banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Diesel
forum

Diesel Puristussytytteiseen moottoritekniikkaan liittyvät kysymykset

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
Mats Mats ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 29.11.2012, 14:10 A6 3.0 tdi käynnistyvyys

Heippa.

Nytkun auto on ollut jonninaikaa omistuksessa olen pannut merkille starttauksen "hankaluuden". Onko ominaista että tuo oma 05vm BKN moottorilla oleva kosla starttaa hetken ennenkuin käynnistyy?

Aina se on käyntiin tosin lähtenyt. Sama ongelma/ominaisuus oli moottori sitten kuuma tai kylmä... pyöräyttää about 3-5 kertaa ennenkuin hörähtää. Muilla samanlaista käyttäytymistä? Kuuluuko asiaan vai voisko asialle tehdä jotain? Voisiko esim. suutinten putsausaine vaikuttaa asiaan? Autolla ajettu 240tkm.
Pende Pende ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #2  
Vanha 29.11.2012, 15:52

Periaatteessa kuuluisi olla eroa kylmän ja kuuman startin välillä, eli jos kylmänä, seisonnan jälkeen menee useamman puristuksen yli ennen käynnistymistä niin lämpimänä ajon jälkeen täytyisi parin ensimmäisen potkun jälkeen käydä.
Taitaahan ne puhdistusaineet auttaa vaikka huonosti pitäviin jarruihinkin...
Kuitenkin voisi olettaa ettei järjestelmän paine nouse jostain syystä tarpeeksi nopeasti, tai on "vuotanut" paineet tietyistä paikoista liian alas syystä tai kolmannesta. Railipaine täytyy olla 200 baria ennen kuin moottori käynnistyy. Esim. tuollainen 10-bar venttiili, G410 jos vuotaa suutinten vastapaineet (ohivuoto) alle tuon 10 barin tai ei saavuta sitä pikaseen niin ruiskutus ei ala ennen tuon ehdon täyttymistä ja viivyttää starttia. Tämä nyt olis halvimpia mahdollisuuksia, kalliimmasta päästä alkaen korkeapainepumppu on viimeisillään tai tankin siirtopumppu samassa tilassa tai railin painesensori kertoo väärää tietoa.
Hehkut voisi myös vaikuttaa noin mutta lämpimänä lähdössä olisi eroa.

Ennen enempiä remontteja kannattaisi kuitenkin lukea ne kuuluisat vikakoodit josko siellä olis valaistusta asiaan.
Toisaalta se startin pituus on subjektiivistakin, kyllä omanikin kylmänä starttaa abaut 3-4 sekuntia, on aina startannut mutta , lämpimänä lähtee ns. "palmun alta".
Mats Mats ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #3  
Vanha 29.11.2012, 16:33

Autoon on Karalan softa ajettu ja vetoja on ihan hyvin alusta loppuun joten olettaisin korkeapainepumpun olevan tajuissaan.

Vikakoodit
Pende Pende ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 29.11.2012, 17:04

Sori vaan, olisin ollut vallan hiljaa jos olisin tuon ohjelmoinnin tiennyt. Sen verran kiinnostaa notta oliko nuo käynnistysominaisuudet samat ennen ohjelman "korjausta"?
Minä ajelen ihan tehtaan biteillä joten en osaa ottaa kantaa muihin, mutta mitä olen antanut itseni ymmärtää niin paremmin ne tuntuu toimivan kuin alkuperäiset...
Mats Mats ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 29.11.2012, 18:01

En tiedä, ostin auton ohjelmoituna.
Jukuri Jukuri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #6  
Vanha 29.11.2012, 21:19

Oma ainakin pyörii aika kauan ennen kuin käynnistyy. Tokkopa tuosta nyt haittaakaan on.
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #7  
Vanha 29.11.2012, 21:39

Kyllä nuo tuntuu "kaikki" pyörivän "pitkään". Kyllä se 3-5 pyöräytystä tulee aika helposti.
Suuttimienpuhdistusaine ei ole ollenkaan huono idea noille kilsoille, mahdollisesti kun ei ole tehty koskaan.
Forte tankkiin ja ajelemaan.

Disclaimer
* En edusta Fortea enkä sitä myyviä yrityksiä tai maahantuojaa, joten viestini taustalla ei ole mitään kaupallista agendaa. Suositukset perustuu korjaamoilla tehtyihin havaintoihin, osa ollessani palkkatyössä, osa omalta ja osa muilta korjaamoilta kuultuihin. Aine ei tuo kaikissa autoissa havaittavaa hyötyä, johtuen moottorin puhtaudesta ja näin aineen tarpeettomuudesta. Aine ei kuitenkaan ole haitallinen moottorille oikein käytettynä, vaikka hyötyä ei havaittaisikaan.*
linkomies linkomies ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #8  
Vanha 29.11.2012, 21:49

Sama homma mullakin.. ehkä aavistuksen nopeammin lämpimänä, mutta ei suurta eroa. Ajettu vajaa 100tkm.
Mahtaako tuo Forte olla radikaalisti parempi, kuin esim CRC:n vastaava litku..?
Cid Cid ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #9  
Vanha 29.11.2012, 23:13

Omakin kylmänä käynnistää tuon 3-5 pyöräytystä, lämpösenä ns. palmun alta.

Ja täytyy sanoa myös tuosta fortesta, että kyllä siitä ihan oikeaakin hyötyä on, tai ainakin itsellä oli.
Hiukan epätasaisuutta tyhjäkäynnissä lämpöisenä käynnistettynä oli aiemmin, huollossa laittoivat fortet ja sen jälkeen käynyt joka tilanteessa tasaisesti.
Aineet laittaessa mittarissa oli 190tkm.
Tony.N Tony.N ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 01.12.2012, 22:08

Kävin tänään liikkeessä ihmettelemässä A6 3.0TDI :tä Käynnistin auton hallissa mutta starttasi aika pitkään ennenkuin käynnistyi.
sammutin auton ja käynnistin uudestaan niin käynnistyi mielestäni normaalisti.
Vika vai ominaisuus?
ari ari on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 02.12.2012, 12:59

kyllähän toi aika pitkään kylmänä pyörittää jos ei anna hehkuttaa ensin.tai sitten on hehkuja pimeenä.
Tony.N Tony.N ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #12  
Vanha 02.12.2012, 13:27

Kyllä siinä oli virrat hyvän tovin päällä ennen käynnistystä.
Möykky Möykky ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #13  
Vanha 02.12.2012, 13:54

Tuntuu olevan ominaisuus että ensikäynnistyksessä kylmänä startti sahaa sen pari sekuntia ennen kuin hörähtää.Tokalla kerralla pärähtää laakista.
Tony.N Tony.N ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #14  
Vanha 02.12.2012, 14:31

Auto oli sisällä lämpimässä myyntihallissa. Starttaus kesti ehkä 8s . Mietin että voisiko olla joku pumppu tms.? Ilma vaivaa?
Pende Pende ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #15  
Vanha 02.12.2012, 18:19

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa ettei nämä ole enää niitä "nokilekoja", eli hieman hienostuneempaa elektroniikkaa ja systeemejä on käytössä, on siis ne ajat takana kunhan sai puristuksen yli menemään niin alkoi kolkottaa.
On siis systeemejä jotka ESTÄÄ käynnistymisen ellei vaatimukset ole täyttyneet, sitä en tiedä ovatko enempien vahinkojen estämiseksi tai omistajan riesaksi. Luulisin ettei sitä korkeapainepumppuakaan saa kuivana käyttämällä pilattua yksinkertaisesti siitä syystä ettei se käy ilman järjestelmän vaadittuja paineita.
Kannattaa myös huomata ettei niitä kierroksia startatessa välttämättä niin hirveesti tule, ainakin mulla yhdellä kierroksella taitaa olla kolme puristusta ja ne kyllä huomaa kun akussa on vähemmän jytyä, eli valot näyttää ne puristukset, eivät suinkaan kierroksia. Jos on peli niin väljä että pyörii kuin tulpaton mopo niin siinä voi kierrokset mennä huomaamattomastikin.
Mielestäni ei kannata mietintäkapasiteettia uhrata jos kone pyörähtää kierroksen-pari ja käy nikottelematta, sehän tarkoittaa että ainakin railin- ja suutinten ohivirtauksen paine on saavutettu, ehkä tankkilinjan takaiskuventtilit falskaa tai tankkipumppu ei ole enää parhaassa terässään jos startti venyy...
Montakohan viikkoa se oli seissyt siellä hallissa, tai kk...
sv sv ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #16  
Vanha 03.12.2012, 09:14

Oma CAPA koneinen femma käynnistyy ykköspyöräytyksellä kovemmillakin pakkasilla jos vetäsee täydet virrat päälle eka pariksi sekunniksi ennen starttia.

Eli toisin sanoen antaa oikesti hehkuttaa sen sekunnin tai pari eikä luota manuskan pikahehkuun.
Pende Pende ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 03.12.2012, 09:33

No joo, femmasta en osaa sanoa liekö siinä automaattistartti kuten kutosessa (ainakin näissä vanhoissa rotteloissa), eli kutosessa kyllä hehkun valo näyttää koska hehkutus on valmis ja sitten vain käyttää avainta startilla niin se starttaa sen käyntiin ja ellei lähde tietyn ajan kuluessa lopettaa (ainakaan itselläni ei ole koskaan startannut loppuun asti).
Kovalla pakkasella se automaatti joskus miettii hetken, antaneeko lisää hehkua vai epäilleekö mahdollisuuksiaan ja sitten vääntää käyntiin, mutta kylmänä ja pidemmän seisonnan jälkeen aina menee ehkä sen kaksi kierrosta ennen käynnistymistä...
pulla pulla ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #18  
Vanha 03.12.2012, 10:23

A5 lähtee starttaamaan vasta kun hehkutus on lopussa, eli hehkutus ja startti tapahtuu aina automaattisesti kun käynnistyskytkintä painetaan starttiasentoon.
Eikös tuo vanhempi 4F lähde suoraan, vaikka hehkutus ei olisi mennyt loppuun? En muista tähän hätään eikä hallissa ole sopivaa testattavaksi.

Mutta kuten aiemmin sanoin, "kaikki" nuo starttaa enemmän tai vähemmän pitkään. Joku 8s startti nyt on liian pitkä ja voi johtua ties mistä.
Nikke_ Nikke_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 03.12.2012, 15:12

Omassa 4f:ssä jos käyttää avainta startilla heti virtojen kytkemisen jälkeen (eli ei hehkuttanu vielä) niin pyörittää jonkun hetken ennen kuin käynnistyy, mutta jos antaa hehkuttaa niin ihan sama mikä lämpötila on niin lähtee tyyliin 3-5 puristuksen jälkee käymään. Että 4f:n kyllä pystyy käynnistämään ilman hehkutustakin, mutta eriasia miten pitkään siinä menee.
Mats Mats ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 04.12.2012, 06:46

Kyseessä siis enneminkin ominaisuus. Eilen auto lähti sen 3-5 pyöräytyksen jälkeen käyntiin vaikka pakkasta oli rapiat 20 astetta.
jpeltopuro jpeltopuro ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #21  
Vanha 04.12.2012, 10:50

3-5 pyöräytystä täälläkin, eli varmaankin 0.7...1.2 sekuntia noin hiha-arviona.
jounii jounii ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 04.12.2012, 11:40

Aika samaa täällä, tänä aamuna lähemmäs sen -20C ja koneena tuo 3.0 TDI CR. Valot vähän vilkku mutta iloisesti se hyrähti. Ei toki ollut ihan samaa kuin lämpimällä, mutta ei ollut ongelmia. Enemmän pelottaa kyllä tuo akun kestävyys. Starttina ihan vain kessy start nappia kerran painamalla.
alpi alpi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #23  
Vanha 13.11.2014, 13:11

Osaako joku kertoa, kuinka paljon näiden ensimmäisen sukupolven 3.0tdi koneiden pitäisi startilla ottaa kierroksia? Luokkaa 300 rpm?
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Diesel > A6 3.0 tdi käynnistyvyys


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
Alusta yli 1900 eri autoon. Hinnat leikattu aivan uusiksi! TATECHNIX.FI Yritysilmoitukset 3 21.02.2012 13:13


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 19:42.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.