banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Moottori ja voimansiirto
forum

Moottori ja voimansiirto Tekninen keskustelu moottoreista, niiden vaihdosta sekä voimansiirrosta.

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 04.05.2012, 11:25 Letku vai säteily lämmitin A4 2.0tfsi bensa audiin.

Molempia saa, mutta onko letkulämmitin parempi vaihtoehto? Letku 194€ ja säteily 264€. Audi 2006.
horch horch on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #2  
Vanha 04.05.2012, 11:40

En oo oikeen koskaa kuullu kehuttavan säteilylämmitintä joten ite kyllä laittasin letkulämmittimen.
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #3  
Vanha 04.05.2012, 12:03

Samaa kuullu itekin, oisko jollakin kokemusta noista?
dumo dumo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #4  
Vanha 04.05.2012, 12:22

Aukoton logiikka ja hienosti perusteltukin, eikun...

Kysymyshän on siitä haluaako ensisijaisesti lämmittää moottoriöljyjä ja sitä kautta säästää moottoria, vai jäähdytysnestettä ja lämmittää sisätilat nopeammin. Toki mikään ei sinänsä estä laittamasta molempia, mutta jos noista kahdesta pitää valita, niin itse ottaisin omien tietojeni pohjalta säteilylämmittimen. Toki näistä on mittaustuloksia, ja joskus on kyllä päädytty toisenlaisiinkin johtopäätöksiin.

Lisää tarinaa aiheesta esim.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=110546
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=103281
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 04.05.2012, 12:31

Eli eeberi kaikista paras?
dumo dumo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 04.05.2012, 12:38

Paras missä? Eeberissä on helposti kymmenkertainen lämpöteho säteily- tai letkulämppäriin verrattuna, joten ei kovin yllättäen, jäähdytysneste ja sisätilat lämpeävät nopeasti.

Sinänsä öljypohjassa olevat öljyt eivät ehkä niinkään lämpene ennen kuin starttia pyöräytetään ja öljy pääsee kiertämään, joten jos lämmenneet öljyt heti startin yhteydessä on tärkein asia, öljypohjalämmitin ("säteilylämmitin") voisi olla "parempi" (tästäkin varmasti on mittaustuloksia). Jos hinnalla ei ole väliä niin laittaa eeberin/weban kaveriksi kiinteän akkulaturin ja öljypohjalämmittimen.
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #7  
Vanha 04.05.2012, 12:49

Itse taas ottaisin omien tietojeni pohjalta letkulämmittimen. Perustelut: Säteilylämmitin lämmittää öljyn, hyvä juttu. Moottori ja sen sisältämä jäähdytinneste jää suurelta osin kylmäksi. Näinollen kun moottori käynnistetään, tippuu öljyn lämpötila nopeasti lähelle moottorin/jäähdytysnesteen lämpötilaa.

Letkulämmitin lämmittää jäähdytysnesteen ja sitä kautta lohkon/kannen. Kun moottori käynnistetään, alkaa öljy kiertää koneessa ja lämmitä moottorin lämpimien komponenttien ja pumppaamisessa syntyvän lämmön vaikutuksesta. Jäähdytysnestettä on järjestelmässä enemmän kuin öljyä ja sen ominaislämpökapasiteetti on suurempi.

Käynnistyksen hetkellä saattaa lämmitetty öljy toimia paremmin tai sitten ei, riippuen siitä miten paljon sen lämpötila tipahtaa matkalla öljypohjasta voideltaviin kohteisiin. Pidän tätä asiaa kuitenkin suhteellisen merkityksettömänä, sillä omien kokemusteni perusteella laadukkaita synteettisiä öljyjä käytettäessä modernia polttomoottoria on ~mahdoton saada oikein käyttämällä rikki/kulumaan niin paljon että sillä olisi suurta merkitystä.

Ts. Lämmitintyypistä huolimatta öljyn toiminta on kylmästartissakin täysin riittävää. Letkulämmittimellä saadaan se etu, että moottori lämpiää nopeammin joten kulutus pienenee startista lähtien nopeammin ja sisätilat lämpiävät nopeammin.
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #8  
Vanha 04.05.2012, 14:07

Minkähän takia on luovuttu oikeasta lohkolämmittimestä, on se vaan hyvä?!
dumo dumo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #9  
Vanha 04.05.2012, 14:24

Niin no, mielipiteitä on monia, mutta haluaisinpa nähdä ihan mittaustuloksina sen, että vaikkapa ensimmäisen 5min aikana öljyn keskilämpötila olisi korkeampi letku- tai lohko- kuin öljypohjalämmittimellä. En jaksa uskoa väitettä siitä, että öljyn lämpötila tippuisi lähellekään lohkon/jäähdytysnesteen lämpötilaa koneen käynnistyttyä, puhumattakaan siitä että se tippuisi ympäristön lämpötilaan. Täytyykin tutkia löytyisikö käyriä jostain...

No niin, löytyihän sitä kunnon raportti. Tuossa neljää eri tyyppiä edustavia lämmittimiä: Letkulämmitin, lohkolämmitin, "säteilylämmitin" öljypohjassa, "säteilylämmitin" lohkossa.

Esim. 1 (VW Golf 1.6): Öljypohjalämmitin (contact heater, oil pan) (300W?), ulkolämpötila -20C:
- Öljyn lämpötila 1h jälkeen: +19,5C; 2h: +31,2C; 3h: +34,7C
- 3h jälkeen lohko mittauskohdasta riippuen -3,1C - +24,4C välillä, kansi -4,5C
--> Kone käyntiin.
- Öljyn lämpötila laskee hetken käynnistyksen jälkeen, ollen alimmillaan 90s jälkeen, jolloin +23,1C. Ilman lämmitystä samalla hetkellä öljyt noin -14,5C.

Esim. 2 (Renault Laguna 1.6): Letkulämmitin (water hose heater) (550W?), testiasetelma sama:
- Öljy 1h: -18,9C; 2h: -15,1C; 3h: -11,8C.
- 3h jälkeen lohko -0,9C - +12,4C välillä, kansi +5,4C
--> Kone käyntiin.
- Öljyn lämpötila nousee jatkuvasti, 90s jälkeen -0,8C. Ilman lämmitystä öljyt noin -18C.

Johtopäätöksenä pääosin uskaltaisin sanoa, että varsinkin parin ensimmäisen minuutin aikana öljypohjalämmittimellisessä lähtökohtaisesti korkeimmat öljyn lämpötilat. Öljyn lämpö hieman tippuu startin jälkeen, mutta mielestäni +20C on aivan eri asia kuin -20C, -10C tai -5C. Se, onko tuo -20C ongelma nykyöljyillä, on sitten täysin toinen keskustelu. Öljypohjalämmitin siis vaikuttaisi lämmittävän öljyt parhaiten, ihan tarkkailtavasta ajanjaksosta riippumatta. Jonkun n. 5min jälkeen ei näyttäisi olevan eroa suuntaan tai toiseen, eikä niin väliäkään kun öljyt joka tapauksessa luokkaa +30C tuossa ulkolämpötilassa.

Sisätilojen lämpiämisen suhteen Terho toki on oikeassa, enkä sano että letku- tai lohkolämmitin olisi ylipäätään huono valinta. En vaan ihan täysin ymmärrä sitä kun sanotaan että öljypohjalämmittimestä ei ole mitään iloa.

Viimeksi muokannut dumo 04.05.2012 15:30
gedu gedu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #10  
Vanha 04.05.2012, 16:44

Lohkon pakkasproppuun laitettavista lämmittimistä on luovuttu sen takia, että uudemmissa konstruktioissa pakkasproput ovat katoava luonnonvara. Lisäksi kun moottoritilaa kokoajan puristetaan pienemmäksi rupeaa mahdolliseen pakkasproppuun käsiksi pääsy olemaan lähellä RS6 kuskien hyvin tuntemaa huoltotoimenpidettä "irroita moottori"
horch horch on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #11  
Vanha 04.05.2012, 17:08

Sanoisin että letkulämmittimen hyöty paranee huomattavasti ku siihen lisää kiertovesipumpun. Omalla kohdalla en edelleenkää nää vaihtoehtona tuota paistinpannua. Hintavahan tuo pumppusarja on (250€) mutta eipä sitä oo pakko autoa myydes antaa mukana. Letku tilalle vain.

Emännän autoon kattelin sopivan paketin:

mipi mipi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #12  
Vanha 04.05.2012, 19:28

kannattaa laittaa 1000w tai 1500w ni ei tarvi laittaa tuota pumppu sarjaa, nuissa kiertää neste todella tehokkaasti.
Tommi[FIN] Tommi[FIN] on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #13  
Vanha 04.05.2012, 19:56

Tähän pakko kommentoida oma kokemus säteilylämmittimestä.
Autona oli 2.5tdi pasuuna ja ulkona -20 ja kevyt vire, autoa lämmitettiin 2h.
Lämmityksen jälkeen tuupattiin auto nosturille ja laskettiin öljyt pois. Öljyt oli ihan helvetin kylmät, mitattua ei tullut mutta reilusti pakkasen puolella. Luultiin et lämmitin rikki mutta kyllä se lämpes.
Hyöty käytännössä 0 kun vire jäähdyttää alumiinipohjaa suht tehokkkaasti.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #14  
Vanha 04.05.2012, 22:07

Kuinkakohan monessa ketjussa tätä pitää vielä puida :)

Säteilylämmittin lämmittää vain öljyt ja aivan kaikki muu on yhä umpijäässä. Toki voitelu pelaa, mutta ei auta mitään käynnistymiseen ja siihen liittyvien hilavitkuttimien kohmeeseen. Oman kokemuksen mukaan säteilylämmittimellä 2h lämmitys kovalla pakkasella ja starttaamisen äänet ovat aivan yhtä raa'at kuin ilman sitä. Startti ja akku huutavat hoosiannaa ja varsinkin tupaöljyllä on ongelmia syttyä kunnolla. Sama 2h letkulämmittimellä ja käynnistyy kuin plussan puolella. Toki voitelu on vähän huonompaa, mutta ei paljon lämmitä mieltä tietää laakerien olevan iloisia, kun pahimmassa tapauksessa ei edes kone käynnisty.

Ja kun voi hyvällä mielellä olettaa, että riittävän usein vaihdetuilla kunnon synteettisillä öljyillä kulumisen ero on hyvin marginaalinen oli öljyt kylmät tai lämpimät, niin minä ainakin valitsen letkulämmittimen tai eberin. Enemmänkin ongelmia taitaa syntyä juuri kaiken muun kohmeesta kuin niiden öljyjen. Karstamöhnää kerääntyy entisestään ja venttiilit yms. nihkeilevät.

Jos arvostaa voitelun maksimointia yli kaiken muun, niin sitten säteilylämmitin. Jos jotain muuta, niin sitten letku.

Viimeksi muokannut jasso 04.05.2012 22:12
turbokiisseli turbokiisseli ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #15  
Vanha 04.05.2012, 23:30

Ihan sivukommentina sen enempää perustelematta tai öljyn lämpöjä mittaamatta uskallan sanoa, että kuka tahansa, joka on joskus Eberiä / Webastoa kokeillut ymmärtää sen olevan juurikin tehoeronsa verran parempi lämmittäjä kuin lohko/letku/säteilylämmitin.

Säteilijä vs. Letku -keskustelussa käännyt letkulämmitimen puoleen juuri Jasson mainitsemista syistä. Esim. oma G5 2.0tdi ei lähtenyt säteilijän nokasta -25'C pakkasilla käyntiin lainkaan ja letkulla kuin sen kuuluisan palmun alta.
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #16  
Vanha 05.05.2012, 07:32

No nyt on tullut hyviä mielipiteitä ja kokemuksen kovaa rinraääntä, kuten toivoinkin! Jos köyhtyminen loppuu niin laitan eeberin ja jos köyhtyminen jatkuu niin ensin letkulämmittimen! Perusteluina se, että auton pitää lähteä käyntiin myös -37C pakkasella joita ollut suht monena talvena täällä itäsuomessa :) ! Eeberi olisi käytännöllinen noilla keleillä myös kylillä pyörittäessä, kaukoohjaimella vaan lämmitin käyntiin 30min ennen lähtöä!
BuuBBa BuuBBa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 05.05.2012, 09:54

Itselläni on tuossa 01 S3:ssa 400W säteilijä (Volvoon tarkoitettu) öljypohjassa ja kyllä sen vaikutuksen ainakin huomaa 2h jälkeen. -20 asteessa venttiilikoneisto kuulostaa edes hieman inhimilliseltä ja vesikin lämpeää nopeammin, joten en kyllä ihan turhaksi sitä lähtisi väittämään.

Itselläkin mielessä letkulämppärin asennus vielä tuon säteilijän lisäksi, mutta ilmeisesti noissa 1.8t 20v koneissa hieman ongelmallinen ilman kiertopumppua.
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #18  
Vanha 05.05.2012, 11:20

Kuinkas tehokkaita säteilijöitä on saatavana, tehokkainhan se kannattaa laittaa .
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 05.05.2012, 14:43

Molempi parempi, eli sekä letku- että öljypohjalämmitin.
BuuBBa BuuBBa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 06.05.2012, 00:46

Calixiltahan saa työkoneisiin tarkoitettuja tankinlämmittimiä, 1kW ja 2kW tehoilla.. Jo luulis sisätilatkin lämpeävän öljypohjan kautta :D

Defalta en ole yli 400W nähnyt ja niitäkin todella harvassa.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #21  
Vanha 06.05.2012, 15:33

Huomatkaa sitten, että varsinkin jos ei ole oma piha, niin paukut loppuvat aika pian niistä pihapistokkeista. Sisä+letku+säteilijä voi olla liikaa.
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #22  
Vanha 06.05.2012, 15:59

Sisälämppäri "ykkösellä" niin joku termini 1350W. Siihen päälle 400+400 W niin ollaan vielä mun mielestä normipropun kestävyyden sisällä. Riippuen nyt tietenkin kuinka pitkät ne vedot on pihalle.

Ekana jättäisin sisälämppärin pienemmälle, tai jopa pois.
BuuBBa BuuBBa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #23  
Vanha 06.05.2012, 18:57

Haraldhin esimerkistä tulisi ~9.5 A virta, joten aika monessa kerrostalotolpassa napsauttaa (yleensä 6 A tai 8 A) varoke lämmityksen pois..

Ja eikös nuo letkulämppärit ole yleensä jotain 500-550 W?
Terministä 800 W versio, 550 W letku ja joku 300 W pannu vielä pohjaan, niin virraksi tulisi ~7.2 A
KimmoL KimmoL ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #24  
Vanha 06.05.2012, 19:23

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BuuBBa Näytä viesti
Haraldhin esimerkistä tulisi ~9.5 A virta, joten aika monessa kerrostalotolpassa napsauttaa (yleensä 6 A tai 8 A) varoke lämmityksen pois..
Ei taida tolpasta noin pientä sulaketta (6A) löytyä. Vanhoista voi löytyä 10A sulake tai 16A jaettuna kahdelle käyttäjälle.Nykyään löytyy oma 16A johdonsuoja molemmille pistorasioille.
Sulake/johdonsuoja kestää pientä ylivirtaa melko kauan, etenkin jos sijaitsee kylmässä tilassa. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...86&postcount=6
BuuBBa BuuBBa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #25  
Vanha 06.05.2012, 19:43

Tuota ylivirrankestoa en tiennytkään, aina oppii uutta!

Edellisen asuntoyhtiön tolpissa oli 2x6A (ei siis 12A jaettuna kahdelle), joka oli kyllä melko onneton. Siellä olikin kielto, että ei sisälämppäreitä...
horch horch on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #26  
Vanha 07.05.2012, 00:21

Lainaus:
Ja eikös nuo letkulämppärit ole yleensä jotain 500-550 W?
Calix ilmottaa tuon RE480:n tehoksi 550W.
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #27  
Vanha 01.09.2012, 07:50

Olisikos kennelläkään kuvaa mihinko olette asentaneet letkulämmittimen? Auto siis A4 2.0 TFSI Quatro -06.Kuskin puolella on hyvin tilaa ja sillä puolen paisuntasäiliön letku yhdistyy isompaan letkuun!
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #28  
Vanha 15.10.2012, 11:11

No nyt tuli kumminkin hankittua se säteily lämmitin sisähaaralla! Eilis iltana pohjamuovi moottorin alta pois ja ihmettelemään! Hetken katsottuani sitä sileä pintaista lämmitin elementtiä, että eihän tämä tänne käy!!!! Öljypohjassa sivuilla ei ole sileää pintaa olenkaan!!! Sitten huomasin että paketin sisällä on Minin asennus ohjeet , ohjeissa Minin lämmittimen numero! Paketissa aivan oikea lämmittimen numero (2863) sisällä ihan jotain muuta! Olisiko kenelläkään tietoa mihin kohtaan tuo säteilijä tulee ja minkä näköinen sen pitäisi olla tuohon -06 A4 2.0 TFSI Quatroon?

No nyt löytyi oikea paikka Defan sivuilta audiin ja näyttäs tuo elementti olevan sittenkin käypänen, no illalla uusi yritys! Ohjeet on kyllä vieläkin Miniin per..........!

Viimeksi muokannut mualämpö 15.10.2012 11:23
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #29  
Vanha 15.10.2012, 13:46

Joo, ei käy elementtikään eikä kiinnitys rauta. Rauta lähes suora ja pitäis olla kulma rauta. Huomenna tulee uusi elementti paketti, saa nähdä mitä paketin sisällä!
Coupevesqu Coupevesqu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 16.10.2012, 14:50

Ihan pakko heittää tähän mitä tuli vastaan Bilteman katalogissa,

http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query...il%c3%a4mmitin

Löytyy letkulämmittimiä melkein autoon kuin autoon ja hinta : 6,99e :-)

Joko Defan kartelli alkaa murtumaan....noita laittaa 20kpl yhden
Audi A4 1.8 (defa)vaihtovastuksen hinnalla

Ei ole tosin vielä saapunut Biltemaan....
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #31  
Vanha 16.10.2012, 15:23

No niin selvisihän tämäkin sotku! Moottoriin 2.0 TFSI -06 bwe ei ole saatavana säteily lämmitintä! Eli tilasivat varaosaliikkeessä mitä sattuu! No ylihuomenna asennutan sitten letkulämmittimen, kestää takuut ainakin asennuksen osalta! Asennuksen hinta elementille 32.5€ , joten eipä viitsi itse alkaa tekemään!
horch horch on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #32  
Vanha 16.10.2012, 15:55

Säteilylämmitin ois vieny rahat(kin) harakoille.
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #33  
Vanha 16.10.2012, 17:41

Niinhän ne moni sanoo ettei säteily lämmittimellä tee mitään! No kokonsa puolesta tuo vastus on onnettoman kokoinen ja teho olisi ollut 300w! Jäi kokeilematta, kokeillaan nyt tuota letkua! Kun köyhtyminen loppuu niin seuraavaan pirssiin sitten se eeberi :) !
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #34  
Vanha 20.10.2012, 12:56

Nyt on säteilylämmitin kiinni autossa ja sisähaaralle löytyi hyvä läpivienti paikka apukuskin sisälokarin takaa. Hanskalokero irti , samoin sisälokasuoja. Kaapeli riittää juuri sovivasti. Nyt pitäisi laittaa ulkopistoke johonkin puskuriin ? Mihis kohti olette itse laittaneet? Maskissakin saattais olla huomaamaton tuo musta pistoke?

Viimeksi muokannut mualämpö 20.10.2012 17:07
Jyppe Jyppe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Myllykosken linnanvouti
ACF jäsen
Moderaattori

  #35  
Vanha 20.10.2012, 16:24

Lauseet päättyy sitten tästälähtien mieluummin pisteeseen, kuin huutomerkkiin.
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #36  
Vanha 20.10.2012, 17:08

Anteeks kauheesti, nyt on pisteet huutomerkkien paikalla :))))) . Löytyi hyvä paikka maskin ritilästä lämmittimen johdolle,sinne häviää musta pää .

Viimeksi muokannut mualämpö 20.10.2012 17:18
eipo eipo ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #37  
Vanha 27.10.2012, 22:55

Onko helppo asentaa itse tuo letkulämmitin? Meneekö aikaa kuinka paljon?
projph projph ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 29.10.2012, 10:18

Itsella oli yhden talven letkulämmitin, mutta jokin anturi ilmeisesti luuli lämpötiloja liian korkeiksi (olisiko lähellä lämmitintä jokin anturi) ja käyntiinlähtö oli hirveää röpötystä. Laitatin seuraavaksi talveksi säteilylämmittimen ja mitään ongelmia ei ole sen jälkeen ollut, oli pakkasta vaikka kuinka paljon ja auto seisonut pisimpään jopa kaksi viikkoa kylmissään.
horch horch on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #39  
Vanha 29.10.2012, 13:40

Eihän siä voi mikää anturi sekasin mennäkää ku säteilylämmitin ei mitää lämmitä :)
pasi_orava pasi_orava ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #40  
Vanha 29.10.2012, 14:23

Eikös letkulämmittimessä ole sääntö että mahdollisimman alas että toimii parhaiten? Omassa poikittaiskoneessa oli laitettu toinen pää öljylauhduttimeen ja toinen pää ylös lähtevään letkuun.
horch horch on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #41  
Vanha 29.10.2012, 14:32

Sehän se "virallinen" paikka taitaa olla. Ei sitä oikein alemmas enää saa.
juntunen84 juntunen84 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #42  
Vanha 29.10.2012, 18:20

Tässä tosiaankin kun rupeaa ilmat kylmenemään,niin jonkinlainen lämmitin olisi ajankohtainen.
On se kumma vaikka on suomiauto niin ei minkäänlaista lämmitintä ole asennettu.
-5 asteen pakkasessa rohahtaa ilkeänkuuloisesti,vaikka kabiini lämpeneekin nopeasti.
Defa ei tarjonnut sivujensa mukaan kuin säteilylämmitintä 120€ pelkkä elementti+muut kikkareet päälle.

tuohon letkulämmittimeen tykästyin kun edellisessä bensa-audissa sellainen oli,tehokaskin vielä.

Joten mahtaisiko tuohon 2 litraiseen nokivasaraan "BKD" käydä letkulämmitin?
Kun tuo biltemakaan ei olisi kuin parin kilometrin päässä...
spede spede ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #43  
Vanha 29.11.2012, 14:17

Asennutin letkulämmittimen ja kiertovesipumpun, joka käy kun letkulämmitin päällä. Kone lämpiää tasaisesti.
palomies palomies ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #44  
Vanha 02.12.2012, 13:12

Alkuperäisen kysyjän tiedo kun osui silmään niin ilmeisesti on 2.0 TFSI/TSI koneesta otettu ruutia ulos mukavasti. No samalla voisi lysyä että onko tullut tilanteita kun olet lähtenyt liikkeelle ja ns ekoissa valoissa talvella on tullut rinnalle kolmosmallinämmä putki pöristen, no Q:lla siitä selviää..
Se että siinä kohtaa helposti unohtuu se järki jos kone ei olekkaan öljyn/veden/voimansiirron/komponenttien jne osalta käyntilämpöinen vaan mun on oltava ekana mutkasta ulos...
Shell opastaa että öljy saavuttaa vasta 83 asteessa sen mitä insinöörit on se ajatellut tekevän, plus 83 astetta ja vähintään 30min niin alkaa öljyssä oleva kosteus poistua.

Näin ollen, miksei molemmat, eli öljy plussan puolelle säteilylämmmittimellä ja vesi webastolla esim jolloin saat myös ohjaamon lämpimäksi, lisänä webastolla avulla ei tule kylmäkäynnistyksiä missään..
Kaikki haluaa tehoa jne tehokkaita moottoreita, mutta miksei niistä pidetä huolta, varsinkin jos niistä otetaan voimaa ulos enemmän kuin valmistaja on sitä suunnitellut.
Ja pyydän ei ole tarkoitus provosoida eli ei palkokasveja hengityselimiin..

Olen vain usein nähnyt kun kaverin kohtuu voimakasta seat valmisteista laitetta kiusataan heti kun mäntä hiukankin liikahtaa oli sitten -30 tai +30 keli.. yhtään ajattelematta että mitä siellä koneessa tapahtuu, pääasia että kulkee..
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #45  
Vanha 19.12.2012, 18:29

Joku kyseli letkulämmittimen asennusta? Se on ihan helppo laittaa öljynlauhduttimen letkuun kuten ohjeissa lukee. Tarvittaessa voin ottaa kuvan omastani jos jotakuta se auttaa :) . Tähän asti ainakin letlulämmitin riittänyt hienosti. Moottori lämpiää nopeasti , eikä mitään virhekoodeja tai kylmäkäynnistys häiriöitä ole ollut. Nyt huippu pakkasilla -25 C auto siirtyi lämpimään talliin , ompahan herkempi ajella muutenkin aamulla!

Sen verran on jo tuota ikää tullut mittariin, että tulee ajettua aina kone lämpimäksi ja kovilla pakkasilla vielä varovaisemmin . Tulipahan sitten valoissa mikä tahansa teini corolla viereen härkkimään :))) . Se on totta , että nelivedolla ja pinta kaasulla kuittaa talvella kaikki etu ja takavetoiset härnääjät, sinne ne jää sutimaan :))) .
hapasteri hapasteri ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #46  
Vanha 19.12.2012, 18:58

audin tehdas on ilmoittanut ettei 2010 ja uudempiin ei saa letkulämppäriä laittaa.

säteily lämmitin on yhtä tyhjänkanssa näissä tsfi:ssä.


letkulämppärin on oltava tietyssä asennossa tai muuten ei lämmitä, töihin on monia tullut takasin kun äijät ovat laittaneet mihin asentoon milloinkin
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #47  
Vanha 19.12.2012, 19:06

No minun peli onkin 2006, tuossakin oli vain yksi asento mihin sen huollossa laittoivat .
mualämpö mualämpö ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #48  
Vanha 24.12.2012, 14:17

Viime yönä -27 pakkasta, auto seisoi 10h pihalla töissä. Letkulämmitin päällä kolme tuntia. Kone lähti käyntiin kuin palmun alta, kierrokset tonnin tuntumassa, kohta normaalissa. Pitää sanoa, että hyvä ostos oli. Moittori äänet myös täysin normaalit, öljyn lauhdutin todella kuuma lämmittimen johdosta. Eli öljytkin lämpenee jollain lailla. Pääasia ,että auto käynnistyy kelillä kuin kelillä.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Tekniikka > Moottori ja voimansiirto > Letku vai säteily lämmitin A4 2.0tfsi bensa audiin.


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä


Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
a4 jouset ja iskarit 80 audiin..käykö? __joni__ Kori, valot, renkaat 3 09.07.2008 22:22
Vaihteistoöljyt A4 2.0tfsi? Hupa Moottori ja voimansiirto 0 02.06.2008 16:27
audi a4 1.8 turbo bensa jartza02 Esson baari 4 22.10.2007 19:22


Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 20:15.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.