

    Tänne sopivat osat:
    Energy suspension 9.9484G

    Nosturilla tähän hommaan meni vajaa tunti, prässi on suositeltavaa olla lähistöllä.
    Kuskin puolelta jarruvoimansäätimen jousi irti, 3 mutteria auki ja puslaa pitävä pultti auki.
    Apparin puolella sama proseduuri ilman jarruvoimansäädintä.
    Päätypultin irroitettua pusla kehtoineen on irti.
    Prässäsin vanhat puslat pois ja putsasin puslien kehdot teräsharjalla.
    Uudet saa painettua paikalleen käsivoimin.
    Hilut nippuun ja suositeltavaa olis tehdä kulmien säätö, kun auraukset voi olla tämän jälkeen mitä sattuu.

    Modi vakauttaa peräpään käytöstä huomattavan paljon.








    Viimeksi muokannut Hammu; 10.9.2013, 11:19.

    Comment


      #3
      Kustannustehokkain homma tuohon on tehdä iskarin yläpään laakerointi uusiksi. Siten, että iskarin yläpäitä siirtää mahdollisimman taakse, tarvittaessa jopa suurentaa vähän korissa olevaa reikää. Samalla jos saa tehtyä sinne yläpäähän camber-säädön, niin auttaa ratailuissa. Ratakäyttöön tuollainen 2,5 asteen camber on hyvä lähtöarvo, ja siitä voi alkaa kasvattamaan tarpeen mukaan.

      Comment


        #4
        "Ämjeerikan Esa" on näitäkin suunnitellut, hinta on vaan melko suolainen.

        http://www.2bennett.com/body_camber.plates.html

        Comment


          #5
          Tuo nyt on niin simppeli tehdä levystä itse, että turha maksaa ameriikan pertille miljoonia moisesta kikkareesta. Sitä paitsi, tuossa on sellainen oleellinen puute, että saat camber-säädön mutta et yhtään lisää casteria. Tai sitten Caster-säädön, jolla ei oikeastaan ole suurtakaan virkaa koska caster kannattaa aina olla maksimissa mitä on saatavilla.

          Homma pitää toteuttaa niin, että yläpää siirretään niin taakse kuin se on suinkin mahdollista. Maksimi caster on avain onneen. Kannattaa hommata coil-over-tolpat (joo, orkkiksetkin on) jotta saa pienempihalkaisijaisen jousen ja sitä kautta enemmän varaa siirtää tolppaa taaksepäin. Sun autossa näyttäis olevan muutenkin tarvetta ehkä n. kolme kertaa jäykemmille jousille. :)

          Jos oikein innostuu, niin voinen mahdollisesti teettää myös näitä lisää: http://mrcrossfire.kuvat.fi/kuvat/my...pallon+jatkot/

          Sopii urssiinkin suoraan. Toimintaperiaate on selvitetty tarkemmin täällä.

          Comment


            #6
            Eipä tuolta ameriikanpertiltä ollutkaan noita tarkoitus tilata, sattui vaan löytymään aihetta tutkiessa.
            Samaten "igor mod" tuli vastaan, varmaan halvin kokeilla tuolla.
            http://hammu.kuvat.fi/kuvat/urs4/Alu...amberPlate.pdf

            Jousisetuppi tosiaan menee uusiksi talven aikana, luultavasti askartelen diy-osilla coilitolpat eteen.
            Nykyiset allaolevat H&R jouset joutaa suohon, kadulla ok mutta ei radalla.

            Alapallojen jatkot kiinnostaa, lueskelinkin aikaisemmin tuota sun projektitopiccia.

            Comment


              #7
              Tiputin tänään takakelkan ja paljastui seuraavaa:
              Tukivarsien taaemmat puslat, camberisäädön raidetangot ja kelkan puslat oli ns. valmiit.

              Onko apurunkoon saatavilla jostain lähimaastosta puslia, vai joutuuko tilaamaan AmerikanJoelta 034M polyurtsipuslat?
              Samalla tulis kyllä jäykempi perän takakannake ja perän etupuslat.

              Camberisäätöön on helppo askarrella uniballit, mutta muita juttuja ei taida kannattaa hinnan puolesta ruveta ite sorvaamaan kun AmerikanJoe tekee ne niin sopurahaan?
              Powerflexiltäkään ei taida löytyä tonne takatukivarsiin mitään?
              Energy suspensionilta varmaan löytyis jotain yleismallista...

              Comment


                #8
                Tänään sitte tuli jumpattua etukelkkaan kovat thupun värkkäämät puslat.

                Ei nyt varsinaisesti mikään ohje, mutta kerrotaan nyt jotakin.

                Avasin vaihteiston kannakkeiden mutterit ja laitoin vaihteistonosturin tukemaan lootan takaosasta.
                Tämän jälkeen irrotin vakaajan pultit kun epäilin sen kampeavan vastaan, samalla irrotin johtojen kiinnikkeet apurungosta.
                Apurungon puslien 4 pulttia irti ja apurunko roikkumaan.

                Takapuslat lähtee nätisti kolmella pultilla per puoli, etupuslien kanssa joutuu jo vähän vääntämään.
                Mallailin kaikenmoisia ulosveto ja prässäystyökaluja mutta mikään ei oikein passannut kohdalleen.
                Isot papukaijapihdit terävillä hampailla, napakka ote ja puslan kierto.
                Pusla repesi kahtia, yläosa jäi papukaijaan ja loppuosan päräytin paineilmavasaralla irti yläkautta.

                Etummaiset alumiinipuslat meni pienellä naputtamisella paikalleen.
                Taaemmat puslat ainakin oman kokemuksen mukaan kannattaa kiinnittää ensin kelkkaan.
                Aiheuttaa päänvaivaa passata kelkkaa paikalleen jos takapuslat on jo korissa kiinni.

                Puslat paikallaan ja vaihteistonosturi kelkan alle. Paitsi että se tukee laatikkoa.
                Värkkäsin top-of-the-line-gearbox-supportin kakkoskakkosesta ja otin vaihteistonosturin nostamaan etukelkkaa.
                Kelkka ylös, vaihteiston kannatinkumien mutterit kiinni että tukee takaosasta paremmin ja 6kpl takapuslien pultteja kiinni.
                Etupuslien pultit kiinni ja vakaaja paikalleen. Johtojen kiinnikkeet takas ja homma kokoliki valmis.


                Lopputulos:
                En tiiä, auto jäi nosturille. Kait tuo jotain vaikuttaa kun vanhan kelkan puslat oli melkosen ruvella.
                Olis varmasti melkosen HC homma lähtee väsäämään pihalla.
                Muutenhan toi menee helposti kokoliki perustyökaluilla.


                Seuraava episodi oliskin ettiä ne takatukivarsiin passaavat puslat.

                Comment


                  #9
                  Takatukivarsien takapuslat olikin melkosen kovasti kiinni vaikka paskana olikin.
                  Ihmettelin kun holkki pyörii mutta ei lähe millään irti.
                  Ei irronnu ei sitte paineilmavarasalla ja eikä porakaan meinannu purra.

                  Kolmekyntisellä ulosvetimellä lähti onneks melko kivuttomasti ku löytyi oikean kokoinen prikka kaveriksi.
                  Puslan kun sai hajotettua päreiksi, niin sisältä paljastui hiukan tynnyrin mallinen metalliholkki joten ei ihmekkään että se ei lyömällä sieltä lähteny vaikka tyhjää pyöri.

                  Seuraavaks kaverin pajalle sitte sorvaamaan puslia...


                  Comment


                    #10
                    Sorvaa yhet ylimääräiset tännekin samalla. Hinnasta varmaan päästää sopuun. :) Nuo näyttää olevan aika loppu omastanikin...

                    Edit. tai ainakin mitat jos sais niin pystyis ite teettämään ne jossain.
                    Viimeksi muokannut Thuppu; 22.2.2014, 11:52.

                    Comment


                      #11
                      Hep hei muista minutkin :D jos onnistut siis :)

                      Comment


                        #12
                        Mulla on tossa POM-C matskua pikkasen, jos siinä riittää halkaisija niin kokeilen soveltaa prototyypin alumiiniholkilla.

                        Polyurtsi olis ehkä pykälän pehmeämpää kamaa mutta tota pommia tosiaan on jo jemmassa.

                        Comment


                          #13
                          Onkohan ton nivelen liike täysin kohtisuora akseliin nähden koko liikeradan matkan, vai pitääkö puslan antaa hieman periksi?

                          Comment


                            #14
                            Sen verran mitä mä tunkkailin tukivartta ylös alas kelkan paikallaan ollessa niin näyttää ainakin siltä että puslan joustolle ei ole tarvetta.
                            Mulla nyt on kuitenki noi kovat puslat tukivarren etupäissäkin, että sekin varmaan tekee oman osansa.

                            Comment


                              #15
                              Noniin, kävin hakemassa jämäpalat pommia ja alumiinia, liekkö jaksais viikonloppuna mennä sorvaamaan.

                              Samalla vauhdilla taidan paskarrella takapään apurungon puslat alsasta.

                              Comment


                                #16
                                Suosittelisin teräsholkkia, tai jos alsaa niin tee sitten aika paksulla seinämällä. Ettei painu kasaan kun kiristää. Muutenkin kyllä teräsholkki olis parempi, kun sillehän sitten tulee kuluttavaa hankausta kun puslan täytyy päästä pyörimään sen holkin ympärillä.

                                Comment


                                  #17
                                  Mietinki tota matskuhommaa holkin osalta, mutta konsultoin sitte kaverilta jolla on alsaholkit ollu.
                                  Parin vuoden ajojen aikana ei oo ainakaan saanu POM puslan ja alsaholkin väliin mittaamallakaan havaittavaa kulumaa, liekkö sitte ollu pienemmällä liikkeellä ne puslat.

                                  Kokeillaa ny alkuun paksuseinämäisellä aluholkilla ja jos kuluu tai ei pelaa muuten niin vaihdetaan teräksiseen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hiljanen päivä korjaamolla, niin sovittelin ekaa sorvattua testipuslaa tukivarteen.

                                    Huomenna jos jaksais ni värkkäilis toisenkin puslan samoilla mitoilla ja koittais väsäillä kelkan pusliakin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Noniin, takakelkka vakaajan kanssa paikoillaan ja tukivarsissa pommipuslat.
                                      Molemmat apurungot tosiaan alumiinipuslilla korissa kiinni.

                                      Takakontista kevennetty 100kg kun hifit ja optiman akku sai kyytiä.
                                      Pienempi akku siirretty orkkispaikalle.

                                      Ohjaus alkaa olla tarkka kun mikään palikka ei pääse enää hytkyilemään mihin sattuu.
                                      Peräpäästä tuli jämäkkä, olematta kuitenkaan kivikova.
                                      200km kerkesin tossa huristella ja kaikki alusta muutokset on ollut parempaan suuntaan.
                                      Pommipuslat takatukivarsissa joustaa sen mitä tarttee, ilman mitään ylimääräisiä ääniä tai temppuja.
                                      Holkkien kulumista on vielä seurattava.
                                      Vaihdoin kelkan kanssa uudet ylätukivarret ja säädin camberin -2.20`, riittänee tolla mun rengastuksella.

                                      Apurunkojen koriin naittaminen toki aiheuttaa kaikenmaailman resonointeja, varsinkin kovien moottorin ja lootan kannakkeiden kanssa.
                                      Takavakaajan lisääminen muutti auto käytöksen aliohjaavasta ainakin neutraalimpaan suuntaan, en vielä tuolla parin asteen plussakeleillä viittiny vetää mitään maximum attackia mutkiin.

                                      Seuraavana upgradelistalla on jouset ja iskarit.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mikähän olis järkevin keino lähteä jäykistämään malmikasan alustaa, jotta sais edes hieman kuriin niiailua ja kallistelua? Nykyiset Weitecin jouset ovat melko mukavuuspainotteiset. Pitäiskö vaan värkätä säädettävät kynäjousitolpat? Olis jatkossa helppo vaihtaa jäykkyyksiä jos haluaa hifistellä. Minkähänlaiset jousijäykkyydet olis hyvä lähtökohta kohtuu painavalle (~1600kg?) urssille? Ja en siis hae mukavuutta missään muodossa. Iskarivarat ovat kuitenki kohtuu pitkät joten todennäköisesti joutuu käyttämään myös apujousia, ainakin jos haluaa auton kohtuu matalaksi. Kaikki vinkit ovat tervetulleita koskien DIY tolppia.

                                        Comment


                                          #21
                                          Itelleni valmistuu tänään vallilan takomosta custom made jouset kw:n jousien pohjalta. Tulee vähän jaykemmät ja lyhyemmät jotta saa tuon vessan alemmas. Voisin koittaa katsoa mitä nuo jousien voimat oli tuossa kw sarjassa niin pääsee vähän suuntaaa antamaan. Kw:n tekemät jouset ja iskarit on mukavat kun eivät ole kauhean pintakovat. Se on sitten eri asia tosiaan jossei halua ollenkaan mukavuutta vaan jäykkyyttä, ootko Thuppu tekemässä drifteriä tuosta ässästäs vai mihin tarkoitukseen oot lähdössä mukavuus alueen ulkopuolelle :D

                                          Comment


                                            #22
                                            Ihan siitä syystä ku on jo menetetty mukavuus noilla jäykillä moottorin ja laatikon kiinnikkeillä. Lisäksi toi alusta kyllä sopivasti muistuttaa miksi tää on evolötkö. Ärsyttää tämmönen niiaaminen ja kallistelu.

                                            Lautamäki Motorsportista ehdotettiin kynäjousijäykkyydeksi josta vois lähteä kokeilemaan kivireen tekemistä, niin eteen 150kg/cm ja taakse 90kg/cm.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mitkä iskarit Thumppu sulla on alla? Mulla oli ainakin sellanen valtameri laiva ennen kuin laitoin bilstenit alle että jos olisi vetokoukku ollu perässä niin olis varmaan lyöny kipinää kiihdyttäessä. :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Meinasin tässä aloittaa itse tuon alustaprojektin ja sain melko hyvän bolt-on idean keulan muuntamiseksi korkeussäätöiseksi "kynäjousialustaksi". Pitää vielä tutkia käytännön toteutus omassa autossa ja sitten kerron aiheesta enemmän, mikäli kerrottavaa on.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä kiitos =)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jos ton jäykkyyksiset jouset laittaa mitä tossa ylempänä mainitsin niin luulen et pitää olla jotain muuta kuin perinteinen Koni tai Bilstein, tais sit ne pitää teettää sopivaksi. Spaxilta tai Gazilta vois löytyä jotain vaihtoehtoja... Mulla on yhet Konin keltaiset pumput mut tiedä sit mitä huolto/muutostyö tulis kustantamaan..?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos on avattava pamppu, niin tuskin on kovin kallista lystiä. Eiköhän joka kylältä löydy joku ralliperuna, joka osaa iskareita shimmata. Paineistus/täyttö toki voi vaatia vähän perus lyöntityökaluja korkeampaa teknologiaa, mutta eiköhän semmoinenkin jostain löydy. Moottoripyöräpajoilta kannattanee myös kysyä.

                                                      En maksaisi perus iskarin shimmauksesta kovin montaa kymppiä. Mitä noita omalle kohdalle on rallitouhujen yhteydessä sattunut, niin on riittänyt ihan shimmipakan järjestyksen muuttelu, mutta en osaa sanoa vaatiiko Konin iskari jotain muuta toimenpidettä. Kannattaa tutkia kuitenkin ihan ensimmäisenä, että onko pamppu edes avattavissa, ennenkuin enempää haaveilee.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ok, ei mitään hajua itellä noitten iskarien rakenteista ja miten niitä shimmataan jne..? Rally Race:lle soitin niin löytyy ainakin takapäähän heti hyllystä GAZ:in jäykkyyssäädettävät pumput kohtuulliseen hintaan. Sieltäkin suositeltiin melko lähelle samoja jousijäykkyyksiä kuin mitä Lautamäkikin, hieman ehkä jäykempää voi kokeilla takapäähän, 100+kg/cm.

                                                        Varmistu myös nyt 55mm sisäreiällä olevat RST kierreholkki kitti etupäähän, joten eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa edisty.
                                                        Viimeksi muokannut Thuppu; 2.4.2014, 17:34.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mistäs tämmöinen hollkisetti löytyi ?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            S2voorumilla nimim. bambridge noita tekeepi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X